مدیریت انبار

مدیریت انبار

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

انبار، ستون فقرات هر کسب‌وکاری است، زیرا جایی است که مقدار زیادی از سرمایه‌ در آن قرار دارد. درواقع انبار به‌خودی خود یک سرمایه‌گذاری است و بنابراین باید داخل، خارج و محصولاتی که در آن نگهداری می‌شود را بشناسید.

تعاریف انبار

انبار یک مکان برنامه‌ریزی شده تجاری بوده که عموماً برای نگهداری و مدیریت کالاهایی است که به مقدار زیادی استفاده می‌شوند. درحالی‌که تعریف فوق یک تعریف ساده است، تعریف دقیق‌تر دیگری از آن، انبار را به این صورت توصیف می‌کند. در واقع انبار تسهیلاتی است که فضا و ابزار روباتیک برای جابه‌جایی محصولات، قفسه‌های ذخیره‌سازی و نیروی انسانی برای مدیریت کالاهای ورودی و خروجی را فراهم می‌کند.

از لحاظ تجاری، انبار اینگونه تعریف می‌شود:

انبار یک مرکز ذخیره‌سازی در یک سیستم مدیریت و بخشی از یک زنجیره‌ی تامین است. انبار در مرکزی‌ترین موقعیت قرار دارد تا امکان نگهداری موقت محموله‌ها برای توزیع به سایر تأسیسات انبار یا مقصد نهایی حمل و نقل را به یک نماینده حمل‌ونقل بدهد.

مدیریت انبار 

انبارداری چیست؟

انبارداری فرآیند ذخیره‌سازی موجودی کالا است. به گونه‌ای که محصولات قبل از ارسال به چرخه ثبت سفارش، فروش یا توزیع در انبارهای کوچک‌تر یا فروشگاه‌های خرده‌فروشی، به راحتی و در شرایط خوب قابل ردیابی باشند. خرده‌فروشان کوچک یا استارت آپ‌هایی با بودجه کمتر ممکن است اتاق یا فضایی به‌عنوان انبار داشته باشند. اما کسب‌وکارهای بزرگ، ساختمان‌های بزرگی را که برای نگهداری محصولات طراحی شده‌اند، استفاده می‌کنند.

انبار در مقابل مرکز توزیع

اگرچه دو اصطلاح انبار و مرکز توزیع می‌توانند با هم جابه‌جا شوند، اما دقیقا اینطور نیست. درواقع انبار مکانی است که کالاها در آن نگهداری می‌شوند در حالی که مرکز توزیع مکانی است که نه تنها محصولات در آن ذخیره می‌شوند بلکه در فرآیند انجام سفارش نیز مطرح هستند.

مدیریت انبار چیست؟

مدیریت انبار عبارت است از بهینه سازی و کنترل فرآیندهای عملیات و ذخیره‌سازی محصولات در انبار، از لحظه ورود موجودی به انبار تا زمان فروش، منقضی شدن، مصرف شدن یا انتقال آن به مکانی دیگر. از سوی دیگر، در تعریف گسسته‌تری از مدیریت انبار که در مقاله تحقیقاتی سازماندهی مدیریت انبار در research gate موجود است.

مدیریت تولید همانند هدف مدیریت انبار، هماهنگی کارآمد و مؤثر کلیهی فرآیندها و فعالیت های انبار و شامل کلیه مراحل برنامه‌ریزی و کنترل برای بهره برداری از انبار است. هدف مدیریت انبار، برنامه‌ریزی و کنترل مربوط به مدیریت فعالیت‌های جاری عملیات و ارضای تقاضای مشتریان است. هدف اصلی این برنامه‌ریزی و کنترل، حصول اطمینان از اجرای موثر عملیات و تولید صحیح محصولات و خدمات است.

اصول مدیریت انبار

مدیریت انبار کار ساده‌ای نیست و باید با برنامه‌ریزی مناسبی که بر برخی از اصول مربوط به خود استوار است و باید روی آن‌ها تمرکز کرد، انجام شود. اگر انبار خود را با درنظر گرفتن این اصول اولیه مدیریت می‌کنید، بی‌تردید نتایج عالی به‌دست خواهید آورد.

    کاملاً واضح است که نه تنها استراتژی‌های بازاریابی شما، بلکه استراتژی‌های انبار شما نیز باید مطابق میل مشتریان باشد. هیچ‌گاه مشتریان به شما نمی‌گویند که چگونه باید محصولات خود را مدیریت کنید. اما، نوع انتخاب محصول و رفتارشان درحین خرید به شما می‌گوید که چه نوع کالایی را باید در انبار خود نگه دارید تا هر زمان که سفارش داده می‌شود، به‌دلیل خطاهای عملیاتی به تأخیر نیفتاده و فوراً ارسال شود.

    شما باید با توجه به انتخاب مشتریان، تعادل مناسبی بین بهره‌وری خود و مدیریت محصولات ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک بسته ترکیبی دارید که مورد علاقه مشتریان است و این بسته ترکیبی را با تعداد بالا ثبت سفارش می‌کنید، باید عملیات انبار را به‌گونه‌ای ساده کنید که محصولات موجود در ترکیب به‌طور موثر و سریع از مکان‌های خود در انبار مرتب شوند تا در اسرع وقت بدون هیچ خطایی ارسال شوند. 

    اگر وقت خود را صرف شکل دادن به فرآیند انبارداری خود، به‌نفع مشتریان کنید، می‌توانید فرآیند سفارش‌گردانی بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنید. علاوه بر این، رویکرد مشتری محور، سیاست بازگشت یا بازپرداخت بدون دردسر و سیستم ردیابی سفارشی شفاف‌تر را برای مشتریان شما فراهم می‌کند.

  1. انبار خود را با گردش کار و کنترل قوی مدیریت کنید
  2. دانستن آنچه باید انجام شود، به اندازه به‌کار بردن دانش شناخته شده در عمل دشوار نیست. اگر برای برخی از بخش‌ها یک برنامه عملیاتی را طراحی می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که این استراتژی به بهترین شکل ممکن اجرا می‌شود. برای اطمینان، باید گردش کار، فرآیندها، قوانین و پروتکل های مناسبی را ایجاد کنید که نیروی کار انبار از آن‌ها پیروی کرده، همه با هم هماهنگ کار کنند تا به یک هدف مشترک دست یابند.

  3. سیستمی ایجاد کنید که آماده سازگاری با شرایط در حال تغییر باشد
  4. گردش کار، پروتکل‌ها و قوانین ضروری هستند. اما درعین‌حال، توانایی تغییر فوری استراتژی‌ها و کار در جهت استراتژی‌های بهبود یافته نیز بسیار مهم است. ممکن است ناگهان داده‌های شما نشان دهد که روندهایی که در پیش گرفته‌اید در حال تغییر هستند و شما باید گردش کار خود یا بخشی از آن‌را تغییر دهید. در‌اینصورت، کل تیم، از جمله سیستم مدیریت انبار، باید بتوانند استراژی‌ها را به یک برنامه، با شروعی متفاوت و با کمترین اصطکاک ممکن تغییر دهند.

  5. داده‌ها مسیر را به شما نشان می‌دهند
  6. هیچ‌گاه پیش از دیدن داده‌ها تصمیم نگیرید. در عوض، ابتدا داده‌ها را دیده و سپس تصمیم بگیرید. اجازه دهید داده‌های شما، خواه داده‌های رفتار مشتری باشد یا اطلاعات مربوط به عملکرد موجودی، مسیر را به شما نشان داده و تعیین کنند. حتی پس از اینکه تصمیم خود را بر اساس داده‌ها گرفتید، همیشه باید حواستان به اطلاعاتتان باشد. هرگز فکر نکنید که همه چیز به‌طور کامل خوب پیش خواهد رفت، زیرا همیشه یک یا چند بخش دیگر وجود دارد که نیاز به بهبود دارند. به‌همین دلیل است که مدیریت انبار شغلی نیست که بتوانید در آن استراحت کنید و بگذارید همه چیز خود به خود اجرا شود.

  7. با زمان پیش بروید، با فناوری همگام باشید
  8. همگامی با فناوری در حال پیشرفت، بسیار مهم است. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی نرم‌افزار یا قطعه‌ای از تجهیزات روباتیک می‌تواند برای ساده کردن عملیات انبار شما مفید بوده یا باعث تبدیل شما به یک تجارت الکترونیکی همه جانبه شود. به‌همین دلیل، شرکت‌هایی مانند نایک میلیون‌ها دلار به شرکت تحلیلی پیش‌بینی‌کننده «Celect» مستقر در بوستون می‌پردازند تا نرم‌افزاری جهت پیش‌بینی تقاضا طراحی کند. نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزار مدیریت انبار و موجودی، ابزارهای انباشتگی داده و سایر ابزارهای روباتیک، می‌توانند مفید باشند. بنابراین، کنار آمدن با فناوری برای مدیریت انبار بسیار ضروری است. بااین‌حال، شما باید مطمئن باشید فناوری که پیاده‌سازی می‌کنید، مفید است و شایسته پولی که برای آن خرج می‌شود را دارد.

مدیریت موجودی در مقابل انبار

اگرچه هر دو اصطلاح دارای نقاط مشترک هستند، ولی یک تفاوت اساسی و عملیاتی بین آن‌ها وجود دارد. مدیریت موجودی در مورد موجودی انبار و حصول اطمینان از حفظ جریان مناسب کالا در زنجیره تامین و از طریق فرآیند ثبت سفارش است. بنابراین مدیریت موجودی است که خریدهای انجام شده از تامین‌کنندگان و مشتریان، ذخیره‌سازی موجودی‌ها و کل چرخه سفارش‌گردانی سفارش را به‌همراه تصمیم‌گیری در مورد تعداد محصولاتی که برای فروش در دسترس نگه داشته می‌شوند، مراقبت و کنترل می‌کند. درحالی‌که، مدیریت انبار در مورد مدیریت کل تأسیسات از جمله نیروی‌کار، تجهیزات، فناوری مورد استفاده و کالای موجود است. بنابراین اساساً وظیفه مدیریت انبار ایجاد محیطی است که محصولات به‌صورت روان در انبار جریان داشته باشد.

نقش‌ها و چالش‌های انبارداری

همانطور که می‌دانیم، برای اداره یک انبار، مطمئناً به همراهی نیروی انسانی نیاز داریم، بنابراین جدول زیر به شما ایده‌ای از نوع کارگران و نوع نقش‌ها و چالش‌هایی که آن‌ها انجام می‌دهند ارائه می‌دهد تا در اداره یک انبار سالم به شما کمک کند.

چالش‌ها

 نقش‌ها

 مجری

  1. مشاغلی که نیاز جسمی و فیزیکی دارند که شامل ایستادن و راه رفتن در کل روز می‌شود.
  2. مراقبت از همه‌چیز لازمه‌ی این کار است زیرا در انبار هر چیزی ممکن است در هر زمان اتفاق بیافتد. 
  1. آن‌ها معمولاً باید کارهای فیزیکی مثل نظافت، حمل و نگهداری انبار را در مکان‌هایی که به آن‌ها آموزش داده می‌شود، انجام دهند.
  2. اصولاً برای انجام هر کاری ازجمله کارهای پیش پا افتاده باید از دستورات ارشدها پیروی کنند.
 کار عمومی
  1. عملکرد خوب یک ماشین موتوردار به خودی خود یک چالش است زیرا به دقت نیاز دارد. 
  2. اگر بار را به‌طور موثر بلند نکنید، احتمال عدم تعادل و سقوط محصولات وجود دارد.
  3. فرد باید کمی اصول مکانیکی بداند تا بتواند مشکلات کوچک دستگاه را برطرف کند. 
  1. بارگیری و تخلیه تریلرها
  2. استفاده از وسایل نقلیه موتوری مانند انواع لیفتراک‌ها برای انتقال پالت‌های انبار، مواد و انواع دیگر لوازم به مناطق مختلف مانند مناطق حمل‌ونقل، مناطق مونتاژ و مکان‌های ذخیره‌سازی
  3. داشتن مهارت در کار با انواع مختلف لیفتراک‌ها از جمله لیفتراک‌های تعادلی، لیفتراک‌های نشسته، لیفتراک‌های ایستاده و لیفتراک‌های دستی مفید است.
  4. پالت‌بندی محصولات و انتقال آن‌ها به مرحله‌ی بعدی انتقال کالا.
  5. حمل سفارشات از انبار. 
راننده یا اپراتور لیفتراک
  1. باید اطلاعاتی در مورد عملیات کامپیوتر و تجهیزات مکانیکی داشته باشد.
  2. کار از نظر فیزیکی سخت است زیرا گاهی اوقات شما نیاز به جابه‌جایی مواد از نظر فیزیکی نیز دارید. 
  1. جابه‌جایی موثر مواد هم به‌صورت فیزیکی و هم با کمک تجهیزات موتوری مانند لیفتراک.
  2. این موقعیتها‌ به توانایی راه‌اندازی لیفتراک‌ها برای جابه‌جایی مواد در اطراف قفسه‌های انبار و داخل تولیدات نیاز دارند تا محصول آماده شود.
  3. مهارت‌های کار با رایانه، شمارش و مهارت‌های ردیابی موجودی نیز بسیار مهم هستند تا بتوانید اطلاعات مربوط به مواد و اقلام را ثبت کنید.
  4. تجهیزات جابه‌جایی مواد را بررسی کنید و مشکلات مکانیکی را عیب‌یابی کنید. 
 حمل کننده مواد
  1. چندوظیفه‌ای در این شغل یک چالش است زیرا فرد باید چندین کار را همزمان مدیریت کند.
  2. فرد باید دانش مدیریت سفارشات و دریافت محموله‌ها را داشته باشد.
  3. کار خسته‌کننده است. 
  1. پردازش محموله‌های ورودی و خروجی
  2. بارگیری یا تخلیه پالت‌ها
  3. آماده‌سازی سفارشات
  4. نگهداری و سازماندهی مناطق حمل و نقل، دریافت و ذخیره‌سازی.
  5. کالای سفارش داده شده را از سطل هایی که در آن نگهداری می‌شوند جمع‌آوری کنید.
  6. دریافت و ترتیب اثر دادن به دستورات.
  7. موجودی را بشمارید و مواد را از نظر کیفیت بررسی کنید.
  8. ظروف یا جعبه های حمل‌ونقل را بسته‌بندی کنید.
  9. پیگیری سفارشات و کار اسناد. 
 همکار ارسال و دریافت
  1. چالش اصلی کاهش هزینه حمل‌ونقل و سایر هزینه‌هایی است که به‌دلیل اشتباهات ایجاد می‌شود.
  2. سفارش‌گردانی سفارش و ارسال به‌موقع.
  3. اطمینان حاصل کنید که سفارشات صحیح و بدون هیچ‌گونه مغایرتی ارسال می‌شوند. 
  1. از فناوری‌های خرید خرده فروشی‌های آنلاین مطلع شوید.
  2. ردیابی سفارشات و انجام سفارشات و به روز رسانی موجودی.
  3. اطمینان حاصل کنید که سفارشات بسته‌بندی شده و آماده ارسال برای مشتریان خرده فروشی آنلاین هستند.
  4. وضعیت ابعاد و وزن کالا را برای لوازم حمل‌ونقل بررسی کنید.
  5. ارائه گزارش به مدیریت در مورد خطاهای موجود در محموله‌ها، محموله‌های فراخوان شده، مرجوعی‌ها، جایگزینی، و از دست دادن برخی از محصولات.
  6. محصولات را برای انتقال به مرحله‌ی کنترل کیفیت بررسی کنید.
  7. بررسی و نهایی کردن هزینه‌های حمل‌ونقل و کاهش هزینه‌های غیرضروری ناشی از اشتباهات و ناکارآمدی در فرآیند حمل‌ونقل.
  8. دستیابی به تکمیل سفارش در زمان تعیین شده ارسال کالا. 
 کارشناس حمل و نقل
  1. جلوگیری از خطاهای مونتاژ محصولات.
  2. استفاده و مدیریت صحیح تجهیزات به‌گونه‌ای که محصولات به‌طور موثر بارگیری یا تخلیه شوند.

 

  1. سفارشات مورد نیاز را جمع‌آوری کنید و قبل از بارگیری تجهیزات را برای تحویل آماده کنید.
  2. تمامی کالاهای دریافتی را برای دریافت و ورود پردازش کنید.
  3. دریافت، جابه‌جایی و صدور کلیه محصولات، انتخاب ابزار مناسب برای بارگیری و تخلیه بار. 
 بارکننده(لودر)
  1. چندوظیفه‌ بودن در این قسمت یک چالش است.
  2. مشخصات محصولات موجود را به‌درستی درک کنید تا بتوانید افراد را در مورد مسائل میدانی آگاه کنید. شما متوجه یک عیب می‌شوید و آن خطا می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.
  3. بررسی کالای دریافتی به‌صورت گسسته، زیرا گیرنده اولین کسی است که با کالای دریافتی در تماس است. 
  1. کالاهای دریافتی را از جعبه‌های فروشنده باز می‌کند.
  2. پس از قرار دادن سنسورها بر روی کالاها طبق استانداردهای MSS، اجناس را از بسته‌هایی که قرار است در انبار نگهداری شوند، خارج کنید.
  3. کالا را روی قفسه‌ها قرار دهید تا به طبقه فروش برده شوند.
  4. به تیم کالا در قرار دادن کالاهای دریافتی از طریق حمل و نقل کمک کنید.
  5. به تیم کالا در جابه‌جایی وسایل و کالا برای محصولات جدید، تغییرات فصلی و فروش و ترخیص کمک کنید.
  6. از خسارات، انتقال و بازگشت به کالاهای فروشنده محافظت می‌کند.
  7. کمک در پر کردن سهام 
 کارمند وانت یا دریافت کالا
  1. درک موثر پلانوگرام‌ها و توزیع کالاها بر اساس آن.
  2. امکان خطا داشتن در ثبت جزئیات و تهیه فاکتور وجود دارد و ازاینرو این کار نیاز به توجه و دقت فرد دارد.
  3. توانایی فکر کردن سریع و حل مسائل.
  4. نیاز به توانایی فیزیکی برای خم شدن و بلند کردن جعبه‌های سنگین.
  5. توانایی خواندن پلانوگرام‌ها و تنظیم کالاها و نمایشگرها بر اساس آن. 
  1. محموله‌ها را پس از بررسی آسیبدیدگی دریافت کنید.
  2. محصولات را مرتب کنید و در فروشگاه توزیع کنید.
  3. فاکتورهای ارسالی و دریافتی را برای مراجعات بیشتر ذخیره کنید.
  4. سفارشات را با برداشتن اقلام از انبار آماده کرده و برای تحویل آماده کنید.
  5. قفسه‌ها را کنترل کنید و قفسه‌های خالی و اشغال شده را ثبت کنید.
  6. از نحوه‌ی جابه‌جایی کالا از طریق فروشگاه و انبار مطلع شوید.
  7. برای به حداکثر رساندن فروش، پلانوگرام‌ها را مرور، درک و دنبال کنید تا نمایشگرهای فروشگاهی را تنظیم کنید.
  8. افزایش سفارشات خرید در صورت کم بودن موجودی و همچنین خرید لوازم بسته‌بندی و ارسال در صورت نیاز.
  9. برای حل مشکلات حمل و نقل با تامین کنندگان همکاری کنید. 
 گیرنده
  1. نیاز به تجربه کار با برنامه‌های نرم‌افزار موجودی و لجستیک و برگه‌های اکسل.
  2. چالش‌های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد مانند سایر کارمندان است. 
  1. استقبال از کامیون‌های تحویل و دریافت و پیگیری محموله‌ها.
  2. کمک در بارگیری محصولات در کامیون‌ها با کمک ابزار مناسب.
  3. زمان دقیق ورود و ارسال را پیگیری و یادداشت ک
  4. بر اساس اندازه، شکل و نوع کالاها را برچسب‌گذاری و انبار کنید.
  5. بسته‌بندی کالا بر اساس مشخصات هر محصول.
  6. کمک در آماده‌سازی سفارشات برای حمل و نقل و ثبت و مدیریت اقلام آسیب دیده یا منقضی شده.
  7. توانایی راه‌اندازی تجهیزات موتوری انبار درصورت نیاز.
  8. به‌روزرسانی داده‌ها در نرم‌افزار مدیریت انبار و انواع دیگر نرم‌افزارها. 
 کارگر انبار
  1. باید محصولات را مدیریت کند و در مورد کدهای شناسایی که به‌راحتی تشخیص داده می‌شوند تصمیم گیری کند.
  2. قیمت‌های تعیین شده را به هر محصول اختصاص دهید و مطمئن شوید که قیمت‌های صحیح تخصیص داده شده است.
  3. باید بتواند ارتباطات مشتری را با دقت انجام دهد تا سفارش صحیح بسته‌بندی و ارسال شود
  4. اساساً محصولات را با کارایی بالا مدیریت کنید تا بازده کمتری داشته باشد و درصد سفارش کامل افزایش یابد. 
  1. محموله‌های تحویلی را بپذیرید و اطمینان حاصل کنید که مقدار آن مطابق توافق شده است.
  2. کالا را تخلیه کنید.
  3. مواردی که با کدهای شناسایی مانند قیمت‌ها، بارکدها، SKU ها و ... مشخص شده‌اند را دریافت کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که موجودی به‌طور مناسب قفسه‌بندی شده است.
  5. اطمینان حاصل کنید که برچسب‌ها واضح و آسان برای خواندن یا شناسایی هستند.
  6. به مشتریان کمک کنید تا سفارشات را به‌طور کامل ثبت کنند.
  7. از طریق بازیابی کالای سفارش داده شده به کمک ایمیل، وب و تلفن مشتریان را مدیریت کنید.
  8. قیمت کالا را محاسبه کنید.
  9. ثبت سوابق فروش و مدیریت سیستم مدیریت انبار و سایر نرم‌افزارها.
  10. تکمیل کردن سفارشات را آغاز کنید و کالا را برای حمل و نقل آماده کنید.
  11. سفارشات را پیگیری کنید و مطمئن شوید که مشتریان محصولات خود را به‌موقع دریافت می‌کنند.
  12. محصولات آسیبدیده یا گم شده را برگردانید و جایگزین کنید.
  13. گاهی اوقات باید توانایی کار با لیفتراک برای بلند کردن یا قرار دادن کالا را داشته باشید.
  14. برای بهینه سازی و مدیریت موجودی و سفارشات، با بازاریاب‌ها و مسئولان فروش هماهنگ باشید.  
 منشی بورس (ذخایر)
  1. مدیریت کارمندان و کارآمد کردن آن‌ها
  2. اطمینان از عملکرد انبار در سطح مطلوب.
  3. اطمینان حاصل کنید که استراتژی‌های طراحی شده توسط مدیران و مدیریت عالی به درستی اجرا می‌شود. 
  1. نوشتن یا ایجاد گزارش در مورد محموله‌ها و سطوح موجودی برای به اشتراک گذاشتن با مدیران انبار.
  2. برچسب زدن روی کالاها، حفظ منطقه ذخیره‌سازی و پر کردن لوازم کار.
  3. نقش اصلی یک کارمند انبار دریافت، سازماندهی، حفاظت از موجودی کالا در انبار است.
  4. بسته‌بندی سفارشات، انبار کردن قفسه‌ها، تخلیه بار و مدیریت سوابق کالای موجود. 
 ناظر انبار
  1. ارائه استراتژی‌های جدید و فناوری‌های جدید برای کاهش خطاها و اطمینان از اینکه همه KPI ها در سطح بهینه هستند.
  2. وظایف را به درستی به هر کارمند اختصاص دهید و به اهدافی که تعیین شده دست پیدا کنید. 
  1. اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام وظایف انبار مانند عملیات دریافت، انبارداری و توزیع با شروع، هماهنگی و اجرای استراتژی‌ها، پروتکل‌های عملیاتی، سیاست‌های فردی و روند کار به طور موثر انجام می‌شود.
  2. اطمینان از اینکه مدیریت انبار مطابق با الزامات انبارداری، حمل و نقل مواد و حمل و نقل فدرال، ایالتی و محلی با مطالعه قوانین موجود و جدید انجام می‌شود.
  3. اجرای الزامات، اطلاع رسانی و مشاوره مدیریت عالی در مورد اقدامات مورد نیاز.
  4. حفاظت از عملیات انبار با ایجاد و نظارت بر جنبه‌ها و پروتکل‌های امنیتی انبار.
  5. کنترل سطوح موجودی از طریق انجام شمارش فیزیکی مانند شمارش چرخه یا ذخیره و دنبال کردن گزارش‌های تولید شده توسط سیستم‌های مدیریت انبار.
  6. مدیریت وضعیت فیزیکی انبار با برنامه‌ریزی، تغییر و اجرای طرح‌های جدید انبار.
  7. انجام بازرسی تجهیزات
  8. صدور دستور کار برای تعمیر و درخواست تعویض تجهیزات معیوب.
  9. تهیه بودجه سالانه برای دستیابی به اهداف مالی با در نظر گرفتن هزینه‌ها و تغییرات تقریبی.
  10. نظارت بر عملیات انبار با واگذاری وظایف به کارکنان و پیگیری آن‌ها.
  11. مدیریت کارکنان انبار همراه با قضاوت در مورد کارایی کاری آن‌ها و جذب کارکنان جدید و آموزش آن‌ها.
  12. مربیگری، مشاوره و تنبیه کارکنان، برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی نتایج شغلی.
  13. ارتقای خود با یادگیری مداوم استراتژی‌ها و مهارت‌های فنی جدید با شرکت در کارگاه‌ها یا خواندن مجلات حرفه‌ای.
  14. ایجاد یک شبکه حرفه‌ای با حضور در محافل اجتماعی حرفه‌ای.
  15. تحقیق در مورد فناوری‌های جدید و متفاوتی که در بازار به وجود می‌آیند که می‌تواند به سرعت بخشیدن به مراحل انبارداری و کاهش خطاهای انسانی و در نتیجه صرفه جویی در هزینه کمک کند.
  16. نرم‌افزار مدیریت انبار را راه اندازی و نگهداری کنید تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورید.
  17. استراتژی‌هایی را بر اساس گزارش‌های تولید شده توسط سیستم‌های مدیریت انبار ایجاد کنید تا بهره‌وری را افزایش دهید و از مقدار موجودی کافی بدون ایجاد ذخایر مطمئن شوید. 
 مدیر انبار
 

تجهیزات مدیریت انبار

در عصر مدرن، عملیات انبار به مجموعه وسیعی از تجهیزات نیاز دارد و اگر کسی قصد دارد انباری برای خود داشته باشد، باید انواع ابزارهای انبار را هم به‌صورت مکانیکی و هم نرم‌افزاری که برای او مفید است، بشناسد. بنابراین اطلاعات زیر انواع تجهیزات مورد استفاده در مدیریت انبار را نشان می‌دهد.

    1. تخته‌ها و صفحات اسکله
    2. این تجهیزات، بارگیری و تخلیه انبارهای ورودی و خروجی را برای کارگران آسان‌تر و ایمن می‌کند.

      صفحه اسکله 

    3. ترازهای لبه اسکله
    4. تجهیزاتی مانند تخته و صفحات اسکله و لبه تراز کننده‌های اسکله، به پرکردن شکاف بین کامیون‌ها و اسکله بارگیری کمک می‌کند.

      تراز لبه اسکله 

    5. مهار کامیون
    6. از مهارکننده‌های کامیون برای قفل کردن تریلرها با اسکله ها استفاده می‌شود تا در حین بارگیری یا تخلیه حرکت نکنند.

      مهار کامیون 

    7. اسکله و پناهگاه
    8. پناهگاه‌ها و آب‌بند‌های اسکله می‌توانند از انبار و اسکله بارگیری داخلی شما در برابر آلاینده‌های بیرونی محافظت کنند و هوای گرمایشی و خنک‌کننده را در داخل حفظ کنند و درعین‌حال امکان دسترسی کامل به ارتفاع و عرض درب کامیون را فراهم کنند.

      اسکله 

    9. ضربه‌گیر اسکله
    10. ضربه‌گیرهای اسکله‌ی ساخته شده از لاستیک، قایق‌ها و کامیون‌ها را از هرگونه شکستگی قابل توجه در برخورد با اسکله نجات می‌دهند.

      ضربه گیر اسکله 

    11. رمپ حیاط
    12. رمپ‌های حیاط، راهی برای بارگیری و تخلیه محصولات در مواقعی که امکان بارگیری اسکله با سطح مورد نظر در دسترس نیست، فراهم می‌کند که رمپ لیفتراک نیز نامیده می‌شود.

      رمپ حیاط 

    13. اتصالات چرخ
    14. گیره‌های چرخ قلم‌هایی از مواد محکم هستند که نزدیک به چرخ‌های تریلر قرار می‌گیرند تا حرکت ناگهانی هنگام بارگیری یا تخلیه را محدود کنند.

      گیره چرخ 

    15. آسانسور و تسطیح اسکله
    16. بالابر سطح اسکله آسانسوری است که برای پل زدن شکاف بین تریلر و اسکله زمانی که تریلر قادر به رسیدن به اسکله نیست، استفاده می‌شود.

      آسانسور اسکله

    17. نوار نقاله
    18. تسمه نقاله یک موهبت در مدیریت انبار است زیرا تعداد زیادی از محصولات را می‌توان از یک مکان به مکان دیگر منتقل کرد و در نتیجه کارگران انبار را از بلند کردن و جابه‌جایی محصولات سنگین راحت می‌کند. تسمه نقاله همچنین باعث می‌شود کار به روشی سریعتر انجام شود. انواع مختلفی از نوار نقاله وجود دارد که با توجه به نیاز شما می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

      • نوار نقاله غلتکی گرانشی
      • نوار نقاله غلتکی گرانشی برای جابه‌جایی مواد نیازی به موتور ندارد و معمولاً زمانی استفاده می‌شود که محصولات در یک صفحه شیبدار به پایین حرکت می‌کنند یا یک نفر غلتک گرانشی را حرکت می‌دهد.

        نوار نقاله غلتکی گرانشی 

      • نوار نقاله
      • تسمه نقاله و تسمه نقاله پلاستیکی، تسمه نقاله‌هایی هستند که با کمک دو قرقره موتوری حرکت می‌کنند.

        تسمه نقاله 

      • نوار نقاله انعطاف‌پذیر
      • نوار نقاله‌های انعطاف پذیر به شما این امکان را می‌دهد که نقاط تخلیه را با چرخاندن و انحنا دادن بخش های نوار نقاله تغییر دهید تا بتوان آن‌ها را در هر مکانی ثابت کرد. این یک تسمه نقاله سفت و سخت نیست و در جابه‌جایی انبارها در اسکله‌های حمل‌ونقل بسیار مفید است.

        نوار نقاله انعطاف پذیر 

      • نوار نقاله عمودی
      • تسمه نقاله عمودی برای جابه‌جایی انبارها از یک سطح به سطح عمودی دیگر استفاده می‌شود.

        نوار نقاله عمودی 

      • نوار نقاله مارپیچ
      • تسمه نقاله مارپیچ برای انتقال محصولات به سطوح مختلف بدون کمک دستی استفاده می‌شود. آن‌ها را می‌توان در مکان‌هایی نصب کرد که فضای کمتری برای قرار دادن نوار نقاله‌های گرانشی دارند.

        نوار نقاله مارپیچ 

      • نوار نقاله پنوماتیکی
      • نوار نقاله‌های پنوماتیکی برای جابه‌جایی مواد جامد، خشک یا پودری استفاده می‌شود، این نوار نقاله با کمک گاز تحت فشار کار می‌کنند.

        نوار نقاله پنوماتیکی 

      • نوار نقاله زنجیری
      • نوار نقاله‌های زنجیره‌ای برای انتقال محصولات با کمک زنجیرهایی که به‌عنوان نوار نقاله‌ای که نقش یک تسمه را اجرا می‌کند، استفاده می‌شود.

        نوار نقاله زنجیری 

      • نوار نقاله ضد گرد و غبار
      • نوار نقاله‌های ضد گرد و غبار تسمه‌هایی هستند که برای کاهش اصطکاک در برابر گرد و غبار مقاومت می‌کنند. می‌توان از آن‌ها برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی استفاده کرد.

        نوار نقاله ضد گرد و غبار 

      • نوار نقاله خودرو
      • نوار نقاله‌های خودرو، نوار نقاله‌های موتوری برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که می‌توانند قطعات را جوش داده، با پیچ وصل کرده و یک وسیله نقلیه یا ماشین را مونتاژ کنند. این نوار نقاله‌ها پس از تنظیم اتوماسیون به‌تنهایی عمل می‌کنند.

        نوار نقاله خودرو 

تجهیزات ذخیره‌سازی

تجهیزات ذخیره‌سازی مناسب به کارگران انبار کمک می‌کند تا محصولات را به‌راحتی پیدا کنند. سطل، قفسه، باربند و ... را می‌توان با توجه به نیاز استفاده کرد.

تجهیزات ذخیره سازی انبار 

تجهیزات بالابری

تجهیزات بالابر کمک بزرگی برای بلند کردن، جابه‌جایی و نگهداری محصولات در اطراف انبار است.

  1. لیفتراک
  2. لیفتراک‌ها کامیون‌های صنعتی قدرتمند موتوردار هستند که برای بلند کردن مواد سنگین در انبار استفاده می‌شوند.

    لیفتراک 

  3. جک پالت
  4. جک پالت نیز برای چیدن و جابه‌جایی محصولات استفاده می‌شود. جک‌های پالت دستی ابتدایی‌ترین شکل لیفتراک هستند. جک پالت موتوری نیز در بازار موجود است.

    جک پالت 

  5. چرخ دستی
  6. کامیون‌های دستی یک چرخ دستی L شکل هستند.

    چرخ دستی 

  7. چرخ دستی‌های خدمات
  8. از گاری‌های خدماتی می‌توان برای جابه‌جایی محصولات استفاده کرد.

    چرخ دستی 

  9. جرثقیل، بالابر و مونوریل
  10. جرثقیل‌ها، بالابرها و مونوریل ها جرثقیل‌هایی هستند که می‌توانند برای چیدن و انتقال مواد در انبار استفاده شوند.

    جرثقیل 

  11. دالی‌ها و کاستورها
  12. دالی 

تجهیزات بسته‌بندی

تجهیزات بسته‌بندی برای وزن و بسته‌بندی محصولات طبق استانداردهای صنعت استفاده می‌شود.

  1. ترازوهای صنعتی، تجهیزات تسمه‌بندی و بندکشی
  2. تجهیزاتی مانند مقیاس صنعتی به وزن کردن محصولات کمک می‌کند، از تجهیزات تسمه‌بندی و نواربندی برای بستن و بندکشی محصولات استفاده می‌شود تا چرخ‌ها بتوانند تسمه را نگه دارند و با محصولات حرکت کنند.

    ترازوی صنعتی 

  3. دستگاه‌های بسته‌بندی کششی
  4. دستگاه‌های استرچ راپ برای بسته‌بندی فوری محصولات استفاده می‌شود.

    دستگاه بسته بندی کششی 

  5. میز بسته‌بندی
  6. میزهای بسته‌بندی همانطور که از نام آن پیداست میزهایی هستند که روی آن‌ها محصولات بسته‌بندی می‌شود.

    میز بسته بندی 

ربات‌های انبار

ربات‌ها به طور گسترده در مدیریت انبارهای بزرگ صنایع عظیم استفاده می‌شوند.

  1. وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار (AGV)
  2. AGV ها برای جایگزینی لیفتراک‌های دستی، جک‌های پالت و ... ساخته شده‌اند. آن‌ها هر زمان که به ثبت سفارش محصولات به صورت عمده نیاز باشد، محصولات را در انبار جابجا می‌کنند.

    ربات انبار 

  3. سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار (AS/RS)
  4. AS/RS مجموعه‌ای از سیستم‌های کنترل شده توسط کامپیوتر است که ذخیره و بازیابی محصولات را با کمک جرثقیل‌ها یا شاتل‌ها در مسیرهای ثابت انجام می‌دهد. آن‌ها در مدیریت موجودی و انبار که به نرم‌افزار متصل هستند، شمارش موجودی را نیز حفظ می‌کند.

    سیستم ذخیره سازی خودکار 

  5. Cobots، ربات‌های مشارکتی

  6. کوبات‌ها، ربات‌های نیمه مستقلی هستند که به انسان در انجام وظایف مختلف کمک می‌کنند. آن‌ها با سنسورهایی همراه هستند تا بتوانند مانع و جعبه‌ها را شناسایی کرده و بر اساس آن عمل کنند. آن‌ها نقش بزرگی در تسریع روند ثبت سفارش دارند.

    ربات مشارکتی 

  7. ربات بازوی مفصلی
  8. ربات‌های بازوی مفصلی عمدتاً چیدن یا بسته‌بندی، دریافت یا ذخیره‌سازی و پالت‌سازی محصولات را انجام می‌دهند.

    ربات بازو مفصلی 

  9. کالا به شخص (G2P)
  10. ربات‌های کالا به شخص (G2P)، از سیستم‌های ذخیره‌سازی خودکار استفاده می‌کنند و محصولات سفارش‌داده شده را انتخاب کرده و در مقابل کارگران انبار انسانی قرار می‌دهند تا فرآیند سفارش‌گردانی انجام شود.

     ربات کالا به شخص

مزایای مدیریت انبار

مدیریت انبار، اگر به‌طور درست انجام شود، می‌تواند برای شرکت شما ثروت به همراه داشته باشد. انبار شما و کالای موجود در آن هیچ تفاوتی با پول موجود در حساب شما ندارد و هر دو نیاز به نظارت ماهرانه دارند وگرنه ممکن است در هردو پول از دست بدهید. این بخش به شما در مورد مزایایی که در صورت مدیریت دقیق انبار خود به‌دست خواهید آورد، آگاه می‌کند.

مزایای مدیریت انبار 

  1. برای داشتن فضای مناسب برای نگهداری انبار، نیازی به تختخواب ندارید.
  2. هدف مدیریت انبار ایجاد طرحی از انبار است که از حداکثر فضای انبار به‌صورت افقی و عمودی برای قرار دادن محصولات برنامه‌ریزی شده به شیوه‌ای عالی استفاده کند.

  3. شما می‌توانید بهترین بهره را از کارمندان انبار خود ببرید.
  4. مدیریت انبار همچنین شامل این واقعیت است که شما بر کار کارکنان انبار خود نیز نظارت داشته‌ باشید. مدیریت انبار تضمین می‌کند که گیرنده‌ها، حمل‌کننده‌های مواد، اپراتورهای تجهیزات، همکاران چیدمان و بسته‌بندی و سایر ذینفعانی که مسئول عملکرد انبار هستند را با ایجاد انگیزه در آن‌ها، تخصیص وظایف، پیگیری وظایف داده شده، پاداش دادن، حفظ می‌کنید. همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا آن‌ها قادر به دستیابی به اهداف خود هستند یا خیر.

  5. کاهش هزینه‌های حمل موجودی و سایر هزینه‌های غیر ضروری.
  6. یکی دیگر از مزایای مدیریت انبار این است که می‌تواند با مدیریت موجودی‌ها با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند آنالیز ABC، تکنیک FNS، مدیریت دائمی و دوره ای موجودی، Just-in-time، FIFO & LIFO، EOQ، کنترل موجودی و ... هزینه های حمل و موجودی را کنترل کنید. با مدیریت انبار، سرعت فرآیند انجام سفارش را افزایش می‌دهید که در نهایت بر سرعت جریان موجودی تأثیر می‌گذارد و بنابراین هزینه حمل موجودی را کاهش و سود را افزایش می‌دهد. شناسایی موجودی کم سود و ایجاد استراتژی برای خلاص شدن از شر آن برای کاهش هزینه حمل موجودی نیز اهمیت زیادی دارد.

  7. افزایش سودآوری
  8. اغلب گفته می‌شود که کلید کسب این مزیت نسبت به رقبای خود در زمینه کسب سود در نحوه مدیریت انبار شما نهفته است. رقیب شما ممکن است فروش بیشتری نسبت به شما داشته باشد، اما اگر انبار خود را ماهرانه مدیریت کنید، در نهایت پول زیادی را پس انداز خواهید کرد که در غیر این صورت ممکن است در سرمایه‌گذاری‌های غیر ضروری و پرداخت اشتباهات از دست داده باشید.

  9. افزایش دریافت، جمع‌آوری، سرعت پردازش سفارش و دقت
  10. مدیریت انبار می‌تواند با استفاده از فناوری‌های مدرن مانند روبات‌ها و اتوماسیون انبار، نرم‌افزار مدیریت موجودی و انبار، لیفتراک‌ها، نوار نقاله‌ها و سایر تجهیزات مکانیکی و تکنولوژیکی، عملیات انبار شما را بهبود بخشد و سرعت و دقت پردازش سفارشات را بهبود بخشد.

انواع انبار

انبارها تاسیسات ذخیره‌سازی در مقیاس بزرگ هستند که برای چیدمان کارآمد کالاها برای اهداف زنجیره تامین طراحی شده‌اند و بر اساس کاربردشان به انواع زیر طبقه بندی می‌شوند.

انواع انبار 

  1. انبار خرده‌فروشی
  2. انبارهای خرده‌فروشی فروشگاه‌هایی هستند که به کالاهای مصرفی که در ساختمان‌های تک سطحی فعالیت می‌کنند، می‌پردازند. به‌طورکلی، آن‌ها به فضاهای خرده فروشی 1000 متر مربع محدود می‌شوند. فضای طبقه عمدتا به فروش اختصاص داده می‌شود و بخشی از فضا برای اهداف انباری نیز استفاده می‌شود.

  3. ذخیره‌سازی سرد
  4. این یک مرکز برای نگهداری کالاهای حساس به دما است که برای محصولات خوراکی و غیرخوراکی استفاده می‌شود. علاوه بر این، آن‌ها محیط‌های کنترلی برای اطمینان از کیفیت مطلوب و قابلیت استفاده با رطوبت، مکانیسم‌های پیشگیری از میکروارگانیسم هستند.

  5. انبار توزیع و سفارش‌گردانی انبار توزیع یک مرکز ذخیره‌سازی واسطه است که در آن تولیدکنندگان محصولات را برای توزیع کنندگان تخلیه می‌کنند تا به خرده‌فروشان ارسال کنند. بنابراین، آن‌ها برای زنجیره تامین لایه‌ها را فراهم می‌کنند. انبارهای تحقق، انبارهای شخص ثالثی هستند که توسط شرکت‌های تجارت الکترونیک برای کنترل هزینه‌ها و مدیریت منافع استراتژیک استفاده می‌شوند. محصولات از سایت فروشنده برداشته شده و ذخیره می‌شوند تا پس از پردازش برای تحویل ارسال شوند.
  6. انبار Hazmat

    Hazmat مخفف عبارت Hazardous Materials Warehouse است که برای نگهداری ایمن مواد شیمیایی و مواد خطرناک فیزیکی طراحی شده است و شامل مواد رادیواکتیو و بیولوژیکی خطرناک است که برای نگهداری این محصولات تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است زیرا این مواد می‌توانند به محیط اطراف خود آسیب برسانند و زندگی را در معرض خطر قرار دهند. سازمان‌های دولتی برای اطمینان از ایمنی در چنین سایت‌هایی مشکلات خاص خود را دارند.

    مقررات انطباق در مورد چیدمان محصولات نیز یک پارامتر اصلی است زیرا استفاده موثر و کارایی عملیاتی تاسیسات ذخیره‌سازی را کنترل می‌کند. بر اساس الزامات، انبارها دور یا نزدیک مراکز تقاضا نگهداری می‌شوند. صنایعی که به چنین موادی نیاز دارند، اگر نمی‌خواهند در راه‌اندازی چنین امکاناتی سرمایه‌گذاری کنند، اغلب شرکای 3PL را استخدام می‌کنند. در آخر مواد غیر خطرناک و خطرناک را می‌توان به شرط رعایت هنجارهای نظارتی ذخیره کرد.

چیدمان و مکان انبار ایده‌آل

طراحی ایده‌آل برای هر انباری به صنعتی که در آن خدمت می‌کند و شرایط محلی بستگی دارد. در مواردی مانند انبارهای Hazmat همانطور که در بالا مشاهده شد، قوانین نیز بر چیدمان و ساخت آن‌ها حاکم است. بنابراین قوانین در هر نوع محصولی متفاوت از دیگری است.

  1. طراحی و مکان انبار
  2. از آنجایی که انبارها برای مقاصد تجاری استفاده می‌شوند، طراحی و زیرساخت آن‌ها باید استانداردهای صنعت را تایید کند. این مکان معمولاً در نزدیکی مراکز تقاضا نگهداری می‌شود و با امکانات حمل و نقل قابل دسترسی است.

  3. برچسب زدن مناطق انبار شما
  4. هر منطقه در داخل انبار بر اساس هدفی که دارد شناسایی می‌شود. تعداد قفسه‌ها، ظرفیت ذخیره‌سازی و قابلیت دسترسی برای برچسب زدن مناطق مختلف استفاده می‌شود.

چگونه موجودی انبار خود را سازماندهی کنیم؟

سازماندهی موجودی در داخل انبار یک فرآیند علمی است. عوامل زیادی مانند فراوانی حرکت، دسترسی، خطرات و وزن محصولات، ترتیب موجودی را تعیین می‌کنند.

نوع مدیریت انبار

مدیریت انبار فرآیند مدیریت و کنترل عملیات درون انبار و همگام‌سازی آن با کل زنجیره تامین است. روش‌های مدیریت انبار محصولاتی که نیازمند سرمایه کم دارند در زمان کنونی به دلیل مزیت‌های تجاری آشکار در مرکز توجه قرار گرفته‌اند، زیرا با سرمایه‌گذاری کمتر سود بیشتری به همراه دارند.

فرآیندهای مدیریت انبار

همه فرآیندها حول تعاملات با موجودی می چرخند. این شامل دریافت، انباشته کردن و ارسال است. با این حال، Cross Docking به تفاوت خاصی در رویکرد نیاز دارد. اسناد و مدارک کافی برای توسعه SOPها و گزارش ها برای مراجعات بعدی انجام شده است.

  • دریافت و کنار گذاشتن

  • فرآیند پیش دریافت زمانی انجام می‌شود که محصولات در انبار دریافت می‌شوند. این شامل تأیید با شریک تدارکات در مورد کمیت و قابلیت استفاده اقلام دریافتی است. به‌دنبال آن تخلیه مناسب در صورت لزوم انجام می‌شود.

  • آماده‌سازی را انتخاب کنید

  • هنگامی‌که شرکت سفارشی را دریافت کرد، کالا برای انجام سفارش مربوطه انتخاب می‌شود. بسته‌بندی آن باتوجه‌به نوع کالا و نحوه حمل در ایستگاه‌های بسته‌بندی انجام می‌شود. در مرحله بعد، از طریق کانال تحویل همراه با بازخوردی مناسب برای مدیریت موجودی ارسال می‌شود. این فرآیند همچنین نیازمند ادغام با شرکای لجستیک برای عملکرد مناسب است.

    1. استراتژی‌های انتخاب (انواع فرآیندهای انتخاب)
    2. استراتژی‌های انتخاب به سمت بازیابی اقلام از مکان‌های مختلف در داخل انبار است. این شامل انتخاب گسسته، منطقه، موج و خوشه و همچنین مدل‌های ترکیبی است که از ترکیب آن‌ها تشکیل شده‌اند.

    3. انجام سفارش
    4. انجام سفارش به سه روش انجام می‌شود. عملیات در مقیاس کوچک با کمک راه‌حل‌های CRM مدیریت می‌شود درحالی‌که بسیاری از شرکت‌ها برای انجام سفارشات به دنبال شرکای 3PL هستند. با این حال، بهترین جایگزین موجود در بازار، استفاده از سیستم مدیریت انبار یکپارچه است که متناسب با نیازهای سازمان است.

    5. ایستگاه‌های بسته‌بندی
    6. هنگامی‌که محصولات برای حمل‌ونقل آورده می‌شوند، اقلام به منظور بسته‌بندی به یک منطقه مرکزی آورده می‌شوند. ایستگاه‌های بسته‌بندی از میزهای تخصصی تشکیل شده است که کارگران می‌توانند آن‌ها را بسته‌بندی کنند. این امر مستلزم مرتب سازی سفارشات و قرار دادن بارکد بر روی بسته‌های آماده ارسال است.

    7. ایستگاه حمل‌ونقل
    8. بسته‌بندی وسایل روی زمین راحت نیست، بنابراین مردم شروع به انجام بسته‌بندی روی میز کردند. بعدها، این جداول برای ارائه راحتی و کاربرد بهتر اصلاح شدند. این میزها به ایستگاه‌های حمل‌ونقل معروف هستند. اکثر خرده‌فروشان و انبارها دارای ایستگاه‌های حمل‌ونقل برای افزایش بهره‌وری هستند. این ایستگاه‌های حمل‌ونقل آخرین مرحله قبل از تحویل محصول به شرکت‌های حمل‌ونقل یا شرکت‌های پیک می‌باشد.

    9. کنترل موجودی
    10. کنترل موجودی فرآیندی برای پیگیری موجودی برای بهینه‌سازی و به حداکثر رساندن موجودی انبار است. کنترل موجودی در حصول اطمینان از اینکه موجودی با استفاده از اسکنر بارکد، گزارش‌های سفارش مجدد و غیره ردیابی می‌شود، نقش حیاتی ایفا می‌کند. برای مدیریت ماهرانه یک انبار، یک مدیر انبار باید از کالای موجود مطلع باشد.

  • نقل و انتقالات محصولات

  • هنگام انتقال موجودی از محلی به مکان دیگر در داخل انبار، مستندات مربوط به پرسنل تعیین شده، موجودی، نحوه انتقال و ثبت بر این اساس در نرم‌افزار مدیریت موجودی انجام می‌شود.

  • جابه‌جایی مکان‌ها

  • جابه‌جایی محل انبار به تحلیل مناسب هم برای امکان‌سنجی و هم از نظر وضعیت کلی بازار نیاز دارد. این یک تصمیم تجاری است و از این رو اطلاعات زیادی قبل از ارزیابی و گرفتن تماس نهایی در صورت عدم نیاز به شرایط اضطراری جمع‌آوری می‌شود. به‌طورکلی، وقتی طرحی ابداع می‌شود، تمامی عوامل جابه‌جایی را در بر می‌گیرد و نقش هر یک از ذینفعان را مشخص می‌کند. همچنین شامل برنامه‌های پشتیبان برای هرگونه حوادث ناگوار و ذخیره‌سازی موجودی می‌شود. موجودی اضافی در سایت‌های جایگزین ذخیره می‌شود تا درصورت آماده نبودن انبار، در مکانی دیگر در زمان مقرر سفارشات را آماده سازی کنند.

  • مجوز بازگشت کالا

  • هنگامی‌که مشتریان محصول را برمی‌گردانند یا به‌دلیل عدم امکان تحویل، برگردانده می‌شود، فروشنده باید دلیل آن را بررسی کند. دریافت کالای مرجوعی با رعایت یک روال بررسی سیستماتیک انجام می‌شود. درصورت ادعای نقص کیفیت یا کمیت، اقدامات بعدی توسط پلتفرم فروش تایید می‌شود. همچنین، شرکت باید RMA را طبق اسنادی که توسط پلتفرم فروشنده ارائه شده است پردازش کند تا از قضاوت منصفانه برای هر دو طرف اطمینان حاصل شود. این امر ضروری است زیرا محصولات یا برای تعمیر ارسال می‌شوند یا برای انجام سایر سفارشات در آینده ذخیره می‌شوند.

محاسبه عملکرد انبار

از دیدگاه تجاری، انبار یک دارایی است و بنابراین اندازه‌گیری و مدیریت نرخ بازده آن ضروری است. عملکرد انبار را می‌توان به‌عنوان تایید یک انبار به معیارهای مالی و عملیاتی مورد انتظار درک کرد.

  1. زمان سفارش
  2. هنگامی‌که سفارش توسط شرکت شما انجام می‌شود، کل زمان لازم برای انجام آن و رسیدن به محل شما به‌عنوان زمان تحویل سفارش شناخته می‌شود. این مرحله برای کنترل موجودی بسیار مهم است زیرا برای سطوح سفارش مجدد بر اساس زمان تحویل و ضریب ایمنی (مضربی از نرخ مصرف برای یک دوره زمانی معین)، تصمیم گیری می‌شود.

  3. هزینه حمل موجودی
  4. برای یک تجارت، کالاهای فروخته نشده نه تنها سرمایه را بدون ایجاد ارزش در خود حفظ می‌کنند، بلکه منجر به هزینه حمل نیز می‌شوند. این شامل اجاره، مورگریج، خدمات تاسیسات و کارکنان انبار است. ازاینرو، معیاری از مدت زمان ماندن اقلام در انبار و اضافه شدن متناظر به هزینه‌های فروش ارائه می‌شود.

  5. گردش موجودی
  6. نسبت گردش موجودی، برای تولید، میانگین زمان تبدیل مواد خام به محصولات نهایی است و برای یک خرده‌فروش آنلاین و آفلاین، تعداد دفعاتی است که موجودی کالا فروخته یا خریداری می‌شود و این موضوع تاثیر زیادی بر سودآوری کسب‌وکار دارد. نرخ گردش موجودی نیز به استفاده بهینه از منابع مرتبط است. هرچه گردش مالی بیشتر باشد، سلامت مالی کسب‌وکار بهتر است. برای خدمت به این منظور، این معیارها در مورد هرگونه ناکارآمدی ایده می‌دهند و همچنین به فرآیند تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

  7. نرخ بازده
  8. به عبارت ساده، نرخ بازده، درصد بازده سرمایهی سرمایه‌گذاری شده توسط یک کسب‌وکار است. این شامل سرمایه‌گذاری‌های مشهود و نامشهود است که در شرکت برای ایجاد ارزش استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آن‌را به‌صورت جداگانه برای هر محصول شمارش کرد تا دید کلی از سرمایه‌گذاری‌های سودآور به‌دست آید.

  9. نرخ سفارش عالی
  10. تعداد سفارش‌هایی که بدون هیچ‌گونه آسیبی در برابر کل سفارش‌ها انجام می‌شوند، به‌عنوان نرخ سفارش کامل شناخته می‌شوند. این یک KPI قدرتمند است که برای اندازه‌گیری اثربخشی استفاده می‌شود. زیرا بر افزایش استفاده موثر از سرمایه و رضایت مشتری تمرکز دارد و به رفع تمام کاستی‌ها مانند کمبود موجودی، پردازش دیرهنگام سفارش‌ها، ارسال‌ها و رسیدگی نادرست تأکید می‌کند. این برای رضایت مشتری بسیار مهم است زیرا نرخ سفارش بالاتر نشان‌دهنده‌ی برآورده شدن انتظارات است. بالاترین نرخ سفارش نیز سودآوری شرکت را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، می‌تواند در مورد هر گونه مشکل در فرآیند کار نکاتی را نیز ارائه دهد.

  11. انتخاب و ارسال در هر ساعت
  12. پس از تایید سفارشات، کارکنان انبار باید محصولات را از محل مربوطه خود انتخاب کنند. چیدن در موارد بسته‌بندی محصول و انبارهای چند طبقه پیچیده می‌شود. میانگین زمان برای چیدن اقلام را می‌توان با جمع‌آوری اقلام به‌صورت دسته‌ای کاهش داد. همچنین، کارگران باید اندازه اقلام را برای اطمینان از جمع‌آوری بهینه در هربار مراجعه، مد نظر قرار دهند. زمان حمل‌ونقل برای هر کالا را می‌توان با هماهنگ کردن چند سفارش در مرحله چیدن کاهش داد. همچنین استفاده از ایستگاه‌های حمل‌ونقل مناسب، میانگین زمان ارسال را برای هر سفارش افزایش می‌دهد. برداشت و ارسال بیشتر در هر ساعت، نشانگر مدیریت عالی و کارایی بالاتر است. همچنین در برآورده کردن نیازهای بزرگتر، به‌راحتی کمک می‌کند.

فناوری‌های مورد استفاده در مدیریت انبار

با ظهور راه‌حل‌های کامپیوتری، راه‌حل‌های سایبری جدید، روش‌های دستی را در اختیار گرفتند. آن‌ها با کمک به شرکت‌ها برای اعمال کنترل بیشتر بر موجودی‌های خود، فرآیندها را آسان می‌کنند. هوش تجاری نیز یکی از بزرگترین مزایای استفاده از آن‌هاست.

  1. بارکد یا برچسب های GTIN
  2. آن‌ها به‌عنوان ابزار شناسایی که مستقیماً روی کارتون‌ها یا محصولات قرار می‌گیرند، استفاده می‌شوند. استفاده از این بارکدها در کسب‌وکارها ارزان و موثر است. بارکد در هر مرحله از زنجیره تامین برای اطمینان از مدیریت یکپارچه استفاده می‌شود.

  3. RFID
  4. فناوری RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) در مورد عملیات با سرعت و دقت بالا استفاده می‌شود. ریزتراشه‌های RFID می‌توانند تا برد 100 متری به‌درستی کار کنند. درحالی‌که آن‌ها نسبتاً گران‌تر از بارکد هستند، قابلیت اطمینان بالاتری دارند و عملاً بدون خطا هستند.

  5. روباتیک انبار
  6. استفاده از ربات‌ها به منظور کاهش دخالت انسان در فرآیندهای حمل‌ونقل محصولات است. این باعث کاهش اشتباهات در رسیدگی به موجودی می‌شود. همچنین از تکثیر و جابه‌جایی نادرست کارمندان جلوگیری می‌کند و درعین‌حال باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان هر تراکنش می‌شود.

  7. اینترنت اشیا
  8. از آنجایی که IR 4.0 به نقض هنجارها در صنایع مختلف ادامه می‌دهد، صاحبان انبارها با گنجاندن اینترنت اشیاء در عملیات خود گامی رو به جلو برمی‌دارند. این ممکن است نحوه تعامل کسب‌وکارها با موجودی و زنجیره تامین را به‌طور اساسی بازتعریف کند.

نگرانی‌های ایمنی در انبار

هر شغل دیگری مقدار مشخصی از خطرات را در بر دارد و بنابراین باید برخی از اقدامات ایمنی را در نظر بگیرید تا کارکنان خود را ایمن نگه دارید زیرا نه تنها شما طبق قانون ملزم به انجام آن هستید، بلکه به‌عنوان یک انسان و یک صاحب کسب‌وکار یا مدیر نیز موظف به انجام آن هستید. همچنین شما باید همیشه اهمیت یک کارگر ماهر را درک کنید.

قبل از صحبت در مورد رویه‌های ایمنی، باید انواع حوادث و خطرات ایمنی را که ممکن است انبار شما و کارگران شاغل در انبار متحمل شوند، بررسی کنید.

  1. آتش‌سوزی‌های تصادفی ناشی از سیم‌های برق برهنه، نشت مواد شیمیایی یا آتش گرفتن هر ماده قابل اشتعال دیگر است. این نوع حوادث نه تنها باعث تلفات جانی کارگران می‌شود، بلکه می‌تواند به طور قابل توجهی به انبار آسیب برساند.
  2. لغزش، زمین خوردن و افتادن یک نوع خطر ایمنی بسیار رایج است که هر کارگری در حین کار ممکن است تجربه کند.
  3. حوادث ناگوار هنگام استفاده از ماشین آلات سنگین، مواد سنگین و تجهیزات نیز متأسفانه رایج هستند.
  4. حوادث در مکان‌هایی مانند اسکله زمانی اتفاق می‌افتد که لیفتراک‌ها از اسکله خارج می‌شوند، انبارهای پر از جعبه‌های بزرگ روی کارمندان می‌افتند یا ماشین و لیفتراک و ... به کارمند برخورد می‌کند.
  5. طبق گزارش OSHA، اداره ایمنی و بهداشت شغلی که توسط دولت آمریکا در 29 دسامبر 1970 ایجاد شد و توسط رئیس جمهور نیکسون تحت قانون مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی امضا شد، هر ساله 100 کارمند انبار در تصادفات لیفتراک جان خود را از دست می‌دهند و 95000 نفر مجروح می‌شوند.
  6. قرار گرفتن تصادفی در معرض مواد مضر مانند گازهای کشنده، اسیدهای غلیظ یا هر ماده‌ای که می‌تواند برای انسان حیاتی باشد.
  7. بلند کردن نادرست مواد سنگین می‌تواند باعث گرفتگی یا آسیب غیرقابل برگشت به بدن آن‌ها شود. لذا باید روش صحیح بلند کردن و جابه‌جایی مواد سنگین را به آن‌ها آموزش داد.
  8. صدمات ناشی از قطعات متحرک ماشین‌آلات سنگین مانند جرثقیل و مونوریل نیز حادثه‌آفرین هستند. لذا کارگران باید در مورد عملکرد هر نوع ماشین نیز آموزش ببینند.
  9. اگر از دستورالعمل‌های ایجاد شده توسط OSHA پیروی کنید، می‌توانید از حوادث ناخواسته هم برای کارگران و هم برای انبار خود جلوگیری کنید. در ادامه به بیان چند دستورالعمل است از زبان OSHA Pocket Guide می‌پردازیم.
  • برای عملیات لیفتراک

    1. آموزش، ارزیابی و گواهی تمامی اپراتورها برای اطمینان از اینکه آن‌ها می‌توانند به‌صورت ایمن با لیفتراک‌ها کار کنند.
    2. مراحل ایمن را برای برداشتن، گذاشتن و چیدن بارها دنبال کنید.
    3. با خیال راحت رانندگی کنید، هرگز از سرعت 5 مایل در ساعت تجاوز نکنید و سرعت خود را در مناطق شلوغ یا دارای سطوح لغزنده کاهش دهید.
    4. به افراد زیر 18 سال اجازه کار با لیفتراک را ندهید.
    5. تجهیزات حمل‌ونقل از جمله لاستیک‌ها را به‌درستی نگهداری کنید.
    6. قبل از استفاده از لیفتراک، آن‌را از نظر شرایط خطرناکی که کارکرد آن را ناامن می‌کند، بررسی کنید.
    7. کارکنان را در مورد خطرات مرتبط با محصولات جانبی احتراق عملیات لیفتراک، مانند مونوکسیدکربن، آموزش دهید.
    8. پوشش‌ها و یا نرده‌های محافظ برای محافظت از کارگران در برابر خطرات چاله‌های باز، مخازن و گودال‌ها فراهم کنید.
    9. از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید. برای این‌کار درها و پنجره‌ها را باز کرده یا با استفاده از سیستم تهویه برای تامین هوای تازه کافی برای حفظ غلظت گازهای مضر خروجی تا زیر حد مجاز اطمینان حاصل کنید.
    10. برای راهروها و اسکله‌های بارگیری یا گذرگاه‌هایی که از لیفتراک استفاده می‌شود، فاصله‌های کافی ایمن را برقرار کنید.
  • مخابره خطر

    1. به خطرات ناشی از مواد شیمیایی اشاره دارد که می‌تواند باعث تحریک، سوختگی، خطرات فیزیکی جدی و انواع دیگر خوردگی شود.
    2. اطمینان حاصل کنید که کارگران MSDS (برگ‌های ایمنی داده‌های مادی) را مطالعه کرده و کل اطلاعات را در مورد مواد شیمیایی خورنده و قابل اشتعال به سایر کارمندان منتقل می‌کنند.
    3. دستورالعمل‌های موجود در MSDS را برای کار با محصولات شیمیایی دنبال کنید.
    4. به کارکنان در مورد خطرات هر ماده شیمیایی که ذخیره می‌شود آموزش دهید.
    5. کیت‌های پاکسازی نشت را در هر منطقه‌ای که مواد شیمیایی ذخیره می‌شود، تهیه کنید.
    6. یک برنامه مدون کنترل نشت داشته باشید.
    7. به کارکنان آموزش دهید تا نشت‌ها را تمیز کنند، از خود محافظت کنند و مواد استفاده شده را به‌درستی دفع کنند.
    8. تجهیزات حفاظت فردی مناسب تهیه و استفاده از آن را به اجرا درآورید.
    9. تمام مواد شیمیایی را ایمن نگهداری کنید.
    10. مواد شیمیایی را دور از مناطق تردد لیفتراک نگهداری کنید.
  • دستورالعمل‌های ایمنی اسکله‌ها

  • در هنگام بارگیری و تخلیه ممکن است حوادثی رخ دهد که در بالا ذکر شد.

    1. لیفتراک‌ها را به آرامی روی اسکله ها و صفحات بارانداز برانید.
    2. صفحات داک را محکم کنید و بررسی کنید که آیا صفحه می‌تواند بار را با خیال راحت تحمل کند یا خیر.
    3. از لبه‌های اسکله دوری کنید و هرگز از لیفتراک‌ها در لبه اسکله استفاده نکنید.
    4. اخطارهای بصری را در نزدیکی لبه‌های اسکله ارائه دهید.
    5. پرش از اسکله توسط کارمندان را ممنوع کنید.
    6. مطمئن شوید که نردبان‌ها و پله‌های اسکله با مشخصات OSHA مطابقت دارند.
  • ایمنی برق

  • مدارهای شوک و حوادث برقی در ایستگاه‌های شارژ و سایر مناطق، عامل بسیاری از حوادث مرگبار و آتش‌سوزی در انبار است. شوک الکتریکی مدار خطای زمین یک خطر الکتریکی مکرر است.

  • OSHAاز کارفرمایان می‌خواهد که قطع‌کننده‌های مدار خطای زمین (GFCI) را برای پریزهای برق فراهم کنند.
  • انبارها باید وجود هادی اتصال به زمین را تضمین کنند.
  • سیگار کشیدن را در داخل و اطراف ایستگاه‌های شارژ ممنوع کنید.
  • تهویه کافی برای پراکنده کردن دود ناشی از گاز باتری‌ها فراهم کنید.
  • از در دسترس بودن و شارژ کامل کپسول‌های آتش نشانی اطمینان حاصل کنید.
  • تجهیزات حفاظت فردی مناسب مانند دستکش لاستیکی و محافظ چشم و صورت تهیه کنید.
  • لیفتراک‌ها را به‌درستی قرار دهید و قبل از اقدام به تعویض یا شارژ باتری‌ها، ترمز بگیرید. هنگام سوخت‌گیری لیفتراک‌های گازسوز یا پروپان از نکات لازم پیروی کنید.
  • برای تعمیر باتری‌ها، نوار نقاله، بالابرها یا تجهیزات جابه‌جایی مواد، جایگزین آن‌را فراهم کنید.
  • برای کارکنانی که در معرض اسیدهای باتری قرار دارند، یک محل شستشوی چشم و دوش ایمن فراهم کنید.
  • پوشندن دهانه‌ها و سوراخ‌های دیوار و کف برای جلوگیری از سقوط آزاد
  • از محافظ سقوط استفاده کنید. آن‌ها سیستم‌هایی هستند که دارای تجهیزاتی مانند نرده محافظ، نرده استاندارد، خطوط هشدار و غیره هستند.
  • سیستم‌های جلوگیری از سقوط مانند تورهای ایمنی از دیگر انواع این سیستم‌ها هستند که سقوط را متوقف می‌کنند.
  • حفاظت تنفسی

    1. انبارهایی که با گازهای سمی سروکار دارند یا موادی که گازهای سمی منتشر می‌کنند باید تجهیزات حفاظت فردی (PPE) را برای کارکنان خود فراهم کنند.
    2. OSHAسخت‌گیرانه به کارفرمایان دستور می‌دهد که PPE مناسب را به کارکنان خود ارائه دهند.
    3. بسیاری از اوقات مشاهده می‌شود که حتی اگر شرکت کیت‌های PPE را ارائه می‌دهد، کارگران آن‌ها را نمی‌پوشند. استفاده از PPE باید در مراکزی که احتمال آسیب از طریق عوامل هوابرد وجود دارد، ترویج و اجرا شود.

استراتژی‌های تحقق سفارش انبار

تمام کارهایی که در یک انبار انجام می‌شود برای یک هدف نهایی یعنی همان سفارش‌ها است. اما زمانی‌که سفارش‌های زیاد می‌شوند، مدیران انبار آن سفارش‌ها را به‌طور موثر مدیریت نمی‌کنند. استراتژی‌های خاصی برای انجام سفارش وجود دارد که باید هنگام مدیریت انبار دنبال شوند و عدم اجرای صحیح فرآیند انجام می‌تواند منجر به موارد زیر شود.

  1. آسیب یا مفقود شدن کالا
  2. تاخیر در تحویل به دلیل اشتباه در فرآیند انجام
  3. اتلاف منابع و استفاده بیش از حد از مواد

اجرای صحیح فرآیندهایی مانند چیدن، بسته‌بندی و حمل‌ونقل در نهایت منجر به روان‌تر شدن فرآیندهای انجام سفارش می‌شود.

بهترین شیوه‌ها برای مدیریت انبار

همیشه بهتر است بهترین روش‌ها را برای مدیریت انبار فهرست کنید تا بتوانید لیستی داشته باشید که باید هنگام مدیریت انبار خود از آن پیروی کنید. در اینجا لیستی از برخی از بهترین روش‌ها وجود دارد که هرگز نباید از دست داد.

  1. Wave Picking
  2. Cross-docking

اگر تاجری هستید که روی بازگشت سرمایه تمرکز می کنید، باید انبار خود را با تکنیک‌های مدیریت انبار کم سود مدیریت کنید. اتصال متقاطع بهترین راه برای کاهش قابل توجه هزینه‌ها و زمان ذخیره‌سازی و جابه‌جایی است. اگر سیستم حمل‌ونقل پیچیده‌ای دارید، انتخاب موج می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، اگر از یک روش ردیابی پیشرفته استفاده می‌کنید، می‌توانید مزایای شگفت‌انگیزی را با کراس داکینگ و انتخاب موج استخراج کنید.

  • نقاط تماس کمتر، اتلاف زمان کمتر

  • حذف نقاط تماس ناخواسته فرآیند انجام سفارش را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. فقط مراحلی را که لازم است نگه دارید، زیرا نقاط تماس ناخواسته می‌تواند آسیب محصولات را افزایش دهد.

  • دسترسی به محصولات پرفروش باید آسان باشد

  • روش‌های تجزیه‌وتحلیل موجودی مانند تجزیه‌وتحلیل ABC و تجزیه‌وتحلیل FNS به شما کمک می‌کند تا محبوب‌ترین محصولات موجود در انبار را کشف کنید و بتوانید آن‌ها را در مکان‌هایی نگهداری کنید که نزدیک‌تر به ایستگاه بسته‌بندی هستند و به راحتی انتخاب و بسته‌بندی کنید تا فرآیند انجام سفارش را تقویت کنید.

  • اشتراک‌گذاری اطلاعات ضروری است

  • سرعت و شفافیت در اشتراک‌گذاری اطلاعات امری ضروری است. در مدیریت انبار، به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات با همه ذینفعان عملیات انبار بسیار مهم است. استفاده از سیستم مدیریت انبار می‌تواند در به اشتراک‌گذاری دائمی داده‌ها به شما کمک کند و دید بیشتری از انبار به شما بدهد. همچنین ردیابی محصولات در انبار و محاسبات آسان‌تر باشند. زیرا اطلاعات مناسب در سایر نرم‌افزارهای حسابداری و سایر نرم‌افزارها به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • روش‌های چیدن را برنامه‌ریزی کنید

  • روش چیدن باید محکم باشد زیرا اگرچه مشکل بزرگی به‌نظر نمی‌رسد، اما برای افزایش درصد سفارشات با یک استراتژی جمع‌آوری در محل، همراه با یک سیستم مدیریت انبار کارآمد نیاز است.

  • از داده‌ها برای مدیریت سطوح عرضه خود استفاده کنید

  • اول از همه، تا آنجا که می‌توانید اطلاعاتی را در مورد سطوح موجودی، جریان موجودی و هر چیز دیگری جمع‌آوری کنید و سپس با تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار مدیریت موجودی پیشرفته و انبار برای مدیریت زنجیره تامین، روی آن سرمایه‌گذاری کنید. با کمک تجزیه‌و‌تحلیل، می‌توانید تقاضاهای آینده را پیش‌بینی کنید و بدانید که چه زمانی نیاز به افزایش منابع دارید.

    پیش‌بینی، این‌کار را یک گام فراتر می‌برد. همان داده‌های دوربین را می‌توان از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تغذیه کرد تا به سیستم مدیریت هوشمند محصولات آموزش دهد تا پیش‌بینی کند که چه زمانی به عرضه مجدد نیاز است. در نتیجه این تئوری، انبارها و مراکز توزیع به‌طور موثر خود را با نیاز بسیار کمی به تعامل انسانی، اداره خواهند کرد.

  • به ورودی دستی تکیه نکنید

  • به‌طور کلی به ورودی دستی تکیه نکنید زیرا ورودی‌های دستی گاهی اوقات می‌توانند فریب‌دهنده باشند. ورودی‌های دستی همیشه می‌توانند خطاهایی را به همراه داشته باشند. در عوض، همیشه می‌توانید از بارکد و اسکنرهای RFID برای ضبط ورودی‌ها، خروجی‌ها و سایر اطلاعات استفاده کنید. می‌توانید این برچسب‌ها و اسکنرها را به نرم‌افزار مدیریت انبار و موجودی متصل کنید تا مطمئن شوید که همه‌چیز به‌طور همزمان به‌روز می‌شود. بااین‌حال، هرگز نباید فراموش کرد در زمان عدم همخوانی داده‌های مجازی با واقعیت، به کمک انسانی نیاز است.

  • یک مورد، یک SKU

  • برای حفظ ثبات در SKU ها در بین فروشندگان و تامین کنندگان، موجودی و فروش کمی سخت است. اما استفاده از یک سیستم مدیریت موجودی خودکار و انبار به شما کمک می‌کند SKU ها را برای کاهش خطاهای دستی، افزایش دقت موجودی و کاهش تأییدات دستی، ادغام کنید.

  • KPIهای انبار خود را ردیابی کنید

  • شاخص‌های کلیدی عملکرد آینه‌ای هستند که همیشه تصویری واقعی از عملکرد انبار شما نشان می‌دهند. شما باید بسته به ماهیت کسب‌وکارتان به‌طور مرتب KPIهای موجودی و انبار خود را بررسی کنید.

  • ایمنی انبار باید در اولویت قرار گیرد

  • شما باید تمام دستورالعمل‌های ایمنی پیشنهاد شده توسط OSHA، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را دنبال کنید. در ادامه به نگرانی‌های ایمنی در انبارها اشاره می‌کنیم. 

    اقدامات احتیاطی ایمنی را ساده نگیرید زیرا نادیده گرفتن نگرانی‌های ایمنی می‌تواند منجر به عواقب کشنده شود.

  • برای شرایط اضطراری آماده باشید

  • برنامه‌های اضطراری باید در فهرست اولویت‌های شما قرار بگیرند، زیرا شرایط اضطراری مانند بلایای طبیعی، نقض داده‌ها یا هر گونه اتفاق ناگوار در تأسیسات ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

  • اجازه بازخورد 360 درجه را بدهید

  • بازخورد 360 درجه به این معنی است که شما بازخورد همه را، و نه صرفا مدیران و مقامات ارشد، می‌پذیرید. کارگرانی کسانی هستند که انبار شما را در داخل و خارج می‌شناسند. اگر مساله‌ای وجود داشته باشد، آنها کسانی هستند که آن مشکلات را از نزدیک می‌شناسند. بنابراین، همیشه به جوانان گوش کنید. آن‌ها بهترین توصیه و بازخورد را برای شما خواهند داشت.

  • تکرار در عملیات

  • زمانی‌که طرحی را اجرا می‌کنید، بازنگری ضروری است. زیرا پایبندی کورکورانه به یک برنامه بدون هیچ گونه تکرار می‌تواند برای عملیات انبار مضر باشد. شما هرگز نمی‌توانید کامل باشید و ازاین‌رو باید برنامه‌های خود و نحوه اجرای برنامه‌های خود را تغییر داده و بهبود ببخشید.

  • حسابرسی و بررسی موجودی شما ضروری است

  • ممیزی و بررسی موجودی دوره‌ای، عادتی است که باید در مدیران و کارگران انبار خود ایجاد کنید. موجودی که معادل نیمی از سرمایه در گردش شرکت است و 5 فرآیند حیاتی دریافت، واگذاری، برداشت، حمل و نگهداری که تأثیر عمده‌ای بر بهره‌وری انبار دارد، باید بسیار مورد توجه قرار بگیرند. شما می‌توانید از فرآیند DMAIC (تعریف، اندازه‌گیری، بهبود و کنترل) و همچنین فرآیند PDCA (برنامه‌ریزی، انجام، بررسی و عمل) به همراه استفاده از یک تیم متقابل برای مقابله با مسائل استفاده کنید. شما باید آمار دقیق هر بخش را در دسترس همه قرار دهید زیرا این سوابق بر همه ذینفعان انبار تأثیر می‌گذارد.

سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار نرم‌افزاری است که سایر عملیات انبار را مدیریت و بهینه‌سازی می‌کند. WMS به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از هر کسب‌وکاری که دارای انبار است در نظر گرفته می‌شود. زیرا برای زنده ماندن در محیط رقابتی باید به هر نرم‌افزار ممکن مجهز باشید. علاوه بر این، یک سیستم مدیریت انبار می‌تواند به شما کمک کند تا کسب‌وکار خود را بدون نگرانی در مورد بخش مدیریت افزایش دهید. تاآنجاکه صنعت خرده‌فروشی، تجارت الکترونیک در نظر گرفته می‌شود. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، این یکی از سریع‌ترین مشاغل پررونق در ایالات متحده است. فروش خرده فروشی در جولای 2019 به 0.7 درصد و فروش فروشگاه‌های بزرگ به 1.2 درصد افزایش یافت. همه این حقایق و ارقام نشان‌دهنده رشد پر رونق و سریع تجارت الکترونیک است. برای بقا و متمایز شدن از سایرین در تجارت الکترونیک، به وضوح به یک سیستم مدیریت انبار (WMS) نیاز دارید.

WMS چیست؟

WMS یا سیستم مدیریت انبار، همان‌طور که از نامش پیدا است، یک راه‌حل نرم‌افزاری مقرون به صرفه A-Z برای مدیریت انبار شما است. این نرم‌افزار قابلیت مشاهده موجودی و مدیریت عملیات زنجیره تامین را در کنار ادغام با TMS (سیستم مدیریت حمل‌ونقل) یا سیستم مدیریت موجودی مدیریت می‌کند.

چرا باید از اکسل به WMS حرکت کنم؟

ممکن است شما در حال حاضر از اکسل برای مدیریت انبار خود استفاده می کنید و این سوال برای شما مطرح باشد که چرا باید به WMS تغییر دهم؟ خوب، در اینجا دلایل احتمالی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

ورودی و خروجی دستی

کار با صفحات گسترده به‌معنای ورودی دستی داده‌ها است که زمان‌بر و هزینه‌بر است. همان‌طور که اندازه شرکت بزرگتر می‌شود، افراد بیشتری برای انجام کارهای تکراری مشابهی که به‌راحتی می‌توان با استفاده از WMS خودکار انجام داد، تعیین می‌شود.

خطاهای ورودی

اگر ورودی‌ها به‌صورت دستی انجام شوند، املای اشتباه، پر کردن یک فیلد خاص و پر کردن داده‌های نادرست و ... اجتناب ناپذیر است. زیرا در کار با تعداد صفحات زیاد، منطق تجاری داخلی برای جلوگیری از چنین خطاهایی ندارند.

عدم وجود زمان واقعی

کار با صفحات گسترده اصلاً کار لذت‌بخشی نیست. زیرا دائم بررسی نمی‌شوند و داده‌ها همیشه به‌روز نیستند. درنتیجه، تصمیمات اغلب بر اساس داده‌های قدیمی و منسوخ موجود اتخاذ می‌شود.

چرا برای مدیریت انبارها به WMS نیاز داریم؟

طبق یک نظرسنجی انبار که توسط Motorola Solutions Future انجام شده است، تنها 26 درصد از مدیران شرکت‌ها، انبارها و مراکز توزیع را به‌عنوان دارایی که می‌تواند باعث رشد کسب‌وکار آن‌ها شود می‌دانند. واضح است که بسیاری از مردم به اندازه کافی توجیه نیستند تا اهمیت مدیریت انبار را درک کنند. پیاده‌سازی WMS در یک سازمان می‌تواند به کاهش هزینه‌های نیروی کار، حذف خطاهای انسانی، بهبود دقت موجودی، بهبود خدمات مشتری و انتخاب و ارسال بدون خطا کمک کند. سیستم‌های مدیریت انبار مدرن بر اساس داده‌های زمان واقعی کار می‌کنند. این به سازمان اجازه می‌دهد تا تمام فعالیت‌های جاری مانند سفارشات، محموله‌ها، رسیدها و ... را در یک پلتفرم واحد مدیریت کند. بر اساس گزارش‌ها، در تجارت الکترونیک، تنها 20 درصد از کسب‌وکارها از سیستم مدیریت انبار استفاده می‌کنند. 10 درصد هیچ تجربه‌ای در استفاده از WMS ندارند، درحالی‌که 7 درصد از آن‌ها از مزایای آن نیز مطلع و مطمئن نیستند.

مدیریت انبار 

بررسی مزایای WMS در صنعت خرده‌فروشی

  • کنترل موجودی

  • WMS به سازمان‌ها این توانایی را می‌دهد که موجودی انبار را در چندین مکان انبار، در مراکز توزیع و فروشگاه های مختلف ردیابی کنند. طبق یک نظرسنجی، 34 درصد از مشاغل به‌دلیل در دسترس نبودن محصولات در انبار، با تاخیر ارسال می‌کنند. WMS با اطلاعات بی‌درنگ، بازخورد سریع و دقیقی را ارائه می‌کند و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سریعا به خواسته‌های مشتریان خود پاسخ دهند. درحالی‌که توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان دقیقاً می‌دانند چه چیزی در انبار وجود دارد و چه زمانی باید دوباره جایگزین شود.

  • بهره‌وری نیروی کار

  • در یک نظرسنجی، هنگامی‌که پرسیده شد کسب و کار شما چگونه در دوره‌های پر مشغله، با موفقیت روبرو می‌شود؟ 45 درصد پاسخ دادند که برای کارکنان موجود اضافه‌کار پرداخت کردند. درحالی‌که از سوی دیگر 38 درصد گزارش دادند که کارکنان خود را از سایر بخش‌های کسب‌وکار بیرون کشیده‌اند. اما این راه بهترین راه برای کنار آمدن با ساعات پیک کاری یا مدیریت کارمندان نیست. در اینجا WMS بهره‌وری نیروی کار را با مدیریت وظایف کارگران افزایش می‌دهد.  همچنین، WMS بازخورد برنامه‌ریزی نیروی کار را به مدیریت ارائه می‌دهد. WMS می‌تواند بر اساس تعداد بارهای سفارش، تعداد پرسنل مورد نیاز برای تکمیل فعالیت های روز را تخمین بزند.

  • شفافیت و دیده شدن

  • آیا عالی نخواهد بود اگر تامین‌کننده شما بتواند به موجودی خود در انبار شما در کنار SKU موجود دسترسی داشته باشد؟ با حذف مقداری افزونگی، تامین‌کنندگان شما می‌توانند هزینه‌های مربوط به نگهداری موجودی اضافی انبار را به حداقل برسانند.

    WMS همچنین دید کاملی از آنچه در داخل انبار شما می‌گذرد را فراهم می‌کند. به جای گزارش‌های دوره‌ای که در آن شمارش موجودی فقط در پایان دوره حسابداری انجام می‌شود. WMS گزارش‌های دائمی که امکان نظارت مداوم بر موجودی شما را فراهم می‌کند، ارائه می‌دهد.

  • ظرفیت بهبود یافته

  • یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 23 درصد از مشاغل ظرفیت انبار خود را برای مقابله با رشد فروش خود افزایش می‌دهند. آیا این یک راه‌حل بهینه برای مدیریت انبار موجود به جای هزینه کردن برای افزایش ظرفیت انبار نیست؟ سیستم‌های مدیریت انبار همچنین می‌توانند ظرفیت انبار را بهبود بخشند. این کار با اجازه دادن به کالاها برای جابه‌جایی بدون زحمت و آسان از طریق تاسیسات انجام می‌شود. WMS به شما این امکان را می‌دهد که سطح موجودی را کاهش دهید. این‌کار به نوبه خود نرخ چرخش موجودی را افزایش می‌دهد.

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی

  • طبق بررسی‌ها  26 درصد زمان بعضی کسب‌وکارها برای یافتن زمان برای مرتب کردن یا نگهداری تلف می‌شود. WMS مناسب می‌تواند در کاهش ضایعات با شناسایی موجودی فاسد شدنی و محدود به تاریخ در انبار که ابتدا باید انتخاب شوند، به شما کمک کند. WMS می‌تواند مکان بهینه را برای هر مورد محاسبه کند که به استفاده ناکارآمد از فضای انبار با حداقل تلاش کمک می‌کند.

تفاوت و شباهت WMS با نرم‌افزار مدیریت موجودی چیست؟

  • شباهت:

  • WMS و IM هر دو شامل نظارت بر سطح محصول هستند. به عنوان مثال ردیابی محصولات با بارکد، شمارش چرخه، برداشت، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و ...

  • تفاوت: 

    1. WMS پیچیده‌تر از IM است. WMS بیشتر بر عملیات انبارهای تجاری متمرکز است. به‌عنوان مثال: تقسیم انبار به محفظه‌ها یا سطل‌ها، اختصاص مکان بهینه برای ذخیره‌سازی اقلام مکرر در حال حرکت یا اقلام فاسد شدنی و ...
    2. IM بیشتر بر جزئیات محصول متمرکز است و بر کلیات موجودی انبار متمرکز نیست. به‌عنوان مثال: جزئیات محصول، SKU محصول، مقدار اقلام، دسته، جایی که اقلام در چند انبار قرار دارند و ...

چگونه یک سیستم مدیریت انبار را انتخاب کنیم؟

  1. ROI را محاسبه کنید
  2. هر چه تراکنش‌های روزانه اعم از جابه‌جایی پالت‌ها و پیک‌ها، قراردادن اقلام مختلف در انبارها، نگهداری اقلام ورودی و خروجی از انبار و ... بیشتر باشد، پتانسیل بازگشت سرمایه بیشتر می‌شود.

  3. باید یک رابط کاربرپسند داشته باشد
  4. حتی با وجود تمام عملکردهای پیشرفته موجود در WMS، اگر کاربر پسند نباشد، شما و کارکنانتان نمی‌توانید حداکثر بهره را از نرم‌افزار ببرید.

    پرسیدن سوالات مرتبط قبل از سرمایه‌گذاری در WMS به شما کمک می‌کند. مثلا:

    • آیا این سیستم به من امکان می‌دهد که به‌راحتی تمام اطلاعات لازم را مرتب و  مشاهده کنم؟
    • آیا استفاده و درک WMS آسان است؟ 
    • آیا نرم‌افزار می‌تواند تنها با چند کلیک پنجره‌ای را در زمان واقعی به عملیات انبار شما ارائه دهد؟ 
  5. اتوماسیون
  6. به دنبال WMS ای باشید که از فناوری‌های بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و بوسیله‌ی آن می‌توان فرآیندهای عملیاتی تکراری خسته‌کننده را خودکار کرد. سیستمی را انتخاب کنید که وعده تحویل بی‌درنگ را می‌دهد، یعنی موجودی به‌محض واردکردن داده‌های جدید به‌روزرسانی می‌شود.

  7. ادغام با نرم‌افزار حسابداری و شرکای حمل‌ونقل
  8. ادغام بلادرنگ با نرم‌افزار حسابداری شما و شرکای حمل‌ونقل، خطاهای رونویسی در دفاتر شما و نیاز کارکنان را کاهش می‌دهد و دسترسی به اطلاعات در سراسر سازمان شما را بهبود می بخشد.

  9. در مورد ظرفیت سیستم پرس‌وجو کنید
  10. مهم است که مطمئن شوید WMS شما می‌تواند در آینده نزدیک ارتقا یابد یا خیر. این امر به‌جای از دست دادن زمان ارزشمند سازمان با آزمایشات، از نیاز به خرید سیستم‌های جدید در مدت زمان کوتاه جلوگیری می‌کند. 

    حال سوالات دیگری مطرح است!!!

    • حداکثر تعداد کاربرانی که در هر زمان می‌توانند در WMS کار کنند چقدر است؟
    • اگر بخواهید انبار دیگری اضافه کنید و بخواهید چندین انبار را مدیریت کنید باید چکار کنید؟ 
  11. در مورد پشتیبانی فنی بپرسید!!!
  12. حتی اگر همه چیز به‌سادگی «4=2+2» به‌نظر برسد، گاهی اوقات، زندگی می‌تواند با پازل‌های پیچیده به شما ضربه سختی بزند. پس از دریافت نرم‌افزار، می‌توانید به مشکلاتی برخورد کنید که در داخل مجموعه قابل حل نیستند. ممکن است لازم باشد به تیم پشتیبانی فنی فروشنده نرم‌افزار اعتماد کنید و درباره این‌که آیا شرایطی برای پشتیبانی فنی پس از فروش وجود دارد یا خیر مطمئن شوید و در آخر در مورد سیاست‌های نگهداری، ارتقاء و پشتیبانی سوال کنید.

آینده WMS در صنعت خرده‌فروشی

در اکثر انبارها، فعالیت‌ها و فرآیندهای روزانه همچنان به صورت دستی انجام می‌شود. بااین‌حال، فناوری‌های نوظهور جدید مانند هواپیماهای بدون سرنشین، روبات‌ها، اینترنت اشیا، AR و VR دنیای انبارداری را در سال‌های آینده متحول خواهند کرد. در ادامه چگونگی این تحول را شرح می‌دهیم. وسترنچر می‌گوید: هزینه‌های جهانی برای فناوری اتوماسیون انبارها در حال حاضر از مرز 2 میلیارد دلار گذشته است و انتظار می رود تا سال 2021 به 22.4 میلیارد دلار برسد.

آینده مدیریت انبار 


اتوماسیون انبار ممکن است کلید یافتن راه‌حلی برای چالش‌های خسته کننده توزیع انبار باشد تا کنون هزاران کسب‌وکار در سراسر جهان این راه‌حل را اتخاذ کرده‌اند. به‌طور خلاصه، اتوماسیون انبار به شما این امکان را می‌دهد که با حداقل تلاش به نتایج عالی برسید. این امر با استفاده از یک یا چند فناوری نوظهور به دست می‌آید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا به اتوماسیون انبار نیاز دارم؟ در اینجا 5 جواب سریع برای سوال شما ارائه می‌دهیم.

  1. کاهش هزینه‌های سربار و عملیاتی
  2. افزایش کارایی و بهره‌وری
  3. به حداقل رساندن فرآیندهای دستی
  4. به حداکثر رساندن استفاده از فضای انبار
  5. همگام‌سازی تجهیزات جابه‌جایی مواد

به‌طور کلی اتوماسیون انبار را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

  1. اتوماسیون فرآیند
  2. اتوماسیون فیزیکی.
  • اتوماسیون فرآیند

  • همانطور که از نام آن پیداست، فرآیند اتوماسیون، دیجیتالی کردن فرآیند دستی مانند جمع‌آوری داده‌های موجودی و یکپارچه‌سازی داده‌ها در پلتفرم ابری است. WMS که یک نرم‌افزار ابری است، نمونه کاملی از اتوماسیون فرآیند است.

  • اتوماسیون فیزیکی

  • اتوماسیون فیزیکی شامل اشکال مختلف روبات‌ها و سیستم‌های پهپاد در انبار است. پیاده‌سازی اتوماسیون فیزیکی هزینه بیشتری دارد و تنها بازده سرمایه‌گذاری (ROI) معقولی را برای انبارهای بزرگتر با حجم بالا فراهم می‌کند.

  • هواپیماهای بدون سرنشین

  • وسایل نقلیه‌ هوایی بدون سرنشین (پهپادها) که به‌نام هواپیماهای بدون سرنشین نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند در ارتقاء فرآیندهای انبارداری استفاده شوند. پهپادهای هوایی با کمک حسگرهای نوری می‌توانند یک کالا را در یک انبار از فاصله 10 متری پیدا کنند. این امر همراه با سیستم مدیریت انبار، شناسایی سریع اقلام فردی را فراهم می‌کند و از عدم تطابق موجودی‌ها جلوگیری می‌کند.

  • روبات‌ها

  • شرکت‌هایی مانند آمازون روبات‌های بسته‌بندی را پیاده‌سازی کرده‌اند. آمازون از روبات‌های جدیدی به نام CartonWrap از شرکت ایتالیایی CMC Srl که ظرفیت بسته‌بندی 600 تا 700 جعبه در ساعت را دارد، استفاده می‌کند. این تقریباا چهار تا پنج برابر کارایی یک انسان است. به‌غیر از CartonWrap، این شرکت همچنین استفاده از روبات دیگری به نام SmartPac را اعلام کرد که فرآیند ارسال اقلام در پاکت‌های ثبت شده را خودکار می‌کند.

    ربات 

گزارش انبار

گزارش و تجزیه‌وتحلیل گزارش‌ها برای هر کسب‌وکاری بسیار حیاتی است. گزارش‌ها به شما می‌گویند که انبار و کارکنان شما چگونه به استراتژی‌ها پاسخ می‌دهند. آیا قادر به رسیدن به اهداف هستید یا خیر؟ حتی اگر کسب‌وکار عالی است، باید گزارش‌ها را مطالعه کنید تا نیازهای انبار را بیابید و هرگونه نقص احتمالی را کشف کنید.

سه نوع گزارش وجود دارد:

  1. گزارش انتخاب انبوه یا فهرست انتخاب
  2. این گزارش عمدتا در مورد لیست‌های انتخابی و محصولات و چیدمان انبوه و تعداد لیست‌های انتخابی تولید شده در هر روز صحبت می‌کند. این یک گزارش حیاتی است که اطلاعات زیادی در مورد عملکرد انبار و کسب‌وکار در بر می‌گیرد.

  3. گزارش سطل خالی
  4. وقتی صحبت از ردیابی سطل‌های خالی می‌شود، نمی‌توانیم صرفا به بازرسی بصری تکیه کنیم. علاوه بر این، ضروری است که بدانید کدام ظروف خالی هستند و کدام یک در آینده نزدیک خالی می‌شوند. این داده‌ها برای برنامه‌ریزی روان و برآورد ظرفیت مورد نیاز است.

  5. موجودی در دست گزارش
  6. Inventory on Hand Report گزارش مهمی است که همیشه میزان کالای موجود برای فروش را به شما می‌گوید تا استراتژی‌های فروش خود را بر اساس آن بسازید.

انبار شخصی در مقابل 3PL

همیشه یک تاجر نوپا با یک معضل روبرو می‌شود! اینکه آیا به مالکیت انبار خود ادامه دهد یا مراکز سفارش‌گردانی خود را به یک شرکت 3PL منتقل کند یا خیر. اگر شما نیز در تصمیم‌گیری صحیح برای کسب‌وکار خود مشکل دارید، اطلاعات زیر را در مقایسه انبار شخصی و انبار 3PL بخوانید.

 3PL (شخص ثالث)   انبار اختصاصی
 کنترل  کنترل

 عدم آزادی در تصمیم گیری

3PL کنترل چندانی بر فرآیندهای انجام شما ارائه نمی‌دهند زیرا آن‌ها برای هر شرکتی که به آن‌ها پاسخ می‌دهند راه‌حلی یکسان دارند.

استفاده از تجارب شما برای مشتریانتان

انبار اختصاصی خود به معنای کنترل بر زنجیره تامین، نحوه انبارداری محصولات و نحوه تحویل محصولات به مشتریان است. این شما هستید که با ارائه راه‌حل‌های مختلف برای مشکلات مختلف تصمیم می‌گیرید که محصولات چگونه از طریق انبار به سمت مشتری جریان یابد.

 اکثر 3PL ها، سطح قابل توجهی از آزادی را به شرکت‌ها ارائه نمی‌دهند. شما نمی‌توانید فرآیندهای بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصولات خود را به‌عهده بگیرید.  شما می‌توانید تجربه‌ای را که مشتریان خود می‌خواهند ارائه دهید و در آن نیز نوآوری کنید. شما می‌توانید از مشتریان خود بخواهید که درخواست‌هایشان را ارسال کنند و می‌توانید محصولات خود را مطابق با آن سفارشی تولید کنید و هزینه اضافی را نیز دریافت کنید.خدمات انجام سفارش شخص ثالث می‌تواند خواسته های مختلف مشاغل را برآورده کند.

لازم نیست نگران راه‌اندازی زیرساخت، مدیریت حجم کار و نگهداری و هزینه‌های راه اندازی باشید.

  1. فقط هزینه‌های 3PL را بپردازید یا در درآمد شریک شوید و لازم نیست نگران سایر هزینه‌ها باشید. 
  2. 3PLها برای پیش‌بینی تقاضای متفاوت مشتریان، تخصص ثابت کرده‌اند.
  3. بنابراین، 3PL توسط مشاغل کوچک و متوسط برای انبارداری و فرآیندهای انجام سفارش ترجیح داده می‌شود. 

هزینه‌های جزئی و عمده زیادی وجود دارد که باید برای راه‌اندازی انبار خود متحمل شوید.

  1. شما از زحمت خرید یا اجاره ساختمان، استخدام و آموزش کارکنان و رسیدگی به هزینه‌های نگهداری در امان هستید.
  2. خرید تجهیزات زیادی مانند لیفتراک، کامیون، نوار نقاله، قفسه و سایر اقلام مورد نیاز انبار.
  3. پرداخت مالیات، اجاره، هزینه‌های اداری و سایر هزینه‌های راه اندازی.
  4. رعایت مقررات ایمنی و انجام ممیزی‌های ایمنی.
  5. سرمایه‌گذاری در سیستم مدیریت انبار و مدیریت آن.
  6. انبارداری و ذخیره‌سازی مجدد لوازم بسته‌بندی و حمل‌ونقل. 

 تجربه و تخصص ثابت شده

 برای حمل‌ونقل ، چیدن، بسته‌بندی و پیش‌بینی تقاضا می‌توانید به تخصص 3PLها در عملیات انبار تکیه کنید.

 شما باید متخصص خود باشید یا یکی را استخدام کنید

شما باید کارشناس برای انبار استخدام کنید یا خودتان با آزمون و خطا یاد بگیرید. 

 ادغام کانال‌های مختلف آسان است

3PLها بهترین فناوری‌های بسته‌بندی و حمل‌ونقل صنعت را به همراه سیستم‌های مدیریت انبار دارند، زیرا به بسیاری از شرکت‌ها خدمات می‌دهند و از این رو باید بهترین باشند. 

 ادغام کانال‌های مختلف دشوار است

  1. اگر دانشی در مورد نحوه مدیریت انبار با نرم‌افزار مدیریت انبار داشته باشید، 
  2. چندان سخت نیست. بسیاری از شرکت‌های سیستم مدیریت انبار آموزش و پشتیبانی را در زمینه استفاده کارآمد از نرم‌افزار مدیریت انبار ارائه می‌دهند. 

جابه‌جایی سهام سفارش‌گردانی برای کاهش زمان تحویل آسان است

با جابه‌جایی آسان، زمان تحویل سفارش را کاهش دهید، از سوی دیگر، 3PLها به شما این فرصت را می‌دهد که محصولات خود را به مرکزی نزدیک‌تر به موقعیت جغرافیایی که فروش بیشتری دارید، ارسال کنید. انجام این کار می‌تواند به تحویل سفارش شما در زمان‌های کوتاه‌تر و در واقع در همان روز کمک کند. 

جابه‌جایی برای کاهش زمان تحویل دشوار است

شما باید برای افتتاح انبارهای مختلف در مکان‌هایی که پایگاه مشتریان قوی دارید، سرمایه‌گذاری بیشتری کنید. 

 آسان برای افزایش مقیاس

  1. شما فقط می‌توانید مقدار بیشتری از هزینه‌ها را بپردازید و می‌توانید هر زمان که بخواهید مقیاس را افزایش دهید زیرا 3PL ها به شرکت‌های متعددی پاسخ می‌دهند و آن‌ها همیشه فضای و نیروی کار اضافی را برای شرکتی که می‌خواهد سطح زنجیره تامین را افزایش دهد در دسترس دارند.
  2. همچنین می‌توانید سهام را برای فصول بالا و پایین متعادل کنید. 

 افزایش مقیاس سخت است

افزایش مقیاس کسب‌وکار شما مستلزم اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری سختی است زیرا به نیروی کار، فضا و هر آنچه که برای افزایش مقیاس نیاز است نیاز خواهید داشت. 

 حرفه‌ای‌ها برای شما نوآوری می‌کنند

  1. 3PL ها برای انواع مختلف صنایع کار می‌کنند و از این رو آن‌ها همیشه درحال نوآوری و تکامل هستند و همچنین می‌توانند ایده های نوآورانه خوبی را برای بهبود کسب‌وکار به شما ارائه دهند. 
  2. به‌عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند در مورد روش‌های تدارکات موثر یا روش‌های حمل‌ونقل و جابه‌جایی به شما بگویند. 

 

 خودتان نوآوری کنید

شما برای نوآوری روی پای خودتان هستید. بااینحال، گفته شده است که شما می‌توانید نوآوری‌های مورد نظر خود را پیاده‌سازی کنید. 

 هزینه SG و A را کاهش دهید

  1. هزینه‌های فروش، عمومی و اداری در ابتدا برای مشاغل کوچک و متوسط کاهش می‌یابد زیرا عملیات روزانه شما در یک شرکت 3PL ساده شده است. 
  2. بنابراین، حتی اگر قصد دارید SG & A را افزایش دهید، هزینه بسیار پایین است، مگر اینکه تبدیل به یک شرکت بزرگ با پوشش جغرافیایی گسترده شوید.

هزینه SG & A

  1. هزینه‌های فروش، عمومی و اداری در انبار خودی بالاست زیرا هزینه مدیریت کل تاسیسات و کارگران وجود دارد. 
  2. اگرچه این هزینه‌ها در بلندمدت کمتر از پولی که در 3PL سرمایه‌گذاری می‌شود، به‌نظر می‌رسد. 

 برای هر SKU جدید اضافه شده هزینه‌ای دریافت می‌شود

3PL برای هر SKU جدید هزینه دریافت می‌کند، بنابراین باید دقت کنید که کدام خط از محصولات را می‌خواهید اضافه کنید و اینکه آیا آن محصولات بازدهی خواهند داشت یا خیر. 

 می‌توانید هر تعداد SKU را اضافه کنید

از آنجایی که این انبار شماست، می‌توانید هر تعداد SKU را وارد کنید. 

 

منبع

https://www.orderhive.com/warehouse-management.html 


    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران