انبار خرده‌فروشی

انبار خرده‌فروشی

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در چند سال گذشته با پیشرفت صنعت تجارت الکترونیک، فروش خرده‌فروشی تجارت الکترونیک بین سال‌های 2014 تا 2017 در سراسر جهان، سالانه 25 درصد رشد کرده است، درحالی‌که نقش مهم انبارها در رشد تجارت الکترونیک همچنان پنهان مانده است. قبل از پرداختن به معنای انبار خرده‌فروشی، ابتدا باید بدانیم منظور دقیق ما از انبار و هدف آن چیست؟

طبق تعریف گوگل، انبار ساختمان بزرگی است که مواد خام یا کالاهای ساخته شده ممکن است قبل از صادرات یا توزیع برای فروش در آن ذخیره شوند. به‌طورکلی هدف اصلی انبار این است که به‌عنوان یک مرکز بین نقاط توزیع محلی شما عمل کند تا به‌راحتی سفارشات خرده‌فروشی را مدیریت کنید.

انبار خرده‌فروشی چیست؟

در گذشته، انبارها به‌عنوان بخشی جداگانه از تجارت خرده‌فروشی در نظر گرفته می‌شدند و عملا انبار ارتباطی با فروش شما یا شرکت در فرآیندهای تجاری نداشت. اما، با ظهور قرن 21، همه چیز تغییر کرد

در اواسط سال 2015، فضاهای انبار در ایالات متحده به تدریج در حال کاهش بود. خرده‌فروشان با کمبود فضاهای انبار سنتی مواجه بودند و به‌همین دلیل تجارت آنها با مشکل مواجه می‌شد. بااین‌حال، با موفقیت صنعت تجارت الکترونیک، صنعت انبار بار دیگر وارد بازی شد. اما این بار انبار سنتی را انبار خرده‌فروشی نامیدند و طبق گزارش‌ها و به‌لطف تجارت الکترونیک، انبارها 143 درصد بزرگتر شدند. حال توسعه‌دهندگان همگی از این ایده استقبال کردند. یک انبار خرده‌فروشی مانند هر انبار دیگری است، آنها بزرگ هستند و عموما در حومه شهر ساخته می‌شوند و هزاران متر مربع از زمین را پوشش می‌دهند. انبار خرده‌فروشی، هدف خرده‌فروشان را از داشتن یک منطقه متمرکز برای تمام نیازهای ذخیره‌سازی و همچنین یک مرکز توزیع در راستای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، برطرف می‌کند.

انبار خرده فروشی
  • تکامل انبار خرده فروشی

  • انبارهای خرده‌فروشی از نسلی به نسل دیگر تکامل یافته‌اند.

    • نسل اول: تبدیل واحدهای صنعتی برای استفاده خرده‌فروشی.
    • نسل دوم: واحدهای انبار خرده‌فروشی مستقل (solus).
    • نسل سوم: پارک‌های خرده‌فروشی چند واحدی.

    انبارهای خرده‌فروشی دارای انعطاف‌پذیری هستند و فرصت‌های خوبی را برای افزایش فروش فروشگاه‌ها (فروشگاه‌های کوچک) فراهم کرده‌اند.

    در ادامه به گزارشی از مجله Entrepreneur، می‌پردازیم که به نکاتی درباره تغییراتی که انبارها در راستای تکامل، در دو دهه گذشته داشته‌ا‌ند، اشاره کرده است.

  • سیستم‌های ذخیره‌سازی نوآورانه

  • قرار دادن اقلام جدید در قفسه اول انبار. استفاده از این نوع سیستم‌ها مانند یک آشفتگی به‌نظر می‌رسد، اما با کمک سیستم‌های ردیابی فن‌آوری مدرن، می‌توانید آنها را کارآمدتر کنید.

  • سیستم‌های ردیابی بهتر

  • وقتی محصولی را اسکن می‌کنید، تمام اطلاعات محصول فورا در دسترس است. شما می‌توانید اطلاعات مربوط به قیمت، عملکرد، تاریخ انقضا و ... یک محصول را در عرض چند ثانیه به تامین‌کنندگان و مشتریان ارسال کنید.

  • آموزش و فناوری بهتر

  • کارمندان آموزش دیده بهتر می‌توانند زمان سفارش مجدد محصولات را برنامه‌ریزی کنند. علاوه بر این، آنها توسط نرم‌افزار مدیریت موجودی مدرن پشتیبانی می‌شوند. توانایی پیش‌بینی زمان اتمام محصول، احتمال در دسترس بودن محصول هنگام سفارش محصول توسط مشتری را به حداکثر می‌رساند.

  • مزایای انبار خرده‌فروشی

  • به گفته مت لئونارد از طریق Supply Chain Dive، انبار خرده‌فروشی برای شرکت‌هایی که به‌دنبال پذیرش انقلاب تجارت الکترونیک و گسترش زنجیره‌تامین هستند، فرصتی عالی محسوب می‌شود.

    برخی از مزایای انبارهای خرده‌فروشی در مناطق شهری به شرح زیر است:

    • می‌توانید از امکانات موجود به‌عنوان یک بوم خالی برای انبار خرده‌فروشی خود استفاده کنید.
    • انبارهای خرده‌فروشی به‌عنوان مراکز توزیع فروشگاه‌های محلی و منطقه‌ای عمل می‌کنند.
    • امکانات مستقل و سازگار با مصارف صنعتی ارائه می‌دهند.

چالش‌ها و راه‌حل‌های انبار خرده‌فروشی

انبار جایی نیست که وسایل خود را در آن نگهداری کنید. همچنین با چالش‌هایی مواجه است که درصورت عدم توجه کافی می‌تواند فعالیت‌های تجاری شما را مختل کند. دو چالش اصلی که انبارهای خرده‌فروشی با آن روبرو هستند عبارتند از:

  • مدیریت بازده
  • مدیریت پیچیدگی با حفظ نمایان بودن موجودی
  • مدیریت بازده

  • خرده‌فروشان اغلب در برخی موارد تا 22 درصد بازدهی را مشاهده می‌کنند. مدیریت بازده لجستیک، یک فرآیند پیچیده است که هر خرده‌فروش باید بر آن مدیریت کند. هر محصول مرجوعی باید به‌عنوان یک محصول با ارزش تلقی شود و باید بر این اساس نگهداری شود و کیفیت آن بررسی شود. سپس یا از بین برود و یا به‌دلیل غیرقابل فروش بودن به سازنده بازگردانده شود. انبارهای خرده‌فروشی امروزی باید توانایی رسیدگی به چند بار بازگشت یا پیوند دادن هر محصول برگشتی را به سفارش اولیه‌اش داشته باشند و درنتیجه یک مسیر حسابرسی را حفظ کنند.

  • مدیریت پیچیدگی با حفظ نمایان بودن موجودی

  • افزایش تجارت بین‌الملل تاثیر مستقیمی بر پیچیدگی زنجیره‌های تامین دارد. به‌عنوان مثال، ما اکنون باید رویه‌های چند لایه را در چندین شریک عرضه و همچنین مناطق زمانی مختلف پیاده‌سازی کنیم. هرچه زنجیره‌تامین گسترده‌تر باشد، عوارض نظارت بر آن به‌طور تصاعدی و به‌ویژه درجایی‌که داده‌های مهم تراکنش در سیستم‌ها و شبکه‌های مختلف جمع‌آوری و پردازش می‌شوند، افزایش می‌یابد. خرده‌فروشان، نیاز به اتصال سیستم‌های جزیره‌ای، برای شفافیت موجودی و حفظ دقیق‌تر سیستم تدارکات و تکمیل را تشخیص می‌دهند. سیستم‌هایی که تمام فرآیندهای مرتبط مانند ERP، WMS و ... را ترکیب می‌کنند، قابلیت ردیابی و ممیزی کاملی را ارائه می‌دهند و به مصرف‌کنندگان این اطمینان را می‌دهند که می‌توانند منشاء محصولات خود را تشخیص دهند و همچنین آنها را در زنجیره تامین ردیابی کنند. جمع‌آوری داده‌ها و نظارت بر کل زنجیره تامین، کلید داشتن مزیت رقابتی است. همکاری بین شرکای زنجیره‌تامین برای ارائه تصویری جامع از تمام اقلام موجود در فروشگاه و همچنین در حین حمل‌ونقل ضروری است.

آینده انبارداری خرده‌فروشی

آینده انبارهای خرده‌فروشی نه‌تنها به فضای کف، بلکه به طراحی و فرآیند آن نیز بستگی دارد. اگرچه انبار باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بتواند تغییرات کوتاه‌مدت را از نظر مساحت در خود جای دهد. در اینجا راه‌حل‌های فن‌آوری نیز می‌توانند کارآمد باشند. برای مثال ربات‌های جابجاکننده‌ای که با نرم‌افزار در کنترل کارگران هستند و آنها را قادر می‌سازد تا با چیدمان اصولی و حداکثری محصولات در فضای موجود، دفعات جابجایی و انتقال از این سو به آن‌سوی انبار را به حداقل برسانند.

گزارش Deloitte's Global Powers of Retailing، نشان می‌دهد که فناوری چگونه می‌تواند به‌عنوان بلوک ساختمانی برای آینده صنعت خرده‌فروشی که مزیت خاصی ایجاد می‌کند و آگاهی از محصولات را هم در زمینه خرده‌فروشی و هم در زمینه عرضه ایجاد می‌کند، عمل کند. یکی از این کاربردها استفاده از فناوری RFID است. در درجه اول از برچسب‌گذاری در مواردی استفاده می‌شود که داده‌ها را در مورد محصولات به‌صورت جداگانه ذخیره و جمع‌آوری می‌کند.

فناوری در انبار خرده‌فروشی در دو مورد زیر استفاده شده و قطعا کسب‌وکار شما را رونق می‌دهد.

  1. برای پیگیری موجودی در سراسر زنجیره‌تامین
  2. به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا به اطلاعات محصول، مبدا، ردیابی محصول تا زمان تحویل دسترسی داشته باشند. این نه‌تنها فروش شما را افزایش می‌دهد، بلکه باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان شما می‌شود.

  3. اطلاعات بزرگ
  4. بزرگترین چالشی که خرده‌فروشان با آن مواجه هستند، چالش‌های عملیاتی است. ادغام کانال‌های فروش مختلف به زنجیره‌تامین دردسر است. برای یکپارچه کردن عملیات خرده‌فروشی فیزیکی و کانال‌های آنلاین، خرده‌فروشان و شرکای تامین آن‌ها باید دید وسیع‌تری نسبت به گذشته داشته باشند.

    راه‌حل این چالش، شامل استفاده از داده‌های بزرگ و فناوری مرتبط برای ایجاد درک بهتر و جامع‌تر از مکان موجودی است. برای دستیابی به این هدف، شناسایی محصول در سطح دانه‌ای و سرمایه‌گذاری در فناوری ضروری است.

ظهور سوله‌های شهری

جنبه کلیدی هر عملیات خرده‌فروشی، هموارسازی فرآیند تحویل محصول به مصرف‌کنندگان آن است. برای رسیدن به این هدف، چه راهی می‌تواند بهتر از داشتن یک انبار نزدیک به مصرف‌کنندگانتان باشد؟

مهم‌ترین تغییر در انبارهای خرده‌فروشی که در آینده نزدیک می‌توان مشاهده کرد، افزایش تقاضا برای انبارهای کوچک شهری خواهد بود. ایده پشت این هدف، نزدیک بودن به آدرس مشتریان و ارسال به‌موقع محصولات است. انبارهای کوچک شهری به افزایش خرید در سطح خرد کمک می‌کنند و می‌توان ذخایر محدود آن را از یک انبار بزرگ یا سوله در نزدیکی آن‌ها تامین کرد.

پس نتیجه می‌گیریم صنعت خرده‌فروشی همیشه در حال تحول و دستخوش تحولات عظیم است. فدراسیون ملی خرده‌فروشی (NRF) پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2020، خرده‌فروشی از 3.5 درصد به 4.1 درصد افزایش خواهد یافت. همانطور که تجارت خرده‌فروشی شکوفا می‌شود، مسلم است که انبارهای خرده‌فروشی نیز در آینده نزدیک رونق خواهند گرفت. اما، مردم همیشه برای انتخاب بین انبار یا انبار خرده‌فروشی در سردرگمی هستند. زیرا تفاوت اصلی بین یک انبار معمولی و یک انبار خرده‌فروشی آن‌قدر سطحی است که اغلب باعث سردرگمی می‌شود.

منبع:

https://www.orderhive.com/warehouse-management-in-retail-industry 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران