راهنمای حمل‌ونقل در لجستیک و بهینه‌سازی آن

راهنمای حمل‌ونقل در لجستیک و بهینه‌سازی آن

نویسنده : نساء جوادزاده - کارشناس تولید محتوای تیپاکس

یک کسب‌وکار شامل چندین فرایند شامل بازاریابی، خدمات مشتری، فروش، تولید و توزیع می‌شود.

علاوه‌براین موارد، شرکت‌ها به لجستیک (لجستیک به تمامی بخش‌های لجستیک ورودی و خروجی مربوط به حمل‌ونقل کالاهای نهایی اشاره دارد) و فرایندهای انجام سفارش اهمیت زیادی می‌دهند. آنها از حمل‌ونقل و انبارداری برای برآورده کردن نیازهای مشتریان استفاده می‌کنند.

ازآنجایی‌که با رشد سریع در بخش تجارت الکترونیک، کسب‌وکارها به طور مداوم در حال بهبود عملیات زنجیره تامین خود هستند، ما در این مقاله قصد داریم تا ارتباط لجستیک و راه‌های مختلف برای بازبینی عملیات تحویل را بررسی کنیم.

فهرست مطالب

لجستیک چیست؟

لجستیک شامل فرایند جامع برای مدیریت جابه‌جایی، ذخیره‌سازی و نظارت بر کالاها در زنجیره تامین می‌شود.

این واژه به تمامی مراحل سفر کالا، از ایجاد سفارش تا تحویل آخرین مایل به مشتری مربوط شده و استراتژی‌های لازم برای مقابله با چالش‌های زنجیره تامین و عملیات را به شما ارائه می‌دهد.

برای مثال، فاصله بین مکان ذخیره‌سازی شما و آدرس تحویل (مقصد) مشتری می‌تواند در مرحله لست مایل مهم باشد. از دیگر عوامل مهم در لجستیک می‌توان به حامل، مدیریت بازگشت و حمل‌ونقل اشاره کرد.

انواع مختلف لجستیک کدام‌اند؟

یک سیستم لجستیکی با مدیریت خوب می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و کارایی کسب‌وکارها را برای دستیابی به سودآوری بلندمدت افزایش دهد.

انواع لجستیک عبارت‌انداز:

لجستیک ورودی

لجستیک ورودی، به خرید مواد اولیه و کالا توسط یک شرکت اشاره دارد. فرایند جابه‌جایی این مواد شامل سفارش، دریافت، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل می‌شود. هر کدام از این مراحل به آماده‌سازی محصول برای تحویل به مشتری و قرار گرفتن در مسیر ارسال کمک می‌کند.

ازآنجایی‌که هر کسب‌وکاری دارای یک رویکرد لجستیک ورودی و همچنین استراتژی برای حفظ روابط خریدار و فروشنده است، طبیعتا با چالش‌هایی در این مورد نیز روبه‌رو می‌شود و برای مقابله با آن ناکارآمدی‌ها تصمیمات خاصی را اتخاذ می‌کند.

در اینجاست که بیشتر کسب‌وکارها گردش کار لجستیک ورودی خود را برای سریع‌تر و روان‌تر کردن عملیات لجستیکی‌شان بهینه می‌کنند.

لجستیک خروجی

لجستیک خروجی نیمه دیگری از مسیر لجستیک بوده و شامل مدیریت موجودی، ذخیره‌سازی و جابه‌جایی کالا بر اساس تقاضای مشتری می‌شود.

یک فرایند لجستیک خروجی کارآمد، سفارش‌ها را برای تحویل به موقع و موفقیت‌آمیز آماده‌سازی می‌کند.

بهینه‌سازی لجستیک خروجی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا علاوه‌بر فروش بیشتر، رضایت مشتران را نیز جلب کنند.

آنها همچنین بهینه‌سازی لجستیک خروجی را از طریق بهینه‌سازی مسیر نیز انجام می‌دهند.

درنتیجه، لجستیک خروجی دقیق می‌تواند به شهرت یک برند و صنعت نیز کمک زیادی کند.

لجستیک معکوس

روش بازگرداندن کالای سفارش داده شده از مشتری به انبار مبدا، با نام لجستیک معکوس شناخته می‌شود.

این کار زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری بخواهد کالای خریداری شده را به فروشنده مرجوع کند.

پس لجستیک معکوس نقشی حیاتی در فرایند زنجیره تامین کسب‌وکار ایفا می‌کند و حتی ممکن است یک کسب‌وکار دارای حامل جداگانه‌ای برای سفارش‌های بازگشتی داشته باشد.

همچنین لجستیک معکوس با کاهش ضایعات از طریق دفع منظم، بازیافت و استفاده مجدد از محصولات، پایداری را ارتقا می دهد.

فرایندهای مختلف در لجستیک کدام‌اند؟

لجستیک شامل فرایندهای مختلفی است که هریک از این فرایندها برای اطمینان از تحویل موفقیت‌آمیز حیاتی هستند. در ادامه به 8 رکن مهم در فرایند لجستیک حمل‌ونقل اشاره خواهیم کرد.

تدارکات

تدارکات یک کسب‌وکار، مواد خام با هزینه مقرون‌به‌صرفه را برای اهداف تولیدی از تامین کنندگان تهیه کرده و هزینه‌های مختلفی ازجمله هزینه رتبه‌بندی اولویت‌ها، هزینه‌های اضافی، تاخیر در سفارش، هزینه‌های انبار و غیره را بر اساس مسافت محاسبه می‌کند.

کسب‌وکارها این عوامل را اولویت‌بندی کرده و قبل از انتخاب بهترین گزینه به‌عنوان تامین‌کننده، تفاوت‌های میان آنها را مورد سنجش قرار می‌دهند.

ازآنجایی‌که فرایند تهیه یا تامین مواد اولیه نیز تصمیمی استراتژیک محسوب می‌شود، به‌عنوان یک گام مهم در برنامه‌ریزی تولید که از کمیت، کیفیت و قیمت مناسب مواد اولیه در حال ورود اطمینان حاصل می‌کند، شناخته می‌شود.

ذخیره‌سازی و انبارداری

ذخیره‌سازی یکی از امور رایج لجستیک است و در آن شرکت‌ها محصولات خود را برای پاسخ‌گویی به خواسته‌های مشتریان ذخیره می‌کنند.

نگهداری کالاها در شرایط مناسب و سازمان‌دهی آنها در انبار (به عنوان مثال، برنامه‌ریزی لجستیک شامل اطمینان از در دسترس بودن فضا، امکانات اسکله و انبار سرد) بخشی از لجستیک خروجی محسوب می‌شود.

انبارها همچنین از سیستم‌های مدیریت انبار (WMS(Warehouse management system)) برای مدیریت ذخیره‌سازی و گردش کار انبار استفاده می‌کنند. این موضوع در سازمان‌دهی، پیگیری موجودی و اجرای مطلوب فرایندها به کسب‌وکارها کمک می‌کند.

رباتیک در مدیریت انبار

جمع‌آوری اطلاعات و پردازش سفارش‌ها

فرایند بسته‌بندی و آماده‌سازی سفارش‌ها قبل از پیکاپ و پس از ایجاد سفارش و پذیرش آن، توسط فروشنده انجام می‌شود.

هنگامی‌که یک سفارش پردازش می‌شود، فروشنده آن را تایید، قطعه درخواستی را انتخاب و در آخر شروع به سازمان‌دهی فرایند تحویل آن می‌کند. فروشندگان پس از پردازش مراحل پرداخت، از موجود بودن آن محصول و امکان ارائه آن به مشتری اطمینان حاصل می‌کنند.

 پرداخت‌ها

با رشد روزافزون صنعت لجستیک، همه‌چیز ازجمله روش‌های پرداخت تغییر زیادی کرده است. همچنین امروزه به لطف کیف پول‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، روش‌های پرداخت متفاوت و راحت‌تر از قبل شده‌اند.

کسب‌وکارها نیز با روش‌های پرداخت جدید این اجازه را به مشتریان خود می‌دهند تا در عرض چند ثانیه تراکنش‌های ایمن را تجربه کنند.

استفاده از سیستم‌های پرداخت خودکار برای اطمینان از پرداخت بدون دردسر و همچنین پاسخ‌گویی دقیق در ارتباط با کالاها و خدمات در فرایندهای لجستیک حمل‌ونقل، یک مسئله ضروری برای مشاغل و شرکت‌های لجستیکی محسوب می‌شود.

ردیابی محموله

ردیابی محموله در زمان واقعی تنها راه برای اطلاع از مکان دقیق محموله شما در طول حمل‌ونقل است.

لذا این موضوع به عنوان یک فعالیت لجستیکی محبوب که توسط هزاران کسب‌وکار برای آگاه نگه داشتن مشتریان و افزایش شفافیت سفارش انجام می‌گیرد، شناخته می‌شود.

ردیابی در زمان واقعی امکان مشاهده کامل محموله و اثبات تحویل را به مشتریان ارائه می‌دهد. همچنین نرم‌افزار ردیابی محموله می‌تواند جایگزین فرایندهای لجستیک سنتی کُند و ناکارآمد شود.

تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها

تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها یکی از داشته‌های اساسی لجستیک بوده و مشاغل بدون آن نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. همچنین زنجیره‌های تامین بدون داشتن داده‌های مفید برای تصمیم‌گیری و محاسبات آگاهانه، بی‌معنی و ناقص هستند.

برای استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در کسب‌وکار و عملیات لجستیکی خود، نیاز به یک به نرم‌افزار پیشرفته‌ برای حفظ داده‌های زنجیره تامین خود خواهید داشت. یک سیستم لجستیک خودکار می‌تواند‌API ها را برای مدیریت تمام داده‌ها و پیاده‌سازی استراتژی‌های هوش تجاری در خود جای دهد.

مدیریت حمل‌ونقل

حمل‌ونقل، قلب لجستیک بوده و شامل حرکت فیزیکی کالا از مبدا به مقصد است.

حمل‌ونقل کالا از طریق چندین حالت انجام و هزینه حمل بر این اساس محاسبه می‌شود. نرخ حمل‌ونقل برای حمل‌ونقل هوایی، زمینی، دریایی، تحویل فوری و همچنین بر اساس ماهیت کالا متفاوت خواهد بود.

مدیریت موثر حمل‌ونقل نیازمند نرم‌افزار اتوماسیون و اجرای استراتژی‌های کارآمد است. همچنین این ابزارها می‌توانند مشتریان را در جریان‌ ارسال مرسوله قرار دهند.

مدیریت بازگشت

لجستیک معکوس به فرایند بازگرداندن کالای پذیرفته نشده از درب منزل مشتری به مبدا فروشنده اشاره می‌کند. روند مدیریت بازگشت یک محصول می‌تواند بر عملکرد کسب‌وکارها، مدیریت موجودی و همچنین رضایت‌مندی مشتریان تاثیرگذار باشد.

چگونه کسب‌وکارها می‌توانند کارایی لجستیک خود را بهبود دهند؟

امروزه کسب‌وکارها برای بهبود عملکرد لجستیک خود به بهترین استراتژی‌ها و اتوماسیون نیاز دارند. اما در این میان باید نکات زیر را نیز رعایت کنند.

حفظ رابطه خوب با تامین‌کنندگان 

حفظ رابطه خوب با تامین‌کنندگان، کارایی لجستیک در کسب‌وکار شما را بهبود داده و حتی ممکن است باعث شود تا تامین-کنندگان مواد اولیه بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

تامین‌کنندگان ترجیح می‌دهند با شما همکاری طولانی مدت داشته و ایده‌های نو در مورد بهبود کسب‌وکارتان را با شما به اشتراک بگذارند.

همچنین، آنها انتظار دارند تا در زمان‌های چالش برانگیز نیازهای‌شان را درک کنید تا بتوانند رابطه موثرتری با شما داشته باشند.

نظارت بر عملکرد

شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از دیگر رقبای خود باید معیارهای عملکرد خود را زیر نظر داشته و عملیات لجستیکی خود را به طور موثر اجرا کنند.

ازجمله معیارهای نظارت بر عملکرد شامل رضایت مشتری، مدیریت سهام، دقت سفارش و نرخ تحویل موفق است.

با نظارت بر عملکرد می‌توانید نیازها را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. 

فناوری ارتقا یافته

استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، یک امتیاز مثبت برای کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. ابزارهایی مانند برچسب‌های RFID، ردیابی GPS  و هوش مصنوعی می‌توانند کسب‌وکار شما را در زمان کوتاه‌تری رو به جلو حرکت دهند.

این ابزارها با انجام عملیات به صورت خودکار، عملیات لجستیک شما را ارتقا می‌دهند.

چگونه فناوری آینده لجستیک را تغییر می‌دهد؟

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌تواند به درک بهتر شما از رقبا و مشتریانتان کمک کند. ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده، دید دقیق‌تری از بازار و رفتار مشتریان به شما ارائه می‌کند.

این ابزارها با نظارت بر شاخص‌های کلیدی، عملکرد کسب‌وکار شما را کنترل کرده و با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌توانند برای فروش، تقاضا و تولید، برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند. 

کاهش خطاهای عملیاتی 

ناکارآمدی‌ها و چالش‌های عملیاتی بخشی از عملیات حمل‌ونقل به‌شمار می‌روند و می‌توانند علاوه بر هزینه بیشتر، شما را در درک مقیاس کسب‌وکارتان دچار چالش کنند.  

شما می‌توانید این خطاها را با به‌کارگیری استراتژی‌های موثر و به‌کارگیری ابزارهای اتوماسیون در لجستیک کاهش دهید.

سخن پایانی

در دنیای امروز و شرایط کنونی تجارت الکترونیک، حتی تصور اینکه بتوان بدون استراتژی مشخص و مناسب برای زنجیره تامین خواسته‌های مشتری را رعایت کرد، غیرممکن است.

اگرچه کسب‌وکارها برای کاهش زمان و هزینه‌های حمل‌ونقل به ارائه دهندگان لجستیک شخص ثالث وابسته هستند، اما فراموش نکنید که نادیده گرفتن اتوماسیون حمل‌ونقل نیز می‌تواند عملیات لجستیک را کُند کرده و از کیفیت آن بکاهد.

دلایلی برای برون‌سپاری لجستیک


اهمیت مدیریت لجستیک در کسب‌وکار


لجستیک هوشمند چیست؟


بلاکچین در لجستیک


چگونه تصمیمات لجستیکی درستی بگیریم؟


استراتژی‌های افزایش رشد درآمد شرکت‌های لجستیکی

سوالات متداول

آیا بهینه‌سازی لجستیک حمل‌ونقل برای مشاغل مهم و مفید است؟

پاسخ بله است و باید بدانیم که بهینه‌سازی لجستیک حمل‌ونقل برای مشاغل بسیار مهم و سودمند است. به عنوان مثال، استفاده از فناوری GPS و RFID می‌تواند کارایی عملیاتی را از طریق ردیابی بلادرنگ، تخصیص دارایی و بازده به موقع افزایش دهد و همچنین شرکت‌ها می‌توانند با اجرای عملیات حمل‌ونقل خود به‌طور موثر، نسبت به دبگر رقبای‌شان برتری کسب کنند. 

Incoterms چیست و چه رابطه‌ای با لجستیک دارد؟

Incoterms یک اصطلاح تجاری استاندارد به معنای "قوانین بین‌المللی تجارت" است که معمولا در فروش و حمل‌ونقل محصولات به‌صورت بین‌المللی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، موارد زیر از جمله قوانین بین‌المللی تجارت محبوب هستند. 

  • CPT (Carriage Paid To) هزینه حمل تا مقصد توسط فروشنده پرداخت می‌شود
  • DPU(Delivered at Place Unloaded)هزینه‌ها و مسئولیت بار بعد از تخلیه به‌عهده خریدار است 
  • FOB (Free on Board) تحویل رایگان در کشتی 
  • CFR(Cost and Freight) هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد

منبع:

https://www.clickpost.ai/blog/shipping-logistics

    نظر شما
    لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
    نظرات کاربران