تفاوت شرکت 3PL و کارگزار حمل‌ونقل

تفاوت شرکت 3PL و کارگزار حمل‌ونقل

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

شرکت‌های لجستیک، جابه‌جایی و ذخیره‌سازی کالاها، خدمات یا اطلاعات را در زنجیره تامین و بین نقاط مبدا و مصرف برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل می‌کنند. شرکت‌های لجستیکی مختلف، بسته به نیازهای لجستیکی مشتری، برخی یا همه عملکردهای زنجیره تامین را انجام می‌دهند. در علوم نظامی لجستیک اصطلاحی مترادف با ارتش است. در زمان جنگ، تامین تجهیزات و لوازم مناسب برای نیروها یک وظیفه لجستیکی بود. لجستیک از دهه 1950 با ظهور مصرف‌گرایی و متعاقب آن رشد زنجیره‌های تامین پیچیده‌تر تکامل یافت.

هماهنگی جابه‌جایی منابع و مواد در حال حاضر یک فرایند جهانی شده است. امروزه بخش تجاری از لجستیک به‌عنوان اصطلاحی برای توصیف جریان کارآمد و ذخیره‌سازی کالاها از مبدا تا نقطه مصرف استفاده می‌کند. زنجیره تامین بخش مهمی از این فرایند است. یک زنجیره تامین مناسب ممکن است شامل حمل‌ونقل، دریافت، ذخیره‌سازی و مدیریت تمام یا یکی از این عملکردها باشد. لجستیک همچنین ممکن است برای اطلاعات، حمل‌ونقل، موجودی، انبارداری، حمل‌ونقل مواد، بسته‌بندی، دفع و امنیت در بخش تجاری اعمال شود.

تفاوت شرکت 3PL و کارگزاری حمل‌ونقل

مردم اغلب از اصطلاحات 3PL و کارگزار حمل‌ونقل به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد سردرگمی در مورد تفاوت‌های ظریف هر یک از خدمات می‌شود. 3PL و Freight Brokers هر دو واسطه بین فرستنده و حامل هستند، اما نقش آنها متفاوت است. یک کارگزار عمدتا بر جابه‌جایی یک محموله منحصربه‌فرد تمرکز می‌کند و برای برآوردن اهداف و خدمات خاص کار می‌کند. درحالی‌که ارائه‌دهنده 3PL به تصویر بزرگ‌تر و استراتژیک‌تر فکر می‌کند. آنها در زنجیره تامین برنامه‌ریزی می‌کنند و نیازهای مشتری را در هر مرحله از زنجیره تامین، حمل‌ونقل و فرایند تحویل پیش‌بینی می‌کنند.

کارگزار حمل و نقل چیست؟

یک کارگزار حمل‌ونقل اغلب بر روی یک محموله متمرکز می‌شود و به‌عنوان یک واسطه بدون دارایی بین فرستنده‌ای که کالا برای حمل و نقل دارد و حاملی که در واقع محموله را جابجا می کند، عمل می کند. در واقع یک کارگزار حمل‌ونقل به طور مستقیم با مالک یا اپراتورها در سراسر کشور برای هماهنگ کردن محموله‌های فردی کار می‌کند. 

در مقیاس بزرگ، کارگزاران حمل و نقل اغلب با صدها یا حتی هزاران شرکت حمل و نقل کوچک تا متوسط ارتباط برقرار می‌کنند تا شبکه بزرگی از گزینه های حمل و نقل را فراهم کنند. عملیات اپراتورهای کوچکتر بیشتر به کارگزاران برای تجارت متکی هستند تا ارائه دهندگان حامل بزرگتر، زیرا اپراتورهای بزرگتر اغلب روابط طولانی مدت با شرکت های 3PL دارند.

شرکت لجستیک شخص ثالث چیست؟

یک شرکت لجستیک شخص ثالث ممکن است تنها یک سرویس مانند حمل‌ونقل، انبارها در Reno NV یا مدیریت موجودی ارائه دهد. بااین‌حال، ممکن است مجموعه‌ای از خدمات و مدیریت کل زنجیره تامین مشتری را در سراسر سیستم ارائه دهد. بسیاری از شرکت‌های لجستیک شخص ثالث عملیات را یکپارچه می‌کنند. در نهایت خدمات انبارداری و حمل‌ونقل همگی متناسب با نیازهای مشتری است. یک شرکت لجستیک شخص ثالث معمولا یک شرکت دارای دارایی است که روابط خود را با فرستنده‌ها در مقیاس وسیع‌تری برقرار می‌کند. شرکت‌های لجستیک شخص ثالث معمولا روی سرمایه فیزیکی و انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چرا ارسال‌کنندگان به ترکیبی سالم از خدمات کارگزاری و 3PL نیاز دارند؟

فرستنده‌هایی که به دنبال مشارکت در یک شبکه حمل‌ونقل مشترک هستند، متوجه خواهند شد که کدام 3PL متناسب با نیازهای آنها است. بااین‌حال، نقشی برای کارگزاران حمل‌ونقل دررابطه‌با فرستنده‌هایی که روابط 3PL از قبل ایجاد شده دارند، وجود دارد. اگر یک فرستنده به انعطاف‌پذیری بیشتری در نیازهای حمل‌ونقل خود نیاز دارد، ممکن است یک شرکت کارگزاری را برای تکمیل نیازهای حمل‌ونقل خود اضافه کند. زمانی که ظرفیت حمل‌ونقل کم است، روابط طولانی‌مدت که توسط 3PL’s ایجاد شده است می‌تواند ایجاد مزیت کند. ارسال‌کنندگان به‌منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، با شرکت‌های 3PL و کارگزاری‌های حمل‌ونقل ارتباط برقرار می‌کنند.

بسیاری از کسب‌وکارها به‌نوعی با یافتن تامین کنندگان سروکار دارند. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار کوچک، شکی وجود ندارد که شما در سطوحی به توزیع، مدیریت موجودی و انبارداری مشغول هستید. ممکن است در حال حاضر بیشتر این عملیات را به‌صورت داخلی مدیریت کنید. اما برای مراحل پیچیده‌تر، معمولا ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث راه‌حل مناسبی هستند. به‌عنوان‌مثال، اگر تصمیم به صادرات محصولات خود دارید، ممکن است شخص یا سازمانی را برای کمک به لجستیک توزیع استخدام کنید.

در آخر نتیجه می‌گیریم ساده‌سازی، ادغام و برون‌سپاری فرآیندهای لجستیکی شما می‌تواند منجر به صرفه‌جویی مالی طولانی مدت و خدمات کلی بهتر به مشتری شود. 

منبع

https://fulltiltlogistics.com/what-is-a-logistics-company/

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران