اینترنت اشیاء و حمل و نقل هوشمند

اینترنت اشیاء و حمل و نقل هوشمند

نویسنده : سمانه خلجی - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در مفهوم کلی، اینترنت اشیاء یا IOT  شامل هر آن چیزی می‌شود که به اینترنت متصل است. اینترنت اشیاء به مفهومی اشاره دارد که در آن قابلیت اتصال به شبکه و دریافت و ارسال داده‌ها، به اشیاء، سنسورها و ابزار اطرافمان نیز تعمیم پیدا می‌کند. اینترنت اشیاء در حقیقت نسخه تکامل ‌یافته فناوری‌های ماشین به ماشین (M2M) است که امکان اتصال تعداد زیادی از دستگاه‌ها به فضای ابری و مدیریت و جمع‌آوری داده‌های آن‌ها را فراهم می‌کند.

در میان صنایع مختلفی که از تکنولوژی اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند، صنعت حمل و نقل توانسته به موفقیت بیشتری دست پیدا کند. اینترنت اشیا در حمل و نقل با کمک اتصالات بی سیم قوی، امکانات جدیدی را برای ردیابی و مدیریت ناوگان حمل ونقل ارائه می‌کند. در ادامه این مقاله از تی ‌مگ با ما همراه باشید تا درباره کاربردها و مزایای اینترنت اشیاء در صنعت حمل و نقل بیشتر صحبت کنیم.

کاربردهای اینترنت اشیا در حمل و نقل 

اینترنت اشیاء، در حال حاضر در صنعت تدارکات و حمل و نقل هوشمند بسیار تأثیرگذار است. با استفاده از اینترنت اشیاء، دیجیتال‌سازی خدمات صنعت لجستیک سریعتر رشد کرده و امکان سازماندهی، اتوماسیون و کنترل از راه دور فرآیندها با استفاده از هر دستگاه متصل به اینترنت فراهم می‌شود.

همان‌طور که می‌دانیم وظیفه یک شرکت حمل و نقل این است که در زمان توافق شده و شرایط تعیین شده، کالاها را از تولیدکننده به مشتری نهایی تحویل دهد. با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان هر یک از مراحل حمل و نقل را کنترل کرد و سرعت و کارآیی فرآیندهای خودکار را افزایش داد.

فن‌آوری‌هایی مانند سنسورها، اسکنرها و سیستم‌های ذخیره داده، امکان اتصال اشیاء و بخش‌های مختلف(انبارها، وسایل نقلیه یا کالاها) را به اینترنت فراهم می‌کنند و به همین خاطر تولید کننده، تأمین کننده تدارکات و مشتری نهایی همیشه از وضعیت کالاها، مکان و زمان تخمینی تحویل آن‌ها خبر دارند.

این کارها باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها می‌شود و به این ترتیب کارکنان وقت بیشتری پیدا می‌کنند که به جای انجام کارهای روتین، برای سازمان خلق ارزش کنند. از بین بردن خطاها و افزایش رضایت مشتری از دیگر مزایای اینترنت اشیاء در حمل و نقل است. در ادامه به بررسی کاربردهای اینترنت اشیاء در حمل و نقل می‌پردازیم.

  1. انبارداری

  2. انبارداری و کنترل موجودی، از بخش‌های مهم اینترنت اشیا در سیستم لجستیک است. در این فرآیند، مدیریت وسایل نقلیه و سایر برنامه‌ها، به راحتی از طریق تنظیم سنسورهای کوچک قابل ردیابی است. از طریق این سنسورها، شرکت‌ها می‌توانند از موجودی کالا، موقعیت و وضعیت آنها با خبر شوند.

    دستگاه‌هایی که امکان ثبت دقیق ورود و خروج کالا را دارند، سنسورهای حجم و وزن در قفسه‌ها، سنسورهای کنترل هوا برای تضمین وضعیت خوب کالا، سنسورهایی برای تشخیص در دسترس بودن فضا، عینک و برچسب‌های هوشمند که مکان دقیق کالا را در انبار شناسایی می‌کنند، همگی از کاربردهای اینترنت اشیاء در انبارداری هستند. با کمک این فناوری‌ها، امکان نظارت بر وضعیت نگهداری محصولات فسادپذیر(مثل موادغذایی) وجود خواهد داشت.

  3. بسته بندی

  4. با استفاده از تگ‌هایی که روی بسته‌بندی قرار می‌گیرد می‌توان بسته‌ها را از انبار تا رسیدن آن‌ها به مقصد کنترل کرد. این تگ‌ها شامل اطلاعاتی درباره شرایط نگهداری، تاریخ تولید و انقضاء و... است. با استفاده از این تگ‌ها می‌شود بسته‌ها را در طول مسیر از نظر دما و رطوبت کنترل کرد و مطمئن شد که کالا در طول مسیر حمل و نقل سالم است. همچنین می‌شود هرگونه آسیب و یا سرقت بسته را تشخیص داد.

  5. مسیریابی 

  6. اینترنت اشیا این توانایی را دارد که با کمک تجهیزات محیطی، اطلاعات دقیقی را از شرایط جاده‌ای و تراکم ترافیکی به مدیران ناوگان حمل و نقل ارائه دهد. این اطلاعات به پلیس برای مدیریت گره‌های ترافیکی کمک می‌کند. از طرف دیگر رانندگان می‌توانند با اطلاع از حجم ترافیک مسیرهای مناسب‌تر را انتخاب کرده و ترتیب تحویل‌ بسته‌ها را با توجه به مناطق و ساعت ثبت سفارش مشخص کنند.

  7. ردیابی موقعیت مکانی  

  8. با استفاده از اینترنت اشیاء یا IoT می‌توان مدیریت هوشمند مکان و وسایل نقلیه را به طور عالی انجام داد. از این طریق، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند به راحتی محل بارگیری وسایل نقلیه، مدت زمانی که برای رسیدن به مقصد لازم است، زمان بازگشت و... را ردیابی کنند.

  9. تحویل بسته‌ها با پهپاد 

  10. پهپاد یک روش کارآمد برای تسریع و اتوماسیون تحویل کالا است. از پهپاد می‌توان برای بهبود فرآیند حمل و نقل استفاده کرد و بسته‌ها را به موقع به دست مشتریان رساند. این کار هزینه‌های عملیاتی و میزان نیروی کار مورد نیاز برای حفظ نرخ رضایت مشتری را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

    شرکت آمازون در حال بررسی و آزمایش این روش تحویل است. این نوآوری هنوز در دست ساخت است و امکان دارد در سال‌های آینده تحویل بسته‌ها با پهپاد به یکی از بخش‌های مهم صنعت حمل و نقل تبدیل شود. در مقاله «آینده روشن پهپادها در زنجیره تامین» این موضوع به تفصیل بیان شده است.

  11. وسایل نقلیه خودکار  

  12. کامیون‌های خودکار می‌توانند یک نوآوری بزرگ در صنعت حمل و نقل باشند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک استفاده از خودروهای خودران در صنعت لجستیک فراگیر شود. وسایل نقلیه خودکار به مدیران کمک می‌کنند تا کنترل بیشتری بر روند تحویل کالا داشته باشند و خطاهای انسانی را کاهش دهند.

    این خودروها مناسب‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنند، دما و سایر خصوصیات داخل خودرو را برای ذخیره محصولات در یک محیط مطلوب تنظیم می‌کنند و بسیاری از برنامه‌های دیگری که برای هر بار تحویل بسته در نظر گرفته شده است را کنترل و اجرا می‌کنند.

  13. تعمیر و نگهداری  

  14. بازدیدهای دوره‌ای خودروها و تعمیر آن‌ها، یکی از هزینه‌های سنگین صنعت حمل و نقل است. با کمک اینترنت اشیاء و سنسورهای جاسازی شده در خودروها می‌توان از وضعیت موتور، ترمز، لاستیک‌ها و سایر عناصر مهم اطلاع پیدا کرد و قبل از اینکه باعث هزینه‌های سنگین شوند آن‌ها را تعمیر کرد.

  15. تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی 

  16. داده‌هایی که از اینترنت اشیاء به دست می‌‌آید ارزش بسیاری دارند. تعداد زیادی داده جمع‌آوری شده و برای تأیید و بررسی به مرکز تحلیلی منتقل می‌شود. این اطلاعات که در بخش‌های مختلف قابل استفاده هستند، برای تصمیم‌گیری و بهبود فرآیندها و حتی تغییر استراتژی‌ها می‌توان استفاده کرد و هزینه‌های زمانی و مالی را کاهش داد. برای مثال، با جمع‌آوری اطلاعات حسگرهای مختلف و آنالیز آن‌ها میتوان به اطلاعات جامعی از وضعیت خودروهای حاضر در ناوگان حمل و نقل دست پیدا کرد.

نتیجه‌گیری 

اینترنت اشیاء مزایای بسیاری برای شرکت‌های حمل و نقل دارد. سنسورهای هوشمند و گجت‌های پوشیدنی، استفاده از منابع را بهبود بخشیده و فرآیندها را خودکار می‌کنند، موجودی‌ها را کنترل می‌کنند، تلفات ناشی از آسیب کالا را کاهش داده و زمان تحویل را سریع‌تر می‌کنند و در نتیجه باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌شوند.

از طرفی دیگر همان‌طور که توضیح دادیم با تجزیه تحلیل داده‌های به دست آمده از اینترنت اشیاء می‌توان بسیاری از اتفاق‌ها را پیش‌بینی کرد و هزینه‌ها را کاهش داد. در نتیجه استفاده از اینترنت اشیاء به نفع شرکت‌هایی است که در صنعت حمل و نقل فعالیت می‌کنند.


منابع:

https://www.biz4intellia.com/blog/6-widespread-applications-of-iot-in-logistics-industry/
https://www.swissairroadcargo.com/iot-applications-logistics/
https://www.wired.co.uk/article/internet-of-things-what-is-explained-iot
https://www.iotforall.com/what-is-internet-of-things
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران