ترندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک 2021 - بخش1

ترندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک 2021 - بخش1

نویسنده : تی مگ

افزایش نوآوری‌ها در فناوری، موج‌های بزرگی در صنایع مختلف از جمله صنعت لجستیک و زنجیره تأمین ایجاد کرده است. صنعت لجستیک که دارای فرآیندهای دستی و حجم زیادی از داده‌های ذخیره شده به روش‌های مختلف و در مکان‌های مختلف است، شاید بیشترین سود را از پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و پیروی از جدیدترین روندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک داشته باشد.

ترندهای فناوری زنجیره تامین و لجستیک 2021

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های عظیمی برای صنعت لجستیک در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و اتوماسیون بوده‌ایم. این فناوری‌ها به‌سرعت درحال پیشرفت و تکامل بوده و استارتاپ‌ها با نوآوری‌های جدیدتر و با سرعت زیادی درحال ظهور هستند. درنتیجه این نوآوری‌ها، انتظارات و استانداردهای جدیدی بوجود آمده که شرکت های لجستیک برای اینکه از غافله عقب نمانند، مجبور به سازگاری با این انتظارات و استانداردها بوده و مشتریان نیز خواستار محصولات یا خدمات سریع‌تر و ارزان‌تر از گذشته هستند.

اما پیشرفت در فناوری، تنها تغییر بزرگی نیست که بر صنعت تأثیر می‌گذارد. برای مثال مقررات جدید حمل و نقل، تنش‎های جهانی، جنگ‌های تجاری و رکود اقتصادی از جمله مواردی هستند که برروی صنعت تاثیر می‌گذارند. به‌همین دلیل شرکت‌های لجستیک باید همیشه هوشیار و آماده باشند.

شرکت‌های حوزه لجستیک و زنجیره تامین باید نوآور بوده و آماده رویایی با تمامی این تغییرات بزرگ را داشته باشند. از دوقلوهای دیجیتال گرفته تا بلاک‌چین، دید زنجیره تامین در زمان واقعی و ... باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه 10 مورد مهم در زمینه لجستیک که از نظر ترانسمتریک باید مورد توجه قرار دهید را شرح خواهیم داد.

  • هوش مصنوعی 

طی سال‌های گذشته، صنعت لجستیک شروع به به‌کارگیری راه‌حل‌های هوش مصنوعی از جمله حمل و نقل هوشمند و برنامه‌ریزی مسیر و تقاضا کرده است. اما این فقط یک آغاز است! از ربات‌های تحویل دهنده گرفته تا سیستم‌های جمع‌آوری خودکار انبارها، نرم‌افزارهای بهینه سازی، هوش مصنوعی، هریک به‌تنهایی تفاوت بزرگی در لجستیک ایجاد کرده‌اند. همچنین قابل پیش‌بینی است که همه کشتی‌ها، حامل‌ها، تأمین کنندگان و مصرف کنندگان در سال‌های پیش رو از این تحولات لجستیکی سود ببرند.

امروزه در کنار هوش مصنوعی، هوش تکامل یافته نیز در حال افزایش است. هوش تکامل یافته می‌تواند ورودی‌هایی مانند تجربه، مسئولیت، خدمات به مشتریان، انعطاف پذیری و ... را همراه با فناوری هوش مصنوعی ترکیب کند. این ترکیب باعث از بین رفتن کارهای تکراری و اتلاف وقت شده که در نهایت به متخصصان لجستیک این اجازه را می‌دهد تا کار خود را سریع‌تر انجام داده و با کاهش اشتباهات در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

هوش مصنوعی 

  • دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins)

دوقلوهای دیجیتال یکی از هیجان انگیزترین گرایش‌های فناوری لجستیک است که باید مورد توجه قرار گیرد. همانطور که بسیاری از متخصصان لجستیک می‌دانند، محصولات واقعی هرگز دقیقاً مشابه مدل‌های رایانه‌ای خود نیستند و مدلسازی در حال حاضر به نحوه فرسودگی و تعویض قطعات و ... توجه نمی‌کند. فناوری دوقلوهای دیجیتال تنها این امکان را به ‌ما می‌دهد که با مدل دیجیتالی یک شیء و حالت فیزیکی کلی آشنا شویم.

موارد استفاده از دوقلوهای دیجیتال در لجستیک بسیار زیاد است. در بخش حمل‌ونقل، از دوقلوهای دیجیتالی می‌توان برای جمع‌آوری اطلاعات محصول و بسته‌بندی استفاده کرده و از این اطلاعات برای شناسایی نقاط ضعف احتمالی برای بهبود عملیات در آینده استفاده کرد. انبارها و تأسیسات نیز می‌توانند از این فناوری برای ایجاد مدل‌های سه بعدی دقیق از مراکز خود و آزمایش تغییرات چیدمانی یا معرفی تجهیزات جدید استفاده کنند تا تاثیر آنها را بدون ریسک مشاهده کنند.

علاوه بر این، هاب‌های لجستیکی قادر به ایجاد دوقلوهای دیجیتالی هستند و از آنها برای آزمایش عملیات مختلف و افزایش کارایی استفاده می‌کنند. همچنین، در بخش شبکه تحویل می‌توان از این فناوری برای ارائه اطلاعات لحظه‌ای و در زمان واقعی استفاده کرد تا علاوه بر بهبود زمان تحویل، به خودروهای خودران در مسیر نیز کمک شود.

دوقلوهای دیجیتال

  • قابلیت مشاهده زنجیره تامین در زمان واقعی

شرکت‌های لجستیک و زنجیره تامین باید بر روی اجرای راه حل‌های پیشرفته در عملیات خود تمرکز کنند. استارتاپ‌های جدید در حوزه زنجیره تامین، فناوری جدیدی را ارائه می‌دهند که با استفاده از داده‌های زمان واقعی، به شرکت‌ها در استفاده سریع از اطلاعات، کمک می‌کند. چنین داده‌هایی شامل الگوهای ترافیکی، آب و هوا، شرایط جاده و بندر است که برای اقدام و تغییر تقاضا یا تغییر مسیر عرضه و بهینه‌سازی مسیرها استفاده می‌شود. طبق گزارش‌های اخیر، تعداد شرکت‌های لجستیکی که به طور کامل از زنجیره‌های تأمین یکپارچه استفاده می‌کنند ، 20% بیشتر از شرکت‌‌هایی است که فاقد یکپارچگی هستند.

بدون اشاره به فناوری اینترنت اشیا به‌عنوان یک دارایی مهم برای ردیابی محموله‌ها، نمی‌توان در مورد دید زنجیره تامین صحبت کرد. دستگاه‌های IoT متصل به بسته‌ها به انبارها اجازه می‌دهد تا موجودی وسایل نقلیه و تجهیزات را از طریق سرویس‌های خود ردیابی کنند و با استفاده از اینترنت اشیا از طریق نظارت بر زمان واقعی، افزایش بهره‌وری سوخت، اجرای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و ...، عملیات را آسان‌تر کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، مشارکت بین استارتاپ‌های IoT و شرکت های لجستیک یکی دیگر از روندهای مهم در سال 2021 و سال‌های آینده خواهد بود. 

زنجیره تامین 

  • بلاک‌چین

از زمان ظهور بلاک‌چین در سال 2008، بلاک‌چین تبدیل به یکی از بزرگترین کلمات کلیدی در هر صنعت و همچنین یکی از پرطرفدارترین روندها در فناوری لجستیک شده است. به عنوان مثال، بلاک‌چین یک دفترکل معاملات است که بین رایانه‌های یک شبکه معین توزیع می‌شود. از آنجا که همه افراد در بلاک‌چین به‌صورت مشترک به این دفترکل معاملات دسترسی دارند، شفافیت کامل وجود داشته و این امر باعث می‌شود کاربران نتوانند سیستم را هک کرده یا فریب دهند. 

اما هنوز چند مرحله تا به‌کارگیری کامل شرکت‌های لجستیک از بلاک‌چین وجود دارد. ابتدا، شرکت‌های لجستیک باید داده‌های خود را دیجیتالی، استاندارد و شفاف کنند. حال، هنگامی‌که استانداردهای گسترده در صنعت اجرا شوند، شرکت‌ها باید یک مجموعه از شرکای زنجیره تامین تشکیل دهند تا از این استاندارد در یک محیط بلاک‌چین مشترک استفاده کنند.

بلاکچین و لجستیک 

  • استانداردهای داده و تجزیه و تحلیل پیشرفته

در روش سنتی، داده‌های صنعت لجستیک به هر نحو و هرکجا که شرکت‌ها بخواهد ذخیره می‌شود. این‌کار منجر به ایجاد ناکارآمدی‌های عظیم در عملیات می‌شود. برای مثال داده‌های موجود در یک بخش، برای شرکت‌های دیگری که می‌خواهند با تغییرات احتمالی در زمان واقعی همگام شوند، قابل مشاهده نخواهد بود. 

شرکت‌های لجستیکی بسیاری، هنوز در حل مسئله ناهماهنگی داده‌ها دچار مشکل هستند. به‌همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌های جوان تلاش بر ایجاد بسترهای تحلیلی پیش‌بینی کننده و پیشرفته به عنوان راه حل، تمرکز کرده‌اند. این استارتاپ‌های لجستیکی به شرکت‌های بزرگتر کمک می‌کنند تا داده‌های خود را شفاف و دیجیتالی کنند همچنین به آنها اجازه می‌دهد از این داده‌ها برای تجزیه و تحلیل پیشرفته و بهینه‌سازی پیش‌بینی استفاده کنند. این موضوع شامل دید بهتر زنجیره تأمین، پیش‌بینی تقاضا، برنامه‌ریزی‌ها، پیش‌بینی تعمیر و نگهداری، تشخیص شرایط غیر منتظره و بهبود تحویل در نقطه آخر است. وقتی داده‌ها در صنعت لجستیک، استاندارد و دیجیتالی شوند، همه شرکت‌ها قادر خواهند بود تا از این روند سود ببرند.

لجستیک 

 

در مقاله بعدی 5 ترند دیگر فناوری در زنجیره تامین و لجستیک در سال 2021 را شرح خواهیم داد.

منبع

https://www.transmetrics.ai/blog/supply-chain-logistics-technology-trends

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران