راهنمای جامع نحوه بسته‌بندی برای ارسال کالا و مرسولات پستی

راهنمای جامع نحوه بسته‌بندی برای ارسال کالا و مرسولات پستی

نویسنده : شکیلا معظمی

بهترین روش بسته‌بندی مرسوله‌های پستی سنگین و سبک، اسناد کاغذی، قطعات دیجیتال (کامپیوتر و لپ تاپ)، دارو، مواد غذایی و فاسد شدنی، گل و گیاه و پوشاک و لباس چیست؟ چگونه بسته‌های پستی را به طرز صحیح بسته‌بندی کنیم تا هم به آن‌ها آسیبی وارد نشود و هم با خیال راحت‌تری برای ارسال، ثبت سفارش انجام دهیم؟

اگر سلامت محصول ارسالی‌تان برای شما اهمیت دارد، این نوشتار را از دست ندهید! در این مقاله با جزئیات به آموزش بسته بندی انواع مرسولات پستی خواهیم پرداخت. 

بسته بندی کالاها و محصولات و یا هر مورد دیگری که نیاز به ارسال پستی دارد، امری مهم به‌منظور حفظ امنیت و سلامت مرسوله است. به‌همین‌دلیل هم در این راهنمای جامع به تمام جوانب بسته بندی یک کالا پرداخته‌ایم تا با رعایت آن‌ها خیالتان از جانب ارسال بسته پستی خود راحت باشد.

حتما این تجربه را داشته‌اید که منتظر رسیدن بسته‌ای بودید و چندین‌بار در روز به‌منظور پیگیری مرسوله پستی خود اقدام کرده‌اید و فکرتان درگیر سالم‌رسیدن بسته بوده است.

این روزها، بسیاری از افراد به دلایل شخصی یا تجاری، اقلامی را برای دیگران پست می‌کنند. چه این مرسولات هدیه باشند و چه سفارش یک مشتری، باید بسته‌بندی مناسبی داشته باشند که در طول مسیر حمل‌و‌نقل احتمال آسیب دیدن آن‌ها به حداقل برسد.

شاید هم به دنبال راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین هستید و روش درست بسته‌بندی پستی برای‌تان اهمیت دارد.

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار هستید، باید مطمئن شوید مرسوله شما سالم به دست افراد گیرنده و درواقع همان مشتریان شما می‌رسد.

ممکن است ارسال تجهیزات صنعتی، لوازم الکترونیکی و اقلام یخ‌زده چالش برانگیز به نظر برسد؛ اما با بسته‌بندی مناسب می‌توانید از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

شما باید هر مرسوله را با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، بسته‌بندی کنید. جالب است بدانید حتی بسته‌بندی لباس‌هایی با پارچه‌های حساس و غیر‌حساس نیز با یکدیگر متفاوت است.

در این مقاله به بررسی کامل روش بسته‌بندی هر نوع از اقلام پستی می‌پردازیم و به شما می‌گوییم چگونه با‌توجه‌به نوع مرسولات خود آن‌ها را ایمن‌ سازید تا سالم به دست فرد گیرنده برسد.

فهرست مطالب

نکات عمومی بسته‌بندی انواع کالا

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها احتمال آسیب دیدن مرسولات پستی حین حمل‌و‌نقل را کاهش داد. در ادامه، به بررسی جزئی‌تر هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

ایمن‌سازی بسته

ممکن است پیش از آنکه بسته شما به دست مشتری برسد، تحت شرایط متفاوتی مانند ضربه یا تکان‌های شدید خودروی پستی قرار گیرد.

در چنین موقعیتی، اگر بسته‌بندی شما محکم و ایمن نشده باشد، احتمال دارد آسیب ببیند یا بشکند.

به‌عنوان یک فروشنده و مدیر کسب‌و‌کار، باید کاهش خسارت در حین حمل‌و‌نقل در اولویت‌های شما قرار بگیرد.

به‌این‌منظور می‌توانید اقداماتی برای ایمن‌سازی مرسوله انجام دهید.

انواع محافظت‌کننده برای جلوگیری از آسیب دیدن بسته

برای افزایش فروش و رضایت مشتری، باید به محافظت از مرسوله توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌این‌منظور، می‌توانید از نایلون‌های حباب‌دار، کاغذهای کرافت یا مقواهای خرد شده و بالشتک‌های ضربه‌گیر استفاده کنید. در ادامه به بررسی کامل هر یک از این موارد می‌پردازیم.

نایلون‌های حباب‌دار

بهترین راه برای ایمن‌سازی بسته و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، استفاده از نایلون حباب‌دار برای تکان نخوردن محصول داخل کارتن است.

اگر چند محصول را داخل یک کارتن بسته‌بندی کردید، بهتر است آنها را به‌صورت جداگانه داخل نایلون‌های حباب‌دار بپیچید و فضای خالی کارتن را نیز با این نایلون‌ها پر کنید.

با انجام این کار، احتمال برخورد محصولات داخل جعبه به یکدیگر و آسیب دیدن آن‌ها به حداقل می‌رسد.

کاغذ یا مقواهای خرد‌شده

کاغذهای کرافت یا مقواهای موج‌دار انتخاب مناسبی برای پر کردن فضای خالی موجود در جعبه هستند. این کاغذها نسبت به نایلون‌های حباب‌دار ارزان‌تر هستند. بنابراین، درصورتی‌که احتمال شکستن محصول ارسالی کمتر است، می‌توانید برای پر کردن فضای خالی از این کاغذها استفاده کنید.

بالشتک‌های ضربه‌گیر

این بالشتک‌ها با هوا پر می‌شوند و فاصله‌ای میان کالا و دیواره‌های جعبه ایجاد می‌کنند. لازم به ذکر است که این بالشتک‌ها قابل بازیافت نیستند و به محیط‌زیست آسیب می‌زنند.

روش‌های قراردادن چند کالا در یک کارتن بسته‌بندی

برای قرار دادن چند کالا در یک بسته‌بندی باید به برخی نکات توجه داشته باشید.

تمامی کالاها باید به‌صورت جداگانه توسط نایلون حباب‌دار پوشانده شوند تا احتمال برخورد کالاها به یکدیگر و آسیب‌دیدن آن‌ها به حداقل برسد.

سپس، بین کالاها کاغذ کرافت یا بالشتک ضربه‌گیر قرار دهید تا جای این اقلام در جعبه ثابت بماند.

جنس و نوع کارتن بسته‌بندی

کارتن و بسته‌بندی که کالای خود را در آن قرار می‌دهید از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بنابراین، شما باید از جعبه‌های کارتنی نو و با‌کیفیت استفاده کنید.

معمولا کارتن‌ها به 3 نوع یک لایه، سه لایه و پنج لایه تقسیم می‌شوند. شما باید بر اساس حجم و وزن کالای خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

هرچه کالای شما سنگین‌تر باشد، تعداد لایه‌های جعبه بیشتر می‌شود تا محافظت در برابر عوامل خارجی افزایش یابد.

نحوه آدر‌س‌نویسی روی بسته ارسالی

شما باید اطلاعات زیر را از فرد گیرنده دریافت کنید و آن‌را روی لیبل جعبه قرار دهید تا بسته پستی به مقصد درست برود و به فرد درست تحویل داده شود. اطلاعاتی که لازم است از گیرنده دریافت کنید به شرح زیر هستند:

  • نام گیرنده
  • کد پستی
  • پلاک و واحد سکونت
  • نام خیابان
  • استان
  • شهر

قبل از مهر و موم کردن مرسوله خود، حتما یک کپی از فاکتور که آدرس و شماره تماس فرستنده و گیرنده روی آن نوشته شده را در داخل بسته قرار دهید.

در آدرس‌نویسی، کوچک‌ترین جزئیات هم حائز اهمیت هستند. به‌همین‌دلیل، حین پرکردن اطلاعات، حتما شماره فرستنده و گیرنده را بنویسید تا درصورت بروز مشکل یا اختلاف میان آدرس نوشته شده و محل سکونت، مامور پست با فرد گیرنده تماس بگیرد و مشکل را برطرف کند.

یکی از موارد کوچک اما مهم این است که حتما اطلاعات پستی فرد را با خودکار و به‌صورت خوانا بنویسید. زیرا اگر آدرس با مداد نوشته شود در طول مسیر حمل‌و‌نقل ممکن است بخش‌هایی از آن کم‌رنگ شده و ناخوانا شود.

قبل از استفاده از کارتن، باید تمامی برچسب‌های قدیمی را بردارید.

لیبل را در بالای بسته‌بندی قرار دهید و برچسب‌های لازم را اضافه کنید. توجه داشته باشید که لیبل قابل تا زدن نیست.

نکات لیبل‌ها و برچسب‌های روی بسته‌بندی

این لیبل‌ها اطلاعات مهم شخص گیرنده را در اختیار مامور پست یا تیپاکس‌یار قرار می‌دهند تا بسته را به مقصد درست منتقل کند. گاهی اوقات، در این لیبل‌ها محتویات داخل بسته‌بندی نیز ذکر می‌شود؛ به‌خصوص اگر مرسوله برای کشور دیگری پست شده باشد.

هنگام استفاده از لیبل‌ها، مطمئن شوید از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

برخی لیبل‌های ارزان‌تر، کیفیت خوبی ندارند و به‌راحتی از بسته‌بندی جدا می‌شوند. شما با صرف اندکی هزینه‌ بیشتر، مطمئن می‌شوید که مرسوله به دست فرد گیرنده می‌رسد.

اگر جعبه برای مدت طولانی در انبار بماند، ممکن است چرب یا مرطوب شود و لیبل به راحتی از سطح جعبه جدا شود. بهتر است پیش از چسباندن لیبل، از تمیز بودن سطح جعبه مطمئن شوید و با یک پارچه محل چسباندن لیبل را تمیز کنید تا گردوغباری روی آن وجود نداشته باشد و لیبل به راحتی و محکم به سطح جعبه بچسبد.

نحوه چسب زدن برای جلوگیری از باز شدن مرسوله

در ابتدا شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی نوارهای چسب از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین، بهتر است از نوار‌ چسبی با کیفیت بالا برای بسته‌بندی مرسولات استفاده کنید.

در انتخاب نوار چسب به نکات زیر توجه داشته باشید:

ضخامت نوار چسب

هرچه نوار چسب شما ضخیم‌تر باشد، مقاومت بهتری دارد و احتمال باز شدن آن کم‌تر است. بهتر است نوار چسبی انتخاب کنید که ضخامت آن حداقل 3 میلی‌متر باشد.

پهنای نوار چسب

استفاده از نوارچسب‌های پهن‌تر، ساده‌تر است. پیشنهاد می‌کنیم نوار چسب شما حداقل پنج سانتی‌متر عرض داشته باشد.

قدرت چسبندگی

برخی از فروشندگان فکر می‌کنند که هرچه قدرت چسبندگی نوار چسب بیشتر باشد، گزینه بهتری برای بسته‌بندی کارتن به شمار می‌آید. شما باید توجه داشته باشید که قدرت چسبندگی برخی از نوار چسب‌ها درحدی زیاد است که فرد گیرنده هنگام باز کردن بسته‌بندی با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین، شما باید نوار چسبی محکم انتخاب کنید که بسته‌بندی را محکم نگه دارد؛ اما جدا کردن آن چندان چالش‌برانگیز نباشد.

یکی از نکاتی که ممکن است توجه مشتری را به خود جلب کند، هماهنگی رنگ چسب و رنگ لوگوی شرکت شما است. بنابراین بهتر است درصورت امکان، چسبی انتخاب کنید که رنگی نزدیک به رنگ لوگوی شرکت شما داشته باشد.

روش‌های مختلف چسب زدن به کارتن

بهترین روش برای چسب زدن به کارتن روش H است. این روش در چند مرحله ساده انجام می‌شود که به شرح زیر هستند:

  1. پس از گذاشتن کالا در جعبه، در جعبه را ببندید و حدفاصل دو بخش روی کارتن را با چسب نواری پهن بپوشانید.
  2. در این مرحله، دو طرف چسب را دنبال کنید و حدفاصل روی کارتن و دو سمت جانبی کارتن را با چسب بپوشانید. به‌این‌ترتیب نوارهای چسب شکل حرف انگلیسی H به خود می‌گیرند.

چسب زدن بر روی بسته بندی به روش H

روش رایج‌تر و ساده‌تری نیز وجود دارد که در آن یک لایه چسب پهن روی حدفاصل دو قسمت رویی کارتن زده می‌شود و آن را به هم می‌چسباند. در این روش امکان باز شدن کارتن زیاد است، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای بسته‌بندی مرسولات از روش H استفاده کنید.

انتخاب اندازه و سایز و ابعاد مناسب کارتن پستی

شما باید با‌توجه‌به محصول خود، بسته‌بندی مناسب را انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین عوامل، اندازه‌ محصول شما است. هر چه محصول شما بزرگ‌تر باشد، به جعبه بزرگتری برای بسته‌بندی آن نیاز دارید.

به این نکته توجه داشته باشید که ابعاد جعبه باید کاملا متناسب با اندازه محصول باشد. اگر جعبه‌ی خیلی بزرگتری انتخاب کنید کالای شما حین حمل و نقل داخل کارتن جابه‌جا می‌شود و همین موضوع احتمال آسیب دیدن کالا را دو چندان می‌کند.

نکات بسته‌بندی بر اساس وزن مرسوله

انواع مختلفی از جعبه‌های یک یا چند لایه وجود دارد. بنابراین، شما باید بر اساس کالای ارسالی، مناسب‌ترین کارتن را انتخاب کنید. اگر کالای شما وزن بالایی دارد، از جعبه‌های محکم‌تری استفاده کنید که امکان حمل وسایل سنگین‌تر را داشته باشند.

بسته‌بندی کالاهای حجیم و سنگین

بسته‌بندی کالاهای سنگین چالش‌برانگیز است. بنابراین پس از توافق با یک شرکت حمل‌و‌نقل معتبر، کارتن را ایمن‌سازی کنید.

برای ایمن‌سازی کالاهای سنگین، بهتر است از تسمه‌کشی و شرینک کردن استفاده کنید. برای شرینک کردن، کالاهای سنگین را روی پالت مناسب بگذارید. بهتر است پالت را با توجه به جنس و وزن کالا انتخاب کنید. به طور کلی، سه نوع پالت داریم که هر یک از مزایا و معایب مشخصی برخوردار هستند.

بسته بندی با پالت

پالت مقوایی پالت پلاستیکی پالت چوبی
وزن کمی را تحمل می‌کند. می‌تواند وزن‌های بیشتری را تحمل کند. تحمل وزن آن از دو پالت دیگر بیشتر است.
نمی‌توان مجددا از این پالت استفاده کرد. در برابر رطوبت مقاوم است و اجازه نمی‌دهد رطوبت سطح زیرین، به اقلام بسته‌بندی شده آسیب بزند. می‌توان بارها از این پالت استفاده کرد.

 انواع پالت

شما می‌توانید اقلام سنگین خود را به صورت ستونی یا هرمی روی پالت مناسب قرار دهید. احتمال آسیب دیدن کالاها در صورت چیدن آن‌ها به صورت ستونی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

چینش پالت

سپس، به مرحله شرینک کردن می‌رسیم.

در این مرحله فیلم استرچ را به یکی از پایه‌های پالت گره بزنید و آن را حداقل سه لایه به دور کارتن‌ها بپیچید. وقتی مرحله شرینک کردن تمام شد، انتهای کاغذ استرچ را به گوشه پالت کرده گره بزنید.

فیلم استرچ

یکی دیگر از مراحل ایمن‌سازی کارتن حاوی وسایل سنگین، استفاده از چند نوار چسب پهن است. بهتر است به جای استفاده از یک لایه چسب، از چند لایه استفاده کنید تا مطمئن شوید جعبه باز نمی‌شود.

حین بسته‌بندی، به هیچ عنوان از کارتن‌های قدیمی استفاده نکنید. وسایل سنگین نیاز به کارتن‌های دو یا سه جداره دارند که قدرت لازم برای تحمل وزن آنها را داشته باشد. بنابراین، از کارتن‌های مصرف‌شده و یک جداره برای بسته‌بندی استفاده نکنید.

در صورت امکان به جای یک جعبه، از دو یا چند جعبه استفاده کنید. به این تکنیک "جعبه در جعبه" می‌گوییم و در آن، جعبه حاوی کالا را داخل یک جعبه دیگر می‌گذاریم. جعبه بیرونی را نیز با چسب پهن محکم می‌چسبانیم.

در تیپاکس، بسته‌های تا وزن 70 کیلوگرم، بدون پالت پذیرفته می­شوند.

بسته‌های با وزن بیشتر از­30 کیلوگرم، باید توسط فرستنده به‌درستی برچسب‌گذاری شود. برچسب کالای سنگین باید بر روی یکی از اطراف کارتن چسبانده شود.

بهتر است از تکنیک چسب زدن H استفاده کنید که امکان باز شدن جعبه به حداقل برسد.

راهنمای جامع‌تر:

راهنمای بسته بندی اقلام بزرگ و حجیم

بسته‌بندی کالاهای سبک و کم حجم

نکته مثبت در مورد کالاهای سبک و کم‌حجم این است که می‌توان آنها را با جعبه‌های یک جداره و ساده‌تر ارسال کرد.

در نتیجه، هزینه کمتری برای بسته‌بندی نیاز دارند. حتی با وجود سبک بودن کالا، بهتر است برای جلوگیری از جابه‌جا شدن آن در جعبه از نایلون‌های حبابدار یا کاغذ کرافت استفاده کنید.

معمولا کالاهای کم حجم و سبک شامل اسناد کاغذی هستند که به راحتی می‌توان آنها را در نایلون پیچید و در پاکت مناسب قرار داد.

بسته‌بندی کالاهای با‌ارزش و گران‌قیمت

حین بسته‌بندی کالاهای باارزش و گران‌قیمت به چند نکته توجه داشته باشید.

کیفیت بسته‌بندی، سلامت کالای شما را تضمین می‌کند

جعبه و نایلون‌های حبابدار باکیفیت و مناسب خریداری کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید چند نقاشی ارزشمند را بسته‌بندی کنید، بین تمامی آن‌ها، نایلون‌های حبابدار باکیفیت بگذارید تا در فرایند حمل‌و‌نقل به‌هم برخورد نکنند.

به شکننده بودن محتویات بسته‌بندی اشاره کنید

نوشتن واژه‌ “شکستنی” روی جعبه باعث می‌شود مسئولین حمل‌و‌نقل، کارتن ‌را با احتیاط بیشتری جابه‌جا کنند و احتمال آسیب دیدن آن کمتر شود.

از فوم استفاده کنید

معمولا، قرار دادن فوم نرم، نایلون حبابدار یا حوله در انتهای کارتن موثر است. به‌این‌ترتیب، اگر کالا در معرض ضربه قرار بگیرد، روی سطح نرمی قرار دارد و احتمال آسیب دیدن آن بسیار کمتر می‌شود.

کالای ارسالی را بیمه کنید

اگر نمی‌خواهید ریسک کنید حتما مرسوله خود را بیمه کنید!

اگر کالا یا بار خود را با تیپاکس ارسال می‌کنید، فرایند بیمه به آسان‌ترین شکل ممکن برای شما انجام خواهد شد.

فقط کافیست ارزش کالای ارسالی خود را به درستی وارد کنید و قوانین جبران خسارت را مطالعه کنید؛ دیگر خیال‌تان راحت باشد و بسته خود را بدون نگرانی ارسال کنید.

برای ارسال هر نوع کالایی چه ارزان باشد چه گران، چه شکستنی باشد چه غیرشکستنی، حتما مرسوله خود را بیمه کنید. بااین‌حال هنگام ارسال کالاهای باارزش استفاده از بیمه حمل‌و‌نقل، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به‌این‌ترتیب، اگر کارتن آسیب ببیند بیمه، هزینه‌‌ آن را به شما پرداخت خواهد کرد و شما می‌توانید آن را با خیال راحت‌تری ارسال کنید.

نکته مهم این است که هنگام ارسال هر کالایی، ارزش واقعی آن را ذکر کنید؛ در غیر این‌صورت، اگر کالای شما دچار آسیب شود، بیمه در قبال ارزش واقعی کالا، که ذکر نشده، مسئولیتی نخواهد داشت.

بسته‌بندی کالاهای با ابعاد نامنظم

گاهی اوقات، کالای ارسالی ابعاد نامنظمی دارد و در قالب مستطیل یا مربع قرار نمی‌گیرد.

این کالا می‌تواند یک دوچرخه، سپر خودرو یا حتی مجسمه باشد که شما برای بسته‌بندی آن دچار چالش شده‌اید.

ممکن است تصمیم بگیرید از کارتن‌های بزرگ‌تر استفاده کنید و فضای خالی آن را با نایلون‌های حبابدار پر کنید. این گزینه‌ی خوبی است اما هزینه شما افزایش پیدا می‌کند. زیرا به کارتن بزرگتری نیاز پیدا می‌کنید که در فرایند حمل‌و‌نقل حجم بیشتری را اشغال می‌کند.

 یکی از روش‌هایی که می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم ساختن جعبه‌هایی با ابعاد نامنظم است! شما می‌توانید با قرار دادن چند کارتن کنار هم، بسته‌بندی مناسبی برای کالای خود تهیه کنید.

به‌این‌ترتیب، تنها لازم است کارتن‌ها را با چسبی محکم کنار هم ثابت نگه دارید و فضای خالی باقی‌مانده در جعبه را با نایلون‌های حبابدار بپوشانید.

در‌صورتی‌که می‌خواهید این جعبه‌های نامنظم را برای بسته‌بندی کالای خود انتخاب کنید، قبل از ارسال حتما استحکام کارتن را بسنجید.

بسته‌بندی کالا برای ارسال به خارج از کشور

بهترین روش برای بسته‌بندی کالاهای ارسالی به خارج از کشور، قرار دادن آنها داخل جعبه است.

معمولا تمامی فروشندگان برای ارسال محصولات خود به کشورهای دیگر از جعبه استفاده می‌کنند؛ چراکه در دسترس است و در اندازه‌های مختلف وجود دارد. برای ارسال‌ کالا به سایر کشورها باید پنح نکته را در نظر داشته باشید.

کیفیت مهم‌ترین اصل است

بهتر است از کارتن‌ها و جعبه‌های بی کیفیت استفاده نکنید.

در همه حال، کارتنی نو و محکم را برای بسته‌بندی کالای خود انتخاب کنید تا ظاهری مناسب داشته باشد و بتواند در برابر آسیب‌های احتمالی از کالای موجود در آن محافظت کند.

اجازه ندهید در جعبه فضای خالی باقی بماند

اگر در جعبه میان کالاهای ارسالی، فضای خالی وجود داشته باشد، امکان آسیب دیدن کالا چند برابر می‌شود. اگر جعبه پرت شود یا از ارتفاع بیفتد، کالا آسیب دیده و سالم به دست گیرنده نمی‌رسد.

لازم به ذکر است برخی از کالاها مانند منسوجات و لباس‌ها که احتمال آسیب دیدن کمتری دارند از این قائده مستثنی هستند؛ اما برای اقلام شکننده و ظریف‌تر، از پرکننده فضا مثل نایلون‌های حباب‌دار یا کاغذ کرافت استفاده کنید.

در‌صورت وجود جسم برنده یا نوک‌تیز در جعبه، احتمال دارد که جعبه پاره شود. بنابراین، حتما قسمت تیز کالا را با نایلون یا بسته‌بندی مناسب بپوشانید.

وزن کالا را در نظر بگیرید

اگر وزن کالای ارسالی بالا است، بهتر است از کارتن‌های مقاوم‌تر و چندلایه استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، احتمال باز شدن جعبه و آسیب دیدن کالای داخل آن به حداقل می‌رسد. گاهی اوقات، فروشندگان از تکنیک "جعبه در جعبه" استفاده می‌کنند و بسته‌بندی‌ را داخل جعبه دیگری قرار می‌دهند.

مرسوله را بیمه کنید

طبیعی است که هنگام ارسال کالای ارزشمند یا شکننده، نگران سالم رسیدن آن به دست مشتری باشید. اما هر کالایی ممکن است آسیب ببیند، پس برای هر نوع کالایی که ارسال می‌کنید از بیمه حمل‌و‌نقل بین‌المللی استفاده کنید. برای دریافت این بیمه باید بارنامه و فاکتور کالا را در اختیار داشته باشید.

بسته‌بندی اسناد رسمی کاغذی

گاهی اوقات، شما می‌خواهید اسناد و مدارک مهمی را بسته‌بندی کرده و برای شخص دیگری بفرستید.

معمولا برای اسناد به جای کارتن، از پاکتی با سایز مناسب استفاده می‌شود.

شما می‌توانید پاکتی متناسب با ابعاد اسناد تهیه کنید و اطلاعات گیرنده و فرستنده را روی آن بنویسید.

نکته مهم در مورد ارسال اسناد در پاکت، توجه به بسته شدن درِ پاکت است.

یکی از روش‌های محافظت از کاغذهای موجود در پاکت، استفاده از مقوایی داخل پاکت است تا از خم شدن و چین خوردگی اسناد جلوگیری کند.

جهت کسب اطمینان بیشتر، شما می‌توانید اسناد را در نایلون قرار داده و سپس آن را داخل پاکت بگذارید تا از مرطوب شدن کاغذها در هوای بارانی یا کثیف شدن آن حین حمل‌و‌نقل جلوگیری کنید.

بسته‌بندی مایعات و پودرها

بسته‌بندی مایعات اندکی چالش‌برانگیز‌تر از سایر محصولات است. اگر می‌خواهید قوطی یا محفظه حاوی مایعات را ارسال کنید، درِ قوطی را به‌دقت ببندید و دور آن را نایلون بپیچید.

همچنین، شما می‌توانید از چند لایه نوار چسب برای محکم و بسته نگه‌داشتن در محصول خود استفاده کنید تا در طول مسیر حمل‌و‌نقل باز نشود.

بسته‌بندی پودرها چالش کمتری دارد.

  1. پودر مورد‌نظر را در محفظه بریزید و درِ آن را کامل ببندید.
  2. دور در جعبه را نوار چسب بزنید تا از باز شدن آن حین حمل‌و‌نقل جلوگیری کنید.
  3. ظروف حاوی پودر را در نایلون حبابدار بپیچید و آن را در کارتن مناسب قرار دهید تا فضایی برای تکان خوردن در جعبه نداشته باشد.

فراموش نکنید در این مرحله حتما از روش مناسب برای چسباندن در جعبه استفاده کنید.

بسته‌بندی اقلام یخ‌زده

گرما یا سرمای شدید هوا روی حمل‌و‌نقل اقلام یخ‌زده تاثیر می‌گذارد. قبل از بسته‌بندی این اقلام آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید.

وقتی می‌خواهید اقلام یخ‌زده را بسته‌بندی کنید، حتما بسته‌های ژل خنک‌کننده در اطراف آن قرار دهید.

توجه داشته باشید که شما باید اقلام یخ‌زده را در کیسه‌های پلاستیکی ضد‌آب بپچید و سپس آن را در نایلون حباب‌دار بگذارید.

وقتی مطمئن شدید مقدار کافی ژل خنک‌کننده اطراف اقلام یخ‌زده وجود دارد، آن را داخل کارتن قرار دهید.

در این مرحله، شما می‌توانید از جعبه‌های عایق حرارت نیز استفاده کنید (البته این جعبه‌ها قیمت بالایی دارند) و سپس در جعبه را با چسب نواری پهن ببندید.

پیشنهاد می‌شود محصولات یخ‌زده را با ارسال فوری بفرستید تا در کمترین زمان ممکن به‌دست گیرنده برسد و احتمال ذوب شدن اقلام کاهش پیدا کند.

بسته‌بندی کالاهای فاسد‌شدنی

معمولا، کالاهای فاسد‌شدنی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. محصولات فاسد‌شدنی که باید در یخچال نگهداری شوند
  2. محصولات فاسد‌شدنی که نیازی به نگهداری در یخچال ندارند

محصولات فاسد‌شدنی که باید در یخچال نگهداری شوند

لبنیات، گوشت و غذاهای دریایی در این دسته قرار می‌گیرند. اگر این محصولات بسته‌بندی مناسبی نداشته باشند، در عرض چند ساعت فاسد شده و کیفیت و بافت خود را از دست می‌دهند.

پیشنهاد می‌شود این اقلام را از قبل منجمد کنید تا برای زمان طولانی‌تری خنک باقی بمانند.

سپس، آن را در نایلون‌های ضد آب و نایلون حباب‌دار قرار دهید تا در صورت ذوب شدن به جعبه نشت نکند. استفاده از بسته‌بندی‌های عایق حرارت به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری اقلام را منجمد نگهدارید.

شما می‌توانید از ژل‌های خنک‌کننده و یخ خشک نیز در اطراف اقلام یخ‌زده استفاده کنید تا دمای محصول را حفظ کند.

بااین‌حال، از یخ خشک به عنوان مبرد برای غذاهای دریایی زنده مانند ماهی استفاده نکنید و به‌جای آن از خنک‌کننده‌های ژله‌ای استفاده کنید. استفاده از یخ مرطوب دارای معایب زیادی (وزن و شرایط خاص بسته‌بندی مقاوم در برابر آب) است؛ اما ممکن است در موارد خاص مورد استفاده قرار بگیرد.

یخ خشک برای بسته بندی 

محصولات فاسد‌شدنی که نیازی به نگهداری در یخچال ندارند

این اقلام شامل شیرینی‌جات، نان و محصولاتی هستند که می‌توان آنها را خارج از یخچال نگهداری کرد. بهترین روش برای بسته‌بندی این اقلام نیز قرار دادن آن‌ها در پلاستیک ضد‌آب و پوشاندن آن با نایلون حباب‌دار است.

به یاد داشته باشید که حتما از ژل‌های خنک‌کننده استفاده کنید تا گرمای محیط بر ماندگاری آنها تاثیر منفی نگذارد.

همچنین بهتر است این اقلام را با پست سریع ارسال کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست گیرنده برسد.

برای بسته‌بندی هر دو نوع از این اقلام در صورت امکان از بسته‌بندی‌های عایق استفاده کنید و در جعبه به مقدار کافی یخ خشک قرار دهید.

پس از اتمام بسته‌بندی نوار چسب پهنی با تکنیک H بچسبانید تا امکان باز شدن جعبه به حداقل برسد. دقت کنید که لیبل مخصوص کالای منجمد روی بسته‌بندی مواد فاسد‌شدنی قرار بگیرد.

راهنمای جامع‌تر:

راهنمای بسته‌بندی اقلام فاسدشدنی

بسته‌بندی پوشاک (لباس)

پوشاک (شلوار، پیراهن، کت، مانتو و ...) به سه دسته لباس‌های حساس، غیر حساس و کفش تقسیم می‌شود که برای بسته‌بندی هر یک از این اقلام باید از روش مناسب استفاده کنید.

برای بسته‌بندی لباس‌هایی که با پارچه‌های معمولی دوخته شدند، ابتدا تمامی لباس‌ها را داخل نایلون حباب‌دار یا کاغذ کرافت بگذارید و سپس آنها را به پاکت یا کارتن منتقل کنید.

پبشنهاد می‌شود برای بسته‌بندی پوشاک حساس‌تر پس از پیچیدن آنها در نایلون حبابدار یا کاغذ کرافت، بسته را در جعبه دو جداره قرار دهید.

تمامی پارچه‌ها باید در مرکز کارتن گذاشته شوند و به اندازه 6 سانتی‌متر از دیواره‌های کارتن فاصله بگیرند. برای جلوگیری از باز شدن جعبه از تکنیک چسب زدن H استفاده کنید.

کفش‌ها نیز به دو دسته باارزش و کم‌ارزش طبقه بندی می‌شوند. اگر کفشی که می‌خواهید برای فرد گیرنده ارسال کنید ارزش چندانی ندارد، جعبه حاوی کفش را در پاکتی با سایز مناسب قرار دهید، در پاکت را ببندید و با چسب آن را محکم کنید.

در‌صورتی‌که در حال بسته‌بندی و ارسال کفشی باارزش و گرانقیمت هستید، آن را در جعبه بزرگ‌تری قرار دهید وقسمت‌های خالی داخل جعبه را با نایلون‌های حبابدار یا کاغذ کرافت پر کنید.

سپس، بسته‌بندی را با چسب نواری پهن و تکنیک H محکم کنید.

راهنمای جامع‌تر:

راهنمای بسته‌بندی پوشاک

بسته‌بندی دارو

بعضی از داروها نیاز به درجه حرارت خاصی دارند. بنابراین، معمولا داروها در بسته‌بندی‌های عایق حرارت جابه‌جا می‌شوند.

شما باید شرایط لازم برای سالم‌ ماندن دارو حین حمل‌و‌نقل را فراهم کنید.

بنابراین، در صورتی که داروی مورد‌نظر به فضای خنک نیاز دارد آن را داخل ظروف عایق حرارت قرار دهید و فضای خارج آن را با ژل‌های خنک‌کننده پر کنید.

توجه داشته باشید که 70 درصد داروها به دما حساس هستند و کوچک‌ترین تغییرات دمایی تاثیر آن‌ها را از بین می‌برد.

شما می‌توانید برای حمل‌و‌نقل داروهایی که به صورت مایع هستند از کیسه‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، احتمال شکستن و آسیب دیدن آن‌ها به حداقل می‌رسد.

بسته‌بندی کالاهای دیجیتال (لپ تاپ و قطعات کامپیوتری)

بهتر است تجهیزات دیجیتالی مانند لپ تاپ، در بسته‌بندی خود ارسال شوند. زیرا، این بسته‌بندی کاملا مناسب اندازه آن‌ها ساخته شده است.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از بسته‌بندی اصلی کالا استفاده کنید، حداقل 8 الی 10 سانتی‌متر پلاستیک حبابدار دور کالا بپیچید و آن را داخل جعبه‌ دو جداره قرار دهید.

سپس گوشه‌های کارتن را با یونولیت‌های گوشه‌ای بپوشانید و آن را داخل جعبه بزرگ‌تری قرار دهید. سپس فضای خالی را با نایلون حبابدار یا بالشتک هوا پر کنید.

اگر اقلام الکترونیکی شما بزرگ و سنگین هستند، آن‌ها را در جعبه‌ای محکم قرار دهید که بتواند وزن کالا را به خوبی تحمل کند.

سپس، پالت مناسبی برای آن انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید وسیله‌ای مانند تلویزیون را روی پالت قرار دهید، باید تمامی ابعاد تلویزیون روی پالت قرار بگیرد. بنابراین، به‌هیچ‌عنوان از پالت کوچکتر از سایز تلویزیون استفاده نکنید.

بسته بندی تلویزیون

راهنمای جامع‌تر:

راهنمای بسته‌بندی قطعات کامپیوتری

بسته‌بندی مرسولات شکستنی و ظریف

برای بسته‌بندی محصولات شیشه‌ای ابتدا جعبه‌ای انتخاب کنید که مرسوله در آن جای بگیرد. جعبه نباید بیش از اندازه بزرگ باشد. سپس، مرسوله را با نایلون حبابدار بپوشانید.

شما می‌توانید با فوم، دور نایلون حبابدار را بپوشانید تا احتمال شکستن اقلام موردنظر به حداقل برسد.

در مرحله بعد، فضای خالی داخل جعبه را با بالشتک هوا پر کنید تا مرسوله امکان تکان خوردن در جعبه را نداشته باشد.

استفاده از لیبل "شکستنی" روی جعبه کمک می‌کند مامورین پست متوجه شکننده بودن وسیله داخل جعبه شوند و با احتیاط بیشتری آن را جابه‌جا کنند.

بسته‌بندی اسباب‌بازی

برای بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها، ابتدا به‌دنبال جعبه‌ای محکم باشید که حین حمل‌و‌نقل آسیب نبیند.

جعبه باید اندکی از اسباب‌بازی بزرگ‌تر باشد؛ اما نه آنقدر بزرگ که اسباب‌بازی حین حمل‌و‌نقل به دیواره‌های آن برخورد کرده و آسیب ببیند.

این محصولات را داخل چند لایه نایلون حبابدار قرار دهید و سپس آن را در جعبه بگذارید.

فضای خالی موجود در جعبه را با کاغذ کرافت یا نایلون بپوشانید تا اسباب بازی نتواند در طول مسیر تکان بخورد و آسیب ببیند.

سپس درب جعبه را بسته و آن را با تکنیک H چسب بزنید تا در طول مسیر جعبه باز نشود و کالا سالم به دست فرد گیرنده برسد.

نحوه درست چسب زدن در بسته بندی 

بسته‌بندی مواد غذایی و خوراکی

معمولا مواد‌غذایی و خوراکی و همچنین میوه و سبزیجات در برابر تغییر دمای محیط حساس هستند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود آن‌ها را داخل ظرف عایق حرارت قرار دهید. سپس، اطراف آن را با ژل‌های خنک کننده بپوشانید تا در طول حمل‌و‌نقل خنک باقی بماند.

ظرف عایق باید در نایلون حبابدار قرار بگیرد تا با برخورد به کارتن‌ها آسیب نبیند و رطوبت ناشی از آن جعبه را خیس نکند.

بسته‌بندی ابزارآلات صنعتی

این ابزارآلات را در جعبه‌هایی با ابعاد مناسب قرار دهید و سپس دور آن را با نایلون‌های حبابدار پر کنید تا با برخورد به دیواره‌های جعبه آسیب نبینند.

برای بسته‌بندی و حمل ابزارآلات صنعتی حتما از پالت استفاده کنید. چراکه معمولا این اقلام وزن بالا و ابعاد نامنظمی دارند. بنابراین، ممکن است حین حمل‌و‌نقل تعادل را از دست بدهند.

اگر این تجهیزات صنعتی را روی پالتی با جنس مناسب بسته‌بندی کنید و دور آن را بپوشانند و سپس با استفاده از تسمه آن را روی پالت محکم کنید، احتمال آسیب دیدن آن حین حمل‌و‌نقل به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

 تسمه کشی به دور پالت

بسته‌بندی قطعات مکانیکی و خودرو

معمولا قطعات مکانیکی در دسته ترکیبات سنگین به شمار می‌آید که برای بسته‌بندی آنها بهتر است از پالت استفاده شود. در‌صورتی‌که قطعات مکانیکی شکل نامنظمی دارند، ابتدا آن‌ها را در یک جعبه بسته‌بندی کنید و سپس آن را بر اساس وزنی که دارد روی پالت مناسب قرار دهید.

اگر قطعه مکانیکی یا موتور خودرو را جابه‌جا می‌کنید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید که روغن آن کاملا تخلیه شود. از طرفی، اگر تمایل به بسته‌بندی لاستیک خودرو دارید، از جعبه‌ای استفاده کنید که بتواند وزن لاستیک را تحمل کند، سپس لاستیک‌ها را روی پالت گذاشته و آن را تسمه‌کشی کنید.

راهنمای جامع‌تر:

راهنمای بسته‌بندی قطعات مکانیکی و خودرو

بسته‌بندی گل و گیاه

اگر تصمیم به ارسال گل یا گیاهان زینتی و ... دارید پیشنهاد می‌کنیم از طریق لینک زیر نحوه انجام درست بسته‌بندی گیاهان را مطالعه کنید:

راهنمای بسته‌بندی گل و گیاه

بسته‌بندی وسایل و اسباب و اثاثیه منزل

برای بسته‌بندی اسباب و اثاثیه منزل (مبل، میز، صندلی، تخت و ...) ابتدا وسایل را چند لایه در نایلون حبابدار بپیچید. سپس تمامی گوشه‌‌ها را با یونولیت یا فوم بپوشانید.

سپس، در صورت امکان با توجه به وزن اقلام مورد‌نظر، کارتن مناسب و محکمی بخرید تا وسایل را داخل آن قرار دهید.

گاهی اوقات، شما می‌توانید از پتو یا حوله استفاده کنید تا مانند یک ضربه‌گیر از اقلام داخل کارتن محافظت کند. درصورتی‌که اقلام بسته‌بندی‌شده وسایلی مانند یخچال و تلویزیون بوده و وزن بالایی دارند، آن‌ها را با استفاده از پالت مناسب جابه‌جا کنید.

به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد پالت‌ها و روش آماده‌سازی آن‌ها برای قراردادن تجهیزات متفاوت به لینک زیر مراجعه کنید:

پالت‌ها و روش آماده‌سازی


هزینه بسته بندی مرسولات پستی


آموزش ارسال کالا برای فروشگاه‌های اینترنتی


راهنمای بسته‌بندی باتری:

راهنمای بسته‌بندی باتری

راهنمای بسته‌بندی بالینی:

راهنمای بسته‌بندی بالینی

راهنمای بسته‌بندی بیولوژیک:

راهنمای بسته‌بندی بیولوژیک

جمع‌بندی

حمل‌و‌نقل اقلام مختلف بسیار چالش‌برانگیز است؛ زیرا هر کدام به شرایط مخصوصی نیاز دارند.

درصورتی‌که بسته‌بندی به درستی انجام نشود، بسته در طول حمل‌و‌نقل آسیب دیده و اقلام داخل آن، سالم به دست فرد گیرنده نمی‌رسد.

شما باید با‌توجه‌به نوع اقلام، کارتن مناسبی برای آن‌ها انتخاب کرده و با تکنیک مناسب کارتن را ایمن‌سازی کنید. سپس، درصورت سنگین بودن کالا از پالت‌های استاندارد استفاده کنید.

سوالات متداول

قوانین بسته‌بندی مرسولات پستی چیست؟

شما باید با‌توجه‌به ویژگی‌های محصول، آن را بسته‌بندی کنید. به عنوان مثال، اگر دارویی به دمای کم احتیاج دارد باید در بسته‌بندی عایق قرار بگیرد.

بهترین روش برای بسته‌بندی تلویزیون چیست؟

بهتر است برای بسته‌بندی تلویزیون از پالت‌های مناسب استفاده کنید. سپس، کارتن حاوی تلویزیون را به کمک تسمه مناسب به پالت وصل کنید.

بسته‌بندی محصولات غذایی چگونه است؟

برای بسته‌بندی محصولات غذایی حتما از بسته‌بندی عایق استفاد کنید و اطراف آن را با ژل خنک کننده بپوشانید.

بهترین روش چسب زدن به کارتن چیست؟

بهترین روش برای چسب زدن به کارتن‌ها، روش H است که در آن نوار چسب پهنی به شکل H روی کارتن قرار دهید تا مانع باز شدن جعبه و آسیب دیدن محتویات آن شود.

تفاوت پالت مقوایی با پالت چوبی چیست؟

شما تنها یک‌بار می‌توانید از پالت مقوایی استفاده کنید؛ درحالی‌که می‌توان چندین‌بار از پالت چوبی استفاده کرد. علاوه بر این، پالت چوبی وزن بیشتری را نسبت به پالت مقوایی تحمل می‌کند.

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران