تحویل نگرفتن، تاخیر (دیر رسیدن) و نرسیدن مرسوله پستی؛ برای هر کدام چه باید کرد؟

تحویل نگرفتن، تاخیر (دیر رسیدن) و نرسیدن مرسوله پستی؛ برای هر کدام چه باید کرد؟

نویسنده :

اگر بسته پستی را تحویل نگیریم، چه می‌شود؟ اگر مرسوله پستی دیر برسد یا نرسد چه باید کرد؟ از چه روش‌هایی امکان پیگیری وجود دارد؟ چطور میتوان پیشگیری کرد و چگونه از خدمات جبران خسارت استفاده کنیم؟

در دنیای مدرن امروزی که سفارش کالاها به صورت آنلاین رشد چشمگیری پیدا کرده است، ارسال مرسولات پستی یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید آنلاین به شمار می‌آید.

مشتریان به راحتی و با سرعت مراحل خرید خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و انتظار دارند که کالاهای خریداری ‌شده به موقع و سالم به دستشان برسد.

در این میان، مشکلاتی مانند تاخیر در تحویل یا نرسیدن مرسولات پستی می‌تواند تجربه خرید را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نارضایتی مشتریان شود.

در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا بسته‌‌های پستی در زمان مشخص‌شده به دست مشتری نمی‌رسند و دلیل تاخیر در رسیدن مرسولات پستی چیست؟ روش‌های پیگیری و پیشگیری آن چیست؟ همچنین اگر گیرنده، بسته را به هر دلیلی تحویل نگیرد چه خواهد شد؟

فهرست مطالب

اگر بسته پستی را تحویل نگیریم چه می‌شود؟

اگر بسته خود را با شرکت ملی پست ارسال کرده باشید، مامور پست، دو بار به نشانی گیرنده مراجعه خواهد کرد و اگر شما بسته را تحویل نگیرید، مرسوله به باجه معطله بازگردانده می‌شود.

در این حالت اگر مرسوله خود را با پست سفارشی ارسال کرده باشید، تا 15 روز و اگر با پست پیشتاز ارسال کرده باشید 5 روز در باجه خواهد ماند.

بعد از طی این مدت با شما تماس گرفته می شود و در صورتی که پاسخی دریافت نشود، بسته برای فرستنده عودت داده می‌شود.

اگر بسته خود را با تیپاکس ارسال کرده باشید، بعد از رسیدن بسته به نمایندگی مقصد، در طی 2 روز و هر روز یک بار، تیپاکس یار به آدرس شما مراجعه خواهد کرد و درصورت عدم تحویل با ثبت دلیل برگشت، برای گیرنده، پیامک عدم تحویل به همراه دلیل آن ارسال خواهد شد.

بعد از پیامک عدم تحویل دوم، گیرنده یک روز فرصت دارد تا با مراجعه به نمایندگی، بسته را تحویل بگیرد و در غیر این صورت، بسته برای فرستند مرجوع و پیامک آن نیز ارسال خواهد شد.

از طرفی اگر گیرنده اعلام کند بسته را نمی‌خواهد، تیپاکس در همان روز، مرسوله را عودت خواهد داد.

در صورتی که هزینه ارسال به‌صورت پسکرایه باشد و بسته برای فرستنده مرجوع شود، فرستنده باید برای تحویل بسته مرجوعی، هزینه ارسال را به عنوان ذی‌نفع، به‌طور کامل پرداخت کند.

مرسوله پستی خود را تحویل نگرفته‌ام، چکار کنم؟

اگر مرسوله خود را با شرکت پست فرستاده‌اید، از چند راه می‌توانید پیگیری کنید.

  1. صفحه رهگیری شرکت پست
  2. ارسال پیامک به شماره 2000441 (ابتدا حرف R و بعد کد رهگیری را وارد کنید)
  3. تماس با شماره 021193 (داخلی 1 برای پیگیری مرسوله و داخلی 4 برای ارتباط با کارشناسان)
  4. 2000441
  5. استفاده از اپلیکیشن های ارائه دهنده امکان رهگیری مرسولات شرکت پست
  6. همچنین برای ثبت شکایت مرسولات شرکت پست می‌توانید از طریق سامانه eop یا تماس با شماره 193 (داخلی 3) این کار را انجام دهید.

اگر بسته پستی خود را با تیپاکس فرستاده‌اید، از روش‌های زیر می‌توانید وضعیت آن را بررسی کنید:

  1. وارد کردن شماره سفارش، کد رهگیری یا شماره بارکد در صفحه رهگیری تیپاکس
  2. استفاده از اپلیکیشن مای تیپاکس
  3. تماس با شماره 0218457 (داخلی 3)
  4. پیگیری از طریق چت آنلاین سایت تیپاکس
  5. همچنین برای ثبت شکایت در شرکت تیپاکس می‌توانید از طریق صفحه ثبت شکایت یا تماس با 0218457 (داخلی 6) یا در اپلیکیشن مای تیپاکس، اقدام کنید.

دلایل نرسیدن مرسوله پستی چیست؟

دلایل نرسیدن مرسولات پستی

 

عوامل مختلفی باعث تاخیر یا عدم ارسال بسته پستی می‌شود که با اطلاع از آنها می‌توان قدمی در جهت رفع این مشکلات برداشت.

اشتباه بودن اطلاعات گیرنده

یکی از مهم‌ترین دلایل دیر رسیدن مرسوله پستی، اشتباه وارد کردن اطلاعات فرد گیرنده است.

اگر شما هنگام وارد کردن بخش گیرنده، نام، آدرس یا کد پستی را اشتباه وارد کنید، مرسوله به آدرس دیگری فرستاده می‌شود. در ادامه، به بررسی جزئیات بیشتری در این زمینه می‌پردازیم.

نام گیرنده

درصورتی‌که نام گیرنده را اشتباه وارد کرده باشید، مرسوله به شخص دیگری تحویل داده می‌شود. معمولا، این مشکل در ادارات بزرگ یا مجتمع‌های مسکونی به‌وجود می‌آید.

آدرس دقیق

اگر آدرس را به طور دقیق و صحیح وارد نکنید، مامور پست (شرکت پست) یا تیپاکس‌یار(شرکت تیپاکس) نمی‌تواند محل مشخص تحویل را پیدا کند.

گاهی ممکن است یک اشتباه کوچک در نوشتن نام خیابان یا شماره پلاک باعث سردرگمی مامور پست و تاخیر در تحویل سفارش شود.

اگر بسته خود را با تیپاکس ارسال کنید، درصورتی‌که بجای تحویل درب منزل، شعبه نمایندگی مقصد را به‌طور دقیق مشخص کنید، نیاز به وارد کردن آدرس منزل گیرنده نخواهید داشت. در این حالت، گیرنده باید خودش به نمایندگی مقصد مراجعه کرده و بسته خود را تحویل بگیرد.

شماره تماس

یکی دیگر از اطلاعاتی که باید به درست وارد کردن آن اهمیت زیادی بدهید، شماره تماس شخص گیرنده است.

درصورتی‌که مامور پست نتواند آدرس دقیق را پیدا کند، با شماره نوشته شده روی مرسوله تماس می‌گیرد تا اطلاعات بیشتری در مورد آدرس بدست بیاورد.

بنابراین، اشتباه بودن شماره تماس می‌تواند باعث سردگمی بیشتر مامور پست شود و زمان تحویل بسته را طولانی‌تر کند.

همچنین شماره تماس فرستنده هم باید مشخص شود، تا درصورتی‌که گیرنده بسته را به هر دلیل تحویل نگرفت، امکان اطلاع به فرستنده و عودت بسته وجود داشته باشد.

کد پستی

این مورد نیز نقش مهمی برای مرسولات شرکت پست، در تعیین آدرس دقیق گیرنده دارد.

اشتباه وارد کردن کد پستی باعث می‌شود بسته به منطقه دیگری ارسال شده و زمان بیشتری طول بکشد تا بسته به دست گیرنده برسد.

در شرکت تیپاکس سازوکار، به‌صورتی تعریف شده که وارد کردن کد پستی توسط فرستنده ضروری نیست.

گم شدن بسته

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند عامل دیر رسیدن مرسوله شما باشد، گم شدن بسته پستی است. ممکن است این مشکل به دلایل مختلفی رخ بدهد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

مشکلات لجستیکی

گاهی اوقات، مرسوله حین انتقال بین مراکز پستی مختلف گم می‌شود.

این مشکلات می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد، از جمله خطاهای سیستمی در ثبت و پردازش اطلاعات مرسوله، جابه‌جایی نادرست بسته‌ها و حتی نقص در سیستم‌های تفکیک و ارسال مرسولات.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم از شرکت‌هایی مانند "تیپاکس" برای ارسال مرسولات خود استفاده کنید تا حتی در صورت بروز مشکلاتی مانند گم شدن بسته، خسارت شما را جبران کنند.

همچنین وجود سیستم‌های مکانیزه تفکیک بسته در هاب‌های تیپاکس، امکان رخ‌دادن خطا را به حداقل می‌رساند.

انتقالات بین المللی

مرسوله‌های بین‌المللی به دلیل عبور از مرزهای مختلف و انجام فرآیندهای گمرکی، بیشتر در معرض آسیب و گم شدن هستند.

اگر شما کالاهای خود را از طریق "تیپاکس" و "تی اکسپرس" به خارج از کشور ارسال کنید، با توجه به استانداردهای شرکت هواپیمایی بیمه می‌شوند.

با این وجود، درصورتی‌که کالای شما از ارزش بالایی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود آن را به صورت جداگانه یا توسط تی اکسپرس نیز بیمه کنید.

اشتباهات انسانی

یکی از عوامل گم شدن بسته‌ها را می‌توانیم به خطای انسانی نسبت دهیم.

با وجود اینکه امکان بروز چنین مشکلی بسیار پایین است، اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل ثبت اشتباه اطلاعات مرسوله، پست آن را به نقطه دیگری بفرستد.

تحویل اشتباه مرسوله پستی

گاهی اوقات، به دلیل وارد نکردن اطلاعات تکمیلی مانند واحد یا نام خیابان، مرسوله به شخص دیگری تحویل داده می‌شود.

برای جلوگیری از بروز این مسئله، حین وارد کردن اطلاعات گیرنده به صحیح بودن آدرس و شماره تلفن شخص دقت بیشتری داشته باشید.

شما می‌توانید مراحل مختلف ارسال سفارش را در سامانه آنلاین اداره پست یا تیپاکس مشاهده کنید.

عدم مسئولیت پذیری بعضی از کارکنان

مسئولیت‌پذیری نقش بسیار مهمی در انجام کار با بهترین کیفیت دارد. بنابراین، ممکن است دلیل تاخیر در ارسال بسته پستی، عدم تمرکز یا مسئولیت‌پذیری کارکنان باشد.

به همین دلیل، انتخاب سازمان معتبر با کارکنان مسئولیت‌پذیر برای ارسال بسته‌ها بسیار ضروری است تا از بروز مشکلات جلوگیری شود و مرسولات به موقع به مقصد برسند.

رعایت پروتکل های بهداشتی

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث تاخیر در ارسال مرسولات پستی شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به عنوان مثال، اکثر ما در زمان شیوع ویروس کرونا این مشکل را از نزدیک تجربه کردیم که بیشتر سفارشات به صورت آنلاین ثبت و پردازش می‌شدند و باید پروتکل‌های بهداشتی مشخصی برای ارسال آنها صورت می‌گرفت تا باعث گسترش ویروس نشوند.

همچنین، شیوع بیماری تاثیرات دیگری نیز بر مراکز پست دارد که می‌تواند منجر به تاخیر در ارسال سفارشات شود.

کاهش تعداد کارکنان

همانطور که هنگام شیوع ویروس کرونا مشاهده کردیم، بسیاری از کارکنان به دلیل ابتلا به بیماری یا قوانین قرنطینه نمی‌توانستند در محل کار حضور پیدا کنند.

همین مسئله باعث کاهش نیروی انسانی و در نتیجه، کاهش سرعت پردازش و توزیع مرسولات شده بود.

افزایش بسته‌های پستی در اداره‌ی پست و تیپاکس

افزایش تعداد بسته‌های موجود در اداره پست یا شرکت تیپاکس، باعث تاخیر در ارسال سفارشات می‌شود.

در برخی زمان‌ها مانند قبل از تعطیلات عید، آمار سفارشات پستی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند باعث تاخیر در ارسال سفارشات شود.

زمان‌بر شدن مراحل تفکیک و توزیع

با افزایش بسته‌های پستی، انجام مراحل تفکیک و توزیع زمان بیشتری می‌برد. در واقع، کارکنان باید بسته‌های بیشتری را تفکیک و به مقصدهای مختلف ارسال کنند که این موضوع می‌تواند زمان تحویل بسته‌ها را افزایش دهد.

نیاز به نیروی انسانی بیشتر

وقتی تعداد بسته‌های پستی بیشتر باشد، سازمان به افراد بیشتری نیاز دارد که بسته‌ها را تفکیک و ارسال کنند.

از طرف دیگر، نمی‌توان در مدت زمان کوتاهی نیروی انسانی مسئولیت‌پذیر و متمرکز را به سازمان اضافه کرد و این کار به زمان بیشتری احتیاج دارد.

این کمبود نیروی انسانی منجر به کند شدن فرآیندهای مختلف مانند ثبت اطلاعات، بسته‌بندی و ارسال مرسولات می‌شود.

نرسیدن مرسوله پستی خارجی

علت نرسیدن مرسوله‌های پستی خارج از کشور به چند عامل بستگی دارد. از مهم‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به ثبت اشتباه اطلاعات گیرنده، بروز مشکلات در مراحل حمل‌ونقل و خطا در تحویل اشاره کرد. در برخی موارد، تغییر آدرس گیرنده و تحویل اشتباه مرسوله نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. 

با توجه به چالش‌های ارسال مرسولات به خارج از کشور پیشنهاد می‌کنیم آنها را بیمه کنید تا نگران گم شدن یا آسیب دیدن بسته خود نباشید.

همچنین، اگر از سازمان‌های حمل و نقل معتبر برای ارسال بسته‌های خود استفاده کنید، احتمال آسیب‌دیدگی یا نرسیدن سفارش شما به حداقل می‌رسد.

به عنوان مثال، تیپاکس به همراه تی اکسپرس شرایط ایده‌آلی برای ارسال بسته پستی به خارج از کشور فراهم کرده است تا کالای مورد نظر خود را به مناسب‌ترین شکل ممکن بسته‌بندی کرده و به مقصد ارسال کنید و منتظر دریافت آن در 5 تا 7 روز کاری توسط گیرنده باشید.

همچنین، شما هنگام ارسال بسته پستی خود در تیپاکس ارزش آن را تعیین می‌کنید و در صورت مفقودی کالا، با توجه به ارزش آن مبلغی به عنوان جبران خسارت برای شما واریز می‌شود.

برای پیگیری مرسوله پستی باید چه کاری انجام دهیم؟

روش‌های پیگیری وضعیت مرسولات پستی

شما می‌توانید با استفاده از سه روش متفاوت، از آخرین وضعیت مرسوله خود مطلع شوید. در ادامه، به بررسی کامل هر یک از این سه روش می‌پردازیم.

پیگیری با اپلیکیشن

استفاده از اپلیکیشن‌های رسمی شرکت‌های پستی مانند پست ایران، تیپاکس (اپلیکیشن مای‌تیپاکس) و دیگر شرکت‌های لجستیکی به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید.

این اپلیکیشن‌ها معمولا دارای قابلیت‌های مختلفی مانند وارد کردن کد رهگیری، مشاهده تاریخچه حمل و نقل، و مشاهده آخرین وضعیت مرسوله هستند.

بسیاری از این اپلیکیشن‌ها دارای قابلیت ارسال نوتیفیکیشن‌ و اطلاع‌رسانی‌های لحظه‌ای هستند.

به عنوان مثال، اگر وضعیت مرسوله تغییر کند یا به مقصد نزدیک شود، اپلیکیشن به شما اطلاع می‌دهد تا در جریان تمامی مراحل ارسال قرار بگیرید.

پیگیری با سرشماره‌ها

بعضی از شرکت‌های پستی امکاناتی برای پیگیری مرسوله از طریق سرشماره‌های پیامکی و تلفنی ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید با ارسال کد رهگیری به این سرشماره‌ها، وضعیت مرسوله خود را دریافت کنید.

اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا نمی‌توانید از اپلیکیشن استفاده کنید، این روش یکی از بهترین راه‌های جایگزین برای مشاهده آخرین وضعیت مرسوله است.

اگر مرسوله خود را از طریق تیپاکس ارسال کرده باشید، می‌توانید با شماره 8457-021 تماس بگیرید تا شما را در جریان فرایند ارسال بسته قرار دهند.

همچنین از طریق چت آنلاین وبسایت تیپاکس می‌توانید با کارشناسان این شرکت، مشکل خود را مطرح کنید.

همچنین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت مرسوله خود در شرکت ملی پست ایران داشته باشید با شماره 193 تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان توضیحات بیشتری در مورد وضعیت مرسوله به شما ارائه دهند.

پیگیری از طریق سایت

بسیاری از شرکت‌های پستی دارای وب‌سایت‌های رسمی هستند که در آن‌ها می‌توانید با وارد کردن کد رهگیری، وضعیت مرسوله خود را بررسی کنید.

پیگیری مرسوله از سایت اداره پست ایران

درصورتی‌که بسته خود را به سازمان پست ایران تحویل دادید، وارد سایت tracking.post.ir شوید و کد 24 رقمی که هنگام ثبت درخواست ارسال مرسوله برای شما پیامک شده است را در کادر وارد کنید تا از آخرین وضعیت بسته مطلع شوید.

پیگیری مرسوله از سایت تیپاکس

اگر بسته خود را از طریق تیپاکس فرستادید و امکان دانلود اپلیکیشن را ندارید، وارد صفحه رهگیری شوید و یکی از روش‌های موجود برای پیگیری سفارش را انتخاب کنید.

تیپاکس به شما این امکان را می‌دهد که با وارد کردن کد رهگیری، شماره سفارش یا شماره بارکد، آخرین وضعیت مرسوله خود را مشاهده کنید.

همچنین، درصورتی‌که به کد رهگیری خود دسترسی نداشته باشید، می‌توانید در صفحه رهگیری، بر روی کد رهگیری بسته خود را فراموش کرده‌ام کلیک کنید تا با تایید شماره موبایل خود، مجددا کد رهگیری به شما نشان داده شود.

نرسیدن مرسوله پستی تیپاکس

تیم تیپاکس تمام بسته‌ها را در پایان ساعت کاری هر روز، ارسال می‌کنند. شما می‌توانید با ورود به سایت و صفحه رهگیری آن یا از طریق اپلیکیشن مای‌تیپاکس، وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنید.

درصورتی‌که مرسوله به شعبه مقصد رسید و طی 24 ساعت برای فرد گیرنده ارسال نشد، با شماره 8457 تماس بگیرید تا تیم پشتیبانی مشکل شما را حل کند و در مورد دلیل تاخیر در ارسال مرسوله به شما توضیح بدهد.

توجه داشته باشید که یکی از عمده‌ترین دلایل تاخیر در ارسال بسته تیپاکس، ارائه اطلاعات نادرست از سوی فرستنده است که منجر به سردرگمی تیپاکس‌یار و تاخیر در تحویل سفارش می‌شود.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از ارسال بسته در مورد صحت آدرس و اطلاعات دقیق گیرنده، اطمینان حاصل کنید.

پیگیری نرسیدن مرسوله پستی پیشتاز

در صورت عدم ارسال مرسوله پستی پیشتاز نیز می‌توانید از طریق وب‌سایت شرکت پست، وضعیت بسته خود را پیگیری کنید.

همچنین می‌توانید برای اطلاع از وضعیت مرسوله خود به شماره 2000441 پیامی در قالب زیر ارسال کنید:

کدرهگیریR

چگونه از نرسیدن مرسوله پستی پیشگیری کنیم؟

شما می‌توانید با رعایت برخی نکات، از بروز تاخیر یا نرسیدن مرسوله به دست فرد گیرنده جلوگیری کنید.

در این قسمت، به بررسی تمام نکات حائز اهمیت در ارسال بسته می‌پردازیم که تا حد امکان مانع بروز این مشکل شویم.

آدرس صحیح وارد کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، وارد کردن آدرس صحیح و کامل گیرنده است.

اطلاعات ناقص یا نادرست می‌تواند منجر به گم شدن یا بازگشت مرسوله شود. برای اطمینان، آدرس گیرنده را دو بار بررسی کنید و از صحت تمامی جزئیات مطمئن شوید.

از بیمه حمل‌ونقل استفاده کنید

استفاده از بیمه حمل و نقل می‌تواند در صورت بروز مشکلاتی مانند گم شدن یا آسیب دیدن مرسوله، خسارت‌ شما را جبران کند.

شرکت تیپاکس برای جلب رضایت مشتریان شرایطی فراهم کرده است تا در صورت آسیب دیدن یا مفقود شدن بسته پستی، جبران خسارت صورت گیرد.

طبق قوانین تیپاکس، مبلغ جبران خسارت بسته‌های پستی از 400 هزار تومان تا 100 میلیون تومان متغیر است. لازم به ذکر است که اگر شما با تیپاکس قرارداد داشته باشید، سقف این مبلغ تا 300 میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

اگر پاکتی حاوی اسناد مجاز یا اوراق مفقود شود یا آسیب ببیند، این سازمان 200 هزار تومان برای جبران خسارت در نظر گرفته است که این مبلغ برای پاکت حاوی کالا حداکثر یک میلیون تومان است.

با انتخاب شرکت تیپاکس، برای بیمه مرسوله خود، فقط کافیست در هنگام ثبت سفارش، ارزش واقعی بسته را ثبت کنید تا به‌طور خودکار درصورت آسیب رسیدن به آن، امکان استفاده از خدمات جبران خسارت را داشته باشید

شرکت لجستیکی مناسبی انتخاب کنید

انتخاب شرکت پستی معتبر و باسابقه می‌تواند احتمال بروز مشکلات در تحویل مرسوله‌ها را کاهش دهد.

بررسی نظرات مشتریان قبلی و میزان رضایت آن‌ها از خدمات شرکت می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب درستی داشته باشید.

ویژگی‌های شرکت لجستیکی مناسب چیست؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در نظر بگیرید این است که کالای خود را به دست سازمانی بسپارید که مطمئن باشید آن را به دقت و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده می‌رساند.

در این بخش، به شرح خصوصیات یک شرکت لجستیک معتبر می‌پردازیم.

جبران خسارت

با آنکه احتمال آسیب دیدن یا گم شدن بسته پستی کم است، اما می‌توان گفت چه در ایران و چه در سایر کشورها، احتمال آن صفر نیست. درنتیجه باید تا حد امکان از آن جلوگیری کرد یا راهی برای جبران خسارت در نظر گرفت.

معمولا، در صورت بروز چنین مشکلی شرکت‌های حمل و نقل معتبر بر اساس ارزش کالا، مبلغی را به حساب فرد واریز می‌کنند.

اطلاع از آخرین وضعیت بسته با استفاده از پیامک

شرکت‌های حمل و نقل معتبر تغییراتی که در فرایند ارسال بسته پستی انجام می‌شود را برای شما پیامک می‌کنند تا حتی بدون دسترسی به اینترنت نیز بتوانید از آخرین وضعیت مرسوله خود مطلع شوید.

بسته بندی مناسب

شرکت لجستیکی معتبر با توجه به نوع و ارزش کالای شما، مناسب‌‌ترین بسته‌بندی پستی را برای آن انتخاب می‌کنند تا احتمال آسیب دیدن کالا در طول فرایند ارسال به حداقل برسد.

پرداخت در محل

به منظور جلب رضایت مشتریان، شرکت‌های لجستیک معتبر امکان پرداخت در محل را برای آنها فراهم می‌کنند تا مشتریان پس از دریافت کالای مورد نظر، وجه خود را به مامور پست پرداخت کنند.

پس‌کرایه

بسیاری از اوقات، هزینه ارسال باید توسط فرد گیرنده پرداخت شود. در چنین شرایطی، شرکت‌های حمل‌ونقل این امکان را در قالب سرویسی به نام پسکرایه در اختیار مردم قرار می‌دهند تا بدون پرداخت هزینه ارسال در هنگام ثبت سفارش، کالای مورد نظر خود را ارسال کنند و فرد گیرنده پس از دریافت کالا هزینه‌ی آن را بپردازد.

شکایت از نرسیدن مرسوله پستی

درصورت نرسیدن مرسوله، می‌توانید با مراجعه به دفاتر پستی، از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های شرکت‌های پستی، یا تماس با شماره‌های پشتیبانی شکایت خود را ثبت کنید.

برای جبران خسارت در شرکت ملی پست می‌توانید به دفاتر پستی یا به سامانه eop مراجعه کنید.

برای جبران خسارت در تیپاکس، کافیست به صفحه جبران خسارت آن مراجعه کنید یا با شماره 0218457 تماس حاصل فرمایید.

جمع‌بندی

در دنیای مدرن، مشکلاتی نظیر اشتباه وارد کردن اطلاعات گیرنده، گم شدن بسته، تحویل اشتباه مرسوله، عدم مسئولیت‌پذیری کارکنان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش تعداد کارکنان و افزایش بسته‌ها در اداره پست می‌تواند باعث تاخیر یا نرسیدن مرسولات پستی شود.

در صورت بروز این مشکلات، شما باید از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت‌های رسمی مرسولات خود را رهگیری کنید. همچنین، اگر نتوانستید اطلاعات کافی به‌دست بیاورید و بسته به دستتان نرسید با شماره‌ی سازمان پستی مورد نظر تماس بگیرید تا پشتیبانان مشکل شما را بررسی کنند.

بهترین روش برای جلوگیری از تاخیر یا نرسیدن بسته پستی، انتخاب شرکت معتبری برای ارسال مرسولات پستی است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده برسد.

همچنین، اطلاعات گیرنده نظیر نام، آدرس، کد پستی و تلفن را با دقت وارد کنید تا مرسوله به آدرس اشتباهی فرستاده نشود.

سوالات متداول

نرسیدن مرسوله پستی چه دلایلی دارد؟

دلایل نرسیدن مرسوله پستی شامل اشتباه در ثبت اطلاعات گیرنده، مشکلات در مراحل حمل‌ونقل و خطاهای تحویل است. همچنین، در برخی موارد مشکلات داخلی شرکت‌های پستی نیز می‌تواند منجر به تاخیر یا گم شدن مرسوله شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود ارسال مرسولات خود را برعهده شرکت حمل‌ونقل معتبری بگذارید.

برای پیگیری نرسیدن مرسول پستی تیپاکس چه کاری انجام دهیم؟

برای پیگیری مرسولات شرکت پست، با مراجعه به https://tracking.post.ir و وارد کردن اطلاعات مرسوله خود از وضعیت آن مطلع شوید. اگر اطلاعات کافی نبود، با شماره 193 تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ بدهند.

برای پیگیری نرسیدن مرسول پستی تیپاکس چه کاری انجام دهیم؟

برای پیگیری مرسوله تیپاکس، به صفحه رهگیری تیپاکس مراجعه کرده و کد رهگیری بسته خود را وارد کنید. اگر اطلاعات کافی نبود، با شماره‌های پشتیبانی (0218457) تماس بگیرید تا به سوالات شما پاسخ بدهند. همچنین، شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن مای‌تیپاکس از آخرین وضعیت سفارش خود مطلع شوید.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران