راه اندازی فروشگاه اینترنتی [راهنمای گام‌به‌گام و عملی]

راه اندازی فروشگاه اینترنتی [راهنمای گام‌به‌گام و عملی]

نویسنده : تی‌مگ

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند کار بسیار سخت و دلهره‌آوری به نظر برسد؛ اما ابزارها و راهنمایی‌های مناسب می‌تواند این مسیر دشوار را برای شما هموارتر سازد. تفاوتی ندارد که یک کارآفرین باتجربه باشید یا فردی تازه‌کار، یک فروشگاه آنلاین می‌تواند امکان دسترسی به مخاطبان بیشتر و توسعه کسب‌وکار را برای شما فراهم آورد. در این مقاله صفر تا صد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. 

بازار تجارت الکترونیکی، بازار بسیار پیچیده‌ای است و حتی غول‌های امروزی مانند آمازون نیز، در ابتدا به‌عنوان خرده‌فروش شروع به فعالیت کردند. برای آغاز، بهتر است شکاف‌های صنعت را پیدا کرده و خواسته‌های برآورده‌نشده‌ مصرف‌کنندگان را کشف کنید.

برای مثال می‌توانید نگرانی‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مخاطبان را تجزیه‌وتحلیل کنید. برای این‌کار به سایت‌های بزرگ مراجعه کرده و محصولات و نظرات مخاطبان را بررسی کنید. با راهنمایی‌های ارائه شده در ادامه این مقاله می‌توانید فقط در چند ساعت، فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید. 

فهرست مطالب

پیش‌نیازهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در ابتدا لازم است چند قدم اساسی بردارید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب حوزه کاری
  • شناسایی و تعریف محصولات 
  • تامین‌کننده کالا
  • تحقیق بازار
  • انتخاب یک نام و یک شعار

در ادامه مراحل ذکرشده را بررسی می‌کنیم. 

انتخاب حوزه کاری

با افزایش سرسام‌آور تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، اشتهای خریداران آنلاین، به‌ویژه زمانی‌که نوبت به خرید طیف گسترده‌ای از اقلام خاص می‌رسد، افزایش یافت.

امروزه افزایش درخواست و تقاضا برای محصولات متنوع، سیل رقبای جدید را به بازار آنلاین سرازیر کرده است. این موضوع به‌نوبه خود باعث سختی در دستیابی به سود مناسب است. درست همین‌جا است که اهمیت تخصصی بودن حوزه کاری به چشم می‌خورد.

شما با تخصص در یک زمینه خاص، به‌عنوان متخصصِ آن موضوع به کاربران معرفی می‌شوید و همین مسئله، تعداد شرکت‌های رقیب را برایتان محدود می‌کند و رقابت را آسان تر.

پیش نیازهای راه اندازی آنلاین شاپ

برای انتخاب حوزه کاری، لازم است ابتدا خود و علایق‌تان را شناسایی کنید. شخصیت و ارزش‌های شما باید هم‌سو و متناسب با حوزه کاری انتخابی شما باشد. نامی برای سایت خود انتخاب کنید که کوتاه و منحصربه‌فرد باشد و بتوان به راحتی آن را به خاطر سپرد. از سوی دیگر بررسی مهارت‌های‌تان در این مسیر، می‌تواند کمک شایانی به شما بکند. پس از بررسی موارد بالا، امکان تحقیق در مورد گزینه‌های مشخص‌شده وجود دارد.

اگر علایق خود را در اولویت قرار ندهید، مسیر، برایتان خسته‌کننده خواهد شد. برای مثال ممکن است شما علاقه به حوزه لباس و پوشاک داشته باشید ولی چون جایی، چیزی شبیه به این شنیده‌اید که بازار لپ‌تاپ و گوشی‌های موبایل پرسود است، وارد بازاری شوید که نه از آن اطلاعی دارید و نه به آن علاقه‌ای.

حالا که تکلیف خودتان را مشخص کرده‌اید، پس از بررسی موارد بالا، امکان تحقیق در مورد گزینه‌های مشخص‌شده وجود دارد.

انتخاب حوزه کاری در واقع انتخاب مسیر شغلی است که در آن موقعیت می‌توانید در راستای علایق و مهارت‌های‌تان، پیشرفت کنید. بررسی اهداف و نقاط قوت و ضعف نیز یاری‌دهنده شما در مسیر خواهند بود. پس از انتخاب حوزه کاری خود، می‌توانید برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی برنامه‌ریزی کنید.

شناسایی و تعریف محصولات

محصول در واقع کالایی است که برای فروش ارائه می‌شود. در کسب‌و‌کارهای آنلاین یک محصول می‌تواند یکی از انواع خدمات (مثل خدمات طراحی سایت)، کالای فیزیکی (مانند یک گوشی یا لوازم خانگی)، یا مجازی (مثل ویدیوهای آموزشی) باشد. هر محصول، عمر مفیدی دارد و پس از آن باید با محصول مشابه جایگزین شود.

همچنین یک محصول باید از نظر عملکردی بتواند خیلی سریع و با کیفیت مناسب، نیاز مشتری خود را برآورده کند. بدیهی است که محصول خوب نیاز به اطلاع‌رسانی دارد. یعنی کاربران بالقوه باید بدانند چرا باید از آن استفاده کنند و مصرف آن چه مزایا و معایبی دارد. علاوه‌بر‌این، محصول خوب نیازمند نامی ساده و مرتبط است که کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. 

برای اینکه بهتر بتوانید قدم اول را طی کنید، بهتر است به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا محصولات شما فیزیکی هستند و باید برای مشتری ارسال شوند؟
  • آیا درباره نحوه تحویل محصول به مشتری، تصمیم‌گیری کردید؟
  • آیا برای همه محصولاتتان باید یک انبار کامل داشته باشید؟
  • قصد دارید انواع مختلفی از محصولات را بفروشید، یا فقط می‌خواهید روی محصولی خاص تمرکز کنید؟
  • مشتریان شما از چه گروهی هستند؟
  • بهتر است قبل از ورود به عرصه فروش، رقبای خودتان را بشناسید.

شناسایی محصول

در بازار آنلاین، محصول و ویژگی‌های آن تنها چیزهایی نیستند که کیفیت را مشخص می‌کنند. تصاویر و توضیحات کامل در جریان فرایند خرید به مشتریان کمک بسیاری می‌کند. ویژگی‌ها، مجموعه‌ای از مولفه‌های یک محصول خاص یا گروهی از کالاها هستند. برای مثال رنگ، اندازه، طعم، نوع بسته‌بندی و غیره از ویژگی‌های یک محصول هستند.

این ویژگی‌ها شامل صفات ملموس و ناملموسی هستند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم. 

صفات ملموس:

ویژگی های کمی محصول فروشگاهی

صفات ناملموس:

ویژگی های کیفی محصول فروشگاه آنلاین

توجه داشته باشید که شناسایی محصول در انتخاب دقیق‌تر و صحیح‌تر به مشتری کمک می‌کند.

تامین کننده محصولات

منبع‌یابی محصول، شامل فرایند خرید کالا از یک تامین‌کننده و سپس فروش مجدد آن به مشتری است. این بخش از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چراکه در نهایت روی سود نهایی، سرعت ارسال و رضایت مشتری اثر می‌گذارد. روش‌های متداولی برای منبع‌یابی محصول وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

خرید از عمده‌فروش

اگر قصد دارید خیلی سریع کار خود را شروع کنید، از یک عمده‌فروش برای منبع‌یابی محصولات استفاده کنید. عمده‌فروشان، بیشتر طیف وسیعی از محصولات پرفروش را ارائه می‌دهند؛ در نتیجه شما ریسک کمتری برای فروش محصولی دارید که طرف‌دار چندانی ندارد.

سود این روش بین 20 تا 60 درصد بوده و دلیل آن هم سفارش به‌صورت عمده است. در این روش هزینه کم‌تری را برای هر واحد پرداخت می‌کنید. یکی از مشکلات این روش، فروش محصولات مشابه توسط سایر خرده‌فروشان است. به‌همین‌دلیل باید از نظر برند و قیمت با آنها رقابت کنید.

شراکت با سازنده

تولید محصولات برای کسب‌و‌کارهایی ایده‌آل است که یک ایده منحصر‌به‌فرد دارند. اگر در مورد یک محصول تحقیق کرده و مطمئن هستید به فروش می‌رسد، پس شراکت با تولیدکننده یا سازنده گزینه مناسبی است. در این روش، ارزیابی بازار بسیار مهم است؛ زیرا تولید به بیشترین سرمایه‌گذاری اولیه نیازمند است. 

ساخت محصول دست‌ساز

ساخت محصولات دست‌ساز یکی از رویکردهای رایج برای بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه است. تنها اشکال این روش، صرف زمان زیاد برای ساخت محصولات است. همچنین هزینه‌های دیگری را مانند مواد خام، انبارداری و ذخیره‌سازی باید در نظر بگیرید. 

تحقیق بازار

انجام تحقیقات بازار نیازمند زمان و هزینه است. در این روند، شناخت مخاطبان هدف به‌منظور ارائه ایده‌های جدید و توسعه استراتژی الزامی است. در این تحقیق باید مشتریان هدف را به درستی بشناسید و نیازهای آنها را درک کنید. با انجام تحقیقات گسترده می‌توانید فرصت‌هایی که از دید عموم پنهان هستند را کشف کنید. 

تحقیقات بازار به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. تحقیقات اولیه
  2. تحقیقات ثانویه 

 تحقیقات اولیه: در این مرحله، داده‌ها را جمع‌آوری کرده و سپس آنها را برای استخراج بینش‌های تجاری عملی بررسی می‌کنید.  

تحقیقات ثانویه: این مرحله شامل تحلیل داده‌ها و نظریه‌هایی است که توسط شخص دیگری ارائه شده‌اند. 

نحوه تحقیقات بازار

در ابتدا لازم است در مورد کلمه کلیدی تحقیق کنید تا متوجه شوید برای محصولات انتخابی، تقاضا وجود دارد یا خیر! برای این‌کار می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند Google Keyword Planner که یکی از سرویس‌های گوگل است استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که به دلیل سیاست‌های گوگل، آمار ارائه شده در این ابزار دقیق نیستند و هدف از ارائه آن، تسهیل کار افرادی است که می‌خواهند از سرویس تبلیغات گوگل استفاده کنند.

همچنین در ادامه امکان استفاده از Google Trends برای بررسی روندهای فعلی و فصلی و مقایسه نیاز کاربران به محصولاتی که می‌خواهید ارائه کنید هم وجود دارد.

قدم بعدی بررسی رقبا است که اهمیت بسیاری دارد. در نهایت می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

انتخاب یک نام و یک شعار

انتخاب نام و شعار مناسب خدمات یا محصولات بسیار حائز اهمیت است. این نام و شعار باید خدمات یا محصولات شما را برای کاربران یادآوری کند و باعث تمیز دادن برند شما از میان رقبا باشد. در انتخاب نام مناسب باید به چند اصل مهم توجه کرد:

نام و شعار

راه اندازی آنلاین شاپ

پیش‌نیازها را بررسی کردیم؛ حالا نوبت به بخش اصلی کار و راه‌اندازی سایت فروشگاهی رسیده است. در ادامه قدم‌به‌قدم این مراحل را بررسی خواهیم کرد. 

ثبت دامنه

برای ثبت دامنه در ابتدا باید نام دامنه را مشخص کنید. نام دامنه در واقع همان نام وب‌سایت و نمادی از برند شما و بخشی از URL است که پیش از .com یا .ir یا سایر پسوندها (TLD) می‌آید. هنگام انتخاب نام دامنه، اسمی را انتخاب کنید که ساده، جذاب و هم‌سو با کسب‌و ‌کار شما باشد.

پس از انتخاب، آن نام را در موتور جستجو گوگل بررسی کنید تا مطمئن شوید در هیچ حوزه دیگری رقیبی با این نام ندارید. در ادامه برای ثبت دامنه در موتور جستجو گوگل "خرید دامنه" را سرچ کنید. معمولا لینک‌های اول تا سوم، سایت‌های معتبری برای انجام این‌کار هستند. شرکت خود را انتخاب و شروع کنید...

ثبت دامنه com

پس از انتخاب شرکت، در قسمت ثبت دامنه، نام انتخابی خود را وارد کنید. در‌صورتی‌که دامنه در دسترس باشد، می‌توانید وارد بخش پرداخت شوید؛ اما اگر دامنه در دسترس نباشد، باید نام دیگری را انتخاب کنید. دامنه .com یک دامنه بین‌المللی است و روند خرید آن نیازمند تایید از سازمان خاصی نیست. این دامنه را می‌توانید از 1 تا 10 سال ثبت کنید. در کار با این دامنه بسیار راحت هستید و با مشکلاتی از قبیل تحریم‌ها در هنگام استفاده از برخی ابزارها و سرویس‌های خارجی دست‌و‌پنجه نرم نخواهید کرد. قیمت این دامنه معمولا از 600 هزار تومان شروع می‌شود. (سال 1402)

پیشنهاد می‌کنیم دامنه‌ای که ثبت می‌کنید حداقل 5 ساله باشد، چرا که این یک سیگنال برای موتورهای جستجو مانند گوگل است که هدفی جدی و بلندمدت دارید.

ثبت دامنه ir

در‌صورتی‌که مشتاق خرید دامنه با قیمت مناسب‌تری هستید، می‌توانید از دامنه .ir استفاده کنید. برای خرید این دامنه، در ابتدا باید در سایت ایرنیک ثبت‌نام و روند احراز هویت را انجام دهید. پس از آن می‌توانید در شرکتی که از پیش انتخاب کرده‌اید، دامنه خود را ثبت کنید. معمولا فرایند ثبت دامنه ir، 6 الی 12 ساعت زمان می‌برد. قیمت این دامنه بسیار ارزان و حدود 50 هزار تومان است. (سال 1402)

خرید فضای میزبانی

یک شرکت آنلاین موفق، باید همیشه در دسترس باشد. به‌همین‌دلیل انتخاب بهترین اشتراکی یا سرور برای کسب سود بیشتر، ضروری است. فضای میزبانی برای تجارت الکترونیک بسیار مهم است؛ زیرا تاثیر مهمی روی عملکرد فروشگاه آنلاین شما خواهد داشت. این میزبانی شامل خدمات میزبانی وب است که فضای سرور را برای میزبانی وب‌سایت و در دسترس قرار دادن آن در اینترنت فراهم می‌کند. قیمت فضای میزبانی با‌توجه‌به شرکت انتخابی متفاوت است و معمولا از 100 هزار تومان شروع می‌شود.

هاست

هاست فضایی از یک سرور است که از منابع آن به‌طور اشتراکی استفاده می‌کند و وب‌سایت شما با تنظیم شدن دامنه روی آن، قابل دسترسی از هر نقطه‌ای از دنیا خواهد بود. اطلاعات سایت شما روی هاست قرار می‌گیرد تا به‌واسطه آن، همه بتوانند وب‌ سایت شما را مشاهده کنند. یک هاست اشتراکی به نسبت یک سروی مجازی یا اختصاصی هزینه و عملکرد پایین‌تری دارد.

برای خرید هاست هم تنها کافی است کلمه "خرید هاست" را در گوگل جستجو کرده و شرکت موردنظر خود را انتخاب و فرایند خرید را تکمیل کنید. 

سرور مجازی

مجازی‌سازی سرورها شامل تبدیل یک سرور فیزیکی به چندین ماشین مجازی می‌شود. سرورهای مجازی راهی موثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سخت‌افزار فیزیکی به حساب می‌آیند. این سرورها همچنین به انرژی کمتری نسبت به یک سرور اختصاصی نیاز دارند و البته هزینه کمتری هم خواهند داشت و دارای مزایای زیست‌محیطی هستند.

بیشتر سازمان‌ها برای کاهش هزینه‌های انرژی و سخت‌افزاری از سرورهای مجازی استفاده می‌کنند. برای خرید آن لازم است کلمه "خرید سرور مجازی" را در گوگل جستجو کرده و از شرکت مورد‌نظر اقدام به خرید کنید. قیمت سرورهای مجازی معمولا از 500 هزار تومان شروع می‌شود.

سرورهای مجازی نسبت به هاست‌های اشتراکی در صورتی که به درستی تنظیم شده باشند، سرعت و کیفیت بیشتری را ارائه خواهند داد. ولی باید در نظر بگیرید که اگر وبسایت شما تازه تاسیس شده است و بازدیدکننده زیادی ندارد، خرید یک هاست اشتراکی مناسب، می‌تواند انتخاب عاقلانه‌تری باشد.

انتخاب سیستم مدیریت وب سایت

سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت یا همان CMS به‌منظور ایجاد، مدیریت و ویرایش محتوای دیجیتال استفاده می‌شود و با کمک آن می‌توانید ظاهر محتوا را کنترل کرده و در اختیار کاربران قرار دهید. برای انتخاب CMS باید اهداف کسب‌و‌کار خود را در نظر بگیرید. در انتخاب سیستم مدیریت وب‌سایت موارد دیگری هم اهمیت دارند که به آنها اشاره می‌کنیم.

  • استفاده آسان
  • قابلیت تنظیم موارد دلخواه و سفارشی سازی
  • منطبق بر استانداردهای سئو (SEO)
  • متناسب با بودجه
  • امنیت و پایداری
  • یکپارچگی
  • پشتیبانی فنی
  • جامعه استفاده کنندگان فعال

سیستم‌های مدیریت محتوای آماده و متن باز

یک سیستم مدیریت محتوا، به کاربران کمک می‌کند تا بدون درک کدنویسی، وب‌سایتی را طراحی و محتوا را منتشر کنند. در ادامه برخی از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده و متن‌باز را معرفی می‌کنیم. این سیستم‌ها رایگان هستند؛ اما افزونه‌های پولی برای خدمات میزبانی را ارائه می‌دهند. 

وردپرس و ووکامرس

وردپرس یک CMS است که در سال 2003 برای وبلاگ نویسی، راه‌اندازی شد و تقریبا 43% از تمام وب‌سایت‌های جهان از آن استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم نصب وردپرس را به‌صورت خلاصه بیان کنیم، ابتدا باید آن را از سایت www.wordpress.org دانلود کنید. سپس وارد کنترل پنل فضای میزبانی‌شوید، قسمت File manager در پنل کاربری را باز کرده و گزینه public html را انتخاب کنید. سپس فایل wordpress را آپلود کنید، روی فایل آپلودی راست کلیک کرده و فایل را extract کنید. در ادامه تمامی فایل‌های وردپرس را به public html منتقل کرده، بعد وارد کنترل پنل شده و در قسمت MySQL  روی create new data base کلیک کنید. در این مرحله یک نام کاربری و پسورد وارد انتخاب کرده و وارد کنید. وردپرس روی سایت شما نصب شد.

ووکامرس یک افزونه برای تجارت الکترونیک است که با وردپرس کار می‌کند. این افزونه، سایت وردپرس شما را تبدیل به یک فروشگاه آنلاین کرده که در آن می‌توانید محصولات خود را بفروشید. هر دو این ابزا‌رها رایگان و برای استفاده آسان هستند. 

اپن کارت

اپن کارت، یک سیستم مدیریت فروشگاه آنلاین مبتنی بر PHP است و از داده MySQL و اجزای HTML استفاده می‌کند. اپن کارت یک چارچوب استاندارد با کاربری آسان است. این سیستم، منبع باز (Open source) بوده و به‌صورت رایگان در وب و در دسترس همه است.

مزایا و معایب اپن کارت

 مزایا  معایب
 مدیریت چند کاربره  عدم ارائه قالب‌های متنوع
 مدیریت چند فروشگاهی  ارائه پلاگین‌های کم‌تر نسبت به سایر پلتفرم‌ها
 چند زبانه  -
 ایجاد تخفیف و کوپن  -
 پشتیبانی و بازیابی  -

پرستاشاپ

پرستاشاپ، یک پلتفرم تجارت الکترونیکی منبع‌باز است که تحت مجوز نرم‌افزار OSL منتشر شده است. این پلتفرم به زبان PHP و با پشتیبانی از سیستم مدیریت پایگاه داده MySQL نوشته می‌شود. 

مزایا و معایب پرستاشاپ:

 مزایا معایب 
 نصب آسان  مقیاس‌پذیری محدود
 بودجه کم  طراحی غیر‌حرفه‌ای
 کاربرپسند  عدم وجود پشتیبانی رسمی
 سفارشی‌سازی آسان  -
 پشتیبانی از چند زبان و ارز  -
 پرداخت مطمئن  -

مجنتو

مجنتو، یکی از بهترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک است که با استفاده از فناوری منبع باز ساخته شده است. این پلتفرم ابزارهای مفید زیر را در اختیار کاربران می گذارد:

  • بازاریابی
  • سئو استاندارد
  • ابزارهای مدیریت کاتالوگ

مجنتو برای هر اندازه فروشگاه و هر تعداد مشتری پاسخ‌گو است. انواع پلاگین‌ها و تم‌ها را ارائه می‌دهد و باعث بهبود روابط با مشتری می‌شود.

مزایا و معایب مجنتو

 مزایا  معایب
انعطاف‌پذیری بالا نسخه غیررایگان آن بسیار گران است
ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد زمان بارگذاری کند است
مناسب برای تعداد بالایی از مشتریان  -
سازگاری با موبایل  -
مقیاس‌پذیری عالی  -

جوملا

جوملا، یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و متن باز است که امکان توسعه سایت‌های پویا و تعاملی را ایجاد می‌کند. این سیستم توانایی به‌روز‌رسانی سریع در لحظه و سطح بالایی از سفارشی‌سازی در توسعه قالب‌ها را دارد. این سیستم مدیریت محتوا، به زبان PHP است و می‌تواند داده‌ها را در MySQL ذخیره کند. 

مزایا و معایب جوملا

 مزایا  معایب
کاربر‌پسند بارگذاری کند
قابل تنظیم ویژگی‌های محدود
همه‌کاره ناسازگار با برخی از مرور‌گرها
رایگان سفارشی‌سازی محدود
محبوب عدم پشتیبانی

سیستم‌های اختصاصی

CMS اختصاصی، یک پنل مدیریتی و دیتابیس اختصاصی طراحی‌شده برای رفع نیازهای سایت شما است. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای سیستم مدیریت محتوای اختصاصی

البته این نوع CMS دارای معایبی از جمله زمان آماده‌سازی طولانی، هزینه بالا و مشکلات پیش‌بینی‌نشده نیز است.

فروشگاه‌سازهای ایرانی

با فروشگاه‌سازهای ایرانی می‌توانید به‌راحتی فروشگاه آنلاین بسازید. آنها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل تنظیم باشند. به‌همین‌دلیل می‌توانند مشتری را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث افزایش درآمد شوند. در‌حال‌حاضر فروشگاه‌سازهای ایرانی بسیاری وجود دارند که دارای معایب و مزایایی نسبت به نمونه‌های آماده هستند. برای مثال، قالب‌های محدود، محدودیت در امکانات، سرعت پایین و موارد دیگر از معایب این فروشگاه‌سازها است. البته مزایایی از جمله تیم پشتیبانی قوی، امنیت بالا، اتصال به درگاه‌های بانکی مختلف، ویرایشگر حرفه‌ای، ارائه کد تخفیف و غیره را نباید نادیده گرفت. 

طراحی ظاهر وب‌سایت

ظاهر وب‌سایت تاثیر زیادی روی مشتریان دارد. با‌توجه‌به رقابتی که همواره در حال افزایش است، مردم به‌سرعت از کنار سایت‌هایی که ظاهر جذابی ندارند عبور می‌کنند. طراحی خوب نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده و او را به توجه بیشتر ترغیب می‌کند. اگرچه ظاهر جذاب، عامل جذب مخاطب است؛ اما محتوای خوب را نمی‌توان از یاد برد. وب سایت شما، ویترین فروشگاه اینترنتی شماست. برای اینکه ویترین جذابی داشته باشید، باید طراحی سایت شما خوب باشد. مشتریان باید بتوانند به راحتی با سایت کار کنند و پروسه خرید را انجام دهند.

قالب‌های آماده

قالب‌های آماده، تم‌های رایگانی هستند که در سایت‌های مختلف وجود دارند و می‌توان آنها را نصب و استفاده کرد. اما استفاده و نصب آنها از منابع غیر‌قابل‌اعتماد توصیه نمی‌شود. بزرگترین مزیت این قالب‌ها، رایگان بودن آنها است. این قالب‌ها اگرچه رایگان هستند، اما کیفیت پایینی ندارند. قالب‌های رایگان معمولا برای کدهای سازگار با استاندارد، پشتیبانی از ویژگی‌های استاندارد وردپرس، HTML و CSS با کیفیت، امنیت و غیره آزمایش می‌شوند. از دلایلی که این قالب‌ها رایگان در اختیار افراد زیادی قرار می‌گیرند، باید به تقویت مهارت‌های سازندگان آن اشاره کرد. آنها می‌توانند با در دسترس قرار دادن تم‌های خود به یک پایگاه کاربری بزرگ، بازخورد بگیرند و پیشرفت کنند. البته برای استفاده از این قالب‌ها نیاز است تحقیقات لازم برای اطمینان از کیفیت آن‌ها را داشته باشید.

البته قالب‌های آماده معایبی نیز دارند؛ از جمله پشتیبانی محدود، ویژگی و کارکرد محدود و ظاهر نه‌چندان جذاب اشاره کرد. همچنین درصورتی‌که مشکلی در سایت به‌وجود بیاید، هیچ ضمانت و پشتیبانی وجود نخواهد داشت.

قالب‌های سفارشی و کدنویسی شده

این قالب‌ها در صورت بروز مشکل، پشتیبانی لازم را به شما ارائه می‌دهد. کیفیت و ظاهر تم‌های سفارشی قطعا از نسخه‌های آماده، بهتر و بالاتر است. امنیت بالا یکی دیگر از مزایایی این قالب‌ها است. البته از معایب آنها نیز می‌توان به هزینه‌های بالا اشاره کرد. 

گواهینامه ssl

این گواهی، یک گواهی دیجیتال است که برای تایید هویت سایت الزامی بوده و یک اتصال رمزگذاری‌شده را فعال می‌کند. این گواهینامه یک پروتکل امنیتی رمزی بین سرور و مرورگر است. شرکت‌ها به‌منظور ایمن‌سازی تراکنش‌ها، باید این گواهی را تهیه و به سایت خود اضافه کنند.

با کمک این گواهی، اتصالات اینترنتی در فضایی ایمن نگهداری می‌شوند و اطلاعات مشتریان را حفظ می‌کنند. اهمیت این گواهینامه در حفاظت از داده‌های مهم مشتریان در برابر مجرمان سایبری است.

همچنین یکی از معیارهای گوگل برای نمایش سایت شما در نتایج، استفاده از گواهینامه ssl است. با فعال‌سازی این گواهینامه وبسایت شما با https در دسترس قرار می‌گیرد.

مجوزهای قانونی برای راه‌اندازی آنلاین شاپ

برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین بهتر است برخی از مجوزهای لازم را دریافت کنید تا وب‌سایت شما اعتبار بیشتری داشته باشد.  ضمن اشاره به این مجوزها، در ادامه هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد:

مجوزهای فروشگاه آنلاین

ای‌نماد (نماد الکترونیکی)

نماد اعتماد الکترونیکی یا e-namad مجوز یا نشانه‌ای قانونی است که با هدف احراز هویت صاحبان فروشگاه‌های آنلاین صادر می‌شود. در‌صورتی‌که سایر تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشید، فرایند صدور ای‌نماد تنها یک روز زمان خواهد برد. برای دریافت نماد الکترونیکی، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به سایت https://reg.enamad.ir/Panel
  • ثبت‌نام در سامانه
  • احراز هویت
  • افزودن کسب‌و‌کار
  • تاییدیه فنی
  • احراز صحت اطلاعات کسب‌و‌کار
  • تکمیل فرم نظرسنجی
  • بررسی فهرست الزامات
  • تعهد الکترونیکی
  • دریافت نماد
  • درج کد مجوز روی سایت
  • مجوز نظام صنفی از اتحادیه مربوطه

همان‌طور که برای فروشگاه‌های فیزیکی اخذ مجوز کسب‌و‌کار لازم است، برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و ارائه خدمات و محصولات در فضای وب نیز باید مجوز نظام صنفی از اتحادیه مربوطه را دریافت کنید. مدارک مورد نیاز برای دریافت این مجوز شامل موارد زیر است:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تغییرات (کلیه تغییرات)
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • تصویر مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • تصویر کارت ملی تمامی اعضای هیئت‌مدیره
  • تصویر اساسنامه
  • تصویر آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • تصویر لیست بیمه شامل نام مدیرعامل
  • تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • تصویر لوگو و گواهی ثبت
  • مجوز ساماندهی برای فیلترینگ

دریافت این مجوز برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی با استقبال فراوانی از سوی مخاطبان این طرح روبه‌رو و باعث اعتماد بیشتر کاربران به صاحبان فروشگاه‌های آنلاین شده است. همچنین درصورت انتشار محتوای نامناسب، صاحب کسب‌وکار اخطار دریافت می‌کند و یا مطلب موردنظر از سایت او حذف می‌شود. بنابراین، در صورت انتشار محتوای نامناسب، تمام بخش‌های سایت شما از دسترس خارج نمی‌شود. پس از ثبت‌نام در سایت مربوطه، برای دریافت مجوز دو نوع لوگو برای شما تعریف می‌شود:

  • لوگو موقت
  • لوگو دائم

مدارک لازم برای دریافت مجوز ساماندهی فیلترینگ:

اطلاعات شخصی (شماره تلفن، نشانی، ویژگی‌های فنی سایت)

  • ارسال عکس
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر مدرک تحصیلی
  • گواهی عدم سوءپیشینه

برای اطلاع از روند انجام این فرایند، کافی است به سایت  samandehi.ir مراجعه و ثبت‌‌نام کنید. با کمک راهنمایی‌های موجود در همان سایت، می‌توانید اطلاعات خود را تکمیل کرده و مجوز لازم را دریافت نمایید.

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

فعالیت‌های تجاری رایانه‌ای، مانند فروشگاه‌های آنلاین، باید قوانین و مقرراتی را که برای ایجاد نظم و ساماندهی فعالیت‌های آنها وضع شده، رعایت کنند. به‌همین‌دلیل دریافت مجوز نظام صنفی رایانه‌ای الزامی است. در اینجا مدارک لازم برای انجام این فرایند را ذکر می‌کنیم:

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • تصویر مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی (الزامی است که 2 سال از زمان دریافت مدرک گذشته باشد)
  • تصویر گواهی سابقه کار (استعلام از سایت بیمه یا دریافت نامه رسمی از محل کار با درج سمت و میزان کارکرد)
  • عکس 3.4 پرسنلی

برای دریافت این مجوز به سایت tehran.irannsr.org مراجعه و ثبت‌نام کنید. سپس با توجه به راهنمایی‌های موجود در سایت، برای دریافت مجوز اقدام کنید. 

دریافت مجوزها چقدر هزینه و زمان نیاز دارد؟

 نام مجوز  هزینه  زمان
 ای‌نماد -  5 تا 7 روز کاری
 مجوز نظام صنفی از اتحادیه مربوطه  حداقل 2 میلیون تومان   15 روز
 مجوز ساماندهی برای فیلترینگ -  25 الی 30 روز کاری
 مجوز نظام صنفی رایانه‌ای  حداقل 2 میلیون تومان  -

بارگذاری محصول و محتوا

در فروشگاه‌های آنلاین، بارگذاری محصول و محتوا به‌معنی بارگذاری همه محصولات موجود با ذکر جزئیات است. این بارگذاری باید بسیار باکیفیت و دقیق باشد. در محتوا باید تمام ویژگی‌های کلیدی محصول با متنی منحصر‌به‌فرد و واضح بیان شده و به سوالات احتمالی کاربران پاسخ داده شود. بدیهی است همه این موارد نیازمند تحقیق و دقت و صرف زمان کافی است. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان، می‌توانید بارگذاری محصولات و محتواها را برون‌سپاری کنید. برون‌سپاری مزایایی چون کیفیت و قیمت مناسب را برای شما دارد. 

درگاه پرداخت

درگاه پرداخت، یک فناوری پرداخت ‌است که دستگاه کارت‌خوان فیزیکی در آن وجود ندارد. فروشگاه‌های آنلاین از این روش برای دریافت وجه از مشتریان خود استفاده می‌کنند. درگاه‌های پرداخت در واقع خدماتی هستند که تراکنش‌های کارت را پردازش می‌کنند. این فناوری بسیار ایمن و روان است و ضررهای ناشی از تاخیر در پرداخت‌ها را کاهش می‌دهد. 

درگاه مستقیم بانکی

صاحبان وب‌سایت‌ها از این درگاه‌ها برای دریافت وجه محصولات یا خدمات از مشتریان استفاده می‌کنند. 

درگاه پرداخت واسط

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع درگاه مانند واسطه‌ای بین شما و بانک مورد‌نظر عمل می‌کند. در این نوع درگاه، ابتدا وجه واریزی توسط مشتری به حساب واسط می‌رود و سپس به حساب شما واریز می‌شود. این درگاه‌ها برای فروشگاه‌های آنلاین بسیار محبوب هستند و بدون مراجعه به بانک می‌توانید آنها را فعال کنید.

قراردادهای مربوط به ارسال کالا به مشتریان فروشگاه

یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند منعقد کنند، قرارداد فروش کالا است. در بیشتر قراردادها خریدار و فروشنده مشخصی وجود دارد و کالا یا خدمات ارائه‌شده شرح داده می‌شوند. هدف از این قراداد این است که خریدار بداند چه چیزی می‌خرد و فروشنده بداند چه چیزی می‌فروشد. مفاد قرارداد فروش کالا شامل موارد زیر است:

  • گارانتی محصولات
  • نحوه و شرایط استرداد و تعویض کالا
  • نحوه و شرایط ارسال کالا
  • فاکتور فروش

در این قراردادها تا حد امکان نکات ریز حقوقی درج می‌شوند تا در آینده هیچ‌گونه مناقشه و مشکل حقوقی به‌وجود نیاید. به‌طور‌کلی این‌گونه قراردادها به‌منظور جلوگیری از پایمال شدن حقوق طرفین نوشته می‌شود. 

روش‌های ارسال کالا به مشتریان

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در راه‌اندازی آنلاین شاپ در نظر بگیرید، نحوه ارسال کالا و هزینه آن است. جالب است بدانید که طربق تحقیقات، هزینه و سرعت ارسال تاثیر مهمی روی تصمیم مشتریان اینترنتی برای خرید از فروشگاه شما، می‌گذارد.

شما می‌توانید با همکاری شرکت‌های پستی، به فرایند ارسال و حمل و نقل‌تان سرعت دهید و مسائلی مانند بیمه و جبران خسارت و رهگیری را به آن‌ها بسپارید.

برای مثال شرکت تیپاکس به‌منظور ارسال محصولات شما مشتریان گرامی، از روش‌های متنوعی استفاده می‌کند. شما همواره می‌توانید با‌توجه به موقعیت مکانی و شیوه پرداخت از هر یک از روش‌های زیر استفاده کنید. 

ارسال سریع

در دنیای شلوغ امروزی اکثر افراد، کالای مورد‌نیاز خود را به‌صورت اینترنتی تهیه می‌کنند. در واقع باتوجه به سبک زندگی مدرن، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند راحت‌تر خرید کنند و همچنین تمایل دارند کالاهای خود را سریع‌تر دریافت کند. از‌این‌رو یکی از راه‌های ایمن و سریع برای خرید آنلاین، استفاده از روش ارسال سریع بسته پستی شرکت تیپاکس است. شرکت تیپاکس با آموزش نیروهای متخصص، این اطمینان‌خاطر را فراهم می‌کند که کالای شما به‌صورت کاملا ایمن و بدون هیچ‌گونه مشکلی به مقصد خواهد رسید. 

9 چالش اساسی تحویل و ارسال کالا برای فروشگاه های آنلاین و راه‌حل‌ها

ارسال درون‌شهری

همان‌گونه که از نام این سرویس پیدا است، سرویس ارسال درون‌شهری، ویژه ارسال بسته‌های پستی در داخل یک شهر است. این سرویس برای فروشندگان فروشگاه‌های آنلاین بسیار مناسب است. چراکه فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از سرویس ارسال درون‌شهری شرکت تیپاکس، می‌توانند اعتماد مشتریان خود را جلب کرده و همچنین در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. 

این سرویس به دو صورت تحویل همان روز و تحویل در روز بعد قابل ارائه است.

ارسال بین‌شهری

سرویس ارسال بین‌شهری (برون‌شهری) شرکت تیپاکس، مسئولیت دریافت و ارسال بسته‌های پستی بین شهرها را بر‌عهده دارد. نکته مهم این است که تیپاکس تنها می‌تواند بسته‌هایی که از نظر قانونی مجاز هستند را جمع‌آوری و توزیع کند. برای اطلاع از لیست ممنوعات ارسال، به وب‎سایت تیپاکس مراجعه کنید. 

 در‌صورتی‌که بسته جزء ممنوعات پستی نباشد، اطلاعات مشتری و بسته در سامانه ثبت می شود. در این روش ارسال، کد رهگیری برای فرستنده و گیرنده ارسال می‌شود. مشتریان همواره می‌توانند با وارد کردن این کد در بخش رهگیری سایت تیپاکس، وضعیت بسته خود را در هر لحظه مشاهده کنند. 

پس‌کرایه

یکی از روش‌های پرداخت هزینه ارسال بسته‌ توسط شرکت تیپاکس، پس‌کرایه است. به‌این‌صورت‌که هزینه ارسال، پس از دریافت بسته توسط گیرنده، از او دریافت می‌شود. ارائه این سرویس به دو شکل است:

  • پس‌کرایه کامل: در این روش تمامی وجه ارسال بسته، در زمان تحویل به گیرنده از او دریافت می‌شود. 
  • نقدی-پس‌کرایه: در این نوع پرداخت، بخشی از هزینه ارسال از فرستنده و بخش باقی‌مانده از گیرنده دریافت می‌شود.

البته انتخاب نوع سرویس پس‌کرایه بر‌عهده فرستنده است. 

پرداخت در محل

بی‌اغراق این سرویس یکی از جذاب‌ترین خدمات پستی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. هنوز تعداد زیادی از خریداران، اعتماد کافی به خرید اینترنتی ندارند. اما ارائه خدمت پرداخت در محل، این اعتماد را به شکل اعجاب‌آوری افزایش می‌دهد.

باتوجه‌به عدم اطمینانی که تعدادی از خریداران به فروشگاه‌های آنلاین دارند، ترجیح می‌دهند ابتدا کالا را دریافت و سپس مبلغ آن را پرداخت کنند. شرکت تیپاکس با ارائه روش نوینی با نام پرداخت در محل یا COD، این مشکل را حل کرده است.

فرستنده با انتخاب این سرویس، از تیپاکس درخواست می‌کند تا پس از تحویل بسته، مبلغ آن را از گیرنده دریافت کند. قابل ذکر است که ارزش بسته باید پیش از ارسال توسط فرستنده مشخص شود تا درصورت آسیب دیدن بسته، به‌میزان ارزش واقعی کالا، جبران خسارت انجام شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط استفاده از این سرویس، می تواند وارد صفحه پرداخت در محل شوید.

انتخاب یک پلتفرم ارسال برای مدیریت سفارشات

یک پلتفرم یکپارچه برای مدیریت سفارشات و ارسال کالاها، راهکاری مفید و جذاب برای فروشگاه‌های آنلاین است. بگذارید ابتدا به تعریف دو مفهوم بپردازیم.

وب سرویس چیست؟

وب‌سرویس، خدمتی اینترنتی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه الکترونیکی دیگر ارائه می‌شود. این سرویس خدماتی مانند سیستم پرداخت الکترونیک، افزونه‌های شبکه‌های اجتماعی برای ورود به سیستم، سرویس‌های نقشه آنلاین و ذخیره پایگاه داده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در وب‌سرویس‌ها مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و استاندارها برای تبادل داده بین برنامه‌ها یا سیستم‌ها استفاده می‌شوند. به‌این‌ترتیب استفاده از آنها به توسعه‌دهنده کمک می‌کند تا بسیاری از عملکرد‌ها را بدون نیاز به کدنویسی ترکیب کند. درنتیجه باعث صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه‌ها می‌شود. دلایل بسیاری برای استفاده از این خدمات وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • ارائه روش‌های متفاوت اتصال
  • فعال‌سازی ارتباطات و تبادل داده‌ها
  • افزایش سرعت
  • استفاده آسان

همچنین این خدمات به‌صورت مستقل نیز کار می‌کنند.

API چیست؟

API، رابط برنامه‌نویسی یا همان یک جزء نرم‌افزاری است که برقراری ارتباط بین دو برنامه غیر‌مرتبط را ممکن می‌کند. د‌رنتیجه باعث افزایش عملکرد آنها می‌شود. 

استفاده از وب‌سرویس‌ها به‌شکل قابل‌توجهی زمان و تلاش برای توسعه یک برنامه مبتنی بر وب را کاهش می‌دهد. در واقع به‌کمک آنها می‌توانید با ایجاد پیوند به API‌های شخص ثالث و دسترسی به داده‌ها، عملکرد برنامه خود را افزایش دهید.

حالا که با این دو مفهوم آشنا شدید، باید اشاره کنیم که در بطن یک پلتفرم پستی هم این دو مفهوم قرار دارد.

انتخاب یک وب سرویس پستی و اتصال به api آن برای مدیریت سفارش‌ها به‌منظور افزایش عملکرد، راحتی کاربر، افزایش امنیت و کاهش هزینه‌ها و زمان و در نهایت کسب سود بیشتر، ضروری است.

وب سرویس ای‌تیپاکس و امکانات آن

وب سرویس ای‌تیپاکس با تمرکز ویژه بر روی تجارت الکترونیک، خدماتی را در محیط وب ارائه می‌دهد. این پلتفرم اصلی‌ترین فعالیت‌های حمل‌و‌نقل، اعم از ثبت و جمع‌آوری سفارشات و سپس ارسال و رهگیری آنها را به شیوه‌ای مدرن اما ساده، عرضه می‌کند. هدف اصلی راه‌اندازی این بخش، ساده‌سازی فعالیت‌ها برای مشتریان تجاری است. 

ای‌تیپاکس سیستمی یکپارچه است که به نیازهای مشتریان مانند ثبت سفارشات، رهگیری و دریافت گزارش‌ها پاسخ می‌دهد. در‌حال‌حاضر کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند از طریق API تیپاکس به وب‌سرویس e-tipax دسترسی پیدا کرده و تمام سفارش‌های خود را ثبت کنند. این سرویس‌ها توانایی ثبت و پردازش هزاران سفارش را دارند.

اگر از وردپرس و ووکامرس استفاده می‌کنید، می‌توانید با نصب افزونه‌های ای‌تیپاکس، سفارشات خود را با این سرویس یکپارچه کنید. اما اگر از یک سیستم اختصاصی استفاده می‌کنید می‌توانید از API ارائه شده بهره بگیرید.

از مزایای ای‌تیپاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای ای تیپاکس

در انتخاب شرکت حمل‌ونقل دقت کنید. نوع خدمات تحویل، سرعت تحویل، ظاهر حرفه‌ای کسی که بسته شما را به مشتری تحویل می‌دهد، امنیت و... نکاتی است که در انتخاب سرویس حمل‌ونقل باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

ارسال کالا در فروشگاه اینترنتی 8 نکته برای بهبود روند حمل و نقل شرکت شما

افزایش بازدید سایت فروشگاهی

تصور کنید صاحب فروشگاه آنلاینی هستید که شبانه‌روز برای راه‌اندازی آن زمان و هزینه صرف کرده‌اید؛ اما هیچ خریدار و بازدیدکننده‌ای ندارید. نگران نباشید! خوشبختانه راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها بازدید سایت خود را افزایش دهید. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات و مارکتینگ

تبلیغات تجاری الکترونیکی روشی مناسب برای ایجاد ترافیک، کلیک، افزایش فروش و بازدید از سایت شما است. این روش معمولا با استفاده از صرف زمان و هزینه در دراز‌مدت، باعث همه‌گیری و شناخته شدن برند شما می‌شود. 

بنری

تبلیغات بنری به‌راحتی در اینترنت قابل مشاهده هستند. به‌احتمال‌زیاد در زمان گشت‌و‌گذار در دنیای وب، این تبلیغات را در وبلاگ‌ها یا پلتفرم‌های اجتماعی دیده‌اید. تبلیغات بنری شیوه‌ای موثر برای جلب‌توجه بینندگان و تشویق آنها برای کلیک است. شما می‌توانید با استفاده از استراتژی و بودجه مناسب، بهترین بازخورد را از این شیوه تبلیغات دریافت کنید.

سوشال‌مدیا (شبکه‌های اجتماعی)

این نوع تبلیغات نوعی بازاریابی دیجیتالی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. تبلیغات سوشال‌مدیا معمولا راهی سریع و موثر برای ارتباط و آشنایی مشتریان با کسب‌و‌کار شما است.

سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو روشی دیگر برای تبلیغات در دنیای اینترنت است. به‌منظور کسب رتبه بالا در نتایج جستجو، لازم است محتوای وب‌سایت شما با هدف بازدیدکنندگان مطابقت داشته باشد. بهینه‌سازی سایت به‌معنای درک نحوه کار موتورهای جستجو و روش استفاده افرادی است که در جستجوی کالا یا خدمات به‌صورت آنلاین هستند.

محیطی

این نوع از تبلیغات شامل هر‌گونه روش تبلیغاتی از جمله بیلبورد، تراکت، پارچه‌ها، نوشته‌های ساختمانی و یا هر‌گونه نشانه در دنیای حقیقی است. در اینجا، استفاده از شعار هم‌سو با کسب‌و‌کارتان به شیوه‌ای که مخاطب را کنجکاو کند، بسیار موثر است. البته محیط انتخابی، ابعاد و سایز مطلب نوشته‌شده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بودجه لازم برای تبلیغات

بیشتر کارشناسان، بودجه لازم برای تبلیغات را بین 5 تا 15 درصد از درآمد ارزیابی می‌کنند. همچنین لازم است 10 تا 50 درصد از بودجه بازاریابی را به تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهید. 

حسابداری و انبارداری

انبارداری تجارت آنلاین، شامل ذخیره‌سازی کالاهای فیزیکی قبل از فروش آنلاین آنها است. این انبارداری شامل ذخیره ایمن محصولات، ردیابی محل قرارگیری اقلام، زمان ورود، مدت زمان موجود بودن آنها و مقدار موجودی در هر زمان است. 

همچنین برای تجارت‌های الکترونیکی دو روش حسابداری از جمله حسابداری نقدی و تعهدی وجود دارد که هر فروشگاه آنلاین تنها از یکی از این دو روش می‌تواند بهره ببرد. برای این‌کار، حسابدار باید به‌صورت هفتگی یا ماهیانه معاملات را دسته‌بندی، مالیات‌ها را به‌روزرسانی، بودجه را حفظ و برگشت‌ها و استردادها را ثبت و بررسی کند. 

حداقل سرمایه لازم برای داشتن یک آنلاین‌شاپ

معمولا هزینه راه‌اندازی سایت وردپرسی به‌علاوه دریافت مجوزهای لازم حداقل بین 5 تا 9 میلیون تومان برآورد می‌شود. به این میزان سرمایه، هزینه خرید محصولات، تجهیزات بسته‌بندی، انبارداری و ذخیره‌سازی را نیز اضافه کنید.

میزان سوددهی فروشگاه اینترنتی

بر طبق تحقیقات، حدودا 78/42% در حاشیه سود ناخالص و 64/0% در حاشیه سود خالص تجارت الکترونیک را از طریق کسب‌و‌کار آنلاین می‌توانید کسب کنید. البته توجه داشته باشید که سود نهایی شما به انواع و قیمت محصولات ارائه‌شده بستگی دارد.

معمولا 50 تا 70% حاشیه سود ناخالص را، سود خوب در کسب‌و‌کارهای اینترنتی در نظر می‌گیرند. با‌توجه‌به خدمات و محصولات ارائه‌شده و همچنین استخدام متخصصان و تحقیق بازار می‌توان با یک محاسبه کلی، سود احتمالی را تخمین زد. برای مثال در نحوه محاسبه مالیات بر فروش، ابتدا باید نرخ مالیات بر فروش را مشخص کرده و سپس نتیجه را در قیمت فروش ضرب کنید.  

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی صفر تا صد راه اندازی آنلاین شاپ پرداختیم. این روزها راه‌اندازی یک سایت بهینه برای ارائه محصولات و خدمات روشی مناسب و کارآمد است. بدیهی است که انجام تحقیقات لازم و استفاده از راهکارهای ارائه‌شده، به‌منظور افزایش مشتریان و فروش کمک شایانی به شما خواهد کرد. 

10 راه برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق

سوالات متداول

آیا برای داشتن آنلاین‌شاپ باید مکان فیزیکی داشت؟

خیر، یکی از مزیت‌های فروشگاه آنلاین عدم‌نیاز به مکان فیزیکی برای فروش محصولات یا ارائه خدمات است. البته مکان فیزیکی برای انبارداری و ذخیره‌سازی ایمن محصولات الزامی است. همچنین برای دریافت مجوزهای موردنیاز مانند ای‌نماد، باید محلی را برای ثبت به‌عنوان آدرس در نظر بگیرید.

آیا برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید شرکت رسمی ثبت کرد؟

خیر، فروشگاه‌های آنلاین نیازی به ثبت شرکت رسمی ندارند و تنها ارائه آدرس دقیق و صحیح برای دریافت برخی از مجوزها الزامی است. 

اگر مجوزهای قانونی برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را اخذ نکنیم چه مشکلی پیش می‌آید؟

کار اصلی مجوزهای دریافتی، افزایش اعتماد مشتریان و در نتیجه افزایش فروش است. همچنین این مجوزها خطر فیلترینگ را از سایت شما دور می‌کند.

آیا راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای فروش محصولات ارزش دارد؟

قطعا با راه‌اندازی سایت بهینه و سالم می‌توانید در یک رقابت سالم در دنیای وب شرکت کنید و محصولات خود را به فروش برسانید. با‌توجه‌به افزایش شمار مشتریان آنلاین و خریدهای اینترنتی، راه‌اندازی سایت برای فروش محصولات، کاری صحیح و ارزشمند است.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید

اگر در فرایند راه اندازی و ایحاد یک سایت فروشگاهی سوالی دارید که در این مقاله به آن اشاره نکرده‌ایم، از بخش نظرات، می‌توانید سوال خود را با ما در میان بگذارید و ما به آن پاسخ خواهیم داد.

همچنین اگر در مورد ارسال محصولات و کالاهای خود سوالی دارید، می توانید از همین بخش یا تماس با شماره تلفن 8457-021 یا مطالعه سرویس‌های ارائه‌شده، پاسخ خود را دریافت کنید.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران