راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای بسته‌بندی پایدار

راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای بسته‌بندی پایدار

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

تولید پلاستیک از 2.3 میلیون تن در سال 1950 به 448 میلیون تن تا سال 2015 افزایش یافت و انتظار می‌رود تولید تا سال 2050 دوبرابر شود. بیشتر پلاستیک‌هایی که در محل دفن زباله انباشته می‌شوند، نتیجه بسته‌بندی محصولات مختلف هستند. درحالی‌که راه حل کاهش آن بسیار ساده است! "بسته بندی پایدار، هم در بسته بندی محصولات و هم بسته بندی‌هایی که آن محصولات در آن حمل می‌شوند."

راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای بسته‌بندی پایدار 

نیلسن سال 2018 در ایالات متحده مطالعه‌ای انجام داد و عنوان کرد محصولاتی که ادعای پایداری دارند نسبت به محصولاتی که چنین ادعایی نمی‌کنند، فروش بیشتری دارند. درحالی‌که نظرسنجی پایداری مشتری CGS 2019 ایالات متحده نشان داد که دو سوم از پاسخ‌دهندگان تایید کردند هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، تاثیرات زیست‌محیطی را در نظر می‌گیرند و مایلند برای محصولات دوست‌دار محیط‌زیست هزینه بیشتری بپردازند.

اما مشکل این است که گزینه‌های پایدار کافی برای پاسخگویی به تقاضا وجود ندارد. پس به‌نظر می‌رسد اگرچه بسیاری از برندها ادعا می‌کنند که بسته‌بندی قابل بازیافت دارند (علیرغم این واقعیت که در مناطق خاص، امکانات پردازش مواد به اصطلاح "قابل بازیافت" به سادگی وجود ندارد)، آنها در تولید بسته‌بندی‌های بازیافتی با مشکل مواجه هستند. این امر نه‌تنها به‌دلیل در دسترس نبودن کافی پلاستیک‌های بازیافتی درجه یک، به‌دلیل کاهش کیفیت پلاستیک بازیافتی است (بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست مشکل است و انواع مختلف پلاستیک‌ها را نمی‌توان به یک روش مشترک بازیافت کرد) بلکه به‌دلیل نگرانی در مورد ایمنی موادغذایی نیز است.

غلبه بر این مشکلات غیرممکن نیست. همانطور که در ادامه با معرفی چند نمونه از پیشرفت‌های بسته‌بندی پایدار، به‌نتیجه می‌رسیم که فقط به کمی نوآوری نیاز است. به‌عنوان مثال، بزرگترین مشکل صنعت بسته‌بندی نوشیدنی، مواد ضدنشت نامحلول است. به‌طور مشابه، در مورد حمل‌ونقل مواد شکستنی و امثال آن، بسته‌بندی با پلاستیک حباب‌دار ضروری است. بسیاری از شرکت‌ها درحال‌حاضر روی بسته‌بندی پایدار و خلاقانه کار می‌کنند که واقعا راه‌حل‌هایی بی‌نظیر برای مشکلات زیست‌محیطی ما خواهد بود. در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. جعبه‌های ماکارونی سازگار با محیط‌زیست ساخته شده از ضایعات مواد‌غذایی
  2. Waitrose یک شرکت مستقر در بریتانیا است که پاستاهای خود را در جعبه‌های سازگار با محیط‌زیست بسته‌بندی می‌کند. جعبه‌ها از ضایعات مواد‌غذایی مانند نخود و حبوبات ساخته شده‌اند و غذاهای خام غیرقابل استفاده به‌جای دور ریخته شدن، در ساخت بسته‌بندی استفاده می‌شوند. 15 درصد از بسته‌بندی‌های این شرکت از ضایعات موادغذایی ساخته می‌شود و این شرکت ادعا می‌کند با این کار، استفاده از خمیر درخت بکر را تا 15 درصد کاهش و انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 20 درصد کاهش می‌دهد. از آنجایی‌که جعبه در تماس مستقیم با ماکارونی است، نیاز به لایه‌ی داخلی در بسته را از بین می برد و این جعبه پاستا نیز 100% قابل بازیافت است.

    تجدیدپذیر 

  3. حباب آب آشامیدنی خوراکی Ooho
  4. Skipping Rocks Lab جایگزینی برای بطری‌های پلاستیکی ساخته است که آب آشامیدنی را در یک غشای خوراکی حبابی شکل ذخیره می‌کنند. جالب اینجاست که اگر کسی مایل به خوردن غشا نیست، مشکلی نیست! زیرا حباب از عصاره طبیعی جلبک دریایی ساخته شده است و در عرض 4 تا 6 هفته تجزیه‌ی زیستی می‌شود. این غشاها را می‌توان طعم‌دار و رنگی کرد و علاوه بر آب می‌توان از آن برای نگهداری مایعات دیگر مانند نوشابه و لوازم آرایشی استفاده کرد.

    بطری آب خلاقانه 

  5. بطری‌های جلبک دریایی Ari Jónsson
  6. Ari Jonsson یک دانشجوی طراحی است که یک بطری کاملا تجزیه‌پذیر در محیط‌زیست، ساخته شده از جلبک، ساخته است. بطری تا قبل از خالی شدن شکل خود را حفظ می‌کند، اما پس از خالی شدن بطری شروع به تجزیه و تبدیل شدن به شکل طبیعی خود می‌کند. علاوه بر این، بطری خوراکی نیز است. او شروع به مطالعه نقاط قوت و ضعف مواد مختلف کرد تا مشخص کند چه چیزی می‌تواند برای استفاده به‌عنوان بطری آب مناسب باشد. درنهایت، او به آگار برخورد کرد که از جلبک‌ها ساخته شده و به‌شکل پودری بود. او کشف کرد که آگار درصورت مخلوط شدن با آب، یک ماده ژله مانند تشکیل می‌دهد. جانسون به این موضوع پی برد که اگر آگار از بین برود یا خیلی نازک شده یا سوراخی در آن بوجود بیاید، می‌توان دوباره آنرا گرم کرده و در قالب ریخت.

    بطری آب 

  7. قاشق خوراکی توسط Bakeys
  8. Bakeys، یک شرکت کارد و چنگال هندی، قاشق‌های گیاهی زیست‌تخریب‌پذیر و خوراکی تولید می‌کند. قاشق‌ها با برنج، گندم و سورگوم درست می‌شوند و در طعم‌هایی مثل وانیل، توت‌فرنگی و ... هستند! هدف این شرکت ساخت قاشق‌هایی بود که نیازی به شستن یا آسیب‌رساندن به محیط‌زیست نداشته باشند. این قاشق‌ها فاقد مواد شیمیایی، افزودنی یا حتی مواد نگهدارنده هستند و از موادغذایی با محتوای بسیار مغذی ساخته شده‌اند.

    قاشق خوراکی 

  9. فنجان کاغذی 100٪ تجدیدپذیر از  Huhtamaki
  10. هوهتمکی درحال ساخت یک فنجان 100% تجدیدپذیر برای نگهداری نوشیدنی‌های گرم و سرد است. این ماده توسط گواهینامه PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification)  تایید شده و با استفاده از مواد گیاهی ساخته شده است. لیوان کاغذی از پلی‌اتیلن تازه توسعه یافته‌ای استفاده می‌کند که از پایه گیاهی ساخته شده و از نفوذ سریع مایعات به فنجان جلوگیری می‌کند. اثرات زیست‌محیطی پلاستیک باعث توسعه فنجان کاغذی توسط سازنده بسته‌بندی Huhtamaki  شد. این فنجان توسط معاون نوآوری برند، ریچارد اسکیدمور، اینگونه معرفی شد که: فنجان کاغذی Huhtamaki  یک جهش بزرگ در جایگزینی پلاستیک‌های مبتنی بر روغن فسیلی در بسته‌بندی با نسل بعدی مواد برپایه‌ی گیاهی کاملا تجدیدپذیر و اقتصادی است. 

    فنجان کاغذی 

  11. ضایعات شکلات بازیافتی از پوست دانه‌های کاکائو
  12. جیمز کراپر، یک تولیدکننده کاغذ در بریتانیا، یک لفاف پایدار ایجاد کرد که می‌تواند برای بسته‌بندی تخته‌‌های شکلات استفاده شود. این یک فرآیند بازیافت نوآورانه است که ضایعات پوسته کاکائو حاصل از تولید شکلات را با فیبر سلولز ترکیب می‌کند. از این الیاف سلولزی می‌توان برای تولید کاغذ بازیافت شده برای موادغذایی استفاده کرد. این نوآوری می‌تواند پوست بسیاری از 3.5 میلیون تن دانه‌های کاکائو تولید شده در سال را نجات دهد. محصول نهاییِ پایدارِ تشکیل شده، دارای 10 درصد پوسته کاکائو است و مواد زائد کاکائو در کیسه‌های شفاف به کارخانه تحویل داده می‌شود. این بدان‌معنی است که آنها را می‌توان بدون نیاز به پردازش اضافی در فرآیند تولید کاغذ گنجاند. بنابراین مصرف‌کنندگان، شکلات پیچیده شده در شکلات خریداری می‌کنند!

    قهوه 

  13. EnviGreen جایگزین‌های پلاستیکی را ارائه می‌دهد که کاملا زیست‌تخریب‌پذیر هستند
  14. EnviGreen یک شرکت هندی است که کیسه‌های 100% ارگانیک کاملا زیست‌تخریب‌پذیر و سازگار با محیط‌زیست و جایگزینِ نسخه‌های پلاستیکی می‌سازد. هدف این شرکت جایگزینی برای استفاده روزمره از کیسه‌های پلاستیکی است. کیسه‌های ارگانیک از نشاسته طبیعی و مشتقات روغن نباتی ساخته شده‌اند. آنها طوری طراحی شده‌اند که برای گیاهان و جانوران غیرسمی باشند. این کیسه‌ها در آب نرم شده و در آب داغ متلاشی می‌شوند.

     پلاستیک تجدیدپذیر

  15. لیوان کاغذی بدون درپوش که نیاز به درب پلاستیکی را از بین می‌برد
  16. LIDfree یک لیوان کاغذی سازگار با محیط‌زیست است که نیاز به درب پلاستیکی جداگانه ندارد. بنابراین بازیافت آن آسان‌تر است. این فنجان دارای یک طرح اوریگامی در قسمت بالایی بوده که پس از پر شدن فنجان از نوشیدنی، قابل جمع شدن است. این یک راه‌حل سازگار با محیط‌زیست برای رستوران‌ها و کافه‌ها خواهد بود. لیوان کاغذی  LIDfree، توسط چیاچون چوانگ و پی‌چون هسوه، برندگان جایزه طراحی پین طلایی 2020 طراحی شده است. درحالی‌که تحقیقات و پیشرفت‌های زیادی در زمینه بسته‌بندی پایدار در حال انجام است، اطمینان داشتن از اینکه جایگزین‌ها نه تنها سازگار با محیط‌زیست هستند، بلکه از نظر اقتصادی نیز مناسب هستند، امری ضروری است.

    لیوان کاغذی 

  17. بسته‌بندی قابل استفاده مجدد و سازگار با محیط‌زیست
  18. صنعت زیبایی زباله‌های پلاستیکی زیادی تولید می‌کند، چیزی که Alima Pure در تلاش برای کاهش آن است. این برند به‌عنوان یک شرکت تولید لوازم آرایشی سازگار با محیط‌زیست شناخته می‌شود. شرکت B Corp لوازم آرایشی که دارای اجزای قابل شارژ هستند، به‌فروش می‌رساند. پس می‌توان بعد از خرید لوازم آرایشی با این برند، اجزا را نگه داشته و دوباره پر کرد! این سیستم نه‌تنها ضایعات را کاهش می‌دهد، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه مصرف‌کننده نیز می‌شود.

    لوازم آرایشی 

  19. بیوپلاستیک
  20. THREEANGL یک شرکت کانادایی و طراح یک دئودورانت طبیعی است که در ظروف خلاقانه‌ی زیست‌تخریب‌پذیر تولید شده از بقایای کشاورزی عرضه می‌شود. جالب است بدانید که تخریب کامل آنها حداکثر 2 سال طول می‌کشد و هنگامی‌که تجزیه می‌شوند، هیچ اثری در خاک باقی نمی‌گذارند و به کاهش ردپای محیطی ناشی از استفاده از محصول کمک می‌کنند.

    بیوپلاستیک 

  21. بسته‌بندی قابل استفاده مجدد
  22. چرا بطری‌های اسپری را که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌کنید دور بیندازید درحالی‌که می‌توانید به‌جای اینکار، محتویات آن را دوباره پر کنید؟ این چیزی است که Replenish پیشنهاد می‌کند. آنها یک بطری اسپری قابل استفاده مجدد تولید کرده‌اند که می‌توانید با مخلوط کردن محتویات غلاف حاوی پاک‌کننده غلیظ با آب، مجددا از آن استفاده کنید و وقتی تمام شد، به‌سادگی غلاف را تعویض کنید.

    بطری پلاستیکی 

  23. ظروف تحویل قابل استفاده مجدد
  24. SharePack یک برنامه‌ی آزمایشی مستقر در هلند است که با رستوران‌ها همکاری می‌کند تا ظروف تحویل قابل استفاده مجدد تهیه کرده و ظروف یکبار مصرف را با مشارکت مشتریان و همچنین رستوران‌ها حذف کند. مشتریان ظروف را به مکان‌هایی برمی‌گردانند که رستوران‌های شرکت‌کننده در این طرح بتوانند آن‌ها را بشویند و دوباره استفاده کنند. SharePack مجموعه‌ای از ظروف برای غذاهای خاص مانند جعبه پیتزا و همبرگر یا کاسه سالاد ارائه می‌دهد. 

    ظروف یکبارمصرف 

  25. جایگزین پلاستیک
  26. پروژه‌ی بطری کاغذی برای طراحی یک راه‌حل بسته‌بندی دوست‌دار محیط‌زیست راه‌اندازی شد. این پروژه از خمیر بکر به‌دست آمده از جنگل‌های اسکاندیناوی برای طراحی بطری کاغذی 100% قابل بازیافت و زیست‌تخریب‌پذیر برای نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کند. نمونه‌ای از فناوری‌های نوآورانه به‌کاررفته در ساخت این محصول شامل تکنیک تولید ترموفرمینگ است که با تزریق توده‌ الیاف و خشک‌کردن تحت فشار بالا، بسته را تولید می‌کند.

    بطری کاغذی 

  27. نوآوری در تجربه‌ی مشتری دوست‌دار محیط‌زیست
  28. نستله، بزرگ‌ترین تولیدکننده موادغذایی و نوشیدنی در جهان، درحال بهبود سازگاری با محیط‌زیست و بالا بردن تجربه‌ی‌ مشتری دوست‌دار محیط‌زیست است. نستله ژاپن بسته‌بندی کاغذی قابل بازیافت که حاوی دستورالعمل‌هایی برای تا کردن لفاف در به‌صورت اوریگامی است را برای شکلات‌های کیت‌کت منتشر کرد.

    نستله 

  29. محصولات شوینده با نام تجاری Frosch
  30. Werner & Mertz، Mondi، EPEA Switzerland، Der Grüne Punkt–DSD، و cyclos-HTP برای توسعه‌ی یک بسته‌ی منعطف برای محصولات شوینده برند Werner & Mertz با نام تجاری Frosch همکاری کردند. بر روی 85 درصد از بسته‌بندی این محصولات چیزی چاپ نشده است. به این معنی که می‌توان آن را بدون افت کیفیت بازیافت کرد، در حالی که 15 درصد باقی مانده هم قابل بازیافت است زیرا حاوی چسب نیست. این محصول از نظر سلامت، استفاده‌ی مجدد، تولید از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت کربن و عدالت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی خود را ادا کرده است.

    شوینده 

  31. جعبه‌های تجدیدپذیر
  32. Pizza Round یک محصول نوآورانه بسته‌بندی پیتزا از World Centric است که ترکیبی از مزایای عملیاتی، زیست‌محیطی و مشتری را ارائه می‌دهد. Pizza Round یک ظرف پیتزا 100% بدون درخت، گیاهی و قابل کمپوست برای رستوران‌های تحویل پیتزا است. این محصول از 80 درصد نیشکر و 20 درصد بامبو که مواد اولیه تجدیدپذیر هستند، تشکیل شده است. ظروف پیتزا راند برخلاف جعبه‌های پیتزای سنتی، نیازی به تا شدن ندارند و ضایعات بسته‌بندی، فضا و نیروی کار را کاهش می دهند. طراحی نوآورانه پیتزا راند، به تازه نگه‌داشتن پیتزا و درعین‌حال آسان‌تر کردن سرو برش‌ها کمک می‌کند.
  33. پیتزا 

  34. پلی استایرن
  35. IKEA با همکاری Ecovative Design، بسته‌بندی‌هایی را به‌کار گرفته است که از مواد 100% زیست‌تخریب‌پذیر مبتنی بر قارچ استفاده می‌کند. Evocative Design Packaging، محصولی تولید کرد که در عرض چند هفته تجزیه زیستی می‌شود و برخلاف پلی استایرن هزاران سال برای تجزیه به زمان نیاز ندارد. 

    ایکیا 

  36. بیوپلاستیک
  37. Nuatan یک پلاستیک طبیعی زیست‌تخریب‌پذیر جدید و ابتکاری است که به‌طور خاص برای کاهش ضایعات در آب‌ها مانند اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها ساخته شده است. Nuatan به کاهش ضایعات کمک می‌کند زیرا حیوانات آبزی می‌توانند این مواد را بخورند یا می‌توان آنها را کمپوست کرد. این پلاستیک از 100٪ مواد گیاهی که از منابع تجدیدپذیر مانند نشاسته ذرت، نشاسته سیب‌زمینی و روغن پخت‌وپز استفاده می‌شود تشکیل شده و گفته می‌شود که از سایر پلاستیک‌های زیستی بادوام‌تر است. این پلاستیک‌ها برای جایگزینی هر نوع بسته‌بندی پلاستیکی طراحی شده‌اند.

    بازیافت 

  38. بسته‌بندی بدون برچسب و شخصی‌سازی شده
  39. Owens-Illinois (O-I) شرکتی است که در تولید محصولات با ظروف شیشه‌ای تخصص دارد. این بطری‌های شیشه‌ای در حجم‌های کوچک برای محصولات با تولید محدود، مانند آثار هنری خاص و فعالیت‌های تبلیغاتی برندسازی تولید می‌شوند. این بسته‌بندی بدون برچسب و 100٪ قابل بازیافت است (ضایعات کمتری نسبت به برچسب‌ها ایجاد می‌کند). همچنین با جوهرهایی که حاوی فلزات سنگین نیستند روی آن چاپ شده است.

    بطری شیشه ای 

    اگرچه بسیاری از مصرف کنندگان مایل به بازیافت هستند، اما دشواری تمیز کردن، دسته‌بندی و بازگرداندن بسته‌بندی برای بازیافت با موانعی روبرو است. برخی تلاش می‌کنند با پاداش دادن با این مشکلات مبارزه کنند. برای مثال در ترکیه، مسافران می‌توانند بطری‌های خالی را با اعتبار در حمل‌ونقل عمومی مبادله کنند، یا رانندگان در لیدز بریتانیا، می‌توانند برای هر بطری که برمی‌گردانند، یک کوپن پارکینگ 20p دریافت کنند. در آخر امیدواریم با حمایت دولت و فشار برای محصولات سازگار با محیط‌زیست از سوی مصرف‌کنندگان، بسیاری از شرکت‌ها راه‌حل‌های بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست را ارائه دهند.

    منبع:

    https://tweakyourbiz.com/technology/8-new-and-innovative-sustainable-packaging-solutions
    https://www.boardofinnovation.com/blog/20-sustainable-packaging-innovations/

     

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران