مصاحبه دکتر مهرداد فاخر با روزنامه شرق، سرگذشت برند خاطره‌ساز

مصاحبه دکتر مهرداد فاخر با روزنامه شرق، سرگذشت برند خاطره‌ساز

نویسنده : تیپاکس
26 آذر ماه 1402 و هم‌زمان با روز ملی حمل‌ونقل، روزنامه شرق مصاحبه‌ای با دکتر مهرداد فاخر، مدیر عامل شرکت تیپاکس، اولین پست خصوصی کشور، داشت.
در این مصاحبه فاخر درباره اینکه دوام آوردن این برند به‌مدت 63 سال کار دشواری بود، گفت: در مجموع همراهی با تحولات و هم‌گام بودن با شرایط اجتماعی و اقتصادی جهانی به‌خودی‌خود یک فرصت هزینه‌ساز است که در کوتاه‌مدت و لایه سطحی هزینه آن به چشم کسب‌وکارها خواهد آمد، اما تاثیرات بلندمدت آن به یقین فرصت‌ساز خواهد بود. ما در طول عمر بیش از ۶۳ســاله تیپاکــس همواره تلاش کرده‌ایم تا با نگاه به تحولات جهانی و اقتصادی در بستر داخلی راهبردهایی را اتخاذ کنیم تا پاسخ‌گوی نیاز روز باشیم.
مهرداد فاخر اضافه کرد که آسیب‌های ناشی از عوامل سیاسی و بین‌المللی می‌توانند به شدت بر رشد اقتصاد کشورها تاثیرگذار باشند. برای مثال تنش‌ها و تعارضات سیاسی میان کشورها می‌توانند باعث ناپایداری در بازارها، کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش ریسک کسب‌وکارها شوند. همچنین، تحریم‌های بین‌المللی می‌توانند راه‌های تجارت را محدود کنند و به عدم دسترسی به منابع مالی و فناوری از سوی کشورها منجر شوند. این عوامل باعث کاهش رشد اقتصادی و ایجاد نوسانات نامطلوب در بازارهای مالی می‌شوند.
فاخر افزود: من معتقدم هرچه موجب موفقیت و پیش برندگی است، از درون است. این یک مفهوم ذهنی است که من به آن اعتقاد دارم. در حوزه اقتصادی نیز معتقدم که نمی‌توان بدون درنظرگرفتن ظرفیت‌های بومی و درونی به هدف رسید. اما جایگاه این توانمندی‌های بومی را در مسیر توسعه کجا می‌دانیم؟ این توانمندی‌ای که شما از آن نام بردید یک ظرفیت نامتناهی است . باید این پتانسیل نهفته را در مسیر و جایگاه درست و هدفمند قرار دهیمم و نمی‌توانیم صرفا با اتکا به درون و بدون نگاه به بیرون از توانمندی‌های بومی استفاده کنیم. درهمین‌راستا ما تلاش کرده‌ایم با ایجاد بسترهای مناسب، فضاهایی را ایجاد کنیم تا ایده‌ها و توانمندی‌های جوانان در داخل کشور مورد استفاده و حمایت قرار بگیرد و استفاده حداکثری از توانمندی‌های بومی خود داشته باشیم. ما در هلدینگ فاخر مجموعه‌ای با عنوان نونا استودیو داریم که محل ورود ایده های کسب‌وکاری و سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری روی این ایده‌ها است.
در ادامه این مصاحبه درباره چالش‌های امروز تیپاکس، روند رشد سریع شرکت‌ها، جایگاه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در لجستیک و آینده تیپاکس گفتگو شد و فاخر اشاره کرد که: گرچه آینده متاثر از امروز است؛ اما نمی‌توان به‌طورقطع درباره آینده باتوجه‌به وضع موجود سخن گفت؛ زیرا تاریخ نشان داده است که فضای اجتماعی و اقتصادی کشورها گاهی دستخوش تحولاتی می‌شود که همه پیش‌بینی‌ها را از بین می‌برد؛ اما حقیقت آن است که شرایط کنونی اقتصاد ایران به‌دلیل تاثیرات شرایط بین‌المللی و همچنین تصمیمات داخلی دارای ثبات نیست و این‌کار را برای بازیگران اقتصاد ایران سخت می‌کند؛ علاوه¬براین وضعیت اقتصاد عمومی و اجتماعی به‌گونه‌ای است که امکان تحقق برنامه‌ریزی‌های کسب‌وکاری را سخت کرده است؛ به‌ویژه در حوزه خدمات عمومی که رابطه مستقیم با شرایط اقتصادی عمومی دارد و اگر واقع‌بینانه بخواهیم نگاه کنیم، تصور قرارگرفتن در مسیر رشد برای ایران دشوار است؛ اما نمی‌توان تلاش‌های فعالان حوزه اقتصاد در ســال‌های اخیر را برای رشد اقتصادی کشور نادیده گرفت و به آینده ناامید بود؛ اما آنچه بیش از این موجب امیدواری من به آینده ایران است، وجود نسلی است که می‌تواند فارغ از آنچه تاکنون بوده است، تخصص و تجربه را چاشنی تلاش خود کند و آینده‌ای درخشان برای ایران رقم بزند. ما در سال‌های اخیر پیشرفت کرده‌ایم؛ اما این پیشرفت یک صعود ارگانیک بوده که برآمده از توانایی‌های جوانان متخصص ما بوده است.
به یقین زمینه‌سازی مناسب برای نگهداشت این سرمایه انسانی و فراهم آوردن زمینه‌های حضور و ظهور این نسل می‌تواند تضمین‌کننده آینده‌ای درخشان برای ایران باشد. همچنین اطمینان نداشتن به کسب وکارهای خصوصی و بزرگ شدن روزبه‌روز بدنه دولت و حضور سایه مدام آن بر اقتصادهای خرد و کلان چالشی جدی برای ترسیم آینده‌ای موفق در ایران است.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران

    دیگر مسئولیت های اجتماعی تیپاکس