راه‌حل‌های لجستیک هوشمند طراحی شده توسط IoT (اینترنت اشیاء)

راه‌حل‌های لجستیک هوشمند طراحی شده توسط IoT (اینترنت اشیاء)

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

صنعت لجستیک به لطف غول‌های تجارت الکترونیک مانند آمازون در حال تغییر و پیشرفت سریع است. آنها با سرعت و دقت زیاد کالاهای خریداری شده را به‌دست خریدار می‌رسانند. این تحول در حمل و نقل و رساندن کالا به خریدار نهایی در همان روز، جز با لجستیک هوشمند ساخته و پرداخته اینترنت اشیاء، امکان‌پذیر نیست.

سهولت در خرید، تنها دلیل افزایش فروش آنلاین نیست، بلکه حمل و نقل و پیگیری بسته‌ها به همان اندازه مهم هستند. توانایی دریافت اقلام خریداری شده آنلاین، به صورت سریع، نقش مهمی در ثبت یک تجربه خوب خرید آنلاین برای مشتری به‌همراه دارد. علاوه بر این، به‌دلیل اینکه بیشتر خریداران علاقمند به ردیابی کالای خود در طول مسیر هستند، لجستیک هوشمند با استفاده از اینترنت اشیاء، تفاوت بزرگی در بهبود تجربه خرید مشتری ایجاد می‌کند. چرا که لجستیک هوشمند، امکان ردیابی زمان حرکت و تحویل کالا و خدمات را فراهم می‌کند.

اینترنت اشیاء

چرا لجستیک هوشمند به IoT نیاز دارد؟

در حال حاضر، ردیابی محموله، یک فرایند دستی است که تنها به چند نقطه خاص در زنجیره تامین محدود است. درحالی‌که با لجستیک هوشمند که از IoT پشتیبانی می‌کند، کاربران می‌توانند در هر بخش از زنجیره تامین (شروع تا پایان)، محموله مورد نظر را ردیابی کنند. این نوع ردیابی در لحظه، بدون امکان دریافت داده‌های سریع از دستگاه‌های اینترنت اشیا متصل به محموله امکان‌پذیر نیست. برای مثال، کاربر می‌تواند بسیاری از متغیرها مانند دما، رطوبت، فشار، قرار گرفتن در معرض نور و حتی مکان GPS یک بسته را اندازه‌گیری و از راه دور کنترل کند. این تکنولوژی در ثبت یک تجربه خرید خوب برای مشتری بسیار مهم است.

چگونه IoT راه‌حل‌های لجستیک را فراهم می‌کند؟

اینترنت اشیا با آگاه ساختن همه ذینفعان از وضعیت کالا، می‌تواند در حمل و نقل سریع و سالم محموله بسیار کارآمد باشد. به‌عنوان مثال، برخی از محموله‌ها برای حفظ سلامت و تازگی در طول حمل و نقل، به دما و رطوبت خاصی نیاز دارند. در اینجا حسگرهای مناسب می‌توانند هرگونه نوسان دما و رطوبت در حین حمل و نقل را به مشتریان یا عوامل حمل و نقل اطلاع دهند، تا اقدامات لازم و اصلاحی برای نجات محموله، در زمان مناسب، انجام شود.

به‌عنوان یک مثال برای استفاده روزمره از اینترنت اشیاء، می‌توان به تلفن‌های هوشمند اشاره کرد. تلفن‌های هوشمند دارای بیش از دوازده حسگر هستند که اطلاعات مختلفی را ارائه می‌دهند. بنابراین، تلفن‌های هوشمند دارایی‌های ارزشمندی هستند که می‌توانند یک دستگاه IoT باشند و داده‌هایی مانند مکان و سرعت را ثبت کنند. سرویس‌های تاکسی اینترنتی، از تلفن‌های هوشمند به عنوان هسته اصلی پلتفرم لجستیک هوشمند خود استفاده می‌کنند. برای مثال تلفن‌های هوشمند به رانندگان و سرویس‌های تاکسی اینترنتی این امکان را می‌دهند تا مکان دقیق مبدا و مقصد مسافر را ردیابی کنند.

با پیشرفت سریع تکنولوژی و همچنین IoT، دور از انتظار نیست که به‌زودی شاهد گسترش فعالیت خودروها و هواپیماهای بی سرنشین و استفاده عمومی از آنها باشیم. همچنین به لطف اینترنت اشیاء، خریداران و فروشندگان به راحتی از وضعیت کالا و سرمایه خود در هر لحظه از زنجیره تامین مطلع هستند و این امر سبب می‌شود تا تمرکز خود را روی فروش و سودآوری بیشتر گذاشته و کنترل وضعیت لحظه‌ای سلامت و پارامترهای حیاتی محموله را به لجستیک هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء بسپارند.

منبع

https://whiplash.com/blog/blockchain-logistics-21/https:/bridgera.com/smart-logistics-solutions-powered-by-iot/ 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران