مقایسه ارسال کالا در ایران و جهان

مقایسه ارسال کالا در ایران و جهان

نویسنده : تی‌مگ

دنیا نیاز به جابه‌جایی دارد؛ فرقی ندارد کجا باشیم، خدمات پستی در ایران یا هر کشور دیگری جزو مهم‌ترین تجارت‌هایی است که در نبود آن همه چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی داریم به تفاوت‌های ارسال کالا در ایران و دیگر کشورهای دنیا بپردازیم و شرکت های پستی برتر دنیا را مورد بررسی قرار دهیم.

از زمانی‌که مالکیت در جوامع انسانی به‌حالت قانونی تبدیل شد و افراد توانستند دارایی‌های خود را ثبت کنند، ماجرای انتقال و جابه‌جایی این دارایی‌ها نیز مطرح شد.

افراد برای ارسال هدیه و کالا به اقوام و دوستان خود که در مناطقی دور از آنها زندگی می‌کردند، نیازمند سازوکاری قانونی بودند که این سازوکار باید تحویل سالم مرسوله را تضمین می‌کرد.

در ایران نیز، بعد از ورود مدرنیته و سبک متفاوت زندگی جهانی به فرهنگ زندگی ایرانی و همچنین بعد از تاسیس چاپارخانه که به‌طور عمده در زمینه انتقال نامه‌ها و پیغام‌ها و به‌ندرت در حوزه ارسال کالا فعالیت داشت، نیاز به تاسیس اداره‌ای قانونی که توسط آن بتوان انواع کالا و محموله‌ را بین نقاط مختلف جابه‌جا کرد، بیشتر احساس شد.

وزارتخانه پست و تلگراف ایران در سال 1288 هجری شمسی تاسیس شد و از آن تاریخ تا امروز، این اداره سهم عمده‌ای در ارسال امانت‌های مردم ایران ایفا کرده است.

با گسترش جمعیت و ورود تلفن به کشور، در سال 1308 نام این وزارتخانه به پست، تلگراف و تلفن تغییر داده شد و در طول دهه‌هایی که از فعالیت این وزارتخانه می‌گذرد، فعالیت‌های این ارگان بسیار گسترده‌تر شده است.

ورود چنین ارگانی که وجود آن در یک جامعه مدرن به شدت ضروری بود، نقطه عطفی در زندگی مردم ایران به‌حساب می‌آمد؛ اما این صنعت در جهان با سرعت سرسام‌آوری در حال رشد بوده و شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا با ارائه خدمات نوین و کسب اعتبار روزافزون به ارسال امانات و مرسولات مردم می‌پردازند؛ ازاین‌رو در کشور ما هم باید ادارات موازی با اداره پست به‌وجود می‌آمد تا علاوه بر جلوگیری از انحصار، در زمینه ارسال و تحویل، رقابتی سالم ایجاد کند.

پُربی‌راه نیست که در صحنه بین‌الملل، چندین شرکت معتبر و قابل اتکا در صنعت پست در حال رقابت با یکدیگر هستند؛ این مساله می‌تواند الگوی مناسبی برای بخش خصوصی در کشور ما باشد تا با ارائه خدمات مدرن و تسهیلات ویژه برای شهروندان، به آنها حق انتخاب داده و در ضمن، انجام رسالت اصلی خود که همان تحویل به موقع و سلامت مرسوله است را نیز انجام دهند.

در ادامه به معرفی چند شرکت بزرگ پستی در دنیا خواهیم پرداخت و فعالیت‌های آنها و امکاناتی که ارائه می‌دهند را کمی توضیح خواهیم داد تا ذهن خواننده با صنعت مدرن و امروزی پست، بیشتر آشنا شود.

فهرست مطالب

شرکت های برتر پستی در جهان

در دنیا، شرکت‌های مختلفی به ارائه خدمات ارسال کالا می‌پردازند و در عین‌حال رقابت بزرگی بین آن‌ها در جریان است. در ادامه به برخی از نام‌آشناترین شرکت‌های فعال در حوزه پست و حمل‌ونقل می پردازیم.

شرکت فدکس (Fedex)

فدکس

فدکس یکی از بزرگ‌ترین نام‌های صنعت پست در دنیا بوده و برای بسیاری از مردم عادی نیز شناخته شده است. بسیاری از دوست‌داران سینما هنرنمایی تام هنکس در فیلم دورافتاده (Cast Away) را به‌یاد دارند؛ شخصت اصلی فیلم، کارمند شرکت فدکس است که به‌خاطر یک سانحه سقوط هواپیما، به اجبار، 4 سال از عمر خود را در جزیره‌ای دورافتاده سپری می‌کند و درهمین‌مدت نیز در حفظ بسته‌های ارسالی مردم و امانت‌هایی که مسئول آنها است، می‌کوشد و با حفظ امید خود، تلاش می‌کند تا بسته‌ها را به سلامت به دست صاحبان‌شان برساند!

Fedex در مقایسه با دیگر غول‌های صنعت پست در جهان سابقه زیادی ندارد! این شرکت در سال 1971 در شهر تِنِسی ایالت ممفیس، توسط فدریک اسمیت تاسیس شد؛ ولی در مدت زمان کوتاهی توانست به یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه پست تبدیل شود.

نظارت و ردیابی، حمل‌وجابه‌جایی و همچنین سلامت مرسولات از طریق بهره‌بردن از مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی، ارائه خدمات تجارت الکترونیک مطابق با الگوریتم‌های روز دنیای دیجیتال، ارائه بیمه نامه هوشمند برای انتقال انواع کالا از جمله کالاهای خطرناک (از نظر قابلیت اشتعال و یا ضرورت حمل در دماهای خاص)، دارا بودن ناوگان پیشرفته و بروز حمل‌ونقل و مطابق با نیازهای مشتریان و ترخیص به موقع کالاها از انواع ادارات گمرکی در سراسر جهان، بخشی از فعالیت‌های فدکس را تشکیل می‌دهند.

شرکت فدکس محموله‌ها و بسته‌های مشتریان را به 220 کشور در دنیا ارسال می‌کند و میانگین حمل و تحویل بسته‌ها در این شرکت، طبق تعرفه‌های فدکس، 3 تا 5 روز است.

شرکت DHL

فدکس

کم‌تر کسی در دنیا پیدا می‌شود که لوگوی زرد و قرمز شرکت آلمانی DHL را حداقل یک‌بار ندیده باشد! این شرکت زیرمجموعه Deutshe Post یا پست فدرال آلمان است و با حدود 5 دهه تجربه، یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های صنعت پست در دنیا به حساب می‌آید.

تاسیس DHL به‌عنوان انشعابی خصوصی از پست فدرال آلمان، تنها دو سال زودتر از Fedex صورت گرفت و با کنار هم قرار دادن این تاریخ‌ها می‌توان حدس زد که تقریبا از چه زمانی، نیاز به شرکت‌های مدرن که خدماتی فراتر از شرکت‌های سنتی در حوزه پست و ارسال بسته ایفا می‌کنند، بیش از پیش حس شد.

5 دهه تجربه حمل‌ونقل از جمله خدمات پیک درون‌شهری و مدیریت زنجیره تامین و حمل‌ونقل در عرصه بین‌الملل، به‌کارگیری آخرین تکنولوژی‌های روز جهان و ارائه صورت‌حساب‌های هوشمند، DHL را به شریکی قابل اعتماد برای مشتریان تبدیل کرده است.

شرکت آرامکس (Aramex)

رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای خاورمیانه به‌واسطه فروش نفت خام، در ابتدا سلاطین شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس را به فکر تاسیس کمپانی‌های هواپیمایی مسافربری و کارگو با صرف هزینه‌های گزاف انداخت؛ همچنین نیاز به داشتن یک شرکت پستی فوق مدرن و قابل رقابت با دو غول این صنعت یعنی فدکس و DHL نیز به ماجراجویی‌های این شیخ‌های متمول اضافه شد!

کارگو چیست؟

آرامکس از نظر استفاده از تکنولوژی و بهره‌گیری از فناوری دیجیتال و ناوگان فوق مدرن از دو شرکت فدکس و DHL جلوتر است! این شرکت در سال 1982 در شهر بندری دبی تاسیس شد و مجاورت در کنار دریا باعث شد در ابتدای فعالیت خود، خیلی زود به یکی از بزرگترین شبکه‌های صادرات و ارسال کالا از طریق آب‌های آزاد تبدیل شود.

با رشد صنایع هوایی امارات متحده عربی، آرامکس نیز دست به کار شد و ارسال محموله‌ها را تا جایی گسترش داد که امروزه با 220 کشور قرارداد همکاری دارد و در بسیاری از نقاط جهان هم دارای شعبه و دفتر کار است.

یکی از خدمات ارائه‌شده توسط آرامکس، سرویس Value Express است که با این سرویس ارسال مرسولات در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بهینه‌ترین و معقول‌ترین تعرفه ممکن انجام می‌شود.

شرکت DB Schenker

نوبتی هم باشد نوبت یک شرکت بسیار باتجربه و باقدمت بالا است! دی‌بی‌شِنکِر شرکتی آلمانی است که در سال 1872 تاسیس شد! به این تاریخ دقت کنید و قدمت این شرکت را بار دیگر در ذهن خود بررسی کنید تا متوجه شوید که آلمانی‌ها و به تبع آنها، اروپایی‌ها از چه زمانی به ضرورت داشتن شبکه‌ای گسترده برای ارسال بسته‌ها و محموله‌های پستی خود پی بردند!

شرکت DB Schenker از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه پست و کارگو است و فعالیت‌های آن در زمینه ارسال از طریق مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی برای بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، الهام‌بخش بوده است.

رسالت این شرکت و هدف والایی که دنبال می‌کرد هرگز در طول تاریخ فراموش نشد؛ دو جنگ جهانی و دهه‌ها جدایی دو آلمان از یکدیگر در دوران جنگ سرد باعث نشد دی‌بی‌شنکر رسالت خود را فراموش کند و همواره تلاش کرد تا فارغ از هر اتفاقی که رخ می‌دهد، وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد.

دفتر مرکزی این شرکت در آلمان قرار دارد و با داشتن بیش از 2000 شعبه در سراسر جهان، این شرکت به قدیمی‌ترین و یکی از بهترین‌ها در صنعت پست تبدیل شده است.

شرکت DTDC

هند به‌خودی‌خود یک قاره است! کشوری با جغرافیای وسیع و جمعیتی میلیاردی و تنوع قومی و نژادی زیاد که علی‌رغم حفظ سنت‌های قدیمی و حتی عجیب خود، قدرت تطابق و سازگاری بالایی با مدرنیته و تکنولوژی دارد!

به‌طورکلی ارائه خدمات حمل‌ونقل و خدمات پستی در کشوری مثل هند از هرجای دیگری در دنیا سخت‌تر است.

حال تصور کنید شبکه‌ای بزرگ با الگوریتم‌های پیچیده و دقیق، نه‌تنها کار تحویل بسته‌ها را در هند انجام می‌دهد، بلکه در تمام منطقه جنوب آسیا نیز شناخته شده و محبوب است.

دفتر مرکزی شرکت DCTC در شهر بمبئی واقع شده و خدمات حمل‌ونقل و ارسال این شرکت به بیش از 240 کشور در دنیا ارائه می‌شود.

تعداد خدمات تحویل DCTC  در ماه به رقم 11 میلیون می‌رسد و تنوع مرسولاتی که توسط این شرکت پستی تحویل داده می‌شوند، بالاتر از هر شرکت دیگری در دنیاست!

شرکت‌های بزرگ پستی به همین چند عنوان خلاصه نمی‌شوند؛ شرکت‌هایی مثل شرکت آمریکایی UPS، شرکت هندی Blue Dart، شرکت ژاپنی Nippon، شرکت هلندی TNT و ده‌ها شرکت دیگر وجود دارند که در این عرصه با یکدیگر سخت مشغول رقابت هستند و مدام به مشتریان خود خدمات و تسهیلات ویژه ارائه می‌دهند تا بتوانند رقبای گردن‌کلفت خود را در عرصه‌های مختلف رقابت، کنار بزنند؛ بااین‌حال در این مقاله سعی شده تا به معروف‌ترین‌های این مارکت پرداخته شود.

روند ارسال مرسولات پستی در شرکت‌های معتبر جهانی

شرکت‌های فعال در حوزه پست بین‌الملل به‌طور معمول از قوانین یکسانی پیروی می‌کنند؛ این قوانین توسط اتحادیه سرویس جهانی پست وضع شده تا مطابق قوانین یکسان، ارائه خدمات ارسال را به بهترین حالت ممکن برساند و هرچه بیشتر با مواردی مثل قاچاق و حمل‌ونقل‌های غیر قانونی مبارزه کند.

شرکت‌های بین‌المللی به‌دلیل دارا بودن دفاتر متعدد در سراسر جهان، قادر هستند تا پروسه دریافت و تحویل انواع کالا را کوتاه کنند.

به‌عنوان‌مثال، همان‌طورکه گفته شد شرکت فدکس دارای شعب گوناگون در سراسر جهان است و مبادلات بین مشتریان خود، اعم از مشتریان حقیقی و حقوقی را، با هماهنگی بین کوتاه‌ترین مسیر بین مبدا و مقصد، به‌راحتی انجام می‌دهد.

وجود این شعب و استفاده از فناوری روز دنیا و داشتن شبکه وسیعی از راهکارهای حمل‌ونقل هوایی، دریایی و زمینی، فدکس را به جایی رسانده که این شرکت فرایند دریافت مرسوله در مبدا، ارسال و در نهایت تحویل آن در مقصد را در هر نقطه از کره خاکی و در مدت زمان 3 تا 5 روز به انجام برساند.

البته، به‌تازگی استفاده از هوش مصنوعی نیز به افزایش سرعت عمل در محاسبه و تعیین مسیر و در نهایت انتخاب وسیله مناسب برای حمل‌ونقل، کمک شایانی کرده است.

بنابراین علاوه بر داشتن شبکه درون سازمانی کارآمد که مشخصات ضروری ارسال‌کننده و دریافت‌کننده کالاها را ثبت می‌کند، وجود و استفاده از تمامی امکاناتی که بتوان کالاها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در سلامت فیزیکی کامل به دست مشتری در مقصد برساند، برای شرکت‌های پستی معتبر ضروری است.

همچنین داشتن امکانات سخت‌افزاری اعم از تکنولوژی تثبیت دما برای حمل کالاهایی که باید در میزان دما و فشار خاص حمل شوند، ضروری است.

باتوجه‌به مواردی که ذکر شد، روند کلی ارسال بار در شرکت‌های معتبر جهانی عبارت است از:

  • بررسی سلامت محصول در نقطه مبدا،
  • صدور بارنامه و بیمه‌نامه برای مرسوله
  • دریافت رضایت‌نامه از مشتری برای پذیرش مسئولیت ارسال محموله‌های خاص و ویژه
  • تعیین مسیر و وسایل مناسب برای حمل‌وجابه‌جایی محموله
  • تحویل آن با سلامت کامل در مقصد


فرایند ارسال یک بسته پستی در ایران

باتوجه‌به قدمت خدمات پستی در ایران و تعداد مناسب شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، روند ارسال بسته‌ها در کشور ما هم تقریبا مطابق با کل دنیا انجام می‌شود.

ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که ایران از دیرباز در زمینه‌های صنعت، تولید، کشاورزی، سوخت و انرژی، تامین موادغذایی و دارویی و به‌تازگی در حوزه دیجیتال، کشوری صاحب نام بوده و هست و محموله‌های ارسالی از سوی مشتریان حقیقی و حقوقی طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند.

همچنین وجود رقابت در این حوزه باعث شده، مشتریان برای ارسال یک بسته یا محموله، گزینه‌های مختلفی را پیش روی خود داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال، در فرایند بسیاری از خریدهای اینترنتی، مشتریان علاوه بر ارسال سفارش‌های خود از طریق شرکت پست، قادر هستند تا روش‌های دیگری ازجمله پست پیشتاز، خدمات شرکت‌های خصوصی مثل تیپاکس، تی‌نکست و غیره را نیز انتخاب کنند.

ثبت سفارش ارسال مرسوله پستی

جالب است بدانید شرکت پست خصوصی تیپاکس از بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی که در همین مقاله به آن‌ها اشاره کردیم مانند فدکس و DHL، سابقه بیشتری در ارسال مرسولات پستی دارد. این شرکت در سال 1960 تاسیس گردید و در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت پست خصوصی ایران در حال فعالیت است.

بدیهی است که هریک از این گزینه‌ها خدمات خود را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند و معمولا انتخاب گزینه‌های گران‌تر به‌دلیل انتخاب مدت زمان کوتاه‌تر تحویل سفارش است!

هزینه ارسال مرسوله

در واقع می‌توان خدمات پستی در ایران را نمونه کوچک‌تری از این خدمات در سطح جهانی دانست؛ پروسه طی شده در سطح بین‌الملل در ایران نیز طی می‌شود، با این تفاوت که بخش ارسال دریایی (منهای مرسولاتی که از طریق آب به جزایر ایرانی خلیج‌فارس ارسال می‌شوند و در مقایسه با مرسولات زمینی و هوایی سهم ناچیزی دارند) در ایران تقریبا حذف می‌شود و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی، باید از راه‌های هوایی و زمینی نسبت به ارسال سفارش‌های خود اقدام کنند.

با این اوصاف، وضع برخی قوانین بین‌المللی و وجود تنش‌های سیاسی از ورود شرکت‌های ایرانی به عرصه بین‌المللی جلوگیری کرده است؛ به‌عنوان‌مثال، بسیاری از نامه‌های حقوقی توسط حقوق‌دانان ایرانی که  در مجادلات بین‌المللی، باید مورد بررسی قرار بگیرند، توسط DHL ارسال می‌شوند! حال آنکه شرکت‌های فعال در ایران مانند تی‌اکسپرس برای ارسال و تحویل چنین نامه‌هایی از پتاسنیل کافی برخوردار هستند.

مقایسه سرویس‌های شرکت‌های پستی ایرانی و خارجی

وقتی بحث مقایسه سرویس‌دهی شرکت‌های ایرانی و خارجی مطرح شود، ابتدا باید به مقایسه امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این شرکت‌ها بپردازیم.

شرکت‌های پستی بزرگ دنیا، سالانه، چندین میلیون دلار صرف نوسازی و خرید سخت‌افزار حمل‌ونقل خود می‌کنند؛ همچنین این شرکت‌ها بدون درنظرگرفتن استفاده از بهترین ناوگان هوایی، دریایی و زمینی و قراردادهایی که با انواع شرکت‌های خودروسازی و تامین قطعات ناوبری هوایی و دریایی دارند، در صنعت بسته‌بندی نیز به درجه‌ای رسیده‌اند که برای هر نوع کالایی با هر درجه‌ای از حساسیت، بسته‌بندی مخصوص ارائه می‌دهند.

حال تصور کنید درشرایطی‌که در کشور ما، ناوگان هوایی حتی در بخش مسافربری فرسوده شده است، چگونه می‌توان انتظار داشت در حوزه پست و ارسال کالاها، از بروزترین ناوگان هوایی برخوردار بود؟!

علاوه بر مورد فوق، ساختار دولتی و در بهترین حالت، شبه خصوصی پست ایران، در بسیاری از حوزه‌ها، امکان دستیابی به امکانات بیشتر را برای شرکت‌های فعال در بخش خصوصی سخت می‌کند.

در چنین شرایطی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی در سراسر جهان، مشغول بروزرسانی و نوسازی روزانه خود هستند، شرکت‌های ایرانی با مسائل مختلفی مانند عدم حمایت به‌موقع و کافی از سوی دولت، استهلاک ناوگان حمل‌ونقل و هزینه‌های گزاف تامین و نگهداری سخت‌افزار، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بااین‌حال، خدمات پستی در ایران که در زمره نخستین کشورهای آسیایی بود که اقدام به تاسیس اداره پست کرد، باوجود تمام سختی‌ها، به‌طور منظم در حال انجام است.

شرکت‌های پستی ایرانی همانند رقبای خارجی خود، از انبارهای بزرگ و دارای ایمنی بالا برخوردار بوده و طبق برنامه خاصی، کالاها را دسته‌بندی کرده و بنا بر موعد تحویل، آنها را در نوبت ارسال قرار می‌دهند.

یکی ازمواردی که به‌عنوان نقطه ضعفی بزرگ در کارنامه شرکت‌های پستی در ایران به حساب می‌آید، ضعف در بسته‌بندی محصولات و مرسولات است.

همان‌طور که گفته شد، بسته‌بندی محموله‌های پستی امروزه به‌صورت یک دانش درآمده و استفاده از ابزار مناسب و کافی در روند ارسال کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بااین‌حال در کشور ما نه‌تنها تمرکزی برای رفع این مشکل وجود ندارد، بلکه بر اساس پاره‌ای از گزارش‌ها، بعضی شرکت‌ها از ارسال بسته‌ای که فاقد بسته‌بندی مناسب است خودداری می‌کنند و خود آنها نیز امکانی برای بسته‌بندی این قبیل کالاها فراهم نمی‌کنند!

اما در این میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی خصوصی مانند تیپاکس با ارائه خدمات بسته‌بندی انواع کالاهای غیرممنوعه برای ارسال، مشتریان را همراهی کرده و عملیات ارسال بسته را تسهیل می‌کنند.

ارسال بسته

فارغ از تمامی ضعف‌های سخت‌افزاری، روند ارسال بسته‌های پستی در ایران، همگام با شرکت‌های خارجی صورت می‌گیرد و درنهایت رضایت نسبی مشتری تامین می‌شود.

در نظر بگیرید که از بین هزاران بسته ارسالی که در روز توسط شرکت‌های پستی ارسال می‌شود، ممکن است تعداد اندکی از آن‌ها در فرایند ارسال دچار آسیب شوند که دلیل آن می‌تواند مسائل مختلفی مانند بسته بندی نامناسب، اهمال‌کاری ماموری که وظیفه ارسال مرسوله پستی را بر عهده دارد و سایر مشکلاتی که ممکن است رخ دهد باشد.

مشکلات ارسال مرسولات پستی و راه حل‌ها

با این حال وظیفه شرکت های پستی این است که تمام جوانب را سنجیده و بسته پستی را به عنوان امانتی در نظر بگیرند که سلامت و تحویل به موقع آن ضروری است. در همین حال اگر مشتریان ارزش کالا و بسته خود را به درستی اعلام کنند، با وجود بیمه مرسولات پستی در شرایطی که به بسته آسیب وارد شود یا گم شود، طبق قوانین جبران خسارت، می توانند با خیال راحت بسته خود را ارسال نمایند.

بیمه و قوانین جبران خسارت تیپاکس

مقایسه هزینه‌های ارسال در شرکت‌های مختلف

همان‌طور که گفته شد، راه‌های مختلفی پیش روی مشتریان قرار دارد و می‌توانند بین گزینه‌های مختلف، بهترین گزینه را انتخاب کنند. درصورتی‌که مدت زمان رسیدن محموله برای مشتری مهم باشد، پس باید روش یا مجموعه‌ای را انتخاب کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی نیازهایش باشد.

شرکت‌هایی که توانایی تحویل محصولات در زمان کوتاه‌تری را دارا هستند، بی‌شک از تجهیزات و سخت‌افزار مجهزتری نیز بهره می‌برند.

مورد مهم بعدی این است که هزینه ارزان‌ترین روش تا گران‌ترین روش ارسال، مبلغی گزاف نبوده و معمولا بر اساس اهمیت مرسوله و همچنین اهمیت زمان برای مشتری، با صرف هزینه‌ای نه‌چندان‌زیاد، می‌تواند سریع‌ترین راه را برای تحویل سفارش یا محموله خود انتخاب کند.

نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا، هزینه ارسال یک بسته پستی، با محاسبه مسافت طی شده، حجم سوخت مصرف شده و طبق الگوریتمی بر تعداد اقلام ارسال تقسیم شده و بر اساس میزان حساسیت بسته و تعهدی که بین ارسال‌کننده و تحویل‌گیرنده مبنی بر مدت زمان مناسب و شرایط فیزیکی تحویل صورت گرفته است، محاسبه می‌شود.

مقایسه پروتکل‌های شرکت‌های پستی ایرانی و خارجی

پروتکل‌ها و قوانینی که یک شرکت پستی ملزم به انجام آنها است، در دنیا یکسان بوده و بر اساس تعهدی است که به اتحادیه جهانی دارد.

باتوجه‌به این مورد که بسیاری از این قوانین شامل حال شرکت‌های ایرانی نمی‌شود، بسیاری از این پروتکل‌ها هم در کشور ما نمود داخلی ندارند. بااین‌حال، شرکت‌های ایرانی تلاش می‌کنند همگام با شرکت‌های خارجی پیش بروند و خدمات و تعهدی که به مشتری ارائه می‌کنند، نمودی از رفتار حرفه‌ای سازمانی در الگوی جهانی باشد.

نتیجه‌گیری

دو اصل سلامت فیزیکی و تحویل به موقع مرسولات، همواره در زمره اهداف شرکت‌های پستی ایرانی است؛ شاید جزئیاتی مثل جریمه در تاخیر یا صدمه‌دیدن کالا که همواره برای شرکت‌های معتبر خارجی نمرات منفی و پرونده‌های حقوقی به بار می‌آورد، در کشور ما کم‌تر رعایت شود، اما باید به این نکته توجه داشت که باوجود چنین امکاناتی و در چنین کشور پهناوری، به‌ویژه بعد از افزایش خریدهای آنلاین در دهه اخیر، خدمات ارسال و تحویل همانند الگوهای جهانی، به‌خوبی ارائه شده و اجرا می‌شود.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران