چطور یک استراتژی موفق برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنیم؟

چطور یک استراتژی موفق برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد کنیم؟

نویسنده : سمانه خلجی - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در زمان راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. از انتخاب محصولی که قرار است آن را بفروشید و نحوه قیمت‌گذاری آن تا ارسال و پشتیبانی، باید یک استراتژی موفق داشته باشید تا در نهایت منجر به رشد و موفقیت کسب و کارتان شود. با مطالعه مقاله چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم ، یاد می‌گیرید که چطور بدون دانش برنامه‌نویسی سایت فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید و با تمام مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا می‌شوید.

اما یک استراتژی موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله درباره اهمیت داشتن استراتژی ارسال کالا فروشگاه اینترنتی و ویژگی‌های یک استراتژی موفق، با هم صحبت خواهیم کرد.

استراتژی ارسال کالا! چرا و چگونه؟ 

اگر اخیرا یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اید اما به روند ارسال محصولات در فروشگاه آنلاین خود، حتی فکر هم نکرده‌اید این موضوع ممکن است بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید باعث ضرر فروشگاه اینترنتی شما شود. 

روش های حمل و نقل زیادی وجود دارد که متناسب با انواع مختلف مشتری شماست که از میان آن‌ها می‌توانید مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال مطمئن‌ترین روش حمل و نقل هستند که قیمت ارسال، در این انتخاب نقش موثری دارد.

مثلا بسیاری از آمریکایی‌ها حمل و نقل سریع‌تر را به ارزان‌ترین گزینه ترجیح می‌دهند. البته زمان تحویل هم تا حدودی عامل تعیین کننده‌ای است. خرده فروشان آنلاین بزرگ و روش‌های تحویل سریع آن‌ها باعث شده است که همه مصرف کننده‌ها، توقع داشته باشند که بسته‌هایشان در سریع‌ترین زمان ممکن برسد. 44٪ از مصرف‌کنندگان به تحویل همان روز اعتماد بیشتری دارند و مایل هستند برای این روش حتی هزینه‌ بیشتری هم پرداخت کنند.

داشتن گزینه‌های زیاد برای پرداخت، ارسال و تأمین تمام نیازهای مشتری کار سختی است، در ادامه  6 نکته اصلی را با شما در میان می‌گذاریم تا به کمک آن بتوانید یک استراتژی متناسب با فروشگاه آنلاین خود ایجاد کنید.

6 نکته اساسی که هنگام ایجاد استراتژی حمل و نقل باید در نظر بگیرید: 

  1. انتخاب مناسب‌ترین روش حمل و نقل

  2. همه کالاهایی که امروزه به صورت آنلاین فروخته می‌شوند دارای مشخصات یکسانی نیستند. هنگامی که مناسب‌ترین روش حمل و نقل برای کالاهایی که در فروشگاه آنلاین خود می‌فروشید را انتخاب می‌کنید، نباید فقط روی خود محصول متمرکز باشید، بلکه باید به مصرف کنندگان نیز توجه کنید.

    شما چه نوع مشتری‌هایی دارید؟

    بسته به نوع مشتری و نوع محصول، می‌توانید استراتژی ارسال کالا فروشگاه اینترنتی خودتان را مشخص کنید.

    با در نظر گرفتن این دو موضوع، حتی اگر مشتریان شما مجبور باشند برای ارسال بعضی از محصولات چند روز منتظر بمانند، مشکلی ایجاد نمی‌شود و آن‌ها این موضوع را می‌پذیرند. بنابراین، انتخاب یک شرکت با حمل و نقل فوق سریع و نرخ‌های بسیارگران، همیشه بهترین گزینه نیست. بعضی از مشتریان، بیشتر از زمان تحویل، مسائل اقتصادی برایشان مهم است، در حالی که عده‌ای دیگر سخت نمی‌گیرند و هر گزینه‌ای که به آن‌ها ارائه می‌شود را می‌پذیرند. پس مشتریان و نیازهایشان را بشناسید و بعد بهترین روش را برای تأمین نیازهای آن‌ها ارائه دهید.

    شرکت‌های پستی و حمل و نقل، امکانات مختلفی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و شما می‌توانید از بین آن‌ها، مناسب‌ترین شرکت‌ را که متناسب با کسب و کارتان است انتخاب کنید. اگر دنبال یک شرکت کوریر سرویس هستید که قیمت قابل قبولی دارد، بسته‌های شما را در سریع‌ترین حالت ممکن و به سلامت به مقصد می‌رساند، تیپاکس انتخاب مناسبی برای شماست.

    در مقاله «10 راه برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق» درباره 10 موردی که باعث موفقیت فروشگاه اینترنتی شما می‌شود صحبت کرده‌ایم، از جمله این موارد انتخاب شرکت حمل و نقل مناسب و روش‌های مختلف پرداخت و ارسال است.

  3. هزینه حمل و نقل

  4. هزینه‌های حمل و نقل یکی از تعیین کننده‌ترین عوامل در زمان تکمیل فرآیند خرید توسط مشتری است که ممکن است حتی او را از ادامه خرید منصرف کند. حمل و نقل رایگان بهترین گزینه برای جلب نظر مشتری در انجام خرید است. با این حال، شما باید فاکتورهای خاصی را در نظر بگیرید تا حذف هزینه حمل و نقل باعث ضرر و زیان شما نشود.

    هزینه حمل و نقل رایگان اما کنترل شده، یک استراتژی عالی بازاریابی برای هدف قرار دادن افرادی است که می‌توانند بدون ضرر و زیان برای تجارت شما، به حمل و نقل رایگان دسترسی پیدا کنند. امکان ارسال رایگان را می‌توانید به شرایطی مثل موقعیت جغرافیایی یا وزن و تعداد خرید مشتریان محدود کنید. مثلا ارسال رایگان کالا در شهر تهران یا بر اساس حداقل میزان خرید. بعضی از شرکت‌ها ارسال رایگان را بر اساس حداقل میزان خرید مشتری مشخص می‌کنند.

    این موضوع که آیا ارسال رایگان را انتخاب کنید یا آن را به حداقل برسانید، به حاشیه سود و حوزه‌ فعالیت شما بستگی دارد. مثلا برای کالاهای لوکس یا دست‌ساز، دریافت هزینه اضافی برای ارسال و جا‌به‌جایی روی هزینه محصولات شما، چیز عجیبی به نظر نمی‌آید و احتمالا مشکلی هم ایجاد نمی‌‌کند. اما اگر شما در یک بازار رقابتی قرار گرفته‌اید که ارائه ارسال رایگان و پایین آوردن قیمت یک امر عادی است، به‌طور مثال بازاری مانند فروش گوشی موبایل، بالا بردن قیمت کالا برای تأمین هزینه‌های ارسال شاید ایده درستی نباشد. اینجاست که شما یا باید راه دیگری را در نظر بگیرید و یا هزینه ارسال را در بیشتر کالاهای خود محاسبه کنید.

    مورد بعدی که باید در نظر بگیرید شفاف بودن قیمت‌ها و مشخص بودن هزینه ارسال از ابتدای خرید کالا است. بعضی از شرکت‌های حمل و نقل امکان برآورد هزینه حمل را قبل از ارسال مشخص می‌کنند، تیپاکس یکی از این شرکت‌های پستی است. اگر برای ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی خود از خدمات تیپاکس استفاده کنید، امکان برآورد قیمت و زمان، به صورت آنلاین برای شما فراهم می‌شود. همچنین اگر تعداد ارسال‌های ماهیانه شما زیاد باشد می‌توانید با تنظیم قرارداد، از تیپاکس تخفیف بگیرید و هزینه‌های ارسال را کاهش دهید.

  5. بسته‌بندی مناسب

  6. چه نوع بسته‌بندی برای محصول شما مناسب است؟ گزینه‌های زیادی برای بسته‌بندی وجود دارند که شما را برای انتخاب بسته‌بندی مناسب دچار تردید می‌کنند. مخصوصا اینکه شما باید بسته‌بندی را انتخاب کنید که در زمان حمل و نقل کمترین آسیب را ببیند. در ادامه موارد مفیدی که به شما در انتخاب بسته‌بندی کمک می‌کند را نام می‌بریم:

    • محصول شما چیست؟
    • محصول شما چگونه شکل گرفته است؟
    • وزن محصول شما چقدر است؟
    • آیا محصول شما خیلی بزرگ است؟
    • محصول شما چقدر شکننده یا بادوام است؟

    بعضی از شرکت‌های پستی مانند تیپاکس، علاوه بر خدمات حمل و نقل، خدمات بسته‌بندی نیز ارائه می‌دهند. تیپاکس برای انواع کالا و محصولات، بسته‌بندی متناسب با ویژگی‌های آن محصولات ارائه می‌کند و به این ترتیب کالاها در فرآیند حمل و نقل آسیبی نمی‌بینند.

  7. ایده‌هایی برای بازگشت مشتریان

  8. یک تجربه خرید رضایت بخش با ارسال ایمیل یا فرم نظرسنجی برای مشتریانتان، اتفاق نمی‌افتد. شما باید برای بازگرداندن مشتری ایده‌های بهتری داشته باشید. با توجه به تحقیقات انجام شده، حداکثر 90٪ ایمیل های پیگیری، باز و خوانده می‌شوند! پس این ایمیل‌ها می‌توانند فرصتی برای تبلیغ سایر خدمات شما، فروش کالاهای بیشتر و ایجاد وفاداری در مشتری باشند.

    شما می‌توانید در بسته محصولاتی که برای مشتری ارسال می‌کنید، نسخه‌ای از کاتالوگ شرکت یا بروشور محصولات پرفروش خود را هم بگذارید یا این اطلاعات را به شکل لینک در ایمیل نظرسنجی که برای مشتری ارسال می‌کنید قرار دهید. همچنین ارائه پیشنهاد‌هایی مانند ارسال رایگان برای خرید بیش از یک مبلغ مشخص یا یک کد برای ارسال رایگان سفارش بعدی از مواردی است که می‌توانند نرخ بازگشت مشتری را افزایش دهند.

    گذاشتن یک کارت با یک جمله زیبا در کنار محصول، بسته‌بندی خاص، یک هدیه سورپرایزی کوچک و… می‌توانند انگیزه مشتری شما را برای خرید دوباره افزایش دهند.
  9. استراتژی‌های بازگرداندن محصول

  10. مورد مهمی که در زمان تدوین استراتژی ارسال کالا فروشگاه اینترنتی خودتان باید در نظر بگیرید،  خدمات پس از فروش و شرایط برگرداندن کالا و قوانین آن است. طبق تحقیق‌های انجام شده، 67٪ از مصرف کنندگان قبل از تصمیم به خرید از یک فروشگاه آنلاین، شرایط بازگشت یا مرجوع کردن محصولات را می‌خوانند. برای 84٪ از آن‌ها، این مورد یکی از مهم‌ترین عوامل هنگام خرید آنلاین است. مهم است که مشتری بتواند به سیاست‌های روشنی درباره دوره بازگشت محصول و گزینه‌های بازگرداندن آن دسترسی پیدا کند. شرایط مرجوعی محصولات شما باید در مکانی قابل مشاهده در وب سایت شما کاملا مشخص بوده و به صورت واضح و مختصر نوشته شده باشد.

    سیاست‌های بازگشت خود را با توجه به نیاز مشتریان و با روش‌های مختلف برای کشورها یا شهرهای مختلف یا انواع حمل و نقل مشخص کنید. آیا توانایی رایگان کردن هزینه مرجوعی کالا را دارید یا هزینه‌های برگشتی باید به عهده مشتری باشد؟ با توجه به ماهیت محصولات خود، می‌توانید یک مدل اشتراک در نظر بگیرید که هزینه رایگان بازگشت، یکی از مزایای حق عضویت در آن باشد.

    ایجاد فرم بازگشتی سازمان یافته و دقیق از اهمیت زیادی برخوردار است؛ جمع‌آوری دلایل هر بازگشت، کدام محصولات خاص پس داده می‌شود و دلیل آن. همان‌طور که هر سفارشی را پیگیری و مدیریت می‌کنید، باید هر کالای برگشتی را نیز پیگیری کنید.

    یکی از دلایل اصلی مرجوع شدن کالا آسیب دیدن آن است. اگر محصولات شما جزو کالاهای ظریف و حساس باشد، احتمال آسیب دیدن آن در زمان حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. در این مورد هزینه زیادی از جمله تعویض محصول و هزینه‌های بازگشت و ارسال مجدد به شما تحمیل می‌شود. اما با یک انتخاب درست می‌توانید هزینه‌ها را کاهش دهید. هنگام انتخاب یک شرکت پستی یا حمل و نقل که قرار است بسته‌های شما را به دست مشتریانتان برساند، مطمئن شوید که این شرکت کالای شما را در برابر خطرات احتمالی بیمه می‌کند. همه بسته‌هایی که با تیپاکس جابه‌جا می‌شوند در صورتی که آسیب ببینند طبق قوانین تیپاکس، تا سقف میزان ارزش کالا جبران خسارت می‌شوند.

  11. استراتژی بین المللی  

  12. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین دوست دارند که جهش بین المللی داشته و تجارت خود را در خارج از کشور هم معرفی کنند. اما مهم‌ترین نکاتی که برای یک استراتژی فروش بین المللی خوب باید در نظر گرفت موارد زیر است:

    • حتما با شرکت‌های حمل و نقل درباره نرخ‌های بین المللی مذاکره کنید.
    • شفافیت در روش‌های حمل و نقل و زمان تحویل عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. مشتریان می‌خواهند قبل از خرید جزئیات مربوط به زمان تحویل و هزینه حمل و نقل را بدانند. به این ترتیب تعداد سبدهای خرید رها شده به خاطر هزینه‌های اضافه، کاهش پیدا می‌کند.

همان‌طور که گفتیم عوامل زیادی در تدوین و انتخاب یک استراتژی ارسال موفق نقش دارند، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها یک استرتژی حمل و نقل مناسب است که به شرکت حمل و نقلی که برای ارسال محصولاتتان انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. انتخاب یک شرکت پستی یا حمل و نقل مثل تیپاکس در خیلی از موارد خیال شما را راحت می‌کند، از بسته‌بندی و ارسال گرفته تا تحویل به موقع و جبران خسارت.

منابع:

https://rushpeik.com

https://www.rankingcoach.com/en-ie/news/6-effective-strategies-for-your-online-shop

https://www.shipbob.com/blog/ecommerce-shipping

https://www.channable.com/blog/how-to-create-a-successful-shipping-strategy 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران