چگونه فناوری، آینده لجستیک را تغییر می‌دهد؟

چگونه فناوری، آینده لجستیک را تغییر می‌دهد؟

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

با پیشرفت علم و فناوری، مرزها و نحوه‌ی تجارت جهانی تغییر کرده است. امروزه، همه به خرید آنلاین و دسترسی سریع به همه چیز عادت کرده‌اند. برای مثال از طریق فروشگاه‌های اینترنتی مانند آمازون که پیشگام در خدمات تحویل سریع بسته به محل زندگی افراد هستند، می‌توان کالای موردنظر خود را کمتر از یک ساعت پس از سفارش دریافت کرد. این بهبود فناوری باعث افزایش بهره‌وری در زنجیره تامین شده و هزینه‌ها و خطاها را به حداقل رسانده است. این پیشرفت‌ها برای همه زمینه‌های صنعت لجستیک از جمله حمل‌ونقل بار، حمل‌ونقل بین‌المللی (اقیانوس و هوا)، مدیریت زنجیره تامین و ردیابی محموله‌ها مفید است. 

نقش پیشرفت فناوری در آینده صنعت لجستیک 

در ادامه به 6 پیشرفت عمده فناوری که آینده صنعت لجستیک را تغییر می‌دهد، اشاره خواهیم کرد.

لجستیک 

سیستم‌های پیگیری حمل‌ونقل

درگذشته، مشتریان کالای موردنظر خود را رزرو می‌کردند و پس از دریافت تاریخ تحویل تخمینی، به‌نوعی به‌حال خود رها می‌شدند و تنها با تماس تلفنی قادر به پیگیری نسبی از وضعیت کالای ارسالی خود بودند. اما امروزه پیشرفت‌های اینترنتی و نرم‌افزاری به مشتریان امکان دسترسی به سیستم‌های حمل‌ونقل و ردیابی را به‌صورت شبانه‌روزی می‌دهد. این امر نه‌تنها در بهبود تجربه خوب مشتری در خرید موثر است، بلکه در وقت و هزینه شرکت نیز صرفه‌جویی می‌کند. 

اینترنت اشیا (IoT) و شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)

آیا سال‌ها پیش فکر می‌کردید که می‌توانید پنکه سقفی خود را از طریق تلفن هوشمند روشن کنید؟ امروزه بسیاری از دستگاه‌ها، از تلفن‌های همراه و پنکه‌های سقفی گرفته تا خودروها، با قابلیت‌ها و حسگرهای داخلی Wi-Fi ساخته می‌شوند. دسترسی آسان به Wi-Fi، امکان اتصال به اشیاء را ممکن می‌کند و به همین دلیل است که این فناوری را اینترنت اشیا می‌نامند.

اینترنت اشیا فرصت‌های زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها، کاهش تاخیر و اجتناب از خطرات را برای زنجیره تأمین فراهم می‌کند. برای مثال سنسورهای تعبیه شده در کابین‌ها، کشتی‌های باری، قطارها و ... به یک سیستم هشداردهنده یا اعزام کننده با قابلیت نظارت و ردیابی متصل شده و اطلاعات را پردازش و به خدمه منتقل می‌کنند و آنها را از خطرات احتمالی آگاه می‌سازند. اگرچه اینترنت اشیا یک فناوری کاملاً جدید نیست، اما همچنان بر آینده لجستیک تأثیر می‌گذارد و امکان دید دقیق‌تر و حمل‌ونقل کالا را فراهم می‌کند.

فناوری RFID یا فناوری رادیو شناسه

RFID، (Radio Frequency Identification) روشی است که شرکت‌ها می‌توانند به‌وسیله آن موجودی خود را ردیابی کنند. در این فناوری، یک برچسب یا حسگر روی محصول قرار می‌گیرد که امواج رادیویی به بیرون ارسال می‌کند. سپس داده‌ها توسط شرکت دریافت و پردازش می‌شوند.

برچسب‌های RFID شبیه به برچسب‌های بارکد هستند، اما دارای سرعت بالاتر بوده و پردازش داده‌های RFID برای مشاغل جذابیت بیشتری دارد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها برای نظارت بر ظروف در انبارهای توزیع خود، از تگ‌های RFID استفاده می‌کنند. صنایع دیگر از جمله صنعت پوشاک و ... در حال حاضر از برچسب‌های RFID استفاده می‌کنند.

کامیون‌های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین

امروزه در دنیایی به سر می‌بریم که در آن رایانه‌ها قادرند شما را از نقطه A به نقطه B هدایت کنند یا بسته‌ای را از هواپیمای بدون سرنشین پرنده دریافت کنید. چیزی که در سال‌های دور شبیه به یک فیلم سینمایی به‌نظر می‌رسید!!

اما امروزه خودرو و کامیون‌های خودران یک واقعیت هستند. پیش‌تر از این بارک و اوبر با استفاده از کامیون‌های خودران، مسافت‌های طولانی را طی کرده بودند. تسلا نیز امسال یک کامیون را به جاده روانه کرده است، اما این کامیون بدون راننده نبوده و راننده‌ای روی صندلی مسافر برای نظارت بر رایانه در کامیون حضور داشت. 

همچنین آمازون قصد دارد در آینده، Amazon Prime Air را معرفی عمومی کرده و به‌وسیله آن بسته‌ها را مستقیماً توسط پهپادها در خانه تحویل دهد. تحویل کالا به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به دلیل اقدامات نظارتی و هزینه‌های مربوطه، چند سالی است که به پایان نرسیده است. اما تصور این که مجبور نباشید در یک بازه زمانی چهارساعته منتظر بسته باشید، بسیار جذاب است.

دقت GPS پیشرفته

آن روزهایی که قبل از خروج از خانه آدرس و کروکی و ... را از رایانه چاپ می‌کردید و آنها را همراه خود برای سفر و ... نگه می‌داشتید، گذشته است. امروزه درصد بالایی از جامعه، چه روی وسایل نقلیه و چه در تلفن‌های همراه خود، از GPS استفاده می‌کنند. طی سال‌های اخیر این‌گونه دستگاه‌ها پیشرفت زیادی کردند و نه‌تنها به رانندگان ناامید و گمشده، بلکه به بهبود زنجیره تامین نیز کمک می‌کنند. این روزها دقت پیشرفته GPS با ردیابی مکان کامیون‌ها و بهبود حمل‌ونقل از طریق دسترسی به داده‌های ترافیک به‌روز، باعث افزایش بهره‌وری و رضایت مشتریان شده است.

رسانه‌های اجتماعی

همه ما در طول روز به شبکه‌های اجتماعی مختلفی سر می‌زنیم. قدرت رسانه‌های اجتماعی بهینه‌سازی صنعت لجستیک و عملیات، باعث سهولت و کارآمدتر شدن راه‌های ارتباط شرکت‌ها با مشتریان شده است. این امر باعث انتقال سریع اطلاعات فوری، اخبار صنعت و پاسخ‌های مشتری به شرکت‌ها شده است. 

برای حفظ رقابت و افزایش بهره‌وری، همسو شدن با آخرین فناوری‌ها امری ضروری است. پرواضح است که صنعت لجستیک نیز از آخرین فناوری بهره برده و با پیشرفت‌های بیشتر به رشد خود ادامه خواهد داد. به همین دلیل پیشرفت‌های حوزه فناوری در سال‌های آینده درهای جدیدی را به‌روی ما خواهند گشود.

منبع

https://www.shapiro.com/how-technology-is-changing-the-future-of-logistics/ 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران