مهمترین فناوری‌های تاثیرگذار بر صنعت حمل‌ونقل

مهمترین فناوری‌های تاثیرگذار بر صنعت حمل‌ونقل

نویسنده : تی‌مگ
حمل‌ونقل و لجستیک، یکی از ارکان مهم کسب‌وکارهای الکترونیک هستند که امروزه خرده‌فروشی‌های آنلاین، تأثیر بسیار مثبتی در این صنعت داشته‌اند. عدم‌تحویل به‌موقع کالا به‌عنوان یک ریسک جدی برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود و با توجه به رقابت میان شرکت‌های بزرگ برای حضور در بازار، ارزش آن را دارد که این کسب‌وکارها به آینده صنعت کوریری خود نگاه کرده و از فرصت‌های موجود در کسب‌وکار خود استفاده کنند.
پیش‌بینی می‌شود بازار کوریر، اکسپرس و پارسل (CEP) تا سال 2024 بیش از 400 میلیارد دلار ارزش، با نرخ رشد سالانه مرکب 8 الی 10% باشد. در سال‌های اخیر، رشد تجارت بین‌الملل، نرخ رشد استفاده از اینترنت و تلفن‌های هوشمند، افزایش جمعیت طبقه متوسط و درآمد آنها و بهبود استانداردهای زندگی باعث افزایش فروش و رشد تجارت الکترونیکی، به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه، شده است که فرصت زیادی برای حمل‌ونقل کالا ایجاد می‌کند. درواقع تجارت الکترونیکی محرک اصلی رشد بازار CEP است که عواید قابل توجهی برای این صنعت به‌همراه دارد. 
علاوه بر تجارت الکترونیکی، روندهای نوظهور خرده‌فروشی در برخی از کشورها و توسعه تجارت ناشی از رشد اقتصادی را نیز می‌توان از محرک‌های صنعت CEP دانست. درمقابل، نبود زیرساخت‌ها و فناوری‌های مناسب منجر به ناکارآمدی و یکی از موانع رشد این بازار است. با این حال، رشد و توسعه فناوری، منجر به شکل‌دهی مجدد کل زنجیره تامین و صنعت حمل‌ونقل شده است که در افزایش توانایی، کارآیی و رسیدن کسب‌وکارها به انتظارات مصرف‌کننده، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

تجارت الکترونیکی محرک رشد بازار بین‌المللی CEP

بخش بین‌المللی بازار CEP، سریع‌تر از بخش داخلی در حال رشد است. از آنجا که دولت‌ها در حال توسعه بخش‌های تولیدی خود بوده و شرکت‌های جهانی به‌دنبال ایجاد پایگاه‌های خود در منطقه هستند، تجارت بین‌المللی کشورها رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز رشد بیشتری داشته باشد. رشد تجارت اینترنتی بین المللی منجر به افزایش حجم ارسال بسته‌های بین‌المللی شده است که انتظار می‌رود شاهد نرخ رشد بالاتری نسبت به بازار کلی تجارت الکترونیکی باشد.
طی چند سال اخیر، بخش B2C توسط شرکت‌های CEP در بازارهای داخلی فعال شده و افزایش خریدهای آنلاین، رشد تجارت الکترونیکی در مرزها را به‌همراه داشته است. انتظار می‌رود تقاضا برای خدماتCEP  در منطقه آسیا-اقیانوسه، به‌دلیل رشد جمعیت، افزایش درآمد و استاندارد زندگی و رشد تجارت بین‌المللی، در طی دوره پیش‌بینی شده، شاهد افزایش قابل‌توجهی باشد. درحال‌حاضر، چین و ایالات متحده دو مقصد محبوب برای تجارت بین‌المللی در سراسر جهان هستند. چین که سهم عمده‌ای از بازار آسیای میانه و اقیانوسیه را تامین می‌کند دارای بزرگترین بازار تحویل سریع دنیاست که  تقریبا ۴۰ درصد کل حجم تحویل کالا در سراسر جهان را در بر می‌گیرد.

چشم انداز رقابتی

درحالی‌که تقاضا برای خدمات “CEP" در کشورهای در حال توسعه به‌سرعت در حال افزایش است، این شرکت‌ها برای کسب این فرصت بزرگ رقابت بیشتری با یکدیگر دارند. بازیکنان بین‌المللی این حوزه، برای ایجاد یک شبکه لجستیکی منطقه‌ای مانند ایجاد مراکز توزیع جدید، انبارهای هوشمند و غیره، سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک انجام می‌دهند. از آنجا که امروزه بسیاری از نوآوری‌ها در حوزه دیجیتال رخ می‌دهند، شرکت‌های محلی یا شرکت‌های چند ملیتی که زیرساخت نسبتاً خوبی دارند، از قدرت رقابتی بالایی برخوردار هستند. 

تکنولوژی همه چیز را تغییر می‌دهد

تکنولوژی هر صنعتی را متحول می‌کند و نمی‌توان از تغییرات حاصل از آن اجتناب کرد. یکی از این تغییرها که بر صنعت کوریر تاثیر زیادی خواهد داشت، ظهور خودروهای بدون سرنشین است. گوگل با همکاری فیات و کرایسلر، پیشرفت‌های چشمگیری را در زمینه خودروهای بدون سرنشین به دست آورده است که تخمین زده می‌شود تا 5 سال آینده، 20 میلیون خودروی بدون راننده در جاده‌ها باشند. 
تاثیر ماشین‌های بدون راننده بر صنعت کوریر قابل توجه خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل و مشتریان آنها، بیمه است؛ آرامش خاطر از اینکه هرچه حمل می‌شود، با خیال راحت و به‌موقع به مقصد خود می‌رسد. تمرکز اصلی در مورد اتوماسیون، دستیابی به یک سطح ایمنی است که به سادگی و با یک راننده انسانی امکان‌پذیر نیست و این بدان معنی است که وسایل نقلیه بدون راننده، مورد حمایت و استقبال شرکت‌های حمل‌ونقل قرار می‌گیرند.
با این‌حال، این به‌معنای پایان حضور انسان در صنعت حمل‌ونقل نیست و هنوز هم عوامل زیادی وجود دارد که به شهود و تماس انسان نیاز دارند. خدمات حمل‌ونقل و لجستیک به یک راننده نیاز دارند تا بتواند بسته‌ها را ردیابی کند، ﺁنها را به‌سمت مقصد منتقل کند، از راه دور با مشتریان تعامل داشته باشد، از ایمنی بارها در خودرو اطمینان حاصل کند و وضعیت خودرو را کنترل نماید. درواقع با ظهور خودروهای بدون سرنشین، موقعیت "رانندگان" در یک کسب‌وکار، تغییر خواهد یافت و برخی از مسئولیت‌های کلیدی آنها به اتوماسیون واگذار خواهد شد، اما همچنان به وجود آنها نیاز است. شرکت‌های تولیدکننده خودرو، از جمله Man و Van، از دست دادن شغل زیاد در صنعت، در اثر اتوماسیون را پیش‌بینی نمی‌کنند، اما مراقب آن هستند؛ زیرا بدون شک این فناوری‌ها باعث تغییر در عملکرد افراد خواهد شد.

پهپادها در این صنعت فعال می‌شوند

هواپیماهای بدون سرنشین که در ابتدا به‌عنوان اسباب بازی‌های گران قیمت در اختیار عموم قرار گرفت، یک انقلاب تکنولوژیکی در حوزه انتقال را آغاز کرد که امروزه صنایع حمل‌ونقل را به‌شدت نگران کرده است. اگرچه این پهپادها هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند اما شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان، از جمله ﺁمازون و دی‌اچ‌ال، مبالغ زیادی را در راه توسعه فناوری پهپادها برای ارسال بسته‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 
نسبت به سایر روش‌های انتقال بسته، پهپادها روش بسیار ارزان‌تر و کارﺁمدتری را برای حمل‌ونقل اقلام کوچک ارائه می‌کنند که زمان تحویل را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، این که بسته را جلوی در خانه‌تان، از ﺁسمان تحویل بگیرید، برای بسیاری از مشتریان اقدامی هیجان‌انگیز است.
البته این فناوری جدید، با محدودیت‌هایی نیز همراه است. عمر باتری در این دستگاه‌ها، برای مسافت قابل طی شدن در هر روز، محدودیت ایجاد می‌کند؛ درحالی که پیک‌های سنتی چنین دغدغه‌ای را به‌همراه ندارند. اگرچه اندازه پهپادها محدودیت‌های وزن نسبتاً قابل‌توجهی را تحمیل می‌کند، اما درمورد بسته‌های کوچک بسیار موفق هستند. بنابراین هنوز هم نیاز مبرمی به انتقال صحیح و کارآمد اقلام بزرگتر، که بخش عمده‌ای از صنعت اتومبیل و ون را تشکیل می‌دهد، وجود دارد. عوامل دیگری مانند جلوگیری از برخورد و قوانین حمل‌ونقل هوایی، توسعه پهپادها را با تاخیر مواجه می‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود طی 5 الی10 سال آینده، نقش مهمی در صنعت حمل‌ونقل ایفا کنند. 
در عصر دیجیتال امروز، شرکت‌ها باید فناوری‌های جدید را به‌کارگرفته و خدمات خود را به‌صورت ساده و در دسترس، در اختیار مشتری قرار دهند. فناوری‌های جدید در راه هستند و این پتانسیل را دارند که برای صنعت حمل‌ونقل و لجستیک، به اندازه کافی تکان‌دهنده باشند.

واحد بازاریابی و توسعه بازار شرکت تیپاکس
سونا کوشکی

منبع:
(The Future of the Courier Industry COURIER, EXPRESS, AND PARCEL (CEP) MARKET - GROWTH, TRENDS, AND FORECAST (2020 - 2025  
    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران