تغییر زیرساخت‌های لجستیک در شرایط جدید

تغییر زیرساخت‌های لجستیک در شرایط جدید

نویسنده : تی مگ

زیرساخت، مجموعه عناصر و خدماتی است که امکان عملکرد صحیح شهرها و کشورها را فراهم می‌کند. زیرساخت‌ها ممکن است عنصری نامرئی برای جوامع باشند، اما به هنگام مواجهه با رویدادهای خاص، مانند رعایت موارد بهداشتی که در آن رفتار مشتریان تغییر می‌کند، به عنصری کلیدی تبدیل می‌شوند.

وقوع پاندمی کرونا، استرس و توجه زیادی بر زنجیره تامین داشته است؛ تامین مواد خام و جابجایی کالاها به ویژه کالاهای ضروری مانند اقلام بهداشتی، غذا و دارو. این موضوع در درک هرچه بهتر تاثیر مستقیم زیرساخت لجستیک بر کیفیت زندگی افراد به ما کمک می‌کند.

اگرچه زنجیره تامین همیشه با استرس مواجه است، اما در موارد بحران، زمانی که رفتار مشتریان به سرعت تغییر می‌کند، زیرساخت لجستیک باید با شرایط انطباق و توسعه پیدا کند. یکی از اولین انطباق‌های ایجاد شده در طول پاندمی کرونا، افزایش فوریت در خرید کالاها و دوبرابر کردن سرعت انتقال برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی است.

تحول دیجیتال و لجستیک

تغییر مهم دیگری که در سال‌های اخیر ایجاد شده است، انطباق لجستیک با تجارت الکترونیک، به سبب افزایش فروش از طریق کانال‌های دیجیتال، است. غذا و دارو، رکورد فروش‌های آنلاین را شکسته‌اند. این موضوع باعث شده تا این کالاها در رتبه اول زنجیره تامین قرار بگیرند و چالش‌های جدیدی در فرایندهای لجستیک ایجاد کنند. فراتر از خریدهای فیزیکی که امروز از آن جلوگیری می‌شود، موارد دیگری مانند خرید سرگرمی، مانند بازی برای کودکان، و فناوری‌های مورد نیاز برای دورکاری نیز اضافه شده‌اند.

لزوم بهبود استانداردهای ذخیره‌سازی

با افزایش تقاضا برای تجارت الکترونیک، نیاز به افزایش سرعت در تحویل کالاها نیز ایجاد شده است که روی فضای املاک و مستغلات لجستیک نیز فشار ایجاد می‌کند تا بتواند این رشد را پشتیبانی کند. این موضوع به شکل قابل توجهی تقاضا برای دارایی‌ها، با طرح مناسب برای مدیریت تدارکات، را افزایش داده است. در حقیقت، آمار نشان می‌دهند املاک لجستیکی از بحران کنونی سود برده‌اند.

امروزه رهبران این حوزه، بر بهبود استانداردهای ذخیره‌سازی متمرکز هستند که می‌توانند با یکپارچه‌سازی تجربیات موفق، خدمات بهتری به بازار ارائه دهند. نکته قابل توجه این است که در بسیاری از کشورها، سرمایه‌گذاری در بحث املاک لجستیکی در دستان بخش لجستیک است.

استراتژی تمرکز

مجددا به خاطر نیاز تحمیل شده از سمت تجارت الکترونیک برای رهبران سازمان‌های لجستیک، تقاضا برای املاک لجستیک به حاشیه مناطق شهری متمرکز مانده است. امروزه سازمان‌ها باید نزدیک مراکز اصلی جمعیت قرار داشته باشند تا از تحویل سریعتر اطمینان حاصل کنند و به پرسنل بیشتری برای تحویل بسته‌ها دسترسی داشته باشند.

  • تنوع مکان‌های تولیدی:

  • متخصصان بر این باور هستند که این بحران، روند ساختاری دیگری را سرعت می‌بخشد: ترویج تولید در مکان‌های جدید. در راستای روندهای افزایش بهره‌وری، تولیدکنندگان باید استراتژی‌های زنجیره تامین جهانی خود را، به‌صورت روزانه، روی موقعیت‌های کشورهای همسایه خود متمرکز کنند.

  • تغییر به سمت لجستیک سبز:

  • پاندمی کرونا نیاز به خدمات جدید لجستیک، با تمرکز بر راه‌حل‌های نوآورانه حافظ محیط زیست، را تقویت کرده است. امروزه سازمان‌های لجستیک، بیش از هر زمان دیگر، باید زیرساخت خود را بهبود بخشند اما این نکته را نباید فراموش کنند که این بهبودها، در بلند مدت آسیب زننده نباشند.

تغییر زیرساخت از نگاه سرمایه‌گذاران

پیامد دیگر این تغییرات، توجه مجدد لجستیک به سناریوهای مختلف سرمایه‌گذاری است. به سبب ارتباطات جدید ایجاد شده، کارشناسان این حوزه نظر خود را در خصوص لجستیک تغییر داده و پس از شیوع کووید 19، لجستیک را به عنوان یک دارایی درک کرده‌اند. امروزه لجستیک یکی از بالاترین گزینه‌ها در لیست‌های سرمایه‌گذاری است و می‌توان انتظار صرف بودجه‌های بیشتری برای ایجاد تنوع در دارایی‌های لجستیک داشت.

پس از گذشت یک سال از بحران بهداشت جهانی، تحول آشکاری در بخش لجستیک ایجاد شده که با چالش‌های بسیاری مواجه بوده، اما خوشبختانه برطرف شده‌اند. با این وجود، مسائل حوزه لجستیک روزبه‌روز و در شکلی جدید، بروز می‌کنند و مستمر هستند.

از بهترین درس‌ها برای بخش‌های دولتی و خصوصی که می‌توان از پاندمی کرونا گرفت، لزوم همکاری این دو بخش در کنار یکدیگر است. بنابراین برنامه‌ریزی زیرساخت شهری و کشوری باید با درنظر گرفتن بهبود زیرساخت لجستیک همراه باشد و جابجایی کالاها هماهنگ با توسعه جابجایی شهری.

با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های اقتصادی صورت گرفته برای زندگی در دوران پسا کرونا، لجستیک شهری کارآمد به یک ضرورت تبدیل شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع 
https://blog.solistica.com/en/changes-to-the-logistics-insfrastructure-in-new-reality 
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران