12 راهی‌که پهپادها باعث تغییرات لجستیکی می‌شوند

12 راهی‌که پهپادها باعث تغییرات لجستیکی می‌شوند

نویسنده : تی مگ

بااینکه استفاده از پهپاد در صنایع مختلفی تأثیر مثبت می‌گذارد، این نکته نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که بیشترین تأثیر این تجهیزات، بر روی صنعت لجستیک و خدمات تحویل خواهد بود.

اگر ایده‌ی استفاده از هواپیماهای (تجهیزات پرنده‌ی) بدون سرنشین در شما ایجاد هیجان می‌کند، در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا دید و درک بهتری نسبت به این تکنولوژی داشته باشید.

12 راهی‌که پهپادها باعث تغییرات لجستیکی می‌شوند

  1. خرده‌فروشان، تنها در خانه خود، دست به تحول عظیمی در زمینه‌ی تحویل و حمل محصولات و خدمات‌ خود می‌زنند.
  2. عرصه‌ی تجارت الکترونیک، بیش از گذشته دوست‌دار محیط زیست خواهد شد.
  3. با افزایش توقعات مشتریان، خدمات ارائه شده نیز بهبود پیدا می‌کند و تحویل فوری به امری عادی تبدیل می‌شود.
  4. به عملکرد انبارها و 3PLs ها سرعت بخشیده می‌شود. (3PLs به سازمان‌هایی خدماتی اطلاق می‌شود که اموری مانند تأمین، توزیع و انبارداری را در جایگاه شخص ثالث و به صورت برون‌سپاری شده انجام می‌دهند).
  5. در چیدمان انبارها و مراکز توزیع تغییرات عمده ایجاد می‌شود.
  6. کارایی انبارها افزایش می‌یابد.
  7. با افزایش کارایی لجستیکی پهپادها، فروشگاه‌های فیزیکی که بر اساس تعامل حضوری و چهره‌به‌چهره‌ با مشتری بوجود آمده‌اند، با خطر ورشکستگی روبرو خواهند شد.
  8. خرده‌فروشان که تاکنون از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کردند و از پرداخت مالیات و اجرای قوانین فروش معاف بودند، ازاین به‌بعد با طیف وسیعی از قوانین لجستیکی سروکار خواهند داشت.
  9. خرده‌فروشان باید در مواردی مثل سرقت، خسارات و جرایم سایبری پاسخگو باشند.
  10. تحویل با پهپاد، موضوع مهمی مثل حریم خصوصی را وارد فاز جدیدی می‌کند.
  11. پهپادها باعث ایجاد تحول در زمینه‌ی مدیریت معکوس زنجیره‌ی تأمین توسط خرده‌فروشان خواهند شد.
  12. استفاده از این فناوری در حوزه‌ی لجستیک، باعث ایجاد تحول در برآورد هزینه‌های ارسال بر اساس مسافت طی شده می‌شود.

پهپاد

در ادامه به شرح مواردی که می‌توانند دنیای لجستیک و زنجیره‌ی تأمین را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین متحول کنند، می‌پردازیم.

  1. آغاز تحول عظیم در تحویل و حمل کالا توسط خرده‌فروشان بدون نیاز به استقرار در فروشگاه‌های فیزیکی
  2. جف بزوس، مالک وبسایت و مجموعه‌ی آمازون، در سال 2013، از طرحی به‌نام 60 دقیقه رونمایی کرد که در آن موضوع تحویل بسته‌ها و محصولات خریداری شده‌ی مشتریان توسط پهپادها، مطرح شد. آمازون به‌جای اینکه به حذف قراردادهای خود با شرکت‌های ثالث بپردازد، بر آنست که گزینه‌های ارسال و تحویل مرسولات خود را با بهره‌گیری از تکنولو‌ژی هواپیماهای بی‌سرنشین، تکمیل کند.

    تحولات آمازون در زمینه تحویل مرسولات خود، با خریداری بوئینگ‌های 767 با برند تجاری این شرکت و خریداری ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و سرمایه‌گذاری و بستن قرارداد با شرکت‌های شخص ثالث و فعال در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی نیز، از مدت‌ها پیش کلید خورده است. به‌طور خلاصه، آمازون قصد دارد تا از قراردادهای متعدد خود با شرکت‌های لجستیکی جاده‌ای کم کرده و از مشکلاتی همچون ترافیک جاده‌ای که گهگاه باعث بروز تأخیر در ارسال بسته‌ها می‌شود، جلوگیری کند.

    به عقیده‌ی کارشناسان صنعت حمل‌ونقل، درحال حاضر، بیش از هر زمان دیگری به ارسال بسته از طریق پهپادها نزدیک هستیم. حتی این شیوه ارسال در آینده‌ی نزدیک، بیشتر از تعداد ارسال‌ها‌ از طریق اتومبیل‌ها و باربری سنتی خواهد بود. اگر برخی تمهیدات امنیتی و نظارتی نبود و مجوزهای لازم، پیش‌تر ازاین توسط نهادهای قانون‌گذاری صادر می‌شد، شاید امروز شاهد جولان پهپادها و تحویل بسته‌ توسط آنها بودیم. احتمالا بعد از اینکه این موانع نظارتی برطرف شد، خرده‌فروشان به استفاده از اتوماسیون در داخل و خارج از انبارهای خود روی می‌آورند. در این فرآیند، تمامی مراحل، از پیدا کردن محموله تا رساندن آن به نوار نقاله و در نهایت آماده‌سازی برای قراردادن و حمل توسط پهپاد، به‌صورت خودکار صورت خواهد گرفت.

  3. پهپاد به تجارت الکترونیک کمک می‌کند تا بیش ازگذشته، دوست‌دار محیط زیست باشد!
  4. شاید ندانید که در سال 2016، صنعت حمل و نقل با سبقت گرفتن از نیروگاه‌ها، مقام نخست تولید دی‌اکسیدکربن و گازهای گلخانه‌ای را در ایالات متحده به خود اختصاص داده است. زیرا حجم وسیعی از حمل‌ونقل‌ها در سال‌های گذشته به جابجایی کالاها بین انبارها تا مراکز پخش و توزیع و همچنین تحویل مستقیم به مشتریان اختصاص داده شده است. درحالی‌که در سال‌های پیش از آن، محموله‌ها عمدتا به مقصد فروشگاه‌های بزرگ و برای فروش به صورت عمده انتقال می‌یافت.

    با نگاهی اجمالی به روند تغییرات در سال‌های اخیر، می‌توان به این نتیجه رسید که حجم کامیون‌های بزرگی که در جاده‌های ایالات متحده مشغول رفت و آمد هستند چقدر زیاد شده است. درحالی‌که رفته رفته، ارسال و تحویل فردی جای انتقال‌های جاده‌ای که هدف آن تقویت عمده‌فروشی است را می‌گیرد. جهان در سال 2020، شاهد تحویل بسته‌ها و مرسولات تا حجم 100 میلیارد بسته بوده است! در سال 2018، تحقیقی صورت گرفت که در آن مشخص شد استفاده از پهپادهای برقی در صنعت لجستیک، نسبت به کامیون، کامیونت، ون، خودروی سواری و پهپادهای بنزینی، کارآیی بالاتری دارد. این در حالیست که محققان با درنظر گرفتن هزینه‌های شارژ باتری این نوع پهپادها، به این نتیجه رسیده‌اند که نه تنها در زمینه‌ی دوست‌داری محیط زیست، بلکه استفاده از آنها برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و البته مسائل اقتصادی نیز، می‌تواند مثمر ثمر باشد. شرکت آمازون، قصد دارد تا با استفاده از پهپادهای الکتریکی، تولید کربن را به صفر برساند و در صدد است که تا سال 2030 میلادی، 50 درصد این طرح را تکمیل کند.

  5. پهپاد باعث افزایش توقع مشتریان شده و تحویل روزانه و فوری به امری عادی تبدیل خواهد شد!
  6. در سال 2019 و در حاشیه‌ی کنفرانسی در لاس وگاس، آمازون از پهپاد جدیدی رونمایی کرد که این هواپیمای بی‌سرنشین، خود جزئی از پروژه‌ی (تحویل کالا به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین) Prime Air به شمار می‌رفت. این پهپاد قادر است بسته‌های با وزن 5 پوند یا کمتر را تا 15 مایل حمل کند. آمازون با دریافت مجوز لازم از FAA آماده است تا به‌طور عمده از این پهپاد استفاده کند، بااین‌حال، آمازون تاریخ دقیقی را برای آغاز به‌کار این وسیله اعلام نکرده است. با این اقدام آمازون، مدت زمان تحویل بسته‌ها ابتدا در ایالات متحده و سپس در سراسر جهان، به‌شدت کاهش می‌یابد و مزیت‌هایی نظیر ارسال فوری و رایگان نیز به قوت خود باقی خواهند ماند. علاوه بر کوتاه شدن مدت زمان تحویل بسته‌ها، کیفیت تحویل نیز افزایش پیدا می‌کند و مشتریان قادرند تمامی سفارشات خود، از دارو گرفته تا حتی یک فنجان قهوه را با کیفیت مطلوب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

  7. تسریع عملکرد انبارها و 3PL ها
  8. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مدیریت انبارها وجود دارد، مدیریت زمان است. این زمان عمدتا صرف قراردادن، چیدمان و بسته‌بندی می‌شود. قاعدتا اگر زمان صرف شده برای چیدن محصول یا بسته‌ای که وارد انبار می‌شود، نسبتا طولانی باشد، در هنگام خروج و ارسال آن نیز باید چنین زمانی صرف شود. در چنین شرایطی انبارها با خطر کمبود تعداد اقلام در دسترس مواجه خواهند شد، درنتیجه تقاضا کاهش یافته و کارآیی انبار به میزان قابل توجهی افت می‌کند. با کمک پهپادها می‌توان این زمان را کوتاه کرد و با استفاده از روش‌های استاندارد تحویل و ارسال، حتی مدت زمان تحویل یک‌روزه را به یک ساعت کاهش داد.

    در این مرحله نقش 3PL ها تعیین کننده است چراکه آنها می‌توانند به‌کمک صاحبان انبار شتافته و با طی کردن یک پروسه‌ی دقیق و حساب شده و با استفاده از اتوماسیون و ابزارهای خودکار، سیستم مدیریت انبار را بهینه‌تر و کارآمدتر کنند. این بهبود عملکرد به‌سادگی در مراحلی مثل آماده‌سازی و چیدمان قابل مشاهده است. جهت سرعت بخشیدن به بسته‌بندی، می‌توان از دستگاه‌های برچسب‌زنی، سیستم بسته‌بندی سه‌بعدی (که کار اندازه‌گیری دقیق بسته‌ی مورد استفاده‌ی محصول را با دقت انجام می‌دهد) و چاپگرهای سه‌بعدی استفاده کرد.در کل با استفاده از سیستم مدیریت یکپارچه‌ی WMS، تمامی مواردی که ذکر شد به صورت متمرکز و خودکار قابل اجراست.

  9. تغییرات عمده در نحوه‌ی چیدمان انبارها و مراکز پخش صورت خواهد گرفت.
  10. تحویل کالا به‌وسیله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین، تأثیر به مراتب بیشتری از حمل‌ونقل عادی خواهد داشت. از تأثیرات مهم این نوع ارسال، تغییراتی است که در نحوه‌ی چیدمان انبارها رقم خواهد خورد. امروزه انبارهای بزرگ، از باراندازهای بزرگی برای افزایش سرعت فرآیند اعلام موجودی و آماده‌سازی ارسال بسته‌ها برخوردارند. اشخاصی که بارانداز یا به اصطلاح دیگر، اسکله‌ها را مدیریت می‌کنند، وسواس زیادی در مدیریت زمان ورود و خروج کالا و برنامه‌ریزی نیروی کار شاغل دارند تا از اتلاف وقت جلوگیری کنند.

    تصور کنید که وظیفه‌ی ارسال بسته‌ها بر عهده‌ی پهپادها باشد. در این‌صورت آیا همچنان به باراندازهای بزرگی که انواع کامیون و کامیونت بتواند در آن به تخلیه و دریافت بار بپردازد نیاز است؟

    این یکی از تغییراتی است که پهپادها در صنعت لجستیک رقم می‌زنند.

    اما هواپیماهای بدون سرنشین چگونه باعث رقم خوردن این تغییرات خواهند شد؟

    بهتر است برای تفهیم بهتر این موضوع باز هم به شرکت آمازون رجوع کنیم. همانطور که گفته شد این شرکت از مدت‌ها پیش مرکز تحویل هوایی اجناس خود را راه‌اندازی کرده است. اما نکته‌ی مهم‌تر بوجود آوردن مفهومی به نام انبار شناور است. آمازون در ثبت اختراع خود از بالون هلیومی کوچکی استفاده می‌کند که بر فراز آسمان در حرکت است. محصولات در این بالن قرار داده شده‌اند، تعداد و موجودی آنها مشخص است و اطلاعات مربوط به آنها در سیستمی یکپارچه ذخیره شده است. ارسال بسته‌های سبک در این روش بدین صورت است که پهپادها آنها را مستقیم از بالن تا مقصد مصرف‌کننده حمل می‌کنند. شاید این روش، بزودی قابل اجرا نباشد، اما مطالعه بر همین فرآیند نشان می‌دهد که هواپیماهای بدون سرنشین چگونه قادرند مفهوم انبار و انبارداری را تغییر دهند.

  11. فروشگاه‌های فیزیکی با خطر ورشکستگی مواجه خواهند شد!
  12. اگر روراست باشیم، درحال‌حاضر، تنها مزیت فروشگاه‌های فیزیکی نسبت به فروشگاه‌های آنلاین، امکان حضور مشتری در آنها است. در فروشگاه‌های فیزیکی مشتری قادر است به محل فروشگاه مراجعه کرده، ساعتی را به انتخاب و خرید پرداخته و در نهایت با محصولی که می‌خواهد از فروشگاه خارج شود. همچنین مشتریان می‌توانند اجناس را لمس کرده، آنها را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داده، با موارد مشابه مقایسه کنند و در نهایت تصمیم به خرید یا عدم خرید آن کالا کنند.

    شاید یکی از دلایلی که مردم به فروش فیزیکی روی می‌آورند این باشد که کالای مورد نظر خود را همان روز خرید، به مقصد خود حمل می‌کنند و این مورد در فروش آنلاین که معمولا نیاز مشتری در ارسال فوری محصول مورد نظرشان با تأخیر همراه می‌شود، باعث برتری فروشگاه فیزیکی می‌شود. اما امروزه پهپادها به عرصه‌ی لجستیک قدم نهاده‌اند تا این مدت زمان را کوتاه کنند! با استفاده از پهپاد، مدت زمان ارسال چند روزه را می‌توان به چند دقیقه کاهش داد. با استفاده از این تجهیزات، تجربه‌ی خرید فیزیکی و دردسترس بودن محصول مورد نظر در کمترین زمان ممکن، برای مشتری فراهم می‌شود.

  13. مبارزه‌ی خرده‌فروشان با طیف وسیعی از قوانین و مقررات!
  14. وقتی صحبت از استفاده از پهپاد (چه با کاربرد تفریحی و چه با کاربرد لجستیکی) به میان می‌آید، قوانین و مقرراتی به چشم می‌خورد که رعایت آنها الزامیست. اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا (FAA) با وضع این مقررات و دادن مجوزهای لازم، تنها مرجعی است که می‌تواند دایره‌ی عملکرد پهپادها را تعیین کند. برای مثال برای کسانی‌که برای امور تفریحی و حتی تحقیقاتی از پهپادها استفاده می‌کنند، مسأله‌ای مثل پرواز پهپاد در یک ارتفاع مشخص اهمیت چندانی ندارد. اما در حوزه‌ی لجستیک، قوانینی وجود دارد که استفاده‌کنندگان از این فناوری باید آنها را رعایت کنند. مهم‌ترین قانون موجود در این زمینه، قانون خط دید است.

    با استناد به این قانون، راهبران پهپادها همواره باید این تجهیزات را در میدان و شعاع دید خود راهبری کنند. البته مواردی نیز به‌عنوان معافیت‌های قانونی برای کاربران پهپادهای لجستیکی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • پرواز در مناطق پرجمعیت
    • پرواز در شب
    • پرواز چندین پهپاد تنها با راهبری یک کاربر
    • پرواز بر فراز مردم
    • پرواز در ارتفاع 400 پایی سطح زمین
    • پرواز با سرعت بیش از 100 مایل بر ساعت
    • پرواز با دید کمتر از 3 مایل
    • افزایش کارایی انبارها با پهپادها

    پهپادها تنها برای ارسال بسته‌ها و مرسولات استفاده نمی‌شوند و برای بررسی وضعیت انبار و بازرسی ایمنی محیط نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. درواقع این تجهیزات، کاربری دوربین‌های مداربسته را نیز دارند. برای اطمینان از شرایط بهینه در محل کار، بازرسی و نگهداری پیشگیرانه و کمک به بخش تعمیرات می‌توان از هواپیماهای بی‌سرنشین بهره برد. انجام اموری که هم نیاز به آموزش اپراتور و هم صرف هزینه دارند نیز با استفاده از پهپادها تسهیل می‌شوند. تسمه نقاله و لیفتراک تجهیزاتی هستند که می‌توانند جای خود را به پهپادها بدهند. حتی می‌توان با در نظر گرفتن هزینه‌ای اندک، به کارگران خط تولید که پیش ازاین با دستگاه‌های صنعتی، پرخطر و حساسی سر و کار داشتند، آموزش داد تا ازاین به‌بعد به‌عنوان اپراتور پهپاد فعالیت نمایند.

  15. پاسخگویی خرده‌فروشان درصورت بروز جرایم سایبری، سرقت و خسارات
  16. درست است که استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین باعث ارائه‌ی خدمات بهتر و بیشتری می‌شود، اما این بدان معنا نیست که خرده‌فروشانی که از این فناوری استفاده می‌کنند کاملا بی قید به فعالیت خود ادامه دهند. 33 درصد از کاربران اعتقاد دارند پروسه‌ی خرید و ارسال توسط پهپاد، سرعت بیشتری می‌یابد و 21 درصد نیز اذعان دارند که این روش، صرفه‌جویی اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

    باتوجه به تمامی این نکات، همچنان نگرانی‌هایی بابت سرقت یا آسیب احتمالی بسته‌های ارسالی وجود دارد. 20 درصد از کاربرانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، نگران صدماتی هستند که ممکن است به محموله‌ی خریداری شده‌ آنها وارد شود. 19 درصد نیز اعتقاد دارند پهپادها، به فراخور قابلیت برنامه‌ریزی کامپیوتری آنها، توانایی چندانی در مقابل حملات سایبری نظیر هک شدن را ندارند. در حال حاضر پهپادها به دغدغه‌ای اساسی برای متخصصان امینیت سایبری تبدیل شده‌اند. هزینه‌ی خرید یک هواپیمای بدون سرنشین، 30 تا 10000 دلار است و می‌توان از این تجهیزات برای اهدافی غیرقانونی مثل سرقت اطلاعات و ایجاد اختلال در شبکه استفاده کرد.

    علاوه براین، خساراتی که به خریدهای مصرف‌کنندگان وارد می‌شود، تنها دغدغه‌ای نیست که خرده‌فروشان باید به آن بیندیشند. امکان دارد پهپاد در مسیر خود به منزل یا اتومبیلی برخورد کند و همین مسأله باعث می‌شود تا تمهیدات لازم در صورت بروز چنین اتفاقاتی از پیش اندیشیده شود. اما شرکت‌های بیمه هم بیکار ننشسته‌اند و عزم خود را برای پوشش کامل گزینه‌های حمایتی خود، جزم کرده‌اند. بیمه می‌تواند باعث دلگرمی استفاده کنندگان از این تکنولوژی باشد و باعث شود تا ترس از بروز حوادث این‌چنینی، مانع خریداری هواپیماهای بدون سرنشین و به‌کار بردن آنها نشود.

    حال سوالات زیر مطرح است!!!
    • مسأله‌ی حریم خصوصی چه می‌شود؟!
    • اگر پهپادی برای ارسال بسته‌ای که متعلق به همسایه‌ی شماست، بر فراز منزل مسکونی شما به پرواز درآید، تخلف کرده است؟
    • برخورد قانون با پهپادهایی که از مردم و ساختمان‌ها عکسبرداری می‌کنند چگونه است؟
    • آیا پهپادی که مأموریت خود را انجام داده اجازه دارد از سقف خراب خانه‌ای عکسبرداری کند و از داده‌های مربوط به آن خانه برای پیشنهاد تعمیر خرابی سقف به صاحب‌خانه استفاده کند؟

    تمامی این موارد باید در نهادهای زیربط مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و قوانین‌ مربوط به آنها وضع گردد.

  17. تحول در مدیریت زنجیره‌ی معکوس خرده‌فروشان
  18. هزینه‌ی سالانه‌ی تحویل‌های مرجوعی در سراسر جهان 642 میلیارد دلار است و فروشندگان درحال بررسی و رسیدن به راهکارهایی جهت کاهش این هزینه‌ها هستند. تاکنون فقط از حمل و ارسال محموله‌‌ها توسط پهپادها سخن به‌میان آمده ولی می‌توان کاربردی دیگر برای این تجهیزات در نظر گرفت که همان تحویل معکوس یا بازگشت کالای مرجوعی است.

    بازگشت کالا و عوامل به‌وجود آمدن آن، امری غیر قابل پیش‌بینی است. کالا به دلایل مختلف برگشت داده می‌شود و این موضوع خرده‌فروشان را در تعداد موجودی‌های خود دچار سردرگمی می‌کند و آنها را بابت اینکه مجددا کالا را به انبار بازگردانند و یا دوباره برای مشتری ارسال کنند، در تنگنا قرار می‌دهد. پهپادها این پروسه را بهینه می‌کنند. مصرف سوخت برای حمل‌ونقل اضافی به شدت کاهش می‌یابد و باعث بوجود آمدن زنجیره‌ی تأمین پایدار می‌شود.

  19. مسافت طی شده‌ی بیشتر با هزینه‌ی به مراتب کمتر!
  20. همانطور که بارها در این مقاله اشاره شد، استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.برای مثال یک شرکت پستی معتبر مثل فدکس، یک جعبه کفش را با 6 تا 5/6 دلار هزینه در هر مایل تحویل می‌دهد؛ همین کالا اگر با USPS ارسال شود حدودا 2 دلار در هر مایل هزینه خواهد داشت.اگر جعبه کفش با پهپاد ارسال شود هزینه‌ای که بابت حمل آن متقبل می‌شوید کمتر از 05/0 دلار خواهد بود! سریع و ارزان! دو ویژگی که پیش‌تر ازاین خیلی مورد توجه شرکت‌های پستی و حمل‌ونقل قرار نگرفته بود.

  21. تأثیراتی شگرف بر کل زنجیره‌ی تامین
  22. تحولاتی که پهپادها در ارائه‌ی خدمات سفارشات توسط خرده‌فروشان، مدیریت کارکرد انبارها و انجام بازرسی‌های لازم توسط تولیدکنندگان به‌وجود می‌آورد بر هیچ کس پوشیده نیست. ما هنوز با یک شرکت لجستیکی پهپادی فاصله‌ی زیادی داریم اما ارائه‌ی معافیت‌های صادر شده از سوی FAA باعث شده شرکت‌ها تلاش کنند به این امر ضروری زودتر دسترسی پیدا کنند.

در پایان بیشتر از پیش به بهبود صنایع و به‌طور ویژه صنعت لجستیک با پیشرفت فناوری پهپادها و استفاده گسترده از آنها امیدوار می‌شویم.

منبع

https://www.logiwa.com/blog/drone-delivery-in-logistics 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران