طولانی‌ترین قرنطینه جهانی و دستاوردهای صنعت پست

طولانی‌ترین قرنطینه جهانی و دستاوردهای صنعت پست

نویسنده : تی مگ

در 16 مارس 2020، اتحادیه جهانی پست مقر خود را تعطیل کرد و سفرهای برون‌مرزی را به‌دلیل کووید 19 به تعویق انداخت. یک ماه بعد، دولت ساحل‌عاج تصمیم سختی را برای به تعویق انداختن بیست‌وهفتمین کنگره جهانی پست به آگوست 2021 گرفت.

طولانی‌ترین قرنطینه جهانی و دستاوردهای صنعت پست

امروز، بیش از یک‌سال از زمانی که جهان نخستین اثرات کووید 19 را تجربه کرده است، می‌گذرد. دفاتر UPU همچنان بسته هستند و اکثر سفرها محدودیت دارند. این همه‌گیری که در طول تاریخ به طولانی‌ترین مدت قرنطینه جهانی منجر شده است، تاثیر زیادی بر UPU و به‌طور‌کلی در بخش پست داشته است. اما این‌همه ماجرا نیست.

بیشار حسین، مدیرکل UPU، می‌گوید: تقریبا همه اپراتورهای پستی در این بحران توانسته‌اند مدل کسب‌و‌کار خود را تغییر دهند. این یک دستاورد باورنکردنی است. اگر این روحیه نوآوری را ادامه دهیم، معتقدم جنبش همه‌گیری کووید 19 مدت‌ها پس از پایان، صنعت پست را به جلو سوق خواهد داد.

در طول سال، اتحادیه جهانی پست اعضای خود را با ابزارها، برنامه‌ها و دانش مناسب برای پذیرش این روحیه نوآوری و مقابله با کووید 19 پشتیبانی کرده است.

تداوم عملیاتی

در روزهای ابتدایی این همه‌گیری، UPU به‌سرعت پیام‌هایی از شرکت‌های پستی درزمینه محدود کردن یا به تعلیق درآوردن خدمات پستی از طریق سیستم اطلاعات اضطراری دریافت کرد.

در ماه مارس، اتحادیه جهانی پست، واحد عملیاتی را در اداره عملیات پست خود ایجاد کرد تا واکنش مناسبی برای ویروس کرونا داشته باشد. عبدالله بوزتا، مدیر عملیات پستی UPU، این واحد را هدایت می‌کند. این واحد همه فعالیت‌های عملیاتی مربوط به کووید 19 را ازجمله ارائه راهنما و ابزار و انتشار اطلاعات در پاسخ به نیازهای اعضا در طول این بیماری همه‌گیر دربر می‌گیرد.

تا امروز، این واحد عملیاتی بیش از 700 پیام مرتبط با ویروس کرونا را از طریق سیستم اطلاعات اضطراری منتشر کرده است. این واحد، به‌طور مداوم درباره گزینه‌های مختلف حمل‌و‌نقل بین‌المللی برای تحویل بسته‌های برون‌مرزی، اطلاعاتی را ارائه داده است. همچنین سیستم اطلاعات اضطراری درباره مسائل مربوط به ظرفیت حمل‌و‌نقل، گزارش‌هایی را در ارتباط با کووید 19 منتشر کرده است.این واحد عملیاتی، همچنین با سازمان جهانی گمرک همکاری نزدیک داشته تا داده‌ها را درباره زنجیره تامین پست در جهان به اشتراک بگذارد و بهترین شیوه‌های مربوط به خدمات اجتماعی و خدمات مالی را تلفیق کرده است.

کووید 19، فشار بی‌سابقه‌ای بر شبکه پستی بین‌المللی وارد کرده است. اتحادیه جهانی پست، تقریباً از 71 درصد کشورهای عضو پیام‌هایی اضطراری در رابطه با این بیماری همه‌گیر دریافت کرده است. این پیام‌ها نشان‌دهنده اختلال در ارائه خدمات پستی به‌دلیل اقدامات انجام شده برای جلوگیری از گسترش کووید 19، مانند لغو پروازها و فاصله اجتماعی است. این اتفاق باعث افزایش زمان تحویل در برخی از کریدورهای پستی شده و برخی از این کریدورها به‌طور‌کلی بسته شده‌اند. این موارد بر حجم اقلام جهانی پست و کیفیت خدمات تاثیر دارد.

بسته‌های بین‌المللی

بسته‌های بین‌المللی به‌دلیل این بیماری همه‌گیر و درنتیجه زمین‌گیر شدن پروازهای متعدد مسافربری، بیشترین آسیب را دیده‌اند. تیم عملیاتی گزینه‌های جایگزین حمل‌و‌نقل را برای اپراتورها بررسی کرده است: یک جدول تلفیق اطلاعات که مربوط به مسیرهای خاص ارائه شده توسط شرکت‌های حمل بار است که در دسترس اپراتورهای علاقه‌مند است. آن‌ها می‌توانند از طریق داده‌های بزرگ سیستم کنترل کیفیت به آن دسترسی پیدا کنند.

UPU همچنین روابط خود را با انجمن حمل‌و‌نقل هوایی بین‌المللی، سازمان بین‌المللی هوانوردی، خدمات کارگو اروپا و انجمن حمل‌و‌نقل بین‌المللی به‌منظور تقویت کشورهای عضو و پست‌ها برای استفاده بیشتر از هواپیماهای باری برای تحویل مرزی تقویت کرد. پست ویتنام مثالی عالی برای ایجاد مسیرهای جدید و زنجیره‌های تامین پست الکترونیک با شرکت‌های هواپیمایی باری و شرکت‌های خصوصی است.

بوزتا ادامه می‌دهد: ما همچنین از نزدیک با اپراتورهای پستی و سازمان راه‌آهن همکاری کردیم تا مطالعات آزمایشی را به یک واقعیت عملی تبدیل کنیم. در حال حاضر، با توجه به وضعیت فعلی، شبکه قطار یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای انتقال حجم عظیم نامه‌های پستی بین آسیا و اروپا است. بین اواسط ماه مارس تا امروز، 21 قطار مخصوص حمل نامه فقط نزدیک به 8000 تن نامه را حمل کرده‌اند.

این تیم عملیاتی به اجرای پروژه‌های تقویت شبکه پستی ادامه داده است. بوزتا می‌گوید: 30 پروژه به ارزش 11.3 میلیون دلار برای اطمینان از تداوم شبکه جهانی پست راه‌اندازی شده است که ازجمله آن‌ها راه‌اندازی پروژه داده‌های الکترونیکی پیشرفته با حضور 143 اپراتور پستی از همه مناطق جهان است. ما قصد داریم در سال آینده، این کار را با استفاده از سیستم اظهار در گمرک، سیستم پست بین‌الملل و سایر ابزارهای فناوری اطلاعات، برای اطمینان از پیروی بیشتر اپراتورها از همه استاندارد‌ها در سراسر جهان تسریع کنیم.

به همین دلیل، اکنون واحد عملیاتی به کمیته مدیریت در اداره عملیات پست منتقل شده است. این واحد قصد دارد به‌منظور بهبود ابزارهای توسعه‌یافته از زمان شیوع و حفظ پایگاه داده سیستم اطلاعات اضطراری، به کار خود ادامه دهد. بوزتا می‌گوید: ما همچنین به همکاری با سازمان جهانی گمرک به‌منظور تشویق مقامات گمرکی برای انعطاف‌پذیری و پذیرش بسته‌های پستی با هر یک از اسناد قانونی UPU ادامه می‌دهیم.

در قلب فناوری

مرکز فناوری پستیUPU به واحد عملیاتی برای دستیابی به اهداف خود در سال گذشته کمک کرده است. نخستین کار این مرکز در هنگام بروز این همه‌گیری، پشتیبانی از 250 کارمند UPU برای کار از راه دور بود. همچنین باید روش‌های مجازی جدیدی را به‌منظور پشتیبانی از این کارمندان، برای دورکاری در UPU پیاده‌سازی می‌کرد.

لاتی ماتاتا، مدیر مرکز فناوری پستی در اتحادیه جهانی پست، می‌گوید: این مرکز همیشه با اعضای UPU ارتباط بسیار نزدیک داشته و ماموریت‌ها و کارگاه‌های آموزش فنی در محل برگزار کرده است. محدودیت‌های سفر به‌دلیل کووید 19 تاثیر مخربی بر این فعالیت داشت. کارشناسان اجرایی مرکز فناوری پستی برای جبران خسارت، بلافاصله به استفاده از ابزارهای دسترسی از راه دور روی آوردند. مراکز فنی منطقه‌ای، مرکز فناوری پستی واقع در بانکوک، دارالسلام، مونته ویدئو، مسکو، رباط و تونس برای حمایت از اپراتورهای پستی در منطقه خود از همین روش استفاده کردند. من خوشحالم که بگویم در سال 2020، مرکز فناوری پستی و مراکز فنی منطقه‌ای 63 ماموریت اجرایی و پشتیبانی از راه دور را اجرا کردند.

مرکز فناوری پستی همچنین یک پلتفرم جدید آموزش الکترونیکی مدرن را برای تکمیل گزینه‌های آموزشی راه‌اندازی کرد. مرکز فناوری پستی، پروژه‌هایی را برای پشتیبانی از دیجیتالی شدن سریع فرآیندهای پستی تسریع کرد تا ابزارهای آی‌تی را برای خلأ موجود در زنجیره تامین پستی ارائه دهد. ماتاتا توضیح می‌دهد: این ابزار، شامل برنامه‌های تلفن همراه برای ثبت داده‌های گمرکی مشتریان، سیستم پستی داخلی و قابلیت‌های تلفیق فناوری اطلاعات با شبکه‌های منطقه‌ای تجاری و عمومی برای حمل‌و‌نقل، گمرک و پرداخت‌های پستی است.

کنترل کیفیت

یکی از ابزارهای مهم فناوری اطلاعات برای نظارت بر شبکه فناوری پستی، سیستم کنترل کیفیت است. ماتاتا توضیح می‌دهد: مرکز فناوری پستی UPU داده‌های انتقالی را بین اپراتورهای پستی نگهداری می‌کند. این داده‌ها، نشان‌دهنده میلیاردها مجموعه داده رد‌و‌بدل شده است که هرساله در یک بستر امن توسط مرکز فناوری پستی نگهداری و ذخیره می‌شود. سیستم کنترل کیفیت که در بالای این بستر بزرگ داده ساخته شده است، گزارش‌ها و عملکرد اپراتورهای پستی را در هر مرحله از چرخه جمع‌آوری و تحویل بین‌المللی یک بسته پستی ارائه می‌دهد.

ماتاتا معتقد است که سیستم کنترل کیفیت برای ارائه دیدگاه‌های بسیار عمیق درباره سلامت زنجیره تامین پستی از موقعیت خوبی برخوردار است. این سیستم، مثلا نشان داد که در کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته چگونه توقف خطوط حمل‌و‌نقل بین‌المللی پستی تأثیر مخربی بر زنجیره تامین جهانی UPU، به‌ویژه برای شرکت‌های پستی کوچک‌تر داشته است.

ماتاتا گفت: سیستم کنترل کیفیت اکنون با گزارش‌ها و ابزارهایی برای حمایت از عملکرد سالم زنجیره تامین پستی بهبود یافته است. وی می‌گوید: این سیستم برای تامین ارزش بیشتر در حوزه‌های جدید امنیت پستی و گمرک مانند شناسایی کالاهای خطرناک و بررسی پیشرفته داده‌های الکترونیکی پستی در حمل‌و‌نقل، از ارزش بالایی برخوردار است. سرانجام، پلتفرم پشتیبانی داده‌های بزرگ برای تجزیه‌وتحلیل پیشرفته داده‌ها و یادگیری ماشینی همراه گزارش سیستم کنترل کیفیت، پتانسیل زیادی برای گزارش‌های پیشگویانه در چرخه بعدی UPU نشان می‌دهد.

اکنون مرکز فناوری پستی به‌طور آزمایشی یک برنامه توسعه نوآوری و مشارکت را آغاز کرده است تا بتواند بر ارائه خدمات جدید به مشتریان تمرکز کند. ماتاتا توضیح می‌دهد: یک مزیت ملموس برای اعضا، ادغام ارائه‌دهندگان پیشرو در بازار است که کد گمرکی هماهنگ را در UPU ایجاد می‌کنند و همچنین روند ترخیص گمرک را با اطلاعات دقیق و طبقه‌بندی کالا تسریع می‌کنند.

علاوه بر این، در سال 2021، به‎‌منظور پشتیبانی از جمع‌آوری و تحویل کارآمد بسته‌ها در مرزهای ملی، سیستم پست داخلی برای استقرار گسترده در دسترس خواهد بود. این به اپراتورهای پستی UPU امکان می‌دهد تا اقلام پستی داخلی و بین‌المللی را در مجموعه‌ای از سیستم‌های یکپارچه دیجیتالی به‌صورت درب‌به‌درب پردازش کنند. این آخرین مرحله برای اطمینان از دیجیتالی شدن کل زنجیره تامین پستی UPU است.

حمایت از کشورهای کمتر توسعه‌یافته در خلال بحران کووید 19

در دوران این همه‌گیری جهانی، در کشورهای درحال‌توسعه اداره توسعه و همکاریUPU نقشی اساسی در پشتیبانی از پست‌ها برای مقابله با کووید 19 داشته است. اداره توسعه و همکاریUPU که با دفتر خدمات پروژه سازمان ملل همکاری می‌کند، مدیریت لجستیک، خرید‌ و حمل ماسک را به کارمندان پست در 36 کشور کمتر توسعه‌یافته برعهده داشته است.

رودی کوادرا، مدیر توسعه و همکاری در UPU، می‌گوید: این همکاری به ما امکان داد تا این تجهیزات ارزشمند را در دوره کمبود جهانی بازیابی کنیم. در زمانی‌که پروازها به‌دلیل شیوع این بیماری همه‌گیر دچار کاهش ترافیک شده است، کار تحقیقاتی برای یافتن بهترین راه حمل‌و‌نقل با دقت در همه کشورها برای یافتن راه‌حل متناسب انجام شد.

در ماه دسامبر، برای سال 2021 برنامه عملی اداره توسعه و همکاری توسط UPU تصویب شد. این مرکز اکنون با هدف کمک به پست‌های کشورهای درحال‌توسعه برای مقابله با بحران کووید 19 به فعالیت خود ادامه خواهد داد. کوادرا توضیح می‌دهد: چندین پست، به‌ویژه پست‌های کشورهای درحال‌توسعه، به‌دلیل قطع حمل‌و‌نقل هوایی بین‌المللی متحمل خسارات مالی زیادی شده‌اند و تحت شرایط فعلی برای راه‌اندازی مجدد خدمات مشکل دارند.

ما یک راهنمای بازیابی خدمات پستی را به‌منظور کمک در دوران همه‌گیری منتشر می‌کنیم که شامل بهترین اطلاعات عملی است و هدف آن به‌طور عمده در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، پشتیبانی از شرکت‌های پستی، برای ازسرگیری فعالیت‌های پستی است. ما کار روی پروژه آمادگی عملیاتی برای تجارت الکترونیک 2021 را ادامه خواهیم داد، پروژه‌ای که در همه مناطق اجرا خواهد شد تا به اپراتورهای تعیین‌شده برای به‌روز کردن فرآیندهای عملیاتی و استفاده از همه ابزارهای استاندارد آی‌تی کمک کند.

به اشتراک‌گذاری بهترین عملکردهای پستی

در دوران بحران کووید 19، از تحویل کالا گرفته تا ارائه خدمات بهداشتی، راه‌حل‌‌های دولتی و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط پست نقش اساسی داشته است. این امر منجر به کارهای ابتکاری در این بخش شده است.در اواسط سال 2020، UPU به اهمیت اشتراک این کار پی برد و یک بستر آنلاین را برای جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری نمونه‌هایی از واکنش شرکت‌های پستی به کووید 19 ایجاد کرد.

سیوا، مدیر سیاست، مقررات و بازارها در UPU گفت: تنوع پاسخ‌ها قابل توجه است. مثلا در استرالیا، پست یک سرویس تحویل دارو در خانه برای شهروندان آسیب‌پذیر ایجاد کرد. در همین حال، در فرانسه پست سرویسی ایجاد کرد که در آن تکالیف دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی نداشتند برای آن‌ها ارسال می‌شد.

ایجاد خدمات پشتیبانی تجارت الکترونیک برای شرکت‌های کوچک و متوسط، توسعه برنامه‌های جدید دولتی مانند تحویل حقوق بازنشستگان به افراد مسن و تحویل سریع وسایل حفاظت شخصی به شهروندان و مشاغل، از دیگر اقدامات به اشتراک گذاشته شده توسط پست‌ها در این سیستم‌عامل است. سیوا اضافه می‌کند: در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط، در لبنان، اسپانیا، کاستاریکا و زیمبابوه موارد عالی را می‌شناسیم که این پست به شرکت‌های محلی کمک کرده است تا به تجارت الکترونیک تبدیل شوند.

علاوه بر بستر آنلاین، UPU قرار است راهنمای خدمات اجتماعی پستی و یک‌سری وبینار جدید درباره اقدامات نظارتی انجام شده در بخش پست با توجه به این بیماری همه‌گیر راه‌اندازی کند. وی افزود: در اواخر سال جاری، ما همچنین نخستین نشریه درباره خدمات جهانی پست و مقررات پستی را که شامل تجزیه‌وتحلیل اقدامات دولت‌ها در نتیجه همه‌گیری کووید 19 است، منتشر خواهیم کرد.

ما از برنامه جدید پست برای سلامت حمایت خواهیم کرد که هدف آن استفاده از شبکه پستی برای تحویل نهایی واکسن کووید 19 و تجهیزات پزشکی مرتبط است. این پاسخ کوتاه‌مدت و درعین‌حال ایجاد ظرفیت طولانی‌مدت برای پست‌ها درزمینه‌ی بهداشت عمومی است.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به فصلنامه شماره پانزدهم تیپاکس مراجعه کنید. 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران