7 فناوری به‌کاررفته در کامیون‌های حمل بار و دلایل استفاده از آنها

7 فناوری به‌کاررفته در کامیون‌های حمل بار و دلایل استفاده از آنها

نویسنده : تی مگ

تمام افرادی که در کنفرانس‌های مربوط به حمل‌ونقل شرکت کرده‌اند به این مسأله آگاه هستند که تقریبا لیست بی‌پایانی از افزونه‌ها و تکنولوژی‌های جدید در این حوزه وجود دارد که سال به سال نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شود. مدیریت ناوگان حمل‌ونقل قادر است با به‌کارگیری از این افزونه‌ها، کامیون‌های شرکت‌های خود را به تکنولوژی روز تجهیز کند. این امکانات با استفاده از سرعت روزافزون فناوری ارائه‌دهنده‌ی راهکارهای مؤثری جهت عملکرد آسان‌تر، سرعت حمل‌ونقل بالاتر، دقت بیشتر، پرداخت مالیات کمتر (توسط شرکت‌های ترابری) و به‌کارگیری امنیت و محافظت بیشتر هستند. گاهی اوقات هریک از این راهکارها باعث ایجاد تغییرات و تمایزهای گسترده‌ای در صنعت لجستیک و ترابری می‌شود.

نکته‌ی اساسی در ارائه‌ی این راهکارها، تلاش برای بهبود سبک زندگی رانندگان و دوام ناوگان حمل‌ونقل است. بااین وجود و تنها با اتکا به این نکته، ناوگان‌ها معمولا به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فناوری روی خوشی نشان نمی‌دهند. درک این نکته بسیار حائز اهمیت است که صنعت حمل‌ونقل بسیار رقابتی‌ بوده و سرمایه‌گذاران فعال در این صنعت به پیشنهاداتی توجه می‌کنند که علاوه بر تضمین سهولت در حمل کالا، حاشیه‌ی ریسک کمتری داشته باشند.

به‌طور کلی می‌توان توقعات بخش سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل را در این پرسش خلاصه کرد:

آیا استفاده از فناروی‌های خاص، ناوگان مورد نظر را در رقابت با رقبا نگه می‌دارد؟

ما با ارائه‌ی فهرست ضروری خودمان از افزونه‌ها و فناوری‌های مورد نیاز در صنعت ترابری، پا را از ارائه‌ی صرف راهکارهای مدیریتی/تلماتیک (مجموعه‌ای از فناوری‌های مخابراتی و مدیریت اطلاعات در وسایل نقلیه مثل GPS، مالتی مدیا، مدیریت بهینه‌ی انرژی و غیره) فراتر نهاده و به‌دنبال ارائه‌ی راهکارهای کلیدی‌تری هستیم. ما بررسی‌های لازم جهت رقابتی‌تر کردن ناوگان شما را با استفاده از این فناوری‌ها انجام داده‌ایم. به عبارت دیگر از شما می‌پرسیم اگر فاقد این امکانات در ناوگان خود هستید چه موقعیت‌هایی را از دست می‌دهید و اگر از آنها استفاده کنید چه مزایایی نسبت به رقبا پیدا خواهید کرد؟

با تمام این اوصاف، توجه داشته باشید که تصمیم‌گیری برای استفاده از فناورهای مختلف به هیچ عنوان ساده نیست. این فناوری‌ها مانند دارایی‌های ناوگان هستند که در کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌علاوه تجهیز کامیون‌ها به آن یا این فناوری با علم به اینکه هریک نیازمند نصب و نگهداری هستند امکان دارد سال‌ها زمان ببرد. بنابراین زمان مقوله‌ی تعیین کننده‌ای بوده و صرف زمان به معنای صرف پول است. به همین دلیل است که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی فناوری، اغلب امکانات خود را در کارخانه‌ی OEM روی کامیون‌ها نصب می‌کنند چرا که این کارخانه با دارا بودن سال‌ها تجربه، زمان بهره‌برداری از افزونه‌های قابل نصب بر کامیون‌ها را کوتاه‌تر می‌کند. بدیهی ا‌ست که به‌کارگیری افزونه‌ها و امکانات شرکت‌های نوآور در صنعت ناوگان حمل‌ونقل ، نیازمند سرمایه‌ی اولیه بوده و مدیران و صاحبان امتیاز این ناوگان‌ها بی‌گدار به آب نمی‌زنند و خواهان تضمین سرمایه‌گذاری خود هستند. در چنین شرایطی، شرکت‌های نوآور، پیشنهادات خود را طوری ارائه می‌دهند که حداقل در برآورد ابتدایی، بازگشت سرمایه تضمین شده باشد. این شرکت‌ها حتی با ارائه‌ی طرح تجاری خود و محاسبه‌ی هزینه/درآمدها قبل و بعد از نصب فناوری، مدیران ناوگان را به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق می‌کنند. با این حال، برای جلب رضایت و ایجاد حس امنیت در مدیریت ناوگان، اغلب پیشنهادات شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، جنبه‌ی اختیاری دارد.

مشکل دیگری که شرکت‌های نوآور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سرعت بالای پیشرفت فناوری در یک دهه‌ی اخیر (از سال 2010 تا امروز) است. این مشکل باعث می‌شود تا در بسیاری از حوزه‌ها نتوان پا به پای فناوری پیش رفت. وقتی تکنولوژی با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است و بازارهای منسوخ و متروکه را در می‌نوردد و جانی دوباره به آنها می‌بخشد، ما پا به سن گذاشته‌ایم! نگاه شرکت‌‌های نوآور و همچنین مدیران ناوگان حمل‌ونقل به مقوله‌ی فناوری، به‌هیچ‌عنوان ساده‌انگارانه نیست. هیچ یک از دو طرف این قرارداد، به نصب چند برنامه و امکان ابتدایی روی گوشی‌های هوشمند رانندگان بسنده نمی‌کنند. رانندگان کامیون از بدو حرکت و تا زمانی که مشغول رانندگی هستند باید از فناوری‌هایی استفاده کنند که از پیش به آنها آموزش داده شده باشد. درواقع این فناوری‌ها باید به صورت اساسی ایجاد و به رانندگان آموزش داده شوند.

ما فناوری‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که سال‌ها روی کاربری و لزوم استفاده‌ی آنها تحقیق شده است که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزارهای مسیریابی پویا، سیستم های دوربین جلو، کارت‌های هوشمند امتیازدهی رانندگان، فناوری‌های کاهش تصادف و سوانح جاده‌ای، دستگاه‌های ثبت الکترونیکی، سیستم‌های ردیابی تریلر و سیستم‌های ثبت و آنالیز دما اشاره کرد.

  1. مسیریابی پویا (داینامیک)

  2. در حوزه‌ی حمل‌ونقل و باربری، کالاها و یا کارگرانی که حمل می‌شوند باید به‌طور دقیق و نقطه به نقطه جابه‌جا شوند. در واقع مسیری که انتخاب می‌کنید و می‌پیمایید و باید از مبدأ آن به مقصد آن برسید، مهم‌ترین رکن است.در صنعت ترابری همواره تلاش شده تا در شرایط مختلف، بتوان به "زمان واقعی" نقل و انتقال دست یافت. مسیریابی پویا با دارا بودن قابلیت تنظیم و تحلیل داده‌های موجود در طول مسیر طی شده، خصوصا داده‌های مربوط به آب و هوا، رسیدن به زمان واقعی را هموارتر می‌کند.

    با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان تغییر مسیرهای غیرضروری را تخیص داده و آنها را از مسیر حذف کرد و با استفاده از GPS داده‌های ترافیکی ضروری و معابر مستعد تصادف را شناسایی کرد. بر اساس ماهیت تجارتی که ناوگان در حمل‌ونقل و جابه‌جایی آن می‌کوشد، می‌توان دیسپچرهایی را در مسیر گنجاند تا علاوه بر افزایش تراکم در مسیر، مسافت طی‌شده تا نقطه‌ی تحویل کالا  را کاهش دهند. از آنجا که مسیر و قاعدتا کوتاه‌تر کردن آن در عرصه‌ی حمل و لجستیک از مهم‌ترین اهداف ناوگان است، نرم‌افزارهای مسیریابی نیز روزبه‌روز، هوشمندتر می‌شوند و با کارآیی بیشتر، قادرند شما را در صرفه‌جویی در هزینه‌ها یاری کنند.

    این صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به‌‌طور ویژه شامل زمان و سوخت می‌شوند که دو عامل اساسی در حمل‌ونقل به حساب می‌آیند. همچنین بدست آوردن اطلاعاتی که به انتخاب مسیر بهتر و بهینه‌تر بینجامد و مسیر طی شده‌ی کامیون‌ها را کوتاه‌تر سازد، همواره مزیتی تجاری به حساب می‌آید و در کل به ایجاد حس خوب فرآیند حمل‌ونقل کمک می‌کند.

    اقداماتی که در زمینه‌ی مسیریابی انجام می‌شود، باعث راحتی و لذت رانندگان از مسیر، کنترل هزینه‌ها و رضایت هرچه بیشتر مشتریان خواهد شد و نتیجه‌ی نهایی آن، شهرت و اعتباری ‌است که برای شرکت  شما به ارمغان می‌آورد. واژه‌ی پویا در عبارت مسیریابی پویا، صرفا یک معنی ثابت و غیر قابل تغییر نیست، بلکه مراد از کاربرد این کلمه، مجموعه‌ای از اقدامات فناورانه‌ی قابل انعطاف و قابل ارتقا است. برای مثال به یک نمونه از آنچه که در آستانه‌ی جشن هالووین هر سال، در صنعت ترابری جاده‌ای برای یک کارخانه‌ی شکلات‌سازی معروف رخ داده است، اشاره می‌کنیم. شرکت شکلات‌سازی هرشی (Harshey) سالانه در آستانه‌ی این رویداد (هالووین)، شاهد فروش چشمگیر محصولات خود است، چرا که بر اساس یک رسم قدیمی، مصرف و هدیه‌دادن شکلات در این روز به شدت افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل این شرکت، هرساله به‌دنبال راهکارهای بدیع می‌گردد تا این روند را برای سال‌های آتی، افزایش دهد.

  3. سیستم دوربین نصب شده جلوی کامیون

  4. یکی دیگر از فناوری‌های به‌کار رفته در صنعت ترابری، دوربین‌های مداربسته‌ای است که درون کابین راننده نصب می‌شوند و در سال‌های اخیر کیفیت تصویر آنها افزایش یافته ‌است.سیستم ویدئویی درون خودرو نیز همگام با پیشرفت فناوری دوربین‌های دیجیتال، رشد داشته‌است. پیشرفت‌هایی نظیر پردازش باکیفیت تصویر، قابلیت استفاده در شب و مسیرهایی با نور کم و ثبت تصاویر با وضوح بالا، تنها بخشی از مزایای این دوربین‌‌ها است که به مدد افزایش حافظه برای ذخیره‌سازی تصاویر و ویدئوهای بیشتر، باعث ارتقای حمل‌ونقل و البته کاهش سوانح جاده‌ای شده‌اند.

    بدیهی‌ترین دلیل استفاده از این دوربین‌های دیجیتال، دفاع از حقوق راننده و ناوگان در صورت بروز حادثه و جلوگیری از صدور بیمه‌نامه‌های جعلی است.به‌عنوان مثال اشخاص سودجوی شاغل (به‌عنوان راننده) در ناوگان می‌توانند به منزله‌‌ی دریافت وجه قابل توجهی، مبادرت به انجام تصادف‌های ساختگی کنند و از این راه سود خوبی به جیب بزنند!

    اگر نگاهی به آمار سالانه‌ی تصادفات جاده‌ای ایالات متحده‌ی آمریکا بیندازیم، متوجه خواهیم شد که در بیش از 70 درصد برخورد‌های کامیون با خودروهای سواری، این خودروهای سواری هستند که مقصر اصلی حادثه هستند و صاحبان این وسایل نقلیه حق خود می‌دانند که از ناوگان شکایت کنند!

    همچنین این باور در عموم مردم نیز وجود دارد که معمولا تقصیر را گردن "کامیون بزرگ" می‌اندازند! وجود دوربین دیجیتال در جلوی کامیون که شعاع دید خوبی به راننده می‌دهد، می‌تواند از وقوع این موارد جلوگیری کند. تصویر ضبط‌شده در این دوربین‌ها می‌تواند سند و مدرک محکمی برای دادگاه در رفع اتهامات وارده از سوی افراد سودجو باشد. دوربین‌های نصب شده در جلوی کامیون، کمک می‌کنند تا حقیقت ماجرا روشن شود و در مواردی مثل برخورد‌ها و تصادفات که امری عادی در جاده‌ها است، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ناوگان ترابری می‌شود. برخی از این دوربین ها به رانندگان این اجازه را نمی‌دهند که در هنگام رانندگی از تلفن همراه خود استفاده کنند و قاعدتا فقط در مسیرهایی که دارای دوربین و علائم مربوط به مکالمه‌ی تلفنی حین رانندگی‌ است جریمه نمی‌شوند.

  5. کارت امتیاز راننده

  6. سومین تکنولوژی که جهت هوشمندسازی کامیون‌ها معرفی می‌‌کنیم، از تلفیق فناوری‌های دیگر به وجود می‌آید. آنچه امروزه به عنوان سیستم امتیازدهی به راننده به کار می‌رود، ارتقا یافته‌ی سیستم‌هایی است که پیش از سال 2000 میلادی برای نصب در کامیون‌ها طرحی و تعبیه شده بود. با استفاده از این کارت‌های هوشمند، ناوگان از مشکلاتی که رانندگان در طول مسیر خود با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند اطلاع خواهد داشت. همچنین رفتارهای ضدهنجار جاده‌ای رانندگان، نظیر ترمزهای بیجا و سبقت‌‌های غیرمجاز در این کارت‌ها ثبت می‌شوند.

    رانندگی غیرمسئولانه باعث بروز تصادفات جاده‌ای و همچنین استهلاک کامیون می‌شود و در دو حالت شرکت‌های حمل‌ونقل به پرداخت هزینه‌های اضافی متحمل می‌شوند. در بسیاری از ناوگان‌ها، مدیران و رانندگان جلساتی هفتگی برای مطالعه‌ی کارت امتیازدهی برگزار می‌کنند که اصطلاحا به این کارت‌ها Whudunit گفته می‌شود. در واقع کارت‌های امتیازدهی اهرم فشاری در اختیار مدیران و همچنین عاملی جهت رفتار قانونمندانه و موجه از سوی رانندگان است.

    رانندگی پرخطر و به دور از مسئولیت علاوه بر افزایش احتمال تصادفات جاده‌ای، مصرف سوخت را نیز به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. تجربه ثابت کرده که وجود این کارت‌ها، باعث صرفه‌جویی 20 تا 30 درصدی مصرف سوخت و کاهش چشمگیر شاخص mpg (شاخص مصرف سوخت وسایل نقلیه در آمریکا که همان مایل بر گالن است) است و در صورتی که راننده‌ای در شرح وظایف خود تخلف کند، کارفرما با استناد به همین کارت‌ها می‌تواند هزینه‌های متقبل شده را از حقوق او کسر کند.

    امروزه کارت‌های امتیازدهی رانندگان، کارایی پیشرفته‌تر و رویکرد مثبت‌تری دارند. همچنین فناوری آموزشی کارت امتیازدهی قابلیت اتصال به دوربین را نیز دارد.هوش مصنوعی به ما این امکان را می‌دهد تا رفتار راننده را در جاده‌ها و معابر زیر نظر داشته باشیم.برای مثال می‌توان دید که راننده از چراغ قرمز عبور می‌کند یا خیر؟ با توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی عمل گردش به راست و چپ را انجام می‌دهد و اینکه بیش از اندازه به عابر پیاده نزدیک می‌شود یا خیر؟

    موارد ذکرشده و بسیاری مورد دیگر جهت امتیازدهی درست و منصفانه به رانندگان را ، می‌توان به صورت خودکار تشخیص داد و تجزیه و تحلیل کرد. با استفاده از این رویکرد هوشمند، می‌توان از کارت‌های امتیازدهی رانندگان، به عنوان امکانی جهت همکاری عادلانه و به دور از تنش، بهره برد.

  7. فناوری کاهش برخورد

  8. p>تحقیقات نشان‌دهنده‌ی آمار بالای تصادفات کامیون‌ها و تلفات رانندگان در جاده‌ها است. طبق آماری که اخیرا اداره‌ی ایمنی ترابری فدرال منتشر کرده، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها (در کل وسایل نقلیه‌ی سنگین) تنها 4 درصد از حجم وسایل نقلیه‌ی ایالات متحده و تنها 9 درصد مایل‌های پیموده شده را تشکیل می‌دهند. با این حال 13 درصد از حجم تصادفات و تلفات جاده‌ای مختص به خودروهای سنگین است!

    یکی از دلایلی که می‌توان برای این حجم از تصافات و برخوردها ارائه کرد، اندازه‌ی بزرگ این وسایل نقلیه است که عاملی برای آسیب‌رسانی به خودروهای سبک به شمار می‌آید.

    تحلیل داده‌های تصادفات جاده‌ای نشان می دهد غالبا راننده‌ی کامیون و خودروهای سنگین، بیشترین تقصیر را در ایجاد این برخوردها دارد و این اتفاقات راه را برای مطالبه‌گری قانونی و طرح دعاوی از سوی شرکت‌های بیمه، هموار می‌کند. بنابراین هم منافع عمومی و هم منافع ناوگان‌های حمل‌ونقل (اعم از منافع مالی و اعتباری) ایجاب می‌کند تا این تصادف های اجتناب‌ناپذیر، به حداقل برسد.

    این امر، برای ناوگان حمل سوخت و مواد پتروشیمی ضروری‌ است، چراکه تصادفات این خودروها، هرچند کوچک، می‌تواند صدمات جدی (انسانی، زیست‌محیطی و ...) بیافریند و هزینه‌ی زیاد نیز صرف پاکسازی و جمع‌آوری مواد قابل اشتعال از معابر شود. با استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌ی کاهش تصادف و با اعمال سنجش و تحلیل بیشتر برای نظارت برتصادفات جاده‌ای، می‌توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد. سیستم‌های کاهش تصادف، در بسیاری از کامیون‌های تولیدشده‌ی جدید نصب می‌شوند و قابلیت تعبیه بر روی کامیون‌های قدیمی را نیز دارا هستند.

    همانطور که می‌دانید، رانندگان وسایل نقلیه‌ی سنگین نقاط کور خودروی خود را نمی‌بینند و بسیاری از تصادفات در ناحیه‌ی این نقاط رخ می‌دهد. به‌همین دلیل شرکت OnGuard در اواخر اه اکتبر، از محصول جدید خود با نام Onside رونمایی کرد که تحلیل درستی از برخوردها در نقاط کور راننده ارائه می‌دهد. استفاده از دانش نرم‌افزاری روز و فناوری‌های نوین، سیستم‌های کاهش تصادف و تصادم، نظارت بیشتری بر آنچه در نقطه‌ی کور راننده رخ می‌دهد دارند، ضمن اینکه کنترل سرعت و تعادل کامیون و توانایی انجام اقدامات لازم در مواقع ضروری هنگام بروز حوادث نیز در حیطه‌ی امکانات ارائه شده‌ی شرکت‌های نوآور است.با تمام این اوصاف، این نرم‌افزارها بر روی کامیون تعبیه می‌شوند.

    بزودی شاهد ارائه‌ی فناوری‌هایی خواهیم بود که کاهش تصادفات توسط راننده و امکاناتی که برای این قشر در نظر گرفته می‌شود، را به همراه خواهد داشت. در همین راستا شرکتی مثل Drivewyze با محاسبه‌ی وزن بار و چک‌کردن سلامت فنی کامیون، امکانات بهتری برای دور زدن، تخلیه‌ی بار در ایستگاه‌های تحویل و غیره، در اختیار رانندگان قرار می‌دهد. در حال حاضر افزونه‌های نرم‌افزاری این شرکت به صورت اعلان (Notification) برای رانندگان ارسال می‌شود تا آنها قادر باشند با انتخاب مسیر درست و رعایت ایمنی هنگام عبور در مسیرهای مشکل، سلامت خود و باری که در حال حمل آن هستند را تضمین کنند.

    Drivewyze نه تنها با شرکت‌های حمل‌ونقل و ترابری همکاری می‌کند، بلکه با مراجع قانونی و راهداری‌ها نیز برای شناسایی و رفع مشکلات موجود در جاده‌ها و معابر تعامل دارد. این همکاری‌های دوسویه، به بهبود سلامت فیزیکی و روانی رانندگان و عملکرد صحیح ناوگان در قبال تعهدات‌شان به مشتری می‌انجامد.

  9. دستگاه‌‌های ثبت الکترونیکی

  10. دستگاه ثبت الکترونیکی یا ELD یک گزینه‌ی اختیاری نیست، بلکه یک الزام است. از هجدهم دسامبر کلیه‌ی عملیات حمل‌ونقل و لجستیک ناوگان‌ها در ایالات متحده، با ثبت در ELD جنبه‌ی قانونی به خود می‌گیرند. تا به امروز، این وظیفه بر عهده یونیت ثبّاتی به نام AOBRD بوده که تا دوسال آینده به‌طور کامل منسوخ خواهد شد. ردیابی و ساعات دقیق دریافت و تحویل بار توسط رانندگان ناوگان سنگین تجاری (HOS) با استفاده از این ثبات‌ها و مطابق با قوانین و الزامات اداره‌ی فدرال ایمنی جاده‌ای صورت می‌گیرد.

    برخی از مدیران و رانندگان ناوگان‌های نوپا با ایده‌ی ثبت اطلاعات در این ثبات‌ها مخالفتی ندارند و حتی مدعی هستند برای بقا در یک صنعت تجاری رقابتی به دایره‌ی فعالیت گسترده‌تر از HOS نیازمندند. اما دسته‌ای هم هستند که بر این ادعا که ورود سامانه‌‌های ثبت الکترونیکی به صنعت لجستیک، این صنعت را بیش از پیش رقابتی‌ کرده است. در مورد مزیت‌های رقابتی این طرح و میل صاحبان ناوگان‌های حمل و ترابری به این مقوله، باید این نکته را در نظر گرفت که عموما از صنعتی سخن به میان می‌آید که با 100 درصد گردش مالی سالیانه‌ی رانندگان سروکار دارد و ناوگان قادر است هر سال تمام رانندگان خود را با افراد جدید جایگزین کند! در حالی که این جایگزینی هزینه‌های هنگفتی برای مدیریت ناوگان دارد.

  11. ردیابی تریلر

  12. فناوری ردیابی تریلر، باعث مکان‌یابی بهتر و درنتیجه، مدیریت آسان‌تر سرمایه می‌شود. مدیریت آسان دارایی، ابتدا به ساکن بحث جلوگیری از ضرردهی را در ذهن متواتر می‌کند. با استفاده از GPS و سیستم‌های ردیابی که امکان نظارت بر کامیون را برای شما مهیا می‌سازد، در جلوگیری از سرقت اموال (کامیون و بار مسروقه) و همچنین ردیابی کامیون سرقت شده کار راحت‌تری دارید. ردیابی تریلر تنها به استفاده از GPS محدود نمی‌شود، بلکه نصب یه سنسور بی‌سیم در کامیون و اتصال آن از طریق اینترنت به سیستم یکپارچه‌ی مدیریت ناوگان، باعث ردوبدل شدن تمامی اطلاعات مورد نیاز از مسیر، وضعیت راننده و بار حمل شده می‌شود.

    قاعدتا اگر با اطلاعات بیشتری سروکار داشته باشیم قادریم پردازش و تحلیل بهتری نیز به‌کار ببندیم. با استفاده از این تکنولوژی، ردیابی یک کامیون همانند ردیابی یک سبد خرید فروشگاهی قابل انجام است. مدیریت ساده‌تر دارایی و سرمایه که به اعتبار بیشتر یک شرکت حمل‌ونقل می‌انجامد، از صدور صورت حساب برای کامیون اجاره‌داده شده آغاز می‌شود. امروزه سیستم‌های ردیاب برای انجام و ترکیب کارهای بیشتر، طراحی شده‌اند. به‌عنوان مثال شرکت بلک‌بری، سال گذشته سیستم ردیابی هوشمند خود را اراده داد. این سیستم به ناوگان این اجازه را می‌دهد تا نحوه‌ی استفاده، تعمیر و نگهداری کامیون‌های خود را مدیریت کند. اواخر سال گذشته، بلک‌بری همکاری خود را با شرکت Modagrafics که ارائه‌دهنده‌ی خدمات گرافیکی‌ست، کلید زد.

    در همین راستا، پل پیرکل رئیس و مدیرعامل Modagrafics در گفتگو با Fleet Owner اظهار داشت:

    ما خیلی زود متوجه شدیم کارهایی که می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم گسترده‌تر از کارهایی‌ست که در حال انجام دادن‌شان هستیم. با استفاده از فناوری ردیابی تریلر، میتوان میزان کارایی، بهره‌وری و حفاظت از تجهیزات ناوگان را افزایش داد. شرکت‌های فعال در حوزه لجستیک می‌توانند وضعیت تریلرهای خود را بررسی کنند، تعیین کنند که کجا مورد استفاده قرار بگیرند و پر یا خالی بودن آنها را تشخیص دهند. به‌عنوان مثال، شرکت ما قادر است با یک ناوگان برای راه‌اندازی کمپین فروش مورد نظر خود همکاری کند که این مسأله مستلزم به کارگیری دانش گرافیک است. همچنین در ادامه بلک‌بری با سیستم هوشمند ردیابی خود می‌تواند محل تردد کامیون‌ها و تریلرها را کنترل کند. نتیجه‌ی این همکاری موفقیت کمپین و متعاقبا افزایش فروش منطقه‌‌ای است.

    سیستم ردیابی هوشمند گمانه‌زنی و برآورد هزینه‌‌ی تعمیر و نگهداری را نیز آسان می‌کند. راه‌حل رسیدن به این سهولت در محاسبه و مدیریت دارایی را شرکت Spireon Inc ارائه داده است. سابقه‌ی تعمیرات و هزینه‌هایی که برای این کار صرف شده به صورت داده به سیستم ردیاب ارسال می‌شود و مدیریت ناوگان ترابری می‌تواند هزینه‌های لازم و جاری تعمیرات را، چه برای قطعاتی که تعویض و تغییر کرده‌اند و چه برای آن دسته از تجهیزاتی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند،  برآورد کند. همچنین این سیستم دید بهتری برای خرید تجهیزات، به ناوگان ارائه می‌دهد. در پارکینگ و معابر مناطق ترانزیتی تجاری نیز، که راننده باید کامیون خود را از میان صدها هزار کامیون دیگر پیدا کند، باز هم این ردیاب هوشمند است که به کمک راننده و ناوگان می‌آید.

  13. چک‌کردن دما/ثبت داده‌ها

  14. آخرین فناوری معرفی شده در این مقاله، موردی الزامی است که باید در حمل مواد غذایی مورد نیاز انسان و حیوانات، از نقطه‌ی شروع مسیر تا پایان مسیر رعایت شود. رعایت اصول بهداشتی و موارد ایمنی مرتبط با مواد غذایی مورد نیاز، مستلزم وجود یک سیستم هوشمند است که باید توسط افراد حامل بار، تحویل‌دهندگان و ترخیص‌کنندگان بار به‌کار گرفته شود.

    حفظ دمای مورد نیاز مواد غذایی برای سالم ماندن در کامیون و کامیونت و نظافت محفظه‌ی بار بین دو بارگیری، امری ضروری است. این طرح برای مشاغل و کسب و کارهای کوچک که سالانه کمتر از 500 هزار دلار درآمد دارند، تا آوریل 2018 لازم‌الاجرا نبود، اما جری روبرتسون، مدیر ارشد فناوری ناوگان Bolt Systems اعتقاد دارد که حتی تا پیش از این تاریخ، تجهیز این افزونه برای ناوگان‌های حامل مواد غذایی، مزیت رقابتی ایجاد می‌کرد. فناروی کنترل دما شرط لازم برای ادامه‌ی فعالیت شرکت‌های حمل موادغذایی است.

    البته همچنان تفاوت‌های کوچکی بین استفاده‌کنندگان از این فناوری وجود دارد. دمای کامیون حمل موادغذایی تازه و موادغذایی یخ‌زده با هم متفاوت است. اکثر محفظه‌های برودتی که امروزه از فناوری مورد نظر استفاده می‌کنند تنها به سنسور دما جهت تشخیص میزان برودت مجهز نیستند. بلکه تمام اطلاعات مربوط به دمای محفظه‌ی بار، توسط GPS به سیستم یکپارچه‌ی مدیریت ناوگان ارسال می‌شوند. سیستم مدیریت این اطلاعات را برای تطبیق الزامات مورد نیاز، ثبت دمای مناسب و نظارت بر مشکلات قابل پیش‌بینی، به‌کار می‌بندد.

    منبع

    https://www.fleetowner.com/technology/article/21701619/7-truck-technologies-you-need-and-why 

     

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران