خسارت‌های وارد شده به کالا در حین حمل‌ونقل

خسارت‌های وارد شده به کالا در حین حمل‌ونقل

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

حفاظت از بسته‌ها حین حمل‌ونقل شاید یکی از ضروری‌ترین متغیرهایی باشد که باید هنگام انجام سفارش‌ها برای مشتریان در نظر گرفته شود. کافی است فکر کنید وقتی چیزی را سفارش می‌دهید و بسته‌بندی آن آسیب ‌دیده است چه احساسی دارید! ازآنجایی‌که اینترنت جهان ما را به یک دهکده جهانی متصل دیجیتالی تبدیل کرده است، اکنون می‌توانید در هر نقطه از زمین (و به‌زودی، شاید مریخ) نیز مشتری برای فروش محصولات خود را داشته باشید.

خسارت‌های وارد شده به کالا در حین حمل‌ونقل

بسته‌هایی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند اغلب در طول سفر با مشکلاتی ازجمله جابه‌جایی نامناسب در انبارها، رها شدن در جاده به دلیل تصادف توسط رانندگان حامل یا حرکت در مناطق جغرافیایی با گرمای شدید و ... همراه هستند. درنتیجه عوامل بالقوه‌ای که می‌تواند به بسته شما آسیب برساند تقریبا بی‌پایان به نظر می‌رسند. بنابراین، وقتی نوبت به تضمین یک تجربه جعبه‌گشایی (آنباکسینگ) عالی برای مشتریانتان می‌رسد، باید مطمئن شوید که بسته‌های آن‌ها تاحدامکان نزدیک به شرایط طبیعی به‌دست مشتری می‌رسند، زیرا این عامل برای ایجاد وفاداری به برند و تکرار خرید ضروری است. برای دستیابی به محافظت مناسب در برابر آسیب‌های حمل‌ونقل، باید مطمئن شوید که فرایند بسته‌بندی شما با بهترین استانداردها مطابقت دارد. برای شروع، استفاده از دستورالعمل‌های آمازون برای SIOC و بسته‌بندی کاربرپسند، انتخاب مناسبی است. در مرحله بعد، از مواد بسته‌بندی محافظ مانند بالش‌های هوا، مقوا، پلاستیک حباب‌دار و ... به‌عنوان مواد بسته‌بندی محافظ استفاده کنید.

حالا ممکن است کنید که این روند کاری برای بسته‌بندی پیچیده‌تر از آن چیزی است که انتظار داشته‌اید، اما رعایت این اصول برای موفقیت کسب‌وکار شما بسیار مهم هستند. درحالی‌که دهکده جهانی حفاظت از بسته‌بندی را در طول حمل‌ونقل پیچیده‌تر می‌کند، بسته‌بندی صنعتی دارای چندین دهه تجربه در این بخش است.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم، درک بهتری از تمام عناصری که در تهیه بسته‌های شما با مواد و پروتکل‌های بسته‌بندی مناسب به کار می‌روند، به دست آورید. زیرا رعایت این اصول به مشتریان شما کمک می‌کند که از وضعیت بسته‌های خود راضی باشند و این رضایتمندی منجر به خرید مجدد از شما می‌شود.

چرا محصولات آسیب می‌بینند؟

در دنیایی مملو از فناوری‌های دیجیتال و گوشی هوشمند و...، خرید آنلاین محصولات آسان‌تر از همیشه است. این واقعیت خرید مدرن با همه‌گیری COVID 19 که مستقیما باعث افزایش شدید خرید آنلاین شده، ترکیب شده است. با افزایش تقاضا برای خرید تقریبا هر نوع محصولی که فکرش را بکنید (مخصوصا اقلام روزمره مانند مواد غذایی و وسایل نظافتی)، فشار زیادی بر خرده‌فروشان آنلاین وارد می‌شود تا محصول خود را سریع به‌دست مصرف‌کنندگان برسانند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که این نیاز به‌سرعت هر روز بیشتر می‌شود، تقاضا برای بسته‌بندی محافظت شده نیز بیشتر از هر دوران دیگری است. همچنین اگر تاکید بیش از حد بر سرعت وجود داشته باشد، می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای در آسیب رسیدن به کالاها به‌دنبال داشته باشد.

آیا تابه‌حال در یک انبار حمل‌ونقل برای یک شرکت حمل‌ونقل کار کرده‌اید؟ جالب است بدانید برخی از افراد حتی اگر محصول برچسب منحصربه‌فرد جهت احتیاط در حمل‌ونقل داشته باشد که به شما دستور انجام این کار را می‌دهد، بازهم اصلا بااحتیاط کار نمی‌کنند!! کارگران انبار اغلب در شرایط آب‌وهوایی نامناسب کارکرده و معمولا شیفت‌های اضافه‌کاری فشرده تحمل می‌کنند و به‌هر طریقی تشویق می‌شوند تا کارهای بیشتر، بهتر و سریع‌تر انجام دهند. این عوامل می‌توانند منجر به کاهش مراقبت‌ها از بسته حین حمل‌ونقل شود. هنگامی‌که زنجیره تامین با این تقاضاها مواجه می‌شود، معمولا اطمینان از بسته‌بندی مناسب بسته‌ها بر روی پالت‌ها برای حمل‌ونقل آسان نیست. این امر مخصوصا برای اقلامی که شکننده و شکستنی هستند یا باید روی یک پالت و رو به یک‌جهت خاص قرار داده شوند، صادق است.

اکنون، با فرض اینکه بسته شما بعد از جابه‌جایی بین چندین کامیون و ون سالم بماند، بازهم خطراتی پیش رو وجود دارد. برای مثال بسته شما از بین تعدادی هاب عبور می‌کند و فرصت‌هایی مختلفی برای بسته‌بندی اشتباه، افتادن، لگد خوردن، له شدن یا قرارگرفتن در معرض سایر اقدامات مضر وجود دارد. درنتیجه با اینکه شرکت‌های حامل بیشترین تلاش خود را برای حفاظت از کالای شما انجام می‌دهند، هرازگاهی حوادث یا خسارات غیرعمدی اتفاق می‌افتد.

نحوه ارزیابی خسارت

هنگامی آسیب‌های بسته‌ها را هنگامی که به دست مشتری می‌رسند بررسی می‌کنید، باید مشخص کنید آسیب‌های شما در کدام مرحله از حمل‌ونقل اتفاق افتاده‌اند. در ادامه به معرفی چند عامل از عواملی که ممکن است باعث خسارت شوند اشاره خواهیم کرد.

  • فضای خالی بیش از حد
  • اگر بسته‌ای که از آن استفاده می‌کنید به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر از کالا باشد، به‌احتمال زیاد محصول شما به دلیل عدم وجود بالشتک در داخل بسته‌بندی به اطراف برخورد کرده و آسیب می‌بیند.

  • وزن بسته
  • وزن بسته، موردی است که توسط شرکت‌های حمل‌ونقل برای محاسبه هزینه‌های حمل‌ونقل شما در نظر گرفته می‌شود. صرف‌نظر از اینکه بسته شما سبک است یا سنگین، اگر ظرف یا جعبه مورداستفاده برای بسته‌بندی خیلی بزرگ باشد، برای بسته بزرگ‌تر هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. شرکت‌های حمل‌ونقل، بسته به فضایی که در وسیله نقلیه تحویل آنها اشغال می‌شود از شما هزینه دریافت می‌کنند.

  • نبود بسته‌بندی محافظ
  • درحالی‌که در ظاهر برخی از بسته‌ها به‌نوعی بسته‌بندی محافظ نیاز ندارند، اما اطمینان از اینکه قطعا آسیب نمی‌بینند بسیار ضروری است. جعبه‌ها تنها گزینه‌ای نیستند که هنگام اجرای بسته‌بندی محافظ در دست دارید. برای مثال ممکن است بخواهید از پلاستیک‌های حباب‌دار استفاده کنید و پاکت‌های دارای این پلاستیک‌های حباب‌دار گزینه بهتری از جعبه برای شما خواهند بود.

  • شیوه‌های بدرفتاری
  • همان‌طور که بسته شما در سراسر زنجیره تامین حرکت می‌کند، ممکن است توسط ده‌ها نفر مختلف جابه‌جا شود. علی‌رغم وجود برچسب "بااحتیاط حمل شود" یا "شکستنی"، در نهایت جعبه شما ممکن است عمدا یا به طور تصادفی توسط کارگران آسیب ببیند. تحویل ضعیف بسته از جانب مشتری به شرکت‌های حمل‌ونقل، اغلب منجر به آسیب ناخواسته به محصول شما می‌شود. بااین‌حال، می‌توانید برای جبران خسارت، بسته خود را بیمه کنید.

  • آسیب‌های ناشی از رطوبت یا آب
  • قرارگرفتن در معرض شرایط آب‌وهوایی بد، مانند گرما یا سرمای شدید، می‌تواند باعث آسیب‌های ناخواسته به محصولات شما شود. اگرچه نمی‌توانید این عوامل را کنترل کنید، اما اگر مامور تحویل بسته، بسته مشتری را خارج از خانه‌اش رها کند، باران و ... می‌تواند به بسته‌بندی محصول و در نهایت به خود محصول آسیب برساند، پس این بخش آسیب‌دیدن محصول می‌تواند به دست مامور توزیع باشد. تغییرات چشمگیر دما می‌تواند باعث ایجاد رطوبت در داخل بسته‌بندی شما شود. در این حالت خوردگی و ... به‌صورت ناخواسته ممکن است رخ دهد. 

    برای جلوگیری از این مشکلات، باید از بسته‌های خشک‌کننده و محافظ در برابر تغییرات شدید دمایی استفاده کنید. این بسته‌ها، کیسه‌های کوچکی هستند که شبیه آنها را می‌توانید در زیر بسته‌بندی گوشت و مرغ پیدا می‌کنید.
  • سرقت بسته
  • سرقت بسته از نظر فنی نوعی آسیب نیست، اما همچنان منجر به ضرر برای کسب‌وکار و مشتریان شما می‌شود. شرکت‌ها بر اساس قوانین خود، در قبال بسته گم شده پاسخگو خواهند بود.

  • آفات
  • هنگامی‌که بسته‌های محصولات را ارسال می‌کنید، هجوم آفات می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هنگامی‌که تعداد زیادی جوندگان یا حشرات به منطقه‌ای که بسته‌های شما در آن قرار دارد حمله می‌کنند، احتمال آسیب وجود دارد. مشکلات مربوط به هجوم آفاتی مانند موش‌ها یا حشرات اغلب در هنگام حمل‌ونقل خارجی رخ می‌دهد. بسته‌بندی محکم و مستحکم به جلوگیری از ورود موجودات و حشرات ناخواسته به داخل بسته و آسیب رساندن یا تخریب محصولات داخل بسته‌ها کمک می‌کند. استفاده از جعبه‌های مقوایی ضخیم‌تر دارای محفظه‌های داخلی تقویت شده با مقوای اضافی یا وکیوم روی بسته‌بندی می‌تواند در جلوگیری از ورود حشرات به داخل بسته‌بندی کمک کند.

در یک هفته چقدر خسارت می‌بینید؟

یک معیار مهم برای به‌حداقل‌رساندن آسیب به بسته‌بندی و مهم‌تر از آن، محصولات شما، مانیتور کردن میزان آسیب‌هایی است که در طول هفته با آن مواجه می‌شوید. یعنی تعداد کل بسته‌های آسیب‌دیده به‌صورت هفتگی باید محاسبه شود. ردیابی این اطلاعات و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه اقداماتی می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌های ناخواسته به بسته‌های خود انجام دهید. سعی کنید خسارات خود را در هفته به طور پیوسته کاهش دهید و آن را به‌عنوان یک معیار دائمی به‌عنوان بخشی از شاخص‌های کلیدی عملکرد خود در نظر بگیرید. با مراقبت از این آسیب‌ها در هفته، می‌توانید به‌مرورزمان آنها را کاهش دهید.

این آسیب‌ها کجا اتفاق می‌افتد؟

در مرحله بعد، باید بدانید که آسیب‌های شما در کجا اتفاق می‌افتد. در زنجیره تامین خودتان؟ در انبار شما؟ در حین حمل‌ونقل؟ در انبار یک حامل؟ در وسیله نقلیه تحویل؟ یا؟

پیداکردن جایی که بسته‌های شما بیشتر آسیب می‌بینند به شما امکان می‌دهد این مشکلات را قبل از اینکه اتفاق بیفتند نظارت کرده و اصلاح کنید. هنگامی که خسارت عمدتا در محل شخص ثالث ایجاد می‌شود، باید با آنها همکاری کنید تا وضعیت را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف کنید. اگر بیشتر آسیب‌ها در خط بسته‌بندی، زنجیره تامین، انبار یا محل شما اتفاق می‌افتد، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را پیاده‌سازی کنید. این شاخص‌های کلیدی عملکرد باید تا زمانی که دیگر هیچ آسیبی رخ ندهد، بر کاهش آسیب در هر بخش تمرکز کنند.

فروش اصلی چیست؟

فروش اصلی به این اشاره دارد که اگر محصول مستقیما به دست مشتری می‌رفت و آسیب نمی‌دید، چقدر از آن سود می‌کردید؟! محاسبه این معیار مهم است زیرا این فرصت را به شما می‌دهد تا ببینید با هر بسته آسیب‌دیده به‌صورت هفتگی، ماهانه و سالانه چقدر پول از دست می‌دهید. پاسخگویی به این داده‌ها به شما و تیم شما کمک می‌کند تا پروتکل‌های مناسب را برای کاهش موارد آسیب به محصولات خود پیاده‌سازی کنید. دانستن این موضوع مهم است تا هم سازمان و هم فروشندگان خود را در قبال خسارات وارده پاسخگو نگه دارید. دیدن اعداد و ارقام زیاد، تیم مدیریت و همه کارکنان بخش حمل‌ونقل شرکت شما را تشویق می‌کند تا روی کاهش خسارات تمرکز کنند. ردیابی مداوم این داده‌ها تضمین می‌کند که تعداد آسیب‌های شما کمتر خواهد شد.

هزینه اصلی تولید چقدر بوده است؟

باید همواره نگاهی به هزینه تولید محصولات خود بیندازید تا به شما در درک ارزش ایمن نگه‌داشتن آنها کمک کند. اگر دقیقا نمی‌دانید برای هر محصول بسته‌بندی شده چه میزان خرج می‌کنید، عاقلانه است که به این عدد که به‌راحتی نادیده گرفته می‌شود نگاهی بیندازید. درحالی‌که ممکن است این عدد روی کاغذ یک عدد کوچک به نظر برسد، اما با درنظرگرفتن هزینه‌های تولید خود، به طور موثری مستعد محافظت بهتر از محصولات خود خواهید بود زیرا درک واقعی از ارزش هر کالای بسته‌بندی شده خود خواهد داشت.

هزینه شما برای ازبین‌بردن یا جبران آسیب‌ها چقدر است؟

هر بسته آسیب‌دیده باید از همان ابتدا دور انداخته شود یا اگر قرار است دوباره برای مصرف‌کننده ارسال شود، باید مطمئن شوید که بسته‌بندی مناسبی دارد و برای رسیدن به دست مشتری شرایط مناسب و استاندارد دارد. آیا می‌دانید هر مورد از دوباره‌کاری یا دور انداختن برای کسب‌وکارتان چقدر هزینه دارد؟ پس از منظر دیگری به آنها نگاهی بیندازید تا ببینید این موارد چقدر می‌تواند به کسب‌وکار شما خسارت وارد کند. اگر می‌خواهید در تنظیم پروتکل‌ها، تجهیزات و مواد مناسب برای به‌حداقل‌رساندن آسیب‌ها به شما کمک کنید، می‌توانید از کارشناسان بسته‌بندی کمک بگیرید. آنها به شما کمک می‌کنند تا خط بسته‌بندی خود را تجزیه‌وتحلیل کنید و مواردی را پیدا کنید که می‌توان در آنها پیشرفت کرد. توجه دقیق به این معیارها به شما کمک می‌کند تا خسارات را کاهش دهید و به تاثیر واقعی بسته‌های آسیب‌دیده بر سودآوری خود توجه داشته باشید. همچنین آنها به شما کمک می‌کنند تا اقدامات مهمی را انجام دهید که منجر به کاهش خسارت می‌شود. بسته‌بندی صنعتی چندین دهه است که روی کاهش آسیب در سراسر زنجیره تامین کار می‌کند. 

کارشناسان در حوزه بسته‌بندی قادر خواهند بود تا در ایمن نگه‌داشتن محصولات و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های بسته‌بندی به شما کمک کنند.

منبع:

https://www.industrialpackaging.com/blog/prevent-shipping-damages 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران