راهنمای طراحی، چیدمان و مکان‌های مناسب برای انبار

راهنمای طراحی، چیدمان و مکان‌های مناسب برای انبار

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

حجم انبارهای امروزی در دو دهه گذشته به‌دلیل افزایش روزافزون SKUها یا شناسه محصول (Stock Keepeing Unit)، اختلالات در زنجیره تامین و تجارت الکترونیک تقریبا سه برابر شده است. طبیعتا معیارهای طراحی، چیدمان و انتخاب مکان برای انبارها با گذشت زمان تغییر کرده و با تغییرات سریع در بازار، تضمین راندمان بالای انبارداری، بیش از هر زمان دیگری برای سودآوری حیاتی شده است.

در این مقاله، قصد داریم طراحی، چیدمان و مکان‌های انبار را به‌طور کلی توضیح دهیم تا خوانندگان بتوانند نسبت به استفاده بهینه از امکانات ذخیره‌سازی خود اطمینان حاصل کنند.

در پایان این مقاله، انتظار می‌رود که خوانندگان بتوانند مکان‌های مناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کرده و بتوانند با موفقیت طراحی و طرح‌بندی ایده‌آل را متناسب با نیازهای تجاری خود تعریف کنند.

آموزش اصول طراحی چیدمان انبار

طراحی چیدمان برای یک مرکز ذخیره‌سازی، مستلزم دانش حوزه‌های مختلف بوده و نقش حیاتی در عملیات دسترسی به مناطق مختلف، توزیع، SKU، تجهیزات جابجایی مواد و کارکنان ایفا می‌کند.

  1. تدارکات لازم برای تجهیزات حمل‌ونقل دیده شود
    • ابعاد تجهیزات جابجایی مواد مانند گاری دستی، لیفتراک و همچنین SKUها را در نظر بگیرید.
    • ساختمان‌های قدیمی سقف بلندی نداشتند، بنابراین وقتی یک سقف جدید می‌سازید، مطمئن شوید که برای کالاهایی که در قفسه‌های بالایی ذخیره می‌شوند، فضای کافی تدارک دیده شده است.
    • سیستم‌های اتوماسیون مدرن شامل تسمه نقاله و ربات‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید این فناوری‌ها را استفاده کنید یا در آینده قصد انجام آن را دارید، آنها را در طرح اصلی قرار دهید. برای رسیدن به این هدف، تعمیر و نگهداری نیز یک عامل ضروری است.
    • طرح باید شامل مقررات ایستگاه‌های بسته‌بندی و ایستگاه‌های حمل‌ونقل باشد.
    • ایجاد تمهیداتی برای جابجایی آزادانه تجهیزات جابجایی مواد از طریق نقشه‌برداری راهرو، راهی عالی برای محافظت در برابر مشکلات جابجایی است. همچنین توصیه می‌شود فضای کافی برای کار موازی تجهیزات همراه با کارکنان را در نظر بگیرید.
  2. اصول برای بهره‌برداری حداکثر
    • به‌طورکلی استفاده از انبارها بر حسب فضای ذخیره‌سازی موجود در هر فوت مکعب اندازه‌گیری می‌شود.
    • فضاهای باز را به‌صورت بهینه نگه دارید.
    • درهای اسکله را به‌طور مناسب نصب کنید زیرا اگرچه ظاهرا کم ارزش هستند اما عدم وجود آنها بخش قابل توجهی از کارایی شما را کاهش می‌دهد.
    • با قراردادن قفسه‌های ذخیره‌سازی کافی در نزدیکی محل بارگیری همراه با ایستگاه‌های بسته‌بندی، سازگاری با کراس داکینگ (بطور کلی کراس داکینگ یک استراتژی لجستیکی بوده که در آن محصولات از یک منبع ورودی مانند کامیون و ... بارگیری و سپس با کم‌ترین زمان ذخیره‌سازی مجددا بارگیری می‌شوند و به مقصد منتقل می‌شوند.) را فراهم کنید.
  3. توجه به حجم محصول
    • در حالت ایده‌آل، چیدمان شما باید متناسب با حجم محصول باشد.
    • قفسه‌های خود را طوری قرار دهید که SKUهای پرمصرف را نزدیک درها و آنهایی که سنگین‌تر هستند در نزدیکی سطح زمین قرار گیرند.
    • راهروها نیز باید متناسب با حرکت، اندازه و وزن محصولات متفاوت باشند.
    • برای تجهیزات جابجایی، نیازی نیست مسیرهایی با عرض یکنواخت داشته باشید زیرا شرایط جابجایی در همه مناطق یکسان نخواهد بود.
    • اصل پارتو در توزیع محصولات بسیار مفید است. پارتو شناسایی سریع بر اساس ضروری‌ترین و گران‌ترین اجزای موجودی را فراهم می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری در حین عملیات می‌شود زیرا حرکات غیر ضروری کنترل می‌شوند.
  4. جابجایی اضافی کارکنان را به حداقل برسانید
    • یکی از معمول‌ترین مشکلاتی که کارگران به دلیل برنامه‌ریزی نادرست چیدمان با آن مواجه می شوند پیاده‌روی در مسافت‌های طولانی است. علاوه بر این، قرار دادن SKUها به‌صورت تصادفی و نامنظم یک مشکل دیگر است. پس توصیه می‌شود نقشه راهرو را به موازات قرار دادن محصولات تکمیل کنید.
    • اسلات کردن، فرآیند تخصیص اقلام در داخل انبار است و به دو صورت انجام می‌شود. راه اول پیروی از شکاف ایستا است که در آن یک منطقه خاص را یک بار برای همیشه به یک بار اختصاص می‌دهد. راه دوم شکاف دینامیکی است که در آن، موقعیت همه اقلام برای تسهیل حرکت آزاد و کارایی بالاتر تغییر می‌کند.

4 مورد برای بررسی کارآمد بودن طراحی انبار شما

بررسی اینکه آیا طراحی انبار شما کارآمد است یا خیر را می‌توان با ارزیابی زیرساخت‌های موجود در برابر اهداف طراحی انجام داد. این یک چک لیست نسبتا ساده است که به شما کمک می‌کند کارایی طراحی انبار خود را بدون هیچ تحلیل قابل توجهی ارزیابی کنید.

با بررسی این 4 مورد مورد زیر، پاسخی فوری برای تمام سوالات خود دریافت خواهید کرد.

  1. جریان کار فعلی، چگونه نیازهای انبار شما را برآورده می‌کند
  2. این مورد معمولا به هدف انبارداری بستگی دارد. بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند بر حرکت داخلی تمرکز کنند درحالی‌که برخی دیگر خواهان حرکت یکپارچه بیرونی هستند. برخی از امکانات ذخیره‌سازی برای برآوردن نیازهای تجاری خود، به‌سمت کراس داکینگ متمایل می‌شوند. شما می‌توانید ارزیابی کنید که گردش کار در محل کارتان بدون اشکال و روان است یا اینکه به‌طور مداوم با موانع روبرو است؟ آیا کارگران شما غرق در حرکات تکراری هستند یا خیر؟ سوالاتی از این دست به شما کمک می‌کنند تا نسبت به تجدید نظر در رویکرد خود نسبت به طراحی و چیدمان انبار خود تصمیم بگیرید.

  3. آیا قابلیت دسترسی به اهداف شما وجود دارد؟
  4. هدف از هر طراحی، تسهیل اجرای اهداف بدون دردسر (تا حد امکان) است. پس به مسائل در دسترس توجه کنید زیرا می‌توانند به مسائل گسترده‌تر اشاره کنند.

    استفاده از تجهیزات نادرست، محاسبه اشتباه فاصله بین دو قفسه یا حتی دید نامناسب باعث کاهش دسترسی می‌شود. از اینرو، این مشکلات مانع از تکمیل اهداف شما برای اجرای یک مرکز ذخیره‌سازی می‌شود. پس ناتوانی در دستیابی به اهداف، نشانه‌ی واضحی از اشتباهات است.

  5. آیا SKUها را در همه فضاهای موجود بکار می‌برید؟
  6. تلاش کارگران برای یافتن جای خالی برای قرار دادن اقلام ورودی، نشانگر مشکلات شدید در عملیات است. این یک مشکل جدی است زیرا چندین بخش را مختل می‌کند و در نهایت کسب‌وکار متحمل اتلاف غیرقابل برگشت زمان می‌شود. هرج‌ومرج و تاخیرهای زمانی مطمئنا کارایی شما را کاهش داده و مشکلات فقط به‌صورت مقطعی حل می‌شوند. هنگامی‌که یک محموله جدید می‌رسد، عجله برای جابجایی دوباره از سر گرفته می‌شود. اگر روشی پیش‌بینی شده و مشخص به محموله‌ها تخصیص نداده‌اید، زمان آن رسیده است که تغییرات اساسی در رویکرد خود ایجاد کنید.

  7. آیا بودجه‌ها را تامین می‌کنید؟
  8. همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا می‌توانید عملیات را در بودجه‌های تعیین نشده انجام دهید و به سودآوری مطلوب برسید یا خیر. این‌ها مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی طراحی انبار کارآمد هستند. نتیجه‌ی همه‌ی این مشکلات در ترازنامه‌ها منعکس می‌شود زیرا یا منابع را بیش از حد مصرف می‌کنند یا سود شما را کاهش می‌دهند.

طراحی انبار کارآمد در مرکز

طراحی یک انبار بر اساس موقعیت مکانی آن و تعداد زیادی از روابط بین شرایط عملیاتی است. ترکیب مدیریت عملیات و مدل‌های محاسباتی به‌عنوان پیشرفتی برای کسب‌وکارها به‌شمار می‌روند. امروزه، ما می‌توانیم با کمک سیستم مدیریت انبار، طرح‌هایی بسازیم که واقع‌بینانه باشند و نیازهای آینده را به اندازه کافی برآورده کنند. برای رسیدن به این هدف، ملاحظات زیر باید در فرآیند طراحی گنجانده شوند.

  • فاصله از مراکز تقاضا و نوع حمل‌ونقل در دسترس
  • ظرفیت انبار و در مقابل، تجزیه‌وتحلیل ظرفیت جابجایی مواد
  • گردش موجودی مورد انتظار
  • نقشه‌برداری جریان فرآیند
  • تحلیل نیروی کار و حرکت بار
  • ملاحظات ایمنی و شبیه‌سازی
  • توسعه SOP و مدل‌سازی ریاضی زنجیره تامین
  • تجزیه‌وتحلیل آماری ظرفیت سفارش‌گیری در مقابل ظرفیت تولید و پیش‌بینی فروش
  • شناسایی مفاد مکانیزم پشتیبانی

کسب‌وکارها می‌توانند از اجرای این ملاحظات در طراحی انبار، سود برده و مقدار قابل توجهی در هزینه‌های بازسازی و اصلاحات صرفه‌جویی کنند. پیاده‌سازی این داده‌ها به افزایش کارایی نیز کمک می‌کند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند مدیریت مواد و ایمنی منابع انسانی را از نظر اقتصادی مدیریت کنند.

5 نکته برای انتخاب محل انبار

مکان ذخیره‌سازی شما، یک دارایی است. شما باید مکان ایده‌آل انبار خود را برای برآورده کردن نیازهای فعلی و آینده در نظر بگیرید. برای دستیابی به اهداف خود، پیشنهاد می‌کنیم عوامل زیر را در شرایط فعلی و آینده ارزیابی کنید.

  1. مراکز توزیع یا تقاضا در اطراف باشند
  2. به‌عنوان یک قاعده کلی، به‌جای اینکه مکان خود را نزدیک به مرکز تقاضای خاصی نگه دارید، به مراکز متعدد بروید. می‌توانید مکانی را انتخاب کنید که در منطقه‌های مرکزی قرار دارد و دارای مراکز تقاضای دردسترس و درحال توسعه است. وجود این مراکز با گذشت زمان سودآوری را بهبود می‌بخشد. بسیاری از شرکت‌ها از این استراتژی برای استفاده از فرصت‌های متنوع‌سازی استفاده می‌کنند.

  3. قابلیت اتصال به وسایل حمل‌ونقل
  4. اتصال نقش مهمی در ماندن در کنار بازارهای مختلف را دارد. روش‌های مختلف حمل‌ونقل مانند راه‌آهن، راه‌های دریایی، فرودگاه‌ها و بزرگ‌راه‌ها نقشی حیاتی در این امر دارند و این قابلیت باعث می‌شود تا حامل‌های خدمات به‌سرعت به‌شما دسترسی پیدا کنند. همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل را هم برای آوردن کالا از کارخانه‌ها و هم برای ارسال آنها به مشتریان کاهش می‌دهد.

  5. در دسترس بودن نیروی انسانی
  6. داشتن نیروی انسانی کافی یک امر ضروری است. نیروی کار مورد نیاز برای چیدن، بسته‌بندی، بارگیری و تخلیه و مدیریت امور دفتری باید محلی باشد. فقدان نیروی محلی هزینه‌های زیادی را بر شما تحمیل می‌کند. جمعیت‌شناسی منطقه می‌تواند ایده‌هایی در مورد درآمد، سن و مدارک تحصیلی ساکنین محلی به شما بدهد. همچنین، شما به پشتیبانی فنی فناوری اطلاعات نیاز خواهید داشت زیرا اکثر انبارها به سمت ابزارهای مدیریت کامپیوتری حرکت می‌کنند.

  7. انطباق و سازگاری با الزامات طراحی
  8. موادی که در رده مواد خطرناک قرار می‌گیرند نیاز به ساخت انبارهای Hazmat دارند. این مواد به‌دلیل ماهیت بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی یا هسته ای (رادیواکتیو) می‌توانند خطرناک باشند. این مواد برای زندگی انسان در محل کار و همچنین جمعیت اطراف به‌صورت بالقوه خطرناک هستند. لذا درصورت عدم رعایت اقدامات ایمنی کافی، محیط‌های محلی نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند. بنابراین باید انطباق و الزامات طراحی قابل اجرا برای اهداف خود را در نظر داشته باشید.

  9. تحلیل امکان‌سنجی برای زنجیره تامین در حال تحول
  10. مکان انبار نیاز به تطبیق با توسعه‌های آینده، اجرای فناوری و همچنین نیاز به پاسخگویی به شرایط مختلف حین تحول در زنجیره تامین دارد. امروزه بازاریابی Omnichannel (پیچیده‌ترین روش بازاریابی که در آن کسب‌وکارها سعی دارند تا با یک هویت ثابت و به‌صورت یکپارچه در تمامی کانال‌های بازاریابی اعم از بیلبورد، خرید حضوری، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و ... حضور داشته باشند تا بتوانند با همه‌ی مخاطبین به‌صورت یکسان ارتباط برقرار کرده و برند خود را معرفی کنند.) به‌سرعت درحال تبدیل شدن به یک هنجار است. تحویل با تعداد بالاتر از کانا‌ل‌های محلی و گردش موجودی بسیار سریع‌تر، از جمله تحولات آینده نزدیک است. Dropshipping (در این روش مدیریت زنجیره تامین، خرد‌ه‌فروشان به‌جای نگهداری اجناس در انبار، فقط سفارش‌گیری انجام می‌دهند و بعد از هماهنگی با تامین کننده، مراحل ارسال کالا به مشتری توسط تامین کننده انجام می‌شود.) یکی دیگر از مدل‌های تجاری است که به حداکثر چابکی نیاز دارد.

سایر نگرانی‌های رایج شامل هزینه‌های آب و برق و ملاحظات اجاره است. آنها جدا از هزینه‌های نیروی کار، بخش قابل توجهی از هزینه‌های ثابت را تشکیل می‌دهند. مالیات محلی نیز یکی دیگر از عوامل هنگام انتقال کالا بین دو ایالت/منطقه است. قوانین زیست‌محیطی نیز به‌طور گسترده بر مشاغلی مانند انبارهای Hazmat تاثیر می‌گذارد.

نحوه بهبود بهره‌برداری با ابزارهای فناوری

با تبدیل شدن IR 4.0 (چهارمین انقلاب صنعتی مانند شهرهای هوشمند) به واقعیت، ابزارهای فناوری درحال تغییر چشم‌انداز هستند. از بارکد گرفته تا راه‌حل‌های نرم‌افزاری اتوماسیون، فناوری نحوه کار ما با موجودی و فرآیندها را تغییر داده است. علاوه بر این، رباتیک و سیستمهای حمل‌ونقل خودکار، نرخ بهره‌برداری را افزایش می‌دهند. اتصال انبارها به کل سیستم زنجیره تامین، هم یک چالش و هم یک ضرورت در آینده خواهد بود. این امر به همگام‌سازی تولید، ذخیره‌سازی، تدارکات و فروش به‌طور یکپارچه کمک می‌کند. همچنین، فروشندگان در چندین پلتفرم فعال هستند و با شرکای لجستیکی متعددی سروکار دارند. بنابراین، ادغام آنها بدون پشتیبانی فنی مناسب امکان‌پذیر نیست. فناوری‌های پردازش سفارش RFID، Voice و Light به کاهش 67 درصدی خطاهای انتخاب کمک می‌کنند.

با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله، انتظار می‌رود رویکردی جدید در طراحی، چیدمان و مکان‌یابی انبار خود در جهت بهره‌وری بیشتر داشته باشید.

منبع:

https://www.orderhive.com/warehouse-design-layout-and-locations-guide 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران

    دسته بندی تی مگ