محیط‌های کاری پررونق

محیط‌های کاری پررونق

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در تمام صنایع، شرکت‌ها به‌دنبال راه‌های نوآورانه برای جذب و حفظ بهترین استعدادها و پرورش خلاقیت، نوآوری و رضایت کارکنان از طریق ایجاد محیط‌های کاری پررونق هستند. تغییرات در رفتار و سبک کار کارکنان باعث ایجاد تغییر تکتونیکی در ساختار شرکت، روش‌های کار و طراحی دفتر می‌شود.

محیط‌های کاری پررونق 

چندین عنصر کلیدی مانند فلسفه کاری و فرهنگ شرکت وجود دارد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تجربیات محیط کار جذابی را برای کارکنان خود ایجاد کنند. این موضوع معمولا شامل یک سبک مدیریت و روحیه کارآفرینی است که پیشگامی، نوآوری، انعطاف‌پذیری و خلاقیت داشته و درعین‌حال توسعه فردی را ارتقا داده و فرصت‌های خوبی را برای پیشرفت شغلی فراهم می‌کند.

اما فضای فیزیکی، یکی از اجزای مهم در ایجاد یک تجربه مثبت برای کارکنانی است که در آن فضا کار می‌کنند، زیرا دفاتر نشان‌دهنده برند و فرهنگ شرکت هستند. تحقیقات نشان داده است که وقتی کارکنان در یک محیط‌کاری شامل فضاهایی که همکاری را از طریق فناوری و محیط داخلی مشترک بهینه می‌کند و زمینه‌هایی را برای تمرکز، اجتماعی شدن و انجام انواع مختلف کار ارائه می‌دهند کار می‌کنند، بیشتر رشد می‌کنند. عامل مهم دیگر انعطاف‌پذیری است. انعطاف‌پذیری این امکان را برای کارکنان فراهم می‌کند تا فرصتی برای انتخاب زمان، مکان و نحوه کار برای دستیابی به بهترین عملکرد خود داشته باشند. یک گزارش نشان می‌دهد که 74٪ از مشاغل بریتانیا معتقد هستند که کار منعطف باعث بهره‌وری کارمندان آنها می‌شود. همچنین مطالعه JLL نشان می‌دهد که 91٪ از کارگران خواهان کنترل بیشتری در فضای کاری خود هستند.

شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس در زمینه بهینه‌سازی فضای کار با همکاری برنامه‌ریزان استراتژیک، معماران و طراحان داخلی، با در نظر گرفتن سر و صدا و آکوستیک، کیفیت آب و هوا، روشنایی و نور روز و طراحی بیوفیلیک، مطابق با گواهینامه های WELL و  Fitwel، به دنبال به حداکثر رساندن رفاه ساکنین هستند.

محل کار هوشمند

مکان‌های کاری هوشمند با استفاده از فناوری از فضا استفاده حداکثری می‌کنند.همچنین در راستای کاهش هزینه‌های انرژی، ایجاد ساختمان‌های سبز که الزامات قانونی برای کاهش انتشار کربن را برآورده کند و درعین‌حال محیطی جذاب برای نیروی کار فراهم کند، برای مشتریان خاستار ایجاد محل کار هوشمند، بسیار جذاب است.

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری در نحوه کار افراد و چیدمان‌های اداری، درحال تبدیل شدن به یک راه‌حل بهینه برای شرکت‌ها در راستای استفاده حداکثری از نیروی کار و مجموعه املاک و مستغلات آنها است.

رفاه در محل کار

انسان‌ها بزرگترین دارایی هر کسب‌و کاری هستند. در نتیجه نیروی کار سالم و شاد جزء حیاتی موفقیت تجاری در بلندمدت است. کارفرمایان هر روز بیشتر از قبل متوجه می‌شوند که پرداخت حقوق یا مستمری خوب، دیگر کافی نیست. زیرا باهوش‌ترین و بهترین استعدادها می‌خواهند در محیط‌‌های جذابی کار کنند که در آن محیط شاد و امیدوار باشند. ارتباط بین نگرش کارکنان و عملکرد کسب‌وکار از مدت‌ها قبل و در دهه‌های گذشته وجود داشته است، اما تنها در سال‌های اخیر است که تاثیر محل کار بر رفاه کارکنان آشکار شده است. مجموعه‌ای از تحقیقات، از جمله یک گزارش مبتنی بر شواهد منتشر شده توسط شورای جهانی ساختمان سبز، نشان می‌دهد که محیط فیزیکی کار به‌طور مستقیم بر سلامت، رفاه و بهره‌وری کارگران تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، یک محل کار عالی بر جذب، رضایت، کارایی و حفظ کارکنان تاثیر می‌گذارد.

باتوجه به اینکه هزینه‌های کارکنان، از جمله حقوق و مزایا، معمولا حدود 90 درصد از هزینه‌های عملیاتی یک کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند، منطقی است که حتی پیشرفت‌های جزئی در بهره‌وری کارگران می‌تواند به دستاوردهای تجاری بزرگی تبدیل شود.

گواهی‌های استاندارد خوب و متناسب

ساختمان‌های رفاه‌محور، عناصر زیادی از جمله هوای تمیز، نور طبیعی کافی و تعادل دمای محیط، تا طراحی ارگونومیک داخلی و فعالیت بدنی، انتخاب مواد سالم و دسترسی به آب تمیز، غذای سالم و ورزش و تحرک بدنی و ... را برای افراد فراهم می‌کنند. از دیگر عوامل مهم برای ایجاد یک محیط کار سالم می‌توان به موقعیت فیزیکی ساختمان و دسترسی آسان به امکاناتی که درمحل کار یا در اطراف آن قرار گیرد، اشاره کرد.

حال متخصصان معتبر و تیم‌های طراحی وجود دارند که به طراحی محل کار شما برای رسیدن به بالاترین سطوح ممکن  WELL، Fitwel، RESET  و سایر گواهی‌های مربوط به رفاه کمک می‌کنند. آنها همچنین در مورد اینکه گواهینامه به چه معناست، هر اعتبار فردی به چه چیزی نیاز دارد و چه کسی مسئول آن است نیز راهنمایی می‌کنند. در نهایت کل فرآیند را مدیریت کرده و توصیه های طراحی مناسب را ارائه می‌دهند.

آسایش حرارتی و کیفیت هوای داخلی

آسایش حرارتی و کیفیت هوای داخل ساختمان برای رفاه حیاتی است. غلظت برخی از شاخص‌های آلودگی در فضای داخلی ساختمان، می‌تواند دو تا پنج برابر بیشتر از فضای باز باشد. مهندسان با به حداکثر رساندن استفاده از هوای تازه، در نظر گرفتن رطوبت و حرکت هوا و طراحی موثر برای جریان هوا، کیفیت بالای هوای داخل ساختمان را تضمین می‌کنند. راحتی حرارتی، صوتی و ارگونومیک و کیفیت آب از دیگر موارد اولویت‌دار برای بهینه‌سازی محیط کار است. جالب است بدانید که مطالعات حاکی از کاهش 10 درصدی عملکرد در دو دمای 30 درجه سانتی‌گراد و 15 درجه سانتی‌گراد است.

روشنایی و نور طبیعی روز

قرار گرفتن در معرض نور روز، کیفیت و کمیت روشنایی الکتریکی، کنترل تابش نور موضعی و سطوح روشنایی متناسب با وظیفه، به بهبود انرژی، خلق‌وخو و بهره‌وری کمک می‌کند. سطح نور طبیعی بالا و روشنایی با کیفیت به کاهش اختلال در سیستم خواب و بیداری طبیعی بدن کمک می‌کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افرادی که در مکان‌هایی با نور روز و دید بهتر کار می‌کنند، 6.5 درصد روزهای کمتری را به بیماری مبتلا می‌شوند. تیم‌های طراحی نور تخصصی شرکت‌های متخصص،  نور بهینه را برای مناطق مختلف محل کار مطابق با نیاز آن محل فراهم می‌کنند. این‌کار باعث می‌شود تا افراد در این محیط احساس راحتی و رفاه داشته باشند.

طراحی بیوفیلیک

باتوجه به تحقیقات اخیر، گنجاندن طبیعت در محیط کار از طریق طراحی بیوفیلیک برای شرکت‌ها، یک اولویت رو به رشد است. طی تحقیقات روز، فضای سبز و طبیعت تاثیر مثبتی به‌ویژه بر سلامت روان دارند. طراحان این شرکت‌ها در هر جایی که امکان دارد، فضای سبز در محل کار می‌گنجانند. خواه بهره‌برداری از منظره‌های اطراف، ایجاد سیستم‌های مکانیکی و تهویه‌ای برای پشتیبانی از طراحی بیوفیلیک باشد، یا ساختارهایی برای بهترین استفاده از فضای باز مجاور ساختمان مانند تراس، حیاط و ... .

بررسی‌های لازم از ساکنین

عناصر رفاهی در یک ساختمان اداری، دغدغه بسیاری از مردم است. کارشناسان این حوزه نظرسنجی‌هایی را از ساکنان انجام می‌دهند تا بازخورد مستقیمی در مورد شرایط ساختمان از دیدگاه کاربران دریافت کنند. سپس از این اطلاعات برای بهینه‌سازی ساختمان برای ساکنان استفاده می‌کنند. تحقیق از ساکنان همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک برنامه‌ی نوسازی در ساختمان یا برای فرآیند صدور گواهینامه ساختمان ضروری باشد.

شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، در همه پروژه‌ها، از پروژه‌های ساخت جدید در مقیاس بزرگ گرفته تا طرح‌های بازسازی کوچک، بر رابطه بین محل کار، رفاه و موفقیت تجاری سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها با قراردادن افراد در قلب طرح‌هایشان و با ایجاد مکان‌های کاری الهام‌بخش، کارگران را قادر می‌سازند تا به بهترین شکل ممکن عمل کنند و این کار به ارزش کسب‌وکارها می‌افزاید.

نویز و آکوستیک

آکوستیک جزء کلیدی رفاه کارگران است. سروصدا و فقدان حریم خصوصی صوتی یکی از رایج‌ترین شکایات کارمندان اداری، به ویژه آنهایی که در فضاهای باز مستقر هستند، است. تحقیقات نشان می‌دهد که محیط‌های آکوستیک که به‌خوبی طراحی شده باشند، می‌توانند عملکرد کارهای اداری را تا 50 درصد افزایش دهند.

تیم‌های تخصصی آکوستیک، توانایی طراحی و مهندسی راه‌حل‌های آکوستیک موثر برای مشتریان را دارند. کارشناسان این تیم‌ها از سیستم‌های مدل‌سازی آکوستیک سه‌بعدی سفارشی برای تجزیه‌وتحلیل چیدمان‌های خاص طراحی داخلی و به حداقل رساندن نویز پس‌زمینه استفاده می‌کنند و درعین‌حال از حفظ حریم خصوصی آکوستیک به کارگران اطمینان می‌دهند.

محل کار آینده هوشمند است

در دنیای رقابتی امروز، کارکنان بیش از پیش از محل کار خود انتظار دارند، درحالی‌که شرکت‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای جذب و حفظ بهترین استعدادها و بهبود بهره‌وری هستند. انتخاب رویکرد ساختمان هوشمند در محل کار می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا تجربیات متفاوتی برای کارمندان ایجاد کنند، همکاری و نوآوری را بهبود ببخشند، فضا و هزینه‌های عملیاتی را بهینه کنند و درعین‌حال از مجموعه املاک و مستغلات خود بهترین استفاده را ببرند.

محل کار هوشمند چیست؟ یک محل کار هوشمند از ترکیبی از سیستم‌های مهندسی، رویکردهای طراحی و فناوری‌های دیجیتال برای ادغام سیستم‌های متفاوت قبلی و ایجاد ساختمانی هوشمند که به نیازهای ساکنان پاسخ می‌دهد، استفاده می‌کند و این کار را با ارائه اطلاعات در مورد فضا، افراد، شرایط محیطی و مصرف انرژی انجام می‌دهد. عملکرد محل کار هوشمند را می‌توان از طریق جمع‌آوری داده‌ها و تجزیهوتحلیل، با سیستم‌های آن به صورت خودکار، از راه دور نظارت، کنترل و بهینه کرد.

همه می‌دانیم که بسیاری از افراد برای یک محیط کار سالم بسیار ارزش قائل هستند. بااین‌حال، طبق آمار شورای دفاتر بریتانیا، 39 درصد از کارمندان می‌گویند در محل کار خود رفاه کافی ندارند. از آنجایی‌که مرز بین زندگی خصوصی و کار بسیار کم شده است، کارکنان بسیاری از مشاغل انتظار بیشتری از محل کار خود دارند. آنها به‌دنبال یک محیط راحت و مجهز به خدمات فناوری هستند که با امکاناتی که در خانه دارند مطابقت داشته یا حتی بیشتر از آن باشد. با دیجیتالی شدن خدمات، امروزه کارگران انتظار دارند که محل کار همان تجربه دیجیتالی را که با خدماتی مانند Airbnb، Uber  و آمازون به آن عادت کرده اند، ارائه دهند.

برای جذب با استعدادترین کارمندان، کسب‌وکارها باید به‌گونه‌ای ارتقا یابند که محیط‌های کاری پیشرفته‌تر، جذاب و سالم‌تری را ارائه دهند و درنتیجه بهره‌وری افزایش بیابد. به‌طور سنتی، صاحبان مشاغل دفاتر را به‌عنوان یک مرکز هزینهبر در نظر می‌گیرند، بنابراین آنها بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و به حداقل رساندن هزینه‌های اجاره تمرکز می‌کنند. اما به گفته مشاوران املاک تجاری در  JLL، سازمان‌ها سالانه به‌طور متوسط 3 دلار در هر فوت مربع در سال برای خدمات آب و برق، 30 دلار برای اجاره و 300 دلار برای حقوق و دستمزد هزینه می‌کنند. این بدان معنی است که حتی چند درصد افزایش بهره‌وری، مهم‌تر از صرفه‌جویی بالقوه در انرژی و اجاره است.

رویکرد محل کار هوشمندانه، دفاتر را نه به‌عنوان یک مرکز هزینه، بلکه به‌عنوان یک محرک استراتژیک ارزش در نظر می‌گیرد. در این رویکرد، تمرکز بر افزایش درآمد از طریق افزایش بهره‌وری، نوآوری و همکاری و همچنین جذب و حفظ استعدادها است. این رویکرد هوشمند همچنین می‌تواند غیبت کارمندان و هزینه‌های خدمات و نگهداری را کاهش دهد.

همه ذینفعان در یک محل کار هوشمند می‌توانند از این محیط سود ببرند. کسب‌وکارها می‌توانند به بهره‌وری بهتری دست یابند و تجربه کاری بهتری را برای کارمندان فراهم کنند. کارکنان نیز می‌توانند شادتر و سازنده‌تر باشند زیرا قادر به کارآمدتر شدن و ایجاد محیط های شخصی سازی شده هستند. تیم‌های منابع انسانی می‌توانند از مزایای محل کار هوشمند برای ارتقای برند کارفرما، جذب استعداد و حفظ آنها استفاده کنند. درحالی‌که تیم های املاک و مستغلات می‌توانند هزینه‌های عملیاتی را کاهش داده و بهره‌وری انرژی و توانایی خود را برای اندازه‌گیری عملکرد مناسب فضا، افزایش دهند. رویکرد محل کار هوشمند برای توسعه‌دهندگان یا صاحبخانه‌ها، می‌تواند جریان درآمد جدیدی را تضمین کند، مزیت رقابتی ساختمان‌شان را افزایش دهد و همچنین اعتبار و تبلیغات مثبت حاصل از یک ساختمان هوشمند را در اختیارشان بگذارد.

مزایا چگونه ایجاد می‌شوند؟ ساختمان‌های هوشمند داده‌های بزرگ را از طریق حسگرهای داخل ساختمان جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را با داده‌های سیستم‌های ساختمان، برنامه‌های کاربردی شرکت و داده‌های دریافتی از کاربران ترکیب می‌کنند تا بینش‌های مبتنی بر تحلیل این داده‌ها را ایجاد کنند. این بانک اطلاعاتی در مورد حرکت، نور، دما، سطوح دی‌اکسیدکربن، میزان مصرف انرژی، همراه با سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا تجربه‌ی کارمندان، مدیریت امکانات، املاک و مستغلات و استراتژی‌های تجاری را بهینه کنند

با نظارت و تنظیم سطوح CO2، محل کار هوشمند به‌طور بالقوه می‌تواند سلامت و تندرستی کارکنان را بهبود بخشد و درنتیجه غیبت را کاهش دهد. با تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به جابجایی افراد و سطوح اشغال، شرکت‌ها می‌توانند بینشی در مورد بهترین مکان‌ها در ساختمان‌های خود برای همکاری سازنده به‌دست آورند و شناسایی کنند که کدام فضاها کم استفاده هستند.

همچنین  یک ساختمان هوشمند می‌تواند به بهینه‌سازی روشنایی برای بهبود راحتی و کاهش مصرف انرژی کمک کند و این کار منجر به صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود. هزینه‌های گرمایش، تهویه هوا و تهویه مطبوع (HVAC) را می‌توان به‌طور مشابه از طریق حسگرهای محیطی، سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل و تشخیص عیب و ... مدیریت کرد که مجددا آسایش را بیشتر کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

ایجاد یک محل کار هوشمند

با اینکه پیش از این فناوری روش کاری ما را تغییر داده است، بازهم در بیشتر موارد محیط‌های کاری امروزی شباهت زیادی به دفاتر اوایل قرن بیستم دارند. برای ایجاد یک محل کار هوشمند واقعی و مناسب برای قرن بیست و یکم، باید با بررسی عواملی مانند مدل کسب‌وکار، استراتژی و فرهنگ کاری شروع کنیم تا بفهمیم چگونه یک محل کار خلاقانه طراحی کنیم که بتواند بیشترین ارزش را برای یک تجارت خاص به ارمغان بیاورد. 

گام اول شامل ایجاد چشم انداز و تجربه‌ای است که باید به‌دست آید. گام بعدی توسعه یک مورد تجاری و استراتژی است که تحول و مزایایی که محل کار هوشمند برای کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد و قابلیت اقتصادی پروژه را در نظر می‌گیرد. مرحله بعدی شامل یافتن بهترین راه برای دستیابی به اهداف از طریق مهندسی و پیاده‌سازی فناوری است. علاوه بر این، باید روی روش کسب‌وکاری که در محل کار هوشمند از آن استفاده می‌شود کار کرد تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکار به تجربه مطلوب خواهد رسید و از مزایای یک کسب‌وکار هوشمند برخوردار خواهد شد.

نقش شرکت‌های ارائه دهند‌ی این سرویس‌ها در توسعه محل کار هوشمند

این شرکت‌ها، مشتاق به ادغام طراحی، فناوری و تجربه انسانی برای ایجاد مکان‌های کاری هوشمند هستند. همچنین در استفاده از فناوری‌های نوآورانه مانند دستگاه‌ها و پلتفرم‌های اینترنت اشیا  (IoT)، رسانه‌های دیجیتال تعاملی، فناوری‌های موقعیت مکانی و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و همچنین با رویکرد یکپارچه‌سازی سیستم‌های تجاری، امنیت سایبری، دسترسی دیجیتال و تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیشرفته پیشگام هستند.

محل کار با عملکرد بالا، پایدار و بادوام تجاری

یک محل کار با عملکرد بالا، مکانی است که در چندین معیار از جمله، خدمات ساختمانی کارآمد، حداقل هزینه برای ساختمان، کاهش ردپای کربن و عناصری که رفاه کارگران را بهینه می‌کنند، به برتری دست می یابد. درنتیجه یک محل کار با عملکرد بالا، پایه‌ای محکم برای موفقیت یک کسب‌وکار است.

درحالی‌که اولویت این شرکت‌ها ارائه مکان‌های کاری الهام‌بخش است تا عملکرد کارکنان تقویت شود، اما به‌صرفه بودن مکان برای کار امری قابل درک است. زیرا هزینه‌های املاک تجاری در سراسر جهان در حال افزایش است و بخش بزرگی از هزینه‌های تجاری یک کسب‌وکار را تشکیل می‌دهد.

ساختمان‌های سبز

ساختمان‌های سبز، مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی زیادی را ارائه می‌دهند. همچینین به‌وضوح هزینه‌های انرژی را کاهش می‌دهند. طبق گفته شورای جهانی ساختمان سبز، ساختمان‌های سبزی که گواهینامه LEED را در ایالات متحده و سایر کشورها دریافت می کنند، 25 درصد انرژی کمتر و 11 درصد آب کمتری نسبت به ساختمان‌های سنتی مصرف می‌کنند.

ساختمان اداری سبز نیز مکان مناسبی برای جذب و حفظ استعدادها است. یک ساختمان سازگار با محیط‌زیست، بیانگر این موضوع است که مالک/متصرف آن مسئولیت‌های اجتماعی و شرکتی خود را جدی می‌گیرد.

مزایای اجتماعی ساختمان‌های سبز برای کارفرمایان نیز ارزشمند است. به‌همین منظور تحقیقاتی توسط مرکز بهداشت و محیط‌زیست جهانی در دانشگاه هاروارد نیز انجام شده است. دانشکده بهداشت عمومی چان می‌گوید که کارگران در دفاتر سبز و دارای تهویه مناسب 101 درصد افزایش در نمرات عملکرد مغزی ثبت می‌کنند.

شرکت‌های فعال این زمینه دارای توانایی در صرفه‌جویی انرژی هستند. برای مثال بسیاری از طرح‌های این شرکت‌ها موفق به دریافت گواهینامه‌های زیست‌محیطی معتبر، مانند  LEED، BREEAM، Miljöbyggnad  و Green Star شده‌اند.

محل کار انعطاف‌پذیر و فرهنگ اشتراک‌گذاری

محلهای کار فیزیکی در حال تغییر به‌حالت بازتر، مشارکتی‌تر و برابرتر هستند. این موضوع نشان‌دهنده تغییر به‌سمت شیوه‌های کاری انعطاف‌پذیر است و به‌دلیل ماهیت خود، به کارگران استقلال بیشتری نیز می‌دهد.

کار مبتنی بر فعالیت

استقلال، قدرت انتخاب نحوه و مکان کار، یک عامل تعیین‌کننده برای رضایت کارگران است. وقتی وظایف مختلف به انواع مختلف فضای کاری نیاز دارند، گرایش به سمت کار چابک یا کار مبتنی بر فعالیت (ABW) می‌رود. این موضوع به‌معنای فراهم کردن محیط‌های کاری است که کار از راه دور/انفرادی، مکان خاص یا کار مشترک را تسهیل می‌کند. سال‌ها است که بسیاری از کسب‌وکارها و طراحان دفاتر، دفاتر Open Plan Offices را به‌عنوان بهترین راه برای تقویت همکاری و عملکرد کارگران ترجیح می‌دهند. اما مطالعات نشان می‌دهد که درواقع، بهره‌وری کارگران به دلیل نبود حریم خصوصی و سر و صدای زیاد در این محیط‌ها کاهش می‌یابد. نتایج یک نظرسنجی در سال 2017 توسط  Deloitte نشان می‌دهد که کارهای انعطاف‌پذیر دارای بهره‌وری و مشارکت بیشتر کارکنان هستند و درعین‌حال رفاه شخصی، سلامت و شادی در این مشاغل بیشتر است.

فضاهای انعطاف‌پذیر

محیطهای کاری که فضاهای انتخابی را ارائه می‌دهند، بیشتر از توانمندسازی کارگران و افزایش رفاه آنها، می‌توانند برای تغییر شرایط کسب‌وکار و اجرای سریع ابتکارات جدید مفید باشند. فضاهای چابک به‌راحتی می‌توانند نوسانات تعداد کارگران و سازماندهی مجدد امور را مدیریت کنند و برای پاسخگویی به نیازهای پروژه‌های جدید و استفاده از فضا منعطف شوند. همچنین ممکن است با نزدیک شدن به استفاده از فضاهای خلاقانه و باز، برخی از سازمان‌ها متوجه شوند که به فضای اداری کمتری (به‌دلیل دورکاری) نسبت به پیش‌بینی‌هایشان نیاز دارند.

فضاهای مشترک و عمومی

همراه با تمرکز روزافزون بر محل کار به‌عنوان محل همکاری، گرایش به‌سمت محیط‌های کاری که شبیه یک جامعه است، بیشتر می‌شود. مفهوم رایج کار مشترک در مقیاس بزرگ‌تری اعمال می‌شود و به کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای اجازه می‌دهد از ایده‌ها و تجربیات یکدیگر بهره‌مند شده و استفاده کنند. 

در آخر باید بگوییم که شرکت‌های ارائه دهنده این سرویس‌ها، خدمات زیادی را ارائه می‌دهد که مستقیما بر طراحی محل کار، از مهندسی سازه و MEP گرفته تا لوازم داخلی، راه‌حل‌های هوشمند و خدمات تخصصی تاثیر می‌گذارد.

منبع:

https://www.wsp.com/en-GL/hubs/workplace 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران