5 راه برای کاهش ردپای کربن شرکت‌ها در سال 2022

5 راه برای کاهش ردپای کربن شرکت‌ها در سال 2022

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در نتیجه تغییرات آب‌وهوایی، رویدادهای شدید آب‌وهوایی پنج برابر بیشتر از 50 سال پیش رایج شده و تهدیدی برای تمدن‌های جهانی ما به‌شمار می‌روند. در نتیجه، انتظارات و اقدامات سیاستمداران، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در مورد فوریت نسبت به آب‌وهوی پاک به‌شدت افزایش یافت. سازمان‌ها در حال حاضر شروع به برداشتن گام‌هایی برای کاهش تاثیر منفی خود بر محیط کرده‌اند تا الگوهای جدید بازار را اتخاذ کنند. به گفته مکنزی، حدود 1800 کسب‌وکار ردپای کربن خود را محاسبه و گزارش کردند، همچنین برنامه‌ای برای به‌حداقل‌رساندن ردپای کربن خود تا سال 2020 داشتند.

تیپاکس نیز به‌عنوان همراه لجستیکی کسب‌وکارها همواره در تلاش است تا با گام برداشتن در مسیر ارائه خدمات لجستیک سبز در ایران، قدمی مثبت در راستای کمک به بقای زمین و کاهش گاز کربن بردارد.

 تیپاکس

5 راه برای کاهش ردپای کربن شرکت‌ها در سال 2022 

با فشار ذی‌نفعان، AIMultiple پیش‌بینی می‌کند که در این دهه، تعداد سازمان‌هایی که اقداماتی را برای کاهش ردپای کربن خود انجام می‌دهند به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت؛ بنابراین، در این مقاله، 5 روش توصیه شده برای کاهش ردپای کربن یک شرکت را برای راهنمایی مدیران شرکت معرفی می‌کنیم.

تحلیل و بررسی راه حل‌های کاهش ردپای کربن شرکت‌ها در سال 2022 

  1. یک بخش مخصوص به پایداری ایجاد کنید.
  2. ساده‌لوحانه است اگر فرض کنیم که یک شرکت می‌تواند سبک انجام تجارت خود را بدون تغییر ساختار سازمانی خود تغییر دهد. در این راستا، کسب‌وکارها باید بخش‌های پایداری را به رهبری یک افسر ارشد پایداری (CSO) ایجاد کنند تا ردپای کربن شرکتی خود را کاهش دهند.

    کاهش رد پای کربن 

    وظایف اصلی بخش پایداری به شرح زیر است:

    • محاسبه بار کربن شرکت
    • اولین قدم در کاهش ردپای کربن یک سازمان، محاسبه ردپای کربن و ردپای کربن محصولات آن برای کشف ناکارآمدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای است. بخش پایداری باید مسئول تعیین نحوه محاسبه ردپای کربن (به‌عنوان‌مثال اندازه‌گیری داخلی، استفاده از ابزارهای مبتنی بر ابر(cloud)، کار با شرکت‌های مشاور و غیره) باشد.

    • تعیین استراتژی قابل‌اجرا برای کاهش ردپای کربن
    • بخش پایداری باید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت انتشار کربن و همچنین یک استراتژی عملی برای دستیابی به این اهداف را با استفاده از داده‌های محاسبات ردپای کربن تعیین کند. با استفاده از فناوری‌های ابری که در موضوعات مرتبط با پایداری تخصص دارند، این بخش ممکن است شبیه‌سازی‌های لازم را اعمال و موفقیت طرح خود را با تجزیه‌وتحلیل تاثیر کربن آن به طور منظم بررسی کند.

    • ترویج فرهنگ شرکتی برای دستیابی به اهداف پایداری
    • داشتن یک فرهنگ شرکتی توانمند، تاثیر مطلوبی بر توانایی شرکت‌ها برای دستیابی به اهداف خود دارد. در این مورد، بخش پایداری می‌تواند میزبان سمینارهای آموزشی برای افزایش درک و آگاهی کارکنان از مسائل زیست‌محیطی باشد. شرکت‌ها می‌توانند کارکنان خود را تشویق کنند که طرز فکر «کاهش، استفاده مجدد و بازیافت» را اتخاذ کنند. برای کاهش ضایعات، مشاغل ممکن است از کاغذ بازیافتی استفاده کنند و از کارمندان بخواهند که به‌جای لیوان یکبار مصرف، لیوان‌های شخصی خود را  همراه خود بیاورند. برای تقویت حس جامعه طرف‌دار محیط‌زیست، شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌هایی مانند کاشت درخت را سازماندهی کند.

  3. حمل‌ونقل کالا را بهینه کنید
  4. حمل‌ونقل دومین منبع بزرگ انتشار کربن مربوط به صنعت است (شکل 1) که بیش از 15٪ از کل انتشار کربن ایالات متحده را در سال 2018 تشکیل می‌دهد. در نتیجه، بهبود در حمل‌ونقل محصول می‌تواند ردپای کربن شرکت شما را به طور چشمگیری کاهش دهد.

    کاهش انتشار CO2 ناشی از هزینه‌های توزیع و حمل‌ونقل کالا با استفاده از فناوری‌های زیر امکان‌پذیر است:

    • نرم‌افزار بارگیری کامیون سه‌بعدی: 
    • این برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که با به حداکثر رساندن هر فضای موجود، فضای بار را تجسم کنید و آن را به کارآمدترین شکل ممکن سازماندهی کنید. در نتیجه، چنین ابزارهایی به مدیران ناوگان یا ناوگان شرکت‌ها در حمل‌ونقل کالا تاحدامکان کمک می‌کنند و درعین‌حال با کاهش تعداد وسایل نقلیه حمل‌ونقل یا تعداد سفرها، انتشار کربن را کاهش می‌دهند.

    • نرم‌افزار بهینه‌سازی مسیر: 
    • این ابزارها برای کارآمدتر کردن حمل‌ونقل در مواقعی که چندین توقف وجود دارد طراحی شده‌اند. معیارهای مختلفی مانند زمان، هزینه و سوخت را می‌توان در هنگام بهینه‌سازی در نظر گرفت. اگر کم‌مصرف‌ترین مسیر را انتخاب کنید، ردپای کربن شما به حداقل می‌رسد.

    • اینترنت اشیا/تلماتیک: 
    • کامیون‌ها/خودروها توسط مدیران ناوگان، ناوگان شرکت‌ها و تیم‌های فروش میدانی به‌صورت روزانه استفاده می‌شوند. داده‌های مربوط به خرابی عملکرد موتور یا لاستیک و همچنین رفتار راننده را می‌توان با استفاده از اینترنت اشیا جمع‌آوری کرد. همچنین می‌توان با تشویق رانندگان، آنها را به رانندگی با مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی ترغیب کرد. طبق مطالعات در سال 2013، می‌شلین (Michelin) چنین تلاشی را آغاز کرد که منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت 2.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در هر خودرو شد.

    • استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی: 
    • تغییر ناوگان سوخت سوز به وسایل نقلیه الکتریکی، ردپای کربن را به‌ویژه در مناطقی که بخش عمده‌ای از برق توسط منابع سازگار با محیط‌زیست مانند باد یا خورشید تولید می‌شود، به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

  5. گرمایش/سرمایش و روشنایی کارخانه / دفتر خود را بهینه کنید
  6. ادارات و کارخانه‌ها به دلیل زیرساخت‌های گرمایشی/سرمایشی و روشنایی ناکارآمد، منبع آلودگی کربن هستند. با استفاده از فناوری و انجام اقدامات آسان می‌توانید ردپای کربن شرکت خود را کاهش دهید.

    • سیستم‌های تهویه مطبوع هوشمند: 
    • سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع را می‌توان با سنسورهای هوشمندی که به سیستم اتوماسیون ساختمان متصل می‌شوند و می‌توانند برای کاهش مصرف انرژی در عین حفظ محیط کاری راحت برنامه‌ریزی شوند، نصب کرد. وقتی ساختمان‌ها یا اتاق‌ها خالی هستند، چنین سیستم‌هایی می‌توانند مصرف انرژی را برای فعالیت‌های HVAC کاهش دهند و برای یافتن سطح فعالیت بهینه، روال‌های روزمره محل کار را در نظر بگیرند.

    • سیستم‌های روشنایی هوشمند: 
    • با استفاده از سنسورها، می‌توانید طول روشنایی خود را بهینه کنید، دقیقا مانند سیستم‌هایی که وقتی کسی در دفتر، کارخانه یا سرویس بهداشتی نیست، این سیستم‌ها چراغ‌ها را خاموش می‌کنند یا روشنایی نور را به میزان تاریکی اتاق تنظیم می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر دفتر شما تابش مستقیم آفتاب دریافت می‌کند، استفاده از نور روشن در ساعات ظهر ناکارآمد است. علاوه بر این، با تعویض لامپ‌های رشته‌ای خود با لامپ‌های LED سازگار با محیط‌زیست، می‌توانید ردپای کربن شرکت خود را کاهش دهید.

  7. جلسات فیزیکی خود را کاهش داده و روش سفر خود را تغییر دهید
  8. انتشار CO2 در هر کیلومتر به‌ازای هر نفر بسته به نحوه سفر بسیار متفاوت است (شکل 2 را ببینید). صرف‌نظر از این، هر یک از آنها مقدار مشخصی CO2 منتشر می‌کنند.

    آمارها نشان می‌دهد که حدود 76 درصد از آمریکایی‌ها هر روز به‌تنهایی رانندگی می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها برای شرکت در جلسات بین‌المللی پرواز درجه یک دارند. از سوی دیگر، کووید نشان داد که چگونه می‌توان کار خود را با استفاده از فناوری‌های جلسه آنلاین مانند زوم، جلسات Google و تیم‌های مایکروسافت مدیریت کرد. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند ردپای کربن خود را با اجرای کار از راه دور یا استفاده از فناوری هیبریدی کاهش دهند.

    بااین‌وجود، شرکت‌ها می‌توانند در شرایطی که آموزش فیزیکی موردنیاز است، ردپای کربن خود را کاهش دهند. برای مثال، کارگران مکان‌های مجاور می‌توانند از روش‌های حمل‌ونقل اشتراکی  کنند. ازآنجایی‌که صندلی‌های بیزینس کلاس فضای بیشتری نسبت به صندلی‌های کلاس اقتصادی اشغال می‌کنند، پروازهای کلاس تجاری تا سه برابر بیشتر از پروازهای کلاس اقتصادی کربن منتشر می‌کنند؛ بنابراین شرکت‌ها باید کارگران خود را تشویق کنند که پروازهای کلاس اقتصادی را ترجیح دهند. قطارها همچنین یکی از سازگارترین روش‌های حمل‌ونقل با محیط‌زیست هستند، بنابراین ممکن است به مسافران تجاری کمک کنند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند.

    رد پای کربن 

  9. با سازمان‌های آگاه از کربن همکاری کنید
  10. مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی جهانی فراتر از اقدامات نهادهای خاص است. ما باید به‌عنوان یک جامعه به‌منظور ایجاد یک حلقه بازخورد مثبت به‌طور مشترک کار کنیم. راه ایده‌آل برای دستیابی به این هدف، پاداش دادن به همکاری با سایر شرکت‌های آگاه از محیط‌زیست با به‌دست‌آوردن برق، مواد خام، کالاهای واسطه‌ای، خدمات مالی و سایر ملزومات برای فعالیت‌های روزمره شما است. با انجام این کار، شرکت شما نه‌تنها به بخشی از ایجاد راه‌حل کمک می‌کند، بلکه ردپای کربن خود را نیز کاهش می‌دهد زیرا انتشار غیرمستقیم گاز گلخانه‌ای (GHG(Green House Gases)) کاهش می‌یابد.

بسیاری از مشاغل قبلا تاثیرات زیست‌محیطی خود را اعلام عمومی کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، بیش از 4500 شرکت، انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را در سال 2020 اعلام کردند. به گفته  Ey، شرکت‌های اروپایی موظف هستند تا سال 2023 گزارش‌های ESG خود را منتشر کنند که شامل اطلاعات مربوط به ردپای کربن است.

گواهینامه‌های زیادی وجود دارد که تاثیر زیست‌محیطی سازمان‌ها را نشان می‌دهد. برای مثال،  ((Renewable energy guarantees origin) REGO) (ضمانت‌های منشا انرژی‌های تجدیدپذیر)، داده‌هایی را در مورد نسبت انرژی‌های تجدیدپذیر در برق ارائه می‌دهد. شرکت شما باید با بررسی چنین ابزارهای اطلاعاتی برای کاهش ردپای کربن خود، تامین کنندگان را انتخاب کند.

به یاد داشته باشید که علاوه بر چالش‌های زیست‌محیطی، مسائل اجتماعی جهانی نیز وجود دارد. می‌توانید موقعیت ((Environment, social and corporate governance)ESG) خود را بررسی کنید و با محاسبه معیارهایی که در مقاله بعدی با عنوان 3 معیاری که مدیران باید در گزارش ESG از آنها استفاده کنند، اشاره کردیم، اقداماتی را برای افزایش آن تنظیم کنید.

منبع

https://research.aimultiple.com/carbon-footprint-reduction/

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران