رونمایی از ربات استرچ توسط شرکت بوستون داینامیکس

رونمایی از ربات استرچ توسط شرکت بوستون داینامیکس

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در سال‌های اخیر، شرکت Boston Dynamics از یک ربات به‌نام Stretch رونمایی کرد. استرچ یک ربات جدید است که برای جابجایی جعبه‌ها در انبارها طراحی شده است. استرچ می‌تواند تا 800 جعبه را در ساعت جابجا کند که این تعداد در مقایسه با توانایی انسان، عدد بالایی به‌نظر می‌رسد. بوستون داینامیکس بیشتر به‌خاطر سگ ربات خود، به‌نام Spot شهرت پیدا کرده است. اسپات دستگاهی است که برای کار در طیف وسیعی از محیط‌ها، از سکوهای نفتی دریایی گرفته تا معادن زیرزمینی عمیق طراحی شده است. اما در سال‌های اخیر، این شرکت به‌طور فزاینده ای توجه خود را به فضای لجستیک معطوف کرده است. حال بوستون داینامیکس از یک ربات جدید رونمایی می‌کند که تنها یک برنامه کاربردی در ذهن دارد: جابجایی جعبه‌ها در انبارها!!

ربات استرچ

این ربات (Stretch) استرچ نامیده می‌شود و برای Boston Dynamics نسبتا کسل‌کننده به‌نظر می‌رسد. استرچ از انسان یا حیوان الگوبرداری نشده اما تا حد ممکن  کاربردی است. استرچ دارای یک پایه تلفن همراه مربع شامل، مجموعه‌ای از چرخ‌ها، دکل تشخیص مجهز به دوربین‌ و دیگر حسگرها، یک بازوی روباتیک بزرگ با چرخش هفت درجه و یک قطعه مکنده در انتهای آن است. با این تجهیزات، استرچ می‌تواند تا 23 جعبه‌ با مجموع وزن 50 پوند (حدود 22.5 کیلوگرم) را گرفته و جابجا کند.

مایکل پری، معاون توسعه کسب‌وکار بوستون دینامیکز، به The Verge می گوید: چیزی‌که در مورد این سیستم هیجان‌انگیز است، این است که می‌تواند اتوماسیون را برای محیط‌هایی که زیرساخت اتوماسیون ندارند، ارائه دهد. شما می‌توانید با استفاده ازاین قابلیت بسته‌ها را به پشت کامیون منتقل کرده، در راهروها و حتی کنار نوار نقاله خود جابجا کنید. پس همه‌چیز بستگی به نیاز پیش رو دارد.

حدود 80 درصد از انبارهای جهان فاقد تجهیزات اتوماسیون هستند و به‌وسیله این ربات و صرف هزینه منطقی، مجهز به سیستم اتوماسیون می‌شوند. هرچند ممکن است بعد از قیمت‌گذاری استرچ، خرید این ربات برای مشاغل با حاشیه سود کم به‌صرفه نباشد.

 

نقش ربات ها در انبارداری

بوستون داینامیکس از سال 2019 و هنگامی‌که Kinema Systems را خریداری کرد، شرکتی که نرم‌افزار بینایی را برای روبات‌ها تولید می‌کرد به فضای لجستیک علاقه نشان داد و با هم همکاری خود را شروع کردند. سپس بوستون یک ربات چرخ‌دار به‌نام Handle طراحی کرد که می‌تواند جعبه‌ها را با استفاده از یک بازوی روباتیک حرکت دهد و خود را با وزنه عظیم شبیه به دم، متعادل کند. پری می‌گوید،

هندل دارای قابلیت‌های مناسب برای انبارها بود، اما نمی‌توانست به اندازه کافی سریع کار کند. زیرا بازوی این ربات مستقیما به بدنه اصلی آن متصل شده بود و با اجرای هر دستورالعمل، کل دستگاه باید حرکت می‌کرد. در مقابل، بازوی استرچ به لطف برخی از وزنه‌های هوشمند که در قسمت چهارگوش آن پنهان شده، قابلیت چرخش دارد. این پایه قادر است نیروی اینرسی بازو به‌علاوه جعبه‌ای را که با وزنه حرکت می‌کند را بدون نیاز به تکیه بر یک ورق فولادی چند هزار کیلویی که به زمین پیچ خورده است، تحمل کند. ربات دیگر بوستون داینامیکس اطلس نام دارد. اطلس تا حدی قادر به تعادل وزن، دویدن، پریدن، عقب رفتن و ... است. پری می‌گوید، اطلس برای برداشتن یک جعبه فقط توانایی دراز کردن بازوها و حرکت دادن آنها را ندارد، بلکه قادر به ایجاد هماهنگی بین باسن، پاها و بدن است. بخش زیادی از طراحی استرچ از روی اطلس نمونه‌برداری شده است.

درنتیجه، Boston Dynamics ادعا می‌کند که Stretch می‌تواند تا 800 شیء را در ساعت جابجا کند، و این تعداد در برابر نیروی انسانی، رقمی قابل توجه است.

باتری‌های ظرفیت بالایی که در استرچ به‌کار برده شده است قالبیت 8 ساعت کار بعد از هرباز شارژ را دارند. بااین‌حال و با وجود این میزان توان، بازهم باید با شک و تردید ازاین ربات‌ها استفاده کرد، زیرا کارکردن روبات‌ها در انبارها به‌دلیل تنوع زیاد در این فضاها بسیار دشوار است. با آمدن و رفتن کالاهای مختلف، گردش کار می‌تواند به‌صورت روزانه تغییر کند و در اینجا انعطاف پذیری بسیار اهمیت دارد. و این مشکلی است که باعث ایجاد چالش در استفاده از روبات‌ها برای اتوماسیون انبارها، شده است.

اما Boston Dynamics در اداعایی بزرگ اعلام کرد که Stretch قادر خواهد بود این شکاف را از بین ببرد. این شرکت می‌گوید این روبات توسط هر کسی تنها با چند ساعت آموزش قابل استفاده است و پایگاه تلفن همراه آن به این معنی است که می‌تواند در فضاهایی که برای انسان طراحی شده است قرار گیرد. کارایی این روبات چیزی است که هنوز به عموم ثابت نشده و فقط توسط بوستون داینامیکس ادعا شده است. به‌همین دلیل بوستون داینامیکس در حال حاضر به دنبال مشتریانی برای استفاده آزمایشی استرچ است و در نظر دارد استرچ را در سال 2022 به عرصه تجارت وارد کند.

منبع

https://www.theverge.com/2021/3/29/22349978/boston-dynamics-stretch-robot-warehouse-logistics 


    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران