مشکلات رایج ارسال بسته‌های پستی در ایران

مشکلات رایج ارسال بسته‌های پستی در ایران

نویسنده : هانیه نجفی - کارشناس استاندارد سازی تیپاکس

همه ما به خوبی از اهمیت پست و تاثیری که این صنعت بر زندگی‌مان دارد باخبر هستیم. در سال‌های اخیر به‌دلیل مشغله‌های زندگی مدرن، کمبود وقت و همچنین عواملی مانند شیوع بیماری کووید 19، خرید اینترنتی مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت. علاوه بر این با رونق‌گرفتن کسب‌و‌کارهای اینترنتی، نقش پست پررنگ‌تر از سال‎‌های گذشته شد. هر چه بیشتر با امور پستی سروکار داشته باشبد، احتمال اینکه با مواردی همچون گم‌شدن بسته‌های پستی، دیر رسیدن مرسولات، آسیب بسته‌ها یا مشکلاتی از این دست مواجه شوید، بیشتر است. در این مقاله قصد داریم به انواع مشکلات ارسال بسته‌های پستی در کشور و دلایل به وجود آمدن این مشکلات بپردازیم.

فهرست مطالب

روند کلی ارسال بسته‌های پستی

قبل از پرداختن به مشکلات رایج ارسال مرسولات پستی، بهتر است کمی در مورد روند انجام آن توضیح دهیم.

در ایران فرایند ارسال بسته پستی چندان دشوار نیست. شما می‌توانید به یکی از دفاتر پستی رجوع کرده و پس از پرکردن فرم مربوطه، نسبت به ارسال بسته خود اقدام کنید.

علاوه بر شرکت ملی پست، شرکت تیپاکس نیز به عنوان اولین و بزرگترین شرکت پست خصوصی ایران، همواره آماده ارائه خدمات به مشتریان است.

شما می‌توانید برای ارسال بسته‌های خود به یکی از نمایندگی‌های تیپاکس در سرتاسر کشور مراجعه کرده و یا از طریق اپلیکیشن ارسال بسته مای تیپاکس و یا به‌صورت تلفنی، سفارش را ثبت و سپس مرسوله خود را پست کنید.

تیپاکس به عنوان مجموعه‌ای دانش‌بنیان و نوآور با ارائه سرویس‌هایی چون پلتفرم ای‌تیپاکس و اپلیکیش مای‌تیپاکس، جریان ثبت سفارش و ارسال بسته‌های پستی را آسان کرده است.

مشکلات تحویل بسته به مامور پست

فرض کنید از طریق یکی از راه‌های ثبت سفارش، اقدام به ارسال بسته کرده‌اید و حالا باید کالای خود را تحویل مامور پست بدهید. در این مرحله مشکل اصلی، عموما مربوط به مسائلی چون وزن، نوع بسته بندی، کالای ارسالی و ابعاد کارتن پستی خواهد بود.

اضافه وزن بسته ارسالی

از جمله مشکلاتی که عموما هنگام تحویل بسته به مامور پست با آن مواجه می‌شویم، اضافه‌وزن مرسولات است. با توجه به این‌که چه شرکتی را برای ارسال کالای خود انتخاب می‌کنید محدودیت‌های وزنی می‌تواند متغیر باشد.

حداکثر وزن مرسوله پستی در پست سفارشی 40 کیلوگرم و در پست پیشتاز 25 کیلوگرم است.

بدیهی‌ است که اضافه‌وزن بسته، باعث ایجاد مشکلاتی هنگام تحویل مرسوله به مامور مربوطه می‌شود. اولین مرحله در جریان ارسال مرسوله، محاسبه وزن بار است. انجام ندادن اینکار تخلف آشکار بوده و مسئولیت آن، متوجه هر دو طرف، یعنی فرستنده و مامور پست است.

شما می‌توانید برای آگاهی از تعرفه‌های پرداخت به وب‌سایت شرکتی که قرار است بسته‌تان را ارسال کند و یا نمایندگی‌های آن شرکت مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

بسته بندی پست

اهمیت وزن بسته در ارسال از طریق تیپاکس

وزن بسته پستی

هزینه ارسال بسته از طریق تیپاکس به موارد مختلفی بستگی دارد که در این بخش از مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

وزن بسته، ارزش بسته، مسافت، روش ارسال و بسته‌بندی از جمله مواردی هستند که در محاسبه هزینه ارسال بسته تاثیر می‌گذارند. حال اگر قصد دارید بسته خود را از طریق تیپاکس ارسال کنید، می‌توانید از طریق وب‌سایت تیپاکس، اپلیکیشن مای‌تیپاکس و پلتفرم ای‌تیپاکس، به بخش برآورد هزینه ارسال مراجعه کرده و اطلاعات بسته خود را وارد کنید تا هزینه ارسال برای شما محاسبه شود.

در میان موارد تاثیرگذار در محاسبه هزینه ارسال، وزن بسته از اهمیت بسیاری برخوردار است. چنانچه وزن بسته شما بیش از پنجاه کیلوگرم باشد، می‌توانید از سرویس حمل‌و‌نقل تی‌بار استفاده کنید. این سرویس خدمتی است که شرکت تیپاکس برای حمل‌و‌نقل مرسولات سنگین و حجیم و به‌صورت پلاک‌به‌پلاک ارائه می‌دهد. درحال‌حاضر این سرویس برای ارسال بار از مبدا مشهد به شهرهای تهران، اصفهان، رشت، اهواز، کرمان، تبریز و شیراز فعال است.

ارسال کالاهای ظریف و گران قیمت

گفتنی است میزان ظرافت و گران‌قیمت بودن مرسوله نیز در محاسبه ارسال هزینه بسته پستی تاثیرگذار است. 

هر چقدر کالایی قیمت بیشتری داشته باشد، هزینه ارسال بالاتری خواهد داشت، چراکه شرکت‌های پستی برای جبران خسارت احتمالی، بر اساس قیمت ثبت شده در زمان ثبت سفارش عمل می‌کنند.

شما می‌توانید با استفاده از سرویس برآورد قیمت ارسال بسته با در نظر گرفتن تمام این موارد، هزینه تمام شده را به‌صورت آنلاین محاسبه کنید.

محاسبه هزینه ارسال بسته

علاوه‌بر‌این در صورتی که چندین بسته برای ارسال داشته باشید، هزینه ارسال اضافه می‌شود.

بسته بندی مرسوله پستی

در زمان ارسال یک کالای پستی، موضوع بسته‌بندی هم مطرح است. یک بسته بندی مناسب باید با در نظر گرفتن جنس و قیمت و ظرافت کالای ارسالی انتخاب شود. اگر از بسته بندی مناسبی برای ارسال مرسوله خود استفاده نکنید ممکن است به کالای شما آسیب وارد شود.

پس حتما با توجه به این موارد یک کارتن پستی مناسب انتخاب کرده و کالای خود را در آن ثابت کنید و اگر نیاز است از محافظ‌های کاغذی و پلاستیکی نیز استفاده کنید.

آسیب وارد شدن به بسته پستی

آسیب وارد شدن به بسته پستی، از جمله مشکلاتی است که احتمالا با آن مواجه شده‌اید. یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کنید، امکان بهره‌منری از سرویس جبران خسارت است. برای استفاده از این سرویس باید فرستنده هنگام ثبت سفارش، ارزش واقعی بسته را اعلام کند. همچنین اگر به‌عنوان گیرنده بسته خود را با ظاهر آسیب‌دیده دریافت کردید، ضروری است که بسته را در حضور تیپاکس‌یار یا مامور پست باز کنید. حال اگر محتویات مرسوله بر اثر آسیب‌ بسته‌بندی، دچار آسیب شده باشد، می‌توانید بر اساس ارزش اظهار شده توسط فرستنده هنگام ثبت سفارش، از سرویس جبران خسارت بهره‌مند شوید. 

دیر رسیدن بسته‌های پستی

از‌جمله چالش‌هایی که بسیاری از افراد در حوزه پست با آن روبه‌رو هستند، دیر رسیدن یا تاخیر در ارسال مرسولات پستی است. چنانچه این مرسولات از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار باشند، این تاخیر مشکلات بزرگتری را نیز رقم خواهد زد. البته در بعضی از موارد شرکت‌های پستی نقش چندانی در ظهور و بروز این مشکلات ندارند. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع، در اینجا به برخی از دلایل دیر رسیدن بسته‌ها اشاره خواهیم کرد.

مشکلات جاده‌ها و راه‌ها

 نواقص و خرابی‌های جاده‌ای یکی از مسائلی است که برای صنعت پست کشورمان چالش‌هایی را ایجاد کرده است. تصادفات جاده‌ای حامل‌های پستی، ضربات و آسیب‌های بسیاری بر روند ارسال مرسولات وارد کرده و حتی باعث از دست‌رفتن تعدادی از نیروهای این صنعت شده است.

بی‌شک رفع این نواقص و به‌سازی جاده‌‌ها یکی از عوامل مهم کاهش تصادفات و اقدامی مهم به‌منظور بهتر کردن زیرساخت‌های پستی کشور است. تعبیه و آماده‌سازی کانتینرهای امن و انتخاب اتومبیل مناسب و مجهز در کاهش آسیب‌های مرسولات پستی هنگام بروز تصادفات جاده‌ای بسیار موثر است. اقداماتی همچون استفاده از کانتیر مناسب، رفع نقایص فنی حامل‌ها و اتومبیل‌های پستی، بسته‌بندی مناسب و غیره نیز جزء اقدامات به‌سازی روند ارسال مرسولات محسوب می‌شود.

آدرس یا کدپستی اشتباه

در بسیاری از موارد، فرستنده در ثبت نشانی گیرنده و کدپستی دقت لازم را نمی‌کند. این مسئله موجب می‌شود که شرکت‌های فعال در حوزه پست در ارسال بسته به شخص گیرنده دچار مشکل شده و حتی مرسوله به‌دست شخصی جز گیرنده برسد.

در چنین شرایطی بسته مورد نظر برگشت خورده و به نزدیک‌ترین نمایندگی عودت داده می‌شود. پس از آن مرکز توزیع مرسول‍ه‌های پستی موظف است با گیرنده تماس گرفته و از او بخواهد تا شخصا برای تحویل بسته‌اش به نمایندگی مراجعه کند. حال اگر گیرنده در بازه زمانی مشخص‌شده به مراجعه نکند و بسته را تحویل نگیرد، مرسوله به مبدا عودت داده می‌شود.

عدم حضور گیرنده در مقصد

بسته پستی

از جمله مسائلی که ماموران پستی با آن روبه‌رو می‌شوند، عدم حضور گیرنده در مقصد است. در‌صورت عدم حضور گیرنده در مقصد، بار به نزدیک‌ترین مرکز پستی عودت داده می‌شود.

چنانچه برای ارسال مرسوله خود از طریق شرکت تیپاکس اقدام کرده باشید، بسته مورد نظر به نمایندگی مقصد عودت داده می‌شود. این روند تا سه بار تکرار می‌شود و در نهایت اگر شخص گیرنده در مقصد حضور نداشته باشد، بسته به نمایندگی مبدا عودت داده می‌شود.

در چنین موقعیتی، طبق قوانین، مامور پست اجازه تحویل مرسوله به شخص دیگری را ندارد؛ اما همچنان تخلفاتی در این زمینه صورت می‌گیرد و مامور پست مرسوله را به شخص دیگری تحویل می‌دهد که بی‌شک عواقب این تخلف برعهده مامور پست بوده و در صورت وارد شدن هرگونه آسیب به بسته، مامور خاطی باید پاسخ‌گو باشد و گیرنده اصلی می‌تواند این مسئله را پیگیری کند. همچنین توصیه می‌شود از پذیرفتن مرسوله پستی شخص دیگر بدون رضایت او خودداری کنید.

ضدعفونی کردن مرسولات هنگام همه‌گیری بیماری کرونا

با شیوع بیماری کرونا، مشکلات بسیاری در سرتاسر جهان و در زمینه‌های مختلف به‌وجود آمد که دامنه آن به صنعت پست هم رسید. باوجود اینکه از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا، پزشکان و متخصصان اعلام کردند امکان انتقال این ویروس از طریق مرسولات پستی بسیار اندک است؛ اما این اعلام نظر موجب آسودگی خیال مشتریان نشد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارسال در پی دستورالعمل‌های وزارت بهداشت جهانی اقدام به ضدعفونی کردن بسته‌های مشتریا پیش از ارسال کرد. این اقدامات گاهی موجب تاخیر در ارسال بسته‌ها و گاهی باعث ایجاد آسیب‌هایی به آنها می‌شد.

در حال حاضر که از بحران کرونا عبور کرده‌ایم این موضوع نمی‌تواند به عنوان یک مشکل در نظر گرفته شود؛ ولی اگر سویه‌های جدیدی از این ویروس به‌‍وجود بیایند که دوباره دنیا را وارد بحران کنند این مسئله می‌تواند دلیلی برای دیر رسیدن مرسولات پستی باشد.

گم‌شدن بسته‌های پستی

اگر شما از جمله افرادی هستید که از خدمات پستی زیاد استفاده می‌کنید، بعید نیست که با مشکل گم‌شدن بسته پستی نیز مواجه شده باشید. جالب است بدانید که این مشکل تنها مربوط به کشور ما نبوده و در هر گوشه از دنیا احتمال مفقودی مرسوله پستی وجود دارد.

قوانین ارسال بسته پستی

دزدان و راه‌زنان

هیچ‌گاه تصور نکنید این یک قصه یا نمایشنامه یا حتی بخشی از یک فیلم است. حمله دزدان و راه‌زنان به اتومبیل‌ها و حامل‌های پستی، از جمله مشکلاتی است که در برخی اوقات اتفاق می‌افتد. این موضوع  از جمله دلایلی است که گاهی موجب گم‌شدن بسته‌های پستی می‌شود. متاسفانه در چنین موقعیتی، خطر نه تنها بسته، بلکه رانندگان پست را نیز تهدید می‌کند.

اهمال‌کاری و بی‌دقتی مامورین ارسال

مامور ارسال بسته

اگرچه سال‌هاست مسئولان این صنعت در تلاش‌ هستند تا خدمات درست و بهینه‌ای به مشتریان ارائه دهند؛ اما در برخی موارد بی‌دقتی مامورین یا دیگر افراد مربوطه، باعث مفقودشدن مرسولات می‌شود.

پس درصورت تاخیر در دریافت بسته خود، می‌توانید از طریق کد رهگیری، موقعیت بسته را پیگیری کنید و اگر متوجه گم‌شدن مرسوله شدید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی شرکت مذکور شکایت خود را ثبت کنید.

جبران خسارت ارسال بسته پستی

بیمه حمل‌و‌نقل، راه‌حل مطمئن

بیمه حمل‌و‌نقل راه‌حلی مطمئن به‌منظور محافظت از بسته‌های پستی شما است. برای تجربه یک ارسال بی‌نقص، بسته موردنظر را بیمه کنید. در‌صورت مفقودشدن یا آسیب احتمالی به مرسوله، جبران خسارت برای شما انجام شود. برای این کار، حتما به این نکته توجه داشته باشید که هنگام ثبت سفارش (آنلاین، تلفنی یا از طریق نمایندگی) ارزش واقعی بسته را اعلام کنید. شما حق بیمه بسته خود را بپردازید، تیپاکس نیز با ارائه خدمت جبران خسارت، خود را در برابر بسته مشتریان مسئول می‌داند.

مشکلات رهگیری مرسولات پستی

گاهی ممکن است به دلیل مشکلات زیرساخت که در بخش اینترنت با آن روبه‌رو هستیم و یا حتی مشکلات فنی درون سازمانی و یا افزایش ناگهانی درخواست‌های مشتریان در زمان‌های خاصی مثل اواخر سال، سامانه‌های رهگیری مرسوله‌ پستی دچار مشکلاتی شوند و یا کار نکنند.

ولی مسئولان مربوطه سعی می‌کنند برای کارکرد صحیح این سامانه‌ها نهایت تلاش خود را به کار گیرند. پس همیشه بعد از اینکه اقدامات لازم را به‌منظور ارسال بسته خود انجام دادید، فراموش نکنید که کد رهگیری بسته را نیز دریافت کنید تا در صورت تاخیر در ارسال بسته یا هرگونه مشکل دیگر، بتوانید موقعیت بسته خود را به‌صورت آنلاین، پیگیری کنید.

رهگیری مرسوله

ممنوعات ارسال

در هنگام ارسال یک بسته، حتما باید پیش از هر چیز، قوانین ارسال مرسولات پستی را مطالعه کنید. اگر محتویات مرسوله شما طبق قوانین پستی نباشد، امکان ارسال آن وجود نخواهد داشت. پس علاوه بر بسته‌بندی مناسب و رعایت مواردی چون وزن و ... حتما با مطالعه ممنوعات و قوانین پست، از به‌وجودآمدن هرگونه مشکلی پیشگیری کنید.

ممنوعات پستی

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم ضمن آشنا کردن شما با مشکلات ارسال بسته در کشور، شما را با چالش‌های موجود در این حوزه نیز آشنا کنیم. در پایان این مقاله متوجه شدید که علاوه بر وظایفی که متوجه مسئولین این صنعت است، شما مشتریان خدمات پستی نیز می‌توانید با انجام اقداماتی، از بروز مشکلات در روند ارسال بسته‌های پستی‌ خود بکاهید.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران