9 تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تجارت شما

9 تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تجارت شما

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

آیا شما هم با این موضوع که تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر کسب‌وکارها، چه مثبت و چه منفی، بسیار زیاد است موافق هستید؟ خوب است بدانید که 90 درصد از مشاغل با این موضوع موافق هستند. چه یک استارتاپ یا یک کسب‌وکار کوچک باشید و چه یک فروشگاه آنلاین یا یک شرکت تجاری، رسانه‌های اجتماعی برای استراتژی بازاریابی کسب‌وکار شما حیاتی هستند. تحقیقات نشان داده که 71 درصد از مصرف‌کنندگانی که تجربه خدمات رسانه‌های اجتماعی خوبی با یک برند داشته‌اند، احتمالا آن را به دیگران توصیه می‌کنند.

این نشان‌دهنده اهمیت رسانه‌های اجتماعی در مشاغل است. همچنین مشاغل به‌منظور حفظ سرعت رقابتی، موظف‌اند از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب استفاده کنند. پلتفرم‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، آگاهی از برند را افزایش داده و فروش خود را افزایش دهید. باتوجه‌به اینکه نزدیک به پنج میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، درنتیجه این روند گذرا نخواهد بود!

چرا رسانه‌های اجتماعی برای تجارت مهم هستند؟

رسانه‌های اجتماعی چشم‌انداز کسب‌وکار را تا حد زیادی متحول کرده است و این یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازاریابی دیجیتال است که مزایای باورنکردنی که برای دستیابی به میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان کمک می‌کند را ارائه می‌دهد. اگر شما یک مدیرعامل یا صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، بسیار مهم است که بدانید چرا باید در رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشید و این رسانه‌ها چگونه بر کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارند.

چندین سوال وجود دارد که باید قبل از برنامه‌ریزی استراتژی رسانه‌های اجتماعی از خود بپرسید.

  • کانال‌هایی که مشتریان من در آن حضور دارند کدام‌اند؟
  • راه‌های هدف قراردادن مخاطبان من در آن کانال‌ها چیست؟
  • اهداف من و بازگشت سرمایه استراتژی رسانه‌های اجتماعی چیست؟

بنابراین واضح است که چگونه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تاثیر زیادی بر کسب‌وکار شما داشته باشند و می‌توانند یکی از قدرتمندترین کانال‌های بازاریابی برای دسترسی به مخاطبان شما باشند.

به طور خلاصه، رسانه‌های اجتماعی در سه زمینه کلیدی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند.

  1. ساخت برند
  2. رسانه‌های اجتماعی یکی از سودآورترین پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال است که دید برند شما را در بین مشتریان بالقوه افزایش داده و به شما این امکان را می‌دهد تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید. با استفاده از استراتژی خدمات مشتری رسانه‌های اجتماعی، به طور قابل‌توجهی شناخت برند خود را افزایش می‌دهید.

  3. تعامل با کانال Omni 
  4. تحقیقات نشان می‌دهد، 60٪ از افراد ایالات متحده در هنگام برخورد با برندها به‌صورت آنلاین، در فروشگاه یا تلفنی انتظار تجربه ثابتی دارند. همچنین استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی، تعامل کاربر را در بین کانال‌ها افزایش می‌دهند تا مشتریان را درگیر کنند و تجربه بهتری را برای مشتری کانال omni ارائه دهند.

  5. رشد کسب‌وکار 
  6. تعامل اجتماعی بین مشاغل و مشتریان روند روبه‌رشدی است که فروش را افزایش می‌دهد و وفاداری به برند را بهبود می‌بخشد. گزارش SMM می‌گوید، بیش از 65 درصد از کسب‌وکارها در رسانه‌های اجتماعی برای افزایش لید (leads) حضور دارند. بنابراین، بیایید به تاثیرات مثبت رسانه‌های اجتماعی بر مشاغل نگاه کنیم.

اثرات مثبت رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار

رسانه‌های اجتماعی بر کسب‌وکارها تاثیر مثبت می‌گذارند و فرصتی را برای مخاطبان شما فراهم می‌کنند تا شما را در رسانه‌های اجتماعی پیدا کنند. این موضوع کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید، با آنها درگیر بمانید و به‌سرعت به سوالات آنها پاسخ دهید. این یک راه عالی برای ارزیابی رقابت شما با نظارت بر صفحات رسانه‌های اجتماعی آنها است.

رسانه‌های اجتماعی تاثیرات مثبت متعددی از نظر شناخت برند، مشارکت مشتری، درآمد و ... دارند. همچنین یک ابزار عالی برای ارزیابی رقبای شما و نحوه استفاده آنها از رسانه‌های اجتماعی برای رشد خود، هستند.

9 تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تجارت شما 

  1. رسانه‌های اجتماعی بعد جدیدی به خدمات مشتری Omnichannel شما اضافه می‌کنند.
    • مشتریان امروزی رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان منبع اصلی برای تعامل با یک نام تجاری انتخاب می‌کنند، زیرا فوری توجه را به خود جلب می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که 42 درصد از مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا 60 دقیقه بعد از پیام دادن در رسانه‌های اجتماعی، پاسخ داده شوند.
    • رسانه‌های اجتماعی کانالی قدرتمند برای جذب مشتریانی هستند و  از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، واتس‌اپ با شما ارتباط برقرار می‌کنند تا یک تجربه پیام‌رسانی یکپارچه در کانال omni ارائه دهند. ارائه خدمات به مشتریان کانال omni جنبه مهم یک تجارت است. بااین‌حال، استفاده از ابزارهای مناسب و سیستمی که می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند تا یک تجربه همه‌جانبه را در طول چرخه عمر مشتری ارائه دهد، مهم‌تر است.

    بهترین شیوه‌ها:

    • به تمام مسائل مربوط به خدمات مشتری توجه کنید و در همه حالت‌ها با آنها مهربان باشید. شکایات غیرفعال که بدون رسیدگی رها می‌شوند می‌توانند به‌راحتی بین فروشنده و مشتری اختلاف ایجاد کنند.
    • مکالمات اجتماعی خود را به‌سرعت مدیریت کنید تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید.
    • با دردسترس‌بودن در تمام نقاط تماسی که مشتریان ترجیح می‌دهند برای ارائه پشتیبانی فوری با شما تماس بگیرند، تجربه مشتری خود را بهبود ببخشید.
  2. رسانه‌های اجتماعی به ارتباط با مخاطبان بزرگ‌تر کمک می‌کند.
    • تقریبا 90٪ از بازاریابان می‌گویند که تلاش‌های بازاریابی اجتماعی آنها باعث افزایش قرارگرفتن در معرض کسب‌وکارشان شده است و این یک راه ایده‌آل برای ایجاد آگاهی از برند و حفظ ارتباط با مشتریان است.
    • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در حال تبدیل‌شدن به منبع اصلی افراد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کسب‌وکارها از جمله (آخرین اطلاعات در مورد محصولات جدید، خدمات، تبلیغات، معاملات یا تبلیغات) هستند. 

    در ادامه چند نکته برای نمایش برند شما برای قرار گرفتن در معرض مخاطبان گسترده‌تر بیان شده است.

    • مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید.
    • قبل از رفتن به پلتفرم‌های اجتماعی مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما در پلتفرم هستند یا خیر. پیروی کورکورانه از برندهای دیگر اصلا عاقلانه نیست.

    • از تصاویر بصری استفاده کنید.
    • هنگامی که مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کردید، از تصاویر جذاب همراه با محتوا برای جلب‌توجه فوری و افزایش تعامل استفاده کنید.

    • مکالمات را آغاز کنید.
    • نه‌تنها با گوش‌دادن، بلکه با ایجاد مکالمات موثر همراه با تگ کردن یا نام‌بردن از دیگران، تعامل خود را در بسترهای اجتماعی بالا ببرید.

    • تلاش‌های خود را بسنجید.
    • بسیار مهم است که فعالیت اجتماعی خود را با استفاده از ابزارهای مختلف اندازه‌گیری کنید، بینش به دست آورید و تلاش‌های خود را کانالیزه کرده و تصویر برند خود را تقویت کنید.

    بهترین شیوه‌ها:

    • مخاطبان هدف، الگوها، رفتارهای آنها را شناسایی کنید و سپس کانال‌های رسانه اجتماعی مناسب برای کسب‌وکار خود را انتخاب کنید.
    • رسانه‌های اجتماعی مکانی برای ایجاد ارتباطات و رساندن صدا به برند شما هستند. اطمینان حاصل کنید که لحن شما سازگار، دوستانه و متناسب با کسب‌وکاری است که می‌خواهید به نمایش بگذارید.
    • محتوای بصری و جذاب یک اصل کلیدی است. برای انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت و درگیرکردن مخاطبان خود، سوال بپرسید، از نظرسنجی‌ها استفاده کنید و رویدادها را میزبانی کنید.
  3. رسانه‌های اجتماعی بازاریابی دهان‌به‌دهان ایجاد می‌کنند.
    • رسانه‌های اجتماعی در واقع به اطلاع‌رسانی در مورد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. با ورود رسانه‌های تعاملی و اجتماعی، الگوها، نقش و تاثیر تبلیغات شفاهی تکامل‌یافته است و به همین دلیل جوامع آنلاین جدید شکل می‌گیرند.
    • چنین تغییراتی بر روش‌هایی که کسب‌وکارها می‌توانند از قدرت تبلیغات شفاهی برای اهداف بازاریابی و بالعکس تاثیر شفاهی بر کسب‌وکارها استفاده کنند، تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که 72 درصد از مردم نظرات آنلاین را همانند توصیه‌های شخصی دوستان و خانواده می‌بینند.

    مثال عالی بازاریابی دهان‌به‌دهان - Threadless

    Threadless یک جامعه آنلاین از طراحان تیشرت و یک پلتفرم است که آنها برای ارسال و رای دادن در مورد طرح‌های تیشرت جمع شده‌اند. در آخر به طراحان 20 درصد حق امتیاز و یا کارت هدیه Threadless یا پول نقد پرداخت شد. اعضا خوشحال بودند که طرح‌های خود را تبلیغ کنند و افراد بیشتری را به‌صورت دهان‌به‌دهان به سایت بیاورند.

    بهترین تمرین:

    مشوقی مانند تخفیف، محصول رایگان، خدمات گسترده را به مشتریان خود ارائه دهید تا آنها زمان خود را برای تبلیغ کسب‌وکار شما صرف کنند.

  4. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) اقتصادی است.
    • بسیاری از کسب‌وکارها به‌عنوان تاثیر مثبت آن بر برندها و نوید موفقیت و سودآوری در صورت انجام صحیح، وارد باند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) می‌شوند. تکنیک‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های کاربردی را برای گسترش آگاهی از برند هدف قرار می‌دهند.
    • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان نوع هدفمندتری از تبلیغات تلقی می‌شود و بنابراین در ایجاد آگاهی از برند بسیار موثر است. کمپین‌های تعامل در رسانه‌های اجتماعی با صرف یک هزینه، اشتراک‌گذاری‌های زیادی ایجاد کرده و بازدیدها و تبلیغات بیشتری را برای کسب‌وکار شما ایجاد می‌کنند.

    کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی معمولا حول محورهای زیر متمرکز می‌شوند:

    • ایجاد حضور در رسانه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های اصلی
    • ایجاد محتوای قابل اشتراک‌گذاری و تبلیغات
    • پرورش بازخورد مشتریان در طول کمپین از طریق نظرسنجی و مسابقه

    یک نفر که پیامی از شرکت شما را به اشتراک می‌گذارد یا دوباره توییت می‌کند، آن پیام می‌تواند تقریبا بدون هیچ هزینه‌ای به صدها یا حتی هزاران نفر برسد! کسب‌وکارهایی که با رسانه‌های اجتماعی تعامل ایجاد نمی‌کنند، فرصت بزرگی را از دست می‌دهند!

  5. رسانه‌های اجتماعی امکان جمع آوری بازخورد دست‌اول مشتریان را فراهم می‌کند.
    • رسانه‌های اجتماعی یک عنصر قوی از بازخورد مشتریان هستند.
    • پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی امکان جمع آوری بازخورد دست‌اول از مشتریان را برای بهبود تصویر برند، شهرت و ارتباط با مشتری فراهم می‌کنند. مشتری باید احساس کند که شنیده می‌شود، به او ارزش داده می‌شود و این باعث خوشحالی او می‌شود.

     بنابراین، به هر پست، نظر، پیشنهاد پاسخ دهید و بهترین استفاده را از آن برای توسعه برند خود داشته باشید. کسب‌وکارهایی که از طریق رسانه‌های اجتماعی با درخواست‌های بخش خدمات مشتریان درگیر می‌شوند، به‌ازای هر مشتری ۲۰ تا ۴۰ درصد درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

    این به شما این امکان را می‌دهد که نشان دهید چقدر به ارائه یک تجربه به‌یادماندنی اهمیت می‌دهید و با نظارت بر رسانه‌های اجتماعی برای بازخورد مشتری و ارائه پاسخ، می‌توانید نتایج مطلوب واقعی برای کسب‌وکار خود به ارمغان بیاورید.

    بهترین شیوه‌ها:

    • حتی اگر کاربر مستقیما برای شما توییت نکرده یا درخواست کمک نکرده باشد، به او پاسخ دهید. وقتی به ذکر یا نظرات برند پاسخ می‌دهید، نشان می‌دهد که به آن توجه می‌کنید.
    • با توئیت مجدد یک تعامل پشتیبانی که با خوشحالی حل شده است، مشتریان خود را تبلیغ کنید. این‌گونه از مشتریان خود تشکر بزرگی کرده‌اید.
    • به تیم خدمات مشتری خود چهره عمومی بدهید. از عکس تیمی و ... استفاده کنید. خوب است که چهره برند را با نام‌های پشت پرده آن نیز مرتبط کنید.
  6. رسانه‌های اجتماعی تعامل کاربران را بهبود می‌بخشد.
    • باتوجه‌ اینکه یک فرد به‌طور متوسط حدود دو ساعت در روز را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کند، تعامل رسانه‌های اجتماعی برای اطمینان از اینکه برند شما توجه کافی را به خود جلب می‌کند، ضروری است.
    • حضور در رسانه‌های اجتماعی، ایجاد و درگیرکردن موثر مخاطبان با محتوای باکیفیت، مستلزم تلاش بزرگی است. اما بزرگ‌ترین فایده‌ای که می‌توانید از سرمایه‌گذاری خود در رسانه‌های اجتماعی به دست آورید این است که با مشتریان بالقوه خود در هر کجای دنیا که باشند، ارتباط برقرار کنید.
    • رسانه‌های اجتماعی تعامل کاربر را بهبود می‌بخشد.
    • تعامل در رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ایجاد شهرت برای برند شما، مثبت است، اما از طرف دیگر، یک توییت منفی می‌تواند شبه تبلیغات بدی را به همراه داشته باشد که به‌سختی می‌توان آن را ازبین برد.

    بهترین شیوه‌ها:

    • با ارسال منظم محتوای جذاب، نام تجاری خود را در صدر اخبار فید نگه دارید.
    • تصاویر، نرخ تعامل را افزایش می‌دهند. بنابراین از تصاویر استفاده کنید.
    • سعی کنید با مخاطبان خود صادق باشید. کاری کنید که احساس کنند افراد واقعی پشت برند هستند.
  7. خدمات مشتری در رسانه اجتماعی، نوعی بازاریابی جدید است.
    • ارائه خدمات درخشان به مشتریان احتمالا در حال حاضر اولویت اصلی هر کسب‌وکاری است. اما در کنار ارتباط دوطرفه‌ای که رسانه‌های اجتماعی فراهم می‌کنند، فرصتی منحصربه‌فرد برای ارتقای خدمات مشتری و ایجاد رضایت فوری برای مخاطبان هدف شما ارائه می‌دهد. در پاسخ به بررسی‌های آنلاین باید سریع عمل کنید. مشتریان بازخورد مثبت و همچنین منفی خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. پس به نظرات در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت پاسخ دهید. شما باید به‌عنوان اولویت به آنها پاسخ دهید، در غیر این صورت بر تصویر برند شما تاثیر می‌گذارد.

    به‌عنوان‌مثال، واتس‌اپ محبوب‌ترین کانال برای خدمات مشتریان در جهانی است. اعداد و ارقام می‌گویند بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال ماهانه وجود دارد که هر روز بیش از 60 میلیارد پیام را به اشتراک می‌گذارند که حجم عظیمی از فعالیت‌های روی پلت فرم است. اپلیکیشن WhatsApp Business که توسط واتس‌اپ راه‌اندازی شده است، به کاربران تجاری این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزارهایی برای خودکارسازی، مرتب‌سازی و پاسخ سریع به پیام‌ها، به‌راحتی با مشتریان تعامل داشته باشند.

  8. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند نیروی محرکه ابزارهای رشد باشند.
    • رسانه‌های اجتماعی به‌دلیل تعاملی که با مشتریان دارند، فرصت‌های مختلفی را برای برندها فراهم می‌کنند. هنگامی که یک برند یک رویکرد بازاریابی فعال در رسانه‌های اجتماعی را انتخاب می‌کند، استراتژی بازاریابی خود را تقویت می‌کند.
    • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای همه برندها، بزرگ یا کوچک و به‌ویژه آنهایی که در تلاش برای افزایش درآمد فروش هستند، حیاتی است.

    توییتر مثال خوبی برای این موضوع است. طبق گفته MediaBistro، حدود 67 درصد از کاربران توییتر بیشتر از برندهایی که دنبال می‌کنند خرید می‌کنند. علاوه بر این، 42 درصد از مصرف‌کنندگان از طریق توییتر در مورد محصولات و خدمات موردعلاقه خود اطلاعات کسب می‌کنند. پس نمی‌توان از این نوع تبلیغات چشم‌پوشی کرد.

    بهترین شیوه‌ها:

    • از گوش‌دادن به رسانه‌های اجتماعی هدفمند برای درک آنچه در صنعت شما اتفاق می‌افتد استفاده کنید.
  9. رسانه‌های اجتماعی وفاداری به برند شما را افزایش می‌دهند.
  10. برند چیزی جز بیان وفاداری و اعتماد مشتری نیست. ایجاد و حفظ وفاداری به برند یکی از موضوعات اصلی هر کسب‌وکاری است. رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا از طریق رسانه‌های اجتماعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و این موضوع وفاداری و حمایت را افزایش می‌دهد.

    وفاداری به برند به دلایل زیر اهمیت دارد:
    • مقاومت در رقابت 
    • در این بازار رقابتی، وفاداری به برند دشوار است. مشتریان چندین گزینه در دسترس دارند که می‌توانند آنها را به‌راحتی اکنار بگذارند. درک برند شما باعث ایجاد مشتریان جدید می‌شود، اما مشتریان وفادار به ارزش واقعی می‌افزایند.

    • تعامل معنادار
    • دنبال‌کنندگان وفادار رسانه‌های اجتماعی بیشتر با پست‌های شما ارتباط برقرار می‌کنند و مکالمات معناداری ایجاد می‌کنند. تعامل معنادار برای تصویر آنلاین شما ارزشمندتر است.

    • حمایت از برند
    • دنبال‌کنندگان وفادار رسانه‌های اجتماعی، طرف‌داران بالقوه خوبی هستند. آنها به‌احتمال زیاد در مورد نام تجاری شما مثبت صحبت می‌کنند. توسعه وفاداری به برند، تعامل طولانی‌مدت در رسانه‌های اجتماعی را تضمین می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد، 66 درصد از کاربران بین 18 تا 24 سال به برندهایی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند وفادارتر هستند.

    بهترین شیوه‌ها:

    • شما باید یک استراتژی رسانه اجتماعی هوشمند ایجاد کنید که شامل یک برنامه منسجم برای همگام شدن با رقابت شما باشد.
    • برای القای وفاداری به برند، محتوای باکیفیت خوب را به اشتراک بگذارید. محتوای بصری به‌راحتی موردتوجه قرار می‌گیرد؛ بنابراین، از اینفوگرافیک، ویدئو، اسکرین‌شات، نمودار و غیره برای جذابیت بیشتر محتوا استفاده کنید.
    • هرگز تعاملات را به‌عنوان دنبال‌کننده مانند تعاملات انسانی (نه ربات‌ها یا محتوای خودکار) فراموش نکنید.

نتیجه‌گیری

استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به مشتریان بیشتر، تعامل با مخاطبان و ایجاد آگاهی از برند و برخی از تاثیرات مثبت رسانه‌های اجتماعی بر تجارت است. بااین‌حال، برای جلوگیری از جنبه‌های منفی رسانه‌های اجتماعی در کسب‌وکارتان، می‌توانید نکات پیشنهادی ذکر شده را دنبال کنید و هنگام اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی دقت و حوصله بیشتری به‌خرج دهید.

منبع

https://www.revechat.com/blog/top-9-ways-social-media-impacts-businesses/ 

 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران