دراپ شیپینگ چیست؟ مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه بدون موجودی

دراپ شیپینگ چیست؟ مزایا و معایب راه اندازی فروشگاه بدون موجودی

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، ولی با مشکلاتی مانند تامین موجودی محصولات و انبار آن ها روبه‌رو هستید، دراپ شیپینگ می‌تواند راه‌حلی به‌صرفه و سریع برای شما باشد. اما دراپ شیپینگ چیست و چگونه می توان از طریق آن درآمد و سود داشت؟

امروزه اهمیت فروش محصولات به‌صورت آنلاین بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است. اما تامین محصولاتی که برای فروش در یک فروشگاه اینترنتی یا یک آنلاین شاپ اینستاگرامی وجود دارد، ممکن است برای دارندگان این فروشگاه‌ها چالش‌برانگیز باشد.

ازآنجایی‌که انبارکردن تعداد زیادی از محصولات در انبار برای فروش مقرون‌به‌صرفه نیست و ممکن است هزینه‌های مازاد مانند هزینه انبار و حمل‌ونقل برای فروشنده داشته باشد، دارندگان این فروشگاه‌ها به‌دنبال حل این مشکلات و کم کردن هزینه‌های جانبی ناشی از نگهداشت کالا هستند.

دراپ شیپینگ یکی از این راه‌حل‌ها است که امروزه مورد استقبال دارندگان فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و متوسط قرار گرفته است.

در ادامه این مطلب، هرآنچه را که باید در مورد دراپ شیپینگ بدانید (از نحوه عملکرد آن گرفته تا مزایا) و همچنین روش راه‌اندازی یک کسب‌وکار دراپ شیپینگ را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

دراپ شیپینگ چیست؟

Dropshipping یک روش مکمل خرده‌فروشی است که در آن فروشندگان محصولات را بدون نگهداری موجودی در انبار، برای فروش در وب‌سایت خود ثبت می‌کنند. یعنی، هنگامی‌که سفارشی دریافت می‌شود، فروشنده محصول را از یک تامین‌کننده شخص ثالث خریداری کرده و سپس آن را به‌طور مستقیم از تامین‌کننده برای مشتری ارسال می‌کند. در واقع در دراپ شیپینگ، فروشنده به‌عنوان یک واسطه بین تامین‌کننده و خریدار عمل می‌کند.

این رویکرد ساده برای انجام سفارش به این معنی است که شما می‌توانید بدون نیاز به اجاره فضای انبار، مدیریت زنجیره‌تامین یا مدیریت موجودی، یک کسب‌وکار را راه‌اندازی کنید.

دراپ شیپر چیست؟

Dropshipper،  شخص یا کسب‌وکاری است که به‌جای انبار کردن و ارسال محصولات توسط خود شخص یا کسب‌وکار، برای خرید موجودی و امور لجستیکی از مدل دراپ شیپینگ و سپردن امور به شخص ثالث استفاده می‌کند.

ازآنجایی‌که دراپ شیپینگ برای رسیدگی به انبار موجودی و انجام سفارش به تامین‌کننده شخص ثالث متکی است، عملیات دراپ شیپینگ ممکن است توسط ده‌ها کارمند یا یک صاحب کسب‌وکار مدیریت شود.

دراپ شیپینگ چگونه کار می‌کند؟

دراپ شیپینگ چگونه کار می کنید؟

به‌طورکلی فرایند دراپ شیپینگ شامل رابطه بین یک فروشگاه، مشتری و یک تامین‌کننده است.

یکی از رویکردهای رایج برای اتخاذ یک مدل کسب‌وکار دراپ شیپینگ این است که می‌توانید یک یا چند تامین‌کننده عمده‌فروشی واقع در هر نقطه از جهان را به تنهایی و با استفاده از پایگاه داده تامین‌کنندگان جستجو کنید. نمونه‌هایی از پایگاه داده‌های محبوب تامین‌کنندگان آنلاین عبارت‌اند از AliExpress، SaleHoo.

دراپ شیپینگ به‌طور معمول به‌عنوان یک راهکار سریع و بدون دردسر برای پولدار شدن دیده می‌شود. اما اینطور نیست! درست مانند هر وب‌سایت تجارت الکترونیک دیگری، راه‌اندازی و موفقیت استارت‌آپ شما نیاز به پشتکار و صبر دارد. اگر کار خود را به‌خوبی انجام دهید و همه چیز خوب پیش برود، شرکت‌های دراپ شیپینگ می‌توانند به شرکای قابل اعتماد برای رشد تجارت الکترونیک و تسریع پردازش سفارش تبدیل شوند.

مزایای دراپ شیپینگ

در ادامه به بیان چند دلیل که نشان می دهد چرا دراپ شیپینگ یک مدل کسب‌وکار تجارت الکترونیک محبوب برای شرکت های کوچک و بزرگ است خواهیم پرداخت.

سرمایه اولیه مورد نیاز کمتر 

بزرگترین مزیت دراپ شیپینگ این است که امکان راه‌اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک بدون نیاز به سرمایه‌گذاری چندصد میلیونی را دارد. درحالی‌که به‌طور سنتی، یک خرده‌فروشی باید مقادیر زیادی از موجودی را انبار کند و این امر مستلزم سرمایه‌گذاری با مبالغ قابل‌توجه است.

با مدل  دراپ شیپینگ شما مجبور نیستید محصولی را خریداری کنید، مگر اینکه قبلا محصولی را فروخته باشید و مشتری وجه آن را پرداخت کرده باشد. پس نتیجه می‌گیریم که بدون سرمایه‌گذاری‌های اولیه با موجودی قابل‌توجه، می‌توان دراپ شیپینگ را شروع کرد و با سرمایه اندک هم کسب‌وکاری موفق داشت.

علاوه‌براین، ازآنجایی‌که مانند سایر مدل‌های کسب‌وکار شما متعهد به فروش از طریق موجودی‌های خریداری شده از قبل نیستید، راه‌اندازی فروشگاه دراپ شیپینگ ریسک کمتری دارد.

شروع آسان

زمانی‌که مجبور نباشید با محصولات فیزیکی سروکار داشته باشید، راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین بسیار آسان‌تر از یک فروشگاه سنتی است. برای مثال با دراپ شیپینگ دیگر نگرانی‌هایی از قبیل:

  • مدیریت یا پرداخت هزینه انبار
  • بسته‌بندی و ارسال سفارشات
  • کنترل موجودی برای مسائل حسابداری
  • رسیدگی به مرجوعی‌ها و محموله‌های ورودی
  • سفارش مداوم محصولات و مدیریت سطح موجودی

را نخواهید داشت.

هزینه‌های سربار کم

ازآنجایی‌که مجبور نیستید با خرید موجودی و حمل‌ونقل و ... سروکار داشته باشید، هزینه‌های سربار شما بسیار کم است. در واقع، بسیاری از فروشگاه‌های موفق دراپ شیپینگ به‌عنوان مشاغل خانگی اداره می‌شوند و برای کار کردن به چیزی بیشتر از یک لپ‌تاپ نیاز ندارند.

در هر کسب‌وکاری، هم زمان با اینکه رشد می‌کنید، هزینه‌های شما نیز افزایش می‌یابد؛ اما در مقایسه با مشاغل سنتی، در دراپ شیپینگ هزینه‌های شما همچنان پایین خواهد بود.

امکان استقرار انعطاف‌پذیر

با دراپ شیپیگ، تا زمانی‌که بتوانید با تامین‌کنندگان ارتباط برقرار کنید، خدمات و پشتیبانی به‌موقع ارائه دهید و همچنین انتظارات مشتری را برآورده کند، می‌توانید یک کسب‌وکار موفق را از هر جایی با اتصال به اینترنت مدیریت و پشتیبانی کنید.

امکان انتخاب محصولات مختلف برای فروش

ازآنجایی‌که مجبور نیستید اقلامی را که می‌فروشید از قبل خرید و انبار کنید، می‌توانید مجموعه‌ای از محصولات پرطرفدار را به مشتریان خود ارائه دهید. به‌علاوه، می‌توانید لیست محصولات دراپ شیپینگ خود را بدون نگرانی در مورد موجودی فروخته نشده تغییر دهید. همچنین اگر عرضه‌کنندگان کالایی را ذخیره می‌کنند، می‌توانید آن محصول را برای فروش در فروشگاه آنلاین خود و بدون پرداخت هزینه اضافی در فهرست فروش قرار دهید.

آزمایش آسان‌تر

دراپ شیپینگ یک مدل موفق و مفید برای راه‌اندازی یک فروشگاه جدید برای صاحبان مشاغلی است که می‌خواهند سلیقه خرید مشتریان خود را برای دسته‌بندی‌های محصولات مانند لوازم جانبی یا محصولات کاملا جدید آزمایش کنند. مزیت اصلی دراپ شیپینگ، توانایی فروش محصولات قبل از مجبور شدن به خرید مقدار زیادی از موجودی است.

مقیاس‌بندی آسان‌تر

در یک کسب‌وکار خرده‌فروشی سنتی، اگر 3 برابر سفارش بیشتر دریافت کنید، معمولا باید 3 برابر بیشتر کار کنید! اما با استفاده از تامین‌کنندگان دراپ شیپینگ، بیشتر کار برای پردازش سفارش‌های اضافی توسط تامین‌کنندگان انجام می شود و این امکان به شما داده می‌شود تا با دردسرهای کم‌تری رشد کرده و کسب‌وکار خود را گسترش دهید.

معایب دراپ شیپینگ

تمام مزایایی که ذکر کردیم، دراپ شیپینگ را به یک مدل بسیار جذاب برای هر کسی که یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی می‌کند و یا برای کسانی‌که به دنبال گسترش محصولات موجود خود هستند، تبدیل می‌کند.

اما مانند همه رویکردها، دراپ شیپینگ علی‌رغم راحتی و انعطاف‌پذیری قیمت، دارای معایبی نیز است که در ادامه به انها اشاره می‌کنیم.

حاشیه سود کم

حاشیه‌ سود کم، بزرگ‌ترین نقطه ضعف عملکرد دراپ شیپینگ است. ازآنجایی‌که شروع کار بسیار آسان است و هزینه‌های سربار بسیار کم است، بسیاری از کسب‌وکارهای رقیب در تلاش هستند تا برای افزایش درآمد، یک فروشگاه دراپ شیپینگ راه‌اندازی کنند و اقلام را با قیمت‌های پایین به فروش برسانند. ازآنجایی‌که آنها برای شروع کسب‌وکار سرمایه‌گذاری اندکی کرده‌اند، می‌توانند با حاشیه‌ سود ناچیز شروع به‌کار کنند.

به‌طورمعمول، این فروشندگان دارای وب‌سایت‌های با کیفیت پایین و خدمات مشتری ضعیف (در صورت وجود) هستند. همین موضوع به شما کمک می‌کند تا تجارت دراپ شیپینگ خود را از رقبای بی‌کیفیت متمایز کنید. اما این امر مشتریان را از مقایسه قیمت‌های رقبا با شما باز نمی‌دارد. این افزایش رقابت ممکن است به سرعت به حاشیه سود شما آسیب برساند. پس همواره حاشیه سود خود را محاسبه کنید و از آن غافل نشوید.

مسائل موجودی

اگر تمام محصولات خود را خودتان انبار می‌کنید، پیگیری این که کدام اقلام موجود هستند و یا موجود نیستند، نسبتا ساده است. اما وقتی از انبارهای متعددی محصولات خود را تهیه می‌کنید و افراد دیگر به آن انبارها  ثبت سفارش می‌کنند، موجودی می‌تواند به‌صورت روزانه تغییر کند. پس باید همیشه موجودی را استعلام کنید.

خوشبختانه، این روزها اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد با تامین‌کنندگان همگام شوید. بنابراین یک دراپ شیپرز می‌تواند سفارش‌های مشتری را با یک یا دو کلیک به یک تامین‌کننده دراپ شیپینگ ارسال کند. توجه داشه باشید که یک دراپ شیپرز باید بتواند به‌صورت لحظه‌ای میزان موجودی عرضه‌کننده را ببیند.

پیچیدگی‌های حمل‌ونقل

اگر همانند بیشتر دراپ شیپرزها با چندین تامین‌کننده کار می‌کنید، محصولات موجود در فروشگاه آنلاین شما از طریق تعدادی از دراپ شیپرزهای مختلف تهیه می‌شوند. این موضوع به‌این معنا است که شما کنترلی بر زنجیره تامین خود نخواهید داشت.

فرض کنید یک مشتری سه کالا را سفارش می‌دهد که از تامین‌کنندگان جداگانه باید تامین شوند. در اینجا برای ارسال هر کالا، سه هزینه حمل جداگانه متحمل خواهید شد که عاقلانه نیست این هزینه را به مشتری منتقل کنید. در این شرایط باید راه‌حلی بیابید تا این هزینه‌ها به‌درستی اعمال شوند و حاشیه سود شما را به خطر نیندازند.

چگونه محصولات فروشگاه اینترنتی را ارسال کنیم؟

خطاهای تامین‌کننده

آیا تابه‌حال برای چیزی سرزنش شده‌اید که تقصیر شما نبوده اما به‌هرحال مجبور شده‌اید تا مسئولیت آن را بپذیرید؟

حتی بهترین تامین‌کنندگان دراپ شیپینگ هم در انجام سفارشات اشتباه می‌کنند، پس شما باید این اشتباهات و مسئولیت آنها را بپذیرید و از مشتری عذرخواهی کنید. به‌علاوه اینکه، تامین‌کنندگان متوسط و با کیفیت پایین درصورت گم شدن اقلام، حمل‌ونقل ناقص، بسته‌بندی یا مشکلات کیفی به محصول آسیب می‌رسانند و این موضوع می‌تواند به اعتبار کسب‌وکار شما و همچنین تجربه خرید مشتریان‌تان آسیب برساند.

سفارشی‌سازی 

برخلاف محصولات سفارشی، دراپ شیپینگ به شما کنترل زیادی بر روی محصول نمی‌دهد و محصول  dropshipped  توسط تامین‌کننده طراحی و برندسازی می‌شود.

درحالت‌کلی فرقی نمی‌کند که به پیدا کردن یک کار جانبی، راه‌اندازی یک شرکت تمام وقت جدید یا تغییر مدل کسب‌وکار فروشگاه آنلاین موجود خود علاقه‌مند باشید. در هر حال ممکن است دراپ شیپینگ پاسخی باشد که به دنبال آن هستید!!

چگونه یک کسب و کار مبتنی بر دراپ شیپینگ ایجاد کنیم؟

چکونه یک کسب و کار دراپ شیپینگ ایجاد کنیم؟

ما در مقاله نحوه راه اندازی دراپ شیپینگ به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم ولی در اینجا، مراحل اصلی کار را به شکل خلاصه برایتان شرح می‌دهیم:

راه اندازی فروشگاه

ابتدا باید یک سیستم مدیریت مانند وردپرس (ووکامرس) یا مجنتو یا ... را انتخاب کنید یا آنکه از سایت سازهای موجود استفاده کنید. اگر هزینه برایتان خیلی اهمیت ندارد می توانید به سیستم های اختصاصی نیز روی بیاورید.

شما حتی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یک صفحه ساخته و فروشگاه خود را ایجاد کنید.

درصورتی‌که قصدتان برای ایجاد یک سایت به‌منظور فروش محصول، جدی است، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله نحوه راه اندازی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید.

انتخاب موضوع

اگر یک سایت برای فروش اینترنتی ایجاد کرده‌اید در این مرحله یک تم که متناسب با برند و محصولات شما باشد را انتخاب کنید.

فروشگاه خود را سفارشی کنید

  1. لوگوی خود را اضافه کنید.
  2. برای محصولات دسته‌بندی ایجاد کنید.
  3.  صفحات ضروری مانند "درباره ما" و "تماس با ما" را اضافه کنید.

یافتن تامین‌کنندگان

شما برای فروش محصولی که قرار نیست آن‌را در انبار خودتان موجود داشته باشید، نیاز به یک تامین‌کننده قابل اعتماد دارید که شما را به‌عنوان یک شریک تجاری بشناسد و به‌محض ثبت سفارش یک محصول در وب‌سایت شما، در سریع‌ترین زمان و با حداقل هزینه تمام‌شده، آن کالا به دست مشتری نهایی برسد.

وارد کردن محصولات

فروشگاه اینترنتی

محصولاتی که در سایت مرجع با محصولات شما مشترک هستند را انتخاب کرده و آنها را در پلتفرم (سایت ساز) خود وارد کنید.

جالب است بدانید آمازون، غول خرید آنلاین، موفقیت اولیه خود را در مدل کسب‌وکار dropshipping پیدا کرد. آمازون با دراپ شییپینگ می‌توانست بیش از یک میلیون کتاب مختلف را به مصرف‌کنندگان عرضه کند؛ درحالی‌که تنها حدود 2000 کتاب از عناوین محبوب‌تر را در انبار نگهداری می‌کرد. درحال‌حاضر ناشران و عمده‌فروشان سفارشات ارسال شده را از آمازون دریافت می‌کنند و محصولات را به‌طورمستقیم و با استفاده از بسته‌بندی آمازون برای مشتری ارسال می‌کنند.

در دراپ شیپینگ، تعدادی پیچیدگی‌ داخلی وجود دارد که به‌عنوان یک کارآفرین باید به آنها رسیدگی کنید. اما با برنامه‌ریزی و بررسی دقیق، می‌توانید این مسائل را پیش‌بینی و حل کنید و یک تجارت پر رونق و سودآور دراپ شیپینگ ایجاد کنید.

در آخر به این نتیجه می‌رسیم که دراپ شیپینگ اگرچه می‌تواند شروعی آسان و با سرمایه کم باشد؛ اما چگونگی انتخاب محصول و فروشنده معتبر دراپ شیپینگ می‌تواند تعیین‌کننده سود و زیان شما باشد.

همچنین با تامین محصول با کیفیت و دقیقا منطبق با محصولی که در فروشگاه آنلاین دراپ شیپرز به فروش می‌رسانید، می‌توانید اعتبار لازم و محبوبیت کافی برای خرید دوباره مشتریان را به‌دست آورید.

نکاتی برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق

منبع:

www.shopify.com/blog/what-is-dropshipping 

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران