10 مورداستفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در لجستیک و زنجیره تامین

10 مورداستفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در لجستیک و زنجیره تامین

نویسنده : تی مگ

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی روزبه‌روز در حال تسخیر بیشتر صنایع و جنبه‌های مختلف زندگی ما هستند. البته که صنعت لجستیک نیز از این امر مستثنی نیست. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صنعت لجستیک می‌توانند نقش بزرگ و موثری را در حوزه زنجیره تامین ایفا کنند. با به‌کارگیری این فناوری می‌توان فرایندها را بهینه کرد، از اشتباهاتی که توسط انسان‌ها رخ می‌دهد اجتناب نمود و فرصت‌ها و چالش‌های آینده را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین زمینه سودآوری و موفقیت کسب‌وکارها نیز فراهم خواهد شد.

10 مورداستفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در لجستیک و زنجیره تامین

در این مقاله به جزئیاتی در مورد مزایای استفاده و پیاده‌سازی فناوری هوش مصنوعی در زنجیره تامین اشاره شده است که با خواندن این موارد به این مهم پی خواهید برد که هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی چگونه می‌توانند به توسعه کسب‌وکار شما کمک کنند.

استفاده از یادگیری ماشینی در برنامه‌ریزی زنجیره تامین

برنامه‌ریزی زنجیره تامین یا SCP یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های موجود در استراتژی SCM  (مدیریت زنجیره تامین) بوده و در اختیار داشتن ابزارهای معتبر و کارا برای توسعه برنامه‌های اثربخش بسیار مهم است. چنانچه یادگیری ماشینی را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید، فرایندهای تصمیم‌گیری زنجیره تامین شما می‌توانند به شکل قابل‌توجهی بهینه شوند. شما و تیمتان با تجزیه‌وتحلیل مجموعه‌ای از کلان‌داده‌ها و به‌کارگیری الگوریتم‌های هوشمند، تقاضا و عرضه را متعادل ساخته و درعین‌حال فرایندهای تحویل را بهینه می‌کنید.

جدا از تصمیم‌گیری‌های بهتر برای عرضه و تقاضا، نکته مهم دیگر این واقعیت است که دخالت انسان‌‌ها به حداقل خواهد رسید؛ به‌این‌ترتیب که شما دیگر مجبور نخواهید بود آن حجم از داده‌ها را به‌تنهایی تجزیه‌وتحلیل کنید. الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI) همه کارها را برای شما انجام داده و شما را از اشتباهات نجات می‌دهند. تمام آن چیزی که شما بایستی انجام دهید این است که فقط پارامترها را تنظیم کنید.

مدیریت انبار

چرا مدیریت درست انبار و مبتنی بر موجودی برای برنامه‌ریزی کارآمد زنجیره تامین ضروری است؟ زیرا هم کمبود موجودی و هم داشتن موجودی بیش از حد در انبار می‌تواند به یک چالش واقعی برای کسب‌وکار شما تبدیل شود و حتی کارآمدترین استراتژی SCP را از بین ببرد. یادگیری ماشینی و ویژگی پیش‌بینی آن می‌تواند این مشکل را حل کرده و مدیریت انبار شما را به طور کامل تغییر دهد. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند یک مجموعه از داده‌های کلان را خیلی سریع‌تر از آنچه که شما قادر به انجام آن هستید تجزیه‌وتحلیل و به‌راحتی از تمام اشتباهاتی که انسان‌ها می‌توانند مرتکب شوند، اجتناب کند.

تجزیه‌وتحلیل مسیر و انبار

بینایی کامپیوتر (CV Computer vision)) شاخه‌ای مطالعاتی است که به دنبال توسعه تکنیک‌های متنوعی است که به رایانه‌ها برای مشاهده و درک تصاویر و فیلم‌ها کمک می‌کند. این دقیقا همان ابزاری است که می‌تواند اتوماسیون انبار را به شما ارائه داده و وظایف مختلفی را به عهده بگیرد. برای مثال سیستم‌های بینایی کامپیوتری می‌توانند فرایند خواندن بارکد را خودکار کرده و در نتیجه این فرایند را تسریع و ساده کنند. همچنین این سیستم‌ها می‌توانند محیط انبار را نظارت، کارکنان را ردیابی، داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل و از سرقت و نقض قوانین ایمنی جلوگیری کنند. به لطف فناوری تشخیص چهره، یک سیستم بینایی کامپیوتری قادر به شناسایی افرادی که به انبار ورود و خروج می‌کنند نیز خواهد بود.

هوش مصنوعی در لجستیک برای پیش‌بینی تقاضا

در راستای بهبود کارایی زنجیره تامین، می‌توانید از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی تقاضا یا بهبود پیش‌بینی تقاضا استفاده کنید. با استفاده از این فناوری شما می‌توانید بر اساس تجربیات گذشته، تجزیه‌وتحلیل دقیقی از همه عواملی که ممکن است بر تقاضا اثرگذار باشند دریافت و تصمیمات درستی برای کسب‌وکار خود اخذ نمایید. درست مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بسیار موثرتر از روش‌های سنتی پیش‌بینی تقاضا هستند. نکته این است که شاید شما از آن روش‌ها برای فاکتورهایی استفاده کنید که تاثیر کمتری روی تقاضا دارند؛ بنابراین چنین پیش‌بینی‌هایی نمی‌توانند به‌اندازه پیش‌بینی‌هایی که با کمک فناوری پیشرفته انجام می‌شوند قابل‌اعتماد باشند.

بهینه‌سازی مسیر لجستیک

در راستای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و سریع‌تر کردن فرایندهای آن، برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین مسیرها می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد. این امر به‌ویژه در مواردی که شما مالک یک شرکت تجارت الکترونیکی بزرگ با تعداد مشتریان زیاد هستید اهمیت پیدا می‌کند. چرا که آن‌ها همواره از اینکه سفارش‌ها خود را دراسرع‌وقت و بدون تاخیر دریافت می‌کنند احساس خوشحالی و رضایت دارند. پس هوش مصنوعی همان چیزی است که برای تجزیه‌وتحلیل مسیرهای موجود و بهینه‌سازی مسیر نیاز دارید. به‌این‌ترتیب می‌توانید به نتایج بهتر و سود بیشتری دست پیدا کنید.

پیش‌بینی ساعات اوج با استفاده از هوش مصنوعی در مراکز لجستیک

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قادر به نظارت و پیش‌بینی ترافیک و سایر عواملی هستند که می‌توانند به هر نحوی بر زمان حمل‌ونقل شما تاثیر بگذارند. ساعات اوج مصرف در مراکز لجستیک نیز عامل مهمی است، بنابراین توصیه می‌شود که از این فناوری برای پیش‌بینی و اجتناب از وقوع مشکلات احتمالی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب زمان کمتری را صرف دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات کرده و در نتیجه خوشحالی و رضایت مشتریان را افزایش خواهید داد.

انتخاب تامین‌کننده و مدیریت ارتباط با تامین‌کننده

انتخاب یک تامین‌کننده قابل‌اعتماد و حفظ رابطه درست و پایدار با آنها می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. چنانچه در این زمینه انتخاب اشتباهی داشته باشید، ممکن است کسب‌وکار شما دچار آسیب شود. همچنین چنانچه عملکرد ضعیفی در مدیریت روابط خود با آن‌ها داشته باشید، دچار مشکل خواهید شد و در بدترین حالت، امکان شکست کسب‌وکارتان وجود دارد. اما اگر یادگیری ماشینی را بر اساس اقدامات مدیریت ارتباط با تامین‌کننده (به‌عنوان‌مثال، حسابرسی و امتیازدهی اعتبار) در مجموعه داده‌های خود اعمال کنید، پیش‌بینی‌های نسبتا قابل اعتمادی را برای تعامل با تامین کننده‌های بالقوه یا فعلی خود دریافت خواهید کرد. این ترفند به شما کمک می‌کند تا از بسیاری از اشتباهات جلوگیری کرده و یک همکاری دوجانبه سودمند ایجاد کنید.

پردازش داده‌های زبان خارجی و ایجاد استحکام در داده‌ها

پردازش زبان طبیعی یا به طور خلاصه NLP(Natural language process ، عنصری از یادگیری ماشینی و حوزه‌های هوش مصنوعی بوده که راه‌حل عالی برای زمان‌هایی که مجبور به رمزگشایی تعداد زیادی از داده‌های زبان خارجی هستید، است. در برخی موارد، مقابله با موانع زبانی می‌تواند بسیار سخت و دشوار باشد. در نتیجه عدم درک درست می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی و تصمیمات تجاری ناکارآمد شود. اما با کمک NLP، شما و تیمتان از مشکلات احتمالی جلوگیری نموده و اقدامات مربوط به انطباق و حسابرسی را که قبلا به دلیل مشکلات زبانی در دسترس نبودند، تسهیل خواهید کرد.

برنامه‌ریزی نیروی کار

برنامه‌ریزی نیروی کار برای هر سازمان مدرنی ضروری است. این امر شامل فرایندهایی مانند استخدام، حفظ، توسعه کارکنان، استقرار مجدد، مدیریت عملکرد و ... است. راهکارهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی می‌توانند فرایندهای مذکور را ساده کرده و استراتژی برنامه‌ریزی نیروی انسانی شما را اثربخش‌تر کنند. در نهایت به لطف این فناوری شما تیم خوشحال‌تری خواهید داشت. داشتن تیمی خوشحال امری مهم است، چرا که کارکنان به سازمان خود علاقه‌مند شده و در کار خود به بهره‌وری بیشتری دست پیدا می‌کنند. در نتیجه با وجود چنین تیمی کسب‌وکار شما موفق‌تر خواهد بود.

وسایل نقلیه خودکار 

هنگامی که در مورد تامین صحبت می‌شود، لجستیک و حمل‌ونقل دو واژه کاملا واضح و آشکار هستند. در بیشتر موارد، کالا باید به نحوی به مشتری، پیمانکار یا هر شخص دیگری تحویل داده شود. در اینجا با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهیم بود! به‌عنوان‌مثال، رانندگان فقط برای مدت معینی مجاز هستند که بدون توقف رانندگی کنند. بعدازاین مدت، یا باید استراحت کنند و یا اینکه جای خود را با راننده دیگری عوض کنند. اما مسئله اینجاست که داشتن دو راننده به‌صورت هم‌زمان برای کسب‌وکارها گران تمام می‌شود. از طرفی نیز توقف برای استراحت هریک از رانندگان می‌تواند مدت‌زمان حمل‌ونقل را به میزان قابل‌توجهی طولانی کند. هرکدام از این مسائل می‌توانند تاثیر فاجعه‌بار و مخربی بر کسب‌وکار شما داشته باشند، خصوصا در عصر حاضر که کسب‌وکارها کاملا رقابتی شده‌اند. بااین‌وجود، وسایل نقلیه خودکار می‌توانند این مشکلات را حل کرده و در بودجه و زمان شما صرفه‌جویی نمایند. تنها نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که در حال حاضر چنین وسایل نقلیه‌ای به‌اندازه کافی پیشرفته نیستند. پس باید کمی صبر داشته باشید. اما به‌محض ورود این وسایل نقلیه به بازار، فرصت را از دست ندهید، زیرا وسایل نقلیه خودکار انتخاب بسیار خوبی برای حمل‌ونقل هستند.

پهپادهای مورد استفاده در تحویل

پهپادهای تحویل‌دهنده یکی از جدیدترین راهکارهایی هستند که برای شرکت‌های لجستیک این امکان را فراهم می‌آورند تا بتوانند محصولات را به نقاطی که دسترسی سخت و دشواری دارند، تحویل دهند. شرکت‌ها معمولا در تلاش هستند تا بتوانند بسته‌هایی که امکان انتقال آن‌ها از طریق مسیرهای زمینی ایمن و مطمئن میسر نیست را تحویل دهند. پهپادها انقلاب بزرگی را در عرصه لجستیک تحویل به‌ویژه برای شرکت‌های داروسازی که عمدتا عمر محصولاتشان کوتاه است، ایجاد کرده‌اند. به‌طورکلی حمل‌ونقل‌هایی که با مسائل متعددی مواجه‌اند منجر به اتلاف و هدررفت محصولات شده یا نیاز به سرمایه‌گذاری در انبارهای تخصصی را افزایش می‌دهند که این امر خود هزینه قابل‌توجهی را به همراه دارد.

موارد استفاده از هوش مصنوعی در لجستیک

  • دپارتمان‌های بازاریابی و فروش
  • راهکارهای هوش مصنوعی نقش مهمی در بهبود فرایندهای بازاریابی در شرکت‌های لجستیک ایفا می‌کنند. یکی از مثال‌های رایج، بازاریابی ایمیلی است. اکنون به لطف هوش مصنوعی این کار وقت‌گیر می‌تواند به‌صورت خودکار شود. در حال حاضر بازاریاب‌ها خود می‌توانند روی کارهای خلاقانه‌تری تمرکز کنند، درحالی‌که نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی وظایف تکراری را انجام می‌دهد.

  • چت‌بات‌ها
  • هر سازمانی که در زمینه لجستیک فعالیت می‌کند، می‌داند که برای ارائه خدمات باکیفیت بالا به مشتریان چقدر باید تلاش کند. مشتریان اغلب از شرکت‌ها انتظار دارند که به سوالات آن‌ها پاسخ داده و مشکلات را بلافاصله حل کنند.

    به دلیل اینکه فرایندهای تحویل پیچیده بوده و به طور کامل قابل‌پیش‌بینی نیستند، بنابراین قطع به‌یقین هرازگاهی مشکلاتی به وجود خواهد آمد. حال چگونه می‌توانید خدمات مشتری را به‌گونه‌ای بهینه کنید تا موثر و مقرون‌به‌صرفه باشد؟

    پاسخ، چت‌بات است. چت‌بات‌های خدمات مشتری می‌توانند متداول‌ترین وظایف مرکز تماس مانند رهگیری محموله‌ها، درخواست‌های تحویل، سفارش مجدد و پاسخ به سوالات متداول را بر عهده بگیرند. علاوه بر این، چت‌بات‌ها می‌توانند تجربیات مشتریان را تجزیه‌وتحلیل کرده و در مورد چگونگی بهبود آنها راه‌حل ارائه دهند. در حال حاضر شرکت‌ها از این امکان برخوردار هستند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کرده و به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهند.

  • قیمت‌گذاری پویا در لجستیک باهوش مصنوعی
  • قیمت‌گذاری پویا در واقع قیمت‌گذاری بلادرنگ و پیشرفته است که به تغییرات عرضه و تقاضا و نیز به تغییرات قیمت‌های رقبا و قیمت محصولات مرتبط پاسخ می‌دهد. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند قیمت‌های بهینه‌ای را برای محصولات خود ارائه دهند و مشتریان بیشتری را جذب نمایند. 

    نرم‌افزار قیمت‌گذاری پویا چگونه کار می‌کند؟ 

    این نرم‌افزار از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیشینه مشتری و به‌صورت بلادرنگ استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب، می‌تواند به تغییرات تقاضا سریع‌تر واکنش نشان داده و قیمت محصول را تغییر دهد.

  • تشخیص آسیب
  • هیچ‌چیز برای مشتری ناامیدکننده‌تر از این نیست که پس از بازکردن بسته متوجه شود محصول شکسته و یا آسیب‌دیده است. این تجربه اغلب منجر به ریزش مشتری و دریافت انتقادهای منفی از جانب آن‌ها می‌گردد. برای جلوگیری از وقوع چنین شرایطی، می‌توان راهکارهای بینایی کامپیوتری را برای شناسایی آسیب‌ها اجرا کرد. این فناوری پیشرفته شما را قادر می‌سازد تا عمق آسیب را شناسایی کرده، به نوع آسیب پی برده و تغییراتی را برای جلوگیری یا حداقل کاهش آسیب ایجاد کنید.

  • اتوماسیون وظایف پشتیبانی

امروزه، شرکت‌ها می‌توانند بسیاری از کارهای پشتیبانی را به لطف هایپر اتوماسیون خودکار کنند. با استفاده از انواع فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی، استخراج فرایند، اتوماسیون فرایند رباتیک و غیره می‌توان به هایپر اتوماسیون دست پیدا کرد. در ادامه لیستی از کارهای پشتیبانی آورده شده است که شما می‌توانید آن‌ها را اتوماتیک کنید.

  1. تولید گزارش
  2. در حال حاضر شرکت‌های لجستیک می‌توانند به‌طور خودکار گزارش‌های اساسی تولید کنند که برای به‌روزرسانی مدیران و اطمینان از همسویی همه کارمندان ضروری است.

  3. رهگیری و برنامه‌ریزی
  4. یادگیری ماشینی در صنعت لجستیک به شما کمک می‌کند تا خطوط حرکتی بارها و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل را تعیین کرده، وظایف مختلف را به کارمندان واگذار کنید و امکان رهگیری و ردیابی بسته را در انبار فراهم سازید.

  5. پردازش ایمیل
  6. ربات‌های اتوماسیون فرایند می‌توانند محتوای گزارش‌های تولید شده را به‌صورت خودکار تجزیه‌وتحلیل کرده و ایمیل‌های مرتبط و مناسب را برای ذی‌نفعان ارسال کنند.

جمع‌بندی

شرکت‌ها برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در راستای بهبود کارایی عملیاتی و ساده‌سازی تصمیم‌های تجاری توسط سیستم‌های آینده‌نگر، با فشار زیادی مواجه هستند. فناوری‌های پیشرفته همچنین می‌توانند به کسب‌وکارهای لجستیکی کمک کنند تا توانایی بهینه‌سازی تولید، لجستیک، انبارداری و تحویل نهایی را در سطوح مختلف ایجاد کنند.

هوش مصنوعی در لجستیک تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد؛ لذا با به‌کارگیری راهکارهای مبتنی بر یادگیری ماشینی، محصولات شما در شرایط عالی و به‌موقع تحویل داده می‌شوند. علاوه بر این، تیم شما زمان و بینش‌های تجاری بیشتری به دست خواهد آورد که این بینش‌ها به تیم مدیریت شما کمک می‌کند تا تصمیمات موفقیت‌آمیزی بگیرد و رشد کسب‌وکار شما را تضمین می‌کند.

منبع

https://addepto.com/use-cases-ai-machine-learning-logistics-supply-chain/ 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران