5 روند تأثیرگذار بر تجارت الکترونیک در سال 2021

5 روند تأثیرگذار بر تجارت الکترونیک در سال 2021

نویسنده : مریم ساعدی - سرپرست رسانه‌های اجتماعی تیپاکس

در سال‌های اخیر، تجارت الکترونیک به بخشی اساسی و جدانشدنی از صنعت خرده‌فروشی در جهان تبدیل شده است. پس از ظهور پاندمی کرونا، چشم‌انداز تجارت الکترونیک نیز مانند بسیاری از صنایع، به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. طبق گزارش استپاتیفای، در اوج همه‌گیری کرونا، فقط در 90 روز تجارت الکترونیک به‌اندازه 10 سال افزایش یافت. آمار Statistica نشان می‌دهد که در یک سال، بیش از 2 میلیارد نفر کالاها و خدمات موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اند؛ بنابراین رقابت میان خرده‌فروشان آنلاین، هیچ‌گاه تا این حد زیاد نبوده است. در این محیط دائماً در حال تغییر، برندها باید خود را با آخرین روندها و به‌روزرسانی‌های ایجادشده در حوزه خود وفق دهند و آن‌ها را در مدل‌های کسب‌وکاری خود پیاده کنند تا موفق شوند.

در این مقاله به 5 روند تأثیرگذار بر تجارت الکترونیک در سال 2021 پرداخته می‌شود.

  1. هوش مصنوعی شیوه خرید را بهبود می‌بخشد

  2. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، با بهره‌گیری از عادت‌ها و رفتارهای خرید، می‌توانند تجربه خرید منحصربه‌فردی را برای مشتریان فراهم کنند. برخلاف هر نرم‌افزار تحلیل داده سنتی، هوش مصنوعی می‌تواند با یادگیری مستمر از داده‌ها، رفتار مشتری را پیش‌بینی کند. این موضوع کسب‌وکارها را در ارائه محتوای مرتبط، افزایش فروش و بهبود تجربه مشتری توانمند می‌سازد. از دیگر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • توصیه محصول نرخ تبدیل را تا 915 درصد و ارزش سفارش‌ها را تا 3 درصد افزایش می‌دهد.
    • پیاده‌سازی چت‌بات‌ها می‌تواند تجربه بهتری برای مشتری به‌همراه داشته باشد.
    • پیش‌بینی افزایش تقاضا، منجر به قیمت‌گذاری بهتر می‌شود. همچنین بهینه‌سازی جایگاه محصولات، کارایی را افزایش می‌دهد.
    • توصیه بهترین محصولات به مشتریان، نرخ بازگشت محصول را کاهش می‌دهد.

    درزمانی‌که کسب‌وکارهای آنلاین در حال افزایش هستند و رقابت شدیدی میان بازیکنان اصلی حوزه تجارت الکترونیک است، سازمان‌هایی که با فناوری همگام نباشند، از مسابقه عقب می‌مانند، اما چطور می‌توان از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک استفاده کرد؟

    1. افزایش حجم جست‌وجوهای صوتی
    2. امروزه افراد زیادی به دستیارهای صوتی مانند الکسا و سیری برای اطلاع از برنامه روزانه خود و یا شناخت و خرید یک محصول، عادت کرده‌اند. یک مدل پیش‌بینی فروش تخمین زده است که تا سال 2025، 75 درصد آمریکایی‌ها، از اسپیکرهای هوشمند استفاده می‌کنند که این موضوع، 35.5 میلیارد دلار درآمد به‌همراه دارد. ازآنجاکه بسیاری از افراد خانه‌دار از این فناوری استفاده خواهند کرد، به‌احتمال‌زیاد تأثیر زیادی در تجارت الکترونیک خواهد داشت.

    3. به‌کارگیری چت‌بات‌ها
    4. بسیاری از برندهای معتبر در صنایع مختلف مانند استارباکس، سفورا یا دومینو، از چت‌بات‌ها در تجارت الکترونیک خود استفاده می‌کنند. با استفاده از چت‌بات‌ها، مشتری می‌تواند از ربات، راجع به یک محصول، هر پرسشی را بپرسد و سریع پاسخ مناسب را دریافت کند. این کار قطعاً می‌تواند روی تصمیم خرید مشتری تأثیر گذارد.

    5. سیستم‌های توصیه‌کننده
    6. این سیستم‌ها، یکی از روش‌های ساده برای تبدیل قابلیت‌های هوش مصنوعی به فروش هستند. به‌همین دلیل است که از سال 2000، بسیاری از سازمان‌ها در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. سیستم‌های توصیه‌گر، با بررسی رفتار خرید مشتری، کالاهای مناسب و موردنیاز او را شناسایی می‌کند و با توصیه آن‌ها به مشتری و حتی ایجاد نیاز در او، فرایند خرید را سرعت می‌بخشند.

    7. ایجاد توضیحات خودکار برای محصولات
    8. مشتریان با مطالعه توضیحات و مشخصات هر محصول، برای خرید تصمیم می‌گیرند و این، یک ‌راه مهم برای تأثیرگذاری بر مشتری است. تجارت الکترونیک می‌تواند با کمک ابزارهای تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی، از قدرت هوش مصنوعی برای تولید محتوای موردعلاقه مشتری و ترغیب او به فروش استفاده کند.

    9. شناسایی تصویر
    10. این قابلیت به کاربر این امکان را می‌دهد تا یک محصول را در تصویر آنلاین انتخاب کند و با استفاده از نرم‌افزار شناسایی تصویر، نمونه‌های مشابه آن را پیدا کند. صنعت تجارت الکترونیک می‌تواند از چنین سیستمی برای بهبود تجربه کاربر استفاده کند.

    11. جست‌وجوی شخصی‌سازی‌شده
    12. کسب‌وکارها می‌توانند از موتورهای جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای ترکیب جست‌وجو با قابلیت‌های یادگیری ماشین استفاده کنند. به‌این‌ترتیب، جست‌وجوی داخل وب‌سایت را می‌توان شخصی‌سازی‌شده پیاده کرد.

    13. افزایش خرید با موبایل
    14. در گزارش 2019 Statistica، تخمین زده شده است که تا سال 2021، 73 درصد از خریدهای تجارت الکترونیک از طریق تلفن‌های همراه انجام خواهند شد. این بدان معناست که باید تجربه کاربری بهتری در تلفن‌های همراه برای مشتریان ایجاد شود تا بتوانند به‌سادگی کار با رایانه، با گوشی خود نیز خرید انجام دهند. ارتقای روش تحویل: زمانی که مشتری از هر وب‌سایتی خرید انجام می‌دهد، انتظار دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن آن را دریافت کند. آمازون با ایجاد عضویت طلایی، به مشتریان خود امکان ارسال را در همان روز یا یک روز بعد می‌دهد. حال، کاربرد آینده هوش مصنوعی می‌تواند ربات‌هایی باشند که محصولات را، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و نوآوری‌های مبتنی بر داده، تحویل می‌دهند.

  3. افزایش شدید تجارت در رسانه‌های اجتماعی

  4. در یک سال گذشته، تجارت الکترونیک فراتر از مفهوم خود حرکت کرده و نمی‌توان تأثیر افزایش سریع تجارت در رسانه‌های اجتماعی را نادیده گرفت. زمانی‌که مشتریان تایم‌لاین خود را در فیس‌بوک یا اینستاگرام نگاه می‌کنند، دائماً با تبلیغ‌ها، آفرها و گزینه‌های خرید فوری بمباران می‌شوند. آنچه این تبلیغات را مؤثر می‌کند، ارتباط آن‌ها با کاربر است؛ هر تبلیغ، با دقت و بر مبنای رفتار آنلاین کاربر تنظیم شده است.

    درحال حاضر، رسانه‌های اجتماعی بیش از 689 کاربر فعال در سراسر جهان دارند که اکثر آن‌ها را نسل جوان تشکیل می‌دهند. این پلتفرم‌ها ویژگی‌های جدیدی برای خرید ارائه می‌دهند و به‌عنوان آینده تجارت در رسانه‌های اجتماعی درنظر گرفته می‌شوند. بازارهای آنلاین  ممکن است برای سازمان‌ها دردسر ایجاد کنند. کسب‌وکارها تمایل دارند جایی مانند بازارهای آمازون و علی‌بابا باشند که مشتری آنجاست. این موضوع سازمان‌ها را با یک انتخاب دشوار مواجه می‌کند: پیوستن به بازارهای موفق موجود یا راه‌اندازی بازار شخصی؟!

    مشخصاً پلتفرم‌هایی مانند آمازون، ترافیک بیشتری را به‌همراه دارند اما جنبه منفی فروش در این بازارها این است که کسب‌وکارها کنترل کمی روی تجربه مشتری و دسترسی محدودی به داده‌ها دارند؛ داده‌هایی که در دنیای امروز نوعی قدرت محسوب می‌شوند! بازارها بینش‌های مبتنی بر داده را درباره محصولات خاص برای تولید و فروش آن‌ها به‌کار می‌گیرند؛ بنابراین کسب‌وکارها با انتخاب دشواری میان بازارها یا راه‌اندازی بازار شخصی مواجه هستند.

    در این دوره بی‌سابقه، هر سازمان با چالش‌های متفاوتی مواجه است، اما آنچه همه کسب‌وکارها در آن مشترک‌ هستند این است که تجارت الکترونیک بالاترین اولویت آن‌ها برای ادامه فعالیت است. امروز یکی از پرسش‌های مهم که هر کسب‌وکاری باید به آن پاسخ دهد، این است: چطور می‌توان خدمات تجارت دیجیتال را بهبود داد؟

    نگاهی اجمالی به اینکه چرا تجارت در رسانه‌های اجتماعی تا این اندازه قدرتمند است؟

    قدام فیس‌بوک در راه‌اندازی فروشگاه‌های اینستاگرام در سال 2020، با ترکیب تجارت الکترونیک با بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی جهان، مستقیماً آمازون را هدف قرار داد. تخمین زده می‌شود که در بحران کووید 19، بازار جهانی تجارت در رسانه‌های اجتماعی تا 31.4 درصد افزایش داشته باشد. در سال 2021، با ایجاد عادت خرید آنلاین در خریداران و انطباق سریع فروشندگان سنتی و تجارت الکترونیکی با دوران پس از کرونا، افزایش تجارت در رسانه‌های اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت.

    حالا چرا برند شما باید به تجارت در رسانه‌های اجتماعی اهمیت دهد؟ یکپارچه‌سازی تجارت الکترونیک با رسانه‌های اجتماعی، عامل قدرت است. این کار مشتریان را قادر می‌سازد تا از طریق محتوای رسانه‌های اجتماعی، درباره برندها جست‌وجو کنند و به دنبال کالاهایی بگردند که ممکن است در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک آن‌ها را دنبال نکنند. تجارت در رسانه‌های اجتماعی، در مراحل مختلف خرید، از جست‌وجوی محصول تا تأثیر اینفلوئنسرها و خرید موبایلی کاربرد دارد.

    علاوه بر این، پلتفرم رسانه‌های اجتماعی معروف چین به نام وی‌چت، در حال سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمینه تجارت الکترونیک است تا در قالب برنامه‌های کوچک، برندهای جهانی را به سمت خود جذب کند. این برنامه‌های وی‌چت، برنامه‌هایی هستند که برندها برای سرعت یافتن در تسخیر بازار و فروش بهتر در پلتفرم وی‌چت، از آن استفاده می‌کنند.

    پلتفرم‌های رسانه اجتماعی ویژگی‌هایی در اختیار برندها و خرده‌فروشان قرار می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها تعامل ایجاد کنند و با ایجاد کمپین‌های تأثیرگذار، به معرفی گسترده محصولات جدید خود بپردازند؛ مثلاً امکان خریدهای گروهی، بازی‌های آنلاین و چالش‌های تعاملی می‌توانند تجربه کاربر را بهبود بخشند.
  5. شخصی‌سازی تجربه مشتریان آنلاین

  6. ایجاد تجربه شخصی‌سازی‌شده برای مشتریان آنلاین، دیگر یک گزینه برای کسب‌وکارها نیست و برای آن‌هایی که به‌دنبال بقا هستند، به یک «باید» تبدیل شده است. بازاریاب‌هایی که از یک استراتژی مناسب برای شخصی‌سازی استفاده می‌کنند، بیش از 20 درصد افزایش را در فروش خود گزارش داده‌اند؛ 80 درصد از خریداران آنلاین به‌دنبال پیدا کردن یک نقطه شخصی در یک پلتفرم آنلاین عمومی هستند. این یک ویژگی جمعیت‌شناختی قابل‌توجه است که تمایل رفتار افراد را بر مبنای تجربه نشان می‌دهد.

    زمانی‌که بین مشتری و برند ارتباط برقرار شده باشد، 44 درصد از مصرف‌کنندگان تمایل دارند تا خرید خود را تکرار ‌کنند. متأسفانه 63 درصد از افراد حرفه‌ای در حوزه بازاریابی، شخصی‌سازی را یک مسؤولیت بزرگ می‌دانند. بسیاری از مدیران ارشد بازاریابی نیز برگزاری کمپین‌های شخصی‌سازی‌شده و یا سایر اقدامات بازاریابی مرتبط را با این موضوع یک فرایند پرهزینه می‌پندارند

    استفاده از چت‌بات‌ها در تجارت الکترونیک، یک جایگزین ساده برای پیاده‌سازی هستند که امکان تعامل یک‌به‌یک با هر مشتری و شخصی‌سازی سفر آن‌ها را فراهم می‌کنند.

    تغییر رفتار مشتری

    ساخت یک کسب‌وکار موفق، فقط منوط به ارائه محصولات خاص نیست؛ بلکه منحصربه‌فرد بودن از جنبه‌های مختلف در ذهن مشتری است. در سال 2020، به سبب تغییر رفتار سریع مشتریان از خرید فیزیکی به سمت آنلاین، تجارت الکترونیک به شکل قابل‌توجهی پیشرفت کرد. فقط چند ماه پس‌ازاین تغییر روند، بازار دیجیتال به مکانی شلوغ تبدیل شد که چالش‌های بازاریابی جدیدی را با خود به همراه داشت. خریداران آنلاین، با حجم انبوهی از انتخاب‌ها مواجه هستند.

    از زمانی که رسانه‌های اجتماعی تبلیغ در نتایج جست‌وجوها را شروع کردند، بازاریابی آنلاین با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه شد. خرده‌فروش‌های دیجیتال باید با شخصی‌سازی تجربیات مشتریان خود، راهی برای ماندن در عرصه رقابت و دوام در مقابل روندهای آتی تجارت الکترونیک پیدا کنند.

    در سال 2020، روندهای تجارت الکترونیک، به سبب نگرانی‌های بهداشتی ایجادشده در سطح جهان، به‌سرعت از حالت فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی دور شد. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط IBM، صنعت خرده‌فروشی فیزیکی، در 3 ماهه دوم سال، با کاهش 75 درصدی در فروش مواجه شد و همه این فروش، به بخش تجارت الکترونیک اختصاص یافت. کارشناسان انتظار دارند این درصد تا پایان سال 20 درصد افزایش بیشتر داشته باشد. صنعت خرده‌فروشی فیزیکی به آنلاین تغییر شکل داده است و رفتار مشتریان آنلاین دیگر به وسایل الکترونیکی و قفسه‌های فیزیکی محدود نمی‌شود.

    اهمیت شخصی‌سازی در فضای بازاریابی امروز

    امروز شخصی‌سازی خدمات برای مشتری، بیشتر از یک گزینه برای کسب‌وکارهاست؛ درواقع مهارتی برای بقا و راهی برای موفقیت در فروش دیجیتال است. استراتژی‌های شخصی‌سازی، مانند چت‌بات‌ها، به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا از شلوغی و رقابت فضای دیجیتال عبور کنند و مشتریان بالقوه خود را از تبلیغات نجات دهند. در فضای آنلاین، تبلیغات همه‌جا هستند. مشتریان هر جایی که عملیات جست‌وجو را انجام دهند با تبلیغات بمباران می‌شوند؛ اما با گذر زمان، مردم نسبت به بازاریابی مصون می‌مانند، پیام‌های بازاریابی در اقیانوسی از پیام‌ها گم می‌شوند و هزینه‌های تبلیغات به‌هدر می‌روند. بدون اطلاع از خواسته‌های واقعی مشتریان، شخصی‌سازی خدمات از نخستین نقطه تماس برای جلب‌توجه و درنهایت فروش در مقیاس بالا، کار بسیار دشواری برای بازاریاب‌ها است.

    همان‌طور که مشاهده می‌شود، شخصی‌سازی بر نیازها و خواسته‌های مشتری متمرکز است و به‌همین علت است که مؤثر واقع می‌شود؛ اما چرا شخصی‌سازی برای بسیاری از کسب‌وکارها چالش به‌حساب می‌آید.

    چرا شخصی‌سازی در مقیاس بالا، برای بازاریاب‌ها چالش‌برانگیز است؟

    در یک بررسی انجام‌شده در سال 2017، 95 درصد از بازاریاب‌ها به نیاز به شخصی‌سازی خدمات برای مشتری، به‌ویژه در مقیاس بالا، اعتراف کردند. از این میان، فقط 20 درصد از آن‌ها در سازمان‌هایشان برای رسیدن به آن تلاش کردند، زیرا شخصی‌سازی به داشتن دانش کافی درباره نیازها، خواسته‌ها، محرک‌ها و رفتارهای خرید مشتری نیازمند است.در یک بررسی دیگر، 84 درصد از پاسخ‌دهندگان اقرار کردند که فناوری، مانند هوش مصنوعی، به‌عنوان یک فرصت و الزام برای موفقیت در شخصی‌سازی، به تجارت الکترونیک قدرت می‌بخشند. 40 درصد دیگر نیز معتقد بودند که برای بهره‌گیری بهتر از فناوری و پیاده‌سازی درست شخصی‌سازی، نیازمند داده‌های بیشتری از مشتریان هستند.

    متأسفانه تغییرات ایجاد‌شده در موارد حقوقی و نظارتی، به حل این مسائل کمکی نکرده است و به مانعی جدی در جمع‌آوری داده‌های مفید تبدیل شده ‌است. بازاریابی به داده‌هایی برای شناخت مشتریان و علایق آن‌ها نیازمند است و تضاد میان شخصی‌سازی و حفظ حریم خصوصی، دردسرزا! بازاریاب‌ها باید نسبت به جمع‌آوری داده‌ها محتاطانه برخورد کنند و نسبت به اطلاعاتی که ذخیره می‌کنند، شفاف باشند. به‌همین علت است که درباره شخصی‌سازی، داده‌های اعلام‌شده توسط مشتری اهمیت زیادی دارند.

    اطلاعاتی که مشتری به‌صورت داوطلبانه در اختیار سازمان قرار می‌دهد، نه‌تنها خواسته‌های او را به‌صورت دقیق نشان می‌دهد، بلکه بدون نیاز به هرگونه فناوری پیچیده برای استخراج داده، امکان شخصی‌سازی را از نخستین نقطه تماس فراهم می‌کند. برای شخصی‌سازی موفق فرایند بازاریابی در مقیاس بزرگ، باید از نخستین نقطه تماس شروع کرد تا موفق بود. قدم‌هایی که هر سازمان در پاسخ به نیازهای مشتریان خود برمی‌دارد، آینده آن‌ها و برنده و بازنده را مشخص می‌کند. کسب‌وکارهایی که تغییر نیاز مشتریان را پیش‌بینی نمی‌کنند، سهم بازار خود را از دست خواهند داد.

  7. استفاده از واقعیت افزوده در نمایش محصولات

  8. در تجارت الکترونیک، واقعیت افزوده  به مشتری این امکان را می‌دهد تا یک مدل 3 بعدی از محصول را به‌صورت آنلاین مشاهده کند. این امکان، بزرگ‌ترین چالش خرید در سال 2020 را حل می‌کند: خرید با اطمینان کالاهای غیرضروری و امکان امتحان پیش از خرید. واقعیت افزوده یکی از حیاتی‌ترین فناوری‌ها برای خرید آنلاین در سال 2021 است که بازی را برای بسیاری از فعالان تجارت الکترونیک تغییر می‌دهد. با کمک واقعیت افزوده، مشتریان می‌توانند یک محصول را از زوایای مختلف، متناسب با سلیقه خود، مشاهده کنند.

    این فناوری با ایجاد یک تجربه کاربری پویا، تعامل میان خریدار و محصول را بهبود می‌بخشد. آمارها نشان می‌دهند واقعیت افزوده، درک ارزش یک محصول یا برند را برای مشتری سرعت می‌بخشند.

    امروزه بسیاری از برندهای پیشرو، با پیوستن به روندهای واقعیت افزوده و ارائه راه‌حل‌های فناورانه، راه را برای شرکت‌های کوچک‌تر باز می‌کنند. از مزایای مهم استفاده از واقعیت افزوده برای کسب‌وکارها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کاربران می‌توانند به‌صورت مجازی، یک محصول را مشاهده کنند و آن را در جهات مختلف حرکت دهند که این امکان تا 94 درصد نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.
    • واقعیت افزوده وابستگی مشتری و وفاداری او را به برند سرعت می‌بخشد.
    • 41 درصد از برندها معتقدند اگر مشتریانشان تجربه استفاده از واقعیت افزوده را داشته باشند، با احتمال بیشتری به خرید آن محصول اقدام می‌کنند.
    • طبق آخرین گزارش منتشر شده از اسنپ‌چت، تعداد مشتریان خواهان تجربه خرید 3 بعدی یا با واقعیت افزوده به‌سرعت در حال افزایش است و انتظار می‌رود این روند تا پایان سال 2021 همچنان رو به افزایش باشد.

    5دلیل برای مشهور شدن واقعیت افزوده

    بدیهی است که بخش خرده‌فروشی بیشترین منفعت را از فناوری واقعیت افزوده خواهد برد. بسته به حوزه فعالیت خرده‌فروشی‌ها، واقعیت افزوده را می‌توان به شیوه‌های مختلف به کار برد. در حال حاضر، بزرگ‌ترین حوزه‌ها مربوط به طراحی داخلی، لوازم‌خانگی و کسب‌وکارهای با جنبه مد روز است. مشتریان می‌توانند با استفاده از ابزارهای واقعیت افزوده روی تلفن همراه خود، کالاهایی را که به دنبال خرید آن هستند، در خانه خود قرار دهند. این کار تجسم بسیار بهتری نسبت به مکان آن محصول ایجاد می‌کند.

    در ادامه به دلایل مهم اهمیت واقعیت افزوده برای کسب‌وکارها اشاره شده است:

    1. ایجاد حس مالکیت قوی
    2. زمانی‌که مشتری یک محصول را در خانه خود یا در کنار خود می‌بیند، حس مالکیت بیشتری نسبت به آن پیدا کرده که اغلب به خرید آن کالا منجر می‌شود.

    3. داستان‌سازی
    4. مردم دوست دارند تا بخشی از یک رویداد در اخبار یا رسانه‌های اجتماعی باشند. با واقعیت افزوده، برقراری ارتباط با مخاطبان بسیار ساده است، حتی برای نشان‌دادن کفش‌هایی که به دنبال خرید آن‌ها هستند.

    5. ایجاد حس شگفتی
    6. به‌عنوان بخشی از تجربه واقعیت افزوده، به مشتری اجازه داده می‌شود تا شگفتی خود از این فناوری را نشان دهد. این فناوری، با ایجاد احساس شادمانی در مشتری، او را در خرید کالایی که امتحان کرده است، تشویق می‌کند.

    7. قضاوت واقعی
    8. یکی از نگرانی‌های مشتریان در خرید آنلاین این است که پیش از خرید، محصول را امتحان نکرده‌اند. استفاده از واقعیت افزوده با ایجاد حس مالکیت در کاربر و برطرف ساختن شک‌های او، به مشتری این احساس را می‌دهد که محصول را امتحان کرده است.

    9. حفظ ارتباطات اجتماعی
    10. مردم ذاتاً به جامعه وابسته هستند و اغلب پیش از تصمیم‌گیری، جویای نظرات دیگران می‌شوند. با استفاده از واقعیت افزوده، این امکان برای مشتری فراهم است تا پس از امتحان یک محصول، تصویر آن را با سایرین به اشتراک گذارد و از نظرات آن‌ها نیز بهره گیرد.

  9. افزایش محبوبیت مصرف‌گرایی سبز

  10. امروزه مشتریان و کسب‌وکارها آگاهی بیشتری نسبت به محیط‌زیست دارند و به همین علت، مشتریان نسبت به برندی که از آن خرید می‌کنند و تأثیری که روی محیط‌زیست دارند، حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. درواقع، دیگر توجه به محیط‌زیست به برندهایی خاص محدود نیست. تغییرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد‌شده در کشورهای مختلف، توجه کشورها را به‌سمت تولید محصولات دوستدار محیط‌زیست سوق داده است.

    مصرف‌گرایی سبز، روی تصمیم خرید افراد نیز تأثیر خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهند 65 درصد از خریداران به دنبال خرید از برندهایی هستند که برای حفظ و سلامت محیط‌زیست تلاش می‌کنند. همچنین 50 درصد از خریداران، خواهان توجه بیشتر به محیط‌زیست در صنعت مد و فشن بوده و 75 درصد از آن‌ها، انتظار بسته‌بندی‌های کمتری را دارند.بنابراین بسته‌بندی یک کسب‌وکاری، تأثیر زیادی روی تصمیم خرید مشتریان خواهد داشت.

    بسته‌بندی مناسب می‌تواند مشتریان یک کسب‌وکار را تشویق کند تا محصولات آن برند را در رسانه‌های اجتماعی معرفی کنند و به‌این‌ترتیب، آگاهی بیشتری نسبت به محصولات ایجاد شود. برندهایی مانند آمازون، تعهد خود را نسبت به محیط‌زیست اعلام کرده‌اند و بسیاری از فعالان حوزه تجارت الکترونیک به دنبال راهی برای کاهش هدررفت و حفظ کره‌زمین برای نسل‌های آتی هستند. درواقع، بسیاری از کسب‌وکارها سعی دارند با حذف فرایندهای کاغذی، استفاده از بسته‌بندی‌های زیست تخریب‌پذیر و لوازم قابل بازیافت، با محیط‌زیست سازگارتر باشند.

    تجارت الکترونیک به‌عنوان بخشی حیاتی از کسب‌وکارهای مدرن، به افزایش خود ادامه می‌دهد. به همین علت است که انطباق با تغییرات و همگام بودن با روندهای روز اهمیت دارد. با همه پیشرفت‌هایی که امروزه در حوزه فناوری صورت گرفته است، در سال 2021، همگام بودن با روندهای تجارت الکترونیک اقدام هوشمندانه‌ای است که نباید از آن غافل بود. انطباق با این روندها در راستای بهبود تجربه خرید مشتریان است که در‌نهایت، افزایش کسب‌وکارها را به‌همراه دارد.

منابع:

https://www.accenture.com/nl-en/blogs/insights/future-e-commerce

 https://www.mygreatlearning.com/blog/top-powerful-ai-applications-for-e-commerce/

https://artlabs.ai/blog/top-5-ecommerce-trends-in-2021/

https://www.digitalcommerce360.com/2021/02/10/social-commerce-is-leading-the-future-of-ecommerce/

https://arsenal.cgtrader.com/blog/augmented-reality-trends-in-e-commerce

https://www.coredna.com/blogs/ecommerce-trends#10

https://www.bigcommerce.com/articles/ecommerce/ecommerce-trends/#14-ecommerce-trends-leading-the-way


    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران