ارسال کالا به مشتری در فروشگاه اینترنتی و کسب سود بیشتر (صفر تا صد)

ارسال کالا به مشتری در فروشگاه اینترنتی و کسب سود بیشتر (صفر تا صد)

نویسنده : شکیلا معظمی

ارسال کالا به مشتری در هر فروشگاه اینترنتی، موضوعی بسیار حساس‌تر، پراهمیت‌تر و چالش‌برانگیزتر از آن چیزی‌ست که قبل از راه‌اندازی آنلاین شاپ خود، بخواهید از آن غافل شوید. ما در این مقاله تمام دانش و تجاربی که می‌تواند فرایند ارسال بسته و کالا برای کسب‌وکار شما را بهینه کند، تا هم به فروش سایت‌تان کمک و هم سود شما را بیشتر کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در این راهنما به نکات جالبی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند یک آموزش کامل برای افرادی باشد که به دنبال بهترین روش و نحوه ارسال محصولات در فروشگاه اینترنتی خود هستند.

حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی همواره با آن سروکار دارند.

معمولا مشتریان انتظار دارند سفارش آنها در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه به دستشان برسد؛ اما حمل‌ونقل در تجارت الکترونیک به اینجا ختم نمی‌شود.

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهتر است خودتان محصول را برای مشتری ارسال کنید یا از شرکت‌های حمل‌ونقل کمک بگیرید؟

در این مقاله به فرایند ارسال کالا پرداخته و چالش‌‌هایی که صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی با آن روبه‌رو هستند را بررسی می‌کنیم.

همچنین قرار است استراتژی‌هایی را با شما در میان بگذاریم که با عمل کردن به آن‌ها بتوانید سوددهی فروشگاه خود را تضمین کنید.

پس از خواندن این مطلب، متوجه خواهید شد که چگونه باید هزینه‌ ارسال محصول را قیمت‌گذاری کرده و برای چه مشتریانی تخفیف بگذارید.

علاوه‌براین، در آن زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب روش حمل‌ونقل فروشگاه، برای شما آسان‌تر خواهد شد.

وقتی شخصی روی دکمه‌ خرید محصول کلیک می‌کند، ماجرا تازه شروع می‌شود. در این مرحله شما باید روشی مناسب برای ارسال محصول و بررسی رفتارهای مشتری پیدا کنید تا او را به خرید دوباره و معرفی فروشگاهتان به دیگران، ترغیب کنید.

فهرست مطالب

حمل‌ونقل در تجارت الکترونیک چیست؟

حمل‌ونقل در تجارت الکترونیک شامل دریافت و پردازش سفارشات، بسته‌بندی محصولات خریداری‌شده، چاپ برچسب‌های مناسب برای حمل‌ونقل و ارسال کالا و در برخی موارد بازگشت و مرجوع‌کردن یا عودت کالا است.

پس از قرنطینه ناشی از ویروس کووید-19، خدمات الکترونیک و خرید آنلاین توجه طیف گسترده‌ای از مردم را به خود جلب کرد.

در آن شرایط، شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که می‌توانستند سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش را برای ارسال کالا به مشتریان ارائه دهند، جایگاه ویژه‌ای در چرخه رقابت پیدا کردند. 

از آن زمان محبوبیت تجارت الکترونیک روزبه‌روز افزایش یافت و بسیاری از خریدهای حضوری به آنلاین تبدیل شد.

بنابراین، بخش زیادی از رضایت مشتری نسبت به خرید کالا، به شرکتی که مسئولیت سفارشات الکترونیکی را برعهده داشت، بر‌می‌گشت.

فرایند ارسال کالا برای یک فروشگاه اینترنتی

ویژگی های یک شرکت پستی برای ارسال کالا

فرایند ارسال کالا به 3 بخش تقسیم می‌شود که روند انجام هر یک از این بخش‌ها بر رضایت مشتری و سود نهایی مستقیما تاثیر می‌گذارد. 

دریافت سفارش

در مرحله‌ اول باید یک سفارش در سایت شما توسط مشتری ثبت شود و باید مطمئن شوید کالای مورد نظر را در انبار موجود دارید. این موضوع برای تمامی شرکت‌ها حائز اهمیت است؛ اما شرکت‌هایی که انبارهای زیادی دارند، باید بیشتر به آن توجه کنند.

اگر کالایی توسط مشتری ثبت شود و بعد متوجه ناموجود بودن آن در انبار خود شوید، این می‌تواند برای برند شما، آغاز یک پایان باشد.

پردازش سفارش

در این مرحله، باید اطلاعاتی که مشتری در سایت ثبت کرده است را تایید کنید. (به‌عنوان‌مثال، لازم است از صحت آدرس وارد شده مطمئن شوید.)

تکمیل سفارش

در مرحله‌ی سوم، اقلام ثبت شده باید انتخاب، بسته‌بندی و آماده‌ ارسال شوند. 

چرا امروزه، حمل‌ونقل در تجارت الکترونیک از همیشه مهم‌تر است؟

امروزه بسیاری از مشتریان هنگام ثبت سفارش انتظار دارند کالای مورد نظر در کم‌ترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین هزینه به دست آن‌ها برسد.

طبق گزارشات، بیش از 66 درصد مشتریان به‌دنبال ارسال رایگان کالای خریداری شده هستند. 63% از مشتریان به‌دلیل بالا بودن هزینه‌ حمل‌ونقل از خرید کالای مورد نظر خود منصرف شده‌اند و 36 درصد از آنها به‌دلیل کندی فرایند ارسال، سفارش خود را لغو کرده‌اند.

تغییرات شرکت‌های فعال درحوزه‌ تجارت الکترونیک

در سال 2022، بیش از 70 درصد شرکت‌ها کانال‌های فروش جدیدی ارائه دادند، به‌این‌معنا که از روش‌های خلاقانه‌ای برای فروش محصول یا خدمات خود به مشتریان استفاده کردند.

به‌طورکلی 56 درصد از شرکت‌های فعال در این حوزه، امکان ارسال کالا به سایر کشورها را فراهم کردند تا مشتریان بتوانند از سراسر دنیا محصول یا خدمات آنها را دریافت کنند.

همچنین حدود 32 درصد از شرکت‌ها موفق شدند تا امکان ثبت سفارش در سایر کشورها ایجاد کنند و به‌این‌ترتیب یک قدم به تجارت بین‌المللی نزدیک‌تر شوند.

جالب است بدانید که تنها 25 درصد از شرکت‌ها، امکان ارسال رایگان را فقط برای مشتریان کشور خود فراهم می‌کنند و مشتریانی که می‌خواهند از سایر کشورها کالا یا خدماتی سفارش دهند، باید هزینه‌ زیادی برای حمل‌ونقل آن بپردازند.

نکته قابل توجه این است که در سال 2022، فقط 24 درصد از شرکت‌ها برای تمامی سفارشات خود هزینه ارسال دریافت می‌کردند و امکان ارسال رایگان در آنها وجود نداشت.

امروزه، فرصت‌های بسیاری برای سوددهی تجارت‌های الکترونیک وجود دارد؛ اما انتظارات مشتریان نیز از همیشه بیشتر است. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود تا استراتژی مناسبی را برای حمل‌ونقل تجارت خود در نظر بگیرید.

داشتن یک استراتژی حمل‌ونقل قوی به شما کمک می‌کند تا موفقیت بلندمدتی را برای سازمان خود به ارمغان بیاورید.

شناسایی مشکلات ارسال کالا در آنلاین‌شاپ‌ها

حال که با اهمیت حمل‌ونقل در تجارت الکترونیک آشنا شدیم، وقت آن است که مشکلات متداول موجود در ارسال کالا را نیز بررسی کنیم.

هزینه

شرکت ارسال‌کننده کالا برای تامین کالای مورد نظر مشتریان هزینه‌های مختلفی صرف تامین، انبارداری و ارسال محصول می‌کند.

نکته جالب توجه این است که 53 درصد از کل هزینه‌ها، به حمل‌ونقل مرسوله برمی‌گردد.

با گذر زمان، انتظار مشتریان از آنلاین شاپ‌ها افزایش یافته و ازآنجایی‌که بسیاری از شرکت‌ها درحال‌حاضر امتیاز ارسال رایگان را فراهم کردند، رقابت بسیار شدیدتر شده است.

برای رفع این مشکل، به‌دنبال نقطه ضعف موجود در روش حمل‌ونقل خود بگردید و برای بهبود آن تلاش کنید. توجه داشته باشید که باید همواره به‌دنبال راه‌حلی خلاقانه و استراتژیک باشید تا سازمان یا کسب‌وکار خود را از این نظر بهینه کنید.

جالب است بدانید که هزینه‌ سازمان‌هایی که زنجیره عرضه بهینه‌ای برای کالاهای خود دارند، 15 درصد از سایر سازمان‌ها کم‌تر است.

زمان

زمان تحویل یکی از مهم‌ترین مسائلی است که آنلاین شاپ‌ها بر سر آن با هم رقابت دارند. بنابراین برنامه‌ریزی زمان ارسال و تحویل سفارش به مشتری و پایبندی به آن، تاثیر به‌سزایی بر فروش دارد.

فرایند وفاداری مشتری، درست از لحظه‌ای که وارد سایت فروشگاهی شما شده شروع می‌شود و بعد از ثبت سفارش، هر خطا یا تاخیر و بدقولی از طرف شما می‌تواند پرونده برند شما را برای مشتریتان ببندد.

تاخیر

طبق تحقیقات، 69 درصد از مشتریانی که سفارش آنها بیش از 2 روز تاخیر داشته است، سفارش خود را لغو کرده‌ا‌ند و احتمال بسیار کم‌تری وجود دارد که مجددا از آن فروشگاه آنلاین خرید کنند.

بر اساس تحقیقات، به‌دست آوردن یک مشتری جدید، 25% پرهزینه‌تر از حفظ مشتریان قبلی است.

به‌همین دلیل باید مشتریان فعلی شما رضایت خوبی از عملکردتان داشته باشند و نسبت به عدم تاخیر در سفارش، توجه داشته باشید تا احتمال خرید مجدد مشتریان خود را افزایش دهید.

گم شدن، آسیب‌دیدگی و نرسیدن

گم شدن یا آسیب‌دیدن مرسولات یکی از بزرگترین و پرهزینه‌ترین اشتباهاتی است که صاحبان آنلاین شاپ‌ها با آن روبه‌رو هستند. همواره می‌توانید با انتخاب بسته‌بندی مناسب‌تر یا محافظت از مرسولات با بسته‌های حاوی سیلیکاژل، از آسیب‌دیدن آنها جلوگیری کنید.

انتخاب یک سرویس حمل‌ونقل مطمئن نیز می‌تواند این مشکل را برای کسب‌وکارتان کمرنگ‌تر کند.

مدیریت سفارشات

یکی از اصولی که بسیاری از آنلاین شاپ‌ها از آن بی‌اطلاع هستند، مدیریت سفارشات است. شما باید سیستمی در اختیار داشته باشید، تا بتوانید تمام سفارشات ارسالی خود را مدیریت کنید و از تمام آن‌ها گزارشات کاربردی تهیه کنید.

این سیستم‌ها به‌واسطه api می‌توانند برای مشتریان شما نیز سرویسی ارائه دهند تا بتوانند در هر لحظه از زمان ثبت سفارش تا دریافت کالا، از وضعیت مرسوله‌ خود اطلاع داشته باشند و درصورت بروز هرگونه مشکل، بتوانند بلافاصله با بخش خدمات مشتریان تماس بگیرند.

ارائه چنین سرویسی هزینه‌بر و پیاده‌سازی آن زمان‌بر است. به‌همین‌دلیل است که پیشنهاد می‌شود از سرویس‌های پستی مانند ای‌تیپاکس برای ارائه چنین امکاناتی استفاده کنید.

شناخت درست محصولات فروشگاه

برای نگهداری و فروش بهتر، شناخت درست محصولات بسیار حائز اهمیت است. به‌همین‌دلیل باید در مورد نوع محصول، حساسیت، ارزش و ابعاد محصول، اطلاعات کامل داشته باشید.

حاشیه سود محصولات

در تجارت الکترونیکی، حاشیه سود به تفاوت بین هزینه‌ای که برای تولید محصول پرداخت کرده‌اید و هزینه‌ای که از مشتری دریافت می‌کنید، گفته می‌شود و برای سنجیدن میزان سودآوری تجارت کاربرد دارد. حاشیه سود به 2 صورت خالص و ناخالص وجود دارد.

حاشیه سود ناخالص عبارت‌است‌از سودی که پس از فروش کالا به‌دست می‌آورید.

در محاسبه حاشیه سود ناخالص، هزینه‌هایی همچون انبارداری و حمل‌ونقل حساب نمی‌شوند. بنابراین، نمی‌تواند معیار کاملی برای سنجش میزان سودآوری تجارت شما باشد؛ اما طبق قاعده کلی، حاشیه سود ناخالص بین 50 تا 70 درصد، "خوب" در نظر گرفته می‌شود.

از طرف دیگر، برای محاسبه حاشیه سود خالص، باید تمامی هزینه‌ها مانند انبارداری و حمل‌ونقل را از سود ناخالص کسر کرد. معمولا این معیار سنجش، بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

طبق گزارشات، حاشیه سود بیشتر از 20 درصد، "خوب" به‌شمار می‌آید؛ درحالی‌که اگر حاشیه سود کم‌تر از 5 درصد باشد، باید به فکر راه‌حل‌های مناسب و خلاقانه برای افزایش آن باشید.

هزینه‌های پرداختی شرکت برای حمل‌ونقل

به‌عنوان‌ مثال یکی از هزینه‌هایی که بر تفاوت حاشیه سود خالص و ناخالص شما تاثیر می‌گذارد، حمل‌ونقل است. در این جدول هزینه‌هایی که شرکت‌ها باید برای حمل‌ونقل مرسوله خود بپردازند به اختصار آورده شده است.

هزینه متصدی حمل‌ونقل
مبلغی که متصدی حمل‌ونقل دریافت می‌کند تا بسته پستی را از مبدا به مقصد برساند.
هزینه بسته‌بندی
مبلغی که برای بسته‌بندی مناسب مرسوله هزینه می‌کنید. (مانند جعبه، چسب، بسته‌بندی‌های پلی اتیلنی)
هزینه پردازش سفارش
هزینه‌ای که باید برای عملیات بسته‌بندی و ارسال مرسوله به نیروی کار بدهید.
سایر هزینه‌ها (اختیاری)
با توجه به نوع و ارزش کالای ارسالی، برخی از محصولات به هزینه‌های دیگری مانند بیمه نیاز دارند که در صورت قید ارزش واقعی کالا، در هنگام ارسال توسط شرکت‌های پستی مانند تیپاکس، به‌صورت خودکار مرسوله شامل بیمه خواهد شد و درصورت آسیب‌وارد شدن به بسته پستی یا گم‌شدن آن، تیپاکس جبران خسارت را برعهده خواهد گرفت. بنابراین استفاده از این خدمات برای اقلام شکننده و باارزش توصیه می‌شود، تا با خیال آسوده‌تری آنرا برای مشتری بفرستید.
هزینه‌های سربار
معمولا این هزینه‌ها ثابت هستند و شامل نرم‌افزار مدیریت حمل‌ونقل، اجاره انبار، دستمزد کارکنان و غیره می‌شود.

در اینجا یک مثال سریع از نحوه محاسبه قیمت کل برای احتساب هزینه محموله‌های تجارت الکترونیک و قیمت نهایی به مشتری آورده شده است.

  • قیمت محصول 1 میلیون تومان
  • بسته‌بندی 10 هزار تومان
  • هزینه ارسال 50 هزار تومان
  • حاشیه سود 50%
  • قیمت کل 1530000 تومان

لازم به ذکر است هزینه‌های حمل‌ونقل به عوامل مختلفی مانند نوع و وزن بسته‌بندی، ارزش محصول، مقصد ارسال محصول و خدمات حمل‌ونقل بستگی دارد.

محل نگهداری و انبارداری

مدیریت انبار یکی از مسائل مهمی است که فروشگاه‌های اینترنتی با آن سروکار دارند. پیش از ارسال محصولات، شما باید به‌دنبال محلی برای نگهداری آنها باشید. البته، انبارداری فقط مربوط به ذخیره محصولات نیست و موارد دیگری را نیز در برمی‌گیرد که شامل:

  • مدیریت محل نگهداری محصول
  • آموزش و مدیریت کارکنان انبار
  • ردیابی محصولات موجود در انبار
  • پیش‌بینی عرضه و تقاضای محصولات
  • همکاری با شرکت‌های حمل‌ونقل برای تحویل سفارش به مشتری
  • پیش‌بینی زمان رسیدن محصولات
  • بررسی و به‌روزرسانی موجودی محصول انبار
  • مدت زمان نگهداری محصول (کوتاه مدت یا بلند مدت)

هستند. همچنین انواع مختلفی از انبارها وجود دارد که باتوجه‌به کسب‌وکار خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

انبارهای خصوصی

معمولا شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌های کوچک تمایل دارند فضای خصوصی‌تری برای نگهداری محصولات خود داشته باشند؛ به‌همین‌دلیل از انبارهای خصوصی استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی آنها مسئولیت اداره انبار را برعهده دارند.

انبارهای عمومی

انبارهای عمومی فضایی را فراهم می‌کنند تا شرکت‌های مختلف با پرداخت هزینه‌ای به‌عنوان اجاره، محصولات خود را در آن انبارها نگهداری کنند.

انبارهای دولتی

اجاره این انبارها هزینه‌ کم‌تری نسبت به انبارهای عمومی دارد. لازم به ذکر است که اگر شرکت‌ها هزینه‌ اجاره را نپردازند، دولت می‌تواند محصولات موجود در انبار را توقیف کند. 

انواع دیگری از انبارها مانند انبارهای کمرگی، انبارهای دما ثابت، انبار مواد خطرناک و انبارهای مکانیزه نیز وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. اما معمولا شرکت‌ها، انبارهای خصوصی یا عمومی را برای نگهداری محصولات خود انتخاب می‌کنند.

حساسیت محصول ارائه‌شده

برخی کالا‌ها شکننده یا حساس هستند؛ بنابراین لازم است هنگام جابه‌جایی آنها، فرد مسئول توجه و دقت بیشتری داشته باشد. در این قسمت به بیان نکاتی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند این جابه‌جایی چالش برانگیز را ساده‌تر انجام دهید.

  • بسته‌بندی مناسب
  • استفاده از نایلون حباب‌دار
  • اشاره به شکننده‌بودن کالای درون بسته‌بندی

اگر روی بسته‌بندی محصول به شکننده‌بودن آن اشاره کنید، فردی که مسئول جابه‌جایی بسته است، توجه و دقت بیشتری صرف می‌کند. در آخر، باید شرکت حمل‌ونقلی را انتخاب کنید که علاوه بر مواردی مانند هزینه و زمان تحویل مرسوله، به آسیب‌ندیدن کالاهای حساس نیز توجه داشته باشد.

ارزش محصول

ارزش محصول تاثیر زیادی در انبارداری و حمل‌ونقل آن دارد. معمولا جابه‌جایی این نوع محصولات استرس زیادی برای شرکت‌های فرستنده به‌همراه دارد، اما با رعایت بعضی نکات می‌توان احتمال خطر را به حداقل رساند.

  • اگر می‌خواهید کالای با ارزشی برای مشتری خود ارسال کنید، باید از بسته‌بندی مناسب استفاده کنید؛ به‌طوری‌که کالا داخل جعبه جابه‌جا نشود. دراین‌صورت، احتمال برخورد کالا به دیواره‌های جعبه و خطر آسیب‌دیدگی به حداقل می‌رسد.
  • یکی از روش‌هایی که می‌توان به‌واسطه آن از کالاهای با ارزش محافظت کرد، افزودن شاخص امضا هنگام تحویل محصول است. به‌این‌معنا که محصول به شرط دریافت امضا به مشتری تحویل داده می‌شود. همچنین، می‌توانید از شناسه دیگری مانند کد تحویل یا عکس نیز استفاده کنید.
  • اشاره به ارزش کالا روی بسته‌بندی پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا احتمال سرقت مرسوله را افزایش می‌دهد. به جای آن می‌توانید از عباراتی مانند "شکننده" روی بسته استفاده کنید تا فردی‌که مسئول حمل‌ونقل است با دقت بیشتری آن را جابه‌جا کند.

در آخر، اگر هنگام ارسال بسته‌های باارزش آن را بیمه کنید، درصورت بروز هرگونه مشکل و آسیب‌دیدگی کالا، بیمه هزینه‌ آن را پرداخت کرده و به‌این‌ترتیب می‌توانید با آرامش خاطر بیشتری محصول را برای مشتری خود ارسال کنید.

از طرفی اگر از خدمات شرکت‌هایی مانند تیپاکس استفاده کنید و هنگام ارسال کالا، قیمت واقعی آن را اعلام کرده باشید، آنوقت خیالتان از لحاظ بیمه مرسوله می‌تواند راحت باشد، چراکه در صورت آسیب وارد شدن به کالا یا مفقودی بسته، امکان جبران خسارت برای شما وجود خواهد داشت.

وزن و ابعاد مرسوله ارسالی

معمولا، وزن مرسوله ارسالی توسط متصدیان حمل‌ونقل محاسبه می‌شود تا هزینه‌ی جابه‌جایی بار را مشخص کنند. هرچه وزن محصول بیشتر باشد، هزینه‌ بیشتری برای حمل‌ونقل آن دریافت می‌شود. 

وزنی که هزینه‌های حمل‌ونقل با آن سنجیده می‌شود، وزن ابعادی یا DIM مرسوله است. برخی محصولات مانند پرده و فرش بسته‌بندی بزرگی نیاز دارند و متصدی حمل‌کننده باید فضای بیشتری به آنها اختصاص دهد.

از طرف دیگر، هرچه ابعاد بسته‌بندی بزرگ‌تر باشد، متصدی حمل‌ونقل باید تعداد دفعات بیشتری برای جابه‌جایی محصولات طی کند و این موضوع به‌طورمستقیم بر هزینه‌ تحویل کالا تاثیر می‌گذارد.

بنابراین، شاخصی تحت عنوان DIM تعریف شده است که ابعاد بسته‌بندی را اندازه‌گیری می‌کند. 

برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل مانند FedEx، USPS، UPS و تیپاکس هزینه‌های حمل‌ونقل را بر اساس هر کدام از وزن‌ها (چه وزن واقعی و چه وزن ابعادی کالا) که بیشتر باشد می‌سنجند.

شناخت مشتری

در فروشگاه‌های اینترنتی، شناخت مشتری، عنصر مهمی برای سودآوری به‌شمار می‌آید. مطالعه و بررسی افکار مشتریان به شما کمک می‌کند تا بدانید چه چیزی بر تصمیم‌گیری آنها در خرید تاثیر می‌گذارد.

به‌همین‌ترتیب درک رفتار مشتریان و عوامل موثر بر آن، ممکن است تاثیر مثبت یا منفی بر فروش داشته باشد. ویژگی‌های فردی و اجتماعی مانند سن مشتری، شغل، سبک و محل زندگی نشان‌دهنده نگرش مشتری به محصول و قیمت آن است.

سن و جنسیت مشتریان

در ادامه به بررسی دو شاخصه مهم در بین مشتریان می‌پردازیم.

سن

افزایش سن با تغییرات روحی و جسمی زیادی همراه است که بر زندگی فرد و تصمیمات او تاثیر می‌گذارد.

تغییر نیازهای مشتری نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال، تحقیقات نشان داده است که مشتریانی با سن بالاتر، تمایل به خرید محصولاتی دارند که به سلامت و حفظ تندرستی آنها کمک کند. از طرف دیگر، این افراد هنگام مطالعه اطلاعات محصولات، تمرکز بیشتری بر این موضوع دارند که محصول مورد نظر تا چه اندازه نیازهای آنها را برآورده می‌کند. 

جالب است بدانید افراد مسن‌تر به‌دلیل سطح مالی بالاتر، تمایل به خرید کالاهای لوکس و گران‌قیمت‌تر دارند.

برخلاف آنها، معمولا نوجوانان تمایل بیشتری به خرید محصولات ارزان‌تر دارند.

از سوی دیگر جوانان تمایل به خرید پوشاک و لوازم الکترونیکی دارند و درصورت تاهل یا داشتن زندگی مستقل هزینه‌ زیادی برای تهیه اقلام مورد نیاز خانه صرف می‌کنند.

وقتی پای ارسال کالا وسط می‌آید هر کدام از این گروه‌ها نیز انتظارات متفاوتی خواهند داشت. هرچه گروه سنی جوان‌تری را هدف قرار داده باشید، سرعت ارسال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از طرفی روان‌شناسی بازار هدف به‌منظور ارائه ظاهر مناسب برای بسته‌بندی، امر مهمی محسوب می‌شود.

جنسیت

یکی از عوامل دیگری که بر نحوه خرید مشتریان تاثیر می‌گذارد، جنسیت آنها است.

مردان زمان زیادی را برای خرید صرف نمی‌کنند. به‌همین‌دلیل به‌دنبال اطلاعات مختصر و مفیدی هستند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای خرید یا عدم خرید محصول تصمیم بگیرند. در نتیجه ارسال سریع می‌تواند برایشان اهمیت بیشیتری داشته باشد.

درحالی‌که معمولا خانم‌ها، زمان بیشتری برای مقایسه برندها و بررسی نظرات کاربران می‌گذارند تا بهترین محصول ممکن را از بین رقبا انتخاب کنند.

از طرف دیگر، زیبایی بصری تبلیغات محصولات برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد و آنها را به خرید ترغیب می‌کند.

بنابراین، بهتر است استراتژی‌های مخصوصی برای کالاهای مردانه و زنانه به کار ببرید تا سود خود را افزایش دهید.

به‌عنوان‌مثال، یکی از استراتژی‌های موثر در فروش کالاهای مخصوص بانوان، اشتراک‌گذاری نظرات کاربران است.

همچنین، بررسی و مقایسه محصولات با کالاهای مشابه و بیان مزیت‌های آنها بر تصمیم‌گیری زنان در خرید تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، در کالاهای مخصوص مردان، بررسی جزئیات و مزیت‌های آن موثرتر خواهد بود.

شغل و محل زندگی مشتریان

بر طبق تحقیقات افرادی‌که در یک منطقه ساکن هستند معمولا نگرش، نیاز و تصمیم‌گیری‌های مشابهی دارند.

از طرفی، شغل و محل زندگی، نشان‌دهنده قدرت خرید مشتریان است.

در فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاع از قدرت خرید مشتریان به شما کمک می‌کند به‌دنبال محصول و خدمات مناسب باشید و قیمتی را تعیین کنید که بازار هدف شما قادر به خرید آن باشد.

با بررسی شغل و محل زندگی مشتریان، می‌توانید محصولات بهتری برای بازار هدف خود فراهم کنید و علاوه بر کسب رضایت آنها، سود خود را نیز افزایش دهید و از طرفی استراتژی دقیق‌تری برای ارسال محصولات خود تعیین کنید.

شدت نیاز مشتری به محصولی که سفارش می‌دهد

آنلاین شاپ

وقتی شدت نیاز مشتری خود به محصولی که ارائه می‌دهید را سنجیده باشید، می‌توانید استراتژی ارسال کالای خود را دقیق‌تر تدوین کنید.

مثلا فردی که یک شارژر موبایل از سایت شما خریداری می‌کند، احتمالا انتظار دارد، مرسوله‌اش را در زمان سریعتری تحویل بگیرد و برای کسی که کالای سوپرمارکتی خریداری می‌کند، سرعت ارسال، اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

اما برای مثال، فردی که یک دوچرخه خریداری می‌کند، قطعا شدت نیازش مانند حالت‌هایی که مثال زدیم، نیست.

از طرفی، یکی از راه‌هایی که در سوددهی فروشگاه‌های آنلاین اثرگذار است، انتخاب محصول یا خدماتی است که مشتری به آن نیاز داشته باشد. هرچه نیاز مشتری به محصول یا خدمات بیشتر باشد، احتمال اینکه به خرید ترغیب شود بالاتر می‌رود.

اگر مشتریان خود را به‌درستی بشناسید، می‌دانید که بازار هدف معمولا چه ارزش‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد و به چه محصولاتی بیشتر نیاز دارد.

درنتیجه، با فراهم‌کردن آن محصولات، فروش خود را افزایش داده و مشتری‌های ثابتی برای کسب‌وکار خود ایجاد می‌کنید. در مجموع، نکته کلیدی، شناخت درست مشتری است.

روش‌ها و استراتژی‌های ارسال مرسولات

تجارت آنلاین همواره درحال رشد و رونق است و بر نحوه خرید مردم تاثیر می‌گذارد. به‌همین‌دلیل که کسب‌وکارها باید به‌دنبال بهترین شیوه‌ حمل‌ونقل باشند.

یکی از چالش‌های رشد فروش آنلاین، ارسال مرسولات است.

به‌همین‌دلیل، توصیه می‌شود تا هرکاری‌که می‌توانید برای انتخاب بسته‌بندی و ارسال محصول خود انجام دهید و برای تحویل به موقع، به یک شرکت حمل‌ونقل خوب متکی شوید. پس، حمل‌ونقل یک اهرم مهم است که بر کل تجارت شما تاثیر می‌گذارد.

قیمت ارسال را جزء اصلی استراتژی خود قرار دهید.

البته شیوه‌ دریافت هزینه ارسال از مشتری بر نرخ تبدیل و حاشیه سود نیز تاثیر می‌گذارد. 

روش‌های متعددی برای ارسال کالا وجود دارد که ارسال رایگان یکی از محبوب‌ترین آنها است. روش دیگر، استفاده از حمل‌ونقل خودکار است که شامل اتوماسیون رویه‌های حمل‌ونقل با ثبت سفارش جدید، از جمله برداشت اقلام از موجودی، بسته‌بندی جعبه‌ها و دریافت بسته‌ها و تحویل به مشتریان می‌شود.

هدف از این روش، دریافت خودکار سفارشاتی است که باید به سرعت انجام شوند. از دیگر روش‌های ارسال، به ارسال با پیک، باربری و تیپاکس می‌توان اشاره کرد.

استراتژی قیمت‌گذاری برای ارسال بسته

بدون شک، قیمت‌گذاری نقش مهمی در ارائه خدمات حمل‌ونقل ایفا می‌کند.

ارائه بهترین نرخ به مشتریان باعث تضمین اعتماد و وفاداری آنها خواهد شد.

همچنین زمانی‌که مشتریان در مرحله تصمیم‌گیری هستند، قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه، به نفع شما خواهد بود.

زمانی‌که در مورد سطوح خدمات خود تصمیم نهایی را گرفتید، به‌طورکلی نوع استراتژی قیمت‌گذاری که می‌توانید در نظر بگیرید، شامل حالت‌های زیر می‌شود.

  • نرخ‌های زنده: نرخ‌های حمل‌ونقل آنی هستند که بر اساس مبدا، مقصد و وزن محموله محاسبه می‌شوند. 
  • نرخ‌های ثابت: در این نرخ‌ها هزینه عوارض و مالیات نیز لحاظ می‌شوند و یک میانگین قیمتی برای ارسال بسته‌ها در نظر گرفته می‌شود.
  • ارسال رایگان: بیش از 96 درصد مشتریان، از ارسال رایگان استقبال می‌کنند (به‌راستی چه‌کسی از ارسال رایگان استقبال نمی‌کند؟)؛ اما آیا همه کسب‌وکارها این امکان را دارند که برای تمامی بسته‌ها فارغ از وزن و مقصد، این شیوه‌ ارسال را ارائه دهند؟ درصورتی‌که می‌خواهید این شیوه را ارائه دهید، مطمئن باشید که توانایی دستیابی مجدد به سود از دست رفته را دارید.

محاسبه نرخ حمل‌ونقل

پیش از محاسبه هزینه‌‌های حمل‌ونقل، نیازمند دانستن چند مورد حیاتی مهم هستید. این موارد بر هزینه کلی حمل‌ونقل، تاثیر می‌گذارند.

  • وزن بسته: هرچه بسته بزرگ‌تر یا سنگین‌تر باشد، هزینه ارسال آن افزایش می‌یابد. 
  • ابعاد بسته: ابعاد مرسوله در واقع نشان‌دهنده‌ میزان فضای اشغال‌شده توسط بسته، در وسیله‌ حمل‌ونقل است. برای محاسبه نرخ حمل‌ونقل یک تکنیک قیمت‌گذاری به نام DIM وجود دارد. وزن DIM با ضرب طول، عرض و ارتفاع بسته به‌دست می‌‌آید.
  • فاصله: به‌عنوان یک قاعده کلی، هرچه مسافت مناطق مبدا و مقصد بیشتر باشد، هزینه ارسال بالاتر است. 
  • ارزش محتویات بسته: هر چه ارزش کالا و محتویات بسته بیشتر باشد، به‌دلیل مسائل مربوط به بیمه و جبران خسارت، هزینه ارسال بیشتر می‌شود.
  • بسته بندی: بسته‌بندی مناسب به‌صورت مستقیم بر روی هزینه‌های ارسال و تجربه مشتری تاثیر می‌گذارد.
  • بیمه حمل‌ونقل: این بیمه به بسته‌های گم‌شده، آسیب‌دیده و یا دزدیده شده تعلق می‌گیرد و هزینه را به فرستندگان برمی‌گرداند. برای اقلام شکننده و گران‌قیمت، هزینه بیمه به‌صورت قابل‌توجهی بر هزینه‌های ارسال تاثیر می‌گذارد. اگر از تیپاکس استفاده می‌کنید برای بیمه مرسوله خود تنها کافی است ارزش واقعی کالا را در هنگام ثبت سفارش قید کنید.

محاسبه هزینه حمل‌ونقل به عوامل بسیاری وابسته است. با بررسی تمامی عوامل می‌توانید بهترین و به‌صرفه‌ترین راه‌حل حمل‌ونقل را برای تجارت آنلاین خود پیدا کنید.

همچنین برای کاهش هزینه‌ها، به‌ویژه برای کسب‌و‌کارهای روبه‌رشد، برون‌سپاری حمل‌ونقل به افزایش مقیاس عملیاتی و بهره‌مندی از تخفیف‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند. 

ارسال رایگان

به‌طورکلی، هدف از ارسال رایگان، افزایش فروش است.

مشتریان، این روش ارسال را نسبت به بقیه روش‌ها بیشتر دوست دارند و یک گزینه‌ محبوب برای خرید آنلاین به حساب می‌آید.

در این روش، مشتریان مجبور به پرداخت هزینه اضافی نیستند، همچنین، ارسال رایگان، یک مزیت رقابتی بالقوه است. این مزیت رقابتی، باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود.

این شیوه با قرار دادن تمامی هزینه‌ها در قیمت هر کالا، مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند.

برای اینکار می‌توانید هزینه کالا را مقداری افزایش دهید تا هزینه ارسال پوشش داده شود.

البته این شیوه برای اقلام گران‌قیمت و یا سنگین‌وزن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود.

انجام تحقیقات و دانستن اعداد و ارقام در مورد هزینه‌ها، نحوه ارسال رقبا و حاشیه سود مجاز، در تصمیم‌گیری صحیح موثر است.

صفحات مهم فروشگاه آنلاین برای تبلیغ ارسال رایگان

اگر ارسال رایگان دارید، تبلیغ آن را در صفحات پربازدید، صفحات اصلی و صفحات محصولات قرار دهید.

به‌عبارتی بهتر است این موضوع که ارسال رایگان دارید را هرجا که نیاز است جار بزنید!!!

این روش یک بازاریابی موثر است و زمانی‌که مشتریان، شما را با رقبا مقایسه می‌کنند هزینه حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه، به نفع شما خواهد بود.

خریداران، حمل‌ونقل رایگان را به تخفیف‌ها ترجیح می‌دهند.

بر طبق تحقیقات ارسال رایگان برای مشتریان جذاب‌تر است.

این روش ارسال را برای تعداد معینی از محصولات آزمایش کنید، قیمت‌ها را برای پوشش هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش دهید؛ درنهایت با بررسی نتایج به هدف اصلی که افزایش فروش است، برسید

تقسیم هزینه ارسال بین شما و مشتریانتان

تقسیم این هزینه‌ها، متناسب با سود مشتری و فروشنده است. در این روش شما بخشی از هزینه ارسال را به قیمت محصول اضافه می‌کنید و بقیه هزینه را به عنوان هزینه ارسال کالا از مشتری فروشگاه خود دریافت می‌کنید.

واقعیت این است که در این روش، از لحاظ روانی، هزینه ارسال برای مشتری قابل تحمل‌تر و پذیرفتنی‌تر خواهد بود.

دریافت هزینه ارسال از مشتری

یکی از چالش‌های اصلی در زمان تعیین استراتژی حمل‌ونقل، تعیین راه‌حلی است که تا حد امکان، حاشیه‌ها را کاهش داده و همچنان برای مشتری جذاب باشد.

راه‌های متنوعی برای این امر وجود دارد. برای مثال ارائه ارسال رایگان یکی از این روش‌ها است که به آن اشاره کردیم.

حال در روش دریافت هزینه ارسال از مشتری، شما قیمت محصول را در سایت فروشگاهی خود به‌طور دقیق اعلام و هزینه ارسال را به‌صورت مجزا از مشتری دریافت می‌کنید.

از مزیت‌های این روش می‌توان به آسان‌تر شدن کار شما برای تدارک استراتژی هزینه ارسال اشاره کرد. همچنین امکان ارائه قیمت رقابتی و پایین‌تر نسبت به روش‌های قبل برای محصولات فروشگاه‌ اینترنتی‌تان امکان‌پذیر خواهد شد.

در یک جمله در این روش تکلیف شما و مشتری فروشگاه‌تان مشخص می‌شود.

ایجاد یک نرخ ثابت متعادل

این روش یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های قیمت‌گذاری است که با آن، کسب‌وکارهای  آنلاین، هزینه ثابتی را برای یک سرویس خاص دریافت می‌کند.

درواقع ارائه یک نرخ ثابت برای هر بسته، محدوده وزنی و مجموع سفارشات است.

البته برای استفاده از این روش باید میانگین هزینه ارسال نیز محاسبه شود.

با این روش، از مشتریان هزینه مشخصی برای کالاهای مشخصی دریافت می‌کنید؛ درواقع هزینه مناسب احتمالا کمی بیشتر یا کم‌تر از هزینه حمل‌ونقل واقعی است.

یک نکته مهم درمورد این روش، بررسی هزینه‌ها برای دستیابی به بهترین نرخ ثابت است. مشتریان در زمان پرداخت نرخ ثابت، دیگر نگران هزینه‌های پنهان یا بیش از حد نیستند و این روش فروش را آسان‌تر می‌کند. پیش از تعیین نرخ ثابت باید موارد زیر شامل: 

  • تحقیق بازار
  • جزئی‌سازی هزینه‌ها
  • بررسی هزینه‌های خارجی

را در نظر بگیرید.

البته برخی نرم‌افزارهای قیمت‌گذاری با الگوریتم‌ها و بینش‌های خاص، به‌عنوان یک موتور قیمت‌گذاری عمل می‌کنند. نرم‌افزار CPQ برای شرکت‌هایی که نرخ ثابت ارائه می‌دهند، به‌منظور صرفه‌جویی در زمان موثر است. 

مزایا و معایب

از مزایای این روش می‌توان به بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی بلندمدت با نرخ ثابت، پرداخت قیمت ثابت برای هر بسته، جلب اعتماد مشتری و دستیابی به اهداف سودآوری اشاره کرد.

از سوی دیگر، معایب این روش شامل دشواری پیش‌بینی دقیق و سخت و پرخطر بودن تعیین قیمت منصفانه است.

همچنین درصورتی‌که مشتریان انتظار قیمت بالایی داشته باشند، باعث ایجاد شک در آنها می‌شود. 

در نظر گرفتن تخفیف برای برخی مشتریان خاص

کاهش قیمت استاندارد یک محصول یا خدمات خاص، جایگاه مهم و استراتژیکی در کسب‌وکارها دارد.

البته موفقیت آن به عواملی از جمله مراحل توسعه، تعداد مشتریان، شیوه قیمت‌گذاری و غیره بستگی دارد.

همچنین با توجه به کسب‌وکار شما، ممکن است تخفیف‌ها بازدهی عالی یا بالعکس داشته باشند.

استفاده از تخفیف‌ها برای برخی از مشتریان خاص، به‌منظور قدردانی از آنها بسیار مطلوب است. 

در برخی از کشورها، این شیوه یکی از اعمال رایج برای مشتریان قدیمی است.

به‌طورکلی، تخفیف‌ها باید یکی از راه‌های قدردانی از مشتریان وفادار باشد و نه راهی برای ترغیب آنها برای استفاده از خدمات شما.

ازسوی‌دیگر اعلام یک تخفیف کلی شاید این تصور را در مشتریان ایجاد کند که شما همان کالا یا خدمات را به قیمت پایین‌تر نیز می‌توانید ارائه دهید.

به‌همین‌منظور، متقاعد کردن آنها و بازگشت به قیمت‌های اصلی دشوار می‌شود. ازاین‌رو، تنها به مشتریان منتخب که وفادار بوده و در پرداخت، وقت‌شناس هستند، تخفیف بدهید. 

مشتریان محلی و درنظرگرفتن خدمات ویژه برای آن‌ها

مشتریان محلی می‌توانند به‌طور ویژه‌ای فروش محصولات را افزایش دهند.

به‌همین‌دلیل ارزش آن را دارند که روی آنها سرمایه‌گذاری کنید و با تدوین یک استراتژی مناسب ارسال کالا، هزینه‌ها را برای آن‌ها کاهش دهید.

این مشتریان علاوه‌براینکه به برند شما وابستگی پیدا می‌کنند، به تبلیغات دهان‌به‌ دهان نیز کمک کرده و از حامیان برند شما می‌شوند.

ازاین‌رو، مشتریان محلی و خدمات ویژه برای آنها را از قلم نیندازید.

در هر صورت، در زمان قیمت‌گذاری برای ارسال بسته، باید نکاتی را در نظر بگیرید تا نه شما و نه مشتریانتان متحمل ضرر نشوید.

اتصال به وب‌سرویس تیپاکس به‌منظور ارائه هزینه دقیق ارسال

یکی دیگر از روش های کارآمد برای محاسبه دقیق قیمت و هزینه‌های حمل‌ونقل، استفاده از وب‌سرویس استعلام هزینه پست شرکت تیپاکس است.

با این سرویس می‌توانید هزینه ارسال را با توجه به ابعاد، مسافت، شیوه ارسال، ارزش کالا و بسته‌بندی محاسبه کنید. برای این‌کار کافی‌است به وب‌سایت شرکت تیپاکس، بخش "برآورد هزینه ارسال" مراجعه کنید. سپس با وارد کردن مشخصاتی از جمله:

  • نوع ارسال
  • نوع سفارش
  • مبدا
  • مقصد
  • وزن
  • ارزش کالا
  • طول
  • عرض
  • ارتفاع

روش پیشنهادی

ارسال کالا و فروشگاه های آنلاین

روش پیشنهادی ما استفاده از وب‌سرویس پستی ای‌تیپاکس است.

با استفاده از این پلتفرم، شما امکان استفاده از api ارائه‌شده را در وب‌سایت فروشگاهی یا اپلیکیشن موبایل خود خواهید داشت و در آنِ‌ واحد هزینه ارسال کالا به مقصد تعیین شده توسط مشتری محاسبه و بدون هیچ کار اضافه‌ای از سمت شما، سفارش ثبت می‌شود.

همچنین اگر از یک وب‌سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، قادر به نصب افزونه ای‌تیپاکس برای وردپرس (ووکامرس) خواهید بود.

این سرویس مورداستفاده فروشگاه‌های آنلاین بزرگ و پرسفارشی قرار گرفته است. در ادامه نام برخی از مشتریان این سرویس ذکر شده است.

  • باسلام
  • بانی‌مد
  • مقداد آی‌تی
  • داریا
  • روژاشاپ

بسته‌بندی

بسته‌بندی با کیفیت بالا، به شهرت برند شما کمک می‌کند.

همچنین با اینکار می‌توانید مشتریان وفادار به برند خود جذب کنید. عوامل بسیاری بر انتخاب نوع بسته‌بندی از جمله نوع محصول، وزن و مقاومت آن تاثیرگذار هستند.

از جمله اشتباهات رایج بسته‌بندی می‌توان به انتخاب جعبه‌های بسیار کوچک یا بزرگ اشاره کرد.

باتوجه‌به افزایش روزافزون تجارت‌های آنلاین، یک سوم از زباله‌های خانگی را بسته‌بندی‌ها تشکیل می‌دهند.

ازاین‌رو، با ارائه بسته‌بندی‌های دوست‌دار محیط‌زیست، در رشد این زباله‎‌ها تاثیر معکوس بگذارید؛ زیرا اینکار در محبوبیت کسب‌وکار شما نیز موثر است.

بسته‌بندی را به‌عنوان یک ابزار بازاریابی جدی بگیرید

زمانی‌که به بازاریابی فکر می‌کنید، موارد متنوعی مانند وبلاگ‌ها، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، بهینه‌سازی موتورهای جستجو(SEO) ، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات گوگل، بیلبوردها و خیلی موارد دیگر به ذهنتان می‌رسد.

این موارد بسیار مهم هستند؛ اما درواقع نوک کوه یخ به‌حساب می‌آیند. به‌همین‌دلیل، واضح است که باید بسته‌بندی را به‌عنوان یک جنبه حیاتی کسب‌وکار خود در نظر بگیرید.

در ادامه برخی موارد را که باعث می‌شود بسته‌بندی به‌عنوان یک ابزار بازاریابی مهم به‌حساب بیاید را معرفی می‌کنیم. 

بسته‌بندی محصول مانند یک بیلبورد برای افراد است. بسته‌بندی خوب، توجه چشم‌ها را به خود جلب می‌کند و احساس خوبی به مشتریان می‌دهد.

همچنین درصورتی‌که از مواد دوست‌دار محیط‌زیست و مقاوم استفاده کرده باشید، باعث افزایش رضایت مشتری خواهید شد.

استفاده از متریال مناسب

انتخاب نوع بسته‌بندی به نوع و مقاومت محصول، شرایط حمل‌ونقل و کاربر نهایی وابسته است. ترکیبات بسیاری از جمله پلاستیک، مقوا، فویل، پلاستیک زیست‌تخریب‌پذیر، جعبه و غیره در بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شوند.

اما بهتر است بنابر نوع نیاز خود، نوع این متریال را انتخاب کنید. 

بسته‌بندی مناسب نه‌تنها محصول را حفظ می‌کند، بلکه از نظر احساسی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند.

هدف اصلی بسته‌بندی، اطمینان از ایمنی مرسوله است.

به‌همین‌دلیل، باید ویژگی‌های محصول را بررسی و شناسایی و سپس بسته‌بندی مناسب را ارائه دهید.

برای مثال؛ یک محصول شکننده، به بسته‌بندی محکم و یک محصول سنگین به مواد بسته‌بندی مقاوم نیاز دارد.

در اینجا اهمیت استفاده از متریال مناسب به چشم می‌آید. البته شرایط حمل‌ونقل نیز در این امر موثر است.

طراحی مناسب بسته‌بندی برای بهبود تجربه مشتری

انتخاب بسته‌بندی باید نشان‌دهنده‌ برند و مطابق با سلیقه مشتری باشد.

جالب است بدانید، بسیاری از مشتریان، یک محصول را براساس کیفیت بسته‌بندی آن قضاوت می‌کنند.

طراحی ساده با مواد خوب ممکن است ایده‌آل به نظر بیاید، اما هیچ هیجانی را در مشتری ایجاد نمی‌کند.

بااین‌حال اگر نیازمند برانگیختن واکنش احساسی مشتری و تشویق آن به وفاداری به برند خود هستید، علاوه بر کیفیت، باید طراحی مناسب را نیز در نظر بگیرید.

برای مثال، اپل یک نمونه عالی از برندی است که تجربه ایجاد یک حس به‌یادماندنی را در زمان جعبه‌گشایی، برای مشتریان خود فراهم کرده است. 

پیش‌بینی ابعاد مختلف بسته‌ها

ابعاد مختلف بسته‌ها در قیمت‌گذاری هزینه ارسال بسیار موثر است، ازاین‌رو پیش‌بینی ابعاد بسته اقدامی مهم است.

هرچه این تخمین دقیق‌تر باشد، پیش‌بینی هزینه ارسال دقیق‌تر خواهد بود و همین موضوع به نوبه‌ی خود به تجربه بهتر مشتریان کمک می‌کند. 

تدارک موارد مربوط به ایمن‌سازی بسته ارسالی

یکی از بدترین اتفاقاتی که در زمان ارسال مرسوله ممکن است رخ دهد، آسیب‌دیدن کالا و بسته ارسالی است.

به‌همین‌دلیل، فرستندگان باید به‌گونه‌ای از عدم آسیب به مرسوله اطمینان حاصل کنند. 

بسته‌بندی صحیح علاوه بر کاهش هزینه‌ها، در حفظ شهرت برند شما موثر است.

انتخاب مواد مناسب، یکی از راه‌های حفظ ایمنی مرسولات است. به‌طورکلی، این فرایند شامل 3 نوع بسته‌بندی شامل:

  • بسته‌بندی بیرونی: جعبه مقوایی، فویل، پلاستیک و غیره
  • مواد پرکننده: دستمال، مقوا، کاغذ مچاله‌شده، فوم، پلاستیک حباب‌دار و غیره
  • نوار آب‌بندی: نوار پلاستیکی، نوار برق و نوار داکت (نوار کاغذی تقویت شده با فیبر)

است. 

با ارزیابی محصول خود و استفاده از مواد مناسب و اقدامات ضروری، فرستندگان می‌توانند از ایمنی مرسوله خود اطمینان داشته باشند.

استفاده از خدمات بسته‌بندی شرکت‌های پستی

برخی از شرکت‌های پستی مانند تیپاکس در ازای دریافت مبلغی، بسته شما را بسته بندی می‌کنند.

این شرکت‌ها باتوجه‌به نوع، اندازه و ارزش محصول بهترین نوع بسته‌بندی را برای محصول شما انجام می‌دهند.

در برخی موارد استفاده از این خدمات از نظر اقتصادی به‌صرفه خواهد بود.

کاهش هزینه بسته‌بندی 

طبیعی است که با رشد تجارت و کسب‌وکار شما، هزینه‌های بسته‌بندی نیز افزایش پیدا کند؛ اما چه راهی برای کاهش هزینه‌های بسته‌بندی وجود دارد؟ 

برای اینکار راه‌هایی از جمله:

  • بهینه‌سازی بسته‌بندی‌ها با استفاده از جعبه‌های کوچک‌تر
  • تجدید نظر در مدل عملیات بسته‌بندی

وجود دارد. 

همچنین می‌توانید با نوآوری‌های صنعت بسته‌بندی همراه شوید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

کاهش ابعاد

کاهش ابعاد جعبه‌ها یکی از روش‌های موثر برای کاهش هزینه‌ها است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برای محاسبه هزینه‌های ارسال، ابعاد جعبه را نیز اندازه‌گیری می‌کنند و هرچه جعبه اندازه بزرگ‌تری داشته باشد، براساس شاخص DIM و فرمولی که در تبدیل ابعاد یک بسته به وزن معادل وجود دارد، هزینه آن نیز بیشتر می‌شود.

بهترین راه برای کاهش ابعاد جعبه‌ها، ایجاد تناسب با نوع محصول است. ابتدا نوع محصول خود را شناسایی و تا حد ممکن، جعبه‌ای نزدیک به ابعاد آن را انتخاب کنید.

البته از فوم، پلاستیک‌های حباب‌دار و غیره که برای ایمنی درون جعبه قرار می‌گیرند، غافل نشوید.

کاهش وزن

مواد پرکننده محافظ، نقش موثری در کاهش فضای غیرضروری درون بسته‌ها دارند. استفاده از نوع مناسب و انتخاب کوچک‌ترین بسته‌بندی برای کالاها، تا حد قابل توجهی وزن مرسوله را کاهش می‌دهد.

برچسب روی بسته

در بسته‌بندی مناسب، از برچسب‌ها غافل نشوید. این برچسب‌ها اطلاعات مهمی را در مورد مبدا و مقصد بسته ارائه می‌دهند.

بدون برچسب واضح، مشکلاتی متعددی اعم از تاخیر در ارسال و سوءاستفاده در کمین است. این برچسب‌ها شامل آدرس مبدا و مقصد، وزن بسته، شماره رهگیری و کلاس حمل‌ونقل هستند. 

پس... همواره با ارائه بسته‌بندی مناسب در رشد و پیشرفت برند خود کوشا باشید.

حال که متوجه اهمیت بسته‌بندی به‌منظور ارسال کالای خود برای مشتریان‌تان شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای جامع بسته بندی مرسولات پستی را از دست ندهید

نکات مهمی که باید در نظر بگیرید 

تا اینجا به عوامل موثری که در ارسال کالا باید در نظر بگیرید، پرداختیم؛ اما همواره نکات مهمی باقی می‌ماند که ممکن است دور از ذهن باشد. به‌همین‌منظور در ادامه متن به بررسی این نکات می‌پردازیم.

آشنایی با قوانین و ذکر دقیق جزئیات برای ارسال کالا

کلید یک حمل‌و‌نقل روان، ارائه اطلاعات واضح و دقیق درمورد هر سند ارسالی است.

این موضوع شامل، شرح مفصلی از جزئیات نوع کالای ارسالی است.

در واقع، باید به‌طور دقیق بگویید که:

  • کالای شما چیست؟
  • از چه چیزی ساخته شده؟
  • چه کاربردی دارد؟
  • مبدا و مقصد آن کجاست؟
  • کالایی قانونی و مجاز است یا خیر؟

همچنین درصورت‌لزوم، اسناد مربوط به حمل‌ونقل مانند بارنامه هوایی و فاکتورهای تجاری را ارائه دهید.

درصورتی‌که محموله‌ای دارای توضیحات مبهم باشد، مشکلاتی اعم از تاخیر در ارسال یا ناپدیدشدن را خواهد داشت.

جریمه‌های احتمالی

اگر بعد از ارسال سفارش، مشتری ادعا کند که هرگز سفارش خود را دریافت نکرده است و با شما تماس بگیرید، چه اتفاقی می‌افتد؟ 

یا اگر مشتری آدرس اشتباهی را وارد و در نتیجه بسته خود را دریافت نکرد، چه می‌شود؟ 

درهرصورت، به‌عنوان فرستنده و صاحب فروشگاه، جریمه چنین موضوعی متوجه شما می‌شود. 

خوشبختانه، چند سرویس وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از اینکه هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل بر حساب بانکی کسب‌وکار شما تاثیر منفی نمی‌گذارد، اعمال کنید.

برای مثال پس از ارسال مرسوله، کد رهگیری توسط شرکت فرستنده برای فروشنده و خریدار ارسال می‌شود که می‌توانند در هر لحظه از موقعیت بسته باخبر شوند.

درصورتی‌که مشتری ادعا کند بسته‌ای دریافت نکرده است، با این کد رهگیری می‌توان دلیل آن را پیدا کرد. 

دریافت امضا

برای جلوگیری از سوء استفاده، گم شدن یا دزدیده شدن بسته‌ها، ماموران پست از دریافت‌کنندگان مرسوله امضا می‌گیرند.

ارائه تاییدیه امضا در زمان تسویه حساب، یک راه مناسب برای اطمینان از دریافت بسته توسط خریداران به‌صورت کاملا ایمن است.

علاوه‌براین، داشتن امضا، یک راه مناسب برای مبارزه با کلاهبرداری بالقوه، به‌ویژه در زمانی‌که جرایم سایبری در حال افزایش است و در دست داشتن مدرک مبنی براینکه خریدار سفارشی با ارزش را دریافت کرده است، به‌شمار رفته و آرامشی مطلوب برای فروشنده به ارمغان می‌آورد. 

استفاده از خدمات پستی شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل

با گسترش تجارت آنلاین، تعداد شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل نیز افزایش یافت. بااین‌حال، تمامی این شرکت‌ها معتبر نبوده و نمی‌توانند اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند.

ازاین‌رو، بهره‌مندی از خدمات پستی شرکت‌های فعال و معتبر، علاوه بر تایید برند شما، به جلب اعتماد و تضمین وفاداری مشتری نیز کمک می‌کند.

این شرکت‌ها همواره با ارائه خدمات مطلوب و مناسب در راستای جلب رضایت مشتریان خود گام برمی‌دارند.

تاثیر انتخاب یک شرکت پستی مناسب در رضایت مشتریان

کیفیت خدمات لجستیک با تحویل به‌موقع و سالم مرسوله تعیین شده و درنهایت باعث رضایت مشتریان می‌شود.

با انتخاب یک شرکت پستی معتبر و مناسب، اعتماد مشتریان خود را درخصوص دریافت کالا در سریع‌ترین زمان ممکن و به ‌صورت ایمن جلب کنید.

همچنین این شرکت‌ها معمولا هزینه‌ حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه‌ای را دریافت می‌کنند؛ ازاین‌رو، رضایت مشتری در عدم پرداخت هزینه اضافی نیز به‌دست می‌آید. 

عوامل مهم در انتخاب شرکت پستی مناسب

عوامل بسیاری در انتخاب یک شرکت پستی معتبر و مناسب دخیل هستند که شامل:

  • سرعت ارسال
  • رهگیری
  • هزینه ارسال
  • ارائه خدمت جبران خسارت
  • ارائه وب‌سرویس و API و خدمات آنلاین و یکپارچه
  • دسترسی
  • پرداخت وجه کالا در محل
  • پرداخت آنلاین هزینه ارسال و دیگر خدمات

می‌شود.

ویژگی های یک شرکت پستی برای ارسال کالا

پس... با انتخاب یک شرکت پستی مناسب، وفاداری مشتریان خود را تضمین کنید. 

سرعت ارسال

سرعت، یکی از عوامل موثر و مهم در انتخاب شرکت پستی است و بهترین شرکت پستی، همان شرکتی است که مرسوله را در سریع‌ترین زمان ممکن و ایمن به مشتری برساند. 

رهگیری

ارسال کد رهگیری مرسوله پستی از سوی شرکت حمل‌ونقل به فرستنده و مشتری، نکته‌ای مهم است. با این کد، مشتری می‌تواند در هر زمان و هر لحظه از موقعیت بسته خود مطلع شود. تعهد شرکت فرستنده در قبال شما و مرسوله، یکی از موارد حائز اهمیت است. 

هزینه ارسال

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، هزینه ارسال نکته‌ بسیار مهمی است که باید در نظر بگیرید. به‌همین‌منظور توصیه می‌شود شرکتی که بهترین خدمات و مقرون‌به‌صرفه‌ترین هزینه ارسال را دارد، انتخاب کنید. 

ارائه بیمه

ایمنی مرسوله‌ها همواره برای فرستندگان مهم است. به‌همین‌منظور، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل، برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، بیمه‌ حفاظت از بسته را ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها درصورت آسیب‌دیدن با مفقودی بسته، طبق ارزش اظهارشده توسط فرستنده هنگام ثبت سفارش، جبران خسارت خواهند کرد.

تیپاکس نیز با ارائه خدمت جبران‌خسارت، در راستای ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری تلاش می‌کند.

ارائه وب‌سرویس و API و خدمات آنلاین و یکپارچه

API یک رابط نرم‌افزاری است که با کمک آن می‌توانید با قابلیت‌های یک وب‌سرویس ارتباط برقرار کرده و به آن دسترسی داشته باشید.

برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل مانند شرکت تیپاکس، به‌منظور سهولت کار برای فروشگاه‌های اینترنتی، خدمات آنلاین و یکپارچه‌ای را ارائه می‌دهند که امکان استفاده از مزایای آن‌ها در هنگام ثبت سفارش در سایت شما وجود خواهد داشت.

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ ازجمله بانی‌مد، مقدادآی‌تی، داریا، روژاشاپ و باسلام از وب سرویس پستی ای‌تیپاکس به‌منظور مدیریت سفارشات ارسالی خود، استفاده می‌کنند.

دسترسی

درصورتی‌که کسب‌وکار شما مناطق گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، انتخاب شرکتی با دسترسی و پوشش‌دهی بالا بسیار مهم است.

به‌همین‌منظور یک شرکت پستی که دارای تعداد زیادی نمایندگی در سرتاسر کشور باشد، قطعا می‌تواند نقش پررنگی در بخش حمل‌ونقل یک آنلاین شاپ ایفا کند.

پرداخت در محل

شیوه‌ پرداخت در محل به مشتری این آزادی عمل را می‌دهد که به‌جای پرداخت آنلاین وجه کالای خریداری شده، پس از دریافت بسته، هزینه آن را بپردازد. این شیوه‌ پرداخت برای مشتریان خوشایند بوده و در جلب رضایت آنها موثر است. 

تیپاکس نیز با ارائه سرویس پرداخت وجه کالا در محل، اطمینان‌خاطر از یک خرید اینترنتی را برای خریداران فراهم کرده است.

با خدمات پرداخت در محل تیپاکس و امکاناتی که ارائه می‌دهد کل فرایند دریافت هزینه کالا و ارسال را به عهده این شرکت بگذارید و در سریعترین زمان ممکن هزینه را از حساب خود برداشت کنید.

وجود امکان پرداخت در محل در یک فروشگاه اینترنتی در زمانی‌که برند شما هنوز قدرت کافی ندارد، میزان اعتماد مشتریان را می‌تواند تاچند برابر افزایش دهد.

پرداخت آنلاین

بیشتر شرکت‌های پستی، امکان پرداخت آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. این روش نیز برای شما که کسب‌وکار آنلاین دارید، بسیار مناسب است و به یکپارچگی فرایندهای شما کمک می‌کند.

سرویس لینک پرداخت امن تیپاکس نیز زمینه‌ساز یک پرداخت امن را برای مشتریان فراهم کرده است.

ارسال بار سنگین

اگر فروشگاه شما کالاهایی را ارائه می‌دهد که از لحاظ وزن، سنگین به حساب می‌آیند، باید شرکت پستی که با آن همکاری می‌کنید امکان ارسال چنین کالاهایی را داشته باشد. برای مثال سرویس تی بار شرکت تیپاکس امکان ارسال بار سنگین‌تر از 60 کیلوگرم (در سال 1402) را ارائه می‌دهد که در صورت نیاز می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

کلام آخر

با رشد و گسترش تکنولوژی، بازار کسب‌وکارهای  آنلاین بیش از پیش رونق گرفت و تقریبا تمامی خرید و فروش‌ها به سمت فضای اینترنت کشیده شد. بخش بسیار مهمی که در خرید آنلاین وجود دارد، حمل‌ونقل کالا است. انتقال کالا به روشی سریع و کاملا ایمن، دغدغه صاحبان فروشگاه‌های آنلاین شده است. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر حمل‌ونقل، قوانین و مقررات، انواع روش‌های پرداخت و غیره پرداختیم. استراتژی‌های مختلف را بررسی کردیم و به نکات کلیدی این موضوع پرداختیم تا قبل از آن‌که خودتان تجربه کنید، از تجربیات اثبات‌شده استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی:
چالش های اساسی تحویل و ارسال کالا برای آنلاین شاپ ها و راه حل ها چگونه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟ اصول قیمت‌ گذاری مشکلات رایج ارسال بسته های پستی در ایران

سوالات متداول

بهترین روش‌ ارسال کالا کدام‌ است؟

بهترین روش ارسال، روشی است که در سریع‌ترین زمان ممکن و با قیمتی مناسب، مرسوله را به‌صورت سالم و ایمن به مشتری برساند و خدمات یکپارچه آنلاین را در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی قرار دهد.

ارسال مستقیم کالا توسط فروشگاه به‌صرفه‌تر است یا استفاده از خدمات شرکت‌های پستی و حمل‌ونقل؟

حمل‌ونقل بهینه پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید؛ پس قطعا ارسال توسط شرکت‌های پستی که تجربه و علم لازم را دارند، مقرون به‌صرفه‌تر است و می‌تواند ایمنی محصول ارسالی را نیز تضمین کند.

امکان استفاده از سرویس جبران خسارت در صورت استفاده از خدمات تیپاکس وجود دارد؟

بله، تیپاکس با ارائه سرویس جبران خسارت، رضایت مشتریان را جلب می‌کند. طبق قوانین این شرکت در سال 1402، سقف مبلغ جبران خسارت برای مشتریان عادی 60 میلیون تومان و برای مشتریان قرارداری 100 میلیون تومان خواهد بود.

آیا امکان مدیریت و یکپارچه‌سازی فرایند ثبت سفارش در فروشگاه آنلاین با خدمات شرکت‌های پستی وجود دارد؟

بله، برای این منظور پس از عقد قرارداد بین صاحب فروشگاه آنلاین و شرکت پستی، وضعیتی تحت عنوان "آماده ارسال" در سایت به‌وجود می‌آید. سپس، هر زمان که سفارشی توسط مشتری در فروشگاه آنلاین شما ثبت شود و مسئول مربوطه آن را تایید کند، گزینه آماده ارسال فعال می‌شود. سپس مامور پستی به انبار فروشگاه مراجعه و مرسوله را دریافت و ارسال می‌کند.

در صورت استفاده از خدمات تیپاکس، آیا کل فرایند ارسال تا تحویل به‌طورکامل بر عهده تیپاکس خواهد بود؟

بله، شرکت تیپاکس خدماتی تحت عنوان، خدمات پلاک‌به‌پلاک ارائه می‌دهد که با صرفه‌جویی در زمان و هزینه مشتریان، کل فرایند ارسال تا تحویل را برعهده می‌گیرد. همچنین با ارائه خدمات آنلاین پستی و وب‌سرویس ای‌تیپاکس، فرایند ارسال را مدرن و سریع و به‌صرفه می‌کند.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران