تکنیک‌های استفاده از زبان بدن در محیط کار

تکنیک‌های استفاده از زبان بدن در محیط کار

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

مهارت‌های ارتباط موثر در محل کار فقط شامل صحبت‌کردن یا نوشتن خوب نیست. بلکه درک سیگنال‌های غیرکلامی که انسان برای انتقال احساسات و افکار استفاده می‌کند نیز به همان اندازه مهم است. تفسیر دقیق زبان بدن مستلزم توجه، همدلی و خودآگاهی است. ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند در مصاحبه‌ها و زندگی حرفه‌ای تاثیرگذار باشید. 

تکنیک‌های استفاده از زبان بدن در محیط کار 

در این مقاله به توضیح، انواع و اهمیت درک زبان بدن دیگران در محیط کار می‌پردازیم.

زبان بدن چیست؟

زبان بدن شامل طیف وسیعی از روش‌های ارتباط غیرکلامی است که می‌توانید برای بیان اهداف و احساسات خود از آنها استفاده کنید. زبان بدن شامل حالات چهره، ژست‌ها، حالت‌ها و سایر سیگنال‌های مبتنی بر حرکت است. زبان بدن می‌تواند آگاهانه یا ناخودآگاه باشد و اغلب با ارتباط کلامی ترکیب می‌شود. در بسیاری از موقعیت‌ها، زبان بدن یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطی است. 

انواع زبان بدن

برخی از انواع خاص زبان بدن عبارت‌اند از:

  • حالات چهره مانند لبخند زدن، اخم کردن یا چرخاندن چشمان خود
  • حرکاتی مانند تکان دادن دست، اشاره به کسی به معنای نزدیک‌تر شدن یا شمارش با انگشتان
  • حالت‌هایی مانند افتادن، صاف نشستن یا خم شدن 
  • تماس چشمی یا عدم تماس چشمی
  • انواع لمس مانند دست‌دادن، در آغوش گرفتن یا دست زدن به بازو
  • حرکات بدن مانند بالا انداختن شانه 

اهمیت درک زبان بدن

هنگام صحبت با یک همکار، حضور در یک جلسه یا هنگام معرفی خود به یک مشتری، قطعا از نوعی زبان بدن استفاده می‌کنید. زبان بدن می‌تواند چندین پیام مهم از جمله موارد زیر را در طول یک روز کاری منتقل کند.

  1. سطح علاقه یا تمرکز شخصی
  2. اگر شخصی با شما تماس چشمی برقرار کند، هنگام صحبت‌کردن سر تکان دهد یا در حین صحبت به سمت شما خم شود، احتمالا توجه کامل او را به خود جلب کرده‌اید. اگر کسی به پشتی صندلی خود تکیه داده باشد، مدام به اطراف نگاه می‌کند یا انگشتانش را تکان می‌دهد، ممکن است حوصله‌اش سر رفته یا حواسش پرت شده است.

  3. تناقض بین آنچه که شخص می‌گوید و واقعا فکر می‌کند
  4. پیام‌های غیرکلامی می‌توانند کلماتی را که شخص می‌گوید تقویت یا در تناقض قرار دهند. این پیام‌ها گاهی بی‌اهمیت هستند، اما به شما کمک می‌کنند تا دید روشنی در مورد آنچه که شخص مقابل فکر می‌کند به شما ارائه دهد.

  5. اعتمادبه‌نفس
  6. تمرین زبان بدن می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک کند و شما را از اعمال خود و اثراتی که بر دیگران می‌گذارید آگاه کند. مزیت دیگر دانستن زبان بدن شامل بهبود روابط و کمک به دیگران برای قضاوت بهتر در مورد شما بر اساس نحوه برقراری ارتباط غیرکلامی است.

حال اگر می‌خواهید تفسیر و استفاده از زبان بدن خود را بهبود ببخشید، این مراحل را دنبال کنید:

  • مراقب باشید
  • اولین قدم در درک زبان بدن، توجه به آن است. بهبود مهارت‌های مشاهده شما ممکن است کاری ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد. شما به‌احتمال زیاد هر روز بدون اینکه متوجه شوید زبان بدن دیگران را تفسیر می‌کنید. به صمیمی‌ترین کارمندی که در محل کار خود با آن برخورد می‌کنید فکر کنید. وقتی در سالن از کنارشان رد می‌شوید لبخند می‌زنند؟ آیا آنها تماس چشمی خود را حفظ می‌کنند و وقتی با آنها صحبت می‌کنید سر تکان می‌دهند؟ درک زبان بدن آنها احتمالا باعث می‌شود که آنها را دوستانه‌تر درک کنید.

    به‌عنوان‌مثال، تکان دادن پا در زیر میز معمولا نشانه‌ای از عصبی بودن یا ناراحتی است. بااین‌حال، اگر مشاهده کنید که کارفرمای شما همیشه وقتی نسبت به موضوعی هیجان‌زده یا علاقه‌مند است پای خود را تکان می‌دهد، می‌توانید آن زبان بدن را به‌درستی تفسیر کنید. یا، اگر متوجه شدید که یک همکار بدون توجه به موقعیت، پای خود را زیر میز تکان می‌دهد، می‌توان استنباط کرد که این فقط یک عادت است و لزوما به احساس او ارتباطی ندارد.

  • همدل باشید
  • این مرحله به بحث قبلی ما در مورد درنظرگرفتن زبان بدن در چارچوب مناسب آن مربوط می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای درک زبان بدن دیگران، همدلی و تلاش برای درک دیدگاه آنهاست. با درنظرگرفتن شخصیت یک فرد یا جزئیات خاص موقعیت او، می‌توانید ایده بهتری از آنچه که زبان بدن او نشان می‌دهد به دست آورید.

    به‌عنوان‌مثال، اگر به یک همکار سلام کنید و او از تماس چشمی اجتناب کند، لب‌هایش را به هم فشار دهد و دست‌هایش را روی‌هم بگذارد، ممکن است فکر کنید که از دست شما عصبانی یا ناامید است. بااین‌حال، اگر مایل به همدلی باشید، ممکن است متوجه شوید که آنها به دلیل فشار کاری تحت استرس زیادی هستند. پس با درنظرگرفتن شرایط دیگران، درک واضح‌تری از زبان بدن آنها به دست می‌آورید.

  • خودآگاه باشید
  • گام سوم در بهبود مهارت‌های ارتباطی زبان بدن، آگاهی بیشتر از پیام‌های غیرکلامی خود است. شما می‌توانید در خواندن زبان بدن دیگران متخصص باشید. خودآگاهی از زبان بدن شامل توجه به نحوه تعامل فیزیکی با دیگران و تمرین با حرکات و حالات صورت است. با تمرین ارتباطات غیرکلامی خود، می‌توانید توانایی نشان‌دادن علاقه، مشارکت و حرفه‌ای بودن را با استفاده از زبان بدن در خود پرورش دهید.

نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس با استفاده از زبان بدن

یادگیری نحوه نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس بیشتر از طریق زبان بدن می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباط موثرتری داشته باشید و در هنگام ملاقات با دیگران احترام و توجه موثر به دست آورید.

زبان بدن چیست؟

زبان بدن راهی برای نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس غیرکلامی و عدم ترس در یک موقعیت است. از زبان بدن برای ارتباطات و حرکات غیرکلامی و انتقال سطحی از راحتی در یک تعامل استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از رفتار فیزیکی، فرد می‌تواند اعتماد خود را در محیط‌های شخصی و حرفه‌ای به اشتراک بگذارد. زبان بدن شامل عناصر زیر است:

  • حرکات دست
  • حالات چهره
  • لحن صدا
  • حرکات بدن

چرا زبان بدن مهم است؟

زبان بدن مطمئن می‌تواند سیگنال‌های مناسب را در موارد مختلف ارسال کند. به‌عنوان‌مثال، در یک مصاحبه شغلی، مهم است که زبان بدن حرفه‌ای و مطمئنی را در ترکیب با پاسخ‌های خود بکار بگیرید. این یک جنبه مهم از سخنرانی عمومی است؛ زیرا می‌تواند مخاطب را تشویق کند که به شما احترام بگذارد و به آنچه می‌گویید توجه کند. تمرین زبان بدن می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس شما کمک کرده و شما را از اعمال خود و پیامدهایی که بر دیگران می‌گذارد آگاه کند. یکی دیگر از مزیت‌های آن شامل بهبود روابط و کمک به دیگران در قضاوت بهتر در مورد شما بر اساس نحوه برقراری ارتباط غیرکلامی است.

ایجاد اعتمادبه‌نفس با زبان بدن

در اینجا فهرستی از چند راه برای نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس با زبان بدن آورده شده است:

  1. توجه کامل خود را معطوف کنید.
  2. یکی از راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس این است که توجه کامل خود را به فردی که با او صحبت می‌کنید، نشان دهید و به او بفهمانید که به او گوش می‌دهید. هنگام تمرین توجه کامل، به نقطه‌ای نزدیک چشم یا ابروی فرد نگاه کنید تا احساس راحتی بیشتری کنید.

  3. مراقب دست‌های خود باشید.
  4. دستان خود را در معرض دید و دور از جیب خود قرار دهید. حرکات دست همچنین می‌تواند در صورت رعایت اعتدال، به انتقال نکته‌ای که در مکالمه خود می‌گویید، کمک کند. یکی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند از دست زدن به صورتتان جلوگیری کنید، نگه‌داشتن دست‌ها روی پا است.

  5. پاهای خود را روی زمین و محکم نگه دارید.
  6. در تعامل با دیگران، پاهای خود را با حالتی استوار روی زمین محکم کنید. سعی کنید برای نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس خود به‌جای بی‌قراری، ثابت بایستید.

  7. نحوه ایستادن خود را در نظر بگیرید.
  8. برای نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس و احترام به خود، شانه‌هایتان را عقب نگه دارید. عقب راندن شانه‌ها بر نحوه ایستادن شما تاثیر می‌گذارد. می‌توانید این کار را در مقابل آینه تمرین کنید تا ببینید موقعیت شما چگونه به نظر می‌رسد.

  9. سر خود را بالا نگه دارید.
  10. چانه و سر خود را به سمت بالا قرار دهید تا اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید. سر خم شده به پایین نشانه تسلیم است. برای اینکه به یاد داشته باشید تا این کار را هنگام صحبت با شخص دیگری انجام دهید، وانمود کنید که کلاه یا شیئی روی سرتان وجود دارد که سعی در نیفتادن آن دارید.

  11. محکم دست بدهید.
  12. دست‌دادن محکم یکی از راه‌های ایجاد اولین تاثیر عالی با افرادی است که با آنها ملاقات می‌کنید. هنگامی که دست خود را دراز می‌کنید، دست طرف مقابل را محکم بگیرید تا اعتماد به نفستان را منتقل کنید.

  13. به حالت چهره خود توجه کنید.
  14. ازآنجایی‌که حالات صورت می‌تواند منعکس‌کننده آنچه شما فکر می‌کنید، باشد، حفظ حالت چهره با اعتمادبه‌نفس هنگام ملاقات با دیگران مهم است. به یاد داشته باشید که لبخند بزنید تا نشان دهید که از موقعیت لذت می‌برید و احساس راحتی می‌کنید. همچنین به نحوه استراحت معمول صورت خود توجه کنید و مراقب ایجاد حالت چهره مثبت باشید.

  15. آینه دیگران باشید.
  16. برای این کار، اصطلاحات مورداستفاده، انواع بحث‌هایی که از آنها لذت می‌برند و صدای عادی آنها برای صحبت‌کردن را در نظر بگیرید. کپی‌کردن نشانه‌های غیرکلامی طرف مقابل راهی برای ابراز شباهت و قدردانی شما از او است.

  17. مراقب قدم‌های خود باشید.
  18. زمانی که راه می‌روید گام‌های بزرگ و استواری بردارید تا نشان دهید هدفمند هستید. همان‌طور که راه می‌روید، قاطع باشید و با سرعت متوسط حرکت کنید. همچنین هنگام راه‌رفتن به‌جای زمین به بالا نگاه کنید. اگر به سمت کسی می‌روید، چشمان خود را به او خیره نگه دارید.

  19. گوش‌دادن را تمرین کنید.
  20. یک فرد با اعتمادبه‌نفس به دیگران اجازه می‌دهد بدون وقفه و بدون اینکه احساس کنند نیاز به اثبات چیزی دارند صحبت کنند. آنها گوش می‌دهند تا بفهمند، نه اینکه عجله کنند و برنامه‌ریزی کنند که در آینده چه می‌گویند. در تعاملات خود گوش‌دادن را تمرین کنید تا نشان دهید که در موقعیتی راحت هستید.

  21. به ‌سرعت مکالمه خود توجه کنید.
  22. هنگام صحبت‌کردن، سرعت صحبت‌کردن و تعداد کلماتی که در دقیقه استفاده می‌کنید را در نظر بگیرید. برای بحث‌های عادی، الگوی خود را تسریع کنید تا به جذب مخاطب کمک کند. بااین‌حال، هنگام توضیح اطلاعات پیچیده، سرعت خود را کم کنید تا مطمئن شوید که دیگران می‌توانند آنچه شما می‌گویید را درک کنند.

  23. به‌آرامی نفس بکشید.
  24. درحالی‌که این زبان بدن خاص ممکن است برای مخاطبان شما آشکار نباشد، اما تنفس آهسته می‌تواند به شما کمک کند سطح استرس خود را کاهش دهید و به شما امکان می‌دهد راحت‌تر باشید. صاف ایستادن می‌تواند به شما کمک کند تا به طور کامل نفس بکشید؛ زیرا به ریه‌های شما اجازه می‌دهد تا منبسط شوند. قبل از مکالمه با افراد تمرینات تنفسی داشته باشید تا به شما کمک کند احساس آرامش کنید.

  25. فاصله را در نظر بگیرید.
  26. وقتی با فردی صحبت می‌کنید کمی به سمت جلو خم شوید تا نشان دهید که درگیر گفتگو هستید. در فرهنگ‌های غربی، معمولا ایستادن بین 2 تا 3 فوت از هم یا فاصله یک‌دست دادن، یک فاصله قابل‌قبول است. هنگام سخن گفتندر مقابل حضار، پاهای خود را به‌اندازه عرض لگن باز کنید و محکم و با اعتماد به‌نفس سخن بگویید.

چرا زبان بدن در محل کار مهم است؟

زبان بدن یکی از انواع از نشانه‌های غیرکلامی است که بر نحوه درک مردم از شما در محل کار تاثیر می‌گذارد. زبان بدن به تقویت و تاکید بر پیام‌هایی که انتقال می‌دهید کمک کرده و معنای بیشتری ایجاد می‌کند. بااین‌حال، اگر نشانه‌های غیرکلامی‌تان با پیام شفاهی شما همسو نباشد، زبان بدن می‌تواند برخی فرضیات را رد کند. آگاه شدن از زبان بدنی که هنگام برقراری ارتباط با همکاران و مدیران استفاده می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که پیامتان به طور موثر ارائه می‌شود و از احتمال ایجاد پیامی ترکیبی از زبان بدن منفی یا حتی ارسال پیامی که قصد ارسال آن را نداشته‌اید، جلوگیری کنید.

با یادگیری نحوه استفاده از زبان بدن می‌توانید در موارد زیر به‌نفع خود استفاده کنید.

  • ارتباط بهتری در تیم خود ایجاد کنید.
  • بهتر است درک کنید که دیگران وقتی با شما صحبت می‌کنند واقعا چه احساسی دارند.
  • تاثیر مثبت بیشتری بر مشتریان ایجاد کنید.
  • یک تصویر حرفه‌ای در سازمان خود ایجاد کنید.

چگونه زبان بدن خود را بهبود ببخشیم؟

در آخر و با یک جمع‌بندی کلی به بیان چند قدم که می‌توانید برای بهبود زبان بدن خود انجام دهید می‌پردازیم.

  1. خودآگاهی را تمرین کنید.
  2. یکی از اولین قدم‌هایی که باید برای بهبود زبان بدن خود بردارید، دستیابی به حس عمیق‌تری از خودآگاهی است. هنگامی‌که با دیگران صحبت می‌کنید یا در مورد موضوعات خاصی بحث می‌کنید، به رفتارهای خود و پیام‌های غیرکلامی که می‌توانید ارسال کنید توجه داشته باشید. با تمرین خودآگاهی، خواهید دانست که باید مراقب کدام رفتارها باوده و یا باید روی تمرین‌کردن کدام یک بیشتر تمرکز کنید.

  3. شانه‌های خود را شل کنید.
  4. گام دیگری که می‌توانید برای بهبود زبان بدن خود بردارید این است که شانه‌های خود را شل کنید و به آنها اجازه دهید تا در ارتفاع راحت قرار بگیرند. شانه‌های خیلی بلند می‌توانند شما را عصبی به نظر برسانند، درحالی‌که شانه‌های افتاده می‌توانند این تصور را ایجاد کنند که شما غمگین هستید. از جایی که شانه‌هایتان در حال حاضر قرار گرفته‌اند آگاه باشید و اجازه دهید در حالت طبیعی قرار بگیرند.

  5. پشت خود را صاف کنید.
  6. برای اطمینان از اینکه فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنید به آنچه می‌گویید گوش می‌دهد و علاقه دارد، مهم است که صاف بنشینید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. یک راه خوب برای اطمینان از قرارگرفتن گردن در موقعیت مناسب این است که به خود یادآوری کنید که چانه خود را بالا نگه دارید.

  7. از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید.
  8. حفظ وضعیت بدنی مناسب برای نشان‌دادن اعتمادبه‌نفس مهم است. هر زمان که در حال مکالمه با شخص دیگری هستید، مطمئن شوید که صاف نشسته یا ایستاده‌اید و از وضعیت بدنی مناسب استفاده می‌کنید.

  9. کمی به داخل خم شوید.
  10. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به‌طرف مقابل نشان دهید که به مکالمه علاقه دارید این است که هنگام صحبت‌کردن، بدانید تا چه حد به سمت او متمایل شده‌اید، زیرا خم شدن بیش از حد می‌تواند طرف مقابل را ناراحت کرده یا تصور اشتباهی ایجاد کند و ناخوشایند به‌نظر برساند.

  11. بازوهای خود را از هم باز کنید.
  12. برای اینکه به فردی که با او صحبت می‌کنید نشان دهید که مطمئن و راحت هستید، مهم است که بازوهای خود را از هم باز کنید. بسته به اینکه نشسته‌اید یا ایستاده، ممکن است بخواهید آنها را جمع کنید یا در پهلوی خود نگه دارید. همچنین می‌توانید دست‌هایتان را با دست‌های گره شده پشت سرتان بگیرید که می‌تواند اعتمادبه‌نفس را به شما منتقل کند.

  13. لبخند بزنید.
  14. هنگامی‌که برای اولین‌بار به کسی معرفی می‌شوید، در طول مکالمه و در صورت لزوم لبخند بزنید. در طول مکالمه مراقب حالات چهره خود باشید، زیرا یک چهره خنثی اغلب می‌تواند به‌صورت اخم کرده ظاهر شود. گاهی با کمی چرخاندن گوشه‌های دهان می‌توانید حالتی آرام و دلپذیر به صورت خود بدهید.

  15. تماس چشمی برقرار کنید.
  16. ارتباط چشمی با فردی که با او صحبت می‌کنید بسیار مهم است. بااین‌حال، اجتناب از تماس چشمی بیش از حد نیز مهم است. 

  17. از دستان خود استفاده کنید
  18. بیشتر مردم هنگام مکالمه روزمره از حرکات دست استفاده می‌کنند. حتی زمانی که در یک محیط حرفه‌ای هستید، باید به‌طور طبیعی از حرکات دست برای تاکید بر برخی کلمات و عبارات استفاده کنید.

  19. به‌آرامی حرکت کنید.
  20. از سرعت حرکت خودآگاه باشید. پیاده‌روی و حرکت آهسته‌تر می‌تواند به شما کمک کند با اعتمادبه‌نفس و آرام به نظر برسید.

  21. آهسته صحبت کنید.
  22. مردم تمایل دارند وقتی عصبی هستند سریع‌تر صحبت کنند. با صحبت‌کردن آهسته و بادقت، احساس اعتمادبه‌نفس ایجاد کنید. این مورد همچنین تضمین می‌کند که فردی که با او صحبت می‌کنید می‌تواند شما را درک کند. هنگامی که نکات کلیدی را بیان می‌کنید سرعت خود را کم کنید و در صورت نیاز حتی به‌صورت دوره‌ای مکث کنید تا افکار خود را جمع‌آوری کنید.

  23. سرتان به‌صورت دوره‌ای تکان دهید.
  24. تکان دادن سر راه خوبی است تا اینکه به فردی که با او صحبت می‌کنید نشان دهید که به حرف‌های او گوش داده و درگیر هستید. این یک روش غیرکلامی است که آنها را تشویق می‌کند تا به آنچه می‌گویند ادامه دهند و به آنها بفهمانید که با پیامی که به اشتراک می‌گذارند موافق هستید یا به آن علاقه دارید و این موارد می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس آنها کمک کند.

  25. مراقب حرکات بی‌قراری باشید.
  26. از حرکاتی که انجام می‌دهید آگاه باشید و تمام تلاش خود را برای آرامش انجام دهید. برخی از انواع رایج حرکات بی‌قراری، ضربه‌زدن به انگشتان یا تکان دادن پای شماست. ایجاد یک حس قوی از خودآگاهی می‌تواند به شما کمک کند در برابر این موارد مراقب کنید.

  27. مراقب نوشیدنی خود باشید.
  28. اگر نوشیدنی در دست دارید، به نحوه نگه‌داشتن آن توجه کنید. نگه‌داشتن یک نوشیدنی یا هر چیز دیگری جلوی قلب شما باعث می‌شود که مراقب به نظر برسید. نوشیدنی خود را پایین بیاورید و آن را به پهلو، کنار پای خود نگه دارید.

  29. پر انرژی باشید.
  30. هنگامی‌که برای اولین‌بار با کسی ملاقات می‌کنید، مهم است که سطح انرژی خود را افزایش دهید. مردم اغلب بر این باورند که سطح انرژی بالاتری از آنچه که هستند نشان می‌دهند. با عمدی بودن در مورد افزایش سطح انرژی که هنگام درگیرشدن با شخص دیگری در مکالمه از خود بیرون می‌دهید، می‌توانید احساس اطمینان کنید که سطح انرژی بالایی را که می‌خواهید نشان می‌دهید.

  31. به‌درستی دست‌ بدهید.
  32. اگر با فرد جدیدی ملاقات می‌کنید، همیشه محکم دست بدهید یا با دست‌دادن شخصی که ملاقات می‌کنید همسو شوید. این به شما کمک می‌کند خود را به شیوه‌ای حرفه‌ای نشان دهید و فردی که ملاقات می‌کنید با شما راحت‌تر خواهد بود.

  33. با فردی که با او صحبت می‌کنید به‌‌درستی رودررو شوید.
  34. هنگامی‌که درگیر مکالمه هستید، مهم است که با شخصی که به‌طور مستقیم با او صحبت می‌کنید روبرو شوید. زیرا روبه‌رو شدن نامناسب می‌تواند این تصور را القا کند که شما نسبت به آنچه می‌گویند بی‌علاقه هستید یا حواس شما پرت شده است. 

  35. فاصله مناسب را حفظ کنید. 
  36. به زبان بدن فردی که با او صحبت می‌کنید توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، آنها ممکن است برای شنیدن بهتر  به‌سمت شما متمایل یا از شما دور شوند. از این نشانه‌ها برای درک بهتر فاصله مناسب استفاده کنید.

    منبع

    https://www.indeed.com/career-advice/career-development/understanding-body-language 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران