تیپاکس‌یار کیست و چه وظایفی دارد؟

تیپاکس‌یار کیست و چه وظایفی دارد؟

نویسنده : هانیه نجفی - کارشناس استاندارد سازی تیپاکس

تیپاکس اولین و بزرگترین شرکت خصوصی پست ایران است که بیش از 6 دهه قدمت داشته و در این سال‌ها همواره مشغول خدمات‌رسانی به مشتریان خود بوده است. در این سازمان بیش از 800 نفر مشغول به‌کار هستند که آشنا‌ترین عنوان در میان آنها "تیپاکس‌یار" است.

اگر شما از مشتریان ثابت تیپاکس باشید، احتمالا کلمه تیپاکس‌یار را شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم شما را با این شغل آشنا کرده و در مورد وظایف و مسئولیت‌های یک تیپاکس‌یار با شما صحبت کنیم.

فهرست مطالب

تیپاکس‌یار کیست؟

اگر قصد ارسال مرسوله با تیپاکس را دارید شاید برایتان جالب باشد بدانید فردی که قرار است بسته را از شما تحویل بگیرد یا اگر گیرنده هستید، آن را به شما تحویل دهد، چه وظایفی دارد. اما بهتر است قبل از آشنایی با وظایف مامور تحویل بسته تیپاکس، بدانید او دقیقا کیست؟

تیپاکس‌یار شخصی است که مسئولیت جمع‌آوری و توزیع مرسوله‌های ارسالی را برعهده دارد. برای آشنایی بیشتر شما با تیپاکس‌یار بهتر است ابتدا کمی در مورد ظاهر و نحوه لباس‌پوشیدن او توضیح دهیم.

تیپاکس به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارسال بسته با قدمت طولانی که در سراسر کشور نمایندگی‌های بی‌شماری دارد، همواره بر آن است که استانداردهای برند توسط کارکنان و نیروهای انسانی‌اش رعایت شود. در راستای همین سیاست، تیپاکس‌یار موظف است هر روز پیراهن سبز تیپاکسی بر تن کند. همچنین در فصل‌های سرد سال یک جلیقه یا کاپشن به این لباس اضافه می‌شود.

این پوشش باعث می‌شود که مشتریان با دیدن لباس سبز تیپاکس‌یار، از همان ابتدا به او اطمینان کنند. هرچند که ارائه کارت شناسایی معتبر از طرف تیپاکس‌یار به مشتری الزامی است و مشتری باید قبل از تحویل بسته، از صحت اطلاعات تیپاکس‌یار اطمینان حاصل کند.

یک روز کاری تیپاکس‌یار

در این بخش از مقاله می‌کوشیم با شرح یک روز کاری تیپاکس‌یار، وظایف و مسئولیت‌های این شغل را برای شما توضیح داده و به اهمیت آن اشاره کنیم.

تیپاکس یار

تحویل بسته‌‌ها از تی‌هاب

در ابتدای روز کاری، تیپاکس‌یار موظف است تا حضور خود در سازمان را اعلام کند. سپس بسته‌هایی که از قبل توسط نیروهای تی‌هاب و بر اساس نمایندگی‌های نزدیک به‌ یکدیگر دسته‌بندی شده است، تحویل تیپاکس‌یار داده می‌شوند. تیپاکس‌یار در این مرحله باید بسته‌های نمایندگی خود را جدا کرده و برای راحتی فرایند توزیع بسته‌ها، آنها را بر اساس آدرس مرتب کند. 

اگر آدرس روی بسته یا بارکد آن مخدوش شده باشد، تیپاکس‌یار باید نزد سوپروایزر رفته و صورت‌جلسه‌ای در این زمینه تنظیم شود؛ زیرا درصورت بروز مشکل، مسئولیت آن متوجه تیپاکس‌یار خواهد بود.

چنانچه با تیپاکس و خدمات آن آشنایی داشته باشید، می‌دانید که این شرکت علاوه بر حمل‌و‌نقل بسته‌های پستی، مسئولیت ارسال پاکت‌های پستی را نیز برعهده دارد. بنابراین از دیگر مسئولیت‌های تیپاکس‌یار در این مرحله، مراجعه به بخش پاکات و دریافت آنها به‌منظور توزیع است.

همچنین گذاشتن بسته‌ها به داخل حامل، وظیفه تیپاکس‌یار بوده و این کار دقیقا بعد از صدور مجوز ورود حامل به تی‌هاب انجام می‌شود. 

توزیع و جمع‌آوری بسته‌ها

با شروع فرایند توزیع و جمع‌آوری بسته، سفر تیپاکس‌یار آغاز می‌شود. چنانچه این سفر درون‌شهری باشد، سفری کوتاه و اگر بین‌شهری باشد، سفری طولانی خواهد بود.

همانطور که قبلا هم گفته شد، تیپاکس‌یار بسته‌ها را بر اساس آدرس‌ها مرتب می‌کند. بنابراین برای تحویل بسته‌ها، به‌ترتیب و از روی نقشه، به مقصدهای مورد نظر می‌رود. یکی از مواردی که باید در توزیع بسته رعایت شود، بررسی کارت شناسایی گیرنده است. تیپاکس‌یار باید اطمینان حاصل کند که گیرنده، شخصا بسته را تحویل می‌گیرد. همچنین طبق قوانین تیپاکس، تیپاکس‌یار مجوز ورود به ساختمان را ندارد و فقط می‌تواند بسته را در پلاک مشتری توزیع یا جمع‌آوری کند.

بسته آسیب‌دیده و وظیفه تیپاکس‌یار

اگر هنگام تحویل بسته، تیپاکس‌یار متوجه شود که بسته دچار آسیب شده و گیرنده از دریافت آن امتناع کرده و درخواست جبران خسارت داشته باشد، باید صورت‌جلسه جبران خسارت تنظیم شود. علاوه بر این تیپاکس‌یار باید از بسته‌بندی عکس گرفته و صورت‌جلسه را به‌همراه عکس برای کمیته تشخیص ارسال کند.

عدم حضور گیرنده در مقصد و مسئولیت تیپاکس‌یار

اگر هنگام تحویل بسته، گیرنده در مقصد حضور نداشته باشد، تیپاکس‌یار موظف است تا در یک روز کاری دیگر برای تحویل بسته مورد نظر به مقصد مراجعه کند. چنانچه برای بار دوم هم گیرنده در مقصد حضور نداشته باشد، تیپاکس‌یار باید بسته را به‌ بخش تعیین وضعیت تحویل دهد تا وضعیت بسته مشخص شود.

جمع‌آوری بسته‌ها

تیپاکس یار

یکی از خدماتی که تیپاکس به مشتریان خود ارائه می‌دهد، جمع‌آوری بسته‌های پستی از پلاک مبدا بوده و مسئولیت جمع‌آوری این بسته‌ها نیز با تیپاکس‌یار است.

از جمله ابزاری که هنگام جمع‌آوری بسته، باید همراه تیپاکس‌یار باشد، ترازو، متر و دیوایس هوشمند است. تیپاکس‌یار هنگام دریافت بسته موظف است ابعاد و وزن بسته را اندازه‌گیری کند. از آنجایی‌که فرایند جمع‌آوری بسته از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین تیپاکس‌یار باید چند کار را به‌دقت انجام دهد. از جمله این موارد می‌توان به بررسی محتویات بسته اشاره کرد. البته این کار با اطلاع شخص گیرنده و با حضور او انجام می‌شود؛ چراکه تیپاکس‌یار باید اطمینان حاصل کند که محتویات بسته، شامل موارد ممنوعه نمی‌شود.

اگر شخص فرستنده تمایل داشته باشد از سرویس بسته‌بندی تیپاکس استفاده کند، لازم است هزینه آن به‌منظور محاسبه توسط دیوایس هوشمند، به فاکتور فروش اضافه شود.

تحویل بسته‌های جمع‌آوری شده به تی‌هاب

در انتهای روز کاری، تیپاکس‌یار به تی‌هاب بازگشته و بسته‌هایی که جمع‌آوری کرده است را تحویل تی‌هاب داده و بسته‌های برگشتی را به سوپروایزر تحویل می‌دهد. حالا نوبت به تسویه می‌رسد... در این مرحله تیپاکس‌یار به صندوق مراجعه کرده و هزینه بسته‌های توزیع شده، جمع‌آوری شده و ... را تحویل صندوق‌دار می‌دهد و به‌این‌صورت یک روز کاری تیپاکس‌یار به پایان می‌رسد.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با شغل تیپاکس‌یار و اهمیت آن در فرایند خدمت‌رسانی تیپاکس آشنا کنیم. مجموعه وظایف و مسئولیت‌های تیپاکس‌یار در توزیع و تحویل بسته‌ها و همچنین باید و نبایدهای این شغل، نشان‌دهنده اهمیت و نام‌آشنا بودن آن است.

سوالات متداول

اگر در خانه حضور نداشته باشیم تیپاکس یار چه وظیفه‌ای دارد؟

در این حالت تیپاکس یار در یک روز کاری دیگر بسته را برایتان می‌آورد و اگر همچنان حضور نداشته باشید، بسته به بخش تعیین وضعیت تحویل داده خواهد شد.

اگر به بسته آسیب وارد شده باشد وظیفه تیپاکس یار چیست؟

اگر تیپاکس یار متوجه آسیب‌دیدگی بسته شود و مشتری از تحویل آن امتناع کند، او موظف است از بسته بندی عکس گرفته و به همراه صورت‌جلسه جبران خسارت به کمیته تشخیص ارسال کند.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران