10 ترند نوظهور که آینده ما را تغییر می‌دهند

10 ترند نوظهور که آینده ما را تغییر می‌دهند

نویسنده : تی مگ

شیوع ویروس کرونا (COVID-19) زندگی شخصی و حرفه‌ای ما را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از مردم در تلاش ‌هستند تا از پیچیدگی‌های تجاری خود در ارتباط با دیگران، زنجیره تامین، سلامت مالی، تعامل با مشتری و مدیریت ریسک عبور کنند.

ما درحال حاضر یکی از مهم‌ترین تغییرات تاریخی را در 100 سال گذشته تجربه کرده‌ایم. کسب‌وکارهای قدیمی تغییر و کسب‌وکارهای جدید درجال ظهور هستند. ما درحال حاضر شاهد تغییر در خدماتی هستیم که مشتریان ما به‌عنوان واکنشی به این بیماری همه‌گیر اتخاذ می‌کنند. خدمات ضروری در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و منابع طبیعی، آب و خدمات اضطراری همچنان وجود دارد ولی ممکن است مدل‌های تجاری برای این صنایع تغییر کند.

ما باید در مورد تاثیرات بیشتر انتشار ویروس کرونا، هوشیار و محتاط بوده و برای ایجاد روش‌های جدید زندگی و کار انعطاف‌پذیر باشیم، زیرا راه‌های جدید زندگی و کار به‌محض فروکش کردن ترس ونگرانی‌های فعلی، پدیدار می‌شوند. بنابراین این مقاله را با بحث در مورد 10 راه برای تجسم آینده‌ی زندگی، سازمان‌ها و جامعه‌ شروع می‌کنیم.

  1. جهانی شدن با ظهور قوی‌تر سرمایه‌داری اجتماعی، بازتعریف خواهد شد.
    • ممکن است خطرات جدی اقدامات مستقل و ناهماهنگ کشورها بر اقتصاد جهانی و رفاه مردم که به‌دلیل کووید 19 به‌وجود آمده، بر جهانی‌سازی نامنظم و آزادانه‌ی بازار تاثیر گذاشته و آنرا به‌تدریج به پایان برساند. این همه‌گیری ثابت کرد که مسائلی که در یک کشور به‌وجود می‌آیند، یک اثر دومینویی داشته و می‌توانند تاثیری جدی بر کل دنیای اقتصاد بگذارند.
    • در ادامه شکل جدیدی از جهانی شدن که شایستگی بشریت را بر اساس اقدامات جمعی کشورها، مشاغل و مردم به رسمیت می‌شناسد، شروع به ظهور خواهد کرد. درنتیجه، شرکت‌ها با تمرکز بیشتر بر مسئولیت اجتماعی و رفاه مردم، مدل‌های مدیریتی و کسب‌وکار خود را تغییر خواهند داد
    • بسیاری از کشورها قوانین جدیدی را برای محافظت از کارمندان در شرایطی مانند ویروس کرونا تصویب خواهند کرد.
    • با ظهور سرمایه‌داری اجتماعی، نوع جدیدی از سرمایه‌داری، شرکت‌ها را هدایت خواهد کرد.
    • نه‌تنها تنظیم بازار، بلکه آنچه برای جامعه خوب است، استراتژی کسب‌وکار را هدایت خواهد کرد.
  2. تسریع تحول دیجیتال
    • با بررسی بسیاری از سازمان‌ها که در دو سال گذشته بر روی تغییر کسب‌وکارها کار می‌کردند، به‌نتیجه می‌رسیم که مفهوم تحول دیجیتال نسبتا پیشرفت کرده است. کووید 19 شرکت‌ها را وادار می‌کند تا گام‌های اساسی برای پذیرش پیشرفت‌های فناوری و مدرن‌سازی فرهنگ، ساختارهای سازمانی، سیستم‌های اندازه‌گیری و معماری‌های عملیاتی بردارند.
    • توافق مشترکی بین رهبران ارشد کسب‌وکار وجود دارد که حتی اگر سازمانی امروز جلوتر از همتایان خود باشد، همچنان باید به‌طور مستمر برای تغییر آماده باشد، ریسک‌های حساب شده را پذیرفته و آماده شکست فوری باشد. در غیر این‌صورت ممکن است کسب‌وکارشان مختل شود. بنابراین، تسریع تحول دیجیتال برای بسیاری از شرکت‌ها برای اطمینان از تداوم کسب‌وکار، بهبود بهره‌وری و راه‌اندازی مدل‌های کسب‌وکار جدید برای رقابتی ماندن، به اولویت اصلی تبدیل می‌شود.
  3. استفاده از نیروی کار بر حسب تقاضا افزایش می‌یابد
  4. با تاثیر اقتصادی کووید 19، شرکت‌ها و مردم از مدل‌ها و پلتفرم‌های نیروی کار، بر اساس تقاضای فناوری، استقبال می‌کنند. این امر نیروی کار، مدیریت مالی و دسترسی به مهارت‌های متنوع را بهبود می‌بخشد. شرکت‌ها باید درک کنند و یاد بگیرند که چگونه با برنامه‌ها، استراتژی‌ها و ابزارهای مدیریت افراد، استعدادهای درخواستی را درگیر و حفظ کنند تا برای نیروی کار بر اساس تقاضا ارزش‌آفرینی کنند.

  5. یک پلتفرم جدید برای اصلاحات مراقبت‌های بهداشتی
    • ویروس کرونا شکاف‌های عمده‌ای را در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی برخی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان آشکار کرده است. این بیماری همه‌گیر یک پلتفرم داغ برای اصلاحات مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای درحال توسعه ایجاد کرده است. COVID-19 صنعت مراقبت‌های بهداشتی را وادار می‌کند تا مراقبت‌های بیشتری را ارائه دهد. همین امر، فرصت‌های جدیدی را برای بسیاری از کسانی‌که در ساختن سیستم جدید مشارکت دارند، ایجاد می‌کند
    • به‌غیر از اصلاحات صنعت، شرکت‌ها باید تلاش کنند تا بر مراقبت‌های بهداشتی افراد تمرکز کنند. با ترویج دورکاری، انزوای اجتماعی و شیوه‌های فاصله گذاری اجتماعی، نیاز به تعاملات رودررو افزایش می‌یابد. لذا شرکت‌ها تمرکز خود را بر سلامت روانی و رفاه کارکنان افزایش می‌دهند تا از جنبه‌های منفی ارتباط انسانی محدود خودداری کنند.
  6. زنجیره‌های تامین خود را از نو پیکربندی می‌کنند
    • زنجیره‌های تامین چند لایه پدید می‌آیند و اجزای حیاتی از جمله ارزش افزوده افزایشی را دنبال می‌کنند. این امر راه‌های جدیدی را برای تعامل با مشتریان، مدیریت موجودی‌ها، بهینه‌سازی تولید و توزیع، مدیریت لجستیک و مدیریت پول نقد یا سرمایه، باز می‌کند.
    • علاوه بر این، با گسترش گسترده‌تر اینترنت 5G، استفاده از سیستم‌های اینترنتی آنلاین افزایش می‌یابد.
    • استراتژی کسب‌وکار سنتی بر روی بازار و رقبا تکیه دارد. در دوران پس از کووید 19، شرکت‌ها باید به‌طور مداوم و نه فقط یکبار، خدمات جدیدی برای مشتریان خود ایجاد کنند. این کار در یک محیط تجاری که به‌سرعت در حال تغییر است، بسیار چالش برانگیز خواهد شد.
  7. تعریف محل کار، تغییر خواهد کرد
    • روند فعلی دورکاری، اگر بیش از سه ماه ادامه یابد، می‌تواند الگوهای کار را برای همیشه تغییر دهد. هنجارهای جدیدی برای این شرایط کاری ایجاد خواهد شد و مرزهای زندگی کاری و زندگی شخصی را بازتعریف خواهد کرد. محل کار دیگر صرفا دفتری نخواهد بود که مردم هر روز به آنجا می‌آیند و هر شب آنجا را ترک می‌کنند تا به خانه بروند. پس با تغییرات عمده در شرایط کاری، نیاز به تجسم مجدد یک محل کار به‌وجود خواهد آمد.
    • در ادامه مکان‌های کاری به‌طور فزاینده‌ای، در مقایسه با ایجاد مکانی برای کار افراد، به مراکز همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک تبدیل می‌شوند. هزینه‌های سربار غیرضروری مانند سفر کاهش می‌یابد و چاره‌ای جز اعمال تعاملات مجازی به‌جای جلسات فیزیکی حضوری باقی نمی‌ماند.
  8. صنایع مجبور به تغییر سبک خواهند شد
    • ویروس کرونا اختلال در بسیاری از صنایع را نسبت به پیش‌بینی کارشناسان در سال‌های قبل، تسریع کرده است. تقریبا تمام صنایع، از جمله خطوط هوایی، خرده‌فروشی، هتل‌داری، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، ساخت‌وساز و فناوری، برای ماندگاری، نیاز به تغییر سریع مدل‌های کسب‌وکار خود دارند. مدل‌های کسب‌وکار جدید و زنجیره‌های ارزش به‌طور قابل‌توجهی نیاز به مهارت‌های جدید را افزایش می‌دهند.
    • در هیمن راستا سال گذشته، WEF نسبت به یک اختلال بزرگ در بازار کار 15 کشور توسعه یافته و نوظهور که منجر به از دست دادن خالص بیش از 5 میلیون شغل و پیدایش میلیون ها شغل جدید خواهد شد، هشدار داد. کووید 19 در حال حاضر به‌طور جدی بر بازار کار تاثیر می‌گذارد. بنابراین، برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب اجتماعی و اقتصادی در حال ظهور، مهارت مجدد و ارتقاء مهارت نیروی کار به اولویت اصلی بسیاری از شرکت‌ها تبدیل خواهد شد. سیستم‌های آموزشی و تحصیلی باید دستخوش تغییرات اساسی شوند و به نیروی کار کمک کنند تا با استفاده از راه‌حل‌های مجازی، سریعا مهارت‌های جدیدی کسب کنند.
  9. تغییر عادات کاری منجر به دگرگونی می‌شود
  10. با تغییر چشم‌انداز عملیات تجاری، هزینه املاک و مستغلات تجاری همزمان با کاهش تقاضا کاهش می‌یابد. هنگامی‌که دورکاری به یک روال عادی تبدیل می‌شود، نیاز به مجتمع‌های شرکتی کاهش یافته و باعث دگرگونی و ایجاد سبک‌های جدید می‌شود.

  11. نوآوری سریع، کسب‌وکارها را سرپا نگه می‌دارد
  12. فناوری، باعث نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار در صنایع مختلف شده و به کسب‌وکارهای جدید اجازه می‌دهد تا وارد بازار شوند. به‌این منظور، ارتباطات گسترده و متمایز شدن از رقبا، خلاقیت و استفاده از نوآوری برای ایجاد ارزش برای مشتریان، بسیار کارساز خواهد بود. در دوران پس از ویروس کرونا، نیاز بیشتری به افزایش نوآوری و دور شدن از سکون کاری (کسب‌وکار طبق معمول گذشته) وجود خواهد داشت. اگر سازمان‌ها با روش‌های جدید کار سازگار نشوند، ممکن است با یک بحران وجودی مواجه شوند.

  13. ذهنیت‌های جدید باعث موفقیت در آینده خواهد شد
  14. با سرعت بالای تغییر یک جامعه، اگر مردم و شرکت‌ها با واقعیت جدید تغییر نکنند، از قافله عقب مانده و تغییر برای آنها شاهکار دشواری خواهد بود. از آنجایی‌که تحول مبتنی بر فناوری ضروری است، ذهنیت‌های جدید برای انسان‌ها، محرکی برای پیشبرد کسب‌وکارها خواهد بود. تغییرات فرهنگی به یکی از مهم‌ترین محرک‌های موفقیت شرکت‌ها در دوران پس از کووید 19 تبدیل خواهد شد. قواعد اساسی، باورها و مفروضاتی که فرهنگ را هدایت می‌کنند، نیازمند بازنگری با مجموعه‌ای از ذهنیت‌های جدید است که باعث موفقیت کارکنان و کسب‌وکار می‌شود.

بدون شک، ویروس کرونا وضعیت موجود و تفکر متعارف را در تمام صنایع به چالش می‌کشد، اما شناخت برخی از روندهای ذکر شده در بالا و انجام اقدامات به موقع به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا در این دنیای پر از اختلال، مزیت کسب کنند.

منبع:

https://www.ghd.com/en/perspectives/ten-emerging-trends-shaping-our-new-future.aspx 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران