حمل‌و‌نقل LTL و تفاوت آن با FTL

حمل‌و‌نقل LTL و تفاوت آن با FTL

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

اگر در صنعت لجستیک یا حمل‌ونقل مشغول به کار هستید، احتمالا اصطلاح LTL(Less than truckload) را شنیده‌اید. حال باربری LTL چیست؟ استفاده از حمل‌ونقل LTL برای کسب‌وکار شما مزایای بسیار زیادی دارد. بااین‌حال، همه اینها به حجم و وزن محموله‌های شما بستگی دارد. در این مقاله به دنبال مزایا و بهترین روش‌ها برای LTL، معنی و تعریف  LTL و تفاوت‌های بین باربری LTL و FTL خواهیم بود.

حمل‌و‌نقل LTL و تفاوت آن با FTL

در واقع حمل‌ونقل LTL، حمل‌ونقل محموله‌های است که نسبتا کوچک  (کوچک‌تر از کامیون) هستند. در مقابل FTL(Full truckload) حمل‌ونقل با کامیون (به‌صورت کامل) است که شامل حمل بار سنگین یا زیاد است. در ادامه به تفاوت‌ها و مزایای هر دو گزینه حمل‌ونقل خواهیم پرداخت. حمل‌کننده‌های بسته معمولا با بسته‌های کوچک‌تر و محموله‌هایی سروکار دارند که به‌راحتی می‌توانند به واحدهای کوچک (معمولا کمتر از 68 کیلوگرم) تقسیم شوند. حمل‌ونقل با کامیون به روش FTL معمولا برای بارهایی که بین 68 تا 680 کیلوگرم وزن دارند استفاده می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل، حمل‌ونقل LTL را انتخاب می‌کنند که معمولا شامل وسایل حمل‌ونقل کوچک‌تر یا ارزان‌تر است. هنگام حمل‌ونقل از طریق  LTL، فرستنده معمولا هزینه قسمتی از یک کامیون معمولی را که بار آنها اشغال کرده، پرداخت می‌کند.

طیف گسترده‌ای از موارد وجود دارد که می‌تواند در نرخ حمل‌ونقل LTL و اینکه آیا این گزینه حمل‌ونقل از نظر اقتصادی برای شما گزینه خوبی است یا خیر، تاثیر بگذارد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • محل: مانند اکثر نرخ‌های حمل‌ونقل، هرچه فاصله بین انبار و مقصد بیشتر باشد، نرخ حمل‌ونقل LTL بالاتر خواهد بود.
  • نوع: اگر حمل‌ونقل شخصی نیاز به جابه‌جایی منحصربه‌فرد یا تجهیزات ویژه داشته باشد، هزینه‌های بیشتری را شامل می‌شود. این امر معمولا برای برندهایی که مواد فاسدشدنی، اقلام شکننده و اقلام بالقوه خطرناک را تولید یا می‌فروشند، صدق می‌کند.
  • ابعاد: برای تعیین "کلاس باربری" از ابعاد بار و همچنین وزن بسته‌ها استفاده می‌شود که بر نرخ تحویل LTL تاثیر می‌گذارد.
  • زمان: اگر حمل‌ونقل شما نیاز به تسریع داشته باشد، معمولا باید هزینه اضافی برای حمل‌ونقل LTL بپردازید.

اگر تجارتی دارید که بار کمتر از 680 کیلوگرم تولید می‌کند و نیازی به یک کامیون کامل ندارد، حمل‌ونقل LTL باید گزینه حمل‌ونقل انتخابی شما باشد. اگر می‌خواهید واقعا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و در بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود پس‌انداز کنید، حمل‌ونقل LTL می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

خدمات ویژه حمل‌ونقل LTL

شما می‌توانید حمل‌ونقل LTL خود را به روش‌های مختلفی سفارشی کنید. برای مثال:

  1. دسترسی محدود: این خدمات حمل‌ونقل برای ارسال‌هایی که به مکان‌هایی با دسترسی بسیار محدود برای شرکت حمل‌ونقل انجام می‌شوند، ضروری است. (مانند کارگاه‌های ساخت‌وساز، مناطق روستایی، مراکز تجاری یا مناطق کمپینگ) به‌این‌ترتیب، شریک حمل‌ونقل شما می‌تواند همه چیز لازم را برای اطمینان از اینکه تحویل بدون مشکل انجام می‌شود، به‌درستی آماده کند.
  2. سرعت بخشیدن: اگر بار شما باید به‌سرعت برسد، می‌توانید از شریک حمل‌ونقل خود درخواست قیمت ارسال سریع داشته باشید.
  3. دریافت یا تحویل درب منزل: اگر حامل برای دریافت بار و بارگیری یا تکمیل تحویل، باید وارد ساختمان شود، باید این موضوع را هنگام ثبت سفارش، یادداشت کنید و احتمالاً هزینه بیشتری بپردازید.
  4. بالابر: بهتر است برای بارهای بیش از 45 کیلوگرم و مقاصد بدون بالابر برای حمل مستقیم بار از کامیون، از این سرویس استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، کامیونی دریافت خواهید کرد که دارای یک بالابر از پیش نصب شده است.

حمل‌ونقل LTL چگونه کار می‌کند؟

حمل‌ونقل LTL بر روی آنچه که می‌توان مدل هاب و اسپوک در نظر گرفت کار می‌کند. در این مدل، پایانه‌های محلی به‌عنوان اسپوک در نظر گرفته می‌شوند و پایانه‌های متمرکز بزرگ‌تر، مراکز توزیع (هاب) هستند. انتخاب اینکه باید از طریق LTL یا بسته را ارسال کنید یا خیر، در بیشتر موارد به وزن بسته بستگی دارد. اما، اگر باری بیش از 68 کیلوگرم حمل می‌کنید اما برای FTL کافی نیست، باید LTL را انتخاب کنید.

تفاوت بین حمل‌ونقل LTL و FTL چیست؟

حمل‌ونقل FTL یک گزینه حمل‌ونقل است که نیاز به بار یک کامیون کامل دارد. به طور معمول، محموله‌های FTL از 68 تا هزاران کیلوگرم هستند. این روش حمل‌ونقل تنها در صورتی مقرون‌به‌صرفه است که شما واقعا وزن یا حجم قابل‌توجهی بار برای حمل داشته باشید. از طرف دیگر، LTL  برای کسانی که حدود 67 کیلوگرم بار حمل‌ونقل دارند، گزینه بهتری است.

حامل‌های FTL می‌توانند بین دو تا شش محموله فرستنده را در یک کامیون قرار دهند. اگر محموله کمتر از یک کامیون باشد، روش حمل‌ونقل تنها در صورتی LTL در نظر گرفته می‌شود که فرستنده هزینه کل حجم کامیون را پرداخت کند.

همچنین مشاغل حمل‌ونقلی وجود دارند که در ظرفیت بارگیری کامیون‌ها تخصص ندارند، اما بر تجمیع محموله‌های بزرگ از حدود دو تا دوازده پالت تمرکز دارند و خود را حامل LTL می‌نامند!!

آیا LTL بهتر از FTL است؟

پاسخ، خیر است. زیرا انتخاب به‌اندازه و وزن محموله‌ای که می‌خواهید حمل کنید بستگی دارد. اگر بار سبک‌تری برای حمل دارید، LTL گزینه اقتصادی‌تری است. اگر محموله‌های سنگین و بزرگی برای حمل‌ونقل دارید، FTL انتخاب بهتر و به‌صرفه‌تری است.

باربری ال تی ال و اف تی ال 

مزایای حمل‌ونقل LTL

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، اگر بار شما کوچک باشد یا برای تحویل، بسته آن خیلی بزرگ باشد، LTL انتخاب ایده آلی برای حمل‌ونقل است. علاوه بر این، مزایای بسیار خوبی برای حمل‌ونقل از طریق LTL وجود دارد. برای مثال:

  • پشتیبانی محصولات آسیب‌دیده: خوشبختانه، فرستنده‌های LTL می‌توانند تمام اطلاعات لازم را برای استفاده از بیمه یا ارسال محصولات جایگزین به خریداران ارائه دهند. به همین ترتیب، بسیاری از فرستنده‌های LTL از فناوری تضمین کیفیت و ردیابی آنلاین محموله بهره می‌برند، بنابراین می‌توانید در طول حمل‌ونقل مراقب وضعیت محموله خود باشید. این امر مخصوصا در صورت حمل کالاهای فاسدشدنی یا دارویی مفید است.
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای فضای استفاده نشده در حمل‌ونقل LTL: در این روش ارسال می‌توانید محموله خود را با سایر محموله‌ها ترکیب کنید و تنها هزینه بخشی از کامیون که با بار شما پر شده است را بپردازید. درنتیجه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.
  • نرخ حمل‌ونقل بهبودیافته: بزرگ‌ترین مزیت LTL صرفه‌جویی در نرخ حمل‌ونقل است. وقتی شرکت‌ها در حمل‌ونقل LTL از طریق تجمیع محموله‌ها استفاده می‌کنند، حتی کوچک‌ترین استارت‌آپ‌ها هم می‌توانند قیمت حمل‌ونقل مناسبی را برای بار خود دریافت کنند.
  • هزینه‌های انبار کمتر از طریق حمل‌ونقل  LTL: در روش LTL می‌توانید در دفعات بیشتر محموله ارسال کنید و دیگر نیازی به انباشته شدن هر چه بیشتر محصولات در یک‌زمان برای استفاده حداکثری از FTL نیست. درنتیجه نیاز شما به انبار کاهش پیدا کرده و هر ماه پس‌انداز بیشتری بابت کم‌شدن هزینه‌های انبار خواهید داشت.
  • سازگاری با محیط‌زیست: به اشتراک گذاشتن فضای اشتراکی در کامیون با سایر فرستنده‌ها، تاثیر منفی کسب‌وکار شما بر محیط‌زیست را به‌شدت کاهش می‌دهد و به حفظ سلامت زمین کمک می‌کند.
  • زمان تحویل سریع‌تر در بیشتر مواقع: در حمل‌ونقل LTL معمولا زمانی که نوبت به تحویل محصولات شما به دست مشتریانتان می‌رسد بسیار سریع‌تر است. در حمل‌ونقل LTL، فرستنده‌ها نیازی به منتظر ماندن مشتریان خود برای ثبت مقدار مشخصی از سفارش‌ها برای پرکردن یک کامیون کامل (همانند روش FTL) ندارند. انتخاب حمل‌ونقل LTL به این معنی است که شما فقط بخشی از یک کامیون را اجاره می‌کنید، بنابراین می‌توانید هر تعداد محموله را که می‌خواهید ارسال کنید.
  • تخصص و تجربه حرفه‌ای: وقتی شرکت‌های کوچک از حمل‌ونقل LTL استفاده می‌کنند، در واقع می‌توانند از مزایای لجستیکی که در شرکت‌های حمل‌ونقل LTL کار می‌کنند، استفاده کرده و این موضوع می‌تواند به بهبود شیوه‌های یک تجارت کوچک کمک کند.
  • امنیت بهتری داشته باشید: در حمل‌ونقل LTL به امنیت اهمیت می‌دهند. یک فرستنده حرفه‌ای LTL، هنگامی که محصولات شما را تحویل می‌گیرد، به شما این اطمینان را می‌دهد که حمل‌ونقل شما از نقطه A تا نقطه B ایمن خواهد بود.
  • فناوری ردیابی در حمل‌ونقل LTL: شما می‌توانید محموله خود را به‌صورت آنلاین پیگیری کنید. اگرچه حمل‌کنندگان LTL معمولا سیستم‌های ردیابی خوبی دارند اما شما می‌توانید سیستم ردیابی خود برای ردیابی دما، رطوبت و ضربه و ... را نیز پیاده‌سازی کنید. 
  • گزینه‌های تحویل متنوع‌تر برای مشتریان: اگر می‌خواهید گزینه‌های متنوعی مانند حمل‌ونقل سریع و استفاده از بالابر را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورید، حمل‌ونقل LTL بهترین انتخاب ممکن برای رفع نیازهای شما و مشتریانتان است.
  • برخورداری از فناوری جدید حمل‌ونقل: اکثر ارسال‌کنندگان LTL از فناوری جدید حمل‌ونقل استفاده می‌کنند و شرکت شما می‌تواند از چنین پیشرفت‌هایی بدون نیاز به خرج کردن پول اضافی بهره‌مند شود.

بهترین روش‌ها برای حمل‌ونقل بار LTL

هنگام آماده‌سازی محموله‌های LTL، مواردی وجود دارد که مهم‌ترین آنها ابعاد، اسناد، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی است.

  1. هنگام اندازه‌گیری طول، ارتفاع و عرض یک محموله، مطمئن شوید دقیقا چند سانتیمتر است. چرا که شما به ابعاد دقیق نیاز دارید تا شرکت حامل شما از ظرفیت کامیون خود حداکثر استفاده را ببرد.
  2. برای تکمیل تراکنش حمل‌ونقل باید بارنامه را تکمیل کنید. این سند در اصل یک رسید برای محصولاتی است که در حال ارسال هستند. به‌خاطر داشته باشید که این سند باید تاحدامکان دقیق و کامل باشد.
  3. بسته‌بندی و برچسب شما نیز باید در وضعیت خوبی باشد. محصولات خود را روی پالت‌ها قرار دهید تا فضایی که در کامیون اشغال می‌کنند متراکم شود. به همین ترتیب، اقلام سنگین‌تر نیز باید در پایین پالت‌ها قرار داده شوند. همچنین اطمینان حاصل کنید که برچسب شما کاملا از بیرون پالت قابل‌مشاهده است.
  4. باید از سیستم ردیابی حمل‌ونقل LTL استفاده کنید. اگر حامل شما هیچ نوع فناوری حمل‌ونقل را برای مشاهده ارائه نمی‌دهد، باید به دنبال ارائه و پیاده‌سازی فناوری ردیابی خود (برای ردیابی دما، رطوبت و ضرب و ...) باشید. 

نظارت بر کیفیت و شرایط برای حمل‌ونقل LTL

نظارت بر کیفیت و وضعیت در LTL به همان اندازه که در FTL مهم است، اهمیت دارد. متاسفانه، یافتن سیستم‌های نظارت یکپارچه مناسب برای ردیابی بار LTL ممکن است چالش‌برانگیز باشد. پلت فرم‌های متفاوتی برای نظارت بر وضعیت و ثبت اطلاعات محموله وجود دارد. برخی از آنها یک فرایند سه‌مرحله‌ای ساده شامل اندازه‌گیری، اسکن و تجزیه‌وتحلیل برای ردیابی محموله LTL ارائه می‌کنند. برای آپلود اندازه‌گیری‌های ذخیره‌شده در فضای ابری، می‌توانید به‌سادگی کد QR موجود در دیتالاگر را با تلفن خود اسکن کرده، دما و وضعیت بسته‌های خود را پیگیری کنید تا از فساد در مواد فاسدشدنی مانند مواد غذایی و دارویی جلوگیری کنید. این پلتفرم‌ها ردیابی رطوبت، ضربه‌ها، نور محیط، شیب و مکان را آسان می‌کند. 

منبع

https://www.freightquote.com/define/what-is-ltl-freight-shipping/ 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران