آینده روشن پهپادها در زنجیره تامین

آینده روشن پهپادها در زنجیره تامین

نویسنده : تی‌مگ
در سال‌های اخیر، مقالات بسیاری در مورد آینده پهپادها در حوزه زنجیره تامین نوشته شده است. با پیشرفت فناوری و بهبود و تسهیل قوانین و مقررات، پهپادها به شکل قابل توجهی، به‌عنوان ابزاری کارآمد در تحویل مرسولات سر زبان‌ها افتاده‌اند. بااین‌وجود، همچنان موانع بسیاری برای تبدیل شدن این فناوری به انتخابی رایج در مناطق مختلف، وجود دارد. استفاده از پهپادها در حوزه‌های مختلف، مزایای متعددی به‌همراه دارد و با نگاهی کلی به نحوه به‌کارگیری این دستگاه، مشخص می‌شود که آینده از آن پهپادهاست. افزون بر این، همه‌گیری ویروس کرونا به تسریع پذیرش همگانی در به‌کارگیری پهپادها در ناوگان هوایی، کمک کرده است.

پهپادها و تحویل درب منزل

نزدیک به هفت سال پیش، جف بزوس در مدت 60 دقیقه، ایده‌اش برای استفاده از پهپادها در ارسال مرسولات به‌دست مشتری نهایی را بیان کرد. با این که در این هفت سال، راهی طولانی برای اجرایی شدن این ایده پیموده شده است اما نتایج حاصل شده هنوز با افکار بزوس فاصله دارد. در این مدت، شرکت‌های متعددی شیوه ارسال بسته با استفاده از پهپادها را آزمایش کرده‌اند و این فناوری، پس از کاهش محدودیت‌های پروازهای آزمایشی توسط اداره هوانوردی فدرال  (FAA)، با رشد چشمگیری همراه شده است. 
واقعیت این است که درحال‌حاضر، حتی با رایج‌تر شدن این نوع آزمایش‌ها، از پهپادها بیشتر برای تهیه لوازم پزشکی ضروری استفاده می‌شود. این دقیقا همان کاری است که زیپ لاین ، در سال 2016، در مورد ارسال تجهیزات پزشکی به مناطق دورافتاده رواندا انجام داد. زیپ لاین با استفاده از درس آموخته‌های حاصل از برنامه اجرایی شده خود در رواندا، با همکاری شرکت نوانت هلث ، برنامه تحویل تجهیزات پزشکی به کارولینای شمالی را در دستور کار خود قرار داده است. پهپادهای زیپ لاین برای کمک به کارگران تحویل بار، پروازهایی به مسافت 32 مایل را در دو مسیر بین انبار ارسال اورژانس نوانت هلث در کاناپولیس و مرکز درمانی در هانترزویل، طی می‌کنند.
در همین راستا، یوپی‌اس  و سی‌وی‌اس  نیز نشان داده‌اند که آینده پهپادها در این سازمان‌ها نیز در حال رقم خوردن است. این دو شرکت با همکاری یکدیگر، نسبت به استفاده از پهپادها برای ارسال نسخه‌های دارویی به مناطقی از فلوریدا، که در آن یکی از بزرگترین جوامع افراد بازنشسته ایالات متحده وجود دارند، اقدام کرده‌اند. درواقع پهپادها نسخه‌های پزشکی هر فرد را در یک مکان مشخص قرار داده و گیرنده نسخه خود را درب منزل دریافت می‌کند.
وینگ ، زیرمجموعه پهپادهای آلفابت، یکی از اولین شرکت‌هایی بود که این شیوه از ارسال بسته‌ها را پایه‌گذاری کرد. این شرکت اولین تحویل پهپادی خود را سال 2014 انجام داده و آزمایش‌های بسیاری را در حوزه این فناوری در استرالیا عملیاتی کرده است. وینگ اولین شرکتی بود که موافقت FAA را برای تحویل مرسولات با استفاده از پهپادها کسب کرد و در طول همه‌گیری ویروس کرونا، با همکاری والگرینز  اقدام به ارسال نسخه‌های پزشکی به افراد در دوران قرنطینه کرد.
آزمایش‌های متعددی پیرامون ارسال بسته با استفاده از پهپادها انجام شده است و بلاشک این آزمایش‌ها مورد توجه افراد مختلفی قرار دارد. بااین‌حال، مقررات موجود در زمینه پروازها و جابجایی هوایی نیاز به بررسی مجدد و بهبود دارد. ارسال بسته‌ها در مناطق با تراکم جمعیت بسیار بالا، دشوار است اما در مناطق روستایی، استفاده از کامیون‌های تحویل که مجهز به پهپادها برای ارسال همزمان مرسولات‌اند، جذاب به‌نظر می‌رسد. نکته اصلی در تحویل‌های خانگی این است که همچنان در مراحل اولیه پیاده‌سازی است و هنوز کاملا اجرا نشده است. به بیان دیگر، می‌توان از استعاره کوه یخ استفاده کرد که تحویل داروها و کالاهای اساسی، نوک کوه یخ تحویل پهپادی به‌شمار می‌رود.
FAA هشت شرکت را برای ایجاد ملزومات فنی و تدوین پروتکل‌های لازم مشخص کرده است که طبق این پروتکل، پهپادها باید موقعیت فیزیکی و اطلاعات بسته در حال جابجایی را در حین پرواز گزارش دهند. این پروتکل نیازمند آن است که شرکت‌های سازنده پهپاد، به قابلیت شناسایی کدها و داده‌های مکانی در مرزهای هوایی ملی، مجهز شوند و بتوانند آنها را ارسال کنند. پهپادهایی که این قابلیت را ندارند تنها در مناطقی می‌توانند پرواز کنند که توسط  FAA مشخص شده است؛ معمولا این مکان‌ها شامل فضاهایی است که هواپیماهای آزمایشی به پرواز در می‌آیند. شرکت‌های انتخاب شده عبارت‌اند از: ایرباس، ایرمپ آمازون، اینت، وان اسکای، اسکای وارد، تی موبایل و وینگ، زیرمجموعه آلفابت. این اقدام را می‌توان یک حرکت مفید برای آینده پهپادها دانست.

پهپادها به‌عنوان ابزاری برای کنترل

هنگامی که به پهپادهای جدید به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال مرسولات نگاه کنیم، تصویر زنجیره تامین برای آینده پهپادها، اندکی واضح‌تر می‌شود. در بسیاری از موارد، پهپادها می‌توانند در انجام کارهای زمان‌بر، جای انسان‌ها را بگیرند. مدیریت موجودی یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است؛ مخصوصا در انبارهای بزرگ دارای حیاط. این پهپادها با استفاده از فناوری بینایی کامپیوتری، هوش مصنوعی و سنسورهای رادیویی  فعالیت می‌کنند. استفاده از پهپادها در انبار می‌تواند تناوب و دقت بررسی موجودی‌های انبار را از طریق بالابردن سرعت فرایندها بهبود بخشد. حتی این امکان وجود دارد که در هنگام شب، زمانی که انبار بسته است، بررسی موجودی انجام شود. پهپادها می‌توانند زمان و هزینه را به‌شکل قابل‌توجهی ذخیره کنند و کارها را با دقت بالاتری انجام دهند.
آینده پهپادها همین امروز است و این موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم. در حال حاضر FAA محدودیت‌های حضور پهپادها را کاهش داده و هشت شرکت را برای ایجاد و پیاده‌سازی الزامات فنی برای تحویل خانگی انتخاب کرده است. بااین‌حال، هنوز هم موانعی بسیاری بر سر راه وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرند. از سوی دیگر، کاربردهای دیگر پهپادها مانند مدیریت موجودی انبارها، تجهیزات کنترل در بنادر، زمین‌های زراعتی و کارگاه‌ها از موارد دیگری است که می‌توان به‌عنوان کاربرد پهپادها از آن‌ها یاد کرد. با این حساب می‌توان گفت: آینده پهپادها روشن است.


منبع

https://logisticsviewpoints.com/2020/06/03/future-of-drones/ 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران