ترندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک 2021 - بخش2

ترندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک 2021 - بخش2

نویسنده : تی مگ
 

 همانطور که گفته شد افزایش نوآوری‌ها در فناوری، موج‌های بزرگی در صنایع مختلف از جمله صنعت لجستیک و زنجیره تأمین ایجاد کرده است. صنعت لجستیک که دارای فرآیندهای دستی و حجم زیادی از داده‌های ذخیره شده به روش‌های مختلف و در مکان‌های مختلف است، شاید بیشترین سود را از پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و پیروی از جدیدترین روندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک داشته باشد.

 ترندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک 2021

در مقاله قبلی به 5 ترند فناوری زنجیره تامین و لجستیک اشاره کردیم. در این مقاله به 5 ترند دیگر اشاره خواهیم کرد.

  • اهمیت رشد روزافزون تازه واردان صنعت

همانطور که گفته شد، فقط فناوری‌های جدید نیستند که آینده لجستیک را شکل می‌دهند. بلکه مدل‌های تجاری نوظهور و تازه واردان جدید صنعت نیز در شکل‌گیری صنعت لجستیک در آینده تاثیرگذار هستند. این استارتاپ‌ها معمولا بدون نیاز به پیشینه و دارایی غنی، تمایل به تمرکز روی بخش‌های دارایی زنجیره ارزش دارند. در همین رابطه می‌توان به تبدیل سیستم حمل و نقل سنتی به حمل و نقل دیجیتالی اشاره کرد.
برای نمونه، آمازون قصد دارد تخصص داخلی خود را در زمینه انبارداری و حمل و نقل گسترش دهد تا قابلیت‌های تحویل خود را توسعه دهد. این شرکت از طریق توسعه (Prime Air)، سرویس پهپادی که در حال ساخت آن است، پیشرفت زیادی کرده تا بتواند هواپیماهای بدون سرنشین کاملاً الکتریکی بسازد. این پهبادها قادر خواهد بود تا 15 مایل پرواز کنند و بسته‌های کمتر از 5 پوند (حدود 5/2 کیلوگرم) را در کمتر از 30 دقیقه به مشتریان تحویل دهند. در هیمن راستا، آمازون نیز محصولات رباتیک جدید خود را به صدها مرکز در سراسر جهان معرفی کرده است. یکی از این محصولات، سیستم مرتب سازی Pegasus است، این سیستم تا به امروز دو میلیون مایل رانندگی کرده و اشتباهات را تا 50 درصد کاهش داده است. همچنین این غول تجارت الکترونیک، در حال آزمایش Amazon Scout است. Amazon Scout به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند با استفاده از وسایل نقلیه کوچک تحویل خودکار، بسته‌ها را به مشتریان برساند.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که تاثیر خوبی روی صنعت می‌گذارد، Flexport است. فلکس پورت یک نرم افزار ابری مخصوص حمل و نقل و پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌ است. این شرکت در اوایل سال 2020، با تامین مبلغ یک میلیارد دلار، در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سیستم عامل تجارت جهانی است. این سیستم، یک مدل عملیاتی استراتژیک برای حمل و نقل جهانی است که بهترین تکنولوژی‌ها را با هم ترکیب کرده و همه‌ی طرف‌های زنجیره تامین را از طریق یک دستگاه گرد هم می آورد. همانطور که می‌دانید بستر نرم‌افزاری ابری، بستری ایمن بوده و با پیشرفت‌های تکنولوژیکی بسیار زیادی که در حال توسعه است، واضح است که یکی از گرایش‌های فناوری لجستیک است در سال‌های آینده خواهد بود.

تکنولوژی و اجستیک 

  • افزایش سرمایه‌گذاری VCها در استارت آپ‌های لجستیک

همانطور که شاهد افزایش بودجه شرکت‌های VC (شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر) در استارتاپ‌های لجستیکی هستیم، شرکت‌های بزرگ لجستیکی نیز شروع به پیمودن این مسیر کرده‌اند. بسیاری از آنها میلیون‌ها دلار در فناوری‌های جدید توسعه یافته توسط استارتاپ‌های نوآور، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به این ترتیب، شرکت‌های لجستیک می‌توانند از ظرفیت‌های خود هنگام R&D، از طریق شرکای جدید، استفاده کنند.

 استارتاپ های لجستیکی

  • پایداری با استفاده از فناوری

پایداری روندی است که در صنایع مختلف رو به کاهش است و لجستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال تحویل یک بسته به نقاط دوردست به طور سنتی بسیار وقت‌گیر و انرژی‌بر است، به همین دلیل شرکت‌ها در جهت ارائه پیشنهادهای هوشمندانه، برای کاهش تأثیرات منفی زیست محیطی، از فناوری‌های متعدد و جدیدی استفاده می‌کنند. این روش‌ها شامل خودروهای الکتریکی تا نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که مسیری را با کمترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای محاسبه می‌کند، هستند. برای مثال دویچه پست، بزرگترین شرکت پیک در جهان، مبلغ 552 میلیون دلار به تولید وسایل نقلیه برقی سبک و واحدهای حمل و نقل الکترونیکی کوچک اختصاص داده است. او با مشارکت یک تولید کننده چینی، در نظر دارد تا سالانه 100000 اسکوتر خیابانی برای جابجایی بسته، تولید کند.

ترندهای مشابه فناوری لجستیک را می‌توان در کل بخش حمل و نقل مشاهده کرد. برای مثال به‌تازگی، بیش از 60 گروه تجاری، از جمله Maersk، حرکتی مبتکرانه را آغاز کرده‌اند که هدف آن استفاده از کشتی‌ها و سوخت‌های دریایی بدون انتشار کربن در دریای آزاد است و قصد دارند تا سال 2030 این پروه را به اتمام برسانند.

لجستیک و تکنولوژی 

  • وسایل نقلیه خودران

اگرچه به‌نظر می‌رسد وسایل نقلیه خودران، از جمله کامیون‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین، سال‌های آینده در لجستیک کاربرد پیدا کنند، اما به احتمال زیاد در آینده نزدیک فقط مراحل آزمایشی خود را طی خواهند کرد. با این حال، وسایل نقلیه خودران کماکان یکی از بحث برانگیزترین روندهای فناوری لجستیک در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آیند.

اما جالب اینجاست که شرکت‌ها در حال مشاهده پتانسیل خودروهای خودران حتی در مناطق خاص برای تعمیر و نگهداری ناوگان هستند. برای مثال خطوط هوایی اتریش با استقرار هواپیماهای بدون سرنشین در آشیانه‌ها، امکان تعمیر و نگهداری و ثبت هرگونه آسیب احتمالی در خارج از هواپیما را فراهم می‌آورند. انجام این کار نه تنها می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد بلکه حجم کار تکنسین‌ها نیز کاهش می‌یابد. از آنجا که هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر برای تحویل بسته‌های کوچک در نظر گرفته می‌شوند، تعجب‌آور نخواهد بود که شاهد تأیید پروژه‌های آزمایشی بیشتر در این زمینه، در سال 2021 باشیم.

وسایل نقلیه خودران

  • رباتیک انبار

بدون تردید عملیات انبارها در سال‌های اخیر دچار تغییر و تحول قابل توجهی شده است و با ادغام تدریجی فناوری‌ها، رباتیک مبتنی بر لجستیک یکی از روندهای فناوری لجستیک است که احتمالاً ادامه خواهد یافت. برای مثال ربات انبار متحرک بوستون داینامیکس، یک ربات کاملاً مستقل است که می‌تواند کامیون‌ها را تخلیه کند، پالت بسازد و جعبه‌ها را در هر انبار حمل و جابجا کند. 

 رباتبک انبار

 منبع

https://www.transmetrics.ai/blog/supply-chain-logistics-technology-trends 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران