گجت‌های پوشیدنی، ابزاری موثر برای کاهش شیوع کرونا در صنعت لجستیک

گجت‌های پوشیدنی، ابزاری موثر برای کاهش شیوع کرونا در صنعت لجستیک

نویسنده : تی‌مگ

صنعت لجستیک با تغییرات فناوری بیگانه نیست. در سال 2020، زمانی که استفاده از دفاتر یا تبلت‌های مستقل دیجیتالی امری عادی محسوب می‌شود، برخی از انبارها از دفاتر دست‌نویس یا سایر روش‌های آنالوگ استفاده می‌کنند. این پیشرفت‌های دیجیتالی باعث افزایش سرعت و کارایی شده‌اند؛ با این‌حال، هنوز در مقوله فناوری لجستیک خلاءهایی وجود دارد که باید برطرف شوند.
در صنعت لجستیک ثانیه‌ها اهمیت بالایی دارند. جایی که حتی تأخیری کوتاه در کار می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زنجیره تحویل شود. همچنین نیاز به دقت در تشخیص، کنترل و پردازش بسته‌ها دارای اهمیت بالایی است. به‌طور متوسط، کسب‌وکارها در سراسر دنیا انقباضی (افتی) حدود 1.44% را تجربه می‌کنند؛ باتوجه به اینکه صنعت لجستیک جهان تقریبا 5.5 تریلیون یورو ارزش دارد، این ضرر و زیان‌ها و ناکارآمدی‌ها، میلیاردها یورو ضرر در ترازنامه‌های مالی شرکت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.
شرکت‌های بزرگ، جستجوی راه‌حل برای این مسائل را آغاز کرده‌اند. آینده قابل توجهی برای این گجت‌های پوشیدنی (همان‌طور که از نامش پیداست، می‌توانید آن را بپوشید تا فرآیندهای لجستیکی را بهبود ببخشید) وجود دارد. قسمت اعظم این فناوری اکنون در دسترس است و بخشی از آن در آینده قابل دسترس خواهد بود. در هر صورت، این گجت‌ها می‌توانند آینده فناوری لجستیکی را مشخص کنند و در حال حاضر شاهد افزایش کاربرد و استفاده از آنها در شرکت‌هایی هستیم که در آینده به‌دنبال رقابت در این زمینه هستند.
با این گجت‌های پوشیدنی، کارگران نیاز ندارند برای وارد کردن اطلاعات به اتاق بازگردند یا هنگام انجام  وظایف کاری خود، کامپیوتر تبلتی را با خود حمل کنند. به همین روشی که تلفن‌های هوشمند لرزیده یا صدای لرزش ایجاد می‌کنند تا به ما هشدار دهند، گجت‌های پوشیدنی نیز هنگام دریافت اطلاعات از طریق یک شبکه نسل پنجم (5G) هشدار می‌دهند. فناوری این گجت‌ها، باعث افزایش پتانسیل و کارایی بهتر کارگران و کاهش استرس در یک محیط کاری پرفشار، می‌شود.
با این‌حال، همانند بیشتر تغییرات مقیاس-بزرگ، صنعت لجستیک نیز اخیرا به‌سمت گجت‌های پوشیدنی حرکت کرده است. مدیران در مورد پیاده‌سازی فناوری‌هایی که تابه حال استفاده نشده‌اند، مردد هستند. این تردید در بین انبارها و دپارتمان‌های لجستیکی در سطح جهان صادق است، در حالی‌که روش قدیم  انجام  این کسب‌وکار به سرعت در حال تغییر است.
موافقت با رعایت فاصله‌اجتماعی برای شرکت‌های لجستیکی که به حفظ ایمنی کارمندان خود و در عین حال کارآمد نگه داشتن کارها توجه دارند، به یک اولویت تبدیل شده است. ابعاد مثبت پوشیدن این گجت‌ها در کاهش تماس بین کارگران و در عین حال، ساده‌سازی وظایف آن‌ها، موجب سرعت هر چه بیشتر در استفاده از این فناوری، به‌خصوص در مبارزه با کوید-19 شده است.

گجت‌های پوشیدنی برای سلامتی و بهره‌وری کارگران

محبوب‌ترین گجت پوشیدنی در بازار مصرف‌کننده‌ها، ساعت‌های هوشمندی مانند اپل واچ و گجت‌های تناسب اندام مانند فیت‌بیت  یا جابون  هستند. این گجت‌ها– که بزرگ‌تر از اندازه یک ساعت مچی نیستند– مشخصه‌های متنوعی از جمله تعداد قدم‌های روزانه، تعداد ضربان قلب و زمان خواب کاربران را اندازه می‌گیرند. کاربران می‌توانند این اطلاعات را از طریق اپلیکیشن مربوطه مشاهده کنند.
این نوع گجت‌های پوشیدنی را می‌توان با قابلیت‌های واقعیت افزوده (AR) ترکیب کرد که امکانات آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. شرکت‌هایی مانند اسکندیت  اپلیکیشن‌هایی را توسعه می‌دهند که از دوربین باکیفیت تلفن‌های مصرف‌کنندگان برای استفاده در اسکن بارکد و محصول، بهره می‌برند. زمانی که اطلاعات دریافت شد، اپلیکیشن فورا اطلاعاتی را در مورد محصول نمایش می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها از طریق هوش‌مصنوعی می‌توانند متن روی برچسب‌های پرینت شده و حتی خود محصولات را بدون بارکد، تشخیص دهند. 
فناوری اسکندیت به شرکت‌هایی ماند هرمس  کمک کرده تا عملکردها را بهبود بخشند. یکی از آن‌ها تا جایی پیش رفته که می‌تواند اسکنرهای بارکد اختصاصی خود را با دستگاه‌های سامسونگ جایگزین کند، به‌طوری که کارگران از آن‌ها برای اسکن چندین بسته به‌طور همزمان استفاده می‌کنند. این کار به‌طور قابل توجهی باعث کاهش زمان بارگیری شده است. زمانی‌که این کار با قابلیت ارسال و دریافت تصاویر، تایید بلند کردن و تحویل بسته ترکیب می‌شود، شرکت می‌تواند به‌وسیله اعمال فناوری صنعت لجستیک به دستگاه‌های مدرن مشتری، بسته‌ها را با خطاهای تحویل کمتری ارسال‌ کند.
فقط تلفن‌های هوشمند و گجت‌های مچی نیستند که استفاده می‌شوند. کارخانه عینک‌های هوشمند ووزیکس  محصولات خود را برای استفاده در انبارها و عمدتا به‌منظور اسکن بارکدها، ضبط ویدئو و پردازش اطلاعات بدون هیچ حرکت خاصی، تبلیغ می‌کند. این کار نه تنها باعث بهبود نظارت می‌شود، بلکه چنین دستگاه‌هایی، بدون نیاز به لمس می‌توانند تجربه کاری ایمنی را نیز برای کارگران مهیا سازند.

کارایی و ایمنی بیشتر

محصولات پوشیدنی مانند موارد مذکور نه تنها باعث بهبود کارایی انبار شده، بلکه به ایمنی و سلامت کارگران نیز کمک می‌کند که یک بازی برد-برد برای مدیریت و کارگران است.
محصولاتی مانند گجت پوشیدنی Kinetic’s REFLEX به‌وسیله هشدار به کارگران در موقعیت‌های نا امن و فراهم کردن بازخورد لحظه‌ای در هنگام حرکت، به این مهم دست می‌یابند. هر دوی این ویژگی‌ها قبل از وقوع آسیب‌های بالقوه و احتمالی، باعث جلوگیری از آن‌ها می‌شوند. 
در حالی‌که محصولات کینتیک  به‌طور مستقل کار می‌کنند، بسیاری از نسخه‌های این گجت‌های پوشیدنی، توانایی‌های کارگران را افزایش داده و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا با دقت و کارایی بیشتر، کار بیشتری انجام  دهند. برای مثال، کارگران انبارها بیشتر زمان خود را برای اسکن بارکدها صرف می‌کنند تا سرعت حمل‌ونقل و تکمیل سفارش را افزایش دهند. دستگاه‌هایی مانند اسکنرهای محرک انگشتی و حلقه‌ای با رویکردِ اشغال نکردن دست، کار اسکن را انجام داده و به کارگران اجازه می‌دهند تا کار بیشتری را، به‌وسیله فناوری ساده‌تر و قابل حمل‌تر، انجام دهند. اگرچه خطر انتقال ویروس کرونا به وسیله بسته‌بندی پایین است، کارگران انبارها و رانندگان تحویل، اغلب صدها یا هزاران بسته را در هر روز تحویل می‌دهند. بنابراین کاهش تماس با هر ناقل احتمالی ویروس باید در اولویت باشد.
مشابه این، شرکت بیمه‌بازرگانی آمریشور  دستگاه‌های پوشیدنی را برای برخی از بیمه‌شدگان خود فراهم  کرده و کاهشی 43% را در مطالبات جبران خسارت کارگران اعمال می‌کند. این کار تاثیری اساسی در لجستیک دارد، زیرا میزان آسیب‌دیدگی برای کارگران انبارها 5.1 در هر صد کارگر است که دو برابر میانگین آسیب‌دیدگی برای کارگران در آمریکا (2.8 در هر صد کارگر) است. با استفاده از فناوری پیش‌گیرانه به‌منظور حفاظت از کارگران، آن‌ها حقوق خود را کامل دریافت می‌کنند؛ در حالی‌که شرکت‌ها بهره‌وری پایدار و بهینه را در محل کسب‌وکار خود تضمین می‌کنند.
علاوه بر این، دستگاه‌های پوشیدنی ویژگی‌های جدیدی را به‌منظور کمک به مبارزه با شیوع بیماری کوید 19 اضافه کرده‌اند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، Kinetic’s REFLEX نه تنها وضعیت و حرکات کارگر را بهبود بخشیده، بلکه اخیرا برای کمک به فاصله‌گذاری اجتماعی نیز به‌روزرسانی شده است. زمانی‌که کارگران تا حد یک متر به همدیگر نزدیک می‌شوند (فاصله‌ای که توسط سازمان بهداشت جهانی برای طول فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه شده است)، سنسورهای مجاورت هشدار می‌دهند. همچنین جمع‌آوری لحظه‌ای داده‌ها، به ردیابی تماس کمک کرده و گزارش‌های دقیقی را فراهم می‌کند که به مدیران کمک می‌کند برای کاهش آلودگی تصمیماتی اتخاذ کنند.

فراتر از انبارها

انبارها، که در آن کارگران در فواصل نزدیک به هم کار کرده و تعداد زیادی بسته را آماده می‌کنند، یکی از ذینفعان فناوری‌های پوشیدنی هستند، اما تنها مکان‌هایی نیستند که این‌گونه گجت‌ها در آن‌ها استفاده می‌شوند.
برخی از مهم‌ترین ذینعفان این فناوری، صنعت حمل‌ونقل کامیونی است؛ جایی که خستگی راننده به‌طور تخمینی مسبب 70% از تصادفات است. به‌منظور مبارزه با این مسئله، رانندگان می‌توانند از ساعت‌های هوشمندی استفاده کنند که می‌تواند به‌طور منظم، با لرزش و هشدار، زمان استراحت را به راننده‌ها گوشزد کنند، یا حتی زمانی که خودرویی در نقطه کور آن‌هاست، به آن‌ها هشدار دهند. غیر از ساعت‌های هوشمند، شرکت اوپ آلرت  عینک‌هایی را ارائه داده است که دارای قابلیت‌های جالبی هستند. آنها می‌توانند زمانی‌که راننده چشم خود را از جاده برمی‌دارد، تشخیص دهند و به محض اینکه سر رانندهِ خواب‌آلود رو به پایین خم شد، او را از تصادف باز دارند. دستگاه از طریق نظارت LED بر چشم کاربر کار کرده و آن‌ها را با اطلاعات لحظه‌ای در یک حلقه حفظ می‌کند که دنبال کردن آن باعث می‌شود تا راننده بخشی از سیستم ایمنی پوشیدنی باشد.
اولین قدم برای استفاده مفیدتر، اطمینان از این امر است که کارگران بدانند چگونه از گجت‌های پوشیدنی خود به‌درستی استفاده کرده و از آن‌ها نگهداری کنند. در اینکه این محصولات روش‌های شرکت‌های لجستیک را برای اسکن، پردازش و ارسال محمولاتشان تغییر می‌دهند، هیچ تردیدی وجود ندارد. انتظار می‌رود تا سال 2021 میزان محموله‌های این دستگاه‌ها به عدد151 میلیون برسد، که گواهی بر تقاضای بالا برای راه‌حل‌های جدید در صنعت لجستیک است.
حتی احتمالا این برآورد حد پایین عددی است که تا سال بعد انتظارش را داریم. تغییراتی که در پی شیوع جهانی کوید 19 اتفاق افتاده‌اند، ضرورت رو به رشدی را برای استفاده از آخرین فناوری به‌منظور ممانعت از موارد بحرانی در محیط کار، ایجاد کرده‌اند. شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری خود را در گجت‌های پوشیدنی مورد استفاده در صنعت لجستیک افزایش می‌دهند، می‌توانند احتمال انتقال بیماری را به‌وسیله ویژگی‌های تعبیه شده در دستگاه‌ها، با ردیابی تماس و فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش داده و در کنار آن، کارایی اسکن را از طریق حلقه، دست و اسکنرهای عینک‌های هوشمند بهبود بخشند.
پیش از همه‌گیری کرونا، این تغییرات ممکن بود سال‌ها زمان ببرند، اما اکنون با بازگشایی مجدد شرکت‌ها در سراسر جهان، می‌توان تا سال آینده تبدیل گجت‌های پوشیدنی به جزء اصلی صنعت لجستیک را مشاهده کرد. افزایش ایمنی، بهبود بهره‌وری و افزایش اعتمادبه‌نفس کارگران، بزرگ‌ترین مزایای پیاده‌سازی گجت‌های پوشیدنی در صنعت لجستیک هستند. شرکت‌ها باید به دنبال موقعیت‌هایی باشند تا با استفاده از این محصولات، عملکردهای خود را بهبود بخشند؛ به‌خصوص اگر به‌دنبال ایفای نقش خود در کاهش شیوع بیماری کوید 19 و تا حد ممکن، ایمن‌سازی و بهبود عملکرد خود باشند. 


منبع

https://transmetrics.eu/blog/the-future-of-wearables-in-logistics/ 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران