انبار توزیع و سفارش‌گردانی

انبار توزیع و سفارش‌گردانی

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

معمولا، شناخت انبارها و مراکز توزیع و سفارش‌گردانی گیج‌کننده است و مردم تمایل دارند مراکز توزیع و سفارش‌گردانی را به‌عنوان نامی جایگزین، مترادف انبار، درنظر بگیرند درصورتیکه این اصلا درست نیست!! در واقع، مراکز توزیع و سفارش‌گردانی دارای فرآیندهای عملیاتی کاملا متفاوتی با انبارها هستند. در این مقاله نگاهی عمیق‌تر به این مراکز خواهیم داشت، مزایا و معایب آن‌ها را شناخته و همچنین تفاوت‌های آن‌ها را با یک انبار درک خواهیم کرد.

انبار توزیع و سفارش‌گردانی

طبق تعریف ویکی‌پدیا، مراکز انبار سفارش‌گردانی، روشی مدرن برای انبار بسته‌بندی هستند. این روش‌ها در اواسط دهه 1990 ابداع شدند و مرکز سفارش‌گردانی معمولا در مورد یک انبار بسته‌بندی داخلی استفاده می‌شد. درحالی‌که انبار بسته‌بندی داخلی بیشتر در مورد شرکت‌هایی استفاده می‌شود که در انبارداری و بسته‌بندی برای دیگران تخصص دارند.

در حال حاضر درحالی‌که تعدادی شرکت بزرگ در دنیا مراکز انبار سفارش‌گردانی خود را دارند، شرکت‌هایی مانند Amazon و چند شرکت دیگر، این امور را برون‌سپاری می‌کنند.

نکات کلیدی یک مرکز انبار سفارش‌گردانی

  • کالاها/موجودی را برای مدت کوتاهی قبل از ارسال آنها ذخیره می‌کند.
  • وظایف آنها بسیار بیشتر از یک انبار است. یک انبار فقط کالاها را ذخیره می‌کند.
  • به‌محض ثبت سفارش، روی ارسال کالا به مشتریان تمرکز می‌کند.
  • به مشتریان خارجی نیز خدمت‌رسانی می‌کند که معمولا یک انبار این‌کار را انجام نمی‌دهد.
  • مجهز به بالاترین فناوری‌ها است زیرا با سفارشات و موجودی‌های متعدد سروکار دارند.
  • به‌طورکلی، آنها چندین کار را انجام می‌دهند و برای دنیای دیجیتال فعلی بهترین هستند.

مراکز سفارش‌گردانی چه می‌کنند؟

این مراکز بر تحویل سریع کالاها به مشتریان تکی تمرکز می‌کنند و خدماتی را که اغلب با این هدف مرتبط هستند ارائه می‌دهند. برخلاف انبار، یک مرکز انبار سفارش‌گردانی عموما توسط لجستیک شخص ثالث (3PL) اداره می‌شود و انواع خدمات مربوط به عملکردهای عملیاتی مانند ذخیره‌سازی موجودی، حمل‌ونقل کالا، حمل‌ونقل متقاطع و انجام سفارش را ارائه می‌دهد. درصورت سفارش مشتری، کلیه امور چیدن و بسته‌بندی یا بسته‌بندی سفارشی (کادو تولد و ...) توسط این مراکز انجام می‌شود. آنها همچنین ممکن است یک تیم خدمات مشتری اختصاصی داشته باشند که درخواست‌های مشتری را برای شما رسیدگی می‌کند تا بتوانید روی فرآیندهای تجاری خود تمرکز کنید. مراکز تکمیل انبار همچنین می‌توانند در هزینه‌های حمل‌ونقل شما صرفه‌جویی کنند، زیرا معمولا به‌طور همزمان به بسیاری از مشتریان خدمات ارائه می‌دهند.

نقش‌های یک مرکز انبار توزیع و سفارش‌گردانی

همانطور که قبلا گفته شد، یک مرکز انبار سفارش‌گردانی فعالیت‌های بسیار بیشتری نسبت به یک انبار انجام می‌دهد. برخلاف انبار که فقط موجودی‌ها را ذخیره می‌کند، مرکز انبار سفارش‌گردانی، ذخیره‌سازی موجودی، چیدن، بسته‌بندی و تحویل نهایی را تا درب منزل مشتری انجام می‌دهد. آنها به فروشندگان تجارت الکترونیک در حمل‌و‌نقل و فعالیت‌های انبارداری کمک می‌کنند و آنها را از ذخیره فیزیکی کالا در یک انبار راحت می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها یک راه‌حل کلی برای تمام نیازهای انتخاب، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل شما هستند. همچنین می‌توانید بگویید، انبارهای توزیع و سفارش‌گردانی ، مرکز یا نقطه کانونی مورد نیاز موجودی و حمل‌و نقل‌ شما هستند.

تعداد کمی مرکز انبار سفارش‌گردانی بزرگ وجود دارد که به‌عنوان مراکز متعدد انبار سفارش‌گردانی در سراسر جهان گسترش یافته‌اند. آنها بر این باورند که با گسترش در سراسر جهان، می‌توانند به‌طور موثرتر و بسیار سریع‌تر به مشتریان خود دسترسی پیدا کنند. همچنین، آنها می‌توانند به‌طور موثر رضایت مشتری را جلب و سفارش را به شیوه‌ای بسیار بهتر انجام دهند.

مراکز توزیع و انبار سفارش‌گردانی، به‌صورت شخص ثالث یا شخصی (مانند آمازون) هستند. در ادامه به‌صورت گام به گام مرکز توزیع و انبار سفارش‌گردانی را شرح می‌دهیم.

مراحل مرکز توزیع 3PL (شخص ثالث)

  1. دریافت
  2. شما به‌عنوان یک فروشنده، می‌توانید تولیدکننده باشید یا محصولات خود را از جای دیگری خریداری کنید. در هرصورت، پس از خرید این محصولات، باید آنها را به مرکز سفارش‌گردانی و توزیع خود ارسال کنید. به این ترتیب تمام سفارشات شما در یک مکان، ارزیابی و ثبت می‌شوند. بنابراین، هنگامی‌که یک سفارش ثبت می‌شود، محصولات شما آماده ارسال هستند.

    نکاتی که باید به خاطر بسپارید

    • اطمینان حاصل کنید که مرکز سفارش‌گردانی، پس از دریافت، موجودی شما را ظرف یک یا دو روز ثبت و فهرست می‌کند. به این ترتیب موجودی شما ثبت و آماده فروش می‌شود.
    • "آب رفتن موجودی" چیست! عموما مراکز انبار سفارش‌گردانی، در قرارداد خود، بندی مبنی بر کاهش 2 تا 10 درصدی موجودی دارند. بنابراین از آنها در مورد این بند از قراردادشان بپرسید. آب رفتن موجودی، یک کلمه فانتزی برای "از دست دادن"، "سرقت" یا آسیب است.
    • به‌روزرسانی‌های زمان واقعی را بخواهید. اکثر مراکز تکمیل انبار داده‌های موجودی را، در زمان واقعی دارند. به‌این‌ترتیب، شما همیشه تصویر واضحی از سطح موجودی، فروش و بازده خود خواهید داشت. همچنین، می‌دانید چه محصولاتی را دوباره تامین کنید یا فروش کدام محصولات در مقایسه با سایر محصولات شما کندتر است.
  3. اجتماع (یکپارچه شدن) مرکز سفارش‌گردانی و فروشگاه
  4. مطمئن شوید! همیشه مطمئن شوید که فروشگاه شما به‌درستی با مرکز سفارش‌گردانی شخص ثالث شما یکپارچه شده است. هنگامی‌که آنها یکپارچه شدند، سفارشات شما مستقیما به مرکز می‌رسند و آنها فرآیند بسته‌بندی و ارسال را آغاز می‌کنند.

    نکته قابل یادآوری

    • مطمئن شوید که همه فروشگاه‌های شما با ارائه‌دهندگان 3PL شما یکپارچه شده‌اند. به این ترتیب، سفارشات شما می‌توانند به آرامی به مراکز انجام شخص ثالث هدایت شوند.
    • قبل از نهایی کردن آنها، جدول زمانی تحویل و خرابی ارائه‌دهنده 3PL را بررسی کنید.
    • هر فناوری دارای چند اشکال است، مطمئن شوید که پشت سر مرکز تحقق 3PL که انتخاب کرده‌اید، یک تیم قدرتمند فناوری اطلاعات وجود دارد.
  5. ثبت سفارش و پرداخت
  6. کار یک مرکز انبار سفارش‌گردانی پس از ثبت سفارش شروع می‌شود. آنها شروع به انتخاب و مرتب کردن کرده و روی سرعت به انجام رساندن سفارش کار می‌کنند

  7. انتخاب، بسته‌بندی و ارسال
  8. پس از ثبت سفارش، کارگران مرکز توزیع، سفارشات را جمع‌آوری کرده و در جعبه‌های نو و تمیز برای تیم پیک‌آپ بسته‌بندی می‌کنند. آنها بیشتر سفارشات را برای ارسال به آدرس مشتری بارگیری می‌کنند.

    نکات قابل تامل

    • سعی کنید مراکز توزیع نزدیک را پیدا کنید. به این ترتیب زمان تحویل به شدت کاهش می‌یابد.
    • همچنین، مراکزی را جستجو کنید که تحویل همان روز را ارائه می‌دهند. به این ترتیب، مشتریان از محصولات شما قدردانی خواهند کرد و اولویت بالاتری نسبت به سایر رقبا پیدا خواهید کرد.
    • قبل از انتخاب یک مرکز سفارش‌گردانی ، اطلاعات زمان خرابی یا حمل‌ونقل را بخواهید. به این ترتیب اطلاعات و ارقامی در مورد ارائه‌دهنده و خدمات آنها خواهید داشت.

مرکزسفارش‌گردانی آمازون

  • خوب، تا اینجا درباره‌ی یک مرکز سفارش‌گردانی 3PL صحبت کردیم. حال می‌خواهیم بدانیم که مرکز سفارش‌گردانی آمازون (Amazon FBA) چگونه کار می‌کند.
  • فرآیند FBA آمازون بسیار ساده و قابل درک است.
  • حساب FBA آمازون خود را تنظیم کنید.
  • محصولات را اضافه کنید و لیست محصولات خود را ایجاد کنید.
  • محصولات خود را به آمازون ارسال کنید. آمازون آنها را برای شما ذخیره خواهد کرد.
  • پس از ثبت سفارش، آمازون آنها را برای شما انتخاب، بسته‌بندی و ارسال می‌کند.

نقش‌های یک مرکز سفارش‌گردانی بی‌پایان است، آنها فقط طبق آخرین نیازها تغییر، بهبود یا اصلاح می‌شوند.

اهمیت یک مرکز سفارش‌گردانی

اکنون که نقش‌ها و مسئولیت‌های یک مرکز سفارش‌گردانی را درک کردیم، بیایید اهمیت مرکز سفارش‌گردانی را نیز بررسی کنیم.

  1. روی رشد تمرکز کنید
  2. اگر بیش از حد درگیر فرآیند انجام سفارش و رضایت مشتری هستید و به رشد یا عملیات اداری خود توجهی ندارید، مرکز سفارش‌گردانی بهترین گزینه برای شما است زیرا می‌توانید انجام سفارش را به آنها بسپارید و مراقب رشد خود باشید. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، باید زمانی را به‌ فروش، بازاریابی، توسعه، توسعه محصول و سایر جنبه‌های مهم اختصاص دهید. به‌این‌ترتیب، می‌دانید که برای مدت طولانی پایدار خواهید بود.

  3. کمبود فضا
  4. در مواقعی که شما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار جدید وارد صحنه می‌شوید، علاقمند هستید تا با سرمایه‌گذاری کمتری شروع به‌کار کنید. بله، شما باید روی محصولات و هزینه‌های مرکز سفارش‌گردانی سرمایه‌گذاری کنید، اما مجبور نیستید با هزینه‌های حمل‌ونقل، چیدن، بسته‌بندی یا هزینه‌های جعبه‌ها سر و کار داشته باشید، چرا که همه چیز توسط مراکز سفارش‌گردانی کنترل می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید با یک دفتر یک اتاقه یا حتی کار در خانه شروع کنید.

  5. جغرافیا
  6. هنگامی که ما در مورد موقعیت جغرافیایی صحبت می کنیم، می توانیم به دو موقعیت مرتبط باشیم:

    • هنگامی‌که در مکان دورافتاده‌ای زندگی می‌کنید و دسترسی به حمل‌ونقل در آن دارای محدودیت یا تقریبا صفر است. در این وضعیت، روند تحویل به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به تاخیر می‌افتد. در چنین مواقعی، قرارداد با یک مرکز سفارش‌گردانی بهترین انتخاب است. زیرا مشتریان علاقه‌ای به تحویل با تاخیر ندارند.
    • زمانی‌که می‌خواهید گسترش پیدا کنید و شهرهای بیشتری را پشتیبانی کنید. در این شرایط، بهترین کار، همکاری با مرکز سفارش‌گردانی با موقعیت مرکزی یا دارای چندین شعبه در سراسر کشور است. به این ترتیب، می‌توانید بدون ایجاد اختلال در خدمات تحویل، به محدوده وسیع‌تری دسترسی پیدا کنید.
  7. رویارویی با فناوری
  8. اکثر مراکز سفارش‌گیری به جدیدترین تکنولوژی‌ها مجهز هستند و به اتوماسیون اعتقاد دارند. آنها به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ درباره موجودی و وضعیت سفارش شما ارائه می‌کنند. به این ترتیب، حتی بدون حضور فیزیکی فروشنده، از طریق فناوری، به‌طور خودکار قادر خواهید بود تغییرات موجودی خود را در زمان واقعی مشاهده کنید. آنها بازار شما را با خود ادغام کرده و همچنین فرآیند خود را برای تجربه و عملکرد بهتر خودکار می‌کنند.

در تایید این انبارها همین بس که از صاحبان کسب‌وکار جدید گرفته تا کسب‌وکارهای قدیمی یا تازه تاسیس شده، همگی می‌توانند از خدمات مراکز سفارش‌گردانی بهره‌مند شوند.

تفاوت بین مرکز سفارش‌گردانی و انبار

مهم‌ترین تفاوت مراکز سفارش‌گردانی و انبارها در میزان فعالیت آنها و نوع مشتریانی است که به آنها خدمت ارائه می‌دهند. بسیاری از خوانندگان هنوز بین اصطلاحات "مرکز سفارش‌گردانی" و "انبار" سردرگم می شوند. باید بگوییم که هر دو تقریبا به یک روش عمل می‌کنند، بنابراین، سردرگمی قابل درک است. اما، اجازه دهید سعی کنیم آن را کمی ساده کنیم. بیایید امیدوار باشیم که تفاوت‌ها نشان دهد که انبار و مراکز سفارش‌گردانی متفاوت هستند!!

انبارها مراکزسفارش‌گردانی
انبارها به طورکلی به مشتریان B2B خدمت می کنند. مراکزسفارش‌گردانیبرای خدمات رسانی مستقیم به مشتریان طراحی شده اند. بیشتر برای کار با تجارت الکترونیک و عملیاتB2C شناخته شده اند. مشتریان
انبار محلی بزرگ برای اقلام است. بنابراین، اکثر عملیات لجستیکی که در انبار انجام می‌شود، مربوط به یک شرکت حمل‌ونقل بار یا یک ارائه‌دهنده است. مراکز سفارش‌گردانی عملیات در نظر دارند موجودی کالا را برای حداقل زمان یا تا زمانی که بتوانند سفارشات را مستقیماً به مشتریان ارسال کنند، ذخیره کنند. عملیات
هدف انبار، راه حل ایمن ذخیره سازی طولانی مدت موجودی شما است، معمولاً از چند ماه تا یک سال.

اهداف هدف مراکز تحقق این است که حداقل مقدار موجودی را در دست نگه دارند، سفارشات تجارت الکترونیک را پردازش کنند و سعی کنند در اسرع وقت از شر آن خلاص شوند.

مراکز تکمیل برای ذخیره سازی طولانی مدت موجودی طراحی نشده اند.

اهداف

از تفاوت‌هایی که در بالا مشاهده شد، آشکار است که هر مرکز انبار سفارش‌گردانی را می‌توان انبار نامید، اما یک انبار را هرگز نمی‌توان مرکز سفارش‌گردانی نامید. دلیلش صرفا این است که انبارها پردازش سفارش را انجام نمی‌دهند درحالی‌که از طرف دیگر، یک مرکز سفارش‌گردانی انبار، حتی اگر بتوانند موجودی را برای مدت زمان کوتاهی ذخیره کنند، پردازش سفارش و خدمات مشتری را به‌طور همزمان انجام می‌دهند.

مزایای مراکز سفارش‌گردانی

  • روی فرآیندهای اصلی کسب‌وکار تمرکز کنید
  • مسئولیت یک مرکز سفارش‌گردانی، تحویل کالا به مشتریان شما است. با برون‌سپاری این کار پیش پا افتاده، شرکت شما احتمالا زمان بیشتری برای تمرکز بر فرآیندهای تجاری اصلی خود خواهد داشت. همچنین، مراکز سفارش‌گردانی تعهدات زیادی را که در غیر این‌صورت کسب‌وکار شما باید به آنها رسیدگی می‌کرد را اجرا می‌کنند.

  • فضایی برای موجودی خود خالی کنید
  • اگرنه برای مدت طولانی، مراکز سفارش‌گردانی هنوز گزینه مناسبی برای ذخیره‌سازی موجودی کوتاه‌مدت برای انبار اصلی شما ارائه می‌دهند. این امر به‌ویژه در زمان‌های پیک فروش که باید انتظارات مشتری را برآورده کنید مفید است. بنابراین، به‌جای برنامه‌ریزی دائمی برای سفارش مجدد محصولات مورد نیاز، می‌توانید قفسه‌های آزاد اضافی برای ذخیره‌سازی محصولات خود داشته باشید.

  • برای مشتریان نزدیک، زمان‌های ارسال کوتاه در نظر بگیرید
  • ماندن در صدر زنجیره غذایی کسب‌وکار کار آسانی نیست. به‌خصوص زمانی‌که امروزه مصرف‌کنندگان شما باور دارند که تحویل همان روز مهم است!!

    معمولا انبارها در حومه شهر قرار دارند و با دریافت هر سفارش، مدت زمان زیادی برای حمل‌و‌نقل سپری می‌شود. درحالیکه مراکز سفارش‌گردانی در نزدیکی شهرها قرار دارند و معمولا چندین فروشگاه دارند که همزمان فعالیت می‌کنند. این یک راه سریع‌تر، کارآمدتر و موثرتر برای پردازش سفارش است.

  • بخش خدمات مشتری ارائه دهید
  • در کسب‌وکار خرده‌فروشی فقط فروش مهم نبوده و بازاریابی خوب برند و تمرکز بر روابط با مشتری نیز از اهمیت برخوردار است. اما اغلب، آنقدر روی فرآیندهای تجاری تمرکز می‌کنیم که این مورد را فراموش می‌کنیم. در این شرایط، مراکز انبار سفارش‌گردانی می‌توانند به‌عنوان مرکز خدمات مشتریان شما در خط مقدم به شما خدمت کنند تا این بار این مسئولیت از دوش شما کم شود.

  • هزینه‌های حمل‌ونقل خود را کاهش دهید
  • برون‌سپاری تحویل کالا به مشتریان شما نه تنها به‌شما آرامش می‌دهد و منابع انسانی شما را آزاد می‌کند، بلکه هزینه‌های حمل‌ونقل شما را نیز کاهش می‌دهد. دلیل این امر این است که مراکز تحقق تنها به یک مشتری در یک زمان خدمات ارائه نمی‌دهند، بلکه به تعدادی از مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. بنابراین، هزینه حمل‌ونقل کاهش می‌یابد.

  • چیدن و بسته‌بندی بدون دردسر
  • مراکز سفارش‌گردانی نه تنها به ارائه محصول شما به مشتریان شما کمک می‌کنند، بلکه به تمام مشکلات حمل‌ونقل شما نیز رسیدگی می‌کنند. این شامل برداشتن موجودی از انبار و بسته‌بندی آن قبل از تحویل به مشتریان است.

  • برچسب‌های حمل‌و‌نقل و بسته‌بندی سفارشی
  • هنگامی‌که چیدن و بسته‌بندی انجام می‌شود، برچسب‌های حمل‌ونقل وارد بازی می‌شوند. برچسب‌های حمل‌ونقل شامل تمام جزئیات کلیدی مهم در مورد بسته، مانند نام و آدرس گیرنده، ایمیل، شماره پیگیری، وزن بسته و ... است.

    حال سوالی مطرح است که آیا باید از برچسب های حمل‌ونقل مراقبت کنید؟ قطعا خیر!

    مراکز سفارش‌گردانی راه‌حل یکپارچه برای تمام نیازهای حمل‌ونقل شما هستند. آنها وظیفه برچسب‌های حمل‌ونقل شما را نیز بررسی می‌کنند. همچنین، ممکن است گاهی مشتری برای مناسبت‌های خاص بسته‌بندی سفارشی درخواست کند. چنین درخواست‌هایی نیز در راستای ایجاد تجربه خوب مشتری، پذیرفته می‌شوند.

  • سر و کار با لجستیک معکوس
  • خرده‌فروشی همیشه آنطور که به‌نظر می‌رسد آسان نیست. گاهی اوقات خرده‌فروشان به‌دلیل آسیب حمل‌ونقل، معیوب بودن محصول، تحویل کالای اشتباه یا صرفا به این دلیل که سفارش به‌موقع تحویل داده نمی‌شود، مجبور به بازگرداندن(مرجوعی) محصول می‌شوند.

    یکی از مزایای داشتن یک مرکز سفارش‌گردانی برای کسب‌وکار خرده‌فروشی شما این است که به لجستیک معکوس می‌پردازد و با آن سروکار دارد. به این معنی که همه‌ی کارهای پیش پا افتاده مانند قرار دادن محصولات مرجوعی از طریق چک QC (کنترل کیفیت)، نوسازی و یا دور انداختن آنها بر اساس بررسی کیفیت، اکنون توسط مراکز سفارش‌گردانی انجام می‌شود.

  • هزینه‌های سربار خود را کاهش دهید
  • انجام سفارش توسط خودتان هزینه‌های سربار ثابتی مانند اجاره انبار، تجهیزات، نیروی کار غیرمستقیم و ... را برای شما به‌همراه خواهد داشت. با افزایش حجم سفارش، هزینه هر سفارش نیز ممکن است همراه با این هزینه‌های ثابت افزایش یابد. برون‌سپاری انجام سفارش به مراکز سفارش‌گردانی، راهی برای فرار از این هزینه‌های سربار است.

معایب مراکز سفارش‌گردانی

    هرچیزی مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر مایل به جبران برخی معایب هستید، یک مرکز سفارش‌گردانی انتخاب مناسبی برای شما است. در زیر چند مورد از معایب استفاده از مرکز سفارش‌گردانی برای برآوردن نیازهای انجام سفارش شما شرح داده شده است.

  • از دست دادن کنترل
  • اگر کسب‌وکار خود را از نقطه صفر شروع کرده‌اید، ممکن است درک این واقعیت برای شما دشوار باشد که اکنون یک شرکت لجستیکی شخص ثالث کل یک شاخه از تجارت شما را اداره می‌کند. برخی از صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک کنترل عملیات سفارش‌گردانی خود را دشوار می‌دانند. در نهایت، باید به شریک خود اعتماد کرده، تلاش لازم برای اطمینان از اینکه شرکتی معتبر و با ثبات مالی انتخاب کرده اید، انجام داده باشید و بدانید که ممکن است همه خواسته‌های شما برآورده نشود.

  • عدم سفارشی‌سازی
  • برای صاحبان مشاغل غیرمعمول نیست که بخواهند زمانی برای سفارشی‌سازی مانند استفاده از جعبه‌های مارک‌دار، اضافه کردن نامه شخصی یا استفاده از مواد بسته‌بندی سفارشی را به فرآیند سفارش‌گردانی خود اضافه کنند. بااین‌حال، زمانی که فرآیند سفارش‌گردانی را به شریک لجستیکی خود برون‌سپاری می‌کنید، باید بخشی از سفارشی‌سازی را قربانی کنید.

مراکز توزیع چه کاری انجام می دهند؟

یک مرکز توزیع برخی از قابلیت‌های انبارهای سنتی را با تعداد کمی از قابلیت‌های مرکز سفارش‌گردانی ترکیب می‌کند. مراکز توزیع معمولا در نزدیکی بازارهای اصلی قرار دارند تا حمل‌ونقل را آسان‌تر کنند و برای ذخیره مقادیر زیادی از موجودی شما برای مدت کوتاهی استفاده می‌شوند. آنها این توانایی را دارند که اقلام را به‌صورت عمده به مکان‌های دیگر و به‌ویژه خرده‌فروشان دیگری که ممکن است محصولات شما را به مصرف‌کنندگان نهایی بفروشند، ارسال کنند.

برخلاف مراکز سفارش‌گردانی ، مراکز توزیع عمدتا به مشتریان B2B خدمات ارائه می‌دهند. این بدان معنا است که شما توانایی محدودی برای ارسال مستقیم به مشتریان خود دارید. اگر دغدغه اصلی شما خدمت به مشتریان b2b و نزدیکتر کردن موجودی کالا به نقاط حمل‌ونقل است، مرکز توزیع بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

تفاوت بین مرکز توزیع و انبار

انبارها مراکز توزیع
انبار اگرچه به مشتریان B2B خدمات‌رسانی می‌کند، اما می‌تواند تعداد کمی از مشتریان B2C را نیز مدیریت کند. مراکز توزیع عموما به مشتریان B2B خدمت‌رسانی می‌کنند. مشتریان
انبار مکان نگهداری اقلام بزرگ است. بنابراین، اکثر عملیات لجستیکی که در انبار انجام می‌شود، مربوط به یک شرکت حمل‌ونقل بار یا یک ارائه‌دهنده اینترمودال است. سرعت جریان عملیات از طریق یک مرکز توزیع بسیار بیشتر از سرعت جریان در انبار است. عملیات در یک مرکز توزیع بسیار پیچیده تر از یک انبار است. در نتیجه، مراکز توزیع به آخرین فناوری برای پردازش سفارش، مدیریت انبار، مدیریت حمل‌ونقل و ... مجهز شده‌اند. عملیات
نقش یک انبار ذخیره‌سازی کارآمد محصولات است. نقش تجاری مرکز توزیع مانند پُلی بین تامین‌کننده و مشتریانش است. نقش مرکز توزیع برآوردن نیازهای مشتری است. نقش تجاری

مزایا و معایب مراکز توزیع 

  • اگر کسب‌وکار شما در درجه اول بر روی برخورد با مشتریان b2b متمرکز است، بهترین گزینه را انتخاب کرده‌اید. یکی از مزایای داشتن مرکز توزیع این است که می‌توانید کالاها را به‌صورت عمده به مشتریان خود تحویل دهید.
  • موجودی خود را نزدیک به بازارهای هدف قرار دهید
  • کل پروسه به این صورت است که اقلام از انبار شما به مرکز توزیع شما و از مرکز توزیع شما به مراکز سفارش‌گردانی مختلف می‌روند.
  • اگر تجارت شما در درجه اول با عرضه کالاها در مقادیر عمده به سایر خرده‌فروشانی که با مشتریان نهایی سروکار دارند، سر و کار دارد، باید برای خود یک مرکز توزیع تهیه کنید که به بازارهای هدف شما یعنی سایر مراکز سفارش‌گردانی نزدیک است.
  • ایده‌آل برای کالاهایی که نیازی به تکمیل و بسته‌بندی فردی ندارند.
  • پرداختن به چیدن و بسته‌بندی برای بسیاری از خرده‌فروشان چندان سرگرم‌کننده نیست. اگر شما یکی از آنها هستید، پس یک مرکز توزیع گزینه‌ی خوبی برای شما است. مراکز توزیع با بسته‌بندی انفرادی محصولات سروکار ندارند، بلکه محصولات به‌صورت پالت به مراکز تکمیل ارسال می‌شوند.
  1. تکرار کمتر دفعات حمل‌ونقل
  2. این یک مزیت است. مراکز توزیع به شما امکان می‌دهند مقادیر زیادی از محصولات را در یک زمان توزیع کنید و تکرار حمل‌ونقل به‌مراتب کمتر از مراکز سفارش‌گردانی است. این بدان معنا است که شما باید از قبل آماده باشید که چه چیزی را تا چرخه حمل‌ونقل بعدی ارسال و چه چیزی را ارسال نکنید.

    اگر کسب‌وکار شما به‌خوبی ساختار یافته باشد و احساس می‌کنید که با محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی روبرو هستید، استفاده از یک مرکز توزیع می‌تواند یک مشکل باشد.

  3. توانایی کم برای دخالت مستقیم با مشتریان نهایی شما
  4. مراکز توزیع مشارکت شما را در فرآیند سفارش‌گردانی محدود می‌کنند. همانطور که قبلا در مورد مراکز تکمیل صحبت کردیم، شما نمی‌توانید تجربه مشتری را تغییر داده یا بسته‌بندی سفارشی انجام دهید.

نتیجه‌گیری

انبار، مرکز توزیع و مرکز سفارش‌گردانی که معمولا یکی تلقی می‌شوند، بر اساس دامنه عملیاتی که انجام می دهند، متفاوت هستند. لذا بر اساس نیازهای کسب‌وکار خود، می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

منبع:

https://www.orderhive.com/warehouse-fulfillment-vs-distribution-center 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران