پویایی، قوی‌ترین حلقه در زنجیره تأمین متصل

پویایی، قوی‌ترین حلقه در زنجیره تأمین متصل

نویسنده : تی‌مگ
در چند ماه اخیر، زنجیره تأمین‌های جهانی با اختلالاتی مواجه شده‌اند که بسیاری از سازمان‌ها تاکنون آن را ندیده‌اند. تقریباً یک سال از کم شدن نیروی کار، رونق تجارت الکترونیک و جنگ‌های تجاری ایجادشده می‌گذرد و تقریباً از اوایل سال ۲۰۲۰، حاملان بار با مسائل جدیدی مواجه شده‌اند.
ظهور کووید ۱۹، خسارت زیادی را به زندگی انسان‌ها، کسب‌وکارها و شیوه کسب درآمد افراد وارد کرد که برخی از آن‌ها در موضوعات مربوط به زنجیره تأمین، بارزتر شدند. برای مثال، تجارت الکترونیک زمانی رونق گرفت که مردم مجبور بودند در خانه بمانند و تمایلی به خرید سنتی نداشتند. تقاضا برای خرید آنلاین در فروشگاه‌ها شدت گرفت و خرده‌فروشان مجبور شدند تا در دسترس مشتری قرار داشته باشند و پویایی خود را افزایش دهند.
خبر خوب این است که سازمان‌های فناوری باید بتوانند در این محیط جدید یک‌ساله، کارآمد عمل کنند. خبر نسبتاً بد این است که بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل نسبت به این ویروس غافلگیر شده و در تلاش‌اند تا راه‌حل‌هایی را پیاده کنند تا در اتصال بهتر به زنجیره تأمین آن‌ها را یاری کند.
دیوید ربز، مدیر ارشد مرکز تحقیقاتی VCD می‌گوید: «فناوری همیشه در دسترس بوده است، اما برخی سازمان‌ها از آن فراتر رفته و نوآورتر بوده‌اند.» برای مثال، کووید ۱۹ تمرکز پیرامون شفافیت هدایت در عملیات و ایجاد یک زیرساخت چابک را افزایش داده است. این دو قابلیت به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا محوری‌تر عمل کنند و بتوانند مدل‌های مختلف سفارش گردانی را به‌کار گیرند.
در پاسخ به تقاضای بازار، ارائه‌دهندگان فناوری ابزارهای جدیدی را معرفی خواهند کرد: مانند هشدار دادن به کارمندانی که فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. ربز همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که آموزش پیرامون ضدعفونی کردن فناوری‌ها و دستگاه‌های مشترک، اهمیت زیادی دارد. چیزی که واضح است، به حداقل رساندن تماس‌ها است و ما سعی داریم در تمام مراحل جریان کاری، از تحویل بسته تا مقیاس‌های بالاتر، آن را پیاده‌سازی کنیم.

تکامل ناوگان متصل

در گذشته حاملان بار، از زمانی که بسته‌های خود را سوار کامیون می‌کردند تا زمانی که بسته‌شان به مقصد می‌رسید، هیچ اطلاعی از حامل‌های خود نداشتند. تا اینکه در سال ۲۰۲۰، با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه موبایل و جابجایی، سطح شفافیت حمل‌ونقل بهبود قابل‌توجهی پیدا کرد. ظهور کرونا نیز بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل را ملزم به رهگیری ناوگان عمومی و خصوصی خود کرد.
کرونا هنجار جدیدی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده و آن‌ها را ملزم ساخته تا شرکت‌ها به‌دنبال روش‌هایی برای بهبود پیوستگی زنجیره تأمین به شیوه‌ای ایمن باشند. این جریان حداقل تا ۱۸ ماه آینده ادامه خواهد داشت و ناوگان متصل، نقشی اساسی در جابجایی بسته‌ها ایفا می‌کنند.
استمرار داده‌ها، نقشی کلیدی در پویایی زنجیره تأمین ایفا می‌کند؛ زیرا سازمان‌ها بر جمع‌آوری، ترکیب و استفاده از این اطلاعات تمرکز دارند. با وجود اینکه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌ها نسبتاً ساده است، استفاده مؤثر از آن‌ها همیشه آسان نیست. هرچه داده‌ها بیشتر رشد پیدا کنند، سازمان‌ها مجبور هستند تا کار بیشتری برای تحلیل و مدیریت آن انجام دهند تا در زمان مناسب، بهترین استفاده را ببرند.
ناوگان متصل، کلیه قسمت‌های سیستم‌ عملیاتی مانند نگهداری پیشگیرانه، ساعت کار تجهیزات و... را تا زمان دقیق رانندگی و حمل بار، دنبال می‌کند. با این سیستم می‌توان فهمید در هرلحظه، هرکدام از بسته‌ها کجا هستند و حتی این اطلاعات را در اختیار ذی‌نفعانی که به دنبال دانستن آن هستند، قرارداد.
اخیراً سازمان‌ها عناصر ایمنی راننده و کارکنان خود را در ناوگان متصلشان گنجانده‌اند. برای مثال اگر راننده یک حامل، وارد منطقه‌ای آلوده به کرونا شود، موارد ایمنی لازم که به امنیت آن‌ها، بسته‌ها و درنهایت مشتری کمک می‌کند را دریافت می‌کند. درواقع ناوگان متصل، عناصر مختلف را در برگرفته و آن‌ها را در کنار یکدیگر، در یک پلتفرم ارائه می‌دهد. ارائه‌دهندگان خدمات فناوری و شرکت‌های حمل‌ونقل، هر دو با استفاده از این ناوگان متصل، نوآور خواهند شد.

برترین روندهای پویایی امروز

طبق تحقیقات انجام‌شده در گروه VDC، سرمایه‌گذاری کلی در فضای انبارداری به رشد خود ادامه می‌دهد و بهینه‌سازی فرآیندها را تحت‌فشار می‌گذارد. اندازه و تعداد انبارها رو به افزایش است و به این ترتیب، تعداد کارگران و متوسط ساعت کاری آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. در میان ۳٫۵ میلیون انباری که در حال حاضر در دنیا مشغول به فعالیت هستند، روندهای پویایی که پیرامون آن‌ها در حال اتفاق است، به این شرح است:
  • تمرکز زدایی از ظرفیت تولید با سازمان‌هایی که به‌دنبال آوردن تولید به خانه‌ها هستند. «این روند با خودکارسازی و آوردن تولید در سطح کوچک، رشد خواهد کرد».
  • سازمان‌های جهانی، به‌جای وابسته بودن به چین، زنجیره تأمین خود را در آینده متنوع خواهند کرد. «پیش‌بینی می‌شود مراکز تولید مانند ویتنام، مکزیک و هندوستان از این تغییر منفعت زیادی ببرند».
  • ش قابلیت رهگیری و سریال سازی برای فراتر رفتن در سطح داروسازی، غذاهای تازه و سایر بخش‌ها ایجاد می‌شود. برای مثال، برنامه‌هایی برای ایجاد ارتباط میان توزیع‌کنندگان سرویس‌های غذایی با خرده‌فروشان و عمده‌فروشان با ظرفیت افزوده، که نیازمند منابع بیشتری هستند.
  • در خدمات تحویل درب منزل افزایش ظرفیت صورت می‌گیرد. ازآنجاکه اکثر افراد خریدهای خود را از خانه انجام می‌دهند، تحویل درب منزل دیگر به‌عنوان هزینه اضافه محسوب نمی‌شود. سازمان‌ها از راه‌حل‌های موبایلی برای رسیدن به شفافیت در این قسمت‌ها استفاده می‌کنند.
  • سازمان‌ها به سمت خدمات دیجیتال و فرآیندهای بدون کاغذ هجوم می‌برند. «این حرکت، دری به‌سوی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین، برای مدیریت زنجیره تأمین باز می‌کند»؛ به‌ویژه در نواحی که از مدل‌های حاکمیت متمرکز استفاده می‌کنند.
  • الگوریتم‌های پیش‌بینی و کاربرد هوش مصنوعی برای دیجیتال‌سازی داده‌های تولید، مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرند. این روند زمانی سرعت پیدا می‌کند که یک حرکت همه‌گیر جهانی، دنیای زنجیره تأمین و موجودی انبارها را به جلو براند.
  • سازمان‌ها دوباره بر کارگران خط مقدم تمرکز می‌کنند. اطمینان از سلامت و استمرار زنجیره تأمین غذا، تمرکز خود را روی دسته جدیدی از کارگران اساسی قرار داده است. به‌عنوان یک نتیجه می‌توان گفت: «امنیت زنجیره تأمین و مدیریت نیروی کار، بیش‌ازپیش حیاتی و مورد توجه واقع شده است».

فراتر رفتن 

هنگامی‌که صحبت از نوآوری آینده‌نگر می‌شود، پهبادها از مواردی هستند که پتانسیل خود را برای دوران بعد از کرونا، در زنجیره تأمین موبایلی ثابت کرده‌اند؛ زمانی که تحویل بدون تماس و فاصله‌گذاری اجتماعی به جزئی از زندگی عادی ما تبدیل شده‌اند.
گارتنر پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۶، بیش از یک‌میلیون پهباد مشغول تحویل دادن کالاهای خرده‌فروشی‌ها هستند؛ این عدد برای امروز، ۲۰۰۰۰ است. امروز، این بیماری همه‌گیر جهانی، یک محرک بزرگ برای استفاده از پهبادهاست. برای مثال، زیپ لاین از پهبادها برای انتقال و تحویل بدون تماس نمونه‌های تست کرونا در مناطق دور از دسترس در ۵ کشور آفریقا استفاده کرده است. همچنین شیلی اخیراً یک برنامه آزمایشی برای تحویل دارو به افراد ساکن مناطق روستایی دوردست از طریق پهپادها، طراحی کرده است.
گارتنر معتقد است ویروس کرونا، بخش زیادی از ناوگان زمینی و هوایی را منجمد کرده است. به‌عنوان یک نتیجه، ویروس کرونا، استفاده از پهبادهای بدون سرنشین در یک تلاش بشردوستانه برای غلبه بر بحران را سرعت بخشیده است.
فراتر از کرونا، گارتنر معتقد است این سازمان‌ها می‌توانند پرواز پهبادها را به‌عنوان فرصتی برای ارائه خدمات ویژه، مانند تحویل سریع در نظر بگیرند. برای مثال، تولیدکننده اتومبیل اسپانیایی SEAT، از پهبادها برای رساندن ایربگ‌ها و فرمان به کارخانه تأمین‌کننده مارتورل استفاده می‌کند. برای یک کامیون، این مسیر ۹۰ دقیقه زمان می‌برد، اما پهباد می‌تواند در ۱۵ دقیقه این کار را انجام دهد.
در حالت کلی، گارتنر می‌گوید: موفقیت تحویل با پهپادها به قابلیت یک سازمان برای تغییر مدل کسب‌وکار خود و استفاده از حداکثر توان ایجادشده توسط فناوری بستگی دارد.

مسابقه شروع‌ شده است

امروز، نیازمندی کلیدی فعالیت‌های زنجیره تأمین، شفافیت در لحظه، نسبت به فعالیت‌ها و سیستم‌هایی است که می‌تواند بینشی را نسبت به محدودیت‌های موجود در کل زنجیره تأمین ایجاد کند. علاوه براین، انتظار می‌رود راه‌حل‌هایی برای ایجاد هوشمندی بیشتر در پیش‌بینی و پیدا کردن الگوها و یا نشان دادن فرصت‌ها/ریسک‌ها ارائه شود. همچنین افزایش تقاضا برای تحویل درب منزل، از مواردی است که با تمرکز و توجه زیادی مواجه شده است.
ربز اشاره می‌کند: «مجهز ساختن کارگران مقدم با ابزارهای دیجیتال و موبایلی لازم برای انجام کارشان و اطمینان از امنیت آن‌ها، از مواردی هستند که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها در حال انجام است. با غول‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون که به‌دنبال ساخت زیرساخت لجستیک خود و تبدیل‌شدن به تهدیدی رقابتی برای همکارانشان هستند، شاهد مسابقه‌ای میان سازمان‌ها در توسعه فناوری هستیم».
شرکت در این مسابقه نیازمند راهبردی است که فراتر از اقدامات چند سال اخیر سازمان‌ها فکر می‌کند. با بیرون آمدن از یک دوره رونق اقتصادی ۱۱ ساله و بازبینی مدل‌های کسب‌وکار برای دنیای پس از کرونا، شرکت‌های حمل‌ونقل به‌دنبال ترکیب ابزارهای پیشرفته فناوری با درس آموخته‌ها، برای ساختن آینده زنجیره تأمین خود هستند. ربز توصیه می‌کند: «از تغییر پیش رو استقبال و آن را روی آینده و قوانین خود لحاظ کنید. درنهایت، سازمان‌ها می‌گویند اگر فعالیت‌های مشخصی را انجام دهیم در لبه فناوری قرار می‌گیریم و کارآمدتر، اثربخش‌تر و سودمندتر خواهیم بود».

منبع

https://www.logisticsmgmt.com/article/mobility_the_strongest_link_in_connected_supply_chain/technology 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران