ترندهای لجستیکی پیش‌بینی شده برای سال 2022

ترندهای لجستیکی پیش‌بینی شده برای سال 2022

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

با شروع سال جدید پیش‌بینی‌ها در مورد آنچه در سال جدید ممکن است اتفاق بیفتد، شروع می‌شود. در ادامه این مقاله به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد ترندها، ایده‌ها و جنبش‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 در صنعت لجستیک روی خواهد داد، می‌پردازیم.

ترندهای لجستیکی پیش‌بینی شده برای سال 2022

در اینجا 6 ترند صنعت لجستیک در سال 2022 را شرح خواهیم داد.

مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست

مصرف کنندگان بسته‌بندی و مواد قابل بازیافت را دوست دارند و به‌طور فزاینده‌ای در خرید آنلاین به‌دنبال آن هستند. 70 درصد از مصرف‌کنندگان برای حمایت از عملیات لجستیکی سبز و دوست‌دار محیط‌زیست، هزینه‌ی بیشتری پرداخت می‌کنند. از آنجایی‌که زنجیره‌های تامین، 90 درصد از ردپای اکولوژیکی صنعت را برعهده دارند، لذا بیشترین تاثیر را بر این موضوع دارند. مصرف‌کنندگان توجه بیشتری به یافتن برندهایی که با ارزش های آنها همسو باشد دارند و این موضوع منطقی به‌نظر می‌رسد. حساسیت به انتظارات مشتری نه‌تنها برای خرده‌فروشان بلکه برای شرکای لجستیکی آنها نیز امری ضروری است. خوشبختانه، چندین راه وجود دارد که با انجام یک سری عملیات تکمیلی می‌تواند ضایعات را کاهش داده، درصورت امکان بازیافت کند و تاثیرات زیست‌محیطی کلی مواد بسته‌بندی را کاهش دهد.

افزایش مداوم اتوماسیون

لجستیک یک صنعت در حال رشد و پر از فرصت‌های نوآوری فنی برای معرفی کارایی‌های جدید است. به‌عبارت دیگر، برای اتوماسیون بیشتر هر تعداد فرآیند، از چیدن اقلام قفسه‌ها گرفته تا تحویل درب مقصد، کاملا آماده است. لذا در سال‌های آتی شاهد پیشرفت‌های بیشتری در خدمات خودکار خواهد بود. اتوماسیون ماشین‌محور مدت‌هاست که یکی از ویژگی‌های خدمات تکمیلی در زنجیره‌تامین بوده است، اما دسترسی به این فناوری دموکراتیزه شده است و دیگر در انحصار بزرگ‌ترین نام‌های این تجارت نیست.
با پیشرفت‌های بیشتر، عملیات‌های لجستیک بیش از هر زمان دیگری، خدمات خود را در هر اندازه‌ای ارتقا می‌دهند و آنچه را که می‌توانند خودکار می‌کنند و باعث افزایش عظیم در ارزش بازار رباتیک انبار می‌شوند. سفر با اتوماسیون فقط به نگهداری انبار و دیجیتالی شدن بازرسی محصول ختم نمی‌شود و شرکت‌های خرده‌فروشی جهانی، مانند آمازون، با گنجاندن رباتیک در خدمات تحویل نیز قدمی فراتر گذاشته‌اند. لجستیک همانند بسیاری از صنایع، می‌تواند از اتوماسیون کارهای تکراری سود زیادی ببرد. همچنین مانند سایر صنایع، می‌تواند از نیروی کار انسانی خود برای تمرکز بر وظایف و خدمات مهم‌تر بهره‌مند شود.

لجستیک فرامرزی 

تجارت الکترونیک نقشه جهان را کوچک‌تر کرده است و ارسال به آن سوی مرزها دیگر مانند گذشته یک مشکل با موانع بزرگ نیست. دستیابی به مشتریان جدید در بازارهای جدید، به‌آسانی و با راه‌اندازی یک وب‌سایت به زبان آن بازار مقدور است. توماس کسپرسکی، مدیر عامل Omnipack، دلیل ساده افزایش چشمگیر تجارت الکترونیک فرامرزی را چنین توضیح می‌دهد که:
با اعمال تغییرات در مقررات، فروش در آن سوی مرزها بسیار آسان تر شده است. اکنون تجارت الکترونیک می‌تواند بر مواردی همچون ایجاد نسخه‌های زبان ضروری وب‌سایت‌ها، بازاریابی محتوا، محاسبه هزینه‌های حمل‌و‌نقل و ... تمرکز کند. نتیجه این موضوع، افزایش فوری و مستمر فروش برون‌مرزی بوده است.
این روند منجر به بالارفتن اهمیت شرکای لجستیکی شده است. اکنون از آنها خواسته می‌شود تا به‌همان سرعت مشتریان داخلی خود، به بازارهای بیشتر نیز خدمات رسانی کنند. موقعیت فیزیکی، دسترسی به شبکه‌های حمل‌و‌نقل و سیستم‌های بهینه‌سازی شده برای پردازش برگشت‌ها و ... اکنون در چک لیست هر فروشگاه آنلاینی که به‌دنبال خدمات تکمیلی برای پشتیبانی از گسترش بین‌المللی است، وجود دارد.

جذب و نگهداری کارکنان

کمبود راننده یک مسئله جدی در مدیریت زنجیره‌تامین است و در سال 2022 همچنان یک چالش خواهد بود. درحال‌حاضر، صنعت با کمبود بیش از 60000 راننده مواجه است و این تعداد به‌طور پیوسته درحال افزایش است. باتوجه‌به نقش حمل‌ونقل جاده‌ای در لجستیک و اقتصاد کلان، اطمینان از وجود رانندگان واجد شرایط کافی ضروری است. حال آنکه نه‌تنها متخصصان کافی برای ارائه خدمات مورد نیاز وجود ندارد، بلکه افزایش قیمت‌ ناشی از تورم جهانی، مانع از سرمایه‌گذاری شرکت‌های زنجیره‌تامین برای تامین کامیون‌های بیشتر می‌شود.
همه‌ی این‌ها منجر به رکود منابع، به تعویق افتادن تحویل، آسیب‌دیدگی روابط با تامین‌کنندگان و کسب‌وکارهای شریک و چالش‌های مداوم می‌شود. به‌همین دلیل است که پرداختن به استخدام و حفظ کارکنان موضوع مهمی در سال‌های آینده خواهد بود. در یک بازار کار فشرده، فشارهای یکسانی بر موقعیت‌ها در سراسر هر عملیات اعمال می‌شود. این امر باعث شده است که بسیاری از خرده‌فروشان ارزش یک شریک تدارکاتی که می‌تواند مسئولیت‌های خاصی را برعهده بگیرد و نیروی کار ضعیف و ناکارآمد که قادر است تا بهتر بتواند بر ماموریت اصلی فروشگاه تمرکز کند، را کشف کنند.
برون‌سپاری وظایف مربوط به انجام سفارش، از جمله ذخیره‌سازی، چیدمان، بسته‌بندی، ارسال و پردازش بازگشت، برای بسیاری از خرده‌فروشان آنلاین یک حرکت هوشمندانه  و ثابت شده است و به آنها اجازه می‌دهد تا از سردردهای کارکنان جلوگیری کنند، درحالی‌که می‌توانند منابع بیشتری را به افزایش فروش و بهبود تجربه مشتری اختصاص دهند. 

لست مایل دلیوری

این مدل به‌معنای تحویل (end-to-end) است، جایی‌که کالا مستقیما از انبار به مشتری تحویل داده می‌شود. این مدل اخیرا به استاندارد صنعت تبدیل شده و مشتریان نیز خواستار تحویل سریع، دقیق و ارزان (درصورتی‌که ارسال رایگان  نباشد) هستند و عدم ارائه آن یک نقص بزرگ در بازار است. آخرین مایل به‌طورکلی یک چالش جدی برای شرکت‌های SMB (Small and Midsize Business) است، زیرا برند‌های بزرگ جهانی مانند آمازون، درحال‌حاضر سیستم تحویل خود را کامل کرده‌اند. کسب‌وکارهای کوچک‌تر باید به لجستیک شخص ثالث تکیه کنند. 
مزیت اصلی این راه‌حل این است که نسبت به شراکت با شرکت‌های تحویل شخص ثالث مانند DHL یا FedEx مقرون به‌صرفه‌تر است. به‌این‌ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند تجربه شخصی‌سازی‌شده‌تری را برای مشتری ارائه دهند و تصویر برند را بیش از پیش تقویت ‌کنند. درحالی‌که این روند به‌طورکلی برای صاحبان مشاغل و همچنین مشتریان آنها سودمند است، مدیران زنجیره‌تامین در تعجب هستند که چگونه بدون از دست دادن منبع درآمدی قابل توجه، به این موضوع رسیدگی کنند. دو راه حل وجود دارد که به احتمال زیاد در سال آینده محبوب خواهند شد، اول ایجاد روابط مثمرثمر با شرکت‌های تحویل محلی برای جلوگیری از اختلاف قیمت‌های زیاد و دوم تکیه کردن بر فناوری. از این گذشته، تقریبا هر روندی در مدیریت زنجیره‌تامین برای سال 2022 در مورد پیشرفت‌های فناوری خواهد بود.

افزایش تقاضا برای Cloud

در مدیریت زنجیره‌تامین، محاسبات مبتنی بر Cloud، مطمئنا دست بالا را ارائه می‌دهند. در سال 2017، گارتنر بر این باور بود که تا سال 2021 بیش از 90 درصد از هزینه‌های موجود در بخش زنجیره‌تامین به راه‌حل‌های زنجیره‌تامین مبتنی بر Cloud اختصاص خواهد یافت. با ورود به سال 2022، به جرات می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در فناوری Cloud حرکت درستی است. استفاده از سیستم‌های مبتنی بر Cloud در مدیریت زنجیره‌تامین برای بهینه‌سازی فرآیندهای اصلی ضروری است. محاسبات ابری (مبتنی بر Cloud) به شرکت های لجستیک این امکان را می‌دهد که مقیاس‌پذیری را تسهیل کرده، قابلیت اطمینان را بهبود بخشیده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهند. بهبود امنیت و حفظ بهتر داده‌ها از دیگر مزایای آن است.
سیستم‌های ابری را می‌توان در بسیاری از بخش‌های مختلف فرآیندهای عملیاتی اعمال کرد. برنامه‌ریزی منابع سازمانی مبتنی بر ابر (ERP Enterprise resource planning) می‌تواند به مدیریت کامیون‌های خودمختار کمک کند. نرم‌افزار ابری امکان برنامه‌ریزی و تولید آسان بسته‌بندی را فراهم می‌کند. همچنین مزایای بی‌شماری برای فرآیندهای روزمره مانند حمل‌ونقل محصول و عملیات پشتیبان به ارمغان می‌آورد. درحال‌حاضر هزاران راه حل موثر Cloud برای مدیریت موثر و بهینه زنجیره‌تامین وجود دارد، اما انتظار می‌رود سال 2022 حتی بیشتر از اینها را به همراه داشته باشد.

برخی از ترندهای دیگر که قرار است در سال 2022 ادامه یابد:

چاپ سه بعدی و محصولات بر حسب تقاضا

بیست سال پیش، داشتن موجودی به‌موقع به منزله‌ی داشتن جام مقدس لجستیک بود و اکنون یک راه‌حل لحظه‌آخری دیگر برای تغییر مدل‌های کسب‌و‌کار در همه‌جا، آماده و مهیا است. پیشرفت‌ها در چاپ سه‌بعدی منجر به نتایج خیره‌کننده‌ای شده است و ممکن است به زودی انبارها در همه‌جا پر از چاپگرهایی شوند که موجودی‌هایی را قبلا در قفسه‌ها قرار می‌گرفتند را ایجاد کنند.

ادغام فناوری بلاک‌چین

بلاک‌چین مزایای بسیاری دارد که مدیریت زنجیره‌تامین به‌طور بالقوه می‌تواند از آنها استفاده کند. فناوری بلاک‌چین با بهبود دید موجودی و شفافیت کلی برای ایجاد امنیت بیشتر و اعلان‌های به‌موقع، شروع به ارائه سطح جدیدی از ردیابی و نظارت می‌کند که در صنعت زنجیره‌تامین بی‌سابقه است.

افزونه‌های محلی جایگزین توسعه‌ی جهانی می‌شوند

ثابت شده است که حفظ زنجیره‌های تامین جهانی که منجر به ظهور شرکت‌های لجستیکی محلی شده است، در طول همه‌گیری دشوار است. همچنین انتظار می‌رود این روند در سال 2022 نیز ادامه یابد، زیرا زنجیره‌های تامین محلی مزایای متعددی مانند کنترل بیشتر، افزایش پایداری و قرار گرفتن کمتر در معرض تاثیر مبارزات اقتصادی یا سیاسی جهانی به‌همراه دارند.

زنجیره‌تامین دایره‌ای

در زنجیره‌تامین دایره‌ای، محصولاتی که به زنجیره‌تامین بازگردانده می‌شوند، دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند، بازیافت می‌شوند و بار دیگر به‌فروش می‌رسند، بنابراین ردپای صنعت در محیط‌زیست به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بااین‌حال، گرچه این روند مطلوب، مثبت و مورد نیاز است، اما هنوز نسبتا جدید است. به‌همین دلیل به احتمال زیاد سال 2022، سال پیشرفت‌های بزرگی نخواهد بود، اما درعوض، می‌تواند بهترین زمان برای ایجاد پایه‌ای محکم برای ارتقایی که بدون شک در راه است، باشد.
ترندهای مداوم و نوآوری‌های آینده‌نگرانه‌ی زیادی برای مدیریت زنجیره‌تامین وجود دارد که همه‌ی ما باید منتظر آنها باشیم. بااین‌حال، همه‌ی آنها با یک موضوع که فناوری است، متحد شده‌اند. همچنین راه‌حل‌های بیشتر هوش مصنوعی، ابری و اینترنت اشیا در راه است. سرعت پیشرفت در فناوری همچنان فراتر از انتظارات است و سال 2022 سال دیگری از جهش‌های بزرگ در صنعت لجستیک خواهد بود.

منبع:

https://omnipack.com/blog/logistics-trends-to-look-for-in-2022 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران