چگونه تصمیمات لجستیکی درست بگیریم؟

چگونه تصمیمات لجستیکی درست بگیریم؟

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

تصمیمات لجستیکی همیشه نقش استراتژیک در تجارت داشته‌اند. این تصمیمات در میان خرده فروشان وعمده فروشان، گامی فراتر از مدیریت موجودی و حمل و نقل بوده و عاملی در جهت کسب موفقیت در بازار بحساب می‌آیند. تولیدکنندگان جهت ارتقا لجستیک به موضوعات اساسی مانند محل کارخانه، تأمین مواد اولیه و استانداردهای خدمات به مشتریان و ... می‌پردازد.
در سال‌های اخیر، تغییرات ایجاد شده در محیط کسب و کارها، شرکت‌های بزرگ و کوچک را وادار کرده تا در خصوص تصمیمات برتر و رقابتی لجستیکی تلاش مضاعف داشته باشند، زیرا لجستیک می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست را در تجارت بیان کند.


تصمیمات درست و کاربردی لجستیکی در هر سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بر روی عواملی مثل توانایی در مدیریت کالاها، برآورده کردن تعهدات تجاری، بهینه‌سازی هزینه‌های توزیع، افزایش فروش، اعتبار و شهرت برند و بسیاری شاخص‌های دیگر تاثیر مستقیم دارد; لذا تصمیم‌گیری جامع در زمینه امر لجستیک در راستای تحقق اهداف تجاری و رقابتی از جمله قیمت، کیفیت و ... بسیار حائز اهمیت است.
در همین راستا، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید فرآیند مقایسه‌ای و تجزیه و تحلیل دقیق، منطبق با تمامی گزینه‌های مهم در کسب و کار، در نظر گرفته شود. کمک گرفتن از سیاست مشتری مداری یکی از قدم‌های مهم در ارزیابی نیازهای هر کسب و کار است. در این زمان باید بجای داشتن چشم‌انداز کلی به بازار و مشتریان، خودمان را جای مشتریان قرار داده و نیازها و انتظارات مختلف مشتری را مورد توجه قرار دهیم و حال بدنبال راه‌های کاربردی، در جهت جلب رضایت و داشتن مشتریان وفادار باشیم.

چگونه تصمیمات لجستیکی درست بگیریم؟

فرآیند تصمیم‌گیری در جهت ارتقاء امر لجستیک را می‌توان از دیدگاه‌های زیر مورد بررسی قرار داد: 
  1. از بازار جهانی غافل نشوید و خود را محدود به بررسی بازار محلی نکنید.
  2. در نظر داشته باشید که اصول کاهش هزینه، کارایی و کیفیت هرگز قدیمی نمی‌شوند. از این نکات برای ایجاد یک کمپین لجستیکی موفق و افزایش رضایت مشتری استفاده کنید.
  3. از طرح‌های تشویقی برای مشتریان خود استفاده کنید تا مثلا با ثبت سفارش بیشتر، از تخفیف برخوردار شوند و در سفارشات بعدی از حاشیه سود بیشتری در هزینه‌های ارسال برخوردار شوید.
  4. هدف مشخصی را که برای رسیدن به آن تلاش می کنید تعریف کرده و یک کمپین با آن هدف شروع کنید. زنجیره تأمین متمرکز بر سرعت محبوب‌تر از زنجیره تأمین با محوریت کاهش هزینه است; پس این اهداف را برای تیم مشتری خود، در جهت درک فرآیند مشتری مداری بیان کنید.
  5. برای پیشرفت و تقویت نقاط قوت کسب و کار، بر شایستگی‌های خود تمرکز کنید. ممکن است نتوانید خدماتی مانند انتخاب نوع بسته‌بندی یا حمل و نقل یک روزه و رایگان در اختیار مشتری خود قرار دهید، ناامید نشوید و نقاط قوتی که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند را شناسایی و تقویت کرده و از آنها در جهت مثبت استفاده کنید.
  6. از پیشرفت تکنولوژی غافل نشده و از فناوری های بروز استفاده کنید. با پیشرفت تکونولوژی و استفاده از بارکد، پیگیری لحظه‌ای سفارشات و رسانه‌های اجتماعی به وجود آمدند. از همین رو بسیاری از شرکت‌های شخص ثالث از پلتفرم‌هایی مانند پیام رسان‌ها، توییتر و ... برای ارائه خدمات به روزرسانی و پیگیری لحظه‌ای سفارش به مشتریان خود استفاده می‌کنند.
  7. نظم را سرلوحه کار خود قرار داده و فرآیندهای کاری و مدیریت انبار خود را دقیق تنظیم کنید. وجود یک انبار سازمان یافته و کارآمد باعث کاهش هزینه و صرفه‌جویی در وقت می‌شود. پس باید بتوانید سفارش‌ها را بسرعت بررسی کرده و اطلاعات تعداد و موجودی یا عدم موجودی را به مشتریان خود سریع و بی‌نقص ارائه دهید.
  8. کار گروهی بر تصمیمات فردی ارجحیت دارد پس از تصمیم‌گیری‌های شخصی دوری کنید. اتخاذ تصمیمات مهم برای بسیاری از مدیران طبیعی به نظر می‌رسد، اما شرکت‌های ماهر مدیران با استعدادی را برای مراقبت از ناکارآمدی‌ها و تصمیمات فردی و سلیقه‌ای استخدام می‌کنند تا از تحقق اهداف و استراتژی شرکت خود در مسیر درست اطمینان حاصل کنند.
  9. همواره مشتری مدار بوده و روی مشتریان خود تمرکز کنید و با ایجاد رابطه نزدیک و همسو شدن با مشتریان و ارائه دهندگان خدمات، برای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی تلاش کنید. 
  10. مشتریان و محصولات خود را تقسیم‌بندی کنید. تقسیم مشتریان، فرآیندها و خدمات، به زنجیره‌های تأمین، تجزیه و ساده‌سازی کلی امور کمک می‌کند.
  11. باهوش باشید و از اشتباهات خود درس گرفته و از آنها در جهت بهبود تصمیمات و اقدامات و در نتیجه کارایی و نتیجه نهایی استفاده کنید.
  12. در رابطه با تولید برنامه‌ریزی کرده و تصمیم‌گیری کنید. در این بررسی باید به مواردی همچون انتخاب تامین کنندگان، انتخاب اینکه چه چیز به چه مقدار و کجا، تولید یا عرضه شود توجه کرد.
  13. تصمیمات مربوط به لجستیک محلی را در برنامه خود قرار دهید. در این بررسی باید به مواردی همچون حمل و نقل، کنترل موجودی و محل ذخیره سازی و انبار توجه داشت.


با توجه به موارد بالا تصمیم‌گیری در رابطه با امر لجستیک، بنا بر اهداف مختلف ممکن است متفاوت باشد، ولی بطورکلی باید شامل 4 مشخصه زیر باشد:

  1. تعریف مسئله:
    گام اول فرآیند تصمیم‌گیری در مورد یک مسئله، تعریف مسئله است. مثلا چگونه کالا را به موقع و در بهترین شرایط ممکن بدست مشتری برسانیم.
  2. جمع بندی:
    گام دوم جمع بندی و بروزرسانی تمامی اطلاعات است، تا در صورت نیاز به راحتی به اطلاعات مورد نیاز بصورت دقیق و بروز دسترسی داشته باشیم.
  3. ارائه راه حل‌‌های مختلف:
    پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، حال باید راه حل‌های مناسب در جهت رسیدن به هدف ارائه دهیم.
  4. انتخاب:
    در این مرحله راه حل‌ها و گزینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و بهترین گزینه را با توجه به در نظر گرفتن محدودیت‌های مختلف در حین اجرا، انتخاب می کنیم.
    تیپاکس بعنوان یک شرکت ارائه دهنده سرویس های حمل و نقل بار، با 61 سال سابقه درخشان در این زمینه، همواره تلاش کرده تا موجبات رفاه حال مشتریان خانگی و صنفی خود را فراهم سازد و در همین راستا سرویس های ویژه در زمینه لجستیک همچون ای ‌تیپاکس و ما‌ی تیپاکس را در اختیار همراهان خود قرار داده است.

جمع بندی:

در نهایت جهت تصمیم‌گیری صحیح در امر لجستیک و برآورد درست هزینه‌ها، باید کل مسیر یک پروژه، از واردات مواد اولیه تا تحویل در آخرین نقطه را در نظر بگیریم و بنوعی دائما تمامی مراحل پروژه را ردیابی و ارزیابی نماییم.

منابع:  

https://blog.solistica.com/en/how-to-make-winning-decisions-in-logistics

https://gtiservice.com/10-steps-to-develop-a-winning-logistics-strategy

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران