مارکت پلیس [چند فروشندگی] چیست؟ + مزایا و معایب Marketplace

مارکت پلیس [چند فروشندگی] چیست؟ + مزایا و معایب Marketplace

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

در این نوشتار درباره مفهوم کلی مارکت پلیس یا چندفروشندگی، انواع marketplace، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و نحوه کار آن توضیح خواهیم داد و در پایان این نوشته، می‌توانید با دیدی باز، روش فروش آنلاین محصولات خود را انتخاب کنید.

به گفته Lengow، درحال‌حاضر بیش از ۶۰ درصد فروش محصولات از طریق مارکت‌پلیس‌ها انجام می‌شود و برخی از موفق‌ترین شرکت‌ها در سراسر جهان مانند Airbnb، آمازون و اوبر تحت این مدل فعالیت می‌کنند.

در ظاهر، ممکن است به‌نظر برسد که مارکت‌پلیس‌ها به‌دلیل ماهیت آن‌ها به‌عنوان پلتفرم‌هایی با چند فروشنده، بسیار پیچیده‌تر از سایر مشاغل مشابه هستند. اما حقیقت اینگونه است که مدل مارکت‌پلیس به‌طور شگفت‌آوری برای استارت‌آپ‌های جدید ناب بوده و امکان موفقیت سریع را برای آنها فراهم می‌کند. 

حال، چگونه یک مارکت‌پلیس تعریف کنیم و مارکت‌پلیس چه تفاوتی با فروشگاه‌های آنلاین و مشاغل طبقه‌بندی شده دارد؟

مارکت‌پلیس یک پلتفرم تجارت الکترونیک است که در آن اشخاص ثالث محصولات یا خدمات خود را به فروش می‌رسانند. نمونه‌هایی از مارکت‌پلیس‌های مشهور عبارت‌اند از:

آمازون

والمارت

eBay

اگر می‌خواهید در مورد مارکت‌پلیس‌ها بیشتر بدانید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فهرست مطالب

تعریف مارکت پلیس یا چند فروشندگی چیست؟

بازار، محلی برای خرید و فروش کالا‌ها و خدمات به معنای فیزیکی است. در مفهوم دیجیتال، این فضا مارکت‌پلیس نام دارد و به مفهوم یک فضای آنلاین است که در آن خریداران و فروشندگان به تجارت می‌پردازند.

دانستن تعریف و چگونگی عملکرد مارکت‌پلیس‌ها که با نام چندفروشندگی یا حتی Multi-vendor نیز شناخته می‌شوند، اولین گام برای درک کامل نحوه مدیریت آنها است. زیرا تقریبا غیرممکن است بدون اینکه بدانید مارکت‌پلیس چیست و چگونه کار می‌کند، بتوانید بر آن تسلط پیدا کنید.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ، فعالیت‌های تجاری خود را در یک مارکت‌پلیس انجام می‌دهند. بهترین بخش در مورد مارکت‌پلیس این است که محدودیت‌ها معمولا بر فروشندگان تاثیر نمی‌گذارد. 

در یک مارکت‌پلیس، کالاهای متفاوتی از قطعات خودرو گرفته تا غذای سگ و ... به فروش می‌رسد. پس به‌طورکلی مارکت‌پلیس چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت آنلاین، مکانی است که افراد در آن جمع می‌شوند و کالا‌ها یا خدمات را خرید و فروش می‌کنند.

مارکت‌پلیس‌ها می‌توانند بزرگ، کوچک، آنلاین و یا حتی فیزیکی باشند. به‌طوری‌که یک سوپرمارکت زنجیره‌ای فیزیکی می‌تواند یک مارکت‌پلیس باشد. از سوی دیگر، آمازون نیز اگرچه آنلاین است اما یک مارکت‌پلیس است.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره مارکت‌پلیس آنلاین بیشتر توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

مارکت‌پلیس آنلاین یا چند فروشندگی، پلتفرمی است که در آن مشاغل مختلف می‌توانند به‌طور جمعی، محصولات یا خدمات خود را به یک پایگاه مشتری از پیش تعیین‌شده بفروشند.

Marketplace مکانی را برای مردم ایجاد می‌کنند تا همه گزینه‌های موجود برای یک محصول یا خدمات را از فروشندگان مختلف ببینند و مقایسه کنند و بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنند.

به‌طورکلی، یک مارکت‌پلیس هیچ موجودی از محصول برای فروش ندارد و کار او ارائه موجودی افراد دیگر به کاربر و تسهیل معامله است. در نهایت مارکت‌پلیس‌ها هزینه‌ای را تحت عنوان کمیسیون فروش از فروشندگان و در ازای فروش محصولاتشان دریافت می‌کنند.

مارکت‌پلیس به‌عنوان یک بازار تجارت الکترونیک، بازاری برای چند فروشنده یا به‌عنوان تجارت الکترونیک چند فروشنده‌ای نیز شناخته می‌شود و یک پلتفرم مبتنی بر اینترنت (وب‌سایت یا برنامه) است.

این مدل کسب‌وکار خرید از منابع مختلف را برای مشتریان تسهیل می‌کند.

برخی از نمونه‌های محبوب مارکت‌پلیس عبارت‌انداز:

  • Amazon
  • Alibaba
  • Upwork
  • Airbnb
  • Coursera
  • دیجیکالا
  • اسنپ‌فود
  • باسلام
  • و ....

تفاوت بین مارکت‌پلیس و فروشگاه اینترنتی چیست؟

تجارت الکترونیک، به‌طور خلاصه شامل خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت بوده و بسته به تعداد فروشندگان، دارای 2 نوع پلتفرم زیر است:

  1. فروشگاه تجارت الکترونیک، فروشگاه اینترنتی، فروشگاه اینترنتی تک
  2. مارکت‌پلیس، مارکت‌پلیس آنلاین، مارکت‌پلیس چند فروشنده‌ای

تفاوت اصلی بین تجارت الکترونیک و مارکت‌پلیس آنلاین این است که مارکت‌پلیس آنلاین نوعی سرمایه‌گذاری تجارت الکترونیک است. در واقع تمامی مارکت‌پلیس‌های آنلاین، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک هستند، اما همه پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، مارکت‌پلیس‌ آنلاین نیستند.

شاید بهتر باشد سردرگمی بین فروشگاه آنلاین و مارکت‌پلیس را برطرف کنیم!!!

فروشگاه آنلاین یک فروشگاه اینترنتی (وب‌سایت یا اپلیکیشن) است که در آن یک شرکت یا فرد کالا یا خدمات خود را معامله می‌کند. به‌همین‌دلیل است که مارکت‌پلیس گاهی اوقات به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین نیز شناخته می‌شود.

در مقابل، یک فروشگاه آنلاین تنها یک شرکت واحد مانند زارا، اپل یا نایک است که محصولات خود را به‌صورت آنلاین و از طریق فروشگاه اینترنتی خود به فروش می‌رساند.

به‌عنوان‌مثال آمازون، راکوتن یا eBay یا پلتفرم‌های خاص مانند Etsy (صنایع دستی)، Runnics (لباس ورزشی برای دویدن)، AliExpress ،Uber ،Airbnb مارکت پلیس هستند. در ایران نیز می‌توان به "با سلام" و "دیجی کالا" اشاره کرد که مدل کسب‌وکار آن‌ها، مارکت پلیس است ولی به‌عنوان فروشگاه اینترنتی شناخته می‌شوند.

فروشگاه اینترنتی پلتفرمی است که تنها یک شرکت مالک آن است و فقط کالا‌ها یا محصولات و خدمات خود را به خریداران آنلاین می‌فروشد.

درحالی‌که، مارکت‌پلیس جایی است که شرکت‌های متعدد، کالا‌ها و خدمات متنوعی را به خریداران می‌فروشند.

هدف مارکت‌پلیس این است که فروشندگان محصولات و خدمات خود را از طریق یک پلتفرم چند فروشنده‌ای تبلیغ کنند و ترافیک بالاتری از مشتری را به وب‌سایت بیاورند.

یک مارکت‌پلیس بر برند خود تمرکز کرده و سعی می‌کند از بازدید‌ها و کمیسیون‌های فروش درآمد کسب کند.

نقش یک مالک مارکت‌پلیس، گرد هم آوردن فروشندگان و مشتریان مناسب برای هدایت فروش از طریق یک پلتفرم چند فروشنده‌ای است.

در مارکت‌پلیس، فروشندگان مکانی برای دیده شدن و فروش محصولات خود دارند و صاحب مارکت‌پلیس در ازای هر فروش پورسانتی از فروشنده دریافت می‌کند. اما، فروشگاه آنلاین، فروشگاهی است که فروشنده محصولات خود را به‌صورت آنلاین در آن به فروش می‌رساند و تمام بازاریابی و عملیات فروش توسط شرکتی که صاحب وب‌سایت و محصولات است مدیریت می‌شود.

برخلاف صاحبان فروشگاه‌های آنلاین، صاحبان مارکت‌پلیس‌ها مالک موجودی‌هایی نیستند که در پلتفرمشان می‌فروشد. بنابراین، مالک مارکت‌پلیس، جنبه عملیاتی‌تر کسب‌وکار را به فروشندگان واگذار می‌کند و خود بر ارتقای نام تجاری‌اش در بازار با هدف هدایت ترافیک به پلتفرم و تبدیل بازدید‌های سایت به فروش تمرکز می‌کند.

در ادامه به ۶ تفاوت عمده بین یک فروشگاه اینترنتی و یک مارکت‌پلیس اشاره خواهیم کرد. 

ویژگی‌ها

فروشگاه تجارت الکترونیک

مارکت‌پلیس تجارت الکترونیک

تعریف

فروشگاه تجارت الکترونیک وب‌سایتی است که محصولات را از یک فروشنده به مشتریان متعدد می‌فروشد

مارکت‌پلیس وب‌سایتی است که محصولات را از چند فروشنده به مشتریان متعدد می‌فروشد

طرف‌های درگیر

خریداران و فروشندگان

مدیر مارکت‌پلیس، خریداران و فروشندگان

موجودی

نیاز به انبارکردن موجودی برای فروش دارد

نیاز به انبارکردن موجودی برای فروش نیست

هزینه

برای خرید هاست و داشتن وب‌سایت به بودجه نیاز دارید

فقط باید به صاحب مارکت‌پلیس کمیسیون فروش پرداخت کنید

جذب خریدار

باید خریداران را برای خرید از فروشگاه آنلاین خود جذب کنید

خریداران از قبل جذب خرید از مارکت‌پلیس شده‌اند و آن‌را می‌شناسند

مثال

Nike, Allbirds

eBay, AliExpress, Walmart

تاریخچه مختصری از مارکت‌پلیس آنلاین

مفهوم فروش آنلاین در سال 1979 متولد شد. ظهور این مفهوم حتی قبل از اختراع وب‌جهانی (اینترنتی که امروزه می‌شناسیم) در سال 1989 بود.

بااین‌حال، اولین مفهوم واقعی مارکت‌پلیس آنلاین چندین سال بعد و در دهه 1990 اتفاق افتاد. این موضوع به لطف Book Stacks Unlimited و Pizza Hut برای معرفی سیستم‌های سفارش آنلاین به ترتیب در سال‌های 1992 و 1994 رخ داد.

در سال‌های بعد، ایده مارکت‌پلیس آنلاین، شروع به محبوب‌شدن کرد و درنهایت پایه‌گذار صنعت تجارت الکترونیک امروزی شد. در مرحله بعد، مارکت‌پلیس‌های آنلاین هر سال بیشتر و بیشتر محبوب و بالغ شدند و این روال همچنان ادامه دارد.

جدول زمانی مارکت‌پلیس‌ها از سال 1979:

اکنون، در ترتیب زمانی زیر به‌طور خلاصه برخی از رویدادهای قابل توجه در صنعت تجارت الکترونیک را برای شما نام خواهیم برد. این موارد به شما کمک می‌کند تا تاریخچه و تکامل بازار آنلاین را بهتر درک کنید.

  • در سال 1979، مایکل آلدریچ، کارآفرین بریتانیایی، خرید آنلاین را اختراع کرد.
  • در سال 1992، Book Stacks Unlimited به‌عنوان اولین مارکت‌پلیس آنلاین راه‌اندازی شد.
  • در سال 1994، مارکت‌پلیس بزرگ و آنلاین آمازون تاسیس شد. همچنین پیتزا هات نیز در همین سال سفارش آنلاین غذا را معرفی کرد.
  • در سال 1995، بازار بزرگ آنلاین eBay راه اندازی شد.
  • در سال 1996، فروش آنلاین جهانی از 1 میلیارد دلار در سال فراتر رفت.
  • در سال 1998، پی‌پال (Paypal) به‌عنوان اولین سیستم پرداخت تجارت الکترونیک راه‌اندازی شد.
  • در سال 1999، غول تجارت الکترونیک چینی "علی بابا" (Alibaba) تاسیس شد.
  • در سال 2000، گوگل، AdWords را به‌عنوان یک ابزار تبلیغات آنلاین معرفی کرد.
  • در سال 2003، اپل، iTunes را به‌عنوان اولین تجارت الکترونیکی بزرگ برای محصولات دیجیتال راه‌اندازی کرد.
  • در سال 2004، Shopify راه‌اندازی شد و درحال‌حاضر یکی از برترین‌های مارکت-پلیس است.
  • در سال 2005، Etsy تاسیس شد و اولین کمپین فروش Cyber Monday معرفی شد.
  • در سال 2008، عصر تجارت سیار با خرید اولین اپراتور همراه آغاز شد.
  • در سال 2011، Stripe و Google Wallet به‌عنوان روش‌های جدید پرداخت الکترونیکی معرفی شدند.
  • در سال 2012، فروش جهانی تجارت الکترونیک برای اولین‌بار به 1 تریلیون دلار در سال رسید.
  • در سال 2016، فیس‌بوک، مارکت‌پلیس خود را راه‌اندازی و تجارت الکترونیک اجتماعی را متحول کرد.
  • در سال 2017، فروش Cyber Monday  از 6.5 میلیارد دلار فراتر رفت و نقطه عطف جدیدی را ایجاد کرد.
  • در سال 2020، کووید19 بر رشد تجارت الکترونیک مسلط شد. (هم مثبت و هم منفی)
  • در سال 2021، اندازه بازار تجارت الکترونیک جهانی به ارزش 13 تریلیون دلار رسید.
  • در سال 2022، بازار تجارت الکترونیک چین به بزرگترین بازار تجارت الکترونیک در جهان تبدیل شد.
  • در سال 2023، انتظار می‌رود کل فروش خرده‌فروشی در سراسر جهان به 29.7 تریلیون دلار افزایش پیدا کند؛ که این موضوع نشان‌دهنده افزایش 5.5 درصدی نسبت به سال 2022 است.

درحال‌حاضر، رهبران مارکت‌پلیس‌های آنلاین با معرفی فناوری‌های مختلف مدرن، بر افزایش تجربه کاربر، مانند AI (هوش مصنوعی)، AR (واقعیت افزوده)، omnichannel و خرید ویدیویی تاکید دارند.

علاوه‌بر مارکت‌پلیس‌های تجارت الکترونیک، مارکت‌پلیس‌‌هایی نیز وجود دارد که برای مشاغل و فروش خدمات ساخته شده‌اند.

این مارکت‌پلیس‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که به‌دنبال متخصصانی باشند که خدمات مختلف از لوله‌کشی گرفته تا نقاشی و عکاسی عروسی و ... را انجام می‌دهند. نمونه داخلی این نوع مارکت‌پلیس در ایران، وب‌سایت "خدمت از ما" و "آچاره" و "استادکار" است.

مزایای استفاده از مارکت‌پلیس آنلاین چیست؟

مزایای چندفروشندگی و مارکت پلیس

پس از پرسیدن سوال « مارکت‌پلیس آنلاین چیست؟»، سوال دیگری به‌وجود می‌آید که «چرا باید محصولات خود را در یک مارکت‌پلیس آنلاین بفروشم؟» 

مارکت‌پلیس‌ها زندگی ما را آسان‌تر کرده‌اند. برای پی بردن به مزایای مارکت‌پلیس‌ها کافیست به این موضوع فکر کنید که روزانه برای استفاده از چه تعداد از خدمات مانند تحویل آنلاین غذا، اشتراک‌گذاری سفر، پخش ویدیو و موسیقی و ... از مارکت‌پلیس‌ها استفاده می‌کنید.

بااین‌حال، این بدان معنا نیست که مارکت‌پلیس‌ها فقط دارای مزیت هستند... بلکه آن‌ها معایبی نیز دارند.

در ادامه در مورد مزایا و معایب مارکت‌پلیس‌ها صحبت خواهیم کرد:

مزایای مارکت‌پلیس:

  • خرید و فروش کالا‌ها و خدمات را آسان، سریع و مقرون‌به‌صرفه می‌کند.
  • به شرکت‌ها/فروشندگان اجازه می‌دهد تا تجارت خود را بین‌المللی کنند.
  • تضمین می‌کند که تجارت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته، به‌صورت آنلاین فعال است. 
  • فروش آنلاین محصولات نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • خریداران می‌توانند نرخ پایینی دریافت کنند و از تخفیف‌های مختلف برخوردار شوند.
  • در دسترس بودن، سطح موجودی و قیمت‌ها شفافیت ایجاد می‌کند.
  • ساختن یک مارکت‌پلیس آسان و راحت است.
  • آن‌ها دارای موجودی فروشندگان محصولات ارائه‌شده هستند و مدیریت آن آسان است.
  • مارکت‌پلیس‌ها معمولا بزرگتر از فروشگاه‌های آنلاین هستند، زیرا فروشندگان زیادی با کاتالوگ کالا‌ها و خدمات دارند؛ بنابراین موجودی گسترده‌تری نیز دارند. برخی از افراد ممکن است فکر کنند مدیریت مارکت‌پلیس به‌دلیل اندازه بزرگتر آن‌ها چالش برانگیزتر است؛ اما این تصور لزوما درست نیست. زیرا فروشگاه‌های آنلاین لازم دارند تا سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در خرید و نگهداری سهام داشته باشند و کنترل و مدیریت کاتالوگ‌های فروشندگان معمولا جزء وظایف فروشندگان است. این بدان معناست که مارکت‌پلیس‌ها دارای طیف وسیع‌تری از کالا‌ها با هزینه کم‌تر در مدیریت آن‌ها نسبت به همتایان خود هستند.

به‌همین‌دلیل، لازم است مارکت‌پلیس‌ها دستورالعمل‌های وب‌سایت‌های خود را کنترل کنند تا بدانند آیا فروشندگان قوانین خود را در مورد موجودی و سایر جنبه‌ها رعایت می‌کنند یا خیر.

همچنین مارکت‌پلیس‌های خوب و موفق گزینه‌های موجودی باکیفیت را برای فروشندگان فراهم می‌کنند که می‌تواند به آن‌ها در متعادل کردن و مدیریت موجودی‌هایشان کمک کند و این موضوع منجر به یک موقعیت سودمند متقابل برای افراد ذی‌نفع می‌شود.

سطح تجارت رضایت‌بخشی دارند:

هنگام نگهداری از یک فروشگاه آنلاین، جنبه‌های زیادی مانند خدمات مشتری، فروش و بازاریابی، به‌روز‌رسانی رسانه‌های اجتماعی و مدیریت سایت وجود دارد.

برای مارکت‌پلیس‌ها، هدف اصلی، ایجاد بهترین فضای آنلاین ممکن برای فروشندگان و مشتریان برای تعامل است و این موضوع منجر به ارائه کیفیت بالاتر باتوجه‌به عملکرد سایت می‌شود.

یک مارکت‌پلیس‌ می‌تواند به جای تمرکز بر تعداد بی‌شماری از وظایف دیگر که می‌تواند باعث وارد شدن لطمه به یک تجارت رضایت‌بخش شود، روی کسانی‌که در وب‌سایت آنها تجارت می‌کنند تمرکز کند.

مالکیت و اداره یک مارکت‌پلیس‌ مستلزم توجه به جزئیات است. این امر باعث تلاش قابل‌توجهی در ایجاد و بررسی دقیق کالا‌ها، تعاملات و معاملات در وب‌سایت می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، به‌دلیل ماهیت مارکت‌پلیس‌ها، ممکن است ایجاد یک بازار برای یک سرویس یا کالای کوچک چالش‌برانگیز باشد. اگرچه بسیاری از شرکت‌ها در زیر مجموعه‌ای گرد هم می‌آیند، اما داشتن فضای مشترکی که مشتریان بتوانند جایگزین‌های ارزان‌تری برای همان محصول یا خدمات بیابند نیز مطلوب است.

مارکت‌پلیس‌ها مقیاس‌پذیر هستند:

مقیاس‌پذیری مارکت‌پلیس‌ها یکی از دلایلی است که بسیاری از فروشندگان آن‌ها را دوست دارند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ مقیاس‌پذیر هستند؛ زیرا مالک اقلامی که می‌فروشند یا می‌خرند یا حتی خدماتی که به کارکنان خود ارائه می‌دهند، نیستند.

به‌عنوان‌مثال، یک مارکت‌پلیس‌ ارائه‌دهنده خدمات حمل‌و‌نقل معمولا مالک هیچ یک از خودرو‌هایی نیست که رانندگان از آن برای بردن مردم از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌کنند.

پس الزاما یک مارکت‌پلیس‌، مالکیت محصولات چندین کالا از جمله خودرو، هتل، مسکن، آپارتمان و ... را که در پلتفرم خود می‌فروشد، ندارد. 

درواقع مقیاس‌پذیری آن‌ها به این معنی است که می‌توانید در صورت نیاز به راحتی مارکت‌پلیس‌ها را ارتقا یا گسترش دهید.

این موضوع به این دلیل مهم است که سازندگان مارکت‌پلیس‌های جدید می‌توانند در نتیجه مقیاس‌پذیری سیستم، حتی با تعداد کارمندان کم‌تر، بیشتر از آنچه انتظار دارند درآمد کسب کنند. 

همچنین فن‌آوری‌هایی وجود دارند که از همان ابتدا به مردم در ایجاد و توسعه مارکت‌پلیس‌های خود کمک می‌کنند. در مارکت‌پلیس‌ها هزینه‌های نگهداری فضا معمولا کم‌تر از آنچه فروشگاه‌های آنلاین به آن نیاز دارند است.

گاهی فروشندگانی که فروشگاه خودشان را اداره می‌کنند، بعد از مدتی فروشگاه خود را به یک مارکت‌پلیس می‌دهند تا عملیات تخصصی‌تری روی آن انجام شود و بهبود تجربیات، هم برای مشتری و هم برای فروشنده را دربرداشته باشد.

1. مارکت‌پلیس‌ها امکان دسترسی شما به پایگاه مشتریان موجود را می‌دهند

یکی از مهم‌ترین مزایای فروش در مارکت‌پلیس، دسترسی به پایگاه مشتریان موجود است. زمانی‌که کسب‌وکار شخصی خود را به‌راه می‌اندازید، جذب مشتریان بالقوه برای آمدن به وب‌سایت شما و تشویق آن‌ها به خرید محصولاتتان زمان‌‌بر خواهد بود.

با یک مارکت‌پلیس، لازم نیست نگران ایجاد پایگاه مشتریان باشید؛ زیرا بلافاصله به مجموعه بزرگی از مشتریان علاقه‌مند به آنچه ارائه می‌دهید دسترسی پیدا می‌کنید. مارکت‌پلیس این امکان را به شما می‌دهد تا در زمان ایجاد یک پایگاه مشتری، صرفه‌جویی کرده و بلافاصله شروع به فروش کنید.

2. مارکت‌پلیس‌ها به مردم اجازه می‌دهند تا کسب‌وکار شما را پیدا کرده و بشناسند

یکی دیگر از مزایای بزرگ استفاده از مارکت‌پلیس این است که به مردم کمک می‌کند تا کسب‌وکار شما را به‌راحتی پیدا کرده و بشناسند؛ زیرا هزاران نفر وجود دارند که به‌دنبال محصولاتی که شما ارائه می‌دهید هستند و هنوز کسب‌وکار شما را پیدا نکرده‌اند!

بااین‌حال، وقتی در مارکت‌پلیس حضور پیدا می‌کنید، افراد بیشتری می‌توانند کسب‌وکار شما را بشناسند. درنتیجه با یک جستجوی آسان افراد بیشتری می‌توانند شما را پیدا کرده و از شما خرید کنند.

3. مارکت‌پلیس در جلب اعتماد به شما کمک می‌کند

آیا می‌دانستید که ۸۱ درصد از مردم می‌گویند که اعتماد به برند در هنگام خرید آنها از یک وب‌سایت تاثیرگذار است؟

ایجاد اعتماد بین مخاطبان و اعتماد به محصول شما بسیار مهم است؛ زیرا حتی زمانی‌که در تلاش برای تثبیت نام تجاری خود در مارکت‌پلیس هستید و مردم هنگام جستجوی آنلاین، شما را پیدا می‌کنند هم ممکن است به‌دلیل عدم اعتماد به برند شما، نسبت به خرید از شما مطمئن نباشند.

بااین‌حال، اگر در یک مارکت‌پلیس محصولات خود را به فروش می‌رسانید، مردم بیشتر به کسب‌وکار شما اعتماد می‌کنند. ازآنجایی‌که اعتماد به صاحب یک مارکت‌پلیس، از شما حمایت می‌کند، مردم با اطمینان بیشتری از شما خرید می‌کنند؛ زیرا می‌دانند که مارکت‌پلیس مورد اعتمادشان، در صورت بروز هر مشکلی، آن‌ مشکل را حل خواهد کرد.

اینجاست که شما با ارائه یک محصول عالی و ساختن یک تجربه خوب برای مشتری، می‌توانید اعتماد مشتری را برای خرید دوباره به‌دست آورید. 

4. مارکت‌پلیس‌ها مورد علاقه خریداران هستند

اگر در مورد فروش در مارکت‌پلیس‌ها دچار شک و تردید هستید، باید بگوییم که بیشتر مردم به‌دلیل تنوع زیاد محصولات و فروشندگان در مارکت‌پلیس‌ها، خرید از آنها را بسیار دوست دارند.

بسیاری از مردم به‌دلیل سهولت در خرید از مارکت‌پلیس‌ها، خرید از آنها را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. زیرا در مارکت‌پلیس‌ها شما می‌توانید همه کالاهای مورد نیاز خود را در یک مکان و یک معامله و همچنین بدون نیاز به خرید از چندین وب‌سایت خریداری کنید.

در مارکت‌پلیس‌ها خریداران گزینه‌های متنوع‌تری را دریافت می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا محصول مناسب و مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کنند.

ازآنجایی‌که مردم خرید از مارکت‌پلیس‌ها را دوست دارند، فروش در این فضا می‌تواند ‌ایده بسیار خوبی برای کسب‌وکار شما باشد. زیرا خریداران می‌توانند به هرآنچه دوست دارند دسترسی پیدا کنند.

هم فروشگاه‌های آنلاین و هم مارکت‌پلیس‌ها، بسته به نوع کسب‌وکار شما، می‌توانند یک انتخاب عالی برایتان باشند

امروزه بسیاری از معاملات در مارکت‌پلیس‌ها انجام می‌شود؛ اگرچه برخی از افراد ممکن است مارکت‌پلیس را گیج‌کننده‌تر از روش سنتی ببینند، اما بیشتر مشتریان مارکت‌پلیس‌ها را انتخاب مناسبی برای خرید آنلاین می‌دانند.

معایب مارکت‌پلیس کدام‌اند؟

  • مدیریت، به‌خصوص اگر مارکت‌پلیس بزرگ باشد، مشکل است.
  • پیش‌بینی کیفیت محصول یا خدمات دشوار است.
  • فروشندگان گاهی اوقات از آزادی کامل برخوردار نیستند.
  • رقابت داخلی و خارجی گسترده است.

همانطورکه متوجه شدید مارکت‌پلیس‌ها در مقایسه با آنچه که ارائه می‌دهند، دارای تعداد بسیار محدودی از معایب هستند. پس اگر هر مارکت‌پلیسی بتواند بر معایب غلبه کند، تقریبا مطمئن است که موفق و محبوب خواهد بود.

البته این‌که بتوانید از کانال‌های مختلف، بازدیدکنندگانی که اهداف خریدمحور دارند را جذب کنید و از طرفی آنقدر اعتماد ایجاد کنید که بتوانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید، قطعا کار ساده‌ای نخواهد بود.

اهداف یک مارکت‌پلیس

مارکت‌پلیس‌ها خواه سنتی باشند یا آنلاین، معمولا اهداف مشابهی برای کسب‌وکار یا ساختار خود دارند. اهداف یک مارکت‌پلیس‌ در یک شهر شبیه به یک فروشگاه مواد غذایی و یا شبیه به اهداف یک وب‌سایت تجارت آنلاین است.

آشنایی با اهداف یک مارکت‌پلیس‌ به شما کمک می‌کند تا بدانید که مارکت‌پلیس‌ها دقیقا چه هدفی را در کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌دست می‌آورند.

برخی از اهداف مارکت‌پلیس‌ها عبارت‌اند از:

گردآوری خریداران و فروشندگان

هدف مارکت‌پلیس‌ این است که فضایی داشته باشد تا مشتریان یا خریداران بتوانند در آن کالا یا خدماتی را برای خرید انتخاب کنند و فروشندگانی که کالا یا خدمات را در اختیار دارند، بتوانند محصول خود را در آن بفروشند. تمام اهداف دیگر مارکت‌پلیس‌ها از این هدف اصلی سرچشمه می‌گیرند.

تقویت روابط بین کسانی که در مارکت‌پلیس‌ هستند

برخی افراد فکر می‌کنند که این موضوع تنها بر روابط بین خریداران و فروشندگان دلالت دارد؛ درحالی‌که این نکته موارد بیشتری را شامل می‌شود. در مارکت‌پلیس‌، برخی از روابط بین فروشندگان با سایر فروشندگان یا خریداران با سایر خریداران شکل می‌گیرد و ازاین‌رو یک اکوسیستم جمعی در مارکت‌پلیس به‌وجود آمده و تقویت می‌شود.

تسهیل ارتباطات

یکی دیگر از اهداف ارزشمند مارکت‌پلیس‌ها، آسان کردن تجارت باتوجه‌به زمان و تلاش است. ایجاد ارتباطات تجاری آسان‌تر به‌ویژه در چشم‌انداز آنلاین تجارت مارکت‌پلیس‌، موضوعی بسیار مهم است.

ایجاد فرصت‌های جدید

به‌دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی از جمله اینترنت، مارکت‌پلیس‌ همواره درحال پیشرفت است. ازاین‌رو، هر مارکت‌پلیسی‌ در تلاش است تا به نوآوری خود ادامه دهد و راه‌های جدیدی برای موثرتر کردن خرید و فروش به 2 شکل سنتی و آنلاین بیابد.

کمک به کسب‌وکارها

در هر مارکت‌پلیسی، فروشنده در تلاش است تا پول بیشتری به‌دست آورد، درحالی‌که خریدار در جستجوی کالا یا خدمات با قیمت و مشخصات مناسبی است که به آن نیاز داشته و قصد خرید آن‌را دارد. مارکت‌پلیس‌ به مردم کمک می‌کند تا از طریق تجارت به اهداف خود برسند و به کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند تا پیشرفت کنند.

تجارت سریع

یکی دیگر از نکات مطلوب، افزایش سرعت پردازش معاملات در مارکت‌پلیس‌ است. برای مثال روش‌هایی مانند کارت‌های اعتباری و سایت‌های پرداخت آنلاین، تجارت را برای هر دو طرف (خریدار و فروشنده) بسیار سریع کرده است.

3 ویژگی کلیدی مارکت‌پلیس‌ها

ویژگی های مارکت پلیس و فروشگاه چند فروشنده ای

به‌منظور کمک به کسب‌وکار‌ها در تصمیم‌گیری بهترین مدل مناسب کسب‌وکارشان، در این مقاله برخی از ویژگی‌های مارکت‌پلیس‌ها که آن‌ها را از فروشگاه‌های آنلاین متمایز کرده و برای کارآفرینان دیجیتال جذاب می‌کند، بررسی شده است. 

مارکت‌پلیس‌ها مدیریت موجودی را آسان می‌کنند (در واقع، آن‌ها نیازی به نگهداری سهام در بازار ندارند)، مقیاس پذیرتر هستند و به مدیران بازار اجازه می‌دهند تا بیشتر روی کاربر نهایی تمرکز کنند.

1. مارکت‌پلیس‌ها بدون موجودی هستند

مارکت‌پلیس‌ها کسب‌وکار‌های بزرگی هستند که با فروشندگان زیادی سروکار دارند، آنها کاتالوگ محصولات خود را ارائه می‌دهند و معمولا موجودی بسیار بیشتری نسبت به فروشگاه‌های آنلاین دارند. 

اما آیا این بدان معنی است که مارکت‌پلیس‌ها برای مدیریت پیچیده‌تر هستند؟ 

در واقع، معمولا برخلاف تصور، مارکت‌پلیس‌ها مدیریت پیچیده‌تری ندارند. ازآنجایی‌که مالک فروشگاه آنلاین سهام و موجودی خود را مدیریت می‌کند، معمولا هنگام شروع کسب‌وکار نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی در خرید و مدیریت سهام دارند.

استراتژی ارائه شده در مارکت‌پلیس‌ها توسط فروشندگان اجرا می‌شود؛ درنتیجه، صاحبان مارکت‌پلیس‌ها فقط باید مطمئن شوند که فروشندگان آن‌ها به مقررات و دستورالعمل‌های کیفیت پایبند هستند.

به این واقعیت این نکته را اضافه کنید که راه‌حل‌های مارکت‌پلیس از جمله SaaS (Software as a service) و Shopery، راه‌حل‌های پیشرفته‌ای را برای مدیریت موجودی، با طرح‌های مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌کنند؛ به این معنی که مارکت‌پلیس‌ها ممکن است آسان‌تر و سودآورتر باشند.

2. در مارکت‌پلیس‌ها مشتریان رضایت بیشتری دارند

هنگام راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، چیز‌های زیادی برای فکر کردن و برنامه‌ریزی وجود دارد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • مدیریت موجودی
  • مدیریت سایت
  • خدمات مشتریان
  • بازاریابی
  • فروش
  • رسانه‌های اجتماعی
  • محتوا
  • و ...

 در مقابل، هنگام اجرای یک مارکت‌پلیس‌، تمرکز اصلی تنها بر روی ارائه بهترین پلتفرم برای کاربران (فروشندگان مارکت‌پلیس‌ و مشتریانی که به آن‌ها کالا می‌فروشند) است.

به‌طورویژه، کارآفرینانی که از راه‌حل پیشرفته SaaS برای مراقبت از جنبه فناوری مارکت‌پلیس استفاده می‌کنند، موارد بسیار کم‌تری را تحت کنترل دارند؛ اما در مقابل، آن‌ها می‌توانند بر ایجاد ارزش افزوده برای کاربران خود و بهینه‌سازی مارکت‌پلیس برای برآورده کردن بهترین نیاز‌هایشان تمرکز کنند.

البته، هیچ‌یک از موارد گفته‌شده به این معنی نیست که اداره یک مارکت‌پلیس آسان است. زیرا کارهای زیادی برای مدیریت محتوا، بازاریابی، توسعه نرم‌افزاری و ... در یک مارکت‌پلیس انجام می‌شود.

ایجاد یک مارکت‌پلیس موفق که بر اهدافی خاص برای به‌دست آوردن جایگاه مناسب متمرکز است، انرژی و فعالیت زیادی را از صاحب مارکت‌پلیس در راستای تامین منابع فروشندگان و محصولات مناسب و ... می‌طلبد. 

هرچند تلاش برای ایجاد یک مارکت‌پلیس موفق نتیجه‌بخش است، اما به‌دلیل اینکه فروشندگان زیادی در یک فضا کالاهای خود را می‌فروشند، مکان بسیار جذابی برای مصرف‌کنندگان هستند؛ زیرا خریداران می‌توانند گزینه‌های ارزان‌تر و جدید را در آنجا پیدا کنند.

یک مارکت‌پلیس که به‌درستی ایجاد شده باشد، می‌تواند جامعه بزرگی از مشتریان بسیار راضی را به‌دنبال داشته باشد.

3. مارکت‌پلیس‌ها یک مدل کسب‌وکار ناب و مقیاس‌پذیر هستند

مارکت‌پلیس‌ها به صاحبان خود مدل‌های تجاری بسیار ناب و مقیاس‌پذیر ارائه می‌دهند که رشد سریع را امکان‌پذیر می‌کند. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، ساختار جالبی دارند.

برای مثال، اوبر مالک خودرو‌های خود نیست، Airbnb نیز مالک آپارتمان‌ها نیست و آمازون هم مالک بیشتر کالا‌ها و خدماتی نیست که آن‌ها را می‌فروشد. 

مارکت‌پلیس‌ها مجموعه متنوع‌تری از کالا‌ها یا خدمات را به‌فروش می‌رسانند. پس این واقعیت که تمرکز بر روی پلتفرم و دسترسی به مصرف‌کنندگان در مارکت‌پلیس‌ها وجود دارد صحیح است.

این بدان معناست که برخلاف سایر مشاغل دیجیتال، صاحبان مارکت‌پلیس‌های جدید ممکن است از آنچه می‌توانند با یک تیم نسبتا کوچک به دست آورند شگفت‌زده شوند.

با ظهور فناوری‌های SaaS که به راه‌اندازی مارکت‌پلیسی با آخرین محصول عرضه‌شده کمک می‌کند، نگهداری زیرساخت‌ها نسبتا بی‌دردسر است، زیرا تعمیر، نگهداری و به‌روزرسانی‌ها توسط ارائه‌دهنده انجام می‌شود.

این راه‌حل‌ها بدان معنی است که مارکت‌پلیس‌ها می‌توانند با تیم بسیار کوچکی از مهندسان، به‌طور موثر عمل کنند. این موضوع به مارکت‌پلیس‌ها اجازه می‌دهد تا ناب بمانند و آماده سازگاری با چشم‌انداز در حال تغییر و رقابتی تجارت الکترونیک باشند.

مارکت‌پلیس‌ها به‌سرعت درحال تسلط بر دنیای تجارت الکترونیک هستند.

مارکت‌پلیس درحال‌حاضر یک گزینه جذاب برای کسانی است که به‌دنبال تجارت الکترونیک هستند و با راه‌حل‌های Saas مانند Shopery برای کمک به راه‌اندازی و مقیاس‌بندی آسان شرکت‌ها و برند‌ها، این مارکت‌پلیس‌ها بسیار زیادتر و جذاب‌تر شده‌اند.

انواع مارکت‌پلیس

مارکت‌پلیس‌ها باتوجه‌به نوع مخاطب هدف، عمدتا دارای 3 نوع زیر هستند:

A. مارکت‌پلیس کسب‌وکار به کسب‌وکار B2B (Business to business)

B. مارکت‌پلیس کسب‌وکار به مشتری B2C(Business to Consumer)

C. مارکت‌پلیس همتا به همتا P2P (Peer-to-Peer)  یا مشتری به مشتری C2C (Customer to Customer)

همچنین، بر اساس آنچه در یک مارکت‌پلیس فروخته می‌شود، ۳ نوع دیگر مارکت‌پلیس نیز وجود دارد:

D. مارکت‌پلیس محصول

E. مارکت‌پلیس خدمات 

F. مارکت‌پلیس اجاره 

A. مارکت‌پلیس B2B 

بازار B2B نوعی از مارکت‌پلیس است که در آن شرکت ها یا کسب‌وکار‌ها، کالا‌ها یا خدمات خود را با سایر شرکت ها یا کسب‌وکار‌ها مبادله می‌کنند. بازار‌های B2B به‌عنوان عمده‌فروشان آنلاین نیز شناخته می‌شوند.

از نظر مارکت‌پلیس B2B، هم خریداران و هم فروشندگان، شرکت‌ها یا سازمان‌های تجاری هستند. تعداد فروش در اینجا نسبتا کم است، اما هر فروش معمولا شامل تعداد زیادی محصول و به‌صورت عمده است.

مثال‌هایی از این نوع مارکت پلیس عبارت‌انداز

  • Alibaba.com
  • Amazon Business
  • Global Sources
  • IndiaMART
  • General Electric 
  • و ...

B. مارکت‌پلیس B2C  

مارکت‌پلیس کسب‌وکار به مشتری یا مارکت‌پلیس B2C نوعی مارکت‌پلیس است که در آن شرکت‌ها یا کسب‌وکار‌ها، کالا‌ها و خدمات خود را به‌طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. مارکت‌پلیس‌های B2C به‌عنوان خرده‌فروشان آنلاین نیز شناخته می‌شوند.

 B2C رایج‌ترین و محبوب‌ترین شکل تجارت الکترونیک است. تعداد فروش در B2C بسیار زیاد است، زیرا این مدل دارای بیشترین سهم از مشتریان (بیش از 90 درصد) است.

مثال‌هایی از این نوع مارکت‌پلیس‌ها عبارت‌انداز:

  • آمازون
  • AliExpress
  • Best Buy
  • App Store 
  • و ...

C. مارکت‌پلیس P2P یا C2C

بازار همتا به همتا یا P2P نوعی از مارکت‌پلیس است که افراد را برای تجارت کالا‌ها و خدمات خود با یکدیگر مرتبط می‌کند. معمولا این نوع مارکت‌پلیس بدون دخالت شخص ثالث عمل می‌کند.

در اینجا تجارت و معاملات بین مشتریان انجام می‌شود. به‌همین‌دلیل است که به آن مارکت‌پلیس مشتری به مشتری یا C2C نیز می‌گویند.

مثال‌هایی از این نوع مارکت‌پلیس‌ها عبارت‌انداز:

  • Etsy
  • Uber
  • Airbnb
  • Taobao
  • Craigslist 
  • و ... .

برخی از شرکت‌ها بیش از یک مدل و یا حتی هر سه مدل مارکت‌پلیس را پوشش می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، شرکت‌هایی مانند آمازون و گروه علی بابا هر سه حالت B2B و B2C و C2C را پوشش می‌دهند. 

D. مارکت‌پلیس‌ محصول

مارکت‌پلیس‌های محصول نوعی مارکت‌پلیس هستند که در آن‌ها کالا‌های فیزیکی، مجازی یا قابل دانلود به‌فروش می‌رسد. رایج‌ترین نوع مارکت‌پلیس‌ها در این دسته هستند.

به‌عنوان‌مثال: 

  • آمازون
  • علی بابا
  • EBay
  • Etsy
  • App Store
  • Steam
  • و ... 

در این دسته قرار دارند.

E. مارکت‌پلیس خدمات 

مارکت‌پلیس‌‌های خدمات نوعی از مارکت‌پلیس هستند که در آن خدماتی مانند اشتراک دیجیتال، آموزش، برون‌سپاری آنلاین یا اشتراک سواری فروخته می‌شود و سریع‌ترین رشد را در بین انواع مارکت‌پلیس‌ها دارد.

به‌عنوان‌مثال:

  • Uber
  • Spotify
  • Netflix
  • Upwork
  • Fiverr
  • Coursera
  • Udemy
  • و ... 

در این دسته قرار دارند.

F. مارکت‌پلیس اجاره‌ای

مارکت‌پلیس‌‌های اجاره‌ای نوعی از مارکت‌پلیس هستند که در آن افراد یا شرکت‌ها می‌توانند انواع مختلفی از محصولات، اقامتگاه‌ها یا مکان‌ها را به/از یکدیگر اجاره دهند.

به‌عنوان‌مثال:

  • Airbnb
  • Booking.com
  • TripAdvisor
  • Student.com
  • و ... 

در این دسته قرار دارند. 

اکنون اجازه دهید تا چند ویژگی مارکت‌پلیس که به شما کمک می‌کند تا پاسخ واضح‌تری از عملکرد مارکت‌پلیس‌ها داشته باشید را بیان کنیم.

۱۰ ویژگی که الزاما باید یک مارکت‌پلیس یا فروشگاه چندفروشنده‌ای آنلاین داشته باشد کدام‌اند؟

یک فروشگاه مارکت پلیس آنلاین چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

شاید تعجب کنید که چگونه آمازون، eBay و Alibaba تا این حد موفق شده‌اند. پر واضح است که ویژگی‌های مارکت‌پلیس آن‌ها، جدا از تعهد و استراتژی‌های تجاری‌شان، نقش مهمی ایفا کرد.

بنابراین، می‌توان گفت که نه‌تنها قابلیت استفاده، بلکه موفقیت یک مارکت‌پلیس نیز به نحوه ساخت آن و نوع ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهد بستگی دارد. بنابراین، ویژگی‌های ضروری برای یک مارکت‌پلیس عبارت‌انداز:

  1. طراحی واکنش‌گرا (قابل استفاده در دستگاه‌هایی با اندازه‌های متفاوت)
  2. قابلیت دسترسی و سازگاری با موبایل
  3. گزینه‌های جستجوی قدرتمند
  4. ناوبری محصول لایه‌ای
  5. پرداخت آنلاین
  6. بررسی و رتبه‌بندی
  7. حساب‌های کاربری و پروفایل‌ها
  8. اشتراک‌گذاری اجتماعی
  9. یکپارچه‌سازی چت و ‌ایمیل
  10. عملکرد مدیریت

حال قصد داریم در مورد ویژگی‌های یک مارک‌پلیس به‌طور مفصل و با تصاویر و شواهد لازم صحبت کنیم. 

1. طراحی واکنش‌گرا

طراحی مارکت‌پلیس کلید جلب توجه مشتریان و افزایش تجربه کاربر است.

اگر مارکت‌پلیس شما سریع و پاسخ‌گو نباشد، بازدیدکنندگان سایت شما را ترک کرده و به جای دیگری ‌می‌روند. درنتیجه شما با نرخ پرش مواجه خواهید شد.

گوگل می‌گوید:

با افزایش زمان بارگذاری صفحه از ۱ ثانیه به ۳ ثانیه، احتمال پرش (خروج) ۳۲٪ افزایش می‌یابد.

Bidnamic می‌گوید:

با هر ثانیه که سایت سریع‌تر بارگذاری شود، نرخ تبدیل ۱۷٪ بهبود می‌یابد.

بنابراین، بسیار ضروری است که مارکت‌پلیس خود را در قالب پلتفرمی بسازید که طراحی جذاب، سریع و پاسخ‌گو ارائه دهد.

2. قابلیت دسترسی و سازگاری با موبایل

یک سایت مارکت‌پلیس خوب باید در همه دستگاه‌ها، به‌ویژه موبایل، قابل دسترسی باشد. زیرا طبق داده‌های Statista:

درحال‌حاضر حدود 72.9 درصد از کل خرید آنلاین جهانی از طریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود.

آیا می‌توانید باور کنید که تجارت موبایل تا چه حد بر صنعت تجارت الکترونیک تاثیرگذار است؟ پس، باید پلتفرمی را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کند تا سایت مارکت‌پلیس خود را با موبایل سازگار کنید.

3. گزینه‌های جستجوی قدرتمند

گزینه‌های جستجوی قدرتمند داشته باشید... فرض کنید شما کالایی را دارید که مشتری به‌دنبال خرید آن است. اما مشتری نتوانسته آن‌را در مارکت‌پلیس شما پیدا کند!! برای جلوگیری از چنین اتفاق ناخوشایندی، یک مارکت‌پلیس باید دارای ویژگی جستجوی قدرتمند باشد تا مشتری بتواند با یک جستجوی ساده، کالای مورد نظر خود را پیدا کند.

4. ناوبری محصول لایه‌ای

این ویژگی تجربه جستجوی محصولات را بهبود می‌دهد و به مشتریان کمک می‌کند تا یک محصول را بر اساس دسته‌بندی، محدوده قیمت، رنگ، اندازه یا هر ویژگی موجود دیگر به‌راحتی پیدا کنند.

5. درگاه پرداخت آسان

ما اکنون در عصر انقلاب دیجیتال زندگی می‌کنیم. بنابراین، برای هر مارکت‌پلیسی اجباری است که سیستم‌های پرداخت آنلاین یا الکترونیکی، مانند PayPal یا در مارکت‌پلیس‌های ایرانی درگاه پرداخت بانک‌های معتبر کشور را بدون توجه به اینکه آن مارکت‌پلیس روش پرداخت سنتی یا پرداخت در محل دارد یا خیر، داشته باشد.

6. بررسی و رتبه‌بندی

بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌ها عناصر مهمی برای ایجاد اعتماد در بین مشتریان هستند. آن‌ها به کسب شهرت مارکت‌پلیس شما و همچنین فروشندگان کمک خواهند کرد. بنابراین، صاحبان مارکت‌پلیس باید مطمئن شوند که این ویژگی را دارند.

7. حساب‌های کاربری و پروفایل‌ها

برای مدیریت مارکت‌پلیس و حفظ فرایند‌های تراکنش، یک سایت تجارت الکترونیک باید دارای ویژگی‌های ایجاد حساب و ورود به سیستم برای فروشندگان و مشتریان باشد. با کمک حساب‌های کاربری و پروفایل‌ها، مشتریان می‌توانند لیستی از خواسته‌ها و کالاهای مورد نظر خود ایجاد کنند.

8. اشتراک‌گذاری اجتماعی

این نکته را درنظر داشته باشید که داشتن تمام ویژگی‌های عنوان‌شده اجباری نیست. اما اگر می‌خواهید برای مارکت‌پلیس خود تبلیغات موثر انجام دهید یکی از راه‌های پیشنهادی ما اشترک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی است. 

9. یکپارچه‌سازی چت و‌ ایمیل

در یک مارکت‌پلیس خریداران و فروشندگان معمولا هنگام معامله یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند. بنابراین، شکاف اعتماد و ارتباط میان آنها وجود دارد. پُرکردن این شکاف با یکپارچه‌سازی چت و ‌ایمیل می‌تواند تا حدودی مقدور باشد.

10. عملکرد مدیریت

فروشندگان در یک مارکت‌پلیس باید بر هر چیزی که در فروشگاه آن‌ها اتفاق می‌افتد کنترل داشته باشند. بنابراین، این ویژگی به اپراتور‌های بازار کمک می‌کند تا فروشندگان را برای ثبت‌نام در آن مارکت‌پلیس جذب کنند.

اکنون که تا حد زیادی مارکت‌پلیس و مفهوم آن‌را شناخته‌اید و می‌دانید که یک مارکت‌پلیس چگونه کار می‌کند،  در ادامه این مطلب درباره روند‌های مارکت‌پلیس در سال ۲۰۲۳ صحبت خواهیم کرد.

روند‌های مارکت‌پلیس در سال ۲۰۲۳

دانستن روند‌های فعلی در صنعت بازار تجارت الکترونیک به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها و فرصت‌ها را در حال و در آینده شناسایی کنید و بدانید که این روندها چگونه می‌توانند شما را از رقبا جلوتر نگه دارند.

روند‌های فعلی مارکت‌پلیس‌ها بیشتر با فناوری‌های مدرن مرتبط هستند. 

پیشنهاد می‌کنیم تا با بررسی روندهای برتر زیر، ایده بهتری برای انتخاب یک مارکت‌پلیس موفق به‌دست آورید. 

  1. جایگاه ویژه مارکت‌پلیس
  2. ادغام B2B و B2C
  3. تسلط بر تجارت سیار
  4. سازگاری گسترده با هوش مصنوعی
  5. گنجاندن واقعیت‌افزوده و مجازی
  6. تجارت رسانه‌های اجتماعی بالغ
  7. بر فروش در همه کانال تمرکز کنید
  8. تاثیر شیوه‌های پایدار
  9. تطبیق‌پذیری در پرداخت (از جمله امکان استفاده از ارز‌های رمزنگاری شده)

یادگیری و اتخاذ روند‌های بازار به‌ویژه برای صاحبان و اپراتور‌های تجارت الکترونیک مهم است. زیرا موفقیت شما تا حد زیادی به سرعت یادگیری و پذیرش آن روند‌ها و میزان نوآوری و تعهد شما بستگی دارد.

آیا وردپرس برای ساخت مارکت‌پلیس خوب است؟

راه‌اندازی یک مارکت‌پلیس پس از ورود وردپرس نسبتا ساده‌تر شده است. برای ایجاد یک مارکت‌پلیس با استفاده از وردپرس، حتما نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارید.

اولین مانع برای ایجاد یک پلتفرم آنلاین، برنامه‌نویسی است؛ اگر شما برای ایجاد مارکت‌پلیس خود از وردپرس استفاده می‌کنید، از اولین مانع عبور کرده‌اید.

وردپرس یک افزونه اختصاصی به نام WooCommerce برای ایجاد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک دارد که این افزونه بهترین راه‌حل برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک به‌شمار می‌رود.

داده‌ها نشان می‌دهد که ووکامرس با 39/23 درصد از سهم مارکت‌پلیس در سراسر جهان، یک پلتفرم پیشرو در تجارت الکترونیک است.

بنابراین، مسلم است که محبوبیت WooCommerce اتفاقی نیست؛ بلکه به افرادی با ویژگی‌های پیشرفته برای تسهیل پلتفرم‌های تجارت الکترونیک خدمت می‌کند. به‌همین‌دلیل است که افراد زیادی از وردپرس و ووکامرس برای تجارت الکترونیک خود استفاده می‌کنند.

برای تبدیل وب‌سایت تجارت الکترونیک خود به یک مارکت‌پلیس، راه‌حل‌هایی از وردپرس نیز وجود دارد. یک افزونه وردپرس به نام Dokan برای ایجاد مارکت‌پلیس‌های چند فروشنده‌ای آنلاین وجود دارد.

به‌این‌منظور، تنها کاری که باید انجام دهید این است که وردپرس را روی سی‌پنل یا دایرکت ادمین فضای میزبانی خود نصب و سپس WooCommerce  را نصب کرده و درنهایت Dokan را برای ایجاد مارکت‌پلیس خود نصب کنید. به‌همین سادگی!

5 ‌ایده برتر و به‌روز مارکت‌پلیس

اگر می‌خواهید مارکت‌پلیس خود را راه‌اندازی کنید، باید جایگاهی را پیدا کنید که مناسب خواسته بازار روز و سودآور باشد. در این بخش، ما قصد داریم ۵ ‌ایده برتر مارکت‌پلیس نیاز روز را که می‌تواند برای شما سودآور باشد، مورد بحث قرار دهیم.

  1. مارکت‌پلیس عمومی تجارت الکترونیک 
  2. مارکت‌پلیس خدمات
  3. مارکت‌پلیس آموزش و یادگیری
  4. مارکت‌پلیس سلامت و تندرستی
  5. مارکت‌پلیس سفارش غذا

1. مارکت‌پلیس عمومی تجارت الکترونیک

مارکت‌پلیس تجارت الکترونیک آنلاین بستری است که خریداران می‌توانند محصولات مختلف را از میان چندین فروشنده شخص ثالث پیدا کنند و به آنها این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستقیم از فروشندگان مختلف خرید کنند. 

برخی از‌ایده‌های سودآور مارکت‌پلیس تجارت الکترونیک آنلاین عبارت‌اند از:

  • تجهیزات تناسب اندام
  • غذا و اسباب بازی حیوانات خانگی
  • مد و زیبایی
  • ابزار و فناوری

2. مارکت‌پلیس خدمات

مارکت‌پلیس خدمات، پلتفرمی است که در آن مشتریان می‌توانند خدمات چندین ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث را که می‌توانند افراد، متخصصان یا شرکت‌ها باشند، پیدا کنند. این‌ها معمولا مارکت‌پلیس‌هایی هستند که بر یک سرویس خاص تمرکز دارند.

برخی از مارکت‌پلیس‌‌های خدمات آنلاین سودآور عبارت‌اند از:

  • خدمات فریلنسر
  • خدمات نظافت منزل و منزل
  • خدمات مکانیک

3. مارکت‌پلیس آموزشی

آموزش آنلاین که به‌عنوان مارکت‌پلیس آموزش الکترونیکی نیز شناخته می‌شود، بستری است که دانش‌آموزان یا فراگیران دانش می‌توانند در آنجا آموزش‌های ارائه‌شده توسط ارائه‌دهندگان دوره‌های مختلف را بگذرانند. مارکت‌پلیس‌‌های آموزش آنلاین عموما بر یک دسته خاص متمرکز هستند که مارکت‌پلیس عمودی نیز نامیده می‌شود.

برخی از مارکت‌پلیس‌های آموزش آنلاین روز عبارت‌اند از:

  • دوره‌های آموزشی
  • تدریس خصوصی
  • آموزش

4. مارکت‌پلیس سلامت و تندرستی

مارکت‌پلیس‌های سلامت و تندرستی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را با متقاضیان مرتبط می‌کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌های آینده، پایش سلامت از راه دور به یک سرویس مکمل رایج به‌جای مراجعه حضوری سنتی تبدیل خواهد شد.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۴۳ درصد جمعیت ایالات متحده، برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی، از پلتفرم‌های آنلاین استفده کنند.

برخی از ‌ایده‌های مارکت‌پلیس سلامت و تندرستی عبارت‌اند از:

  • مشاوره بهداشتی
  • تحویل دارو
  • تمرین یوگا، مدیتیشن یا تناسب اندام

5. مارکت‌پلیس سفارش غذا

مارکت‌پلیس سفارش آنلاین غذا پلتفرمی است که رستوران‌ها یا سرآشپز‌های خانگی می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند غذای مورد نظر خود را از میان رستوران‌ها یا سرآشپز‌های خانگی انتخاب کرده و آن‌را سفارش دهند.

فروشندگان غذا، منو‌های خود را در این مارکت‌پلیس‌ها قرار می‌دهند و مصرف‌کنندگان می‌توانند غذای خود را درب منزل تحویل بگیرند.

برخی از ‌ایده‌های مرسوم در مارکت‌پلیس سفارش آنلاین غذا عبارت‌اند از:

  • پلتفرم سفارش غذا
  • پلتفرم تحویل غذا در بیمارستان، اداره یا فرودگاه

این‌ها امروزی‌ترین و سودآورترین ‌ایده‌های مارکت‌پلیس هستند. شما می‌توانید یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید و یا خودتان با طوفان فکری ‌ایده‌های جدیدی که دارید، مارک‌پلیس شخصی خود را ساخته و داشته باشید.

اما در هر 2 صورت فراموش نکنید که مطمئن شوید جایگاه انتخابی شما در مارکت‌پلیس، دارای تقاضای مناسب در بازار است.

پس...

اگر درحال‌حاضر یک کارآفرین هستید یا می‌خواهید یک کارآفرین شوید، مارکت‌پلیس می‌تواند یکی از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری باشد؛ زیرا عادت ما به خرید آنلاین به‌سرعت رو به افزایش است و این عادت با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر دنیا شدت گرفته است. 

علاوه‌براین، امروزه ساختن یک مارکت‌پلیس بسیار آسان‌ و مقرون‌به‌صرفه است؛ زیرا شما می‌توانید یک مارکت‌پلیس کامل را بدون نوشتن حتی یک خط کد یا داشتن دانش فنی گسترده بسازید.

در پایان اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید ولی محصول ندارید، حتما دو مقاله دراپ شیپینگ و نحوه راه اندازی dropshipping را بخوانید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر در مورد راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین خود جدی هستید، مقالات زیر را نیز بخوانید:

چالش های فروشگاه اینترنتی آموزش نحوه ارسال کالا برای فروشگاه های اینترنتی مدیریت موجودی

سوالات متداول

آیا برای داشتن یک مارکت‌پلیس نیاز به خرید کالاهای مختلف است؟

پاسخ: خیر، شما برای داشتن یک مارکت‌پلیس نیازی به انبار کردن موجودی کالاهایی که می‌فروشید نخواهید داشت. زیرا شما تنها وظیفه فروش کالاهای فروشندگان به خریداران را دارید و کالای فروخته شده از انبار فروشنده برای خریدار ارسال می‌شود.

آیا سرعت رشد فروش در یک مارکت‌پلیس بیشتر از یک فروشگاه آنلاین شخصی است؟

پاسخ: بله، به‌دلیل اینکه تنوع محصولات، قیمت و فروشندگان مختلف در مارکت‌پلیس‌ها بیشتر است و معمولا صاحبین مارکت‌پلیس از نام‌های تجاری به‌نام هستند، شما برای شناخته شدن و بالا بردن فروش آنلاین در بازار، نیازمند تبلیغات و زحمت زیادی نخواهید بود.

آیا با فروش در یک مارکت‌پلیس فقط به خریداران خانگی محصول می‌فروشم؟

پاسخ: خیر، بسته به نوع مارکت‌پلیس انتخابی ممکن است فروش مارکت‌پلیس شما B2B, B2C یا C2C یا حتی همه این حالت‌ها باشد. (در بالاتر مفهوم سه نوع مارکت‌پلیس را به‌طور کامل شرح داده‌ایم)

منابع:

www.shopery.com/insights/what-is-a-marketplace

uk.indeed.com/career-advice/career-development/what-is-a-marketplace

www.webfx.com/marketplaces/glossary/what-is-an-online-marketplace/

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران