NFT چیست؟

NFT چیست؟

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

تصور کنید که یک اثر هنری دیجیتال را در اینترنت با قیمتی مناسب خریده و یک توکن دیجیتالی منحصربه‌فرد دریافت می‌کنید که مالکیت شما را بر اثر هنری خریداری شده ثابت می‌کند. این یک فرصت عالی است که امروز و به لطف NFT ها، وجود دارد. امروزه NFTها دنیای هنرهای دیجیتال و کلکسیونی‌ها را با تحولی بزرگ مواجه کرده‌اند. همان‌طور که همه در سراسر جهان بر این باور بودند که بیت‌کوین پاسخ دیجیتالی به ارز است، در حال حاضر NFTها به‌عنوان پاسخ دیجیتالی به کلکسیون‌ها ارائه می‌شوند. در نتیجه، هنرمندان دیجیتال به‌لطف فروش گسترده به مخاطبان، در حال تغییروتحول در زندگی کاری و شخصی خود هستند.

اگر شما هم به NFTها علاقه‌مند هستید و می‌خواهید درباره آنها بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

NFT به معنای توکن‌ غیرقابل‌تعویض است و معمولا با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی که برای ایجاد ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، ایجاد می‌شود. به زبان ساده، این دارایی‌های رمزنگاری شده، مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند. اما نمی‌توان آنها را مانند سایر دارایی‌های رمزنگاری شده معادل (مانند بیت‌کوین یا اتریوم) مبادله یا معامله کرد.

اصطلاح NFT(Non-fungible token) به‌وضوح نشان می‌دهد که نمی‌توان آن را جایگزین و یا تعویض کرد؛ زیرا دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. درحالی‌که ارزهای فیزیکی و ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند؛ به این معنی که می‌توان آنها را با یکدیگر یا جداگانه مبادله کرد. پس به‌طورکلی NFT مخفف یک توکن غیرقابل‌تعویض است که نمی‌توان آن را جایگزین و یا تعویض کرد؛ زیرا دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.

ویژگی‌های کلیدی NFT 

  • یک دارایی دیجیتال است.
  • NFT یک دارایی دیجیتالی است که کلکسیون‌های اینترنتی اعم از هنر، موسیقی و بازی‌ها را با گواهی معتبر ایجاد شده توسط فناوری بلاک‌چین که زیربنای ارزهای دیجیتال است، به نمایش می‌گذارد.

  • منحصربه‌فرد است.
  • NFT قابل جعل یا دست‌کاری نیست.

  • قابل تبادل است.
  • مبادلات NFT با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین در سایت‌های تخصصی انجام می‌شود.

    برای مثال Cryptopunks یک نمونه قوی از NFT است که شما را قادر می‌سازد 10000 کلکسیون را با اثبات مالکیت، خرید، فروش و یا ذخیره کنید.

NFT چگونه کار می‌کند؟

  • اکثر NFTها در بلاک‌چین ارز دیجیتال اتریوم که تراکنش‌ها را ثبت می‌کند، قرار دارند.
  • NFTها توکن‌های فردی هستند که اطلاعات ارزشمندی در آنها ذخیره می‌شود.
  • ازآنجایی‌که NFTها دارای ارزشی هستند که عمدتا توسط بازار و تقاضا تعیین می‌شود، می‌توان آنها را مانند سایر انواع فیزیکی آثار هنری خریدوفروش کرد.
  • داده‌های منحصربه‌فرد NFTها، اصالت و مالکیت آنها و انتقال توکن‌ها بین مالکان را آسان می‌کند.

nft 

NFT برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

معمولا افراد علاقه‌مند به تجارت رمزنگاری و جمع‌آوری آثار هنری از NFT استفاده می‌کنند. اما NFTها کاربردهای دیگری از جمله موارد زیر دارند.

  • محتوای دیجیتال
  • امروزه مهم‌ترین کاربرد NFT در محتوای دیجیتال بوده و سازندگان محتوا سود خود را با NFTها افزایش می‌دهند؛ زیرا NFTها به سازنده قدرت داده و سازندگان مالکیت محتوای خود را خواهند داشت.

  • آیتم‌های بازی
  • تا به امروز توسعه‌دهندگان بازی علاقه زیادی به NFTها نشان داده‌اند؛ زیرا NFTها می‌توانند مزایای زیادی را برای بازیکنان فراهم کنند. برای مثال شما می‌توانید در یک بازی آنلاین آیتم‌هایی برای شخصیت‌های خود خریده و تا پایان بازی صرفا از همان قابلیت‌ها استفاده کنید؛ اما با NFT‌ها، پس از اتمام کار می توانید با فروش آن آیتم‌ها پول خود را پس بگیرید.

  • سرمایه‌گذاری و وثیقه 
  • NFT و DeFi (Decentralized Finance) زیرساخت‌های مشابهی دارند. برنامه‌های DeFi به شما این امکان را می‌دهند تا با استفاده از گذاشتن وثیقه پول قرض کنید. در زمانی که NFT و DeFi هر دو باهم کار می‌کنند، می‌توان از NFTها به‌عنوان وثیقه استفاده کرد.

  • نام‌های دامنه 
  • NFT ‌ها نامی آسان‌تر برای به‌خاطر سپردن دامنه به شما ارائه می‌کنند. آنها مانند یک نام دامنه وب‌سایت عمل می‌کند و آدرس IP آن را به‌یادماندنی‌تر و ارزشمندتر می‌کند.

در همین راستا افراد مشهوری مانند Snoop Dogg، Shawn Mendes و Jack Dorsey با انتشار خاطرات و آثار هنری منحصربه‌فرد و فروش آنها به‌عنوان NFTهای امنیتی شده، علاقه خود به NFT را نشان داده‌اند.

یکی از محبوب‌ترین توکن‌های غیرقابل‌تعویض در روزهای اخیر NBA Top Shot بوده که همکاری بین Dapper Labs (سازندگان بازی CryptoKitties) و انجمن ملی بسکتبال (NBA) است. NBA به لابراتوارهای Dapper مجوز تک‌تک حلقه‌های ویدئویی برگزیده را داده و آنها فیلم را دیجیتالی کرده و برای فروش در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. نکته جالب اینجاست که اگر شخصی یک کپی کامل از ویدئو ساخته باشد، می‌توان به‌سرعت تقلبی بودن آن را تشخیص داد. این سرمایه‌گذاری تاکنون 230 میلیون دلارفروش داشته است و این شرکت به‌تازگی 305 میلیون دلار بودجه از گروهی متشکل از افراد سرشناسی مثل مایکل جردن و کوین دورانت دریافت کرده است.

چند نمونه از محبوب‌ترین این حلقه‌های ویدئویی که باقیمت‌های نسبتا بالایی نیز به‌فروش می‌رسند عبارت‌اند از:

  1. LeBron James “Cosmic” Dunk: $208,000
  2. Zion Williamson “Holo MMXX” Block: $100,000
  3. LeBron James “From the Top” Block: $100,000
  4. LeBron James “Throwdowns” Dunk: $100,000
  5. LeBron James “Holo MMXX” Dunk: $99,999
  6. Steph Curry “Deck the Hoops” Handles: $85,000
  7. Giannis Antetokounmpo “Holo MMXX” Dunk: $85,000
  8. LeBron James “From the Top” Dunk: $80,000

این لحظات منحصربه‌فرد NBA از طریق "pack drops" ساخته شده و با متوسط مبلغ فروش حدود 9 دلار به بازار عرضه می‌شوند. اما بسته‌های منحصربه‌فردتر می‌توانند با قیمت بسیار بیشتری به‌فروش برسند.

تا اینجا متوجه شدیم که NFT برای چه مواردی استفاده می‌شود و چگونه می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. در ادامه نگاهی به تفاوت آن با سایر اشکال ارزهای دیجیتال خواهیم انداخت.

چرا NFTها محبوب می‌شوند؟

NFTها در واقع از سال 2015 وجود داشته‌اند، اما اکنون به لطف عوامل مختلف، محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. اولین مورد و شاید مهم‌ترین عامل، عادی‌سازی و هیجان ارزهای دیجیتال و چارچوب‌های بلاک‌چین زیربنایی است؛ زیرا همه مصرف‌کنندگان می‌خواهند این فرصت را داشته باشند که محتوای دیجیتال منحصربه‌فرد داشته باشند و به‌طور بالقوه آنها را به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری نزد خود نگه دارند.

وقتی شخصی یک توکن غیرقابل‌تعویض خریداری می‌کند، مالکیت آن محتوا را به دست آورده و همچنان می‌تواند از طریق اینترنت محبوبیت کسب کند. زیرا یک NFT هر چه بیشتر به‌صورت آنلاین دیده شود، ارزش بیشتری پیدا می‌کند؛ بنابراین، باتوجه‌به خریدوفروش دارایی‌های دیجیتال محبوب در طول زمان، پتانسیل کسب درآمد مداوم وجود دارد.

NFT چه شباهت و تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟

  • NFTها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی مشابه سایر ارزهای رمزنگاری شده ایجاد می‌شوند.
  • ارزهای دیجیتال، قابل تعویض هستند. به این معنی که می‌توان آنها را معامله یا با یکدیگر مبادله کرد. همچنین از نظر ارزش برابر هستند.
  • به‌عنوان‌مثال، یک بیت‌کوین همیشه برابر با یک بیت‌کوین دیگر است، یا یک دلار همیشه برابر با یک دلار است.
  • اما هر NFT به‌عنوان یک امضای دیجیتال عمل می‌کند که امکان مبادله یا برابری آنها را با یکدیگر غیرممکن می‌کند.
  • برای مثال شام آخر یک تابلوی نقاشی است و نمی‌توان آن را با تابلوی دیگری عوض کرد.

اتریوم و NFT

بلاک‌چین اتریوم این امکانات را برای NFTها فراهم می‌کند:

  1. همه محصولات اتریوم دارای یک پشتیبان هستند که NFTها را برای خرید از یک محصول و فروش آن در محصول دیگر آماده می‌کنند.
  2. پس از تایید یک تراکنش، دست‌کاری داده‌ها برای جعل مالکیت غیرممکن است.
  3. اتریوم هرگز غیرقابل‌استفاده نمی‌شود؛ به این معنی که توکن‌های شما همیشه برای فروش در دسترس خواهند بود.

اتریوم 

چگونه NFT بخریم؟

با درک اینکه NFT برای چه چیزی استفاده می‌شود و درنظرگرفتن مزایای خاص آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، ممکن است بخواهید برای خرید NFT سرمایه‌گذاری کنید. اگر چنین است، قبل از انجام این کار باید برخی از موارد ضروری را تهیه کنید.

  • شما به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید که به شما امکان می‌دهد NFTها و ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنید.
  • بسته به ارزهایی که ارائه‌دهنده NFT شما می‌پذیرد، باید مقداری ارز دیجیتال (به‌احتمال زیاد اتریوم) خریداری کنید. برای این‌کار می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند OpenSea، Coinbase، Kraken، PayPal و ... برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده کنید.
  • پس از خرید ارز دیجیتال خود می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول خود منتقل کنید.
  • به‌خاطر داشته باشید که بسیاری از صرافی‌ها درصد کمی از تراکنش خرید کریپتو شما را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.
  • در کلاس‌های اساتید مجرب شرکت کرده و گواهینامه معتبر دریافت کنید.

بازارهای محبوب NFT

در حال حاضر، بزرگ‌ترین بازارهای NFT عبارت‌اند از:

  • Rarible - Rarible
  • Rarible - Rarible یک بازار دموکراتیک است که به هنرمندان و سازندگان اجازه می‌دهد NFTها را صادر کرده و بفروشند. همچنین دارندگان را قادر می‌سازد تا ویژگی‌هایی مانند هزینه‌ها و قوانین جامعه را بررسی کنند.

  • OpenSea
  • برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری در وب‌سایت رسمی OpenSea ایجاد کنید و مجموعه‌های NFT را بررسی و هنرمندان جدید را پیدا کنید. این پلتفرم به‌عنوان مجموعه‌ای وسیع از اقلام و مجموعه‌های دیجیتال کمیاب شناخته شده است.

  • Foundation
  • در این پلتفرم، هنرمندان برای ارسال آثار هنری خود باید دعوت‌نامه‌ای از خالقان دیگر دریافت یا به آنها ارسال کنند. انحصار این انجمن دارای آثار هنری higher-caliber است. 

آینده NFT چگونه به‌نظر می‌رسد؟

NFT امکان قرارگرفتن در معرض رسانه‌ها و امتیازات ویژه را برای هنرمندان مشتاق در رسانه‌های اجتماعی افزایش داده است. همچنین به دلیل محبوبیت روزافزون آن، مردم اکنون مایل‌اند صدها هزار دلار برای NFT بپردازند.

دیوید جرارد، نویسنده "حمله بلاک‌چین 50 فوتی: و بسیاری دیگر از کارشناسان صنعت کریپتو می‌گویند که حدود 40 درصد از کاربران جدید ارزهای دیجیتال از NFT به‌عنوان نقطه ورود استفاده می‌کنند. در نتیجه محبوبیت فزاینده NFT می‌تواند بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال را در آینده نشان دهد.

سوالات متداول

  1. چند نمونه از توکن‌های غیرقابل‌تعویض کدام‌اند؟
  2. NFTها می‌توانند هر دارایی را به‌صورت دیجیتالی که می‌تواند دارایی‌های آنلاین مانند آثار هنری دیجیتال یا دارایی‌های واقعی مانند املاک و مستغلات باشد را نشان دهند. آواتارهای درون بازی، کلکسیون‌های دیجیتال و غیردیجیتال، بلیط‌ها، نام‌های دامنه و ... از دیگر نمونه‌های NFT هستند.

  3. چگونه می‌توانم NFT بخرم؟
  4. بیشتر توکن‌های غیرقابل‌تعویض را می‌توان فقط با اتریوم خریداری کرد؛ بنابراین، قدم اصلی، داشتن و ذخیره آنها در یک کیف پول دیجیتال است. پس شما می‌توانید NFTها را از طریق یک بازار آنلاین NFT مانند OpenSea، SuperRare و Rarible خریداری کنید.

  5. آیا NFTها ایمن هستند؟
  6. معمولا NFTهایی که از فناوری بلاک‌چین مانند ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، ایمن هستند و ماهیت آنها هک NFTها را تقریبا غیرممکن می‌کند. اما تنها یک خطر امنیتی وجود دارد! در صورت ازکارافتادن پلتفرم میزبانی ممکن است دسترسی به NFTهای خود را از دست بدهید.

  7. غیرقابل‌تعویض بودن به چه معناست؟
  8. تعویض‌پذیری اصطلاحی از علم اقتصاد بوده که بیانگر قابلیت تعویض محصولات یا کالاها است. به‌عنوان‌مثال، کالایی مانند اسکناس دلار زمانی قابل تعویض است که با هر اسکناس دلار دیگری قابل تعویض باشد. در مقابل، غیرقابل‌تعویض به این معنی است که مورد منحصربه‌فرد یا قابل تشخیص است. به‌عنوان‌مثال، اگر اسکناس دلاری را بردارید و آن را توسط یک هنرمند مشهور امضا کنید، منحصربه‌فرد می‌شود.

  9. NFTها دقیقا چه هستند؟
  10. NFTها یا توکن‌های غیرقابل‌تعویض دارایی‌های دیجیتالی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین هستند. هر چیزی اعم از یک اثر هنری، یادگاری ورزشی یا حتی یک توییت می‌تواند به NFT تبدیل شود.

  11. NFT برای چه مواردی استفاده می‌شود؟
  12. NFTها فایل‌های دیجیتالی هستند. آنها می‌توانند عکس یک اثر هنری، املاک و مستغلات یا یک ویدئو باشند. تبدیل فایل‌ها به NFT به ایمن کردن آن‌ها از طریق بلاک‌چین کمک می‌کند تا خرید، فروش و تجارت کارآمد شود و کلاهبرداری به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

  13. NFTها و رمزارزها چگونه به هم متصل می‌شوند؟
  14. توکن‌های غیرقابل‌تعویض نیز مانند ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین وجود دارند. NFT مالکیت و هویت منحصربه‌فرد دارایی دیجیتال را تایید می‌کند. همچنین از فناوری مشابه بیت‌کوین و اتریوم برای ساخت NFT استفاده می‌شود. در واقع، اتریوم رمزنگاری پذیرفته شده گسترده در بازار NFT است.

  15. چرا مردم NFT می‌خرند؟
  16. NFTها یک گزینه سرمایه‌گذاری مطمئن به‌حساب آمده و برای همه قابل‌دسترسی است. علاوه بر این، اکثر خریداران معتقدند این دارایی‌ها در آینده ارزش خود را حفظ خواهند کرد، پس در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

  17. بهترین راه‌های کسب درآمد از NFT چیست؟
  18. برخی از بهترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن بازده از NFTها عبارت‌اند از: اجاره، کسب حق امتیاز، تجارت NFT، بازی NFT و استفاده از سود NFT.

  19. آیا باید در NFT سرمایه‌گذاری کنم؟
  20. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که NFTها می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشند؛ زیرا می‌توانید آنها را برای کسب سود مجدد بفروشید. چندین بازار NFT به فروشندگان این امکان را می‌دهد که برای دارایی‌های فروخته شده خود حق امتیاز دریافت کنند. بااین‌حال، قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیق مناسب برای اینکه بتوانید ارزیابی کنید که آیا بازار انتخابی با خواسته‌های شما مطابقت دارد یا خیر، ضروری است.

  21. تفاوت بین NFT و ارز دیجیتال چیست؟
  22. هم ‌ارزهای دیجیتال و هم NFT برای تایید مالکیت خود از شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنند. بااین‌حال، بر خلاف یک ارز دیجیتال، یک NFT را نمی‌توان مستقیما با NFT دیگری مبادله کرد. NFTها فروخته می‌شوند اما مانند اوراق بهادار در صرافی‌های دیجیتال معامله نمی‌شوند. در مقابل، ارزهای دیجیتال را می‌توان مانند اوراق بهادار معامله کرد.

منبع
https://www.simplilearn.com/tutorials/blockchain-tutorial/what-is-nft 
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران