معرفی انواع بسته بندی کالا

معرفی انواع بسته بندی کالا

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

بسته بندی بار، یکی از مهم‌ترین عوامل در حمل‌ونقل کالا است. همان‌طور که مشتری برای دریافت بار بدون آسیب به یک روش حمل‌ونقل مطمئن و ایمن نیاز دارد، از طرف دیگر فرستنده هم خواهان استفاده حداکثری از فضای باری در راستای رسیدن به حداکثر سود است.

انواع بسته بندی

در ادامه به معرفی برخی از انواع بسته بندی مناسب برای بار می‌پردازیم.

کارتن مقوایی / جعبه از جنس فیبر

کارتن مقوایی 

رایج‌ترین بسته بندی اقتصادی برای حمل‌ونقل، جعبه مقوایی است. به این دلیل که کارتن‌های مقوایی یک بسته بندی کارآمد اما ارزان، سبک و به‌صرفه برای فرستنده هستند. اما هنگام استفاده از جعبه‌های مقوایی دارای محدودیت‌هایی مانند: محدودیت وزنی، ناسازگاری با تجهیزات بالابر معمولی، شرایط آب‌وهوایی نامساعد که باعث آسیب به کارتن می‌شود، مقررات کشور مبدا یا مقصد، هستیم.

به همین دلیل توصیه می‌شود که کالا را با مواد محافظ مانند ضربه‌گیر حباب‌دار و ... بسته بندی کرد تا از آسیب رسیدن به کالای درون بسته جلوگیری شود.

بسته بندی کردن در کیسه

کیس چوبی 

درصورتی‌که خود محصول مقاوم بوده و تحمل فشار و فشردگی خارجی را داشته باشد، استفاده از این نوع بسته بندی مناسب است. کیسه‌ها محتویات را فقط در یک مکان نگه می‌دارند و از آسیب خارجی محافظت نمی‌کنند. این محصولات معمولاً می‌توانند کود، غلات (برنج، ذرت، گندم) ، دانه‌ها، میوه‌های خشک، شکر، نارگیل، قهوه، سبزی‌ها تازه، آرد، کشمش و این قبیل اقلام باشند.

جعبه‌های چوبی

جعبه چوبی 

جعبه‌های چوبی از استحکام خوبی برای تحمل فشارهای تحمیلی برخوردارند. این نوع بسته بندی ها دارای استحکام بالاتر و نیز قیمت گران‌تر نسبت به جعبه‌های مقوایی هستند. معمولا کالاهایی که به گرما، رطوبت و غیره حساس هستند با انواع جعبه‌های چوبی، از جمله تخته سه لا، بسته بندی و ارسال می‌شوند.

کیس‌های چوبی

کیس چوبی 

این نوع بسته بندی معمولا به‌عنوان یک کیس بزرگ برای یکپارچه‌سازی کارتن‌ها یا حفاظت از آنها استفاده می‌شوند. کیس‌های چوبی معمولا برای جابجایی کارتن‌هایی که استحکام کافی ندارند و همچنین برای حمل با ماشین‌های بزرگ کاربرد دارند.

بشکه‌های فولادی

بشکه فولادی 

بشکه‌های فولادی به‌طورکلی برای صادرات و ارسال کالا گزینه خوبی هستند. اما اگر در انتخاب جنس و ضخامت و همچنین ترمیم و آزمایش سالم بودن آنها کوتاهی شود، می‌توانند باعث آسیب‌دیدن بار در اثر تاثیرات محیطی و فشارهای وارده باشند.

بیلز

بیلز 

این نوع بسته بندی بیشتر برای صادرات و محموله‌ها استفاده می‌شوند. این بسته‌ها می‌توانند در معرض سوراخ یا خیس شدن قرار گیرند. به‌همین دلیل برای محصولات با ارزش بالا توصیه نمی‌شوند.

بارگیری با پالت

بارگیری با پالت 

بسیاری از محصولات یا کالاها را می‌توان برای سهولت در جابجایی، ذخیره‌سازی و محافظت از آنها، به‌صورت پالت بسته بندی کرد. با استفاده از این روش بسته بندی، هزینه‌های بسته بندی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

کانتینر

کانتینر 

در واقع کانتینر یا همان بسته بندی در جعبه بزرگ، متداول‌ترین روش حمل کالا در سراسر جهان است. به‌عنوان‌مثال، یک کانتینر 20 فوت می‌تواند 33 پالت استاندارد 1*1*1  متر را حمل کند.

منبع:

https://www.freightamigo.com/shipping-tips/cargo-packaging

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران