کسب‌وکارهای موفق در دوران کرونا

کسب‌وکارهای موفق در دوران کرونا

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ در طول همه‌گیری ویروس کرونا دچار آسیب و خسارت شده‌اند، برخی از مشاغل کوچک صاحب مشتریان جدید و وفاداری شده‌اند و برخلاف گذشته، شاهد رونق کسب‌وکار خود هستند. متاسفانه پس از همه‌گیری ویروس کرونا و آسیب جدی به مشاغل، برخی از آنها مجبور به تعطیلی کسب‌وکار و درنتیجه اخراج کارمندان خود شدند. در مقابل، بسیاری از مشاغل کوچک که پیش از این رونق زیادی نداشتند، حال با متناسب شدن خدماتشان با بحران کرونا و تقاضای بالا برای محصولات و خدماتشان، شاهد رونق و بهبود سوددهی شده و تبدیل به کسب‌وکاری موفق در دوران کرونا شده‌اند.

کسب‌وکارهای موفق در دوران کرونا

در ادامه به معرفی برخی کسب‌وکارهای موفق در دوران کرونا می‌پردازیم.

خدمات نظافتی

با گسترش نگرانی‌های ویروس کرونا در سراسر دنیا، خدمات نظافت حرفه‌ای شامل نظافت دفاتر، رستوران‌ها و خانه‌ها و ... بسیار پرطرفدار شده است. شرکت‌های نظافتی در سراسر دنیا اعلام کرده‎اند که در سایه همه‌گیری ویروس کرونا، درخواست‌ها برای نظافت ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و ... به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. زیرا مردم به مهارت و استاندارد بودن مواد ضدعفونی کننده این شرکت‌ها اطمینان دارند. از‌این‌رو، بسیاری از این شرکت‌ها نه تنها کارمندان خود را اخراج نکرده‌اند، بلکه کارمندان بیشتری برای تامین تقاضای مشتریان، استخدام کردند.

خدمات حمل ونقل

در دوران کرونا، استرس خروج از منزل و ابتلا به ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از مردم برای خرید کالاهای مصرفی یا رفتن به محل کار از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های حمل‌و‌نقل استفاده کنند. همین امر باعث شده تا شرکت‌های حمل‌و‌نقل به‌دنبال جذب و استخدام رانندگان بیشتر برای سرویس‌دهی به‌موقع و سریع باشند.

سینما درایو

یکی از عجیب‌ترین شغل‌های کوچک که اخیراً در دوران کرونا، در بعضی کشورها موفق بوده، سینما درایو است. با توجه به‌اینکه سینماهای معمولی از ایمنی کمی برخوردارند و در دوران پاندمی بیشتر آنها تعطیل هستند، سالن‌های سینما درایو به مردم اجازه می‌دهد تا از داخل اتومبیل خود به تماشای فیلم پرداخته و علاوه بر جمع نشدن در سالن‌های سربسته سینما، امکان تفریح خانوادگی و خروج امن از خانه و تماشای فیلم را به‌روشی جدید، تجربه کنند. جالب است در بسیاری از کشورها این شغل کم‌کم در حال فراموشی و تعطیلی بود، اما با شیوع کرونا، سینما درایو جان تازه‌ای گرفت و طرفداران خاص خود را جذب کرد.

فروشگاه‌های مواد غذایی

در دوران کرونا و به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا کمتر به رستوران بروند. پس تقاضای خرید مواد اولیه غذایی برای تهیه و طبخ غذا بالا رفته و این امر باعث شده تا خواربارفروشان بزرگ و کوچک شاهد افزایش فروش باشند. بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک در این ایام شعب خود را توسعه داده‌اند و فروشگاه‌های شخصی و کوچک مواد غذایی نیز در زمان‌های کوتاه‌تری به‌نسبت گذشته، اجناس خود را شارژ مجدد می‌کنند. 

طبق اعلام فروشگاه‌های موادغذایی، بیشترین تقاضای خرید مربوط به محصولاتی مانند دستمال توالت، مواد ضدعفونی کننده، غذاهای آماده و کنسروی بوده است.

خدمات تحویل غذا

دور از ذهن نیست که در دوران قرنطینه، خدمات تحویل غذا در منازل نسبت به گذشته شاهد تقاضای چشمگیر شده باشد. در این روزها بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به‌جای رفتن به رستوران یا تحویل حضوری غذا از رستوران‌ها، از سرویس تحویل غذا در منزل استفاده کنند. به‌همین دلیل، ارائه دهندگان این خدمات، شاهد افزایش سود تا بیش از 40 درصد و افزایش حجم سفارش‌ها شده‌اند.

شرکت‌های تولیدکننده انواع کنسرو و غذای آماده

با توجه به اینکه بسیاری از افراد مایل به ذخیره مواد غذایی کنسرو شده، نیمه آماده یا سبزیجات خرد شده و بسته‌بندی هستند، مشاغل کوچکی که این کالاها را تولید می‌کردند، بیش از پیش شاهد رونق کار خود شده‌اند. با نگاهی به قفسه‌های فروشگاهی در دوران شیوع ویروس کرونا، شاهد خالی شدن سریع قفسه‌ غذاهای کنسروی، رب گوجه فرنگی، سبزیجات و سالادهای آماده و ... هستیم.

فروشندگان و تولیدکنندگان انواع بازی

با شیوع ویروس کرونا و اجبار به ماندن در خانه، شرکت‌هایی که بازی‌های رومیزی و پازل و این سبک سرگرمی‌های مشارکتی تولید می‌کردند، بسیار پرفروش شده‌اند؛ زیرا برای بازی در جمع‌های خانوادگی بسیار محبوب هستند. همچنین سازندگان بازی‌های ویدئویی که روی پرورش خلاقیت کودکان تمرکز دارند، طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند. زیرا کودکان امکان شرکت در کلاس‌های مختلف و مدرسه را به صورت حضوری نداشته و نیازمند محرک‌های جانبی برای شکوفایی خلاقیت‌های خود هستند.

شرکت‌های تجهیزات تناسب اندام

با تعطیلی بسیاری از سالن‌های بدنسازی در دنیا، مردم به ورزشگاه‌های خانگی روی آورده‌اند تا به حفظ تناسب اندامشان در دوران کرونا کمک کنند. به‌همین دلیل تشک یوگا، دمبل، کش‌های پیلاتس، تردمیل و ... بیش از پیش مورد تقاضا قرار گرفته‌اند. تعدادی از افراد هم یکی از اتاق‌های خانه خود را به باشگاه کوچک بدنسازی تبدیل کرده و با مربی بدنسازی به‌صورت آنلاین، ورزش می‌کنند.

شرکت‌های محوطه‌سازی و باغبانی

از آنجایی که بیشتر مردم به دلیل ترس از کرونا در خانه مانده‌اند، تمایل به مراقبت از فضای سبز و حیاط شخصی بیشتر از قبل شده‌است. به‌این‌ترتیب، شرکت‌های محوطه‌سازی و مشابه، شاهد افزایش تقاضا هستند.

شرکت‌های تولید نان

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده تا افراد بیشتری وقت خود را صرف پخت‌وپز کنند و گاهی برای بالابردن خلاقیت و کاهش استرس، شخصا اقدام به پخت انواع نان و کیک کنند. به‌همین دلیل، محصولات نانوایی مثل آرد، مخمر و ... فروش بیشتری نسبت به قبل از پاندمی داشته‌اند.

قهوه بیرون بر

باتوجه به‌اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان برای نوشیدن یا خریدن قهوه از خانه بیرون نمی‌روند، سفارش قهوه به‌صورت سرد، گرم، دم کرده، رست شده یا بو داده شده بیش از پیش شده است.

تامین کنندگان لوازم باغبانی

در ایام قرنطینه، باغبانی و کاشت انواع میوه، سبزیجات، صیفی‌جات و گیاهان نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده و به‌دنبال آن، شرکت‌های تامین‌کننده لوازم باغبانی و بذر، شاهد رشد چشمگیر در فروش هستند.

تولیدکنندگان ماسک

درحالی‌که سال‌های گذشته و حتی اوایل سال 2020، ماسک کالای پر تقاضایی نبود، تنها با گذشت چندماه به کالایی پرمصرف و ضروری تبدیل شد و مردم برای حفظ جان خود و اطرافیانشان با سرعت زیاد شروع به خرید ماسک کردند. به‌دنبال این حجم از نیاز و تقاضا در بازار، بسیاری دست به راه‌اندازی کارخانه‌های کوچک و بزرگ تولید ماسک کرده و به‌نوعی کارآفرینی کردند. حتی بسیاری از کارخانه‌های تولید پوشاک هم برای تامین ماسک مورد نیاز مردم، اقدام به تولید ماسک کردند.

خدمات پزشکی آنلاین

پیش از این، بیماران برای تشخیص بیماری یا مشاوره با پزشک، به‌صورت حضوری به کلینیک‌ها و پزشکان مراجعه می‌کردند. درحالی که با شدت گرفتن ویروس کرونا و میل به در خانه ماندن و گرفتن خدمات خانگی، پزشکان نیز خدمات خود را به‌صورت آنلاین به بیماران ارائه می‌دهند و تا زمانی که نیاز جدی به حضور در مراکز درمانی نباشد، از مراجعه بیماران به کلینیک‌ها، بیمارستان‌‌ها و ... جلوگیری می‌کنند.

آموزش مشاغل

در شرایطی که بسیاری از مدارس در سراسر دنیا تعطیل شده‌اند و بعضی والدین امکان رسیدگی به دروس فرزندان خود در کلاس‌های آنلاین را ندارند، کسب و کار معلمان خصوصی و تدریس در منازل رونق بیشتری پیدا کرده است.

فروشندگان خودروهای فرسوده

پیش از پاندمی، بسیاری از مردم برای عبورومرور خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند. در شرایطی که به‌خاطر رعایت فاصله اجتماعی، بسیاری از مردم از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده نمی‌کنند و بعضی از آنها امکان خرید خودروهای نو و گران قیمت را ندارند، بازار خرید و فروش خودروهای ارزان قیمت و فرسوده رونق دوباره پیدا کرده و بسیاری به‌دنبال خرید این خودروها هستند.

مشاورها و ارائه دهندگان خدمات سلامت رفتاری

با توجه به اینکه ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی باعث بروز اختلافات خانوادگی، از دست دادن شغل، انزوای اجتماعی و ... شده، متاسفانه بیماری‌هایی مانند افسردگی، استرس و امثال آن نیز در بین مردم شایع شده است. برای کمک به حل این مشکل، مشاورها و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت رفتاری و روانی، اقدام به ارائه خدمات بیشتر، به‌ویژه خدمات آنلاین کرده‌اند.

فروشندگان مبلمان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، الزام به خانه‌نشینی باعث شده تا مبلمان و وسایل خانه نیز برای خانواده‌ها تکراری شوند. در این روزها بازار خرید و فروش مبلمان و تغییر دکوراسیون نیز بین مردم داغ است.

شرکت‌های مراقبت پزشکی خانگی

پیش از این بسیاری از افراد که برای مراقبت‌های دوره‌ای و خدمات درمانی معمول خود به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند و گاهی برای مدت کوتاهی در مراکز درمانی بستری می‌شدند، اما این‌روزها برای اینکه در محیط‌های درمانی به ویروس کرونا آلوده نشوند، از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی خانگی استفاده می‌کنند تا از فوریت‌های پزشکی و اقدامات مراقبتی برخوردار شوند.

با نگاهی کوتاه به تغییرات مشاغل در دوران کرونا، به‌نظر می‌رسد بسیاری از کسب‌وکارهایی که در این دوران متضرر شده‌اند، شاید تنها با تغییری کوچک در سبک ارائه خدمات خود و فراهم نمودن رفاه مشتری و نیز جلب اعتماد آنها در راستای رعایت موازین بهداشتی، می‌توانستند این آسیب را به حداقل رسانده و با روشی جدید به کسب‌وکار خود رونق ببخشند.

منبع

https://www.uschamber.com/co/start/strategy/coronavirus-successful-businesses 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران