نقش بسته‌ بندی در صنعت لجستیک

نقش بسته‌ بندی در صنعت لجستیک

نویسنده : سمانه خلجی - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

صنعت بسته ‌بندی به عنوان یک سیستم هماهنگ، نقش مهمی را در صنعت حمل و نقل و لجستیک به عهده دارد. صنعت بسته ‌بندی کالاها را برای جابه‌جایی ایمن، مقرون به صرفه و کارآمد آماده می‌کند و باعث افزایش فروش و رضایت مشتری می‌شود. بسته ‌بندی خوب از آسیب رسیدن به کالاها جلوگیری می‌کند و در نتیجه کاهش هزینه‌‌ها را به‌همراه دارد. از طرفی دیگر، ظاهر و طراحی بسته‌بندی ممکن است روی فروش محصولات شما تاثیر مستقیم بگذارد تا جایی که «طراحی بسته‌بندی» خود به تنهایی به یک رشته مستقل تبدیل شده است. در حال حاضر، کسب وکارهای فعال در حوزه حمل و نقل متوجه اهمیت این موضوع شده‌اند که بسته ‌بندی، عنصری مهم و اساسی در ایجاد یک هویت تجاری موثر است.

به همین منظور، برای مدیریت موفقیت آمیز زنجیره تأمین باید بین سیستم بسته ‌بندی با واحدهای بازاریابی، تدارکات و تولید ارتباط موثری برقرار باشد. خواسته‌‌های لجستیکی بسته ‌بندی را می‌توان به راحتی در تمام مراحل و برای مصرف کنندگان کنترل کرد. از طرف دیگر، بازاریابی نیاز به بسته‌های جذابی دارد که بتواند مشتریان را درگیر خود کند. تولید هم معمولاً به اندازه‌های مختلف بسته ‌بندی، برای انواع محصولات نیاز دارد تا زمان و هزینه صرف شده را به حداقل برساند. بنابراین بسته‌بندی‌های خوب می‌توانند همه این جنبه‌ها را برآورده کنند. در مقاله «نقش بسته بندی در کسب و کارها» به اهمیت بسته بندی برای یک کسب و کار اشاره شده است. در این مقاله، درباره مزایای دیگر بسته‌بندی و نقش آن در صنعت لجستیک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نقش بسته ‌بندی در بازار، سیستم توزیع و محیط

به طور کلی نقش بسته ‌بندی در صنعت لجستیک و زنجیره تامین به سه دسته کلی تقسیم می‌شود: بازار، توزیع و محیط.

نقش سیستم بسته بندی در بازاریابی بسیار مهم است. بسته بندی مواردی مانند چیدمان، طراحی، ارتباطات و جنبه‌‌های ارگونومیک که به محصول و ارزش برند اضافه می‌کنند را در نظر می‌گیرد و هدف کلی آن جلب رضایت مصرف کنندگان و افزایش فروش است. در دهه‌های اخیر، ارتباط بین بازاریابی و بسته ‌بندی به طور گسترده مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و این مطالعات نشان داده است که بسته بندی بخشی اساسی از فعالیت‌های بازاریابی محسوب می‌‎شود که می‌تواند جنبه‌هایی مانند توجه مصرف کننده، موقعیت محصول، ارزیابی و طبقه‌بندی رفتار مصرف کننده (مانند ارتباط تجاری و قصد خرید) را شامل شود. به عبارتی دیگر، بسته بندی نقش رابط بین مصرف کنندگان و صاحبان نام تجاری را بازی می‌کند و می‌تواند تصور کیفیت محصول را تغییر دهد.

از طرف دیگر بسته بندی، در توزیع بسته‌ها نقش خیلی مهمی را بازی می‌کند و تمام ویژگی‌هایی که به سهولت در توزیع کمک می‌کنند را در نظر می‌گیرد. این عملکرد شامل جریان مواد داخلی، تدارکات بسته بندی، توزیع، دفع و حمل و نقل است.

در سال‌های اخیر، تدارکات بسته بندی به یک رشته جدید تبدیل شده و با توجه به نقش استراتژیک تدارکات در افزایش مزیت رقابتی یک شرکت، این رشته مورد توجه جامعه علمی و صنعتی قرار گرفته است.

مفهوم لجستیک بسته بندی اکنون بر هم افزایی متمرکز شده است که با مخلوط کردن کارایی و اثربخشی مدیریت زنجیره تامین با سیستم‌های بسته بندی و لجستیکی از طریق بهبود هر دو نوع فعالیت، حاصل می‌شود. به عبارت دیگر، این رابطه بین بسته بندی و سیستم‌های لجستیکی باعث ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تأمین، از تولید کنندگان مواد اولیه تا دفع بسته‌های خالی از طریق بازیافت، دفن زباله یا سوزاندن می‌شود.

با این وجود، در محیط های عملیاتی فعلی، این نوآوری‌ها باید علاوه بر عملکردهای بازار و جریان، یک عامل به همان اندازه مهم و به طور فزاینده در حال ظهور را نیز در نظر بگیرند: عملکرد محیطی. هدف عملکرد محیطی کاهش تأثیر منفی فرآیند بسته بندی بر محیط زیست است و بر موضوعاتی مانند استفاده از ورودی‌های کمتر، استفاده مجدد از مواد و تسهیل بازیافت بسته بندی‌های تمرکز دارد.

در حقیقت، از زمانی که مشخص شد بسته بندی تأثیر قابل توجهی بر جنبه زیست محیطی زنجیره تأمین دارد، تعداد بیشتری از مشاغل در حال انتخاب رویکردها و تکنیک‌های سازگار با محیط زیست هستند.

تیپاکس برای حفظ امنیت و سلامت بسته‌ها از روش‌های نوین بسته ‌بندی استفاده می‌کند. در ضمن بسته ‌بندی‌ های تیپاکس سازگار با محیط زیست هستند. ارائه خدمات بسته‌بندی با بهره‌گیری از فناوری قفل و استحکام ایمن، از سرویس‌های تیپاکس است که برای حفظ امنیت بسته‌های مشتریان ارائه می‌شود. با وجود قوانین تیپاکس درمورد ارسال کالاهای شکستنی، مشتریان می‌توانند برای ارسال کالاهای صد درصد شکستنی خود، از گاردهای ضد ضربه استفاده کنند.

برچسب گذاری پیشرفته و ردیابی

هدف اصلی صنعت لجستیک و حمل و نقل دستیابی به رضایت مشتری است. با این حال، باید توجه داشته باشیم که متغیرهای زیادی می‌توانند مانع این روند شوند. بسته بندی به طور خاص، می‌تواند بر قابلیت اطمینان، کیفیت، سرعت، هزینه‌ها و انعطاف‌پذیری محصول تأثیر گذاشته و در عین حال بر چرخه عمر آن نیز اثر گذار باشد. شرکت‌هایی که سعی در بهینه‌سازی هرچه بیشتر فرآید حمل و نقل خود دارند نرم افزار برچسب بارکد می‌تواند به آن‌ها کمک بزرگی بکند.

افزایش قابلیت ردیابی محصول یکی از نوآورهای صنعت بسته‌بندی است که هر شرکت لجستیکی می‌تواند از آن استفاده کند. برچسب های بارکد قابلیت ردیابی بسته‌ها را ممکن می‌سازند و با استفاده از آن‌ها می‌توان موجودی، حمل و نقل، تولید و هزینه‌ها را کنترل کرد. برای یک استراتژی بلند مدت رضایت مشتری متمرکز بر بسته بندی محصول، شرکت ها باید قابلیت ردیابی خود را افزایش دهند.

همانطور که لایه‌های میان ایجاد یک محصول و فروش نهایی آن را از بین می بریم، اهمیت ردیابی و برچسب گذاری در زنجیره تامین به راحتی آشکار می شود. افزایش هزینه‌های مدیریت زنجیره تامین در نهایت توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود ولی از طرفی دیگر، قابلیت ردیابی و برچسب گذاری ممکن است باعث افزایش فروش شود.

گزینه‌های بسته بندی به طور مداوم در حال تکامل هستند، با افزودن برچسب‌های جدید و گزینه‌هایی برای مواد خاص، درصد تعامل مشتری و کیفیت کلی بسته بندی، افزایش یافته است. این موارد در تجربه کاربر و در نهایت فروش یک محصول تأثیرگذار است. بنابراین، برای حفظ رشد کسب و کار، شرکت‌ها باید بر روی همسان‌سازی مدیریت زنجیره تأمین، برچسب گذاری و قابلیت ردیابی خود تمرکز کنند.

نتیجه

امروزه بسته بندی به مفهومی بیش از جعبه و کیف اشاره دارد، اما حتی اگر انقلابی خارق العاده در صنعت لجستیک به وجود آمده باشد، بازهم بهینه سازی بسته بندی باید در مرکز تلاش برای ارتقاء مدیریت زنجیره تأمین باشد.

بر طبق مطالعات بازاریابی بی شماری که انجام شده است، این نتیجه به دست آمده که بسته بندی بهینه شده همیشه نتیجه بخش بوده و می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری محصول شده، حمل و نقل بسته‌ها را راحت‌تر کرده و خسارت‌های ناشی از حمل و نقل را کنترل کند. همچنین مدیریت موجودی و استفاده از فضا را آسان‌تر کند. به بیان ساده، بهینه‌سازی بسته بندی هزینه‌های کلی زنجیره تامین را بهینه می‌کند و منجر به بازگشت حداکثر سرمایه می‌شود.

به همین خاطر اگر تولید کننده هستید، باید در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین بسته‌بندی برای محصولتان دقت کنید. و شرکت حمل و نقلی را انتخاب کنید که در به سلامت رسیدن بسته های شما دقت لازم را داشته باشند. تیپاکس برای محصولات مختلف با ویژگی‌های خاص، بسته بندی های مختلفی ارائه می‌دهد. مثلا برای ارسال آثار هنری و تابلوهای نقاشی بسته بندی مخصوصی را ارائه می‌کند تا از آسیب رسیدن به این آثار هنری جلوگیری شود. همچنین استفاده از لیبل‌های امنیتی برای اطمینان از سالم رسیدن بسته‌ها و کارتن‌های آکاردئونی برای جابجایی کالاهایی که شکل منظم ندارند، از دیگر خدمات بسته‌بندی تیپاکس است که در نمایندگی‌ها به مشتریان ارائه می‌شود.

منبع
https://blog.globalvision.co/proofreading/the-role-of-packaging-in-supply-chain-management
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران