مدیریت قیمت‌گذاری و تجارت الکترونیکی، نجات‌دهنده بخش گروپاژ

مدیریت قیمت‌گذاری و تجارت الکترونیکی، نجات‌دهنده بخش گروپاژ

نویسنده : تی‌مگ
بخش گروپاژ یا حمل‌ونقل مشترک بار (LTL)، درحال‌حاضر با درآمد سالانه 46 میلیارد دلار، با وجود رکود ایجاد شده در خدمات فریت به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، همچنان عملکرد اقتصادی خوبی دارد.
بنا به اظهارنظر تحلیلگران، روند جدید قیمت‌‌گذاری این خدمات، موجب تعیین دقیق‌‌تر قیمت‌ها در مراحل بعدی می‌شود. همچنین اعتماد بیشتری را در بازار تجارت الکترونیک و تحویل درب منزل ایجاد می‌کند.  به همین دلیل، از نقطه نظر اقتصادی، بخش گروپاژ بسیار بهتر و بزرگ‌تر از بخش بارگیری 340 میلیارد دلاری است.
بر اساس آماری که توسط شرکت مشاوره‌ای «اس‌جِی»  برای مدیریت لجستیک تهیه شده است؛ با وجود این‌که حاملان بار در هر دو بخش حمل بار و گروپاژ شاهد کاهش حجم تقاضا هستند، اما اوضاع برای گروپاژ به‌گونه‌ای دیگر است و سودآوری بیشتری را با خود به‌همراه دارد.
نسبت عملکرد جمعی حاملان گروپاژ در سه ماهه اول سال 2020، هشتاد درصد بهبود یافته است؛ دقیقا همان زمانی که تاثیرات اولیه ویروس کرونا حس شد! تجزیه‌وتحلیل سودآوری گروپاژ توسط شرکت‌های معاملاتی نشان می‌دهد که با وجود کاهش 4.1 درصدی میزان حمل بار در شبانه‌روز، حاملان گروپاژ، بهبود عملکرد 2.1 درصدی را شاهد بوده‌اند (این ارقام با وجود افت میزان حمل‌ونقل در ماه مارس، به دلیل خاموشی اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، محاسبه شده‌اند). این گروه از حاملان شامل شرکت‌هایی مانند «اولد دامینیون »، «وای‌آر‌سی فریت »، «فریت لاین»  و «آرکانزاس بست»  بوده‌‌اند.
ساتیش جیندل ، رئیس شرکت تحلیل‌گری حمل‌ونقل و مشاوره «اس‌جی» گفته است: « بررسی وضعیت حاملان گروپاژ نشان داده است که آن‌ها قادرند نرخ رشد خود را، حتی در زمانی که تقاضا کم است، حفظ کنند». جیندل در ادامه چنین عنوان کرده است: «قیمت‌گذاری گروپاژ نیز ثابت مانده است». وی دلیل این ثبات را قیمت‌گذاری در بخش گروپاژ و همچنین نرخ کارمزد متعادل می‌داند و در آخر نیز به این مورد اشاره می‌کند که : «فکر نمی‌کنم بتوان در بخش گروپاژ نسبت عملکرد در هر روز را بهبود بخشید؛ اما می‌توان قیمت‌دهی را مدیریت کرد".
مقایسه و تجزیه و تحلیل داده‌های شرکت‌های حمل بار، نشان‌دهنده ایجاد فرسایش در نرخ میزان باربری در هر روز و عملکرد آن‌ها  است. این گروه از حاملان، که غول‌هایی مانند «نایت سوئیفت»، «اشنایدر»، «جی‌ بی هانت»، «لندستر» و «ورنر» را شامل می‌شود، در سه ماهه اول، شاهد افت 1.6 درصدی تعداد بار در هر روز بودند. در نتیجه، حاملان با کاهش 1.3 درصدی نرخ عملکردشان مواجه شدند. 
برایان تامپسون، مدیر ارشد بازرگانی شرکت «اس‌ ام سی تری»  و بازار حمل‌ونقل فریت گفته است که کامیون‌ها و گروپاژ معمولا لازم و ملزوم یکدیگرند. بااین‌حال، یکی از مهمترین دلایل خارج شدن از رکود حاصل از ویروس کرونا برای این کسب‌وکارها، تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان به تحویل درب خانه برای محموله‌های بزرگ بوده است. تامپسون همچنین در ادامه اشاره می‌کند که «تحویل درب خانه برای حاملان بار بسیار هزینه‌بر است». این‌گونه تحویل‌دهی زمان زیادی را به‌خود اختصاص می‌دهد و به‌همین علت حاملان ترجیحشان این است که تنها در انبار بارهای خود را خالی کنند. ولی در مورد شرکت‌های حمل‌ونقل گروپاژ اوضاع به‌گونه‌ای دیگر است و حاملان، محموله‌های متنوع را به یک انبار تحویل نمی‌دهند. این امر باعث به‌وجود آمدن هزینه‌های اضافی می‌شود. به‌گفته جیندل، یکی از مواردی که ممکن است به سود گروپاژ باشد، توسعه کسب‌وکارهای آنلاین است. درحال‌حاضر، برخی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین از خدمات حمل‌ونقل گروپاژ استفاده می‌کنند که این امر در حوزه قیمت‌گذاری به آن‌ها کمک می‌کند. با این‌حال، بازار تجارت الکترونیک نیز خالی از اتفاقات ناگوار نیست.
بنا به پیشبینی تامپسون «انطباق با دنیایی که دارای ظرفیت‌های اضافی است و در آن تحویل سفارش‌ها درب منزل بی‌کیفیت هستند و به‌طور دائم تکرار می‌شوند، منجر به ایجاد بازاری چالش برانگیز برای حاملان تا انتهای سال می‌گردد».
جیندل خاطرنشان کرد: «نظم و انضباط در قیمت‌گذاری ناوگان گروپاژ موجب ایجاد تغییری اساسی و چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته می‌شود؛ این درسی است که از رکود اقتصادی سال‌های 2008 و 2009 آموخته شده است».
رکود اقتصادی و پایان فرمانروایی غول‌های گروپاژ همچون Consolidated Freightways (CF) در سال 2002 و  New England Motor Freight (NEMF) در سال گذشته، خسارت‌های سنگینی ایجاد کرد که گروپاژ را در ذهن مدیران زنده نگه‌داشت. جیندل در ادامه افزود:« CF و NEMF در یادها باقی خواهند ماند. آنها به‌خوبی می‌دانند که بالا رفتن از یک صخره ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به‌طول بی‌انجامد، در حالی که سقوط از آن تنها چند دقیقه طول می‌کشد».




منبع:
Logistics Journal 2020 
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران